KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONVAIHDE 24.-25.3.2012

6713. IS viikonvaihde 24.-25.3.2012

Lauri Kultti24.3.2012 klo 13:08
Kovis ratkesi yllättävän nopeasti. Sitten huomasin pikkuriikkisen miinuksen kolmen pallon perässä. Minulle ainakin olisi mennyt 2½-palloisena. Pääkuvan lause on hyvin osuva. Hauskana vinkkinä erottuu ainakin PERILLE.

Ylimääräisenä väriläikkänä omassa ristikossani on hieman kämmentä pienemmän hämähäkin liiskaamisesta roiskahtanut veri!!
2. ripop24.3.2012 klo 13:45
Samaa mieltä edellisen kanssa.Viimeiksi pääsin perille perillestä.Jos olisi aussirokkarin tiennyt ,olisi ristikko varmasti auennut huomattavasti nopeammin.Ahaa oli mielestäni jokseenkin harhaanjohtava.Siihen kun alkuun lykkäisi ihan toista kirjainta.Ihan miellyttävä uusi tuttavuus,mutta ei missään nimessä 3-.
3. ava24.3.2012 klo 14:05
nyt kyllä oli yksi pallo liikaa,kun minäkin tein ristikon puolessa tunnissa
4. Jaska24.3.2012 klo 14:52
Kaksipalloinen keskis omalla skaalalla. En usko, että jokin ylimaallinen valaistuminen olisi sattumoisin tunkenut aivoihini, vaan veikkaan koeratkojalla olleen vuoden toistaiseksi huonoin päivänsä. Vai olisiko häntä jokin tietopuolinen hidastanut. Niistä minuakin jarrutti aussirokkari, mikä hävetti suuresti osumamäärän todettuani. Pitäisikö niitten nimiä vanhoilla päivillä ruveta opiskelemaan. Musilleen joka tapauksessa edelleen ei kiitos.

Kokonaan toinen juttu on, että keskivertokeskis ei pärjää sanastoltaan RR:n iltisneitsytristikon kanssa. Knoppeja ei voi verrata, kun niitä ei tavallisissa ole. RR:llä pari kopsakkaa uutuuttakin. Miinuksena parit jopa keskiksessä täysin tarpeettomat sitaatit.

Pitkiä sanoja, paljon pitempiäkin kuin tässä, RR on jo todistanut osaavansa asetella allekkain, vierekkäin ja ristikkäin. Tässä pisin 15-kirjaiminen piilottomana, plussaa. Samoin lounaassa harvinaisesta 4x9-aukiosta.

Arvosanaa kolmemiikka-asteikolla heikentää valitettavasti liika helppous, kasi. Kakspuolosena olisi ansainnut ysin, ja faktisena keskiksenä kymppimiikka.
5. Eki24.3.2012 klo 15:42
Tällä kertaa olin itse mukana tarkastusraadissa ja otan pääsyyn niskoilleni arviosta. Kuunnellaan nyt kuitenkin vielä muita ennen lopullista tuomiota.
6. Kaapo24.3.2012 klo 15:52
Kyllä se kakspuolonen oli.

Hyvä sanasto ja muutama hiukan uudenlainen vihje.

Minulle jäi selviämättä "AHAA!" ja PUPULTA.
7. anna h24.3.2012 klo 16:43
ei kovin vaikealta tuntunut, aussirokkarin tarkistin lopuksi googlesta, muuten sujui kaikki milteipä yhdeltä istumalta.
8. Kollo24.3.2012 klo 17:25
Ristikko oli sinänsä todella kiva, mutta hyvä, että selvisi nyt minullekin, että oli helpohko.
Luulin jo myöskin hetken muuttuneeni älyllisesti nokkelammaksi, kuin naapurin Tarmo.
9. Tuomas L.24.3.2012 klo 23:09
Outoa, että PUPULTA on jonkun mielestä vaikea vihje; minusta se voisi olla vaikka pehmiksessä.
10. Jygge24.3.2012 klo 23:19
Alku pähkäilyn jälkeen oisin arvostellut täys kolme palloseks. Ratkottuani ristikon. Antaisin 2-. Kysymys? Miten voittaja-arvonta suoritetaan tekstiviesti tai paperi vastausten kesken? Itse olen viimeisen 10 vuoden aikana lähettänyt 10 000 viestiä. Ei oo onni suosinu.
11. Ahti25.3.2012 klo 14:54
Kyllä tämä meikäläiselle oli 2 tai 2+ ennemmin kuin 3-. Päälauseen ratkaisu oli ihan mukava. Hieman teetätti töitä tuon " ahaa!" vihjeen ratkaisun tajuaminen, mutta aukeni kuitenkin.

THANKS, MR. BOLDON vihjeen ja ratkaisun (järkevä sana sinällään) valkeneminen vielä odottaa, mutta risteävät lienevät oikein.
12. Eki25.3.2012 klo 14:56
Minä aloitin ratkonnan tuosta Ahdin ongelmavihjeestä.
13. Jaska25.3.2012 klo 15:29
Minun aloitukseni oli LAPISTA. Osui!
14. pius25.3.2012 klo 16:18
Ahti, mieti tiukasti sitä vastaussanaa niin yhteys löytyy.
15. kari kämäräinen25.3.2012 klo 16:50
Pallotus kohdallaan. Hyvä ristikko.
16. Jaska25.3.2012 klo 17:45
Ainahan sinun mielestäsi kk pallotus on kohdallaan. Oletko pallotustiimin jäsen?
17. kari kämäräinen25.3.2012 klo 17:47
En.
18. kari kämäräinen25.3.2012 klo 18:22
Mielestäni edustan kovisratkojissa niitä (enemmistöä?), joille kovikset eivät ratkea ihan noin vain. En tiedä, onko oikein muutaman huippuratkojan perusteella ruveta muuttamaan ristikoita ja pallotusta vaikeampaan suuntaan?
19. Jaska25.3.2012 klo 20:33
kari kämäräinen, onko joku huippu- eli SM-finaalitason ratkoja vaatinut Ilta-Sanomiin vaikeampia koviksia? En ole huomannut. Ja mitä sitten, jos vaatisikin? Sanaris olisi varmasti vaikeuttamista vastustavan enemmistön kannalla.

Nyt on kyse siitä, onko Riku Rosenvallin ristikko pallotustaan helpompi. Tilanne tällä hetkellä 9-1 jaa-äänien hyväksi.
Siksi vähän ihmetyttääkin, että sinä ainakin SM-välierätulosten perusteella esim. minua selvästi parempana ratkojana koet ristikon tarjonneen itsellesi saman verran pähkäilyä kuin muiden mielestä tätä selvästi vaikeammat kolmemiikkaiset. Toki se saattaa johtua siitä, että et pane lainkaan merkille ratkonta-aikojasi. Kolmemiikan ratkontahaitarisi voi siis olla jotain puolen ja monen tunnin välillä:)
20. HM26.3.2012 klo 06:59
Kari K:n kanssa samoilla linjoilla. Ei tämä mikään läpikirjoitettava ristikko minullekaan ole. Mutta joskus ratkeaa helpommin, joskus vaikeamman kautta. Mukava ristikko silti!
21. alex26.3.2012 klo 09:30
Ollakseen 3- ratkesi aika helposti junamatkan aikana. En ole yrittänyt ratkoa koviksia vähään aikaan joten sikälikin yllätyin. Aussirokkarin minäkin tarkistin.
22. RA26.3.2012 klo 11:04
Minustakin tämä Rikun ristikko oli selvästi helpompi kuin sen pallotus OOO- antoi odottaa. Hyvä ristikko! Mukavan letkeä ratkottava. Yksi kohta (jota ei vielä kukaan yllä ole maininnut) jäi epäselväksi, mutta en nyt vielä rohkene sitä paljastaa. Voihan olla, että olen ratkonut väärin ja sen myötä on sitten peruttava sanani helpommasta ristikosta.

- Ei se ole moite itse ristikkoa kohtaan, jos ratkoja kertoo omana kokemuksenaan ristikon olleen helpompi (tai vaikeampi) kuin sen oheen merkitty vaikeusarvio. Eikä yksi yhteen myöskään vaatimus vaikeammista tai helpommista. IS Koviksissa nyt vain on totuttu - ainakin minä olen - siihen, että kaikki OOO-palloisiksi merkityt ovat vaikeita ja vaativat enemmän miettimistä, oivallusta tai mitä nyt sitten milloinkin vaativat.

Jokaisella ratkojalla on oma tuntumansa, miten yleensä itsellä ratkeavat OOO-palloiset, miten OO½-palloiset. Kaikki eivät tee yhtä tieteellisen tarkkaa tutkimusta kuin Dear Jaska, mutta kyllähän sen huomaa ilman sekundaattoriakin, jos ristikko ratkeaa selvästi helpommin tai vaikeammin kuin pallotus "suggeroi".
23. Eki26.3.2012 klo 11:11
Riku sanoi jo saatteessaan, että tätä pitäisi ehkä vaikeuttaa. Minä sanoin ratkottuani, että tämä on just sopiva. Oma ratkontani takkuili kovasti. Toki huomasin, että moni vihje oli sitten lopulta helpompi kuin miltä välillä tuntui, kun sana ei ensin tuntunut sopivan paikalleen.

Jokaisella on mielipiteensä. Jossain vaiheessa kovikset ovat olleet keskimäärin liian vaikeita, mutta nyt ollaan ehkä pääsemässä ihannetasoon. Se ei tarkoita sitä, että pallomäärä tahallaan pantaisiin väärin. Ehkä tämä oli kakspuolpallonen, ehkä ei.
24. Eki26.3.2012 klo 11:14
Niin piti vielä sanoa kymmenennen kerran, että moni hyvä kovisvihje on sellainen, joka yksittäisenä voisi olla pehmiksessäkin. Nyt sitten laatijan pitää vain sijoittaa nämä ymmärrettävät vihjeet niin, että niistä muodostuu kovis. Koviksessa pitää vähintäänkin olla harhautteita, jotka sitten kuitenkin selvitessään ovat päivänselviä.

Toki koviksia voi tehdä monella muullakin tavalla, kuvailen tässä tietynlaista oivalluskovista.
25. RA26.3.2012 klo 12:00
Kuten jo yritin sanoa: Ratkojakommentteihin pallotuksen osuvuudesta / ristikko kannattaa suhtautua "vain" yksilöllisinä ratkojakommentteina. Taustallahan todellakin voi olla muistikuva ajasta, jolloin "... jossain vaiheessa kovikset ovat olleet keskimäärin liian vaikeita...". Tai ratkojana kehittyminen. Tai muuten vain tavallista kirkkaampi päivä. Tai...

Kun moni ratkoja sanoo samasta ristikosta, että "oli helpompi kuin odotin", niin kertonee se kuitenkin jotakin pallotuksen osuvuudesta. Ehkäpä ei kenenkään kannattaisi suhtautua tuohon pallotukseen muuta kuin jotenkin suuntaa antavana. Silloin tietysti jako 2-, 2½, 3-, 3, 3+ tuntuu vähän liioitellun tarkalta, hassultakin.

---

Olen Ekin kanssa täsmälleen samaa mieltä siitä, että "moni hyvä kovisvihje on sellainen, joka yksittäisenä voisi olla pehmiksessäkin". Kokonaisuus ratkaisee. Ei yksittäinen vihje. Ja minusta koviksista kovimmassakin on hyvä olla muutama alkuunpääsypaikka. Kuin rohkaisuksi.
26. pius26.3.2012 klo 12:30
Olen huomannut omalta kohdaltani sen, että vaikka on samat pallot mutta eri laatija niin vaikeusaste-eroja tulee. Jotenkin vain samalla aaltopituudella olevan laatijan ristikko ratkeaa helpommin. Mutta!!! aina kun olen pääsemäisilläni Pitkälän taajuudelle niin tuo vesseli taas yllättää! Mikäs sen mukavampaa. Minua ei kiinnosta muiden, eikä omakaan ratkonta-aika vaan tunne minkä ristikko sitten ratkettuaan tuotti. Joskus aivan nauttii siitä, että kovista riittää alkuviikkkoon asti. Itse asiassa vasta juuri sain ratkaistua RR:n vasemman yläkulman 4x4 aukiot. Oli nimittäin pakko doubata ensin masa/masi ja vielä aussirockarikin.
27. Jaska26.3.2012 klo 12:36
Takkuilu on suhteellista. Jos koviksessa joutuu miettimään yhtä sanaa minuutin, se ei minulle ole takkuilua, mutta esim. Ekille saattaa olla. Tämän ristikon 105 sanasta (kp 6,1) oli minulle tällä kertaa vain muutama, joita joutui pohtimaan pitempään, ja kaksi vain risteävien avulla ratkeavaa. Kokonaisaika 40 minuuttia IS-keskisraamini (kaksi palloa) ollessa 30-45 minuuttia. Siis ei suinkaan ollut mikään 10-15 minuutissa läpikirjoitettava pehmis, niin kuin joku saattaa tarkoitushakuisesti tulkita.

Normaalisti kolmemiikka vaatii minulta 90-120 minuutin ratkonta-ajan. Minulla oli siis vankka peruste olettaa, että moni muukin kokee ristikon ylipallotetuksi. Tämän hetkisen tilanteen 11-3 perusteella olin oikeassa, vaikka Ekin arviolle annettaisiinkin lisäarvoa.

Voittaneen joukkueen kapteenina annan tunnustuksen vastustajalle hyvästä yrityksestä painottaen, että kommenttimme eivät tarkoita ristikon olevan huono. Se on pallotusta lukuunottamatta Riku Rosenvallin erinomainen IS-debyytti.
28. pius26.3.2012 klo 12:44
Miksi pitää ottaa aikaa ratkonnasta? Onko tää jokin kilpailu? Olenko ymmärtänyt ristikonratkonnan syvimmän olemuksen jotenkin väärin? Mä vaan vedän!
29. RA26.3.2012 klo 12:47
[Ei PIDä, mutta SAA. Ei ole pakko jos ei taho.]
30. tonimikael26.3.2012 klo 12:47
Olipa hyvä kun luin tätä keskustelua. Tuli todistettua oma vesseliyteni! :D
31. pius26.3.2012 klo 12:54
...jatka samaa rataa!
32. TU26.3.2012 klo 12:57
Kaksi plus korkeintaan oli tämä ristikko. Ratkesi tosi helposti. Ehdottomasti olisi pitänyt vaikeuttaa, vaikka sinällään ihan lysti luomus, mutta ei tarjonnut ahaa-elämyksiä.
33. pius26.3.2012 klo 13:06
Kun sattumalta kävi niin, että ystäväni, joka ratkoo IS-pehmiksen helpohkosti oli samassa huoneessa kun aloitin Rikun kolmemiikkaa niin hän ei saanut omaan lehteensä yhtään sanaa!! Luulen, että jos kaikki IS-ratkojat sanoisivat arvionsa tuosta 3- koviksesta niin pallotus olisi aivan kohdallaan. Jaskojen ja muiden kilparatkojien osalle saisi olla oma asteikkonsa.
34. Jaska26.3.2012 klo 13:07
"Miksi pitää ottaa aikaa ratkonnasta? Onko tää jokin kilpailu."

Pitää ottaa aikaa, jotta voi huomauttaa Ekin pieleen menneestä pallotuksesta. Tää on kilpailu, mutta ei ankara. Meidän jengi on ylivoimainen.
35. pius26.3.2012 klo 13:23
Ehkäpä Ekin pitää tarkistuttaa pallotukset Jaskalla, jotta tähän ratkontasotkuun saadaan jokin järjestys;-)
36. Eki26.3.2012 klo 13:26
Ei tämä niin vakavaa ole. Pieni eroavaisuus on aina ollut olemassa täällä kirjoittavien ja minun asteikoissa. Joskus sitten menee enemmän harhaan eikä sekään tapa.
37. RA26.3.2012 klo 13:30
[Sanaseppo-lehti jo tarkistutti Jaskalla omat vaikeusastearvionsa (kirjat + lamput) lehdessä 4/2011 olleista ristikoista. Jaskan ansiokas artikkeli on luettavissa tällä viikolla ilmestyvässä Sanaseppo-lehdessä 1/2012.]
38. Eki26.3.2012 klo 13:32
[Ja näin ollen se ei ole pelkästään hieno lehti, se on heroooinen!]
39. RA26.3.2012 klo 20:00
Kirjoitin tänään aikaisemmin: "Yksi kohta (jota ei vielä kukaan yllä ole maininnut) jäi epäselväksi, mutta en nyt vielä rohkene sitä paljastaa. Voihan olla, että olen ratkonut väärin ja sen myötä on sitten peruttava sanani helpommasta ristikosta."

Yhtäkkiä äsken äjähti päähän tuo kohta. Oikein sen olin ratkonut ja vanha, ristikoista tuttuhan tuo juttu oli.

No niin. Arvioidaanpa kokonaisratkaisuaika... hmmm... Rikun ristikko on mielestäni vähintäänkin ysipallonen.
40. pirjo26.3.2012 klo 21:57
Tosi mukava ristikko - tuttuja sanoja uusilla vihjeillä. Vaikeuttakin oli kohtalaisesti - ja helppojakin. Kiikun kaakun 2½ ... 3-, ihan noin mutuperiaatteella arvioituna. Muuhun kuin mutuun ei meikäläisen kokemus riitäkään.

Sen verran nautittava, että lisää toivon!
41. Jussi vain27.3.2012 klo 21:48
Vielä on ratkottavaa tässä ristikossa, mutta hyvin on alku sujunut. Itse en myöskään ole ymmärtänyt näitä kellonkäyttäjiä. Minusta ristikko on hyvä kun siitä saa pohdittavaa useammaksi päiväksi, eli ei suoraankirjoitusta.

Hyvä ristikko! Vielä n. 1/3 vaatii pohdiskelua.
42. RR28.3.2012 klo 16:18
Kiitoksia ratkojille palautteesta. Paljon on ollut puhetta palloista. Hyvä niin, eipähän ainakaan ole pallot hukassa.

Normaalisti yritän tehdä ristikoistani karkeasti arvioiden helppoja, keskitasoisia tai vaikeita, jolloin muiden tehtäväksi jää arvioida niiden tarkka vaikeusaste. Tässä piti kuitenkin toimia päinvastoin. Minun oli tehtävä ristikko, jonka tuli olla vaikeustasoltaan 3-. Olkoonkin, että tämä keskustelupalsta antaa hieman vääristetyn kuvan keskivertoratkojasta, niin myönnän epäonnistuneeni vaikeuden arvioinnissa.

Väitän, että 3- tasoinen ristikko on se kaikkein hankalin vihjeytettävä. Sen pitäisi pohdituttaa parhaimpiakin ratkojia pitkään, mutta silti ratketa myös useimmilta keskitason ratkojilta. Täyskolmosen täytyy olla vain vaikea.

Antakaa vain lisää palautetta, niin palloista kuin muustakin.
Riku Rosenvall

(Käytän jatkossa nimimerkkiä RR. Vanha nimimerkki saattoi aiheuttaa sekaannuksia, nyt mua ei voi sekoittaa kuin yhteen kovis-ratkojaan ;-)
43. iso S28.3.2012 klo 17:09
Hoh, onpa nimimerkillä RR korkea käsitys keskitason ratkojista. Tietysti täytyy ensin määritllä, mitätarkoitetaan keskitasolla. Muistuttaako keskitaso enemmän mediaania vai keskiarvoa?

Keskiarvon mittaamisessa on omat hankaluutensa. Yksi tapa olisi panna riittävä joukko ratkomaan helppoja ristikoita ja mitata ratkaisemiseen kulunut aika (monien kammoama ajatus). Näiden aikojen keskiarvon lähelle osuvat olisivat niitä keskitasoisia ratkojia. Valitettavasti ratkojien suhteellinen nopeus ei ole vakio: visaisempia kohti siirryttäessä jotkut hyytyvät vähemmin kuin toiset, kun kolmannet eivät edes pääse maaliin. Silloin keskiarvon laskeminen on mahdotonta.

Mediaani kuulostaa siis lupaavammalta, mutta oma aneeminen arvaukseni on että Suomen noin miljoonasta ainakin ajoittain ratkovasta yli puolet heittäisi kintaat tiskiin jos joutuisivat punnertamaan kolmemiikkaista. Minullakin on vasta puolet kyseisestä ristikosta ratkottuna ja optimistisesti elättelen harhakuvaa että kuulun siihen parempaan puolikkaaseen.

Tällä en mitenkään halua asettaa kyseenalaiseksi sen heikomman puolikkaan kykyjä tällä tai jollain muulla alalla. Minulla vaan sattuu olemaan runsaahkosti harjoitusta takana. Harjoitus nääs tekee mestarin, ainakin jos on lahjoja. Minusta se ei ole tehnyt...
44. Jussi vain28.3.2012 klo 17:38
Mukava ristikko ja on nyt täytetty. Hyviä vihjeitä.
45. Jussi vain28.3.2012 klo 18:00
THANS MR BOLDON oli mielestäni parasta antia. Maanosavihje uusi tuttavuus, näyttelijän sukua vastaan, ikävien poistoon ym ym. Hyvä.
46. RR28.3.2012 klo 18:00
Iso S, olet oikeassa, kuten niin monta kertaa ennenkin. Hankala on määritellä kuka on keskitason ratkoja, mutta silti haluaisin uskoa, että kolmemiikkaisetkin ratkeisivat muiltakin kuin pelkästään kovisratkojilta. Ehkei kuitenkaan useimmilta keskisratkojilta, vaikka niin meninkin kirjoittamaan.

Olen kuitenkin hämmentynyt. Näyttää siltä, että toisille ristikkoni on jopa helppoa keskitasoa ja toisille taas se avautuu vaikeammin. Hitaammin avautujien ryhmässä on kuitenkin kovan tason ristikkoihmisiä, kuten iso S. (Vaikket kertonutkaan, miksi ratkontasi on jäänyt puoleen väliin.)
47. Marco Poloinen28.3.2012 klo 18:57
Jospa isoS oli aloittanut vasta parikymmentä minuuttia kommentointiaan aikaisemmin? :-D
48. RR28.3.2012 klo 19:03
Jotain sen suuntaista kävi minunkin mielessäni.
49. iso S28.3.2012 klo 19:20
No ei se ihan niin mennyt, mutta nyt täyttyi yläpuolikaskin. Syynä keskenmenoon saattoi olla
A) aloin myöhään illalla, alkoi nukuttaa
B) uusi laatija yllättää yllättävällä tavalla
C) Joskus menis, toisinaan sitten taas ei
D) Olen kuin olenkin -pää (4)

Ratkaisun jälkeen pikainen tuomio: ristikossa oli sellainen paha vika ettei se jättänyt juurikaan mitään mihin voisi moittimismielessä tarttua. Sanastossa aussirokkari ei ollut minulle tuttu eikä luultavasti monelle muullekaan keskivertomusaummikolle. Eräs toinen sana voidaan huoleti laskea fakkien joukkoon kuuluvaksi (ei syytä huoleen, etenkin kun ei ollut piilokirjaimia). Oli kyllä tiedossa mutta vihje johti minut harhaan (se ratkaisu olisikin ollut huono) ja siinä tuli päällesutattava kirjain. Toinen tuli pääkuvan tienoilla vihjeeseen JOUKKOA, kun poikittaisen sanan vihjekuvan runsas varustus johti ajatukset harhateille. Minähän en harrasta turvaratkontaa eli lyijykynää ja kumia.

Koviksia (hyviä) on kahta mallia: sellaisia joissa ratkonta etenee tasaisesti sana kerrallaan nyhtämällä ja sellaisia joissa tulee pitkiä päänraavintataukoja ja sitten purskeena puoli tusinaa sanaa. Tämä oli jälkimmäistä laatua. Sitten on tietysti sellaisia törkkiskoviksia joissa ratkaisu perustuu harvojen tietämiin knoppisanoihin ja ihmiselo on liian lyhyt kaikkien esille kaivamiseen. Älköönkäämme joutuko sellaisten uhriksi.
50. Viljami29.3.2012 klo 10:03
Tunnen RR:n lähinnä Iisakin Ristikoista, joissa hän viljelee pitkiä laadukkaita sanoja. Minusta tämä oli mainio ristikko, monta nokkelaa vihjettä. Pääkuvasta lähtevä lause oli todella hyvä.

Minun asteikollani pallotus osui ihan kohdilleen.
51. Hidas käsi30.3.2012 klo 11:53
Olipa hyvä, että kolmen pallon perään oli laitettu miinus, riman korkeus olisi muuten ollut liikaa. En yleensä edes yritä täyskolmosia.

Tämä on täyttynyt mukavasti, tosin vielä on aivan hilkusta kiinni, ettei ole valmis. Vasen alakulma ei aukea vielä, saa nähdä jospa viikonloppuna välähtäisi.
52. arvid1.4.2012 klo 20:06
Lapin hiihtoreissuilla tätä oli mukava ratkoa iltaisin hiihtolenkkien jälkeen. Vasta kolmantena iltana tuli valmiiksi; ei siis liian helppo minulle. Hieman kauemmin meni SK:n Mirja Pihlajamäen kolmetähtiseen, joka oli huomattavasti visaisempi kuin tämä 3- -palloinen. Valmiiksi tuli sekin, joten paluumatkalla autopikajunassa askartelin helpohkon HS 2686:n kanssa.
53. Hidas käsi3.4.2012 klo 09:03
Ratkesihan se vasen alakulma sittenkin. THANKS MR. BOLDON oli varmaankin hauskinta antia tässä. Vastaussana piti kyllä Googlesta tarkistaa, vaikka jo varma olinkn sen oikeellisuudesta.
54. pius3.4.2012 klo 09:27
Miksiköhän vastaussana piti tarkistaa? Oliko se niin outo asia? Suosittelen siinä tapauksessa syksyistä metsäretkeä korin kanssa.
55. Hidas käsi3.4.2012 klo 16:19
pius: Toivottavasti en paljasta liikaa, jos joku tätä haluaa tykönään vielä pähkäillä. Ato oli minulle aivan uusi tuttavuus, siksi se piti tarkistaa Googlaamalla.
56. Jaska3.4.2012 klo 17:07
Sallittakoon kuitenkin vielä pähkäileville vihje, että Atolla on nopea jalka.
57. pius3.4.2012 klo 17:55
Vastaussanaa ei siis tarvinnut tarkistaa vaan osa siitä!
58. Jussi vain3.4.2012 klo 20:34
Jaskalle!

"Sallittakoon kuitenkin vielä pähkäileville vihje, että Atolla on nopea jalka."

Minä paremminkin sanoisin, että tukeva jalka?
59. Jaska3.4.2012 klo 21:31
Sen kun sanot, mutta paremmuudesta en menisi takuuseen...
60. arvid3.4.2012 klo 21:43
Kyllä se nopsajalka on Atolla. Ratkaisusanalla se voi olla tukevakin.
61. Ellu6.4.2012 klo 09:28
Iisakin ristikoista on jätetty vaikeusaste pois, mikä on hyvä asia. Aivan hyvin sen voisi jättää pois IS:n ristikoistakin. Mihin näitä palloasiantuntikoita oikein tarvitaan? Hienoa, että laatija välillä vaihtuu!
62. Ellu6.4.2012 klo 09:30
asiantuntikoita= asiantuntijoita :)
63. Jaska6.4.2012 klo 11:28
Palloasiantuntijoita tarvitaan etenkin kovisten laaduntarkkailijoiksi. Ilman heidän tärkeää ja vastuullista työtään laatijoitten työmoraali saattaisi romahtaa. Laatijoitten on siis pallinsa tarkasti punnittava, ei huoletonna huiskia kuin Ellun kanat.
64. RA6.4.2012 klo 11:53
[Kaikkea tarvitaan - ristikoita, laatikoita ja asiantuntikoitakin. Keskenään läheisiä elikoita.]
65. pius6.4.2012 klo 12:00
Koita RA raatikoita ja ratikoita ovat hanakoita, pakoita matikoita vanikoita syömään.
66. Mie7.4.2012 klo 10:57
Ei ollut liian helppo, ja kolme miinuksia kaivataan, niitä on niin harvoin.

Muutama huippulaatija ei saa sanella vaikeusvaatimuksia, sillä luulenpa että meitä tavallisempia ratkojia on enemmistö, moni ei tällä palstalla varmaan ole.

En saanut tätä ristikkoa kokonaan ratkottua. 2,5 on se mulle sopivin taso, jossa yleensä jää jokin nurkka vaivaamaan pitkäksi aikaa, mutta ajan kanssa saan yleensä täyteen.

Jos vaikeutetaan yhä niin huonosti käy... joskus on jokin Vuokilan kaksipuolikas ollut hieman liian helppo mutta yleensä ne ovat sopivan haastavia tällaiselle ei-ammattilaiselle ;) eli että saa miettiä useamman tunnin.

Ne ratkojat ovat mielestäni erikseen jotka katsovat että kuinka nopeasti ratkovat ristikon ja arvottavat sen sitten sen mukaan. Suurin osa arvottaa sen mukaan saako sitä ollenkaan täyteen!

Muistakaa meitä väkertäjiäkin kiitos!
67. Jaska7.4.2012 klo 11:59
Miulle (Mielle?) tiedoksi, että laatijat eivät harjoita sanelupolitiikkaa, vaan pyrkivät kartoittamaan ratkojien tarpeita heidän palautteensa perusteella. Ratkojatkaan eivät siis sanele, vaan kommentoivat ja esittävät toiveita. Miun toiveet edustanevat kyllä IS-kovisten ratkojien enemmistön linjaa, ja niitä myötäillen tarjonta onkin skulannut vähintään tyydyttävästi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *