KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 2/2012

6653. Punainen Pelikaani 2/2012

paivi15.2.2012 klo 16:21
Tonille pikaista paranemista! Ilo uudesta Pelikaanista latistui hetkessä kun ensimmäisellä sivulla oli seppoilahti. Huh. Kaikki neljä jo täynnä niin että pääsee rauhassa pohtimaan lehden mielenkiintoisia tehtäviä...
2. Eki15.2.2012 klo 16:35
Tämä jäänee ainoaksi Pelikaaniksi, jossa Tonin ristikoita ei ole. Kahden viikon päästä ilmestyvässä Mustassa on neljä häneltä.

Tämän lehden teko oli täynnä pieniä hankaluuksia. Ensin olin aikatauluttanut tämän kahta viikkoa myöhemmäksi. Tällaista kömmähdystä ei ennen ole muistinin mukaan sattunut. Lehti piti pusata Krypton rinnalla äkkiä loppuun. Lisäonnettomuutena Terhi Liinalaakson piirtämät ristikot viipyivät matkalla päivän liikaa ja ne eivät ehtineet mukaan. Avoristikko on tehty Heli Kärkkäisen kanssa viime hetkellä. Terhin piirtämät tehtävät ovat seuraavassa Passelissa.
3. Jukkis15.2.2012 klo 18:43
Käärmeen ensimmäinen Hännästä päähän -vihje näyttää olevan että "Hännästä päähän: Hölmö". Jännittävää.
4. Eki15.2.2012 klo 18:50
Hölmö alku...
5. Pena16.2.2012 klo 20:16
Oletteko ratkoneet sivun 5 ristikon? Ratkesiko yläosa ihan ok?
6. Matami16.2.2012 klo 21:01
Pena,
Taitaa olla laatijan ajatusvirhe.....
7. Marco Poloinen16.2.2012 klo 21:35
Jotenkin epäilen ratkojien ajatusvirhettä. En ainakaan puolenvälin yläpuolella törmännyt mihinkään virheeseen. (Alaosaa en ole vielä ratkonutkaan).
8. Matami16.2.2012 klo 21:40
Marco P,
Saattaa se olla näinkin, eipä olisi ensimmäinen kerta. En vain hetikohta saa eräästä yläkuvasta järkevää sanaa.
9. Matami16.2.2012 klo 21:44
Tutkiskeltuani tarkemmin asiaa totesin tosiaan, että ei siinä virhettä ole. Olet oikeassa, Marco P!
10. Marco Poloinen16.2.2012 klo 21:47
Joo, siinä vihjeessä täytyy ottaa vasta toisena mieleen tuleva ratkaisu käyttöön... :-)
11. Tuomas L.17.2.2012 klo 12:00
Sivulla 10 Seppo I. Lahden ristikon vihje KUVAPUOLIA lienee väärin. Eikös asia ole juuri päinvastoin?
12. PP18.2.2012 klo 08:42
Sivulla 30 pääkuvan alapuolella olevan aukion vika sanan eka kirjain eli vihjeestä ...N..A tuleva kirjain näyttää vähän nyrjähtäneen. Hieno ristikko eikä liian kinkkinen.
13. Jaska18.2.2012 klo 09:34
..N..A on kyseinen vihje.
14. Eki18.2.2012 klo 09:46
No voi hyvänen aika, onhan se rahtusen nyrjähtänyt.
15. Marco Poloinen18.2.2012 klo 11:59
Niin se vain tuo päänupissa oleva oikolukuohjelma korjaa automaattisesti noita virheitä. En havainnut ratkoessani ollenkaan ko. "nyrjähdystä"!
16. ,-viilari21.2.2012 klo 20:26
s. 25 ristikosa yläreunassa vihje LAAJENTAMISTA. Ratkaisusanaksi tuli kuitenkin jo valmiiksi äärettömän avara tila ! Yhtä kirjainta muttamalla olisi tullut vihjesanan mukainen ratkaisusana, mutta eipä sovi risteäviin. Missä vika?
17. RA21.2.2012 klo 20:39
Oikein se on. Muuta sitä yhtä kirjainta ja sen myötä sen kirjaimen kanssa risteävää. Ja sen myötä ko. vaakasanan kanssa risteävää pystysanaa.
18. ässä21.2.2012 klo 20:44
Nähtävästi ,-viilarilla lähtee numero 10:stä alaspäin sana, jota ei ole olemassakaan! Noudata RA:n ohjetta.
19. ,-viilari22.2.2012 klo 15:43
Kiitokset !
20. Viljami25.2.2012 klo 08:01
Minua on usein häirinnyt Harto Hakosen laatimuksissa kuva-aiheiden liiallinen rekvisiitta. Tällä kertaa sitä ei juurikaan ollut s.26 ristikossa.

Oikeaan yläkulman pystyvihjeisiin on mielestäni rakennettu taitava kokonaisuus. Pääteeman idea on minusta mainio.

Olisiko vasemman alakulman vihjeessä AA pieni kauneusvirhe?
21. paivi25.2.2012 klo 12:41
Liekö Mirja Pihlajamäen sivun 16 ristikossa, oikeassa alakulmassa värinpuutostauti?
22. Kata25.2.2012 klo 16:55
Mietin samaa,Päivi.
23. Antti Skyttä29.2.2012 klo 20:49
Sivun 29 tavuristikosta:

Kiitos, Riitta, vihjeestä PALAPOLIISI. Tämä lämmitti erityisesti ko. harrastusalueen friikin mieltä.
24. RA1.3.2012 klo 09:12
Kiitos kiitoksesta, Antti! Meinasin sämplätä sen monimutkaisemmaksi, mutta onneksi tulin ajatelleeksi, että tuo riittää hyvin.
25. paivi1.3.2012 klo 10:10
Juuri tuo kohta oli pitkään koko lehdessä ainoa reikä johon ei ollut edes arvausta - kunnes kaksi edellistä viestiä ensin johdattivat mahdolliseen ratkaisuun ja sitten siihen että se alkaa tuntua yhä enemmän oikealta. Kiitos! ;-)
26. ieva6.3.2012 klo 11:37
Ihmettelen, kun ei kukaan ole pitkään aikaan kommentoinut PuPe kakkosta. Olenko ihan toope, kun olen pahasti jämähtänyt s 27 ristikkoon?
Ylhäältä 8 vaakariviä kunnossa, samoin alhaalta viisi, oikealtakin osittain keskeltä puoliväliin. Mutta sitten:
-viikon olen tuijottanut keskialuetta, mm vihjeitä
-sissi, kantajoukko, hätiin, kiesillä vielä, cm-kauppiaalla, tee veeksi tarpeelliselle...
Jos saisin edes yhden pari vihjettä johonkin noista...
Sitten selviäisi tuo pitkä pystysuora pääkuvastakin, ehkä.
27. RA6.3.2012 klo 12:03
ieva, sivun 27 Keränen & Vesanto -ristikosta:
Minullakin on auki samoja seutuja ja vihjeitä kuin Sinulla. Ei ole helppo, ei. Mutta mietitääs vielä ilman julkisia uudelleenvihjeityksiä.

Palautusaika on menossa ja päättyy vasta 25.4.
28. VL6.3.2012 klo 12:14
Minullakin on koko lehti muuten täynnä, mutta ievan mainitseman ristikon vasemmassa laidassa olevasta eläimen kuvasta alaspäin lähtevä sana tai siis siinä oleva piilokirjain täytyy näköjään arpoa. Olisi mukava tietää, liittyykö vihje PALELEE? myös tähän alaspäin lähtevään sanaan. Ievan mainitsemista vihjeistä kaksi viimeistä oli mielestäni suorastaan erinomaisia. Sen verran voinee avustaa, että cm-kauppiaalla vihje on oikeastaan CM-kauppiaalla. Vihje KIESILLÄ VIELÄ? taas on mielestäni kohtuuttoman vaikea, siis olettaen että olen tajunnut sen oikein.
29. RA6.3.2012 klo 12:19
Niin. Ja viereisen sivun 26 Harto Hakosen ristikko on vielä Keränen & Vesantoakin paljon tyhjempi. Niin kuin jo rehvastelin muka päässeeni kärryille saatuani muutaman aikaisemman Harton ratkottua melko sujuvasti. Onpahan ainakin ajanvietettä varastossa aina kun siitä pula tulee...
30. Jaska6.3.2012 klo 13:45
Keränen/Vesanto tsemppaa lehden parhaan ristikon tittelistä. Vaikea, vaan ei yli-. Lyhyt miikka yhdestä pakkosanasta. Hakonen on vielä aloittamatta.
31. Jaska6.3.2012 klo 13:47
Tarkennan, koviksen tittelistä. Ratkomattomissa helpommissa saattaa olla sarjassaan täyskympinkin töitä.
32. Tuomas L.6.3.2012 klo 14:49
Sivusta 27:
Se eläimenkuva on aika hyvä hämäys. Kuvaa kannattaa katsoa tarkasti, niin jutun tajuaa. PALELEVA?-vihje ei käsittääkseni liity pystysanaan, vaikka voisi tietysti liittyäkin. Tuo PALELEVA?-vihje kyllä vähän ihmetytti; uskoisin tajunneeni yhteyden vaakasanaan, mutta se on mielestäni aika kaukaa haettu.

TEE VEEKSI: TARPEELLISELLE oli muuten minusta yksi koko ristikon helpoimmista vihjeistä.
33. ieva6.3.2012 klo 15:38
No nyt aukesi jo aika paljon. Tosiaan eläimen kuvaa pitää katsoa tarkemmin. Paleleva-vihjeen ratkaisusanan yhteyttä en tajua, mutta olkoon noin. Ja selvishän se tee veeksikin.
Kiesillä vielä, sana siihen tuli, mutta pitää vielä miettiä yhteyttä.
34. Tuomas L.7.3.2012 klo 10:21
Hakosen ristikosta sen verran, että oikean ylänurkan vihjeessä sana "oiken" on painovirhe, joten siitä ei kannata etsiä mitään hämäystä.
35. Viljami7.3.2012 klo 15:54
Minusta yksi parhaista ristikoista Hakosen tuotannossa.

Painovirhehän tuossa oikeassa yläkulmassa tosiaan on.
36. harto hakonen7.3.2012 klo 19:01
Joo, minulle tulee usein kiroitusvihreitä noihin, mutta kumma ettei tarkistamokaan ole huomannut.
Ja RA voi ottaa itsestään niskasta kiinni ja kynä käteen. Tsemppiä :)
37. Eki7.3.2012 klo 19:08
Joskus tulee näitä ässäsyöttöjä.
38. sanoittaja7.3.2012 klo 20:01
Aina ei tarkistamokaan tarkista mokaa.
39. Mummeli11.3.2012 klo 11:23
sivu 27 osa on valmiina mmkantajoukko sissi hätiin oikea sivu ylhäältä alas luulisin oikein Pääkuvasta alaspäin molemmat auki Vasemmassareunassa oleva eläin minuakin ihmetyttää Hakosen ristikosta puuttuu oikeasta ylänurkasta muutama sana. Keskeltä myös muutama sana. Aika ovela juttu. Sivu 29 on vielä kesken Sivut 30 31 yllätyin kuinka helposti sain ratkottua melkein kokonaan puuttuu muutama sana Käärme valmistui helposti naapurin kanssa .Sokkokrypton sain ensimmäiseksi valmiiksi.Sivu 28 tuottaa päänvaivaa,ei mikään sana meinaa sopia mihinkään vihjeeseen. Siinä miettimistä.
40. Marja-mummi11.3.2012 klo 16:00
Aukeaman 18-19 ristikko on ollut ihan sellaisenaan jo kertaalleen sama muutama vuosi sitten. Jaa, että mistäkö muistan? No, lonkkaani podin silloinkin ja ihan PP:n tilaajana. Liittyykö tämäkin (sana-)selityksiin lehden teossa?
41. Eki11.3.2012 klo 16:05
Tämä täytyy tarkastaa. Harmillista, jos näin on käynyt. Tahallista se ei ainakaan ole.
42. Kravattimies12.3.2012 klo 01:59
Punaisen Pelikaanin 2/2012 keskiaukeaman laatimus valmistui erikoista kyllä niinkin kauan aikaa sitten kuin 6.4.2008, jolloin lähetin sen Ekille.

Kummallakin osapuolella on omat kirjanpitonsa liittyen palkkioiden maksuun enkä tästä ristikosta löytänyt palkkiomerkintää, kun pitkän tauon jälkeen otin vastikään tehtäväkseni tutkia omaa kirjanpitoani. Huomasin kaksi Pelikaaneihin menevää aukeaman ristikkoa, joita en ollut lainkaan veloittanut, ja tämä oli niistä toinen. Tämän havainnon perusteella Eki päätti julkaista ne.

Tänä aamuna Ekin pyynnöstä kävin läpi omat Pelikaani-varastoni lähetyspäivämäärästä nykyhetkeen, mutta en löytänyt vahvistusta sille, että ristikko olisi julkaistu Pelikaaneissa jo aikaisemminkin.

Ensin tarkistin Punaisten Pelikaanien aukeamien avainsanat lehden lopussa olevasta listasta, mutta koska en löytänyt hakemaani avainsanaa, tarkistin varalta myös ex-Paksut, Passelit ja Mustat Pelikaanit vuoden 2008 alusta alkaen.

Tässä vaiheessa ei enää auttanut muu kuin selata lehdet läpi sivu sivulta. Mutta kuten jo edellä sanoin, en löytänyt vahvistusta sille, että ristikko olisi julkaistu Pelikaaneissa jo aikaisemminkin. Ehkäpä joku lukijoista löytää ja ilmoittaa sen. Vilpittömät pahoitteluni, jos näin on käynyt.
43. Marja-mummi12.3.2012 klo 17:45
Hups, onkohan minussa siis ennustajaeukon vikaa?
Yritän katsella myös omia arkistojani. Lähinnä muistiinpanojani pitkistä sairausjaksoista.
Yhtäkään muuta ristikkolehteä en ole tilannut enkä ostanut irtonumeroita. Ihan sattumalta alunperin ensimmäisen vuosikerran sain palkinnoksi ratkottuani Veromaksaja-lehdestä Ekin laatiman ristikon. Taisi olla ihan PP:n alkuaikoja.
Palaan, jos keksin jotain...
44. Ylva15.3.2012 klo 17:41
Avomieheni ja minä ratkomme yhdessä ristikoita, ja yleensä olemme selvinneet visaisistakin haasteista. Nyt tuli hankittua ensimmäisen kerran Punainen Pelikaani. Lehti tuntuu mukavalta, ja ristikotkin ovat ratkoontuneet mukavasti yhteistuumin, mutta Mirja Pihlajamäen ristikoiden kanssa on hieman ongelmia. S. 5 ristikon onnistuimme kyllä ratkomaan kokonaisuudessaan, mutta ss. 16 ja 23 ristikot ovatkin osoittautuneet hyvin pulmallisiksi.

Ristikoiden yläpuolella puhekuplan teksti sanoo "Pääkuva on vihjeenä kaikille väritetyille riveille." Kuitenkin sen mukaan mitä sanoja me olemme saaneet ristikkoon ujutettua, alkaisi näyttää siltä kuin kummassakin ristikossa väririvien sanat tulisivat kahdesta eri kuvasta - toinen juurikin se kyseisen ristikon pääkuva, mutta toinen jokin aivan eriaiheinen, jota ei edes ole näkyvillä. Pääkuvaan kuulumattomat sanatkin kuitenkin muodostavat keskenään yhteisen teeman. Olemmeko me nyt onnistuneet ratkaisujemme kanssa lähtemään aivan harhaan, vai onko ss. 16 ja 23 ristikkojen väririveissä kummassakin kaksi eri teemaa, toinen pääkuvan mukainen ja toinen jokin aivan erilainen?

Hieman hämmentää, kun ristikoiden vihjeisiin saamamme sanat tuntuvat meistä kummastakin sopivilta, ja risteävät nätisti muiden ratkaisusanojen kanssa, mutta johtavat siihen että osaan väririveistä tulee sanoja, jotka eivät mitenkään liity mihinkään ristikossa näkyvään. Onko tässä nyt jokin jippo tai lapsus itse ristikossa, vai onko lapsus käynyt meidän puolellamme, ja täytyykö meidän vain kumittaa ristikot tyhjiksi ja aloittaa alusta siinä toivossa, että uusi ratkontayritys saisi meidät keksimään vihjeisiin aivan erilaisia ratkaisuja, joiden ansiosta kaikki väririveille muodostuvat sanat liittyisivät kyseisen ristikon pääkuvaan?

(Toivottavasti monisanaisuuteni ei tunnu sekavalta - karjalaisverisenä ja -luontoisena tuppaan yleensä ilmaisemaan itseäni runsain sanakääntein. Yrittäkää kestää - saatan olla outo, mutta en ole ympäristölleni vaarallinen. :) )
45. RA15.3.2012 klo 19:08
Se, miten Mirjan ristikoissa pääkuva on vihjeenä väritetyille sanoille, vaihtelee paljon:
- joskus pääkuvasta löytyvät suoraan kaikki väritetyt
- joskus pääkuvasta lähtee yksi nuoli ja se sana on vihjeenä lopuille väritetyille
- joskus pääkuva ilmaisee jonkun yhdyssanan ja väritettyihin tulee vastaavia yhdyssanoja 'kahtia jaettuina'
- joskus pääkuva vihjaa yhdestä sanasta ja väritettyihin tulee sen sanan kanssa tuttuja yhdyssanan osia, tuttuja yhdistelmiä tai muuta siihen sanaan liittyvää
- joskus pääkuva ilmaisee jonkun kokonaisuuden tai sanonnan ja väritettyihin tulee vastaavia kokonaisuuksia tai sanontoja
- joskus väritettyjä sanoja tulee siis parittaa keskenään
46. Ylva16.3.2012 klo 01:01
Kiitos RA! Kun nuo väritettyjen sanojen eri muodostumistavat tiesi, niin nyt saimme varsin ripeästi ratkottua s. 16 ristikon valmiiksi, ja voimme jatkaa s. 23 ristikon pariin. (Ja näköjään vielä s. 28 on yksi Mirja Pihlajamäen ristikko.)

Nyt kun vielä oppisi parin muun laatijan tyylin - lähes kaikki on jo tullut lehdestä ratkottua, mutta pari ristikkoa noiden Pihlajamäkien lisäksi yrittää vielä kovasti panna meille kampoihin.
47. Mummeli19.3.2012 klo 15:41
Minulla on samoja ongelmia ,kuin Ylvalla.,tarkoitan Pihlajamäen ristikoita ,varsinkin sivu 28 ,siitä puuttuu vielä muutama sana .Kesken on myöskin sivu 29. Outo juttu on tuossa viimeisellä isolla aukeamalla ,vasen alakulma , en ymmärrä ollenkaan.samoin oikea alakulma. Hakosen ristikossa pähkäilen muutamien sanojen kanssa ,kun en oikein käsitä niitä .On se aika ovela kaveri.Sivulta 27 selvisi tuo eläin juttu vasemmassa reunassa,mutta tuo pitkä sana pääkuvasta alaspäin askarruttaa. Onneksi on vielä ratkonta aikaa.
48. ieva20.3.2012 klo 15:05
Minulla taas lehden hankalin oli tällä kertaa s29 tavuristikko.
Palapoliisi ei aukea, puuttuu myös huhun metafora, köö (olenko oikein tulkinnut?), ällöt ym siinä ympärillä.
49. Mummeli24.3.2012 klo 13:25
Onko kukaan ihmetellyt mirjan sivua 16 .Olen ratkonut sen kokonaan ,mutta ihmettelen niitä punaiselle tulevia sanoja..Sain niihin muutaman sanan,jotka ei mielestäni mitenkään liity pääkuvaan. Olenkohan ratkonut täysin väärin koko ristikon .Hakosen ristikko tuli valmiiksi,mutta en ole aivan varma,onko oikein. Ihmettelen keskellä olevaa rajattua sanaa ja siihen risteäviä sanoja ,kuten esim. vihje kook.Sivu 27 on edelleen auki.samoin tavuristikko sivulla 29.Kyllä siinä on pähkäilemistä.On kyllä mielenkiintoinen ristikkolehti. Pähkäilen vielä viimeiseen päivään.Olisi muuten mulava tietää miten nuo palkinnot arvotaan.Olen useamman vuoden ajan lähettänyt kaikki nämä lehdet arvontaan ,mutta eivain ole kohdalle osunut palkintoja. Kuinka monta lehteä kaikenkaikkiaan saapuu arvontaan. Odottelen vastausta.
50. Tuomas L.24.3.2012 klo 15:12
Mirjan sivun 16 ristikon punaiset sanat eivät liity suoraan pääkuvaan (vaikka osa niistä näyttäisikin liittyvän). RA:n selityslistaa tuolla ylempänä kannattaa tutkailla - sieltä löytyy tämänkin ristikon idea.

Minusta tuo oli kyllä kaksitähtiseksi aika vaikea tehtävä, selvästi visaisempi kuin samassa lehdessä ollut Mirjan kaksi- ja puolitähtinen.
51. Kaapo24.3.2012 klo 20:43
Mikähän idea mahtaa olla päälauseessa Ekin ristikossa sivulla 25?

En millään tunnista sitä kuvan hemmoa.

Ei se oikein Liikaselta näytä paitsi itsetyytyväisyyden osalta.
52. Wexi24.3.2012 klo 22:09
Niin idea, kuin henkilökin selvä, jos kohta kohteeseen onkin lisätty, sekä vuosia, että kiloja. Tollaset kymmenen kumpaakin.
53. Matami25.3.2012 klo 09:38
Enpä saanut minkäkään selvää 25:n kuvasanoista ilman apuvoimia. Muutenkin tämä PuPe tuntuu olevan tavallista haastavampi meikäläiselle. Eilen tuli vihdoin 30-31 täyteen.

Asikainen/Lähteenmäen tavuristikko 29 jaksaa ilahduttaa kerrasta toiseen nokkeluudellaan. Aloitan aina siitä ja kuinka ollakaan, viimeisenä se on kuitenkin auki.

Mamut-ristikko 26 on vielä tosi hakusessa. Hakonen onkin minulla yleensä sellainen, että ensin pitää tuijoittaa sitä about kuukausi ja sitten voi alkaa valjeta.

Näin erilaiset ja -tasoiset me ratkojat olemme. Eläköön erilaisuus!
54. Leena25.3.2012 klo 11:07
Ostin ekan kerran tämän Pupen ja olen huomannut, että on tosi vaikea loppua kohden. Iisakkia olen ratkonut vuosikaudet ja siinä alkupää on liian helppo yleensä ja loppupää haastava.
55. M-A25.3.2012 klo 12:46
En myöskään tunnista s.25 kuvassa olevaa henkilöä, vaikka ristikon sainkin mielestäni virheettömästi tehtyä. Ehkä tämäkin meille selviää viimeistään postituspäivän jälkeen.
56. Mummeli4.4.2012 klo 16:45
Kaikki ristikot täyttyivät paitsi sivu 29 .Harmittaa ,kun en millään keksi tuota palapoliisia ,eikä onnistu vaikka yritän mitä hyvänsä tuohon LUUTUN KANSSA ja VIHAAN KIEROJA IHMISIÄ .Aika mukava tämä ristikko muuten .Luulen ,että olen ratkonnut oikein kaikki muut tällä sivulla On kuitenkin pistettävä kohta postiin ,kun olen lähdössä lomalle Turkkiin Onpa mielenkiintoista nähdä miten tämä on ratkottu. Hyvää pääsiäistä kaikille.
57. Eikun4.4.2012 klo 17:21
Kaikki ristikot täyttyivät paitsi sivu 29. Harmittaa, kun en millään keksi tuota palapoliisia, eikä onnistu vaikka yritän mitä hyvänsä tuohon LUUTUN KANSSA ja VIHAAN KIEROJA IHMISIÄ. Aika mukava tämä ristikko muuten. Luulen, että olen ratkonnut oikein kaikki muut tällä sivulla. On kuitenkin pistettävä kohta postiin, kun olen lähdössä lomalle Turkkiin. Onpa mielenkiintoista nähdä miten tämä on ratkottu. Hyvää pääsiäistä kaikille.
58. Matami5.4.2012 klo 08:00
Palapoliisi selvisi täällä vihdoinkin viikkojen mietinnän jälkeen. Ajatukset veivät aina väkisin harhaan sanontaan "Suomen pienin poliisi"

Joistakin karikoista on selvitty, mutta satamassa ei olla 29 kanssa vielä pitkään aikaan jos ollenkaan.
59. Kaapo5.4.2012 klo 10:15
Minullakin on koko lehti ratkottuna paitsi sivun 29 vasen alakulma.
Onko vihje VERRATON tietopuolinen vai pelkästään oivallusta vaativa? Yhdyssana siihen tulee ja tiedän jälkimmäisen osan, mutta se ei auta yhtään alkuosan oivaltamiseen.

Ja onhan ongelmia myös sivulla 27 Jari Keräsen ristikossa. VIENANMERESSÄ ei löydy mitään, mikä siihen sopisi.
60. Matami5.4.2012 klo 11:06
Kaapo,
S. 27 Ajattele hieman laajemmin asiaa. Vastaus löytyy kyllä sekä Nykäsestä että Wirenin Ristikkojättiläisestä.

S. 29 Itse koin vastauksen keksimisen oivalluksena mutta huomasin myöhemmin, että on se tietopuolinenkin. Sen kun keksit, niin aukeaa paljon muutakin siinä kulmassa.

Minulla avoimet ovat enimmäkseen oikeassa alapuoliskossa.
61. Kaapo5.4.2012 klo 22:37
Kiitos Matami. Yritän pärjätä näillä.

Kerran lähetin Antti Viitamäelle viestin, että olen miettinyt yhtä kohtaa hänen ristikossaan kaksi viikkoa eikä se ole mielestäni kohtuullista.

Antti vastasi, että kaksi viikkoa on hyvinkin kohtuullista, mieti vielä vähän. Ja ratkesihan se.
62. Jaska5.4.2012 klo 22:54
Lonkerot ujuttautuvat...
63. M-A6.4.2012 klo 13:03
S. 29 verrattoman sain mielestäni oikein sekä siihen risteävät pystysanatkin, mutta niistä muodostuva sana vihjeeseen TUNELMA ei oikein aukea. Tai sitten on jotain kuitenkin väärin.
64. Leku6.4.2012 klo 13:32
M-A
Uskon, että olet ratkaissut ristikon ihan oikein, jos kerran VERRATON selvisi. Loput siihen nurkkaan tuleekin sitten ihan itsekseen ja TUNELMAnkin vastaussana pikku jekkuineen ihan looginen. Tyypillinen hämäys näissä ristikoissa. Selviääkin varmaan sinullekin, kun tutkit sanaa!!
65. Kaapo6.4.2012 klo 15:52
Sain nuo ongelmakohdat ratkaistua. Kyllä VERRATON ja TUNELMA ovat aika puhtaasti tietopuolisia vihjeitä, eikä minulla ollut tietoa kummastakaan.
66. Matami7.4.2012 klo 10:45
Kiva kun ratkesi, Kaapo! Täytyy tässä ottaa uudelleen tarkasteluun samainen 29 täälläkin. Se on nyt levännyt muutaman päivän. Jos vaikka tulisi uusia oivalluksia.
67. M-A7.4.2012 klo 13:10
Palapoliisin vihdoin keksin myös tänään! Koko lehti nyt täynnä, mutta sivuilla 29 ja 28 muutamaa epäilyttävää kohtaa täytyy vielä miettiä.
68. Matami19.4.2012 klo 10:35
Takkuan vielä 29 kanssa. Vihjeeseen "sisältää kärsijät" tuli sana, mutta en ole keksinut siihen perustelua. Aamulla tuli mieleen ja jos ratkaisusana ja perusteluni natsaavat, niin on kyllä yksi kaikkien aikojen parhaita vihjeitä. Aikanaanhan sen sitten näkee.
Toinenkin kohta samassa ristikossa on vielä auki, muuten lehti on valmis.
69. Thea19.4.2012 klo 12:38
Kiitos kun tuli selityksiä noihin Mirja Pihlajamäen laatimuksiin, minäkin olen usein ihmetellyt mihin nuo väritetyt sanat oikein viittaavat.
70. RA19.4.2012 klo 15:09
Matami, toivottavasti ratkaisusanasi ja keksimäsi perustelut natsaavat. Elleivät natsaa, niin pst-pst... saisinkos jotenkin muiden tietämättä myöhemmin käytettäväksi, mitä keksit?
71. Matami19.4.2012 klo 18:19
RA, pidän mielessä vaikka voi olla että keksimäni perustelu ei läpäise sinulla.
Muuten, monta kertaa käy ristikoissa niin, että ensin tulee selkeä sana mutta sen perustelua saa hakea mielessään kauan ja hartaasti. Kuten tässäkin tapauksessa. Sana tuli tavallaan itsestään mutta tarkkana ihmisenä haluan tietää mistä se juontaa ja siihen menikin sitten aikaa että löysin edes jotakin :)
72. RA19.4.2012 klo 19:10
Matami, ratkojan kommenttina tuo "... niin on kyllä yksi kaikkien aikojen parhaita vihjeitä" vain herättää huomiota ja otan sen kehuna (jos on sama kuin tarkoittamani) ja kiinnostaa tietysti kovasti (jos ei ole sama kuin tarkoittamani).
73. Matami19.4.2012 klo 21:36
RA, jos se perustelu on minun oma haihatteluani, niin silloin edellä mainittu "kaikkien aikojen.." mene pahasti omakehun puolelle. Hyhhyh!
Mutta anyway, tulet kuulemaan sen siinäkin tapauksessa.
74. TKJ19.4.2012 klo 21:38
Onpas aikamoinen Kaani tällä kertaa, tavoistani poiketen pitää ihan kommentoida.
KeränenVesanto s.27 jättää minulle paljon arvailtavaa, vaikka täyteen sen sainkin. Parin ristikkokäsiala on minulle toistaiseksi vieras ja poikkeuksellisen paljon oli ihan tuntematonta sanastoa, vaikkakin asiavihjein. Paleleva ja eläinkuva mietityttävät, samoin pääkuvan ylin sana: hankalissa paikoissa piilokirjaimia. Paleleva voisi mutkan kautta viitata suosituimpaan suomalaiseen, mene ja tiedä..
s.29 Tavuristikko on taattua laatua LähteenmäkiAsikaiselta: aina lehden kohokohta, jos vielä saa täyteenkin. PALAPOLIISI on kyllä erikoinen vihje, ja jos oikein oivalsin, niin edustaa jo ihan omaa sanaleikkivariaatiota.
s.26 MAMUT ansaitsee mielestäni erityiskiitoksen loppuun asti viedystä ideoinnista, vaikka vahva ideointi onkin Hakosen tavaramerkki ihan aina.
Melko tuoreena PuPen tilaajana on sanottava, että lehti on joka sentin arvoinen ja ilmestymisväli on juuri sopiva vähän kiireisemmällekin ratkojalle. Kiitos ja kumarrus:)
75. Leena22.4.2012 klo 10:21
Oli tosiaan mielenkiintoinen uusi tuttavuus. Mamun sain tehtyä lopulta pitkän pohdiskelun jälkeen.
Lopusta jäi jokunen vajaaksi.
Sivulla 16 oik alanurkka on kesken. "Kasvisuku" ja pystyssä kolme puuttuu, reunimmaisena "liiallisia". Ei tuu mitään järjellistä.
Mutta ostan varmaan joskus muulloinkin.
76. Tuomas L.22.4.2012 klo 11:11
Sivun 16 oikeassa alanurkassa on siis virhe, matonpesijäruudusta lähtevistä pystysanoista oikeanpuolimmaisimman tulisi olla punaisella väritetty. En tiedä, oliko tästä apua.
77. Leena22.4.2012 klo 18:59
Kiitos Tuomas L. Oli apua. Mulla oli myös väärin tuo "joskus väärä". Mulla oli seura, mutta olikin...
78. h22.4.2012 klo 19:19
aika vaikea lehti.
79. M-A26.4.2012 klo 17:56
Eikös tämän lehden palautusaika jo mennyt umpeen? Olisi kiva tietää, mikä sana ja miksi tuli siihen tavuristikon TUNELMA-vihjeeseen. Sain mielestäni pystysanat oikein, mutta en ymmärtänyt TUNELMAan tulevaa sanaa.

Toinen epäröimäni kohta oli s. 28. Vihje oli "nahka-asuinen" ja minulle tuli siihen RETI.
80. Jaska26.4.2012 klo 18:21
TUNELMA = TUKALA. Nelma on kala.
NAHKA-ASUINEN = RETU, risteävä TUPA.
81. M-A26.4.2012 klo 18:32
Kiitos, Jaska! Tukala oli siis oikein, vaikken ymmärtänytkään miksi :-) Retua yritin kyllä nahka-asuiseen, mutta en keksinyt tuota tupaa.
82. Maikki27.4.2012 klo 12:34
Mikä oli ratkaisu s. 29 tavuristikossa vihjeelle Säkein säpein (niiatenkin)? Ja miten siihen päädyttiin.
83. VL27.4.2012 klo 12:47
Tarkistaisin myös pari epäselväksi jäänyttä kohtaa:

-s.27 ristikon vasemmassa laidassa olevassa kuvassa on ilemisesti kaksi samaa eläintä, joten ratkaisu on monikossa,

- samalla sivulla olevasta humalaisia esittävästä kuvasta sain ratkaisuksi PENAT, käytetäänkö ko. nimeä tässä tarkoitusessa, D-alkuisena olisi sopinut vihjeeseen paremmin,

- tavuristikon PALAPOLIISI-vihjeellä viitataan ilmeisesti Hercules Poirotiin?

- s.27 ristikon aivan oikeaan yläkulmaan tuli ratkaisuksi OSIA, onko se oikea ratkaisu?
84. Jaska27.4.2012 klo 13:09
Maikki, ratkaisusana on KILTTIHAME. Oma tulkinta: säkein viittaa säkkipilliin ja/tai soiton säkeisiin, säpein hameen kiinnitystapaan vyötäröllä. RA korjannee, jos tarpeen.

VL, toisesta kissasta näkyy vain häntä. PENAT tulkitsen vain juojien etunimiksi. Kyllä viitataan Hercule Poirotiin (Poirot'hon). Sala/pala -> Poirot/soirot. Sivun 27 oikean yläkulman ainoa nelikirjaiminen ratkaisusana on OTUS.
85. Marco Poloinen27.4.2012 klo 13:12
Juu, ja kiltti ja hyväkäytöksinen hameenkäyttäjä saattaa niiata niksauttaakin!
86. Maikki27.4.2012 klo 13:19
Kiitos, niiaten!
87. VL27.4.2012 klo 13:23
Kiitos vastauksesta! Sivun 27 (Hakonen) osalta tarkoitan ratkausanaa, jonka tulkitsin liittyvän huntupäiseen naiseen, joka lausui jotakin kosimisesta. En kopioinut ristikkoa ja muistikuvani ovat vähän hämärät, joten saatan muistaa ratkaisun väärin. Kosimisesta oli joka tapauksessa mielestäni tarkoitus jättää k-kirjain pois.
88. VL27.4.2012 klo 13:23
Kiitos vastauksesta! Sivun 27 (Hakonen) osalta tarkoitan ratkausanaa, jonka tulkitsin liittyvän huntupäiseen naiseen, joka lausui jotakin kosimisesta. En kopioinut ristikkoa ja muistikuvani ovat vähän hämärät, joten saatan muistaa ratkaisun väärin. Kosimisesta oli joka tapauksessa mielestäni tarkoitus jättää k-kirjain pois.
89. Marco Poloinen27.4.2012 klo 13:35
VL,
OSIA on aivan oikein, Hakosen ristikon sivunumero vain on 26.
90. VL27.4.2012 klo 13:43
Kiitos korjauksesta, muisti on näköjään alkanut pettää.
91. Tuomas L.27.4.2012 klo 14:33
Niin, sivun 27 ristikkoon tuli siis PALELEVA? = KARL. Tähän en löytänyt kuin tällaisen selitysmallin:
KARL Fazer - Fazerin sininen - oikein kovasti paleleva voi olla sininen.

Onko tämä tosiaan näin kaukaa haettu? Minusta tuossa on kyllä jo kovisvihjeeksikin liian monta askelta.
92. Jaska27.4.2012 klo 23:32
Minulle tuli ensin mieleen Kylmä-Kalle alias Kaarlo Aleksanteri Heiskanen, mutta en uskonut laatijan sortuneen älyttömään Kaarlon ruotsinnokseen. Kun keksin Fazerin sinisen, arvelin laatijankin siihen viitanneen enkä sen kummemmin puntaroinut vihjeen hyvyyttä tai huonoutta. Voisi siitä knoppina 7½ antaa.
93. M-A28.4.2012 klo 08:59
Onko se KARL siis oikea vastaus palelevaan?
94. Eki28.4.2012 klo 09:06
Kyllä Karl perustuu Fazerin siniseen. Asiasta keskusteltiin ennen julkaisua, mutta päädyttiin jättämään vihje sellaiseksi.
95. Wexi28.4.2012 klo 09:36
kuitenkin keskusteltiin:-)
96. RA28.4.2012 klo 10:04
Olen pari kertaa saanut keskustella itsensä Harto "Karski" Hakosen kanssa hänen vihjeityksistään. Ymmärsin, että yksi (ei varmastikaan ainoa) hänen arvostamansa vihjeitystapa on juuri tuollainen tajunnanvirtaan perustuva vihjeitys.
97. RA28.4.2012 klo 10:13
[Annoin Hartolle lempinimen Karski sen jälkeen, kun yhdessä hänen ristikossaan oli hymyilevä iso mies kukkakimppu kädessä ja siitä vastaussanaksi tuli KARSKIUS.]
98. Wexi28.4.2012 klo 10:24
[tuo KARSKIUS kuulostaa kivalta käänteishuumorilta (mitä Lehtokin muinoin käytti).
Tuo KARL, etäinesenä, kulmantakaisena "mielleyhteytenä" vähän tiätsä...]
99. Wexi28.4.2012 klo 10:25
[etäisenä]
100. M-A28.4.2012 klo 11:01
Vielä tuosta palelevasta Karlista. Kun minulla ei ole enää lehteä eikä kopioita ja voi olla, että muisti pettää, mutta eikö vastaukseksi tullut kaksi tavua? Onko Karlissa kaksi tavua?
101. +28.4.2012 klo 11:05
Ei se ollut tavuristikko.
102. Jarike28.4.2012 klo 11:32
Laatijakin ehtii vaihteeksi lukemaan näitä keskusteluja.. Myönnän, että paleleva = karl oli turhan kaukaa haettu. Kuitenkin ainakin jotkut ovat yhteyden keksineet, mistä heille pojot. Jatkossa yritän välttää vastaavia.

T: Jari Keränen
103. RA28.4.2012 klo 12:00
[Anteeksi sotkemiseni! En kaivanut lehteä esille ja muistelin väärin, että tuo PALELEVA? = KARL oli Harto Hakosen ristikossa. Mutta Jarin ristikossahan se oli.]
104. RA28.4.2012 klo 12:05
Nyt kaivoin lehdenkin esille... Olin näemmä kirjoittanut tuohon PALELEVA?-vihjeen alle "Kaarlo Kaljupää?" Heh.
105. M-A28.4.2012 klo 16:37
Kukas se sivun 25 hemmo kuvassa oli?
106. Marco Poloinen28.4.2012 klo 16:46
Yljpiäjohtaja Liikanen, oletan.
107. Kasperi3.5.2012 klo 15:23
Kirjoitin siihen 27. sivun ristikkoon muistaakseni KIUSAT, siihen kissan kohdalle, kun olin näkevinäni kirppuja sen kissan turkissa.... Tuliko tuosta ekasta tavusta KIU- joku risteävä sana, joka minulla on sitten myöskin väärin vai oliko piilotavu? Onko jollakulla lehti vielä saatavilla? Jäi vaivaamaan luettuani tätä ketjua :)
108. h3.5.2012 klo 15:24
Mihin asti on ratkonta-aikaa......
109. RA3.5.2012 klo 15:51
Sivun 27 ristikko ei ollut tavuristikko. Siitä vasemman laidan piirroksesta tuli KISSAT, missä kolmas kirjain oli piilo. Juju oli siinä, että piirroksen saattoi hahmottaa myös yhdeksi kissaksi.

Palautusaika on jo päättynyt.
110. h3.5.2012 klo 15:56
Ok, kiitos tiedosta RA.
111. Jaska3.5.2012 klo 16:00
Kasperi, se ei ollut tavuristikko. Ratkaisusanan KISSAT kolmas kirjain, sinulla siis U, tuli piiloruutuun.
112. Jaska3.5.2012 klo 16:02
RA, sopimatonta kiilata, kun toinen on jo kaivelemassa ristikkoa.
113. RA3.5.2012 klo 16:06
[Zori. Kuulin kyllä jotakin kahinaa ja sadattelua, mutta ajattelin, ettet löydä enää.]
114. Kasperi4.5.2012 klo 12:43
Kiitos kaivelijoille :) Se oli niin kapisen näköinen kissa, että ajattelin vähintään kirppujen sitä KIUSAavan....
115. Nalle5.5.2012 klo 20:10
En millään keksi mikä vihjesana tulee keskelle s. 28 ristikkoon. Risteävänä venlan äiti ja liisan kanssa filmissä myös hakusessa...
116. Nalle5.5.2012 klo 20:19
Jaa, ratkesikin... Kuka on se törmään viittaava topi?
117. h5.5.2012 klo 20:22
Onko Punaisessa Pelikaanissa tällä kertaa jääkiekkoaiheisia ristikoita-kryptoja tai muuta sellaista..
118. g5.5.2012 klo 20:42
Tämä "12-vuotias" "koululainen" h näköjään lintsasi koulusta silloin(kin) kun kysymysmerkki opetettiin.
119. h5.5.2012 klo 20:59
G, voisitko neuvoa minua. Miten saan tehtyä kysymysmerkin tekstiini. Mitä näppäimiä pitää käyttää.
120. RA5.5.2012 klo 21:16
Sivu 28 / Mirja Pihlajamäki:
"Lähettäjä: Nalle 5.5.2012 klo 20:19
... Kuka on se törmään viittaava topi?"

Mietin sitä itsekin ja epävarmoin mielin päädyin selitykseen, että se piirros esittää niemen KÄRKEÄ. Siis Toivo "TOPI" KÄRKI. Saattaa hyvinkin olla väärä tulkinta.
121. Tuomas L.5.5.2012 klo 22:07
... tai olisiko kuitenkin Topi Törmä, mainosalan huippunimiä.
122. Nadessa15.6.2012 klo 20:50
Re: Keränen s. 27. Täyttelin tehtävään jääneitä aukkoja uuden PuPen avulla, ja jäin kaipaamaan selitystä muutamaan kohtaan täälläkin jo pohditulla alueella: KISKOT (ne kaksi kissaa), KOTAASU (kuvassa haarniska), "muisti usein" HAKAVA. "ototon" OREGON ja "kiesillä vielä" ORANKIT. Osaako joku selittää, miten nämä ovat tulleet julkaistuun ratkaisuun?
123. Nadessa15.6.2012 klo 21:12
Tässä PuPen ko. ratkaisua katsellessani huomasin muutakin ihmeellistä: "päästellä" IRVATA, ja vaakasanoina "ex-karpaasi" VIKA ja "Vienanmeressä" SELTIT, . Voiko mihinkään enää luottaa?
124. paivi15.6.2012 klo 21:24
Onpas tosiaan mielenkiintoinen ratkaisu. En ottanut aikanaan kopiota omastani mutta muistaakseni oli KISSAT (ne kissat), ototon on OVETON (o-toto-n, o-veto-n), Kiesillä vielä AVANTIT (Audi Avant). Haarniska oli varmaan SOTAASU ja muisti HATARA. Näillä AVENA ei taida käydä, mutta nyt en muista vihjettä. Ja sitten vielä ILMATA, MIKA ja Vienanmeressä SELTIT.
125. Maikki15.6.2012 klo 22:58
Nadessa.
Olen paivin kanssa samaa mieltä ratkaisusanoista. Lehdessä taitaa olla painovirheitä mainitsemissasi kohdissa. Muitakin eroavaisuuksia löytyy. Keskellä KARL - KUHA - PIRTUT, mulla KARL - KURA - PIRTUT, alhaalla pystyssä HALI, mulla HIMO, ja HALIn alhaalta risteävänä IMUT.
126. Jaska16.6.2012 klo 00:43
Painovirheitä (vahingossa väärä kirjain) ne eivät voi olla. Melko varmasti selitys on 1. toimituksen tai kustantajan edustajan puhtaaksi (sic!) kirjoittama väärä ratkaisu, 2. se on kopioitu sellaisenaan lehteen.

Mokia sattuu, ja ne ovat anteeksi annettavia. Paitsi... niin uskallanko edes esittää mahdollisuutta, että palkinnon arvonnassa voittaneita ristikkojakaan ei tarkasteta?
127. M-A18.6.2012 klo 13:55
Olisi kiva saada laatijoiden kommentit noihin omituisiin ratkaisuihin, jos ovat oikein. Ja jonkun muun kommentti, jos ovat väärin, miksi on lehdessä väärät ratkaisut.
128. Eki18.6.2012 klo 14:04
Väärät ratkaisut ovat ikävien sattumusten summa.
129. M-A18.6.2012 klo 14:08
Onko jossain ne oikeat ratkaisut?
130. Eki18.6.2012 klo 14:14
Onko joku asia epäselvä?
131. M-A18.6.2012 klo 14:19
s.27. Nadessan kommenteissa 15.6.2012 klo 20:50 ja klo 21:12 on lueteltu ilm. väärät ratkaisut. Ovatko paivin ja Maikin luettelemat sanat oikein?
132. Eki18.6.2012 klo 14:46
Minusta ovat.
133. Nadessa18.6.2012 klo 23:30
Niin minustakin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *