KESKUSTELUT > RISTIKOT > MILLAISTA APUA?

6680. Millaista apua?

Eki2.3.2012 klo 13:05
Olavi Kivalo: "Ratkojalle ei tule paljastaa ratkaisusanaa, mutta ei mielestäni myöskään varsinkin koviksissa vihjeeseen sisällytettyä jekkua tai harhautusta. Jälkimmäisen oivaltaminen ihan itse on usein makeampaa kuin itse ratkaisusanan keksiminen."

Olen jokseenkin sataprosenttisesti samaa mieltä, kun puhutaan tällaisesta nettipalstasta. Samalla Olavi puhuu nettipalstautopiasta, koska sivuille kertynyttä ja jatkossa kertyvää joukkoa ei voi tällä tavalla ohjata. Kovin moni on turhautunut auttamattomuuteen ja päivitellyt vaikkapa, että mitä tällaisessa keskustelussa on järkeä, jos ei saa pyytää suoraa apua.

Toisaalta olen usein ratkonut koviksia kimpassa ja vaikka vastauksista itse keksii vain osan, kokemus on mukava. Toisten oivallukset tuntuvat ainakin puoliksi omiltakin. Tosi vaikeassa ristikossa tulee usein yksin ratkoessa turhautumisvaihe, jos se ei etene. Tämähän on se hetki, jossa eri ihmiset kaipaavat erilaista apua, yksi suoraa ja toinen hienovaraista vihjailua ja muut siltä väliltä. Kuten Kivalo sanoo, idean selittäminen ennen vastauksen keksimistä voi viedä jopa koko ilon keksimisestä. Tai kenellä vie, kenellä ei, olemme kaikki erilaisia. Lopulta kuitenkin useimmat sanovat, että pieni vinkki olisi paras, vastaus halutaan keksiä itse.

Kovisten maailmaan on muutama hyvä tie. Yksi on kova yrittäminen ja hiljakseen onnistuminen. Toinen on julkaistujen ratkaisujen vertaaminen eli vihjeiden läpikäynti sana sanalta, kunnes jujut alkavat aueta. Kolmas on tämän palstan seuraaminen ja suorempien vinkkien kysyminen vastausajan päätyttyä. Neljäs on henkilökohtaisten apujen saaminen joltain kokeneemmalta. Ja muitakin tapoja toki on.

Hyvissä koviksissa tietysti löytyy myös uusia jippoja ja vanhatkin harhautteet purevat vuodesta toiseen. Hyvä asia on, että vaikka kuinka harjoittelee, edelleen ne tehtävät ovat vaikeita.

Asiasta on keskusteltu ennenkin. En tiedä, onko mitään uutta ammennettavissa, mutta avasinpa silti uuden säikeen asialle.
2. Taata2.3.2012 klo 13:45
Nyt tuli Ekiltä hyvä avaus. Tuota tietähän sitä on kuljettu paitsi, että tätäkään palstaa ei silloin ennen ollut. Nelostie pätee myös helpompiin ja mikseivät muutkin tiet vaikkapa keskivaikeisiinkin, kun on niin monesti ollut kiinni yhdestä piilokirjaimestakin. Minulla tulee hakematta mieleen aina tuo URJA Fantomin nimenä, kun muistaakseni J oli se tuntematon piilokirjain, jonka sain enolta häntä opettaessani ratkomaan.
Eihän tämä muuten ehkä tulisi mieleen, mutta kun voitin pääpalkinnon 50 markkaa sillä kertaa. Euroja en olisi huolinutkaan! Nytkin viimeisenä päivänä lunastin pankkisileitä markka-arvoisia seteleitä.
3. Kaapo2.3.2012 klo 16:20
Toisaalta sitten, eipä sellainen pyydä lisävihjettä joka ei sitä halua.

Kannatan itsemääräämisoikeutta, - että saa itse päättää mikä on itselle hyväksi.

Lisävihjeiden pihtaaminen on vallankäyttöä, eikä ollenkaan myönteistä sellaista.
4. Eki2.3.2012 klo 16:27
Kun kirjoitamme nettisivustolle ja se jää kaikille näkyville, ei kyse ole siitä, että pihdattaisiin yhdelle vaan että yhden pyyntö näkyy kaikille. Ehdotus siitä, että kenenkään ei ole pakko lukea säiettä, ei oikein toimi, sillä säikeessä voi olla paljon muuta mielenkiintoista ja yksi pyyntö ja paljastus pilaa sen.

Kaiken tarkoitus on, että olisi kollektiivisesti mahdollisimman hyvä olo. Oman toiveen korostaminen tärkeimpänä voi olla hyvinkin itsekästä.
5. Maikki2.3.2012 klo 16:48
Tuo Hesarin säie on mennyt varsin pitkälle noissa paljastuksissaan jo aikoja sitten. Vaikka en ratkaise Lehdon laatimuksia, niin kuitenkin luen säiettä ajoittain ja yleinen linja tuntuu välillä ikävältä.

Toivon, että Sanariksen laatimille ei kävisi samoin. Ristikon laatija / yrityksen edustaja voisi päättää mitä kerrotaan, vai kerrotaanko mitään. Lukijat jättäisivät kommentoimatta.
6. Eki2.3.2012 klo 16:52
Ristikon kustantajalla ja/tai laatijalla on aina mahdollisuus tulla mukaan keskusteluun ja kertoa mielipiteensä. Niillä toiveilla on varmasti painoarvoa kirjoittajien mielissä.

Nekin laatijat, jotka eivät täällä kirjoittele, ovat lähes aina selvillä siitä, mitä kirjoitetaan. Minun kauttanikin he voivat saada toiveitaan esille, jos näin haluavat.
7. qwertsu2.3.2012 klo 20:36
Maikki. Mene Rovaniemeläisen kirjastoon ja ota kopio perjantain lehden ristikkosivusta. Sitten vaan rupeat ratkomaan. Hesarin sivustoilla kaivataan lisää virtuooseja.

Ekillä pääsi lipsahtamaan aikoinaan periaate, että ei edes vihjailla, paitsi Hesarin osalta.
En tiedä, että kaduttaako nyt häntä.
8. HM3.3.2012 klo 13:25
Tämä systeemi erittäin hyvä juuri näin. Luin aikoinaan Kirppuristikoiden vieraskirjaa, jossa annettiin oikeat vastaukset ja vaihdettiin säätiedot ja muut kuulumiset. Ei kiitos!
9. qwertsu3.3.2012 klo 14:29
HM, tuliko lehti hankittua? Vai muuten vaan lueskelet ja katselelet sormien välistä.
Kyllä kiitos!
10. HM3.3.2012 klo 14:36
Kyllä lehti tulee, enkä sitä moitikaan!
11. qwertsu3.3.2012 klo 15:34
Sama täällä
12. Kaapo4.3.2012 klo 20:23
Eki:"Oman toiveen korostaminen tärkeimpänä voi olla hyvinkin itsekästä."

Näin asia tietysti on. Itsekäs ei pidä olla.

Täyteen saatu ristikko on kuitenkin paljon parempi kuin parista sanasta kiinni jäänyt ristikko. Ristikonratkonnan ei pitäisi olla turhauttava kokemus. Usein on niin, että tajuamatta jäänyt vihje ei sitten selitettynäkään kilkata, vaan aiheuttaa plääh-kokemuksen.

Minä luotan siihen, että ratkojat ovat osaavia ihmisiä, eivätkä mene sellaisiin keskusteluihin, joissa heille vasten heidän tahtoaan paljastetaan salaisuuksia.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *