KESKUSTELUT > RISTIKOT > KRYPTOT

670. Kryptot

Henry Haapalainen22.1.2004 klo 01:55
Täällä on kertoiltu, että kryptoja viitsii ratkoa korkeintaan silmät sidottuina, päällään seisten ja vasemmalla kädellä. Perinteisellä kryptolla taitaa olla kuitenkin laaja kannattajakunta, koska Krypto Pelikaani on Pelikaaneista myyvin. Eikö näin ollut, Eki?0
Kryptotehtävä on ollut myös Kirpussa lähes kymmenen kertaa lehden suosituin. Aika hyvin kun se joutuu kilpailemaan mm. kaikkien muitten Kirpun erikoisuuksien kanssa. Tehtävän nimi on Pikku kryptot.
2. Aikku22.1.2004 klo 11:21
Joo Henry. Ensimmäinen tilaamani Pelikaan oli nimenomaan Krypto-P. Sen jälkeen olen kyllä sukeltanut syvemmälle. Krypto on minulle kuitenkin se ykkönen. Perustella en oikein osaa. Olen joskus todennut, että pääkoppani toimii kuin excel-ohjelma. Kai se sitten jollain tavalla tuohon liittyy.
3. Kaitsu22.1.2004 klo 14:11
Minä taas annan ostamieni ristikkolehtien kryptot sisareni täytettäviksi. Jos mitään muuta ei ole saatavilla, saatan täyttää jonkun krypton.
4. Kaitsu22.1.2004 klo 14:25
Suhtautumiseni kryptoihin ei suinkaan johdu siitä, että aliarvioisin niitä jollakin tavalla, en vain pidä niistä. Eihän kaikki pidä kaurapuurostakaan.
5. Timppa22.1.2004 klo 15:02
Minäkään en pidä kryptoista, vaikka kaurapuuro hyvää onkin. Kryptot jätän ratkomatta Pelikaaneistakin, mutta saavat minun puolestani kuulua Punaiseen ja Paksuun, kunhan eivät lisäänny... Vaikea ko. tehtävätyyppiä on tietysti väheksyä, kun tietää sen suosion.
6. Eki22.1.2004 klo 15:46
Voisiko kerran saada säikeen, johon kirjoittaisivat vain krypton ystävät. Haukkuja ne ovat jo saaneet enemmän kuin mihin suosio viittaa.
7. Timppa22.1.2004 klo 16:08
Eki, älä nyt suutu! Enhän minä edes haukkunut...;-) Eikä muuten näemmä kukaan muukaan tässä säikeessä, makumieltymykset vaan on tulleet esille.
8. Tane22.1.2004 klo 16:32
Siis kehuja:
Oma ristikkoharrastukseni alkoi kryptojen kautta. Nettikryptot on kivoja nytkin, paperilla ei enää tule ratkottua kuin harvoin poikkeustapauksissa. Meidän juniorit ratkovat mielellään kryptoja.

Yleensä en lähettele palkintotehtäviä postin kautta, mutta krypton saatan joskus lähettääkin, jos palkinto on hyvä, sillä sen saa aina täyteen samantien. Luultavasti kryptojen suosio onkin siinä, ne jäävät harvoin vajaaksi, eli moni joka ei muuten ristikoista välitä, saattaa täytellä mielellään kryptoja.

Ei minustakaan kryptoissa tarkemmin ajateltuna oikeastaan muuta vikaa olekaan, kuin että se kirjainten täyttäminen on puuduttavaa. Hyvässä kryptossa ratkojan kannalta onkin monipuolinen kirjainvalikoima.
9. Aikku22.1.2004 klo 16:34
Järjestetään, Eki
10. Mimmi22.1.2004 klo 16:58
Mnää en käsitä ,kui ne kryptot tarttis kiinnostaa...ja...miksei niit saa kritisoida jos niist ei kertakaikkiaan tykkää...sillä ne on tylsiä
11. Hui hai22.1.2004 klo 17:06
Mummoni tykkää kryptoista.
Minä tykkään mummostani.
Minä en tykkää kryptoista.
Kryptot on tylsiä.
Mummoni ei ole tylsä.
Kryptot ovat muita varten.
Minä menen mummolaan.
12. Eki22.1.2004 klo 17:07
En minä mitään muuta, mutta kun nämä on monessa muussa säikeessä haukuttu, niin ei tämmöisen positiivisen alustuksen alle kannattaisi samoja juttuja taas alkaa kirjoitella. Myönnän,että Kaitsun ja Timpan viestit sisälsivät positiivisen suhtautumisen ja ehkä minunkin olisi pitänyt älytä pitää leipäläpeni kiinni... olla positiivinen...
13. Timppa22.1.2004 klo 17:29
Eki, positiivista on se, että ihmiset kirjoittaa tänne mitä mieleen tulee, joten ihan oikein teit. Näistä äkkinäisistä, tarkemmin pohtimatta kirjoitetuista jutuista tämä keskustelupalsta saa ison osan mielenkiinnostaan. Vaikka kirjoittajia saattaakin myöhemmin vähän hävettää...;-)
14. Mimmi22.1.2004 klo 18:15
Että...käsitinköhän oikeen...pitäis ny hävetä vai?? just..just
15. Eki22.1.2004 klo 18:20
Ei, Mimmi, ei...
16. Timppa22.1.2004 klo 18:30
Ei ei, Mimmi! Se kommentti oli ihan vaan yleisesti tarkoitettu täällä läpiä päähänsä puhuville...;-)
17. Eki22.1.2004 klo 18:55
Ei ei, Timppa, minusta ne jutut kuulostivat vain niin tutuilta ja kääntyivät pyörittämään sitä samaa asiaa, mistä on aiempiakin säikeitä. Mutta kuten sanottua, unohtakaa, että edes sanoin mitään!
18. AD II22.1.2004 klo 19:18
Usein krypto on ratkaistu yhdellä sanalla, poikkeuksiakin on. Viimeksi ratkaisemassani sokkokryptossa avainsana iski heti silmään ja sitä rataa. Loppu rutiinia.
Loppuosan voi tehdä hauskaksi käyttämällä erilaisia "fontteja". Isoja ja pieniä kirjaimia, tekstaus- ja kirjoituskirjaimia, eri vinousasteita etc. Lopputulos voi olla todellinen taideteos (tai sekasotku).
Säikeen valinta kertoo mielipiteeni, joskaan ei nyt välttämättä kielteistä.
19. Kaitsu22.1.2004 klo 20:32
Ymmärrän yskäsi Eki.
Palstanpitäjänä kaiketi tahtoisit nähdä siitisti jäsenellyn ja aiheessa pysyvän keskustelun, jossa ei olisi vanhojen asioiden toistoa tms. mutta me olemme vain ihmisiä ja minun asiani on aina juuri niin tärkeä ja ajankohtainen, että se on ilmaistava tässä ja heti.
Muista kuitenkin, että luojammekin joutui katumaan tekojaan ihmisen kohdalla.

Anna meille meidän jokapäiväinen purnauksemme, mikä sen aihe sattuukin olemaan ja anna meille anteeksi älyttömät mielipiteemme, niin mekin ainakin sanomme tekevämme.
Ole pitkämielinen kun me toistamme itseämme yhä uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen...
Salli meidän toistuvasti poiketa aiheesta ja käyttää meille niin rakasta minua kaikessa ja kaikkialla. Koska se on niin tärkeää minulle.
Opasta ja auta meitä ristikoiden sokkeloisessa maailmassa, sillä ilman apua katoamme fakkisanojen ja piilokirjainten viidakkoon. Äläkä poista kaikkia mielipiteitämme vaikka sinulla on valta ja voima ja deletenappula.
20. Timppa22.1.2004 klo 20:44
Hienoa tekstiä Kaitsu!
21. Eki22.1.2004 klo 21:09
Kolmiodraama vai pyhä kolminaisuus?
22. Timppa22.1.2004 klo 21:37
Niiden yhdistelmä!
23. Eki22.1.2004 klo 21:43
Pyhä kolmiodraamaisuus?
24. Timppa22.1.2004 klo 21:46
Jees! Minkä päivän ristikkoon tuo on odotettavissa? Päävihjeestä, 17 kirjainta...
25. Matti23.1.2004 klo 16:45
Vielä pari sanaa. Toisessa kryptosäikeessä mainittiin, että laatijat pyrkivät kryptoissa mahdollisimman rikkaaseen kirjaimistoon. Sehän on vain hyvä.

Mutta kun renkiä käyttäen noin neljää viidesosaa sanoista ei edes tarvitse lukea, niin eikö tässä mene laatijan ponnistukset hukkaan? Viidesosa laadinnasta on ratkojalle ja neljä viidesosaa rengille. Tätä olen usein mietistkellyt.
26. J Takala23.1.2004 klo 18:22
Matti puhuu asiaa. Rengin käytössä on myös haittapuolensa. Itse olen krypton ratkomisen jälkeen sitten vielä lukenut sanoja läpi, koska muutenhan puolet ratkonnan ideasta menee hukkaan, laatijan ponnistuksista nyt puhumattakaan.
27. terok23.1.2004 klo 18:31
Minä olen aina kuvitellut, että kryptossa ideana on selvittää mikä kirjain kuuluu mihinkin numeroon, ja että itse sanaristikko-osuus on vain selvittämistä helpottava väline. Kaikki kunnia laatijoiden ponnistuksille, mutta en minä ainakaan jaksa täyttää yhtään ylimääräistä kirjainta sen jälkeen kun itse tehtävä on ratkennut.
28. Henry Haapalainen24.1.2004 klo 00:48
Kirpun Pikku kryptoissa jännitys säilyy aina viimeiseen numeroon ja viimeiseen kirjaimeen saakka. Sitä ja monia muita Kirpun tehtävätyyppejä ei olisi syntynyt ilman avointa kritiikkiä.
29. Vanha ratkoja24.1.2004 klo 01:02
Mainos meni perille Henry . Kaksi kolmasosaa olen ratkonut.
Suuennuslasi on elintärkeä
30. Henry Haapalainen24.1.2004 klo 02:04
Hei Vanha ratkoja
Et kai sinä Pikku kryptoissa suurennuslasia tarvinnut. Kertoisitko, mitkä lehden vihjeet eivät ilman suurennuslasia selvinneet. Ja sitten, saitko Pikku krypton ratkaistua?
31. Vanha ratkoja24.1.2004 klo 18:32
Henry, ei ollut kyse kryptoista, vaan siitä vaikeasta Kirpusta.
Ajatus laukkaa nopeammin, mitä nakit pystyvät tulostamaan.
Lehti on oudosti kadonnut. Aamulla löytynee
32. Henry Haapalainen25.1.2004 klo 01:19
Ymmärsin kyllä, mutta tässä säikeessä on aiheena kryptot. Yritin palauttaa keskustelun siihen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *