KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 03.-04.12.2011

6511. IS-viikonvaihde 03.-04.12.2011

Juha N3.12.2011 klo 11:50
Täna on murelik ööpäev?

Laskujeni mukaan on siis Ö-päivä: kirjainsarjan peijaiset. Mutta koska olen ulkomailla, pääsen osille vasta torstaina.

Surun paikka. Vähiin kävivät kirjaimet, kunnes loppuivat.
2. Seppo3.12.2011 klo 16:54
Tonille kiitos tästä kirjainsarjasta unohtamatta tietenkään sitä edeltävää numerosarjaakaan, pettymystä ei tuottanut tämä hännänhuippukaan. Paras tuore vihje tässä ristikossa oli mielestäni "HÄNELLE JÄSENANOMUS" mitenkään muitakaan huikeita vihjeitä väheksymättä. Tuskinpa olen ainoa, joka mielenkiinnolla vartoilee, mitä seuraavaksi mahtaa olla Tonilta odotettavissa, tämä kirjainsarja oli tosiaan huikea osoitus hänen laadintakyvyistään.
3. puhkpillorkester a-molli3.12.2011 klo 19:10
Hyvinhän Juha N on löytänyt näppisanalogian. Kokeilemallako
4. pirjo4.12.2011 klo 07:28
SUPER! Ihan mahtava!

Yksi kirjain enää tuntuu 15%:sen epävarmalta, mutta siinäkin linkki kyllä löytyi, kun aamutuimaan googlasin. Eräs sana pääkuvan läheisyydessa oudoksuttaa muodoltaan, mutta teknillisesti se kyllä lienee käypäinen. Ja sitä kompensoivat varmaan kymmenet hyperhienot vihjeet kautta koko ristikon.

Upea lopetus upealle sarjalle!!!
5. Tuomas L.4.12.2011 klo 11:21
Tämä oli muuten erinomainen päätös loistavalle tehtäväsarjalle, mutta yksi vihje oikeassa alanurkassa on kyllä pielessä.
6. huu4.12.2011 klo 11:36
Totta puhut, Tuomas, tuo virhehän kyseenalaistaa meistä jokaisen olemassaolonkin!
7. Tuomas L.4.12.2011 klo 11:54
Aivan, juuri tuosta virheestä on puhe.
8. Pekka Harne4.12.2011 klo 13:40
Mitä ääkkösten ilotulitusta, Toni! Aivan huippua! Uudistan aiemman ehdotukseni: seuraava sarja hymiöistä, joita riittää yli 70 ristikkoon...
9. JTL4.12.2011 klo 14:20
Kiitos Toni! Aivan mahtava kokemus on ollut tämä A-Ö! Eiku lissää vaan tulemaan...numeroita,valtiota;onhan noita!!
10. sanoittaja4.12.2011 klo 14:23
Juuri tästä kyseisestä ristikosta en osaa sanoa yhtään mitään, kun ei taaskaan lähtenyt aukeamaan. Taistelu jatkuu.
P:stä lähtien oli pakko kaikki sarjan ristikot hankkia, sen verran mukavia sanoja ja vihjeitä ne ovat sisältäneet. Olen vakuuttunut, että jatkossakin joudun lauantai-iltiksen hankkimaan, oli teemana mitä tahansa.
Sen verran yläpuolella on superlatiiveja, että totean vain: ei huono.
11. Kaapo4.12.2011 klo 15:38
Mukava yllätys olisi, jos vielä tulisi vaikkapa ü. Tosin avainsana kertoo, että toivoa ei ole.

PIRUN SUKUNIMI jäi minulle epäselväksi.
12. Kaapo4.12.2011 klo 18:04
Kun asiaa miettii perusteellisesti, ei nimimerkki huun edellä esittämä väite pidä ollenkaan paikkaansa.

Eettiseltä kannalta ongelma menee toki huonompaan suuntaan.
13. Tuomas L.4.12.2011 klo 18:26
Minullakin jäi ensin tyhjä piiloruutu PIRUN SUKUNIMI -vihjeeseen, siihen kun kävisi ainakin kaksi kirjainta. Mutta ratkaisu olikin yksinkertaisempi kuin luulin, ei tarvinnut lähteä googlaamaan.
14. Juha N4.12.2011 klo 20:30
Onko PIRUN SUKUNIMI kuusikirjaiminen? Monesko on piilo?

Entä montako kirjainta on aiemmin mainitussa sanassa HÄNELLE JÄSENANOMUS?
15. Marco Poloinen4.12.2011 klo 20:41
Juha,
ei se PIRUN SUKUNIMI nyt ihan niin yksinkertainen ole; viisi kirjainta ja toinen piilossa. Toisessa kysymässäsi on neljä kirjainta.
16. Eki4.12.2011 klo 20:45
Ristikon tsekkausvaiheessa ajattelin ensin, että pirun sukunimen pitäisi olla 9-kirjaiminen, mutta sitten tajusin, että vastaahan tämäkin kysymykseen, vähän eri tavalla.

Kyllä jännittää, mitä saamme ratkoa uudenvuoden jättinumerossa.
17. Jaska4.12.2011 klo 22:29
No nyt vasta ristikko ratkesi lopullisesti Ekin kommentista. Eipä juuri selvempää vihjettä olisi voinut antaakaan. Askarruttanut piilokirjaimeni oli siis oikein. Samalla varmistui miinus ristikolle. Ainoan täyskymppini tänään saakin Viivi.

Pitkälän ei silti pidä olla pettynyt. Vaikka kokonaisuutena grandiöösi sarja ei saanutkaan splendideintä mahdollista päätöstä, se tarjosi loppujuhlavan annoksen Pitkälän vihjebriljanssia. Lisäksi kumpikin lause oli toisen vika itaksi, ja ennen kaikkea ristikko oli just niin vaikea kuin ään jälkeen vetosin.

Ellei vähän vaikeampikin, by-ää-ää-h! Kaksi ekaa sanaa suhahti muutamassa sekunnissa, toinen tosin osoittautui myöhemmin siksi toiseksi. Sitten iski taas staasi, yhden tunnin
saldoksi kertyi kymmenen oikeata sanaa. Lopetinkin eilisiltaisen avajaisistunnon toivottomana siihen.

Tänään vauhti sarjan pahimpiin kuuluvan kanssa hieman parani. Ristikossa oli silti kaksi uhkaavan näköistä aukkoa, kun Viiviin oli enää puoli tuntia. Oli pakko päästä pälkähästä, joten turvauduin pariin lisävinkkiin. Oma urakkani päättyi siis vähemmän juhlavissa merkeissä. Rangaistus minulle monta pojoa. Välttävä suoritus.

Ristikossa on siis virhe, jota moni bibliafiili voisi kauhistella. En minä sitä kovin kamalana pidä, enkä myöskään tulkinnallista tapausta luoteiskulmassa. Sukunimikään ei olisi yksinään kovin paha, mutta kolmesta yhteisesti ei voi olla langettamatta keskipitkää miinusta. Risitkon arvosana siten 9,75.

Herra huu selviää väärästä päätelmästään ja sen korjaamatta jättänyt Tuomas L pelkällä huomautuksella. Ai miten niin väärä. Aattelepa ite.
18. karie6.12.2011 klo 12:42
Täyteen tuli mutta ihmetytää vihje "aine käännöksensä ammoin"
19. tonimikael6.12.2011 klo 12:59
Kiitos kaikille tässä sarjassa minua tsempanneille ja kehuneille. Kiitos myös kritisoinneista. Tätä on ollut ilo tehdä ja palaute on ollut tosi hyvää. Olen ylpeä ja iloinen.

Mitä tämän jälkeen? Jospa tietäisin edes itse! :)
20. RA6.12.2011 klo 13:06
Miten olisi kuukaudet - ilman Qta?
21. matts6.12.2011 klo 18:07
...kirjaimiakin maailmalla riittäisi vielä...
22. Matti6.12.2011 klo 18:45
... ja kreikkalaisia aakkosia: alfauros, betakaroteeni, gammaglobuliini, deltalihas, pikku Myy, omegaöljy ...
23. tonimikael6.12.2011 klo 19:07
No nythän tämä helpottuu... Nyt ei tarvitse enää kuin keksiä idea, jollaista kukaan ei ole ehtinyt mainita tai ajatella!
24. tonimikael6.12.2011 klo 19:07
Kiitos anyway. :)
25. Viljami7.12.2011 klo 16:28
Minulle tämä oli vuoden vaikein kovis. Ratkonta lähti ihan mukavasti alkuun oikeasta yläkulmasta, mutta jämähti hyvin nopeasti muutaman istunnon ajaksi etenemättä juuri lainkaan. Viimeksi jäi oikea alanurkka.

Monta mainiota vihjettä, kuten JOS JUHLIT 13.11., SITTEMMIN "APOSTOLISOITUNUT", EN VOI OLLA IRTI TÄSTÄ ja PIRUN SUKUNIMI.

Muutama yleistiedollisesti vaikea vihje ei ollut minun makuuni.

Huikea kirjainsarja sai arvoisensa finaalin. Yhdyn vilpittömästi muiden kehuihin.
26. Viljami7.12.2011 klo 16:59
Ja tietysti unohdin tämän ristikon ehdottoman helmen, eli tuon Seponkin mainitseman HÄNELLE JÄSENHAKEMUS!
27. Tuomas L.7.12.2011 klo 17:10
Tuohon EN VOI OLLA IRTI TÄSTÄ olisi muuten ollut toinenkin varsin nokkela ratkaisusana, jonka kaksi ekaa kirjainta ovat samoja kuin oikeassa ratkaisussa. Idea on erilainen kuin Tonilla.
28. Marco Poloinen7.12.2011 klo 19:55
(Liian) kauan pidin juuri sitä(?) toista sanaa ko. kohdassa. Tuntui jotenkin niin itsestään selvästi 'tonimaiselta'!
29. Juha N8.12.2011 klo 21:28
Täynnä täälläkin. Ratkonta-aika oli jetsulleen kolmipalloisnormin mukainen - siis oikein passeli vihjeitys Tonilta.

Tuolla ulkomailla ollessani johdatti säikeen alkupuolella mainittu PIRUN SUKUNIMI mieleen sanan LEMMON - kuten Marco Poloinen kommentinsa 4.12.2011 klo 20:41 perusteella näyttää arvanneenkin. Hänen antamansa tieto viisikirjaimisuudesta ei kuitenkaan auttanut ratkaisun löytymistä. Ja niin siinä sitten vain kävi, että kun ristikon ääreen pääsin, viimeisenä täyttyi juuri PIRUN SUKUNIMEN piilokirjain. Voi ketsuppipullon koriste. Miksen mokoma tuota jippoa jo aiemmin äkännyt?

Sen sijaan HÄNELLE JÄSENANOMUS ratkesi vähällä miettimisellä jo Sepon alkukommentin jälkeen. Tonin aivoituksia on joskus helppo lukea :)

Kun ristikon vastausaika on päättynyt, kuulisin mielelläni, mitä 9-kirjaimista sanaa Eki ajatteli PIRUN SUKUNIMEKSI.

Yhden ratkaisusanan yhteys vihjeeseensä on minulle vielä epäselvä: LEHTIPÄIVÄ. Jos tämän sanan vihjeenä olisi ÖLETTI - joka tavataan ristikossa toisaalla - ymmärtäisin logiikan helposti.

Kiitos Tonille huippusarjoista 9 -> 0 ja A -> Ö. Tuskin sorrun ylisanoihin väittäessäni, että kyseessä on ollut historiallinen tapaus. Toivon, ettei laadintaurakka ollut liian ahdistava, edes vaateliaan ratkojakunnan odotusten paineissa, vaikka numeroiduista ruuduista muodostuva avainsana jonkinmoisesta helpottuneisuudesta kertookin :)
30. iso S8.12.2011 klo 22:01
Juha N, jos olet päätynyt laatijan (käsittääkseni) tarkoittamaan 5-kirjaimiseen sukunimeen, on helppo arvata mitä 9-kirjaista Eki ajatteli. Jatkat vain löytämääsi tulkintaa loppuun asti!

[En silti myönnä että olisin kehittynyt kolmen pallon vaatimalle tasolle. Vajaa puolet syntyi, sitten loppui puhti.]
31. Jaska8.12.2011 klo 22:23
Kiinnostaa kovasti saada Juha N:ltä ylihuomenna peruste vihjeen ÖLETTI sopivuudelle vihjeen LEHTIPÄIVÄ tilalle. Olen järeän neulan pesäloisena!
32. Juha N8.12.2011 klo 23:07
Kappas, LEHTIPÄIVÄ-sanan viimeinen kirjain oli minulla väärin. Risteävän sanan taivutusmuoto oli purkautunut päässäni väärään perusmuotoon.

Jaska, jos vaihdat LEHTIPÄIVÄN viimeisen kirjaimen tilalle erään toisen, vihjeenä voisi olla ÖLETTI, eikös vain?

iso S, se pirujuttu ei aukene minulle 9-kirjaimisena vieläkään. Mutta ehkäpä tuon vielä keksin.
33. Jaska9.12.2011 klo 00:11
Juha N, kenties voisi, mutta eri logiikalla, joka ei minulle avaudu.
34. vaari9.12.2011 klo 13:22
Se pirujuttu aukes vaarille ihan kikkailematta.Pirukos Juhaa nyt riivaa ? ?
35. matts9.12.2011 klo 15:24
Laitoin heti 1. mieleen tulevan sanan PIRUN SUKUNIMEEN mutta kun alue ammottaa muuten tyhjyyttään siinä vieressä niin en tiedä onko tuo sl....ki oikein?
36. Marco Poloinen9.12.2011 klo 15:48
matts,
en halua masentaa, mutta Tonin kolmitähtisissä yleensä, ja tässä säikeellä pohditussa tapauksessa erityisesti, ensimmäisenä (tyhjyyden keskelle) mieleen tulevan sanan varaan on aika riskaabelia alkaa rakennella kuviota.

Tosin en tavoittanut esittämäsi "tarjouksen" ydintä, joten pidättäydyn enemmistä spekulaatioista.
37. iso S9.12.2011 klo 16:34
Kyllä ei aukea mattsin ajatus, joten epäilen että on väärillä jäljillä. Ratkettuaan nimi on hyvinkin ilmeinen. Jos nimiehdokkaan kehittämisen jälkeen on vaikeuksia arvata 9-kirjaimista, kannattaa miettiä 5-kirjaimista uudelleen.

Piilokirjaimenkaan ei pitäisi tuottaa vaikeuksia jos poikittaiset ovat oikein. Tietysti kannattaa muistaa mitä MP sanoi. Kolmitähtisissä ei kannata jämähtää ensimmäiseen ajatukseen, ei edes vihjeissä!
38. pirjo9.12.2011 klo 16:55
Ristikko ratkesi aikoja sitten, mutta vasta nyt lukiessani iso S:n kirjoitusta jostakin syystä äkkäsinkin sen PIRUN SUKUNIMEN oikean 'logiikan', joten tuo aiemmin varaamani 15% virhemahdollisuuskin ko. sanassa poistui. Alkuperäinen linkityksenikin oli kohtalainen, mutta kuten iso S kuvaa, nyt se on hyvinkin ilmeinen. Että tattista vaan!
39. Viljami9.12.2011 klo 18:46
Kylläpä kesti kauan tajuta vihjeen YLLÄ! SIMON yhteys ratkaisusanaan. Nyt vasta taisi lamppu syttyä! Todella ovelasti toteutettu vihje, joka mielestäni kuuluu ehdottomasti tämän ristikon parhaimmistoon!
40. Jaska9.12.2011 klo 18:55
Tuota mattsin heti mieleen tullutta on mielestäni mahdotonta päätellä hänen viestistään, joten miksei se voisi olla se oikea. Minunkin arvaukseni osuu joskus oikeaan ilman yhtään risteävää apua. Tämä kyllä lyötätti turhan pitkään tyhjää. Se suututtaa minua niin paljon, että kiellän lisäpaljastukset seuraavien viiden tunnin ajaksi. Nimittäin onhan se sana varmasti kaikille jo selvinnyt - paitsi ei sittenkään ehkä mattsille...
41. matts9.12.2011 klo 19:57
Aukeaako nyt (toivottavasti en paljasta liikaa)
sl.v..ki
42. Jaska9.12.2011 klo 21:50
Nyt vasta sytytti, mutta perin hitaastihan se näitä ratkoessakin enimmäkseen tapahtuu. Ikävää, ettei ole oikein, olisit ansainnut kehut nopeasta oivalluksestasi.
43. Viljami10.12.2011 klo 08:03
Tuomas L., Marco Poloinen

Pisti mietityttämään tuo vaihtoehtoinen sana vihjeeseen EN VOI OLLA IRTI TÄSTÄ. Oliko kenties TAPANI?
44. Ripe10.12.2011 klo 10:56
Saisiko nyt sen PIRUN SUKUNIMEN? Lisäksi kaipaisin pari vihjettä vasempaan ja oikeaan alanurkkaan. Muuten sain kuin sainkin tämän huikean vaikean ristikon täyteen. Kiitokset tekijälle hienosta aakkossarjasta!
45. Jaska10.12.2011 klo 11:01
PIRUN SUKUNIMI oli epäsuora vihje: pAHOLAinen.
46. Eki10.12.2011 klo 11:02
Ja minun ajatukseni oli, että piru on P. Aholainen.
47. Pena10.12.2011 klo 11:16
Kyllähän Pietari Aholainen on piru, ainakin virkavallan mielestä!

Youtubesta "Kätkäläinen - Warren katsastus"
48. Tuomas L.10.12.2011 klo 11:46
TAPANI-sanaa tosiaan ajattelin EN VOI OLLA IRTI TÄSTÄ -kohtaan. Rukoilijan kuvasta tuleva sana olisi kuitenkin silloin päättynyt p-kirjaimeen, mikä vaikutti melko epätodennäköiseltä.
49. Ripe10.12.2011 klo 12:19
Kuka on "APOSTOLISOITUNUT"? Entä mitä tulee vasempaan alanurkkaan SAMASTA AUKOSTA? Kiitokset etukäteen avusta!
50. Jaska10.12.2011 klo 12:29
Ei kuka, vaan mikä: LENINGRAD Oikeaan alanurkkaan SISAR.
51. Marco Poloinen10.12.2011 klo 13:08
TAPANI oli minullakin se sana, josta viimein haikein mielin luovuin.
52. matts10.12.2011 klo 14:27
Mulla siis jumittui Pirun sukunimen kohta "täysin varmana" pitämääni SATAN -sanaan, slovakki kiekkoilijaan!
53. Ripe10.12.2011 klo 20:44
Sorry kun vielä tarvitsen apuja, mutta vasen ja oikea alanurkka jäävät auki. Siis mitä ovat AIHEUTTAA VINGUNTAA, VOI ETTÄ, HYVEKIN (nämä vasemmalla) ja SELVITYKSEEN, ALUKSI PORAAMISTA? (nämä oikealla) Jokohan näillä saisi itse loppuun...
54. Ripe10.12.2011 klo 20:48
Muuten onko kukaan ikinä kiinnittänyt huomiota siihen, että tämä kovisharrastus taitaa olla aika pitkälti maskuliininen harrastus ainakin tämän keskusteluketjun mukaan. Aika vähissä on naiskommentoijia. Tietysti syitä voi olla paljonkin, miksi miehet täällä dominoivat. Laatijatkin ovat miehiä. Herättääkö tämä mitään ajatuksia?
55. HM11.12.2011 klo 10:40
On meitä naisiakin, mutta kommentoimassa kyllä aika vähän. Naisia pidetään verbaalisesti lahjakkaina sananpyörittäjinä, joten uskon kyllä, että ratkojissa on enemmän naisia kuin täällä vaikuttaa. Minäkin löysin tämän areenan aika myöhään, vaikka koviksia olen kauan ratkonutkin.
56. Viljami11.12.2011 klo 11:22
Ripe
AIHEUTTAA VINGUNTAA = OSTELIJA
VOI ETTÄ = APUA
HYVEKIN = OMENAINEN
SELVITYKSEEN = YSKÄISY
ALUKSI PORAAMISTA = LESKEYS
57. Viljami11.12.2011 klo 12:09
Vai olisiko tuo VOI ETTÄ parmminkin APEA?
58. Isoaiti11.12.2011 klo 20:05
Tässä ilmoittautuu yksi naisratkoja lisää. Useimmiten saan työllä ja tuskalla kolmipalloiset väännetyksi valmiiksi, mutta aikaa kyllä menee. Ja sen pirun sukunimi oli minulla ensiksi Lauta (pirulauta, kai Lauta sukunimisiäkin on), kunnes muut sanat johdattivat jäljille.
Upea tämä Tonin aakkossarja!
59. Ahti14.12.2011 klo 20:27
Täytyy hypätä näinkin myöhäisessä vaiheessa mukaan tähän säikeeseen, koska tämä huikea ristikko täytyi vasta tänään vaimon suopealla avustuksella. On aina mukava huomata, kuinka eri tavalla aivoitukset kulkevat joskus eri ihmisillä.

Hieman jäi vielä HÄNELLE JÄSENANOMUS ratkaisun piilokirjain kaivelemaan, sillä minulle ai ole auennut tämän uuden vihjeen logiikka. Itselläni on 50/50 mahdolisuus väärään ratkaisuun. Ehkäpä Seppo tai joku muu, jolle kyseinen vihje aukesi, voisi valaista asiaa.

Oletan Huun, Tuomas L.:n ja Jaskan kommentoineen ÖLETTI vihjettä ja sen mahdollista oikeellisuutta, mutta itse lähestyin asiaa Ü kirjaimen kautta tai ainakin se tuntui omasta mielestäni oikeimmalta logiikalta saamaani naiselliseen ratkaisuun.

Karie, tuo AINE, KÄÄNNÖKSENSÄ AMMOIN mietitytti aikansa, mutta sijamuodon auettua ratkaisu tuntui ihan järkevältä. Käännöksen perusmuotohan ei vielä tarkoita mitään, mutta sijamuoto lisättynä on kyllä AMMOIN sanan synonyymi.

Niin ja suurkiitokset tosiaan Tonille ikääntyvän miehen harmaiden aivosolujen liikkeessä pitämisestä. Kyllä näiden numero ja aakkosristikoiden ääreen on todella mielellään istahtanut, eikä todellakaan vain toviksi vaan tunneiksi. Parasta mielenvirkeyden ylläpitoa kaikin puolin. Kuten on jo huomattu, ovat kaikki muutkin pelkästään ylistäneet kyseisiä ristikkopläjäyksiä. Loistavaa työtä!
60. tonimikael14.12.2011 klo 20:55
Tuleepa Toni näistä kommenteista hyvälle mielelle. Kiitos! :-)
61. Jaska14.12.2011 klo 23:39
ÖLETTI - LYYLI <- OLETTI - LUULI. Mielestäni selvä tapaus. Sitä vastoin en ymmärtänyt, miten vihje voi sopia myös Juha N:n alkuperäiselle väärälle ratkaisusanalle ISTA. Juha N tai se joka ensin ehtii, perustelut pliis ja tänks.

HÄNELLE JÄSENANOMUS! - APPI. Pitkälän tarkoittamassa tilanteessa kyseinen henkilö ei vielä ole appi, vaan on sitä in spe. Laatija olisi välttynyt tältä viisastelulta esim. vihjeellä TULEVALLE JÄSENANOMUS.

Genetiivijuju jäi minultakin ensin tajuamatta possessiivisuffiksin ansiosta. Jälleen kerran laatija huojui kuilun partaalla, mutta pysyi kuitenkin radalla!
62. Ahti15.12.2011 klo 06:04
Kiitos Jaska,

ÖLETTI - LYYLI <- OLETTI - LUULI päätelmäni oli eksaktisti sama kuin tämä sinun esittämä.

HÄNELLE JÄSENANOMUS! ratkaisuni oli tosiaan tuo APPI, mutta nyt valaistuin tuon selvityksesi ansiosta. Kiitos siitä.

AINE, KÄÄNNÖKSENSÄ AMMOIN kuin myös hämäännyksissä ensin tuon possessiivisuffiksin takia.

Possessiivisuffiksi itsessään on tosi hieno sana, mutta ei ollut enää mielessä kouluvuosilta. Täytynee ruveta asiaa uudestaan harrastamaan, jotta nämä kaikki hienot termit palautuisivat mieleen ja koska niistä tosiaan on myös apua näitä kimuranteimpia vihjeitä aukoessa.

Olimme näköjään samoilla linjoilla logiikan suhteen paitsi tuo keskimmäinen ei tosiaan auennut, vaan lotto piilokirjaimen osalta toi tuloksen ihan sen takia, etten tohtinut käyttää HÄNELLE muotoa kuin henkilölle eli APPI. En löytänyt vanhalle limumerkille APSI mitään järkevää polkua, joten raakkasin sen pois.
63. sanoittaja15.12.2011 klo 07:06
Jaska, ÖLETTI(M) -> ISTA(M)
Miten ISTA sitten sopii viisiruutuiseen ratkaisuun, saa joku muu selittää.
64. Tuomas L.15.12.2011 klo 11:30
Ahdille tiedoksi: virheellinen vihje, josta keskusteltiin, oli EI AATAMILLA = TYTÄR.

1. Moos. 5:4: "Setin syntymän jälkeen Adam eli vielä 800 vuotta, ja hänelle syntyi sinä aikana lisää poikia ja tyttäriä."
65. Jaska15.12.2011 klo 11:44
Nyt täytyy antaa itselleni pitkä miinus Juha N:n tulkinnan älyämättömyydestä ja sanoittajalle heristystä hänen ko. kommentrinsa ignoreeraamisesta. Pitkälälle myötätuntoa universumin nerokkaimman vihjeen ÖLETTI ratkaisusanalle ISTA huomaamattomuudesta. Siis: ISTA, TANKA, RINK, ja LYYLIlle vihjeeksi esim. VIHERPERÄ?
66. Juha N15.12.2011 klo 21:24
Kyllä: sanoittajan mainitsemaa logiikkaa tarkoitin, kun mainitsin vihjeen ÖLETTI passaavan vihjeeksi myös sanalle ISTA.

A-kirjaimestaan risteävät ISTA ja TANGA taas kuuluivat alkuperäiseen väärään ratkaisuuni, kun oikeat sanat olivat ISTO ja TANGO. Siksi ihmettelin, millä logiikalla sanan ISTA vihje olisi voinut olla LEHTIPÄIVÄ. Vihje TÄLLAISISSA LIIKUTTAVISSA EI OLLA ALASTI johti aivan oikein mieleeni taivutusmuodon TANGOISSA, mutta purin sen vahingossa väärään perusmuotoon TANGA.

Vihje-ratkaisusanapari PIRUN SUKUNIMI -> AHOLA sytytti päässäni oikean lampun, vaikka jouduinkin sen syttymistä lopussa odottelemaan, mutta Ekin mainitsemaa 9-kirjaimista ratkaisusanavaihtoehtoa AHOLAINEN en kyllä keksinyt. En näet tiennyt tuonnimistä sukunimeä olevan edes olemassa.
67. Jaska15.12.2011 klo 22:09
Ainakin yksi musiikkipiireissä tunnettu löytyy. Irja Aholainen (1904-94) oli aikoinaan Suomalaisen Oopperan eturivin taiteilijoita, arvostetuin Wagner-sopraanomme ennen Anita Välkin aikaa.
68. Matti15.12.2011 klo 22:55
Minusta pirun sukunimi>Lemmon oli aivan upea. Vaikka ei ollutkaan laatijan tarkoittama.
69. se siitä16.12.2011 klo 00:09
Suomessa palvottiin ennen ruotsalaisten tuloa - Lempoa
70. Jussi vain16.12.2011 klo 19:35
Kyllä vaikea on ristikko, olen tänään taas pakerrellut tämän parissa.

Voisiko joku ystävällisesti valaista pääkuvasta lähtevät lauseet.

LIIKUTTAA SILMIÄ VINHASTI (minä ainakin), keskivaiheilla on myös hämärän peitossa.

Luulisin näillä pääseväni taas eteenpäin. Kiitos etukäteen.
71. Viljami16.12.2011 klo 20:21
Jussi vain

Pääkuvasta lähtevät lauseet:

TOISIN SANOEN TÄMÄ KENTIES LOISIVA

DEEN LISÄKSI DEODORANTISTA LÖYTYVÄ

LIIKUTTAA SILMIÄ VINHASTI:

KILPAPÖYTÄTENNIS
72. mammamia16.12.2011 klo 20:33
Kenelle nämä vinkkipalkkiot maksetaan ja miten ? Ihan heti ei 40v.alalla ollut työntekijä/esimies löydä sivustolta rekisteröintimahdollisuutta josta voisi päätellä että kaikilla nimimerkillä vinkkaavilla olisi mahdollisuuus saada palkkio. Vai oliko niin, että jotkut vetää "välistä" ?
73. Jussi vain16.12.2011 klo 20:34
Kiitos vain!

Muutama virhe paljastui. Kyllä Toni raastaa hermoja:)
PER..!

Eipä sillä, Tonin kolmosissa riittää pähkäiltävää. Tässä vierähtänee nyt muutama tovi.
74. sanoittaja16.12.2011 klo 20:58
Klik. Oma ratkontasekkarini pysähtyi aikaan 13vrk 10h 7min ja 1s.
75. Heips, ratkojat17.12.2011 klo 22:24
No olihan vaikea, kyllä. Kasassa on, mutta muuutama vihje ja vastaus jäi vaivaamaan.

Siksipä kysynkin vastaukset seuraaviin:
"ei pimeästä", "yksi pääkuva-aiheemme on tallainen", "sunnuntai teronakin" ja "tapaamisen osa".

Sanat niissä on, mutta yhteys kadoksissa : (

Josko joku jaksaisi vastata.
76. Viljami18.12.2011 klo 08:41
Heips, ratkojat

EI PIMEÄSTÄ = VERO. Viitataan tuloihin.

YKSI PÄÄKUVA-AIHEEMME ON TÄLLAINEN = YKSIÖ eli YKSI Ö

SUNNUNTAI TERONAKIN = ANSU. Viitataan pilapiirtäjään, jonka etunimi on Antero. Eli SU voisi olla TERO.

TAPAAMISEN OSA = TÄLLI eli TÄLLI(T)
77. Heips, ratkojat18.12.2011 klo 09:35
Kiitos Viljami vastauksista.

Yöllä tuli mieleen vastaus tuohon "ei pimeästä", ratkaisussani oli siinä vokaalivirhe :(

No nyt voi sitten alkaa todella "sulattelemaan" ratkaisujen sisältöä, olihan tämä jälleen oikea makupala Tonilta.

Kiitos!
78. sanoittaja18.12.2011 klo 10:17
Multa jäi tajuamatta se vasemman alakulman pitkähkö vihje, jonka ratkaisuksi tuli (luultavasti) AVEN. Kuka antaisi selityksen?
79. Marco Poloinen18.12.2011 klo 10:49
sanoittaja,
hieman näkökulmaa säätämällä vastaukseksi saadaan AMEN (A-MEN), joka alkukirjaimensa puolesta on "ykkösmies". Mm. kirkossa se yleensä lausutaan viimeisenä.
80. sanoittaja18.12.2011 klo 10:58
Kiitos Marco Poloinen. Olisihan tuo pitänyt keksiä, totisesti.
81. Jaska18.12.2011 klo 11:26
Siis HYMYTTÄ. Uutuusvihje tarjolla korvauksetta.
82. Viljami18.12.2011 klo 12:03
Korjaus tuohon vastaukseeni klo 8:41: YKSI PÄÄKUVA-AIHEEMME = OSAKE, josta yksiö on johdateltavissa.
83. Ahti18.12.2011 klo 20:16
Tuomas L.

Kiitos tuosta selvennyksestä. En edes ajatellut asiaa noin pitkälle raamtulliselta kannalta. Tuli vain Aatamin kaksi poikaa mieleen, joten en edes huomannut ongelmaa. Toinen totuus sitten on tuo kahdeksan sadan vuoden ikä eli en taida vieläkään ruveta syventämään uskoani tuolla rintamalla, jos jutut ovat noin paksuja. Pahoittelen.
84. Jussi vain18.12.2011 klo 22:22
Minä ratkaisin ALEN ja korvallinen onkin sitte KADE?

Keskeltä ylhäällä alas, olisiko LAUANTAI?

Ei dingon hittiin olen asetellut ASTALOa, autiotalon mukaan lieneekö oikein?
85. Jaska18.12.2011 klo 22:42
KADE (kateenkorva) ja LAUANTAI oikein. Sitä vastoin aution vastakohta on ASUTTU.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *