KESKUSTELUT > RISTIKOT > LAATIJOILLE LISÄNIMET

6549. Laatijoille lisänimet

Eki25.12.2011 klo 11:42
Onko laatijalta jäänyt joku sana niin paljon mieleen, että hän saa siitä liikanimen? Mieleen muistuu tältäkin sivustolta muutama esimerkki.

Nimimerkki Esko Kalervo ajoi niin tiukkaa junaratkojasanastolinjaa, että syntyi laatijapari Erkki ”Ulku” Vuokila ja Pekka ”Tulkka” Joutsi.

Nimimerkki RA oli niin ihmeissään eräästä jääkiekkoaiheisesta vastauksesta, että hänen suosikkilaatijastaan tuli Teemu ”Liba” Pallonen.

Haetaanko muillekin laatijoille liikanimiä heidän käyttämiensä sanojen mieleenjääneisyyden pohjalta. Tehtäneen se jouluisen hyväntahtoisesti ja huumorin malka suupielessä.
2. Matti25.12.2011 klo 12:38
Erkki "Nukkekoti" Vuokila. Asia on ollut täällä jo parikin kertaa esillä. Ekillä oli Nukkekodin takana>seinä. Harhaute oli täydellinen, sillä jos laittoi Ibsen, b meni heti ristiin auto>Saabin kanssa. Tämä on jäänyt lähtemättömästi mieleen, ja saa aina muistuessaan hymyn huulille.
3. RA25.12.2011 klo 12:50
Punaisen Pelikaanin laatijalla Harto Hakosella oli 1/2011 ristikossa kuva, jossa oli iso mies kukkakimppu kädessä. Vastaussana oli KARSKIUS. Harto on siitä lähtien ollut minulle Harto "Karski" Hakonen.
4. Eki25.12.2011 klo 13:23
Olin ajatellut, että yksi per laatija, mutta tottahan ratkojien pitää kertoa omat liikanimensä, joten antaa tulla vaan!

Ensimmäisen kuvaristikon Suomessa laatinut Osmo Kaila on minulle Osmo "Hakan" Kaila. Olin hänen luonaan käymässä, kun hän päivitteli tätä ongelmaansa Hesariin tekemässään laadinnassa. Hän ei pystynyt sanastoa muuttamaan ja pani sanalle lopulta vihjeeksi "- toimitalo". Ei varmaan hänen uransa huippukohtia.
5. matts25.12.2011 klo 13:59
Simbergin kanssa pähkäillessä on aina välillä suusta päässyt "samperin simperi" joten minulle hänestä tuli Samberg!
6. Eki25.12.2011 klo 15:41
Edesmenneestä laatijasta ja ristikkolehtikustantajasta Matti Lukkaroisesta tulee ensin mieleen vihje "-poika", josta vastaukseksi jokseenkin aina tuli eraus, siitäpä liikanimi Matti "Eraus" Lukkaroinen.

Veljeltään ja kollegaltaan opin aikoinaan, kuka on Iisakki Laati, joten hän olkoon Paavo "Iisakki laati" Lukkaroinen.
7. RA25.12.2011 klo 20:48
Tämän vuoden IS Koviksissa oli Skytän Antilla Volter Kilven Alastalon salissa -kirjaan liittyvä pääkuva ja siitä toisessa pääkuvalauseessa ilmaus "vissempää fasuunaa". Haetutti huippuratkojiakin.

Moni ratkoja on sen jälkeen käyttänyt Antista nimeä Antti "Vissempi" Skyttä.
8. Ulkona sisäpiiristä25.12.2011 klo 22:04
Melko pieni määrä. Otaksun
9. Iikoo26.12.2011 klo 13:20
Minusta taas Antti on lähinnä "Spoliisi"...
10. Eki26.12.2011 klo 13:46
Juha "Hertzberg" Kukkonen. Viime aikoina enää harvoin laatinut Juha teki sisulla ja pitkän ajan kuluessa 4x9-alakulman, johon halusi reunasanaksi Hertzbergin.

Antti "Akira" Viitamäki. Syvälle sydämeen on uurtunut Antin harhautevihje "ohjannut Ranin".

Toni "Tuiteritaata" Pitkälä. Yksi Tonin muistetuimmista ratkaisusanoista.
11. Taata26.12.2011 klo 14:52
Tonilla oli ristikossa "kapakkatuiterit", mistä väänsin väänsin sitten sanan "tuiteritaata" tai oikeammin "tuiteritaatat" hyväksyen yhdistykseen ainakin lopulta neuvottelujen jälkeen Antti Skytän.
12. Taata26.12.2011 klo 14:54
Kari "Atta" Päivärinta, mutta voisi nyttemmin olla Kari "Akis"
Päivärinta.
13. Eki26.12.2011 klo 15:07
Niinhän se olikin, siis Toni "Kapakkatuiteri" Pitkälä
14. tonimikael26.12.2011 klo 16:58
Meinasin jo tuossa aiemmin ehdottaa itselleni tuota lempinimeä, kun arvelin, että Taata se kohta käy sen kuitenkin ehdottamassa... :)
15. RA26.12.2011 klo 19:19
Ristikkokuvituksistaan kiitetty Markku Mäkelä on lisänimeltään "Maestro".
16. iso S27.12.2011 klo 16:28
Lähes ainoana vuoden 1911 järisyttäjänä Aulis "Taal" Lehto (kerran tai kaksi olen tavannut tuon sanan muiden ristikoissa, Hesarin ristikoissa kerran jos toisenkin). Toisen tavaramerkin mukaan voisi olla Aulis "vieruslauseet" Lehto.
17. RA27.12.2011 klo 16:53
Mäkelän Markkua kutsutaan myös "Mestariksi". Johdettu ilmeisesti suoraan nimikirjaimistaan MM.
18. MM27.12.2011 klo 17:42
Aijaa.. no kalskahtaahan noi hiukan uljaammilta kuin naapurin käyttämä "kynäpelle".
19. RA27.12.2011 klo 18:19
[nyt olis melkein hymiön paikka]
20. Pena27.12.2011 klo 21:44
Melkein hymiö :

- Penäkylle -
21. Eki31.12.2011 klo 11:28
Heikki "Muti" Kalpa

Kalvalla oli tapana panna pahoja piilokirjainsanoja ja Ornella oli kahdella piilolla.

Seppo "Aski" Jokikokko

Seppo kertoi taannoin, ettei käytä Nykäsen arkikielisiä sanoja. Esimerkkinä hän käytti sanaa aski.
22. Väiski31.12.2011 klo 20:34
Eki on hyvä laatija ja tekee mielenkiintoisia ristikoita. Olisiko Erkin oivaltavista piilosanoista Ekille mieleinen nimitys?

Sanoisin sinua Eki Vekiksi, koska kummallisia sanaväännöksiä osaat tehdä...:)
23. pelkkä vee1.1.2012 klo 03:40
V for Vuokila. Samanlainen. kuin isänsä
24. Eki1.1.2012 klo 13:00
Kiitän pelkkää veetä suuresta kohteliaisuudesta.

Juha Leinosen pirullisista ristikoista tulee mieleen eräs, jota ratkoin Skytän ja Joutsin kanssa. Siinä oli paljon yksinkertaisia lentäviä lintuhahmoja ja kaikkein eniten niistä riemastutti (kaikessa kauheudessaan) akepa.

Juha "Akepa" Leinonen

Ilari Lindholmin minimi6-ristikoista ehdottomasti mieliinpainuvin sana tulkoon hänen lempinimeensäkin.

Ilari "Atulamessut" Lindholm
25. pelkkä vee1.1.2012 klo 15:30
Kielioppi kunniaan. Pelkkä vee ei ole astevaihtelun alainen.
Ota opiksi Eki - siis pelkkävee.
26. Taata1.1.2012 klo 16:36
Kenellä se olikaan se alepora ristikossa, niin sopisi hyvin tuo sana lisänimeksi. Olikohan aleporat monikossa?
27. pelaaja1.1.2012 klo 17:23
Ainakin Aulis Lehdolla oli se alepora. Hän on tosin synnyttänyt niin monta 'viehättävää' ja pitkää yhdyssanaa, että niitä on mahdoton jo muistaa. Äkkiseltään tulee mieleen siis vain Aulis "Yhdyssana" Lehto.
28. ässä1.1.2012 klo 21:31
Noista Aulis Lehdon tekoyhdyssanoista on ikuisesti painunut muistiini VARASALSAKASTIKE... Unohduksen yöhön on vajonnut, kenen laadinnassa takavuosina mahtoikaan esiintyä myös ISÄSILAKKA...
29. O1.1.2012 klo 22:01
ässä.
Eikö ole hellyttävä tuo ISÄSILAKKA?
30. jpq2.1.2012 klo 06:31
minä voisin olla laatimusteni pohjalta useinkin varmaan itara,tai ihana,tai amati lempinimeltäni. nuo kun ovat sanoja jota usein käytän kryptoissa. itara kuvaa luonnettani vähiten ja nämä siis muutama yleinen sana kryptoissani ja varsinkin sanapalapeleissäni ikävä kyllä valitettavasti.
31. Matti2.1.2012 klo 17:42
jpq, mikä on sanapalapeli? (paitsi Jokatoka-ketjuun sopiva sana)
32. si-tee-raaja2.1.2012 klo 17:47
sanapalapeli, palapeli: (mieluummin kuin: sanapuzzle) vihjeetön sanakuviotehtävä, jossa annetut sanat tai kirjaimet on sijoitettava ruudukkoon keskenään yhteen sopivalla tavalla

(http://sanasepot.fi/julkaisut/termit.html)
33. Matti2.1.2012 klo 20:52
OK, tällainen on välillä Iltalehdessä.
34. Jaska2.1.2012 klo 23:34
pelaajalle tiedoksi, että Aulis on ja tulee olemaan hamaan ristikkoaikojen loppuun saakka Aulis "John Lailare" Lehto.
35. Mäkis-Tartti2.1.2012 klo 23:56
[Samoin kuin Jaska - ei tosin ristikoidensa vaan vaatearvuuttelun taustoittamana - tulee aina olemaan "Hilkka-Himperi" tai soturinimeltään "Jaakko Hilkka", joka meitä ratkojia muistaa nuijia, kuten syytä onkin. Ennen ei kukaan vihje-ratkaisu-prosessissa tiennyt, että vaskesta=hilkka, mutta nyt sen tietää monikin.]
36. Eki3.1.2012 klo 00:06
Ratkoin Juha Hyvösen käänteentekevää ja iisi-sarjan Sanasepossa aloittanutta Notiisia junassa Hesasta Lappiin.

Tehtävä on yksi kaikkien aikojen sykähdyttävimmistä nimenomaan siksi, että se oli aikaansa edellä ja haki uusia vihjetapoja. Muistan vielä ekan sanan, jonka siihen sain (oikein). Vihje oli l. joka oli ruksattu kokonaisuudessaan yli. Osasin päätellä, että alias-salasta lähteen l pois, ja mitäpä jäi?

Juha "Aias" Hyvönen
37. Auroran pappa3.1.2012 klo 08:59
Laatija Seppo Jokikokko on käyttänyt vihjeissään paljon sanaa "sekin". Esim:
Isä sekin, tulee APPI, oire sekin = KUUME,erä sekin ANNOS,säännös sekin,
LAKI.

Näitä saattaa olla samassa yhden sivun ristikossa 6-7 kpl.
Siis laatija "sekin"= Seppo Jokikokko.
38. Matti3.1.2012 klo 10:17
Kun vihjeen huutomerkkikin tuntuu olevan Seppo Jokikokon tunnusmerkki, hän voisi olla Seppo "sekin!" Jokikokko.
39. Eki3.1.2012 klo 10:25
Annetaan Sepolle vielä yksi. Edesmennyt ratkoja ja taikurimestari Erkki Reijonen inhosi Sepon vakiovihjettä "Humpuukia!", johon vastaus oli TAIKA.

Seppo "Humpuukia!" Jokikokko

Antti Skytälle keksisi kymmeniä, mutta tässä vielä pari mieleen jäänyttä sanaa, eka vastaus, toinen vihje.

Antti "Rise" Skyttä
Antti "Tanella" Skyttä
40. tonimikael3.1.2012 klo 11:59
Ikimuistettavin ratkontaelämykseni ytimessä oli Viitamäen yykaakoo...-ristikko. Joten,

Antti "Yykaakooneeviikuuseekasiysi" Viitamäki

(Oisko, Antti, kannattanut harkita hieman lyhyempää ja yksinkertaisempaa ideaa? ;-))
41. Auroran pappa3.1.2012 klo 12:29
Eki

Olen muistavinani, että Jokikokko käytti vihjeenä "huu-haa" hommia ja käyttää vieläkin. Vastaus oli taika tai taiat.
42. Eki3.1.2012 klo 12:32
Minä muistan kymmeniä kertoja vihjeen "Humpuukia!" Huuhaata en muista kertaakaan.
43. Liinu6.1.2012 klo 13:00
Mä oon kans törmännyt jossain tuohon Isäsilakkaan :D

En juuri ole huomannut sanoja joita laatijat toistaisivat ristikosta ristikkoon, mutta kryptoissa olen huomannut sen, että yhdessä lehdessä toistuu kryptosta kryptoon aina tietyt sanat, joita ei välttämättä seuraavassa lehdessä enää niin viljelläkään. Toisaalta, en juuri ratko perinteisiä ristikoita, kryptot ovat minulle olleet aina Se Juttu. Jouluna jäin koukkuun lisäksi sudokuihin...
44. pelaaja7.1.2012 klo 18:09
(Jaskalle vastaavasti tiedoksi: saahan se olla se Aulis "John Lailare" Lehto mutta sille ei pahemmin häviä tämän päivän HS-kuukausiliitteen liharuoka, 16. Wow. Arkiruokaa tietysti hänelle. Sen nyt muistan ja laittanen eräänä päivänä nimiehdokkaaksi.)
45. Tupee or not tupee8.1.2012 klo 00:47
Miltäs kuulostaisi nahkatukka-Vuokila? Erotuksena siitä nuoremmasta hattuilijasta.
46. RA10.1.2012 klo 11:44
Jari Haapa-aho laatii muutamiin lehtiin ja myös Sanasepossa on ollut hänen laatimuksiaan. Jarin ristikoissa on (mielestäni) tyypillistä tiedontarve, joka ylittää normaalin yleistietämyksen. Viimeisimmässä Sanasepossa 4/2011 oli vihjeenä JOSHUAN SUKU. NKOMOThan ne tietty...

Kun narisin tästä Jarille itselleen, hän sanoi, että "Onhan tuo Joshua Nkomo yleisesti tunnettu poliitikko. Rosenbergin Seppokin sen laittoi ristikkoon melkein ensimmäisenä sananaan." Just ja joo, että Seppokin tiesi...

Minulle Jari on kuitenkin tästedes Jari "Joshua" Haapa-aho.
47. RA10.1.2012 klo 11:46
Tähän asti Jari on ollut Jari "Aulis" Haapa-aho.
48. Kravattimies10.1.2012 klo 23:42
JOSHUA NKOMO löytyy näistä molemmista suosikeista:

ristikkorenki.net
ratkojat.fi

Suht vaatimattomalla laatijanurallani olen käyttänyt 13673 eri sanaa, mutta en noita nimiä.

T: tähän saakka
kravatti "Joshua Nkomoton" mies
49. Eki10.1.2012 klo 23:46
Tai miten olisi Pertti "Tpruu" Malo?
50. RA11.1.2012 klo 10:36
[Kraka, ei epäilystäkään, etteikö Joshua Nkomo löydy vaikka mistä tietolähteistä. Ja kaukaisesti tuttuhan se on jostakin uutislähetyksistä yli kymmenen vuoden takaa. Kun Googleen laittaa sanan JOSHUA, niin sieltäkin Nkomo ennen pitkää pätkähtää esille. Hänestä löytyy myös Wikipedia-artikkeli... mutta sen löytääkseen olisikin jo ensin tiedettävä sukunimi.

Ristikon ratkonnassahan ratkojan pulma on se, että jos ei tiedä, niin ei tiedä. Toki, toinen (itse aiheutettu) pulma on se, ettei halua aloittaa kuukletus- yms. hakurallia kesken ratkonnan.

Tämä kuitenkin kaikella hyvällä ja pieni virne suupielessä. Kaikki on niin suhteellista ja ainakin Joshua Haapa-ahon kanssa olemme edelleen väleissä.]


Pertti Malon lisänimi voisi olla "KELO". Sen verran monesti (vain kerran?!) olen tulkinnut Pertin / Päivin minun silmilleni "savua tupruttava tehtaanpiippu"-piirroksen väärin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *