KESKUSTELUT > RISTIKOT > TAMMIKUUN IISAKKI

6559. Tammikuun Iisakki

Juha N30.12.2011 klo 15:27
Onnittelut Riku Rosenvallille 4x26 ruudun mahtiaukiosta!

Aukion vaakasuuntaisista megayhdyssanoista kolme on jämptisti 26-kirjaimisia ja neljäs kulkee reunasta reunaan 35-kirjaimisena. Yksikään ei ole varsinaisesti sanakirjasana, mutta hyviä ne ovat mielestäni kaikki, niin kielellä makustellen kuin korvalla kuulostellenkin. Kyse ei ole keinotekoisuuksista, vaan selvä tarkoite löytyy jokaiselta.

Jättipitkien sanojen muodostamissa aukioissa tulee risteävien sanojen joukkoon helposti pakkosanoja: vierasta henkilö/kartta/järjestönimistöä tai vastaavaa. Tässä on sellaisilta kuitenkin kokonaan vältytty. Laatijalla on kärsivällisyyttä ja kylmähermoisuutta piisannut!

Ristikon sanastossa on sukunimitaivutukseen liittyvä kiintoisa yksityiskohta.

Peräpohjalaismurteissa, kuten joissakin muissakin murteissa, on yleiskielen ts:n vastineena astevaihteluun kuulumaton tt (mettä : mettän). Kun tällaisesta murteellisesta geminaatasta muodostuu suku- tai paikannimi, niin ainakin paikannimeä olisi kai korrekteinta taivuttaa ilman astevaihtelua - ihan MTV3:n valtakunnallista uutislähetystä myöten. "Takamettän kylällä riehunut trombi lennätti koulurakennuksen katolle lehmän."

Sukunimen osalta täytyy kuitenkin sallia enemmän vapauksia. Kyseisellä murrealueelle nimi varmasti taivutetaan ilman astevaihtelua, ja kun tuollaisen nimen haltija muuttaa pysyvästi vaikkapa pääkaupunkiseudulle, hän todennäköisesti haluaa jatkaa nimensä taivuttamista synnyinmurteensa mukaisesti. Mutta kun sukunimi aikanaan periytyy lapsille ja lapsenlapsille, nämä kenties lopulta tottuvat yleiskielen mukaiseen taivutukseen. Väestörekisterikeskuksen tietojen mukaan Suomessa on 25 Isomettä-sukunimistä henkilöä. Kuinkahan moni heistä käyttääkään jo genetiivimuotoa 'Isometän'?

Eräs kuvatunlainen peräpohjalaissukunimi monikoidaan tässä ristikossa astevaihtelua tt : t käyttäen. Kylännimestä otetun sukunimen pohjalla on kuitenkin syvää rotkoa tarkoittava saamelaisperäinen sana, johon alun perin sisältynyt ts on muuttunut tt:ksi ja joka sen vuoksi kuuluisi taivuttaa ilman astevaihtelua. Mutta virheenä ei astevaihtelullistakaan taivutusta voida pitää, koska monet etelään muuttaneista polveutuvat sukunimen haltijat sitä varmasti myös itse käyttävät.

Odotan mielenkiinnolla, rupeaako kyseisen nimen astevaihtelutonkin monikkomuoto joskus esiintymään ristikoissa. Vierasperäisen nimen ANITTA kohdalla muistan nähneeni muodon ANITTAT, joka on ihan oikein. Virhe ei olisi myöskään ATTE : ATTET, sillä voidaanhan ATTE tulkita tuttavalliseksi muunnokseksi ruotsalaisnimestä ANDERS, samaan tapaan kuin LARS > LASSE, HANS > HASSE, NILS > NISSE, PER > PELLE, GEORG > JOJJE.
2. Matti30.12.2011 klo 18:17
Entäpä sitten tämä pikkusisko Pippa Middleton. Lehdet käyttävät genetiivimuotoa Pippan, vaikka se ainakin minun korvaani särähtää pahasti. Vai onko kyse vain siitä, että Pippan tiukka peppu rimmaa.
3. Juha N31.12.2011 klo 15:55
Matti:

Brittinimessä PIPPA ei ole ääntämyksellistä geminaattaa, sillä nimi lausutaan suurin piirtein [pipa]. Täten taivutus PIPPAN [pipan] ei voi särähtää korvaan. Silmää se toki voi tekstissä ärsyttää :)

Samalla tavalla BETTY [beti] taipuu genetiivissä BETTYN [betin].

Mutta toki jos suomalaislapsi saa nimen PIPPA / BETTY ja sitä ruvetaan ääntämään suomalaiseen tapaan [pippa] / [betty], niin ehkä nimi suomalaistuu niin täysin, että sen taivutus noudattaa astevaihtelua PIPAN [pipan] / BETYN [betyn].

Sinänsä se, etteivät vieraskieliset nimet kuulu normaalin astevaihtelun piiriin, ei kai pohjaudu siihen, onko äännetyssä nimessä oikeasti geminaatta vai pelkkä yksinkertainen konsonantti. Peruste on kai nimien vieraus itsessään. Otan taas esimerkiksi muutaman ruotsalainimen tuttavalliset muunnokset. JOAKIM > JOCKE, MIKAEL > MICKE, ANDERS > ATTE. Kun kuulemme puhuttuna JOCKEN [jokken], MICKEN [mikken] ja ATTEN [atten], korva tuskin särähtää, vaikka astevaihtelua ei ole käytetty. Mutta kun nimet suomalaistuvat (JOKKE, MIKKE, ATTE), astevaihtelukin tulee mukaan.

Olisi mielenkiintoista tietää, taivuttaako Anders 'Atte' Blom lempinimeään ATET ja ATEN vai ATTET ja ATTEN. Veikkaan jälkimmäistä.
4. Eki31.12.2011 klo 15:58
Puhunet Blomin Arttosta?
5. Juha N31.12.2011 klo 16:10
Samasta miehestä.

Mielenkiintoinen etunimi. Onko se geminatioitu ARTO (vrt ILPO - ILPPO) vai ruotsalaiseen kirjoitusasuun muutettu ARTTU (ARTTO ääntyy [arttu])?

Koska Ekikin taivutti nimen ilman astevaihtelua, lienee jälkimmäinen selitys todennäköinen.
6. Taata31.12.2011 klo 18:04
Artto ollut myös sukunimenä Tiernakaupungissa. Onhan noita ollut kaikenlaisia ja Assan Aulikselta lisää.
7. Matias31.12.2011 klo 20:26
Mistä olette löytäneet tammikuun Iisakin jo joulukuun loppupuolella ?
8. aawee31.12.2011 klo 20:32
Matias,
posti toi lehden kotiin jokunen päivä sitten.
9. Juha N1.1.2012 klo 19:10
[Tämä menee sivuun otsikon aiheesta, kuten suuri osa edelle kirjoitetustakin on mennyt, mutta jatketaan vielä hetki, oikaisun ja pahoittelun nimissä.]

Atte, Atte ja vielä kerran Atte.

Olen edellisissä kommenteissani kirjoittanut pehmoisia. Atte ei olekaan naapurimaassa käytetty tuttavallinen muunnos nimestä Anders/Andreas, vaan puhtaasti suomalainen nimi.

Tyhmyyttäni tein väärän yleistyksen yhdestä ainoasta eksemplaarista, Anders "Atte" Blomista.

Osoitteesta svenskanamn.se löytyi oikeampaa tietoa. Kaksi lainausta:

* Anders är en försvenskad form av Andreas och som smeknamn förekommer bland annat Adde, Ante och "Andy"

* Atte: Finskt namn. Tros vara smeknamn för Antti, Antero, Aadolf, Aatos eller Agaton. Som officiellt förnamn i Finland sedan från 1800-talet, men populär blev det först på slutet av 1900-talet.
10. Juha N1.1.2012 klo 19:13
[Jatkettakoon ATTE-keskustelua toisaalla (avasin säikeen), niin että tämä alkuperäinen säie jää Tammi-Iisakin kommentointia varten.]
11. O2.1.2012 klo 20:57
Matias.
Niin minullekin, kuten aaweelle.
12. Viljami5.1.2012 klo 09:58
Oivan ratkontanautinnon tarjosi Simbergin s.22 superpahis! Ainakin minulle yksi vaikeimmista Iisakin ristikoista miesmuistiin.

Samaa mieltä Juha N:n kanssa tuosta Riku Rosenvallin s. 16-17 ristikosta. Vaikeasta laadintatavasta huolimatta ristikon sanastollinen taso säilyy erittäin hyvänä. Erinomainen taidonnäyte laatijalta!
13. Auroran pappa5.1.2012 klo 10:17
Työn alla on s.22" pahis". Tuo ristikon nimi on varmaan se huudahdus joka meiltä ratkojilta pääsee kun tehtävä on suoritettu."JIIHAA"

Hyvä, että meillä on vielä tämä Alf. Tällaisia tarvitaan!
14. Matami5.1.2012 klo 18:48
Oikein yllätyin kun sainkin Alfin 22:n alkuun. Auttaa näemmä jos on hiljattain puntaroinut toista Alfin ristisanaa kuten minä hiljattain Albumissa ollutta.
Samaa mieltä Alfista kuin Auroran pappakin!
15. Olzi6.1.2012 klo 11:45
s. 14 ristikossa mulle tulee yhteen sukunimeen ei-sopiva konsonantti. Toinen konsonantti sopisi paremmin, mutta risteävä sana taas ei istu siihen.
16. Matami6.1.2012 klo 12:01
Olzi,
Samaa kohtaa ihmettelen. Olen sovittanut piilokirjaimeksi kaikkia vokaaleja, mutta ei natsaa....
Skyttä-Löfgrenissä ei kyllä yleensä tuppaa virheitä olemaan.
Pitää vielä ruotia ympäristön ratkaisusanoja vaikka kyllä ne ihan oikeilta tuntuvat.
17. aawee6.1.2012 klo 19:56
Olzin ja Matamin tavoin en saa sivun 14. Skyttä/Löfgrenissä sukunimeä ja risteävää sanaa sopimaan keskenään.
18. ieva7.1.2012 klo 11:36
Minulla taas jumittaa Simbergin s 12-13 oikea yläkulma.
Päämateriaali ja hyvin mutkainen, niihin tulevat sanat ovat outoja vihjeisiin nähden, jos vaan pystysanat ovat minulla oikein...
19. ieva9.1.2012 klo 15:59
Pitkän nettikatkoksen jälkeen pääsee taas purkamaan tuntoja.
Simbergin Jiihaa, tosiaan!
Minulla tyhjää ison kuvan kaakkoispuolella enemmänkin.
Mahtaako olla jotenkin olennainen tuo vihjeen muoto:- ei jonon hännällä. Yleensähän sanotaan hännillä.
Samoin vihje "maustettuja viinejä". Ihan ihme sana siihen tuppaa tulemaan.
20. Alf Simberg9.1.2012 klo 17:53
ieva, tarkka havainto, hännillä laatimukseeni paperilla raapustanut, jotenkin koneella tullut hännällä, ajatuksissani. Pahoittelut. Onneksi vihjeen mieltää silti niin kuin olen sen ajatellut. Ristikko on kyllä tarkistettu ja vieläpä entistä tarkemmin kuin aikaisemmin. Lievää ironiaa ilmassa kun on yhden kirjaimen heitto vihjeessä, ehtinyt nimittäin jo ajatella että nyt on se täydellinen ristikko ...
21. satu13.1.2012 klo 23:03
sivu 21 ja kuvasta keskimmäinen eka sanasta sain ihan ihmesanan. neljä vikaa kirjainta on oikein joten kolme ekaa mättää. saisko jotain vinkkiä ja vihjettä?
22. ieva14.1.2012 klo 09:10
Satu, mielestäni sen sanan tarkoitus on vahvistaa sitä jälkimmäistä sanaa.
23. Matami14.1.2012 klo 09:22
satu,
Ihan kelpo sana siihen tuli. Tosin sitä ei nykyisin käytetä kovinkaan usein. Oireyhtymä sen sijaan oli minulle aivan outo.
24. RA14.1.2012 klo 11:38
Tuo OIREYHTYMÄ (4) on tod.näk. outo suurimmalle osalle ratkojista: Tämmöisiä oireyhtymiä on vaikka kuinka paljon ja lisää syntyy koko ajan. Ja sitten vielä päälle erilaiset kaikenlaisista oireyhtymistä kehitellyt lyhenteet.

Eihän näitä kukaan tiedä, eikä kai laatijan mielessä olekaan oletus, että ratkoja tietäisi. Kunhan kuuklaamalla löytyy...
25. jpq14.1.2012 klo 11:54
RA: samaa mieltä lisäksi sekin on asioita jotka käytännössä tarkoittaa samaa asiaa ja niillä on eri lyhenne. tämäkin lääketiedettä nekin ja jos olisi vielä niih huono tehtävä että piilokirjain jutut kannalta on hankalaa vielä se että vain toinen kirjain eroaa näissä nelikirjaimissa lyhenteissä. näkyis olevan vielä kolmas lyhenne.... ja kuvauksesta päätellen jne ovat sama asia en ole audiologi jotta osaisin ottaa kantaa miksi näin monta lyhennettä...

ps. että eräästä oireyhtymästä puhutaan usein tautina tässä ei neljää kirjainta... ja ymmärtääkseni oireyhtymä se on kun ei näy kuvissa eikä värikokeissa yms.
26. OR14.1.2012 klo 12:26
Takakannen erikoisen seitsemännen kuvan talvilaji ei aukea.
Vihjeena pari ykköstä ja vino naula. Googlettamisestakaan ei apua. Muut ok. Olisiko pientä vinkkiä!
27. A .15.1.2012 klo 08:58
OR : ...det vielä ja sitten lasku . Naulaa ei ole painettu siihen vaan i......!
28. OR15.1.2012 klo 11:18
Kiitos vinkistä! Olin aivan hakoteillä.
29. Olzi15.1.2012 klo 11:28
A . : Aika lailla suoraan kerrot täällä ratkaisun... Ei liene oikein soveliasta palstan sääntöjen noudatusta.
30. O15.1.2012 klo 15:00
aawee, Olzi, ja Matami.
Saitteko RITVA n sukunimen (7) sopimaan vaaka (4) kanssa?
31. aawee15.1.2012 klo 15:09
O,

ei sovi minulla, lieneekö siinä virhe?
32. Olzi15.1.2012 klo 17:06
Ei sovi, onkohan sukunimeen tullut virhe laatijalla?
33. O15.1.2012 klo 19:05
aawee ja Olzi.
Virhe taitaa olla sukunimessä, vaikka se on harvinaista laatijalta.
Olisi hyvä, jos saisi siihen vastauksen, kuten Alf Simberg
valaisi ievaa.
34. Matami15.1.2012 klo 23:01
O,
Liityn aaween ja Olzin vastauksiin. Toistaiseksi mysteerio. Kävin vielä tänään viidennen kerran läpi ympäröivät ratkaisusanat mutta en keksinyt mitä muuta ne voisivat olla kuin nykyiseni.
35. O15.1.2012 klo 23:58
Matami,
Niin olen minäkin tehnyt, mutta ei auta. :)
36. Antti Skyttä17.1.2012 klo 10:42
Tuo RITVAn sukunimessä oleva virhe on minun eli laatijan moka.

Olen yrittänyt miettiä, miten se on
a) päässyt tulemaan sinne
b) päässyt kaikkien tarkastusvaiheiden läpi painetuksi asti

Sitä yhtä tunnettua aavetta minä olen tuolla henkilöllä tarkoittanut. Sitäkin enemmän harmittaa, kun genre on sellainen, joka on minulle friikkiyteen asti läheinen.

Anteeksi ratkojat, erityisesti kaikille teille, jotka olette viettäneet turhaan aikaanne googlen tms. hakuaparaattien parissa.
37. anna h17.1.2012 klo 14:40
Toivottavasti sitten Ritvan sukunimeksi hyväksytään kaikilla sopivilla vokaaleilla olevat nimet.
Minä sain myös Aulikseen s. 21 melko ylhäällä keskellä sukunimen, jota ei löydy väestörekisterikeskuksesta. googlaamalla joku perry löytyi. ei ihan ensimmäisenä.
ihmettelen vielä s. 16 melko alhaalla pohjanmaata ja lampun paikka välissä olevaa kuviota. minulle tuli siihen ihan kelpo sana (4 kirjainta), mutta yhteys tähän kuvioon ei ollenkaan selvä.
38. Matami17.1.2012 klo 18:41
Kiitos kommentista, Antti! Ei kukaan ole erehtymätön. Anteeksipyyntö hyväksytty :)
39. O17.1.2012 klo 20:01
Antti Skyttä.
Kiitos vastauksestasi.
40. aawee17.1.2012 klo 21:58
Antti Skyttä,

kiitos, kun kirjoitit ja kommentoit!!
41. aawee19.1.2012 klo 20:42
Kaikki muut ristikot olen saanut täytettyä, mutta s. 12-13 Simbergin "Talvipuuhista" puuttuu jokunen kirjain ja s. 22 Simbergin "Jiihaa" todella tyhjä... voi olla, että sen kanssa ratkaisuaika ei riitä... Aina Alfit ovat vaikeimmat!!
42. Matami20.1.2012 klo 08:15
Alfin Jihaasta puuttuu enää muutama visainen kirjain, muuten lehti täynnä.
Alf on kyllä Suomen paras "harhaanjohtaja" vihjeissä. Eilen vasta selkisi erään vihjeen tarkoitus. Olin ollut ihan muissa asioissa pitkän aikaa.
Joten vihjeeksi; Miettikää tarkkaan mitä kaikkea yksi vihje voi tarkoittaa. Sitä näemmä jämähtää hyvin helposti miettimään yhtä ainutta tarkoitusta.
43. Viljami20.1.2012 klo 08:19
Samaa mieltä aaween kanssa noista Alfin ristikoista. Hänen viiden kolmion ristikkonsakin ovat minulle yleensä aina vaikeampia kuin esim. Lehdon täyskuutoset. Johtunee varmaankin siitä, että tuo Auliksen tyyli on vuosien varrella tullut niin tutuksi HS-ristikoiden myötä.
44. ,-viilari20.1.2012 klo 10:46
Ratkonta vielä kesken, taattua laatua.Parista vihjeestä purnaisin:
Niittymäen ristikossa s. 11 pääkuvan vieressä kuva pistooliparista. Kuvan aseet eivät kuitenkaan ole pyörivällä panosrummulla varustettuja, kuten ratkaisusana edellyttäisi.
Simberin aukeamassa ss 12 - 13 oli vihje PALVONTAMENOJA.
Ratkaisusanaksi tälle vihjeelle olisi tullut RIITIT, mutta laatija tarjoilikin siihen uskomussuuntaa tai uskontoa tarkoittavaa sanaa. Oika vihje olisi ollut esim HARRASTAVAT PALVONTAMENOJA
45. Eero K21.1.2012 klo 15:04
Iisakin taittaneena pahoittelen sivun 14 virhettä ja otan siitä vastuun. Virhe huomattiin tarkastuksessa, mutta itse en kiinnittänyt huomiota sen merkintään hivenen heikkolaatuisessa faksitulosteessa. Olisi kyllä pitänyt katsoa tarkemmin, joten pyydän anteeksi sekä Antilta, ristikon tarkastajalta että asian kanssa painiskelleilta ratkojilta.
46. aawee21.1.2012 klo 16:39
Eero K,

kiitos vastauksestasi. On tämä kyllä upea palsta, kun saamme kuulla ristikon laatijoilta ja taittajiltakin kommentteja!!
47. leena24.1.2012 klo 19:20
Sivun 14 vihje "ntti" on ihan käsittämätön. Voiko joku valaista?
48. Olzi25.1.2012 klo 07:20
Siihen kävisi myös vastaussanaksi muurahaissuku, mikäli risteävä ei estäisi... Joko selvis?
49. Hedvig25.1.2012 klo 08:26
Sivun 11 Niittymäen ristikossa "SVEITSIL." jota en tajua. Antaisiko joku vihjeen, kiitos.
50. Taata25.1.2012 klo 08:34
Tarkka jousimies ja tarusankari, joka ampui omenan pois pojan päältä.
51. Hedvig25.1.2012 klo 17:47
Kiitos Taata. Nythän se oli ihan selvää kun annoit vihjeen. Mukavaa illan jatkoa.
52. Matami25.1.2012 klo 22:16
Olihan varsinainen päkertäminen Alfin Jihaan kanssa, mutta viimeinen kirjain saatiin sitten siihen ja samalla koko lehti valmiiksi.
Olipas jälleen kerran makeaa mahan täydeltä!
53. aawee25.1.2012 klo 22:33
Matami,

hieno suoritus sinulta!! Minulla ei vaan aukene tuo Jihaa yhtään, taitaa jäädä tekemättä, liian vaikea.
54. Matami26.1.2012 klo 08:19
aawee,

Pitää tunnustaa; Loppu ratkesi taas yhdessä "nelivuotiaan" kanssa. En olisi saanut sitä yksin täyteen.
Mitä jospa sinäkin käyttäisit hyviä apuvoimiasi.. Muistuu mieleen tannoinen takasivun mötikkä :)
55. aawee26.1.2012 klo 10:49
Matami,

kiitos, yksi "pieni" tuleekin huomenna lomille ja toinen "pieni" ainakin puhelinsoiton päässä...:)

Hankalimmasta päästä tämä kuitenkin on!
56. Matami26.1.2012 klo 10:55
aawee,
Satutko muistamaan mikä siitä mötikästä sitten loppujen lopuksi tulikaan. Se on pudonnut mielestäni ja nyt se jäi vaivaamaan. Sehän on vanhemmasta lehdestä joten siitä voi vapaasti keskustella.
57. aawee26.1.2012 klo 11:15
Matami.
se mötikkä oli lanttu ja siitä johdettu sana "lastu". Aiheena oli lentävät asiat. Tyttöni on kovasti syksyllä hauduttanut kaikenlaisia vihanneksia ja juureksi uunissa, lanttu on ollut suosikkinsa, jonka se sitten välittömästi tunnisti kuvasta:)

Minä näin siinä ennemmin mustikan tai pallon tms...
58. Matami26.1.2012 klo 11:28
aawee,
No niinhän se oli. Nyt muistan kuinka ihmettelin etten sitä silloin tunnistanut vaikka itse viljelen lanttuja joka kesä puutarhapalstallani.
Kiitokset sinulle!
59. Leena26.1.2012 klo 19:10
Olzi, kiitos! Selvisi.
Mutta Jihaa on yhtä sotkua, kun sais jotain vielä. Ehkä 1/3 ratkennut, mutta nyt ei aukea yhtään. Tämän voi läpikäydä ?? Open kanssa asettuvat vastahankaan??
60. Doris27.1.2012 klo 10:27
Oletteko saaneet sivun 23 valmiiksi? Kaikkein vaikein.
61. Matami27.1.2012 klo 10:51
Vihje joka jäi arvailujen varaan Alfin 23:ssa oli "PAALUPAIKKA". Risteävät sanat ohjailivat vastausta, mutta en tänäpäivänäkään ymmärrä vihjettä-vastausta. Tätä pitää ruotia vastausajan päättymisen jälkeen.
62. ässä27.1.2012 klo 15:27
Matami, mietipä tuolle paalulle jotakin muuta hiukan vähemmän tuttua merkitystä, kyllä se siitä aukenee. Tämä oli ensiluokkaista Alfia, lehden selkeästi paras ristikko.
63. Iisakiton27.1.2012 klo 17:35
Montako kirjainta tuossa Alfin PAALUPAIKKA-vihjeen vastaussanassa? Olisi mukava miettiä vaihtoehtoja.
64. aawee27.1.2012 klo 18:06
Iisakiton,

neljä kirjainta.
65. Matami27.1.2012 klo 18:44
Kiitos vihjeestä, ässä!
Kyllä se jäi pyörimään mieleen vaikka lehti menikin tänään postiin. Ja helmikuun Iisakki tuli postiluukusta, kiva juttu.
66. h4.2.2012 klo 20:38
alfin 100euron ristikko on aika hankala. mut tosi hyvä ristikko silti. 9
67. ,-viilari9.2.2012 klo 13:06
Nyt on viimeinen palautuspäivä takana, joten saa kysyä.
Mitkä ihmeen sanat tulivat Simbergin JIIHAA-ristikkoon oikeaan laitaan. Vihjeet MERKILLISIÄ ja MERKILLINEN MIES ?
lyötyjä v:llä selvinnee samalla.
68. Marco Poloinen9.2.2012 klo 13:45
MERKILLISIÄ => OIREISTOT
MERKILLINEN MIES => ZORRO
69. ,-viilari9.2.2012 klo 14:29
kiitokset nopeasta vastauksesta ! Eipä olisi tullut pieneen mieleen tuollaiset ratkaisusanat - eikä muuten tule edelleenkään.
Merkillinen mies- Zorro. Hm. Zorrolla ei itsellään ollut merkkiä kuten Kainilla väitetään olleen, vaan hän merkitsi muita. Oikeellisempi vihje olisi ollut mielestäni MERKINNYT MIES tai MERKITSEVÄ MIES.
MERKILLISIÄ -OIREISTOT . Kukapa minulle selittäisi logiikan?
70. h9.2.2012 klo 14:34
Lähetin ristikkolehden eilen ja toivotaan kaikille hyvää onnea arvonnassa. Jihaa niminen ristikko oli supervaikea Alfilta ja toivon, että tälläisiä tulee lisääkin.
71. Marco Poloinen9.2.2012 klo 16:08
,-viilari,
semmoisia mielikuvajuttujahan nuo lajinsa ovat. Käsittäisin kuitenkin niin, että 'Z' on ZORROn oma (=genetiivi) merkki ja siitä hänen tiedetään olleen asialla. OIREISTOT puolestaan sisältävät (ennus-)merkkejä sairauksista.
72. ,-viilari9.2.2012 klo 17:20
Juu, aika väljiä nuo kovisten linkit vihjeen ja ratkaisusanan välillä, pitää tosissaan venyttää mielikuvitusta.
Lääketieteessä on pilvin pimein erilaisia syndromia, jotka on nimetty löytäjänsä mukaan - ei puhettakaan siitä, että ko. henkilöllä itsellään olisi ollut ko. oireyhtymä.
73. Matami9.2.2012 klo 19:02
Voisiko joku ystävällisesti selvittää sen Alfin Jihaa -ristikon (s. 23) vasemmassa alalkulmassa ollutta vihjettä "PAALUPAIKKA". Minulla se lähti postiin ratkaisusanalla "kani". Lieneekö edes sinnepäin ja mikä mahtaa olla yhteys kanilla ja paalupaikalla....
74. Matti9.2.2012 klo 19:18
Tuli mieleen merkitykset kani=panttilainaamo ja paalu=raha. Että olisiko tästä kysymys.
75. Matami9.2.2012 klo 19:22
Oukei, nyt selvisi. Paalu merkityksellä raha olikin minulle tuntematon käsite.
Kiitokset, Matti!
76. sanoittaja9.2.2012 klo 19:23
Kani=panttilainaamo
Paalu=rahaa
Mielestäni erinomainen kovisvihje.
77. sanoittaja9.2.2012 klo 19:24
Myöhästyin.
78. Olzi29.2.2012 klo 20:30
Tammikuun Iisakin s.16-17 aukeaman oikeaksi ratkaisuksi 1. vaakariviin ylhäältä vihjeeseen HIHATTOMIA tarjotaan KAAVAT. Minusta kyllä KAAVUT on oikeampi ratkaisu. A/U on siis piilokirjaimena.
79. Kyllikki20.3.2012 klo 16:40
Taas on älli niin vähissä, etten ymmärrä kahta ratkaisusanaa.

Sivulla 13 (oikea yläkulma) vihje: HYVIN MUTKAINEN = ANIS ???

Ja toinen: sivulla 19 heti ensimmäinen sana: VIIMALLA = IROKO ???

Varmaan moni on ymmärtänyt?
80. Jaska20.3.2012 klo 17:19
Aniksen mutkaisuus tarkoittaa mahdoliisesti sarjakukkaisille ominaista kukinnon monihaaraisuutta.

Irokon yhteys vihjeeseen varmaan monelle muullekin täysi mysteeri. Laatija on pätevin vastaaja, kuka oli? Kysymys hänelle menee toivottavasti kustantajan kautta vaikkapa Ristikkomaailma -sivustolla.
81. arvid20.3.2012 klo 19:12
En ole osallistunut Tammikuun Iisakin ratkaisuun, mutta kiinnostuin tuosta Viima Irokosta ja löysinkin siihen ratkaisun googlesta. Siellä se löytyi helposti. Uusi asia minullekin kuten varmaa monelle muullekin. Koiraihmisille ehkä tutumpi. Koko ajan oppii uutta ristikoita ratkoessa.
82. Jaska20.3.2012 klo 19:37
Kertoisitko arvid sen helposti löytyneen koiriin liittyvän ratkaisun meille utamimmeillekin googlaajille. Osumia toki tuolla haulla löytyi, niin kuin normaaliin tapaan mistä tahansa kahdesta yht'aikaa
syötetystä hakusanasta. Ei niille kaikille kuitenkaan mitään loogista yhteyttä löydy. Esim. haku arvid iroko antaa 6670 osumaa. Mahdollisesti kohta kasvaa yhdellä tämän keskustelun ansiosta:-)
83. arvid20.3.2012 klo 22:07
Jaska olet oikeassa. Yhdistin liian nopeasti kahden sanan eli koirarodun ja Viima sanan googlesta löydettyäni. Iroko näytti koirarodulta ja paljon oli Viima-nimisiä koiria, mutta ei niillä loogista yhteyttä olllutkaan. Iroko Viima yhdistelmä taas ohjasi mm. tietokonehiiri-sivulle.
Bing-hakukoneesta pääsin ratkojat sivulle, jossa Irokon selitys on yksinomaan puu, lähinnä afrikkalainen puu. Siis viimalla mennään iroko-puun suojaan. Aika ontuva selitys, mutta en muuta sittenkään löytänyt. Kai tähän varmistus saadaan laatijalta.
84. Olzi21.3.2012 klo 21:13
Eilen on näköjään joku lisännyt ratkojat.netiin VIIMALLA-sanan ja haku antaa tulokseksi IROKO... Selitys-kohdassa ei lue mitään.
85. Jaska21.3.2012 klo 21:36
Kuka se laatija on?
86. ops!21.3.2012 klo 21:40
Olzi
Syy on minun. Yritin minäkin etsiä selitystä viimalle ja kokeilin ratkojat sivulta Iroko-sanalla. Yritin etsiä sitä kautta selitystä vihjeelle, mutta kävikin niin, että Iroko-sana tallentui sinne enkä saanut sitä poistettua. Osaisiko joku poistaa sen tai lisätä sinne selityksen. En ole itse ennen ratkojat -sivulla käynyt, joten se osaltaan selittää mokani.
87. Kyllikki22.3.2012 klo 09:51
Jaska,
laatija on Skyttä.

(Samassa viestissä kysymäni ANIS oli Simbergin ristikossa.)
88. Jaska22.3.2012 klo 16:24
Kiitos, Kyllikki. Pyydän nyt kaikkien tötteröhuulisten edustajana Skyttää selittämään, miten VIIMALLA sopii IROKOn vihjeeksi.
89. arvid22.3.2012 klo 19:14
Tällaisenkin tiedon löysin bing-haulla:
"The Iroko Tree is a symbol of STRENGTH and STABILITY because of its deep roots as well as a symbol of LIFE and NEW GROWTH" Siispä on kovaakin viimaa kestävä puu. Olisi varmaan pysynyt Tapanipäivän myrskylläkin pystyssä. Silti odotellaan edelleen varmistusta viimalla-vihjeelle.
90. Eki22.3.2012 klo 19:16
Minä tutustuin irokoon maat. metsät. tiedekunnassa. Metsänhoitajan tutkintoon kuului puulajituntemus ja meille tuotiin kaikenlaista puuta käpisteltäväksi.
91. Antti Skyttä22.3.2012 klo 19:23
Kaikille tötteröhuulisille!

Minun omat huulenikin ovat nyt tötteröllä. Huomasin juuri, että tuo VIIMALLA - IROKO vihje-vastaussanapari on minun aikaansaannokseni!

Selasin tiedostoja tietsikassani ja huomasin, että tässä kyseessä olevan ristikon olen vihjeittänyt 18.8.2011.

VIIMALLA - IROKO?

Nyrt tiedän, miltä tuntuu, kun kysyttävää pyydetään muistelemaan omaa toimintaansa tai ajatuskulkuaan 7 kuukauden päähän. Mitä minä olen ajatellut?

Okei, minä tunnen tämän laatijan ajatusmaailman (toivottavasti:)). Miten tämä on syntynyt?

VIIMALLA vihje on minun ajatustapani mukaan sama kuin TÄMÄ TUULEE, TÄMÄ AIHEUTTAA VIIMAA.

Olen mitä ilmeisimmin tehnyt mokan. Tuota ristikkoa vihjeittäessäni IROKO on minun mielessäni ollut tuulen erityisesti nimetty laji (vrt. PASAATI).

Pyydän anteeksi höperehtimistäni ja erityisesti niiltä, jotka ovat turhaan tuhlanneet aikaansa ja energiaansa yrittäen googlen tai jonkun muun apuvälineen kanssa löytää tyydyttävää ratkaisua tähän vihje-vastaussanapariin.

Ihmetyttää taas, että tämä moka on mennyt läpi koko tarkastusketjun ilman, että kukaan on sitä huomannut. Se ei tietenkään yhtään vähennä sitä tosiasiaa, että minä laatijana olen se alkuperäinen ja ainut syypää.

Olen jo aiemmin tarkentanut omaa kontrolliani tällaisten möhläysten estämiseksi. Lupaan tarkentaa entisestään.

Tarkennettakoon vielä: IROKO on afrikkalainen puu. Tässä kyseisessä ristikossa vihje olisi nippa nappa saattanut kuulua: VIIMASSA?
92. obs!22.3.2012 klo 19:31
Osaisiko joku poistaa Viimalla = Iroko-sanat ratkojat-sivustolta, jonne ne vahingossa töppäykseni takia päätyivät.
93. arvid22.3.2012 klo 19:39
Antti S.
Ehkä ajattelit tätä (teksti kopioitu googlesta): "Sirocco, scirocco tai harvemmin siroc, on Välimeren alueella puhaltava tuuli. Se saa alkunsa Saharan alueelta ja tuulen nopeus voi yltää hirmumyrskyn lukemiin ..."
94. iso S22.3.2012 klo 19:55
Ratkojat.nettiin voi yrittää lähettää poistopyynnön. Sivuston mukaan "palautetta sivuston toiminnasta voi lähettää osoitteeseen ratkojat@avoinsuomi.fi." Kyseenalaista on, onko sillä vaikutusta.

Sivustossa näkyy olevan päivitystoiminto jolla muutoksia voi tehdä itse. En tiedä onnistuuko sitä kautta poistokin. Muokkaukseen pääseminen vaatii rekisteröitymisen ja sitä en aio tehdä. Syyllinen voisi kokeilla katumusharjoituksena!
95. Jaska22.3.2012 klo 20:12
Kiitos AS:lle mysteerin tyhjentävästä selityksestä. Sen kunniaksi en halunut jäädä pekkaa eiku Ekiä pahemmaksi, joten täydensin puu(ttee)llisia dendrologian opintojani Uudesta Tietosanakirjasta (1960):

IROKO Chlorophora excelsa, Moraceae-heimon keskiafr. puu, jonka puuaines, kambala eli odoume, on oliivinruskeaa ja kovuutensa takia Guinean lahden rannikkovaltioiden tärkein vientipuu mahongin jälkeen. Siitä käytetään myös kauppanimeä "afr. tammi" tai "afr. teak".
96. Taata22.3.2012 klo 20:22
Tulihan tuota tutkittua, mutta ei auennut tuulellakaan. Tiedän kyllä selityksen läpimenoon.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *