KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONVAIHDE 25.2.2012

6673. IS viikonvaihde 25.2.2012

kari kämäräinen25.2.2012 klo 14:02
Tämä oli hyvä. Ei niin vaikea, mitä pelkäsin, sillä jopa minä sain sen ratkottua. Vihjeissä ei liikaa kikkailuja, mikä oli pelkästään hyvä asia. Muutamassa kohdassa menin pahasti metsään, mutta palasin sieltä aikani kierreltyä takaisin polulle! Miinuksena pitäisin sitä, että ilman googlea en tätä olisi selättänyt, mutta se taas johtuu minun sivistymättömyydestäni, ei laatijan. Vihjeen TÄYSI MUNARI (EI KORISTE) ratkaisusana tuntui hieman oudolta minulle.
2. kari kämäräinen25.2.2012 klo 14:05
Unohtui. Erään vihjeen asemointi ruutuun oli mielestäni turhaa vaikeuttamista.
3. Viljami25.2.2012 klo 17:09
Tässä ristikossa oli mukavaa pilkettä. Useita hauskoja vihjeitä. Muutama selvä pehmisvihje tosin oudoksutti tämän tason ristikossa.

Minä menin pahasti halpaan erään vihjeen suhteen. Arvatenkin laatijan asettama tahallinen, joskin erinomainen ansa.

Kirkkaasti täyskolmosen puolelle meni.
4. O25.2.2012 klo 21:25
Oikein raikas ja hyvä ristikko!
Harvoin saan kolmepallosen täytettyä.
Kiitos laatijalle. :)
5. turkulainen25.2.2012 klo 21:36
Uusi laatija! Vai onko salanimi...
Kesken on vielä, logiikka ei aukea minulle mutta yritetään.
6. Pekka Harne26.2.2012 klo 14:13
Onpa mukavaa vaihtelua koviksissa, kun uusina laatijoina ovat tulleet mukaan ensin Jari Keränen ja nyt Riitta Asikainen.
7. Jaska26.2.2012 klo 15:39
Raikas ei ole se adjektiivi, jolla tätä ensisijaisesti kuvaisin. Kolmas kirjain on väärin. Keskimääräistä painavampia kaikki kolme palloa olivat.

Paljon hyvää, jopa erinomaista. Mutta mutista pitää, vaikka pitäisikin mutista, ei näet liian iso annos muttiakaan oikein hyvältä maistu. Sitkeä flunssa tosin makuhermojakin turruttaa.

Se ei ole laatijan syy, mutta silti pari entrausta olisi ristikon aromiuden aistittavuutta kummasti kohentanut. Palloja ei nyt ihan saata toiseen korottaa.
8. anna h26.2.2012 klo 16:00
ihanan kinkkinen oli, ensin luulin taas että ei lähde aukeamaan mitään, mutta kummasti tänään pääsin vauhtiin. kaikkia nippoja en taas ymmärrä, mutta risteävien sanojen kanssa aina jotain syntyi
9. Pena26.2.2012 klo 16:34
Meinasin äsken kysellä että onko oikea yläkulma visaisempi ristikon yleiseen vaikeustasoon nähden. Enpä kuitenkaan kysynyt, koska yleensä lähettämisen jälkeen kysytty kohta aukeaakin heti. Niin olisi käynyt tälläkin kertaa d=)!

Oikein mukava, parin päivän pähkäily.
10. Lauri Kultti26.2.2012 klo 19:26
Pahuksen Pena! Tavoistani poiketen täyttelin mustekynällä, mutta juuri oikean yläkulman kanssa tavoistani poikkeaminen alkoi harmittaa. Ajattelin sitten katsoa täältä, onko kellään mitään näppärää sanottavaa esim. oikeasta yläkulmasta, ja Pena sanoo, ettei se loppujen lopuksi muuhun ristikkoon verrattuna sen visaisempi ollutkaan. No, minun mustetöhryistäni päätellen se on hiukan visaisempi kohta. Odottelen ahaa-elämystä, jotta pääsen Penan kanssa yksimielisyyteen!!
11. Jaska26.2.2012 klo 21:47
Jäi se kulma minullakin viimeiseksi. Osasyynä yksi epälooginen vihje. Perustelu aikanaan.
12. Kaapo26.2.2012 klo 22:19
Oikea yläkulma jumittaa minullakin.

Onko siitä torvesta tuleva ratkaisusana ihan oikein?
13. Jaska26.2.2012 klo 22:32
Kaapo, minulla on siinä oikea ratkaisusana, sinusta en lähde arvaamaan.

Ristikon pluspuolista tarkennettakoon lukuisat pitkät sanat, pisin 18. Keskipituus valiorajan uljaasti ylittävä 6,20.
14. Tuomas L.26.2.2012 klo 22:53
Nyt ei ole ristikkoa käsillä, mutta tuli mieleen, että torvivihjeen ratkaisusana saattaa tosiaan olla hieman väärin, kolmannen kirjaimen osalta.
15. RA26.2.2012 klo 23:01
TORVIvihje: Niin on väärin. Voi vee!
16. Jaska26.2.2012 klo 23:17
Mitä vikaa siinä muka on. Ratkaisusanakin mulla on oikein. Vaakasana vain jotenkin hmm. arkaainen...
17. O26.2.2012 klo 23:19
Jaska onneksi sinulla on oikein.
18. Jaska26.2.2012 klo 23:34
Taas väärä arvio O:lta. Miten muka onneksi. Toinen sana aina väärin.
19. Vara-Eko27.2.2012 klo 12:37
Oikea ylämummo oli mullakin vaikein.Ketähän nämä uudet laatijat oikein ovat? Tämä tuntui ihan Skytän tyyliseltä vihjeytykseltä.
20. Eki27.2.2012 klo 13:07
Jatkosta seuraavaa. Pallonen ja Vuokila jatkavat kumpikin kerran kuussa kakspuolosineen. Väleihin tulee kolmosia ja kolmemiinuksia, Skyttää ja Pitkälää vanhoina tuttuina ja nyt jo uusina yrittäjinä Kerästä ja Asikaista, joden käynnit tuskin jäävät viimeisiksi. Seuraavaksi tässä sarjassa on Pitkälä ja sitten taas uusi nimi iskovis-palstalla (en kerro vielä kuka). Uusia ja joskus kauan sitten tehneitä voi tulla lisääkin. Jotenkin nyt tuntui, että oli syytä ottaa enemmänkin uutta verta mukaan. Tilanne elää mielipiteidenkin vaikuttamana.
21. anna h27.2.2012 klo 13:58
oikea yläkulma ei minulle ollut vaikein, vaan oikea keskikohta. minusta oudot sanat tuli niistä kolmesta merkistä, pystyyn 6 kirjainta ja niiden kanssa risteävä nuolen kuva, 5 kirjainta. mutta uskon että sekin taho on minulla oikein kun aloin uskoa, mitä siihen ympäristöön muuten tulee tai ei tule. torvi-juttu meni minuun täydestä, kun muistin vain äänneasun.
Vara-Eko, Asikaista ja Kerästä löytyy uusimmasta punaisesta pelikaanista ja minulla ne siinä pahasti auki vielä, joten kuka kinkkistä kaipaa, niin voilà
22. ripop27.2.2012 klo 16:04
Hieno tarpeeksi kinkkinen ristikko.Mutta selin olevan takana on mielestäni virheellinen,jos oikein hiuksia mennään halkomaan.Perustelen myöhemmin,kun ratkonta-aika raukeaa.
23. Jussi vain2.3.2012 klo 14:02
Onkohan ristikossa puuttuva vihjeruutu?

Nimittäin vihjeeseen isiä ja KALLIO VAINIO ovatkin 4 merkkiä pitkät (+1 ruutu), josta reunasta alaspäin loppuun 8 kirjainta. Mutta mikä on vihjesana?
24. Eki2.3.2012 klo 14:09
Ei puutu mitään.
25. Eki2.3.2012 klo 14:16
Aloitin tuolla säikeen "Millaista apua?" Tässä on hyvä esimerkki keskustelusta, jossa ratkojien oma keksiminen jo vähenee, vaikken sanonut yhtään mitään kuin nuo kolme sanaa.

Ja kirjoittamalla tämän kommentin lisään hieman ratkojien tietoa siitä, mitä on odotettavissa.

Ja lisäämällä äskeisen kommentin lisäsin sitä edelleen.

Edellisen kommentin en enää usko tietoa lisänneeni.
26. Jussi vain2.3.2012 klo 19:31
Minusta viimeinen kommentti toi kuitenkin paljon lisärvoa edellisen kommentin edelliseen versioon ja aikaisemmin esitetyn väittämän tueksi...:)
27. Jussi vain3.3.2012 klo 00:32
Sain tämän ristikon ratkottua melkein, mutta oikea keskireuna aiheuttaa suuria ongelmia.

Mennäänkö Tuomaalla enbuskeen vai anhava-linjalla?
28. Viljami3.3.2012 klo 05:46
Jussi vain,
anhava-linjalla mennään.

kari kämäräisen tavoin minuakin mietityttää vihjeeseen TÄYSI MUNARI (EI KORISTE) saamani ratkaisusana. Voisiko laatija tai joku muu selittää?

Mainio vihje minusta VAIN KIIRE.
29. RA3.3.2012 klo 10:32
TÄYSI MUNARI (EI KORISTE) = LÄPIPILARI ~ kantava pilari, ei pelkästään koristeeksi laitettu
30. Viljami3.3.2012 klo 11:25
RA
Voisitko vielä kertoa mistä lähteestä tuo sana löytyy. Ainakaan suomenkielen sanakirja ja Google ei tuota tunnista.
31. RA3.3.2012 klo 11:30
Ei löydy mistään lähteestä (tarkistin sen jo laatiessa itsekin). Pesonenhan ei muutenkaan anna kaikkia mahdollisia yhdyssanoja. Löytynee vain arkkitehtien / talonrakentajien puhekielestä.
32. Viljami3.3.2012 klo 11:36
Jos tuo sana löytyy vain arkkitehtien/talonrakentajien puhekielestä, niin minusta aika kaukaa haettu tämän tason ristikkoon.
33. Jussi vain3.3.2012 klo 13:18
Pilaaja --> pilari, duunari, näin itse ymmärrän?

Onko meijerissä? SEPARATISTI (separaattorista)
34. Jussi vain3.3.2012 klo 19:02
Siis näin käsitin asian.

Hieno ristikko ja hienoja sanoja. HAUKUN ja AMMUN vihjeet olivat hienoja, googlen avulla sain ratkaistua, samoin VAIN KIIRE, KOVATERÄISYYS ja OTA TUO BÄNDI olivat myös mainioita. ISKE, ISKE oli myös hyvä. Itseasiassa kauttaaltaan hyvä luomus.

Minusta hyvä pointti on ristikon pallotuksesta huolimatta päästää ratkoja alkuun ja sitä kautta etenemään. Kyllä pahiksissa on ollut välillä turhan vaikeita, joita ei aina taida edes laatija ymmärtää... on nimittäin turhauttavaa, kun ei voi muuta kuin panna ristikko sivuun.

Hyvä Riitta!

Minulla edelleen takkuaa oikea laita.

LAIVAT vihjeeseen sain ratkaisuksi erämaan laivan, lieneekö oikein sekään.

OSTETTU alue taas menee amerikkaan.

Nuoli vasempaan reunaan olisi SUORA takaperin.

isiä ja kallio, vainio --- APET, ILET, plääh, NS--ERIT

Kiitos, jos joku neuvoo!
35. Jussi vain3.3.2012 klo 21:28
Taitavat ihmiset olla kiireisiä näin Venäjän presidenttivaalien alla. Olenko kenties loukannut, tarkoitus ei ole ollut!

Heippa!
Jussi vain
36. RA4.3.2012 klo 09:32
Jussi vain, oikein on oikea laita paitsi tuo NS--ERIT. Siinä on N-kirjain liikaa.
37. ripop4.3.2012 klo 15:29
Niin.Siitä selin olevan takana.Sakarin isä Ilkka on tosin Oramo (muuten entinen oiva opettajani),mutta hänen äitinsä on pianisti Liisa Pohjola,joten voiko tässä käyttää monikko muotoa.Siis vähän hiusten halkomista kai?
38. RA4.3.2012 klo 19:05
Jaska, kiinnostaisi tietää, mikä vihje oikeassa yläkulmassa on mielestäsi epälooginen. Mainitset sellaisesta tuolla yläpuolella.
39. Jussi vain4.3.2012 klo 19:39
Onko oikeassa reunassa morsemerkkejä vai mitä?

Sain siihen TITAUS?

Edelleen kangertaa APET ja ILET "tyhjä ruutu?"
40. RA4.3.2012 klo 19:40
TITAUS oikein.
41. Marco Poloinen4.3.2012 klo 19:53
Jaska kertonee keretessään, itse en ko. kulmasta logiikkavajausta tunnista.

Varsinainen epäloogisuus ei liene kyseessä "pääkuvan" alla olevan OTA TUO BÄNDI -vihjeen tuottamassa ratkaisusanassakaan, mutta kohtalainen "sääntöjen" venytys kumminkin. Bändin nimi TAKE THAT ei kai ole yhdyssana englanniksikaan, saati suomeksi. Tietysti meiliosoitteistossa käytetty yhteenkirjoitusmuoto avaisi laatijoille runsaasti uusia suppeanavaria näkymiä, mutta isommin en niistä jaksa viehättyä.

Ristikosta sinänsä tykkäsin, ihan sitä tavuristikoista tutuksi tullutta letkeää meininkiä oli tässäkin havaittavissa!
42. RA4.3.2012 klo 19:59
Samanlainen "sääntöjen" venytys on myös yläreunassa. Vihje ISKE ISKE => TAOTAO. Sarjakuvista ja piirrosfilmeistä tuttu pandahahmo on oikeasti Tao Tao.
43. Jussi vain4.3.2012 klo 20:16
Vaikuttaa, että minulla on vain yksi ilettävä pystysana hukassa, jos vihjesanaan SELIN on oikea ratkaisu ATSO?
44. Jaska4.3.2012 klo 20:16
Suullakin -> ilta. Suulla ei ole iltaa, ei ole yhdyssanaa suunilta. Mutta en minä tuosta logiikkakömmähdyksestä ihan suunniltani joutunut.
45. Marco Poloinen4.3.2012 klo 20:21
Niinpä on. Ja onhan noita samantapaisia ollut silloin tällöin siellä sun täällä ennenkin, mutta useimmiten 'ahaa' tulee niiden kohdalla vähän sordiinon läpi.

ripop'in esille ottama kysymys Sakari Oramon taustajoukosta ei käsittääkseni pahemmin järkytä tilannetta. Jos vaikka äidin vihkitodistuksessa ei lukisikaan 'Pohjola-Oramo', niin isän suvun voisi kuvitella olevan laajemminkin kapellimestarin tukena ja takana.
46. pius4.3.2012 klo 20:22
Mä ymmärsin sen illansuun kautta, jos oikein muistan niin tuon tyyppisesti kyllä vihjataan useinkin, en vaan nyt löydä heti esimerkkiä!
47. Marco Poloinen4.3.2012 klo 20:24
Viimeisin tahikointini siis RA:n 19.59 kommentin jatkoksi...
48. ake4.3.2012 klo 20:32
Minuakin jäi häiritsemään tuo suullakin -> ilta. Eikös vihjeen olisi pitänyt olla suullinen?
49. Marco Poloinen4.3.2012 klo 21:02
Hieman tuo SUULLAKIN => ILTA aistitutti, mutta ei siitä mitään pahaa makua suuhun jäänyt. Kieliopillisesti(kaan) ei taida virhettä olla, ja loogisesti vertailukohdaksi voi ottaa vaikka 'maidollakin -> kahvi'.
50. RA4.3.2012 klo 21:06
Kun ILTA-sanan taustalla on yhdyssana "illansuu" (alkuilta), niin ainakaan minä en pysty erottamaan, mikä vika SUULLAKIN-vihjeessä on ja miksi SUULLINEN-vihje olisi oikeampi. Minusta molemmat kävisivät.
51. Jussi vain4.3.2012 klo 21:42
Vaikuttaa, että minulla on vain yksi ilettävä pystysana hukassa, jos vihjesanaan SELIN on oikea ratkaisu ATSO?

Näkyi tämä kysymys katoavan bittiavaruuteen.
52. +4.3.2012 klo 21:57
SELIN = ATSO
53. Jussi vain4.3.2012 klo 21:58
Mikä kirjain tulee

ANHAVA
APET
ILET
jälkeen. Taidan olla honkien sukua? Eli mänty tai petäjä?
54. Jaska4.3.2012 klo 22:12
Myönnän, että logiikkavirhe on aika tiukka tuomio. Vaihdankin syytteeseen B.

Vihje SUULLAKIN tarkoittaa tässä, että sana suu voi esiintyä yhdyssanan osana illan kanssa. Adessiivi on kuitenkin selvä sveduismi, vastaa prepositiota med. Minä en niistä pidä, vaikka moni laatija näyttää niin tekevän.

Sitä vastoin instruktiivi olisi sopinut oikein hyvin. Se olisi mahdollistanut pikku knopinkin. Jos vihje olisi ollut SUINKIN, olisin saattanut virittää laatijalle ties kuinka korkean veisun.
55. Jaska4.3.2012 klo 22:18
Jussi vain, ei tule mikään kirjain.
56. O4.3.2012 klo 22:25
Jussi vain.
Montako palaa saisi olla?
57. Jussi vain5.3.2012 klo 14:56
Eli siihen jäi sittenkin kaksi tyhjää ruutua, joista ratkaisu SOKERIT.

Erikoinen vihjeetön vihje?
58. Eki5.3.2012 klo 15:18
Onhan siinä kuva kahdesta sokeripalasta!
59. Viljami5.3.2012 klo 16:29
Minä en näe minkäänlaista ongelmaa vihjeessä SUULLAKIN.
60. iso S5.3.2012 klo 16:37
Minulle kelpaisi illallakin => suu mutta ei suullakin => ilta. Sen sijaan minulle kelpaisi esimerkiksi päivälläkin => ilta. Perusteluna se että taustalla olevat yhdyssanat ovat illansuu ja iltapäivä. Jälkimmäisessä ilta on perusmuodossa, jolloin ilta voi olla "varustettu" päivällä, mutta edellisessä ilta on omistusmuodossa, jolloin ilta voi "omistaa" suun. Suullakin => ilta on siis tuplakikka, joista toinen on sumea. Se vaatisi yhdyssanaa iltasuu ollakseen yksikikkainen.

Tämä on kuitenkin vain yhden vanhoihin kaavoihin kangistuneen mielipide. Enhän hyväksy esimerkiksi sellaisia uusmuotisia pätkäisyjä kuin -teri =>Teat ja A- => Tomi.

Kaikkia tuollaisia saavat minun puolestani laatijat käyttää ja ratkojat tykätä kuin hullu polkasta, mutta minä vaihdan ratkottavaa jos noita alkaa tulla usein vastaan. Laatijoitakin on onneksi monelle asemalle, kaikki eivät hyppää junaan!
61. Viljami5.3.2012 klo 16:51
iso S
SUULLAKIN eli suunkin kanssa. En jaksa ymmärtää mikä siinä mättää?
62. Jussi vain5.3.2012 klo 16:57
EkI!

"Onhan siinä kuva kahdesta sokeripalasta!"

Pahaa pelkään, että näitä tyhjiä sokerivihjeitä alkaa tulla enemmänkin. Tällä perusteella voisi tehdä ristikon nopeasti. Laadinta-alue täyteen sokeriruutuja ja sattuman varaiseen paikkaan ratkaisuksi "SOKERIT" tai "SUGARS". Vain laatijalla olisi oikea paikka tiedossa...:(
63. pius5.3.2012 klo 17:23
Tyhjä ruutu on koviksien vakiokamaa mutta vain harvakseltaan käytettynä, niin että ratkoja unohtaa sellaista kytätä. Kaksi ruutua ja jopa vierekkäin on harvinainen jippo, tässä se toimi mainiosti. Kyllä kaikki keinot on koviksissa hyväksyttäviä - mun mielestä!
64. Viljami5.3.2012 klo 17:25
Vaikka vanha kikka niin minusta mainio tuo SOKERIT.
65. pius5.3.2012 klo 17:29
... joo - useinhan siinä on lakana, alue tms.
66. Viljami5.3.2012 klo 17:44
Muistan törmänneeni tuohon nerokkaaseen jippoon ensimmäisen kerran joskus 90-luvulla Juha Hyvösen ristikossa. Aiheutti silloin yhden parhaimmista AHAA-elämyksistä.
67. RA5.3.2012 klo 18:01
[Muistelen ratkoneeni vuosien varrella ainakin yhden sellaisen ristikon, missä tuo "tyhjyys" oli koko ristikon teema: Siis samassa ristikossa oli useita "tyhjiä" ruutuja siellä täällä. Niihin tuli sitten ikkuna, lumi, tyhjä, ilman, aukko, valkea jne. jne. Olikohan niin, että pääkuvana oli valkoinen neliö, jolla viitattiin siihen, mitä tuleman piti. - En muista kovin tarkasti. Joku Muu varmaan muistaa, kenen ristikosta oli kyse. Mutta sen muistan selvästi, miten hauska ratkottava tuo ristikko oli. Kun jossakin vaiheessa oivalsi jipon, alkoi suorastaan vimmattu haku, mistä ja millä sanoilla paljastuu seuraava "tyhjä.

Mikä vihjetyyppi tahansa, vaikka kuinka nerokas, liikaa viljeltynä menettää ahauttamisvoimansa. Vaihtelua siis tarvitaan. Se, mikä on liikaa viljelyä, on vain arvioitava ja tunnusteltava ja sitten jotakin laitettava. Ratkojien mielipiteetkinhän asiasta vaihtelevat.]
68. Eki5.3.2012 klo 18:09
Markku Nylund, edesmennyt laatijamestari, toteutti idean 80-luvun alussa. Tätä aiempaa en muista, mutta tuskin sekään ensipainos oli.

Team Katalin teki 2003 is-koviksen, jossa oli toistakymmentä tyhjää. Myös eräässä aiemmassa SM-ristikossa oli vähän sokerit-tyyppinen reunavihje, monta tyhjää peräkkäistä ruutua, joista tuli alakulmaan RUUTURIVI.

Olen samaa mieltä monien tähän kirjoittaneiden kanssa: harvoin kun tähän törmää, se yleensä piristää.
69. pelaaja5.3.2012 klo 18:23
[Myös A.Lehto on käyttänyt noita tyhjiä ruutuja vihjeenä
HS-ristikoissa. Joskus 4x4 parikin kertaa samassa ristikossa, joskus 1 ruutu. En valitettavasti muista ratkaisusanoja.]
70. O5.3.2012 klo 20:20
[RA.
Tuo muistamasi ristikko (18.01) oli mielestäni Aulis Lehdon
laatima, koska muistan sen saman.]
71. Matti5.3.2012 klo 20:23
RA, muistan ratkoneeni saman "lakanaristikon", joka oli Juha Hyvösen. Ja muistelen hämärästi, että sen ohella tarjoiltiin myös vastakohta "musta" ristikko, Juha Hyvösen niinikään. Foorumi oli tietysti Sanasepot. Ja sitä lakanaristikkoa oli tosi kiva ratkoa, kun odotteli kaiken aikaa, että milloin taas tärppää.
72. Viljami5.3.2012 klo 21:22
Minusta koiruuden huippu laatijalta oli vasemmalta löytyvä lappu-vihje jossa luki naatti. Minä laitoin siihen muittamutkitta ratkaisuksi kuitit. Tuosta kuopasta oli vaikea nousta.
73. Viljami5.3.2012 klo 21:33
Anteeksi, oikeallahan tuo vihje tietysti on.
74. RA5.3.2012 klo 21:37
Kiitos, Viljami! ;-)
75. Pena5.3.2012 klo 23:39
Juha Hyvösen Valkoinen ja Pekka Joutsin Musta julkaistiin Sanaseppojen esitteessä vuonna 2006. Ehkäpä muuallakin?
76. Viljami8.3.2012 klo 08:19
Vielä voisi mainita muutaman hauskan vihjeen eli TULE TÄNNE, --- -- MÄ NÄYTÄN, MEIJERISSÄ? ja RISTEILIJÄ, johon tuli mielestäni veikeä ratkaisusana.
77. Johanna20.3.2012 klo 12:41
Nyt kun ratkaisukin on jo ilmestynyt, voiko joku ystävällisesti
valaista Mora ja -aslak vihjeen NAIMAT?!
78. RA20.3.2012 klo 12:46
Naima Mora (suht tunnettu huippumalli) ja Naima-Aslak (ainakin suht tunnettu sketsihahmo)
79. Hedvig21.3.2012 klo 09:57
Minun lehdessäni oikeassa laidassa kaksi tyhjää ruutua sanojen APET ja Anhava jälkeen kummankin jälkeen ei ruudussa mitään. Ratkonta jäi minulta kesken. Alas pystyyn on näköjään tullut SOKERIT tyhjästä vihjeruudusta. Onko jossakin painoksessa ollut vihjeet kohdallaan?
80. Eki21.3.2012 klo 10:00
Asiasta puhutaan tässä yläpuolella runsaasti. Sokeripalasethan niissä ruuduissa on kaikissa lehdissä.
81. Hedvig21.3.2012 klo 15:30
Kiitos vastauksesta. Pitäisi jo pikkuhiljaa oppia nämä koviksen jujut.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *