KESKUSTELUT > RISTIKOT > TUOREIN KOVIS

662. Tuorein Kovis

ile18.1.2004 klo 15:00
Viikonvaihteen Iltiksen Koviksen on tällä kertaa laatinut Eki. Hyvä ristikko, jonka ratkaisusanojen joukkoon on kuitenkin kulkeutunut sana, jonka käyttö ainakin ???-ristikoissa on EHDOTTOMASTI kielletty! Käsittääkseni tällä kertaa kielto on myös paikallaan, eli sana on oikeasti virheellinen.

Onko sinulla, Eki, sattunut oikosulku laadintahetkellä vai oletko käyttänyt sanaa tarkoituksella? Jos olet, niin olisi mukavaa kuulla perusteluja sanan käytölle.

Koska ristikon ratkaisun palautusaikaa on lähes viikko jäljellä, niin en kerro tämän tarkempaa, mistä sanasta on kyse. Annetaan asian hautoa ja keskustellaan aiheesta tarkemmin ensi viikonloppuna - ja mahdollisimman isolla porukalla.
2. Pena18.1.2004 klo 15:10
Hyvä ristikko, aivan oikein! :-)

Tosin minä en löytänyt mitään kiellettyä, mutta toisaalta minulla menisi "läpi" myös STTK!

d:)

Myös Pehmis on hyvä!
3. Eki18.1.2004 klo 15:31
Kävin laadinnan läpi enkä löytänyt tuota paikkaa. Kiinnostaa kovasti. Voisit ehkä sen toimituksen sähköpostilla jo kertoa, niin ei kuuden päivän piinaa tarvitse kärsiä.

Joskus itseltäni ja vielä useimmin muilta joudun päästämään sanoja, joita en haluaisi hyväksyä. Joskus ne huomataan laatimuksen ollessa käsillä, joten se saattaa lähteä korjattavaksi tai yritän korjata sen itse. Rajanveto on tosi vaikeaa enkä ole kovin innokas esim. kovikseen tekevien laatijoiden (jotka kaikki lasken jo konkareiksi) kanssa kinaamaan makuasioista. Toki usein tulee eteen selvä kömmähdys tai muu virhe, joka pitää korjata.

Tilanne on paha, jos heikkous/kyseenalaisuus huomataan niin viime tipassa, että sitä ei oikein ehtisi korjata. Joskus kiireessä, jos korjaus olisi mittava vaikkakin mahdollinen, mietin, onko jo luultavaa, että se aiheuttaa jonkun toisen virheen. Jos pitää vaihtaa esim. 12 vihjettä, joku jää helposti huomaamatta, varsinkin siinä kiireessä.

Tiukkuuden bonuksena joustavuus, sitä suosin. Uskon kaikesta huolimatta sillä pääsevän huikeimpiin tuloksiin. Ylitiukkuuden takia voi moni hyvä ristikko tärveltyä tai ainakin heikentyä.

Olen kuullut huhuja, ile, että mm. erääseen minimi6-ristikkoosi olisi pantu kaksi nelikirjaimista sanaa yhden hieman vastenmielisen eläimen takia, jota ainakin itse käyttäisin koska vaan (samasta otuksesta Lapparit laulavat ihan julkisesti). Näin saatiin kaksi eri tavoin huonoa sanaa, joita en itse laittaisi ristikkoon kuin viime tipassa.

Katselen kovistani ja yhä enemmän kiinnostaa, mistä sanasta on kyse. Luulin olevani kaikkitietävä, mutta nyt se arvosana on katkolla...
4. Timppa18.1.2004 klo 15:35
Ei Ekin parhaimmistoa, mutta ihan kelvollinen. Enpä huomannut siellä kiellettyä sanaa, mutta ratkoinkin vain omaksi ilokseni, en koeratkojana.

Nyt kyllä tuli Ekiltäkin niitä ei-toivottuja vihjeitä, f-gi ja tuulika-. Vastaussanat kun ei oikein mitenkään liity vihjeeseen...
5. Eki18.1.2004 klo 15:42
Ei parhaimmistoa... Timppa, entinen ystäväni... No okei, mielipide sallitaan.

En ole väittänyt, etten käyttäisi noita vihjeitä ja pari isoa visasta ristikkoa kohti on mielestäni ok, noissa kun ei kuitenkaan jää arvailun varaan ja sanat ovat tuttuja, eivät fakkisanoja. Monipuolisesti kaikenlaisia vihjeitä!

Koviksessa tuppaavat ideat loppumaan kesken, ihan totta! Tuossakin oli sentään 135 sanaa (kone laski, en minä).
6. Marianna18.1.2004 klo 15:45
Olisiko se se slangisana? Pahempiakin on nähty. Mutta mikä on oljenpätkä tai vastaa ruudussa, jossa risteävät ratkaisut vihjeille "juttu" ja "epätodennäköisiä mansikille". Putosiko paperille roska?

Mutta oli kiva ristikko:-)
7. Timppa18.1.2004 klo 15:49
Joo, edelleen haluan pysyä ystävänäsi eikä toivottavasti lyödä toisiamme turpaan edes SM-kisojen yhteydessä...;-). Et tosiaan ole muistaakseni koskaan sanonutkaan, ettet käyttäisi tuollaisia vihjeitä silloin tällöin. Tässä vaan muistutin, että ratkojan mielestä jotkut vihjeet on huonompia (mauttomampia?) kuin toiset. Samasta vihjetyypistä keskusteltiin jossain muualla, siellä kehuin Viitamäkeä ja Luukkalaa. Siis kun ratkaisusana liittyy vihjeeseen...

Eki, sinussa on kuitenkin niin paljon myönteistä, että tuollainen pieni särö henkilökuvassa on jopa minun hyväksyttävissä...:-o
8. ile18.1.2004 klo 15:50
Se edessäänkin verbi -> - - - - -

En ole aivan varma, olisiko Jouko Nyyssönen aikoinaan jo maininnut tämän sanan olevan virheellinen, mutta Jukka Kaukopuro ainakin näin teki. Sana on ???-ristikkojen panna -listalla ja sen käyttö tietää poikkeuksetta laatijalle kumin kulumista.

Itse asiassa en ole koskaan selvittänyt, onko sana todella väärä. Sanakirjoista sitä tosin en ole löytänyt, niissä samaa asiaa tarkoittava verbi kirjoitetaan asussa - - - - - - -.
9. Timppa18.1.2004 klo 15:51
Marianna, siihen ruudun kohdalle on varmasti pudonnut pätkä lyijyä, ja se on sitten painovaiheessa jäänyt näkyviin...
10. Marianna18.1.2004 klo 15:57
Onhan sitä päinvastaistakin nähty ja kuultu, miten toimituksissa on poisteltu ristikoista vihjeinä olleita tahroja tai huolellisesti liimattuja roskia.

Älysin miekin sen virheellisen sanan. Lopulta. Ei tunne Romppanen.
11. Timppa18.1.2004 klo 15:59
Ile, olet oikeassa, Pesonen ja Nykänen ei tunne ratkaisusanaa, mutta jotenkin se vaan tuntui tutulta enkä mitenkään paheksunut sitä. Veijo Wiren kyllä tuntee sanan teoksissaan.
12. Eki18.1.2004 klo 16:04
Heh. Ainakin tuo sana löytyy Uudissanasto 80 -teoksesta,joka oli Nykäsen täydennysosa. Eihän se huippukäytetty sana normaalikielessä ole. Toisaalta tuollaisia monet laatijat ovat aikojen alusta myös muodostaneet tämäntyyppisiä sanoja, kun kieliauktoriteetit eivät ole "älynneet" niitä kirjoihin panna.

Otetaan esimerkiksi vaikka sana ITUISA, joka aika monella laatijalla on käytössä. Sitähän ei sanakirjoissa ole. ITUINEN voisi olla adjektiivi paljon ituja sisältävästä, mutta ei sitäkään ihan siinä muodossa löydy. Siksi ITUISA tuntuu aika kaukaa haetulta, onhan ILOISAkin varsin huono (löytyy Nykäsestä, ei kai muualta), vaikka ILOINEN on taatusti yleinen sana. Sana ITUISA on varmaan tarttunut laatijoille johtuen sanakirjoista löytyvästä sanasta ITOISA, joka minusta on ikävä siksi, että moni ratkoja ei varmasti tiedä sitä, ja jos kolmas on piilokirjain, liki jokainen pannee ITUISA, mikä taas johtuu osaksi siitä, että sitäkin on ristikoissa paljon ollut. ITOISAn merkityksen moni laatija/piirtäjä on käsittänyt väärin. Se tarkoittaa hyvin itävää, siis esim. peruna, jossa on ituja, ei ole ITOISA ainakaan kirjan perusteella, ei myöskään omenapuu. jossa on paljon omenia, joka lie enemmänkin SATOISA. Itämistä on niin monenlaista, vaikka se ristikoissa yleensä perunaan johsetaankin.

Tämän takia en itse ole vuosiin käyttänyt sanaa ITOISA ja lahtökohta on pelkästään ratkojaystävällinen. Jos sen takia olen sitten joutunut panemaan jonkun huonon sanan, kukaan ei ainakaan ole tajunnut, että syy onkin ollut ihan muu kuin mitä ratkoja ehkä kuvittelee. ITOISAhan tulisi tosi usein, jos antaisi tulla.
13. ile18.1.2004 klo 16:10
???-ristikkojen entinen päätoimittaja Virpi Kaivonen 'kielsi' meitä laatijoita omistamasta Veijo Wirenin hakuteoksia. Perustelua, että hylätty sana mainitaan Veijon kirjassa, hän ei ottanut lainkaan huomioon. Tulus saattoi olla kameliristeymä, mutta ???-ristikoihin kelpuutettiin ainoastaan monikkomuoto tulukset, jolla ei ole mitään tekemistä kyttyräselkäisten erämaan laivojen kanssa.

Tiukka täti oli (on) hän.
14. ile18.1.2004 klo 16:23
On totta, että lause '- - - - - on laatijoiden keksimä verbi, jota ei ole olemassa' saattaa olla Nyyssösen, Kaukopuron tai jonkun muun ristikkopersoonan keksintöä. Esimerkiksi silloin tällöin vastaan tulevan verbin 'uutata' virheellisyys on mm. Terho Itkosen Kielioppaassa erikseen mainittu. - - - - - verbistä tällaista mainintaa ei tiettävästi ole.

Jos - - - - - on ihan ookoo muoto, niin harmittaa niiden laatijoiden puolesta, jotka ovat saaneet vääntää laatimuksiaan turhaan uuteen uskoon. Tämä asia täytyy nyt selvittää. Meillä on laatijakokous ensi lauantaina, ja jos - - - -
- osoittautuu kelpo sanaksi, niin se pitää pyyhkäistä pois ei-käypien ratkaisusanojen listalta.
15. Matti18.1.2004 klo 16:24
Marianna, minuakin se oljenpätkä mietitytti. Oli vielä niin huolellisesti piirretty että ei voinut olla mikään roska tai tahra. Hyvä kun voi siitä täällä purkaa sydäntään ...

"Se edessäkin verbi" ei häirinnyt yhtään, eikä se puuhökkelikään ylhäällä. Kiva ristikko minunkin mielestäni.

Viikon takainen koviskin oli kaksijapuolikas. Ensi viikolla varmaan tulee taas sellainen supervaikea.

Mainitaan nyt vielä että SK:n Viitamäen piilosana vaikuttaa todella hikiseltä. Taistelu jatkuu ...
16. Eki18.1.2004 klo 16:32
Minusta mikään ei viittaa, että tämä Uudissanasto 80:n hyväksymä verbi ei kelpaisi edelleen. Siinä kirjassa on kyllä sanoja, jotka on sittemmin hylätty. Olisikohan RAJE ollut sellainen.

Minusta laatijoille pitää antaa myös vähän mahdollisuutta sanojen kehittelyyn. Sitä paitsi laatija on saattanut soittaa kielitoimistoon ja saada hyväksynnän. Siellä myönnetään auliisti, että kaikki sanat eivät mahdu kirjoihin.

Yhdessä asiassa olen yhtä mieltä ilen ylimmän johdon kanssa: mitään sanaa ei saisi hyväksyä ristikkoon vain siksi, että se löytyy ristikkosanastosta, omastani tai jonkun muun tekemästä. Kaikelle pitää löytää joku muukin todiste. Samaan hengenvetoon vielä toteaisin, että jos pannaan rinnan tämä IS:n sana ja n. 20 000 muuta ristikoissa viime vuosina esiintynyttä sanaa, tämä on (ilman Uudissanastosta löytymistäänkin) looginen ja selvä, kun monet muut ovat täysin outoja kirjoista poimittuja mitättömiä tietoja. Kyseisen sanan taivutushan löytyy peliterminä, jolle sanalle minusta parempi termi on johtaa se tämän verbin "normaalista" merkityksestä.

Vaikea puhua, kun ei saa sanoa sitä sanaa.
17. Eki18.1.2004 klo 16:35
Matti, ensi viikolla tulee edelleen minun laatimani mutta Heli Kärkkäisen piirtämä kovis, ei huippupaha edelleenkään. Turha kai sitä on revittää, kun täälläkin tykätään,a arvatkaa, mitä "tavallinen ratkoja" sanoo. Seuraavalla viikolla eli vuosikokousviikonloppuna on koviksena Skyttää, sitten Teemua.
18. J Takala18.1.2004 klo 16:56
Minullapa on hyllyssä VW:n tekemä hakuteos (ei saa kertoa kenellekään). Siitä on joskus ollut apua ratkoessa, kun on törmännyt sellaiseen sanaan mitä ei mistään muualta ole löytynyt. Laatimisessa en ole vielä niin suureen pulaan joutunut, että olisi tarvinnut pelkästään VW:stä löytyvään sanaan turvautua.

Tuota puheena olevaa sanaa en ole kiellon jälkeen käyttänyt, mutta jos se jostain teoksesta löytyy, niin en pitäisi sen käyttöä suurimpana mahdollisena ristikkorikoksena. ???-kustantajan säännöissähän sanan kieltäminen ei aina tarkoita sitä, että sanaa ei olisi olemassa. Joskus perusteena voi olla jokin muukin syy. Näiden kieltojen avulla on ollut tarkoitus parantaa ristikoiden laatua.
19. Eki18.1.2004 klo 17:25
Säännöt ja kiellot ovat parhaimmillaan, kun laatija käsittää ne ja mielellään noudattaa niitä. Jos laatija nöyrtyy kulloisiinkin vaatimuksiin ja tekee jokaiseen paikkaan sen mukaisesti, miten rajoitukset siellä menevät, silloin jommassa kummassa tai kummassakin päässä kannattaa käydä itsetutkisteluun tai peräti rakentavaan osapuolien väliseen keskusteluun. Mitä yhtenäisemmät ajatukset ovat koko ristikkoalalla, sitä paremmin ajamme ristikoiden asiaa kokonaisuudessa ja sitä paremmin voidaan verrata laatijoiden keskinäisiä tuotoksia.

Ei yritä olla besserwisser vaan kuulutan edelleen keskustelua. Olen kuitenkin siitä harvinainen ihminen, että sekä vastaan runsaan tehtävämäärän sisällöstä että laadin sitä itse. Minun on pakko olla esimerkkinä kaikille muille. Joskus se on vaikeaa, kuten on huomattu. On todella hankala sanoa kunkin huonon sanan syytä. Moni huono kohta voi siis johtua vain yhden ainoan sanan välttämisestä, jota kukaan muu ei pidä edes välttämisen väärtinä.
20. Timppa18.1.2004 klo 17:33
Ile ja Eki, kyllä se sana tosiaan löytyi uudissanoista. Ja hyväksyin sen kyllä muutenkin, kun tuntui niin tutulta...
21. Eki18.1.2004 klo 17:41
Piti vielä sanoa: Hienoa, ile, että otin tämän sanan (jota emme vielä voi kertoa) esille. Olisi tärkeää, että keskinäiset kyräilyt ja ihmettelyt purettaisiin.

Tulee mieleen yksi (vähemmän) hauska tapaus menneisyydestä. IS:n kesäristikossa kai toissavuonna olin laatinut hienon kohdan, jossa ylhäältä pääkuvasta tuli kaksi sanaa vierekkäin läpi ristikon. Niiden vieressä oli vielä joku pitkä sana. Aluer loksahti paikalleen ja ristikko valmistui. Lopussa huomasin sanan HIOA olevankin pystysanasta johtuen RIOA. Yhtään kirjainta ei voinut mitenkään muuttaa. Ristikosta olisi puolet mennyt uusiksi. Katsoin netistä ja kaikenlaisia lyhenteitä (kirosana!?) löytyi. Nöyrryin käyttämään sellaista, koska ristikko oli muuten mielestäni huippuhyvä. Lyhenteeksi valitsin sellaisen jossa sana ei olisi vaikea tajuta.

Tämä menetellee näin ja kerran vuodessa tapahtuvana. Mutta jos laatija aina pulaan joutuessaan kävisi Kuukkelin kimppuun, olisimme pian tuuliajolla. Ehkä tällaisia laatijoita jo onkin. Kuukkelistahan löytyy melkein mikä tahansa kirjainyhdistelmä. On helppo panna vihje "ulkomainen firma" tai "virtaa kaukana". Tuskin kukaan jaksaa selvittää, ettei asia VOISI olla noin. Ehkä jossain maailmassa SANARIS on tuolla vihjeellä. Se on kyllä myös erään opiskelijakoripalloilijan (Sanaris Peacock) etunimi ja joku planeettainvälisen ranskalaisen mittaussysteemin lyhenne (en nyt jaksa tsekata sitä, kattokaa itte!). Kuukkeli kertoi...

Timppa tuossa puhui sanojen hyväksymisestä. Laatijakin väkisinkin hyväksyy jonkun verran käytetyn hankalamman sanan kuin uuden mutta ihan yhtä huonon/hyvän. Samoin ristikon tilaaja/julkaisija/hyväksyjä? Tavallaan silti parempi, että mahdollisimman vähän uusia huonoja sanoja tulee mukaan ja yleistyy!
22. Timppa18.1.2004 klo 17:53
Joopa, käytin sanaa hyväksyminen siinä yhteydessä, etten edes huomannut Koviksessa mitään outoa vaikka ratkoin sen. Ja mikä minä olisinkaan tuomitsemaan, omia mielipiteitä tietysti saatan esittää. Yritän kyllä joskus ajatella laatijan ongelmia outoon sanaan törmätessäni ja aika inhottavia saa tehdä, ennen kuin suutun :'(. Leinosen legendaarinen melkein johti moiseen mielenilmaisuun...

Mikä veljeni vartija minä oon...
23. jupejus18.1.2004 klo 18:33
Tämä sanallinen probleemahan ei mulle kuulu - ja hyvä niin - ja en tiedä mistä sanastakaan on kysymys, mutta kun on tullut paha tapa tässä lyödä lusikka lähes jokaiseen soppaan maistaakseen mausteet, niin tästä keskustelusta nousee väkisinkin keiton pinnalle kysymys, että missä tuollaisia sanoja on määritelty ja kuka niitä voi pistää "pannaan" ja millä perusteluilla ja mihin ne ovat listatut ja kenellä niitä sitten on oikeus käyttää, jos niitä kuitenkin toiset voi käyttää ja toiset voivat joutua laatimaan ristikkonsa uusiksi? Onko tuollainen sanalista julkinen vai jokaisella laatijalla/tarkastajalla omien kriteerien alaisena syntynyt.
24. J Takala18.1.2004 klo 18:55
jupejus,

Nuo kiellettyjen sanojen listat ovat kustantajakohtaisia.
25. Eki18.1.2004 klo 19:14
Sanaris/Pelikaani-ristikoissa ei ole koottu mitään listaa. Laatijoiden omaa arvostelukykyä pidetään tärkeänä. Olipa kysymyksessä kuinka kauhea sana tahansa, sille VOI löytyä joku peruste. Haluan korostaa, että tilanteita tulee aika harvoin ja laatijan kanssa keskustelemalla tai itse muuttamalla päädyn usein parempaan ratkaisuun. Useasti on myös tilanne, että itse sana ei ole väärä, mutta sille ei voi antaa vihjeeksi jotain tiettyä. Siis vaikkapa niin huono sana kuin onkin ATAT, niin ATA-nimistä pulveria on ollut olemassa ja siksi en ole antanut siitä sanasta muuta kieltoa kuin että paljon käytettyjä paineyksilöitä tai muurahaisia ne eivät ole. Heti perään sanon, etten muista, koska sana viimeksi olisi meillä ollut. Ilman erillistä kieltoakin se on pysynyt poissa. Mutta jos joku tekee 25x4-kulman, jossa reunasana on atat, siinähän menisi koko kieltosysteemi kumolleen, jos yhtäkkiä kielletyn sanan hyväksyisin. Ei se sanaa hyväksi tee, mutta tuossa se menee minun puolestani. Sitten jos tällaisista kielloista pitäisi kiinni kynsin hampain, ei helposti synny mitään uutta/hienoa/vallankumouksellista tai sitä ei edes viitsitä yrittää.
26. jupejus18.1.2004 klo 19:45
Tuota juuri ajattelinkin, että eikö sanasto ristikossa kuvaa vain tekijänsä jälkeä.

Sanojahan on vaikka millä mitalla, joita ei ole kirjattu kansien väliin. Osa on murteellisia, osa on ammattisanastoa, osa on yhdyssanoja tai sitten sanoja yleiskielessä, joita ei ole kukaan vain mihinkään merkaanut ylös. Ei kai sanaristikko niin tiukka teos ole, etteikö sinne voi ujuttaa puhekielen sanoja, murresanojakin, jos ne valtakunnallisesti ymmärretään. Virheelliset muodot ja taivutukset on eri juttu.
27. Henry Haapalainen18.1.2004 klo 19:50
Muutama vuosi sitten päätin tehdä Kirpuista "fakkiutumattomia". Lyhyesti en osaisi selittää, mitä kaikkea se käytännössä tarkoittaa. Mutta ainakaan se ei sisällä listaa kielletyistä sanoista. Fakkiutumisen ongelma on paljon laajempi ja monipiippuisempi.
Lähtökohtana on ratkojan tarpeet, esimerkiksi parikymppisen aikuisen, joka on vasta kiinnostunut harrastuksesta. Miten poistetaan eriarvoisuus hänen ja ristikoita pitempään harrastaneiden väliltä? Monet pyrkivät poistamaan sitä ostamalla ristikkosanakirjan, mutta onko se oikea tapa?
28. Egon18.1.2004 klo 20:01
Eiköhän ristikon tilaajalla/julkaisijalla/maksajalla ole oikeus saada sitä, mitä tilaa. Tarkoitan sitä, että esim. joku lehti voi tehdä listan sanoista, joita ristikon laatija ei voi ratkaisusanoiksi tai vihjasanoiksi asettaa. Näihin sanalistoihin voivat vaikuttaa esim. uskonnollinen, aatteellinen tai muu lehden kohderyhmään liityvä asia (esim. lastenlehti). Tämä siis huolimatta siitä, että sanat muuten olisivat hyväksyttäviä=Nykäsessä. Onko tällaisia listoja olemassa?
29. Eki18.1.2004 klo 20:20
Ristisanakirjan tai muun vastaavan omistaminen on sitä tarpeellisempaa, mitä erilaisempien lehtien ristikoita ratkoo. Yksi suurimmista kohteliaisuuksista, mitä olen työstäni saanut, on tokaisu, joka meni tähän tyyliin: "Mutta kun ei sun ristikoissas ole mitään hyötyä tosta sun kirjastas, etkö sä ite käytä sitä ollenkaan?" Käytän toki, mutta vain tarkistaen asioita, jotka muutenkin tiedän. Kenenkään pää ei ole tietokone, joka lykkää aina kaikki vaihtoehdot eteen.

Alla oleva linkki johtaa artikkeliin, jossa kerron useimpien mielestä oudosti taivutettavista sanoista. Laatijana välttelen sellaisia sanoja, jotka voitaisiin tulkita vääriksi. Esimerkiksi SAARNI-sanan monikko SAARNET aiheuttaa todennäköisesti enemmän virheilmoituksia toimitukseen kuin SAARNIT, joka menee helposti seulan läpi melkein keneltä tahansa. Onko ristikko, jossa tällainen väärä monikkomuoto on, kelvoton, jos se muuten on loistava? Voiko sellainen ratkoja, joka itsekin luuli taivutuksen oikeaksi, jälkikäteen tuomita sen? Pitääkö laatijan olla tietoinen kaikesta?

http://www.sanaristikot.fi/artikkelit/index.php?p1 =taivutuk.php&p2=info.php

Kun se yksi puhuttu sana oli vuoden 1980 teoksessa, pitääkö laatijan seurata, kuinka sen tilanne etenee? Pesonen ilmestyi ainakin minun kirjojeni perusteella vuosina 1990, 1992 ja 1994. Olivatko V:llä alkavat sanat 4 vuotta pitempään voimassa, kun ne tulivat neljä vuotta myöhemmin julki? Puheena oleva sana olisi kumoutunut 1994 käsittääkseni vain siten, että se olisi uudessa kirjassa merkitty kielletyksi. Voisihan myös olla, että vuoden 1994 kirjassa SAARNI-sanan toinen monikkokin olisi hyväksytty. Tällaista sattuu jatkuvasti, että kieli joustaa. Olisiko laatijoiden pitänyt älytä jo aiemmin kysyä tätä kielitoimistosta. Ja jos saavat tiedon muutoksesta/lieventymisestä, tiedottaa se kaikille? pesosen ilmestymisen jälkeen esim. CD-Pesoseen on tullut jatkuvasti uusia sanoja, mm. SM-ristikossa ollut TARKE. Voiko ratkojien olettaa pysyvän kehityksen mukana ja kuinka edellä aikaansa laatijan on syytä olla?

Suurin ongelma kaiken tämän keskellä on se, että siellä täällä julkaistaan ristikoita, joissa ei juuri hyviä sanoja tai vihjeitä olekaan! Ei se anna muille syytä lepsuuntua, mutta se panee asiat perspektiiviin.

Mikään ristikkolehti ei ole täydellinen, mutta jos niiden päätoimittajilla on näkemys, sitä kohti voidaan olla menossa. Vaikka heillä on oikeus vaatia mitä tahansa, kuten Egon oikein toteaa, pidän kuitenkin tärkeänä, että se tehdään hyvässä ja rakentavassa yhteistyössä tekijöiden kanssa.
30. ++juh18.1.2004 klo 21:21
SM-ristikon sana oli TORKE, tarke on Nykäsessäkin.
31. Jouni18.1.2004 klo 21:34
Eki on ehdottomasti oikeassa siinä, että mitään kiellettyjen sanojen listaa ei pidä laatia. Koko homman ideanahan on saada aikaan mukavia ahaa-elämyksiä ja niitä, jos jotakin, kaikki ehdottomat säännöt vain ehkäisevät.

Sitäpaitsi kaikilla harrastuksilla on oma fakkisanastonsa eivätkä ne sitä häpeä. Miten muuten ristikkoon sopisivat muiden harrastusten fakkisanat? Slaissi ja huukki olisivat ihan hyviä.

Tuleeko mieleen fakkisanoja muista harrastuksista?
32. J Takala18.1.2004 klo 21:52
Jouni, kieltäydyn ehdottomasti uskomasta, että ULAN, ATUT, IRTO ja muut kielletyt sanat toisivat kenellekään ahaa-elämyksiä missään muodossa.
33. Jouni18.1.2004 klo 21:59
No eivät tietysti semmoisinaan, mutta jos ne auttavat tekemään hyvän nurkan, niin menkööt. Tykkään pitkistä sanoista ylipäänsä, koska ne tekevät oman mielenkiintonsa ristikkoon. Kyllä sinä tiedät, J Takala, ratkojat ovat ovat lopultakin vähään tyytyväisiä, avaramielistä porukkaa.
34. J Takala18.1.2004 klo 22:02
Mielipideasioitahan nämä ovat, mutta mielestäni aukioita, nurkkia tai mitään muutakaan ei saisi laatia sanaston kustannuksella. Jos ei tarpeeksi isoa aukiota synny kunnon sanoilla, niin tekee sitten pienemmän.
35. Jouni18.1.2004 klo 22:17
Luovalle ajattelulle pitää jättää tilaa. Ehdottomia sääntöjä tulee välttää.
36. Eki18.1.2004 klo 22:28
Kiitos, ++juh, näin se oli, TORKE.

Sanaris-ristikoissa on joskus esiintynyt niin ULAN kuin IRTOkin, ATUT ei sentään koskaan. Myös TOIS ja NAIS-tyyliset ovat vastenmielisiä ja toivon, ettei kukaan laatijani edes yritä niillä. Irto-tyyppisen epäitsenäiset sanat ovat rajanvedoltaan vaikeita, onhan mm. TASA sukunimi ja TAKA myös raha. Irtoakin on Kuukkeli täynnä, ulkomailla ja Suomessakin vaikkapa tuote:

Agri-Täysrehu 115 Irto

Isot aukiot ovat laatijoiden kamppailua itsensä ja toistensa kanssa enemmän kuin pelkkää ratkojaystävällisyyttä, mutta ei kai siinä sinällään mitään pahaa ole, jos se myös pitää heidät vireinä. J, kun asetuit tälle kannalle, sinun ristikkosi altistuvat heti tiukemman tarkkailun kohteiksi. On helppo mennä listan mukana mutta listan ulkopuolella on myös paljon pahaa ja tehtäväsi on olla siitä kaikesta selvillä. Olenkin kaivannut seuraa tänne puolelle! Tosin itse listattomuutta liputtavana pääsen vähemmällä???

Tilanteet muuttuvat. Kun ATOT on Boldonin kaimoina jonkinmoinen sana, koska tulee joku afrikkalainen juoksija ATU ATA, jolloin saamme samalla läiskäyksellä kaksi "hyvää" sanaa, myös sen ATUT. Muistan kun taannoinen laatijakokelaani (kyllä häneltä jotain julkaistiinkin) teki hienon alakulman, jossa oli sana Tastula. Hän kertoi, että kyseessä oli Riitta Väisäsen entinen kihlattu. Kuulosti aika huonolta eikä siitä muutenkaan valmista ristikkoa tehty, mutta Maarit Tastulan astuttua valokeilaan kulma muuttui täydelliseksi. Laatimusta minulla ei enää ole tallella.

Kannattaa pitää huimat laadinnat tallella, antaa vaikka lapselleen sellainen nimi, joka täyttää sen pilaavan sanan ehdot. Sitten pitää enää hoitaa lapsensa julkisuuteen, että nimi tulee tutuksi. Onko hinta liian kova?
37. Jouni18.1.2004 klo 22:41
Lapsen nimeksi Attatta?
38. Eki18.1.2004 klo 22:50
ATTATTAn avulla voisi tehdä aika hyvän 7x8-alakulman.
39. J Takala18.1.2004 klo 22:58
Kaikki tuolla paljon puhutulla "listalla" olevat sanat ovat muutenkin sellaisia, joita en missään tapauksessa menisi käyttämään. Ei siellä listalla mitään hyviä sanoja muistaakseni ole.

Jos joku keksii jostain kiellettyjen sanojen listalta jonkun hyvän sanan, niin ehkä minäkin voin sitten siirtyä listattomuutta kannattavien puolelle. Tällä hetkellä en näe siihen vain mitään syytä.
40. Toyotahyrysysysafööri18.1.2004 klo 23:33
Jouni 21:34 : Sökö vaan!

Ratkojana odotan ristikolta:
1) Jonkin verran tietovaatimusta
2) Verbaalisuutta
3) Oivaltavuutta

Verbaalisuudessa en välttämättä kaipaa hakuteoksia, mieluummin "nykysuomea". Hieman vierastankin tätä laatijoiden "täydellisyyteen" pyrkimistä. Ottaakohan edes kielitoimisto työtään yhtä vakavasti?

Ei me kaikki olla Suomen kielen maistereita, tuskin tullaankaan.
Ihan iisisti vaan tiimissä duunataan.
41. J Takala18.1.2004 klo 23:39
Juhani Tamminen on viisaasti sanonut, että 95 %:n keskittyminen johtaa 50 %:n suoritukseen. Pätee myös laatimisessa?
42. Pena18.1.2004 klo 23:43
Mä ratkon joskus 50 %:sesti. Pätee myös työsuorituksessa?

:)
43. iso S19.1.2004 klo 08:46
J Takala, et tainnut olla kuvioissa vielä silloin, kun Virpi oli Semicin ristikkoherrattarena? Yhdessä laatijakokouksessa Virpi oli kieltämässä sanan STAN käytön yleensä ja Laurel- tai Ohukainen-tyyppiset vihjeet erikseen, koska kyseessä on ajat sitten kuollut henkilö. Voi Jeesus, Sinäkin olet toivottaman kelvoton! Virpillä tosiaan näkemystä piisasi, mutta tässä oli piirun verran liikaa intoa.

Ymmärrän hyvin yskän, jos Laurelia koskeva suosituksenomainen kielto rajataan koskemaan lapsille suunnattua ristikkoa. Ymmärrän jotenkin senkin, jos Ohukaista pyritään välttämään helpoissa, myös aloitteleville ratkojille tarkoitetuissa ristikoissa. Onhan joukossa sellaisia, ketkä tietävät kaiken viiden viimeisen vuoden aikana julkaistuista tusinafilmeistä, mutta eivät mitään vanhoista legendoista. Mutta että kokeneille ratkojille, jopa nimensä perusteella eläkeväelle suunnatuissakin ristikoissa Stan Laurel olisi pannassa, sitä en hyväksy! Aika moni muukin laatija ilmaisi hämmästyksen sekaisen kummastuksensa.

Lisäksi on syytä huomioida, että Stan-nimisiä tunnettuja henkilöitä on liuta muitakin ja se on edelleen käytössä oleva etunimi. Uskoakseni 95 % ratkojista tuntee nimen yhtä hyvin kuin eräät Hesarin ristikoissa esiintyvät suomalaiset etu- ja sukunimet (joita ei kanna eikä ole kantanut kukaan julkkis). Ulkomaisten nimien käyttöä kotimaisissa ristikoissa ei mielestäni pidä suosia, pikemminkin päinvastoin, mutta kokonaan niitä ei pidä kieltää. Jos kieltää pitää, niin mieluummin Stalin kuin Stan.

Summa summarum: Eki vaahtoaa asiaa. Lähes mitä tahansa sanaa voi hätätilassa käyttää, jos sen avulla pelastetaan jotain suurta ja kaunista. Joitakin sanoja pitää vain vastustaa pontevammin kuin toisia. Esimerkkinä niistä vastustettavammista ULAN, joka tuli eilen vastaan Sanasepossa. Miltähän kauheudelta se siinä meidät säästi?
44. Heljä-Maija19.1.2004 klo 08:48
Mielenkiinnolla odotan, mikä on tuo keskusteluttanut kielletty sana. Minä kun en ainakaan nyt muista, että mikään kohta olisi sillä lailla mietityttänyt. Tai pitääpä kotona tarkistaa uudelleen koko ristikko, josko sitten keksisin.

Ai niin, tänäänhän menen töistä suoraan pääkaupunkiseutulaisten sanaseppoiltaan, eiköhän siellä joku jo osaa kertoa. Muistakaa saapua muutkin läheltä ja kaukaa!

Roska oli minunkin ristikossani; onneksi sellaisessa paikassa, että sen heti hoksasi roskaksi eikä vihjeeksi.

Sitten niistä ei-toivotuista vihjeistä. Olen joskus kuullut erään ystäväni arvostelleen monikon partitiivimuotoisia sukunimivihjeitä:
VARIKSIA -> KAISA
SALOJA -> ELINA
Minusta moisessa muotoilussa ei ole mitään vikaa ja lisää vaikeutta ne tuovat. Erittäin harvoin niitä näkee käytettävän, mutta aivan viime aikoina olen useassakin ristikossa tavannut ko. vihjetyypin. Laatijat, kertokaa, ovatko ne olleet tai ovatko edelleen jotenkin pannassa vai miksi niin harvoin nähtyjä?
45. J Takala19.1.2004 klo 08:56
iso S, Kyllähän minä olen ollut mukana ammoisista ajoista lähtien ja muistan kyllä tuon Stan-keskustelunkin. Mutta nyt olikin kyse epäsanoista ja huonoista sanoista. Stania tuskin on vielä keneltäkään kielletty.
46. Teemu Pallonen19.1.2004 klo 09:42
Heljä-Maija, monikkomuodoilla hämääminen sopii vähän käytettynä vaikeisiin ristikoihin. Jos tuota tyyliä käyttää enemmän, se muuttuu arvattavammaksi. Itse laitan tuollaisen vihjeen silloin tällöin juuri vaikeaan ristikkoon. Jollain laatijalla tuo tyyli saattaa olla pannassa, mutta se on varmaan lähinnä laatijan henkilökohtainen valinta.
47. Eki19.1.2004 klo 11:32
En ole käyttänyt sanaa ULAN vähään aikaan. Tämän jälkeen sen käyttö on vielä apätodennäköisempää. Mutta kun se on osa kaupunkien ULAN-BATOR ja ULAN-UDE nmiä selvästi omana osanaan, en kauheasti ymmärrä, mikä siinä on niin järkyttävää, että sitä ei saisi missään oloissa ajatella. Epäilen, että pahempaa löytyy meidän kaikkien ristikoista, mutta emme osaa kiinnittää siihen huomiota, kun energia menee tällaisten sanojen välttelyyn (ja väittelyyn). Ei tämä nimittäin varmasti ensimmäinen kerta ollut, kun ULAN Sanaseposta löytyy. Tai moni vielä kauheampi asia. Sanaseppohan on vaatimuksiltaan väljin, koska laatijat vastaavat siellä - enemmän kuin muualla - omista töistään eikä lehti halua sitoa käsiä.

Onko itänaapurimme autovuokraamo ULAN huonompi kuin AVIS? Entäpä jos "Union List of Artist Names on line" eli ULAN tulle tunnetummaksi. tai joku vaan päättää käyttää sitä. Paljon huonompi lyhenne kuin IATA? Varmaan löytyy joku vieläkin "parempi" ULAN, siis ei lyhenne, ei epäitsenäinen, ei vierasta kieltä, ei erisnimi... Kuka on auktoriteetti, joka pystyy jokaisen sanan kohdalla tsekkaamaan, että sillä ei ole yhtään järkevää merkitystä?

Edelleen puolustan lähinnä tosi tiukoissa paikoissa tehtyjä ratkaisuja, mutta on myös paljon ristikoita tekeviä arvostettujakin laatijoita, jotka lukevat/lukisivat tätä keskustelua silmät ymmyrkäisinä: "Mitä, ULAN huono sana??? Minä vältän sanoja IISI, ATTE ja ISTA, ne ovat huonoimpia!" Loppuosa ihan esimerkkinä jokaisen omista mieltymyksistä.

STAN Laurel on minusta klassikkokoomikko, parivaljakon leffoja nähdään telkussa vuosittain ja pidän sanaa näppäränä ristikkosanana. Mikä on paras piilo, SCAN, SEAN, SIAN, STAN, SVAN vai SWAN vai kentien joku muu? SCAN on ULANin tapaan epäitsenäinen. Moni SEAN on tuttu, mutta onko Connery Laurelia tutumpi? SIAN on karttapaikka ja vaikea. SVAN/SWAN-piilossa on se ongelma, että tuplaveen käyttö on suomalaiseille vaikeaa ja edellinen on vielä monen kammoksuma urheilija. Minulla tänä tilanne on usein ja aina taidan panna siihen STANin ja vielä Laurelista sen vihjeen teen.
48. iso S19.1.2004 klo 11:52
Niinpä, J Takala, olithan jo mukana ennen nykyisen firman ajanlaskun alkua etkä sentään potkuhousuissa, vaikka olitkin niin nuori ja paatunut (lue: iästä huolimatta kokenut)! Sen vaikutelman sain, että STAN olisi kielletty, jos ei oltaisi kovaan ääneen vastustettu. Ja uhmaikäisesti jatkossa käytetty.

Ekin piilokirjaintesti on hyvä mittari, se pitäisi patentoida.

Äskettäin esillä ollut kompakysymys: kuka hiihtäjä ei ole voittanut yhtään Suomen mestaruutta, vaikka onkin voittanut sekä olympiakultaa että maailmanmestaruuden? Oikea vastaus on, kappas vaan, Gunde Svan.
49. J Takala19.1.2004 klo 12:36
Onkohan samasta hiihtäjästä kehittynyt sanonta "kappas Svan"?
50. Sakke19.1.2004 klo 12:44
.. vai kunnes vaan?
51. Pena19.1.2004 klo 14:28
Gunde Svanin serkku:

Tatti Svan, sienviljelijä!
52. Arska19.1.2004 klo 14:34
Johan Pomppas?
53. Antti Ylönen19.1.2004 klo 15:44
Arska : tarkoitatko kolmiloikkaaja Johan Meriluotoa ;)
54. Antti Viitamäki19.1.2004 klo 16:46
Gunde Svanilla oli pari muutakin serkkua, jotka tosin olivat niin kiireisiä, että ehtivät harvoin olla missään yhteydessä Gundeen: Näki Svan ja Kuuli Svan.
55. Henry Haapalainen19.1.2004 klo 16:57
Huonoa on varsinkin se, jos laatijan vihjevalintaan ei vaikuta mitään se, että ratkaisusanassa on pilokirjain/-kirjaimia. En kai ihan väärin muista, jos sanon tätä ongelmaa on ollut myös Pelikaaneissa.
Tämmöisissä suuren luokan perusasioissa linjanveto kuuluu kustantajalle tai päätoimittajalle.
Kirpuissa mentiin askeleen verran pitemmälle kun päätetttiin, että virheellinen piilokirjain ei mitätöi ratkaisua. Perustelin päätöksen niin, että mielestäni epävarma piilokirjain on lähes aina laadinnan virhe tai heikkous.
Kun soraääniäkin kuului, asiasta piti järjestää äänestys. Se tapahtui noin kymmenen vuotta sitten, ja kantani voitti melko selkeästi. Äänimääriä en kylläkään tähän hätään muista.
56. Egon19.1.2004 klo 19:01
Oli Gundella eräs serkku Suomessakin, joka omisti mossen. Hänen nimensä oli Kulki Svan.
57. iso S20.1.2004 klo 10:04
Serkun pikkuserkku asui Pielisen rannalla. Hän oli saanut Mossensa kulkemaan, tuo Koli Svan.
58. Pena20.1.2004 klo 10:20
Ehkäpä hänen naapurissa asui rallikuski:

Kolin McRae
59. Urpo20.1.2004 klo 10:35
Ja hänen kanssa kilpaili: Tommi McInen
60. Pulmailija20.1.2004 klo 11:18
Ikävämpi esimerkki tosielämästä sarjassa Daavid vastaa Goljat:

http://www.theregister.com/content/6/34955.html
61. J Takala20.1.2004 klo 11:41
Eiköhän tuossa tapauksessa Daavid jää voitolle.
62. iso S20.1.2004 klo 11:44
Brittilehdistön mukaan aikoinaan RAC-rallin voitti kuuluisa irlantilasikuski Tim O'Makinen.
63. Matti20.1.2004 klo 14:31
Oli viihdetähtönen nimeltään Kate O´Mara, ja hän esiintyi kerran Suomessa Bruno Ojan kanssa. Hänestä tuli
Bruno O`Ya.

(Mitä tällä on tekemistä tuoreimman koviksen kanssa?)
64. mats20.1.2004 klo 14:58
no tietenkin se, että Bruno oli elokuvassa se kovis - vaikkei nyt enää kovin tuore
65. Matti20.1.2004 klo 15:37
Vaude, kaima, en tiennytkään, että kysymykseeni oli olemassa vastaus.
66. Tapsa20.1.2004 klo 23:28
Olen vain toistaitoinen ratkoja, enkä osaa kiukutella
vihjeistä; ratkon vain sen mukaan, mitä vihjeet pyytävät,
joten en rienaa tuota kovista. En rienaa myöskään SK:n
piilosanaa: tosi hyvä! Kun ensimmäisen sanan, jonka
totesin olevan väärin ratkaisussani, en tarvinnut kumia
kuin yhden kerran, ja sekin vain oman kirjoitusvirheeni
takia. Kiitokset Antille erilaisesta mutta piristävästä
piilosanasta. Lisää tällaisia!
67. Tapsa20.1.2004 klo 23:31
Näköjään jäi piilosanaksi tuolta lauseestani sana:korjasin,
mutta kai sen kaikki totesivat, piilosana kun oli!
68. Kravattimies21.1.2004 klo 00:21
Tapsa, kun lauseesi, en mitään outoa siinä. Se minulle vielä useamminkin. Tällä tavalla aikaa ja rahaa!
69. Ahti21.1.2004 klo 20:47
Olen samaa mieltä kuin Tapsa edellä, eli ratkon ristikot vihjeiden perusteella. Onkohan jokin muukin tapa? Kaikenlaisia sanojahan on, toiset parempia kuin huonompansa. Viimeiseen asti pyrin pinnistelemään hakuteoksitta, vaikka ratkonta kestäisikin. Joskus tosin sorrun, ja sitten kaduttaa.

Lienenkö oikeassa, kun olen huomannut piilosanaisten vihjeiden lievän invaasion perinteisiin ristikoihin lisääntyneen? Minua ne piristävät, tällöin silloin!
70. Jouni21.1.2004 klo 22:29
Joskus ratkaisusanan ymmärtämättä vihjettä. Kuitenkin, että ristikko ei ratkaistu, jos ei kaikkien vihjeiden ja ratkaisusanojen yhteyttä.
71. Vanha ratkoja21.1.2004 klo 23:19
Kaksi ja puolikkan sain ratkottua eilen.
Toissapäivänä pelkät teet osasin laittaa.
Mutta eilen. Ratkesi ristikko.
Arvaan yhden sanan Eki, joka korvaani särähti
Tästä sanasta lienee kysymys.
Kaksipuolikkaat ovat ratkontakykyni äärirajoilla.
Pitäisi pysyä selvänä, niin saisi enemmän ratkottua.
Sanoo palaverista tuleva
72. Pulmailija22.1.2004 klo 16:26
Ilmeisesti vanhan ratkojankin aivot toimivat nukkuessa.
Saksassa tehdyn tutkimuksen mukaan nukkuminen auttaa luovuutta tai oivallusta vaativissa tehtävissä.

http://www.cbc.ca/stories/2004/01/21/sleep_mem0401 21

Nyt kun vielä saisi pomolta luvan käyttää ko. menetelmää työongelmienkin ratkontaan, työajalla tietysti :)
73. Marianna22.1.2004 klo 19:07
Olen valmis uskomaan tutkimustulokseen. Useammin kuin kerran on aamulla herättyään voinut kevyesti kirjoittaa täyteen ristikon, joka vielä nukkumaan mennessä tuntui toivottomalta.

On sitä yön aikana jokin työhönkin liittyvä ongelma ratkennut:-)
74. Matti24.1.2004 klo 17:00
(Säikeen nimi kelpaa yhä vaikka kovis vaihtuikin.)

Eki, oliko sinun koira siinä koviksessa?

Oli kiva täytettävä taas.
75. Vanha ratkoja24.1.2004 klo 17:54
Ile, mikä on se sana la 17.1 olleessa koviksessa, mitä kritisoit?
Vastausaika on mennyt umpeen.
76. J Takala24.1.2004 klo 22:55
Sana oli URATA.
77. jupejus25.1.2004 klo 09:37
Ensi kerran, vuosia sitten, kun kohtasin (kaiken lisäksi sanaristikossa) sanan URATA, ihmettelin sanaa ja mietin, mikä sana tuo on, kun ei käytännössä sanaa kuule, mutta päättelin, että sen täytyy tarkoittaa UURTAA jotain urille.

Eihän urata sanana sen huonompi ole kuin muukaan verbi, kun uurtaa sana pitää uurastamistakin sisällään. Voiko sanoa, että joku uraa uraansa (karriääriä).
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *