KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2669

6507. HS 2669

Potter2.12.2011 klo 12:00
Keskipäivää!
Piti käydä kuntosalin kautta, ennenkuin ruuviväännin keskialueella ja valkoinen eläin ylhäällä sevisivät.
Taitavasti laaditut harmaat lauseet taas kerran.
2. Aki2.12.2011 klo 13:18
Joko toimii?
3. Jylhähalinen2.12.2011 klo 13:19
Hei kaikki ratkojat!

Aamuinen hämärän hyssykkä on jo sen verran vaalentunut, että ristikko on ratkennut, ajatus ei katkennut ja mieliala ei ole haalentunut.

Vasemman reunan alimmasta kuvasta tykkäsin, kun siihen ratkaisun lykkäsin.

Mukava tekele tänään purtavaksi!

JylhäHalinen
4. Tamara2.12.2011 klo 14:20
Kivaa runoilua, Jylhähalinen! Ryhdyn ratkomaan saatuani karjalanpiirakat tehtyä. Joulua varten tässä puuhailen.
5. Pähkinänsärkijä2.12.2011 klo 14:42
'O sancta simplicitas', että tämmöinen ristikko tällä kertaa.

Tervesiä vain laatijalle: valittu pilapiirros oli hyvä, ja saikin vastata tämänkertaisesta viihdykkeestä melkein yksin.

Sulkeudun suosioonne
6. POH2.12.2011 klo 14:43
Viikon tätä odottanut
Hetken tätä ratkonut
Helppo liiaksi mieltä purevaksi
Orgasmia saavuttamattomaksi

Tähän nytkin pettynyt
7. Maria2.12.2011 klo 15:17
Mainio piirros ja hyvät siitä tulevat lauseet!Kiittelen pitkiä sanoja!Alakulman kuvasta tunnistin henkilöt ja ratkaisu oli oiva!(tämän jälkeen otetaan vastaan kaikki haukut)
8. Potter2.12.2011 klo 16:11
Mulle tämä kyllä piisas,
kun en ole rikkiviisas.
Vaikeustasoakin riitti,
koska olen emeriitti.
Orgasmia tuskinkaan,
tästä tuotoksesta saan.
9. lehtiroskiksen tonkija2.12.2011 klo 16:49
Potter, olet narsisti. Kerro lihasmassastasi, sekä aivojesi koosta. Kerro älykkyysosamäärästäsi ja eläkekertymästäsi.
Kerro myös ystäväpiiristäsi.
10. karju2.12.2011 klo 16:52
Pitäisipä pyytää joku (E-P Salonen?) säveltämään hengen tuotokset. Voitaisiin aloittaa joka perjantai päivämme yhteislaululla ristikkoidean kunniaksi,
Hyvää joulun odotusta.
11. Masa I2.12.2011 klo 19:13
Morjens !
Vähän myöhässä, kun tänään vielä 'työpäivä' ( O ja OTV-A tietää).
No, täyttyi,mutta Thomaksen ja vaakunan yhteinen vokaali ristiriidassa minulla, eikö Teillä ??
12. Aksu2.12.2011 klo 19:22
Masa I,
usko vain vaakunaa, kyllä Thomaskin (4) löytyy.
13. aawee2.12.2011 klo 22:07
Iltaa kaikille! Masan tavoin minullakin ristiriidassa Thomaksen ja vaakunan yhteinen vokaali, Thomasta en tuossa muodossa löydä Googlesta. Ylhäältä laskettuna 12. rivillä aika vasemmalla vihje AUTONOMIAA, saisin siihen murteellisen version??? Vai onko siinä ympäristö minulla väärin?
14. Aksu2.12.2011 klo 22:13
aawee,
tarkoittanet vihjettä AUTOMATIAA.
15. aawee2.12.2011 klo 22:35
Aksu,
kyllä, tottakai, sitä juuri. AUTOMATIAA (12)
16. Juho2.12.2011 klo 22:44
Kyllä naurattaa tuo lukutaito, minäkin hain kauan AUTIOMAATA.
Lopulta ratkaisu tuli ja vasta sitten hokasin.
17. Masa I2.12.2011 klo 22:55
Morjens !
Aksu , kiitos vahvistuksesta.
aawee , usko Aksua, kyllä löytyy joku koriskonkari.
Enää puuttuu ruuvinväännin ja lanttien vaakasanan ekan kirjain, onkohan tossa vaakasanassa joku kompa vai ns. aulismi ?
18. aawee2.12.2011 klo 23:01
Masa,
olkoon tuo sitten koriskonkari. Ruuvinväännin löytyy googlaamalla sitä + ratkaisusanaa. Tuleeko tuohon AUTOMATIAA-sanaan ihan perussana kun minulle tulee vain murremuoto siitä?
19. aawee2.12.2011 klo 23:06
Masa,
lanttien yläpuolella on kärpäsen kakan näköinen juttu, joka tulee sitten siihen vaakaan,,,
20. Hessu Ho(o)po3.12.2011 klo 09:52
Meikäläiselle sopivaa viihdettä oli ristikko. Viimeisiksi jäivät toisen vaakaharmaan alla oleva vasemmanpuoleinen alue sekä ruuvinväännin ympäristöineen. (Kuva-aihekaan ei palauttanut jo vuosikymmeniä sitten kadottamaani uskoa tutkimuksiin - hauskasti kiteytetty!)
21. Masa I3.12.2011 klo 10:50
Morjens !
aawee ,- eipä olis 'kärpäsen kakka' ilman vijettäsi selvinny,kiitos.
- sain kelpo sanan automatiaan, ei murretta
22. aawee3.12.2011 klo 11:06
Masa,
hyvä juttu. Minullla vissiin joku kirjain automatian ympärillä väärin.
23. Annu3.12.2011 klo 11:55
En saa tolkkua seuraaviin vihjeisiin - jelppiä, kiitos - ei kuitenkaan ratkaisua suoraan:
1. Keskellä hieman oikealla leka/moukarin kuva -vihje. Siitä alaspäin tulevan sanan viimeiseen piilokirjaimeen ei sovi mikään.
2. Edellisestä hieman alaviistoon vasemmalle - liekö vihje erään metsäfirman logo vai kolme seiskaa vai ämmä? (4) Enkä saa tolkkua kolikkovihjeestä - vaakaan (4). Siis toinen kirjain säkättää.
24. työmies3.12.2011 klo 12:08
Annu,
siinä on kaksi vihjettä, itse lekasta
vastaus tulee vaakaan.
Ovat 3 kirjainta nurin.
Jos viitsit lukea tätä palstaa, kolikkovihje
on jo annettu.
25. tuffa Porist3.12.2011 klo 12:30
Annu
Jos sulla on Nykänen, löydät piilokirjaimen.
26. Annu3.12.2011 klo 13:09
Työmies, aivan totta, kolikkojen päällä on tosiaan kärpäsen raapaisu ja oivalsin. Kiitos.
Porist, en omista Nykästä - tarttis varmaan hankkia. Onko hintavakin?
Vieläkään en hahmota LEKASTA alaspäin tulevan sanan piilaria (4) eli viimeistä kirjainta.
27. Annu3.12.2011 klo 13:13
Edelliseen lisäpähkäilyä. Paria konsonanttia sovittelen piilariin mutta miten sana (4) liittyy Laka-vihjeeseen. Olen ihan ullakolla.
28. Annu3.12.2011 klo 13:15
Sorry kirjoitusvirheeni LAKA pitää tietysti olla LEKA.
29. RA3.12.2011 klo 13:17
Annu: "Vieläkään en hahmota LEKASTA alaspäin tulevan sanan piilaria (4) eli viimeistä kirjainta."

Onko tässä ristikossa tosiaan vain 4-kirjaiminen vastaussana, jonka viimeinen kirjain on piilokirjain? Vai mitä tuo Annun viesti tarkoittaa?
30. Annu3.12.2011 klo 13:21
RA
Ainakin minä löydän sellaisen.
31. RA3.12.2011 klo 13:23
No, onpa oikea laadintataidon helmi. Mutta Aulishan tunnetusti osaa, aina niin halutessaan.
32. Hessu Ho(o)po3.12.2011 klo 13:25
Annu: Koska se on konsonantti, ei kovin monta vaihtoehtoa ole. Onkohan sulla ympäristö oikein?
33. Annu3.12.2011 klo 13:32
Hessu Ho(o)po
Aivan, kahta konsonanttia sovittelen toinen yksikön toinen monikon päättävä.
Ympäristön sanat ovat oikein - googlettamallakin testattu.
34. Auttakee3.12.2011 klo 13:43
Mulla ei ollut vaikeuksia muualla, mutta vasen yläosa on ihan jumissa.
Vinkki esim. naisen kuvaan pääkuvan oikeassa alalaidassa. Nimi, vai tuleeko jotain muuta. Kiits! Sitä risteävä Esa, onko näyttelijä? Ähinää ja puhinaa...
35. Annu3.12.2011 klo 13:53
Auttakee
Ei tule naisen nimeä vaan katso naamaa.
Esa-vainaa oli hyvä viihdyttäjä.
36. Auttakee3.12.2011 klo 13:59
Kiitos Annu. Mennään nyt ensin Esalla eteenpäin.
37. Auttakee3.12.2011 klo 14:20
Toihan olikin hyvä vihje, Annu. Kynähän alkoi taas lentää... Nyt puuttuu enää pari kirjainta. jotka aion pähkiä huomenna aamuaivoilla.
Kiitos vielä.
38. Duo3.12.2011 klo 17:43
Onko kukaan saanut vihjesanaa toisen vihjeen vastaukseksi?
39. anna h3.12.2011 klo 18:09
en ole saanut vihjesanaa vastaukseksi
40. pelaaja3.12.2011 klo 18:10
Duo,
on sellainen saatu. Ovat aika lähekkäin. Sama sana, eri asia.
41. Duo3.12.2011 klo 18:29
pelaaja, hyvä, sillä näin meilläkin.
42. pekka4.12.2011 klo 01:20
olisiko tääällä vihjeitä, arjo, mitä se merkitsee?
miksi laatijat tekevät niin epiksiä kuii kun mää ee ymmarra
mta se google kin sanoo.....
oonks täää aaalis jku vituun homooo?????
43. pekka4.12.2011 klo 01:29
kysyntä laatijoille.
mistä saatte laatimuksille etiäisen googleen?
Hirveitä laatimuksien helppoutta!!!!!!!!
AULIS VEDÄ siihen jota sinä rakastat.
44. Ramses4.12.2011 klo 11:54
Pekalle:
Vihje ARJO:lle: Sontsasta näkyy vain osa.
Hyvää itsspäivää vaan kaikille. :-)
45. Arjo4.12.2011 klo 13:13
Olisiko vihjeitä, Pekka, mitä se merkitsee ?
46. Heppu4.12.2011 klo 13:59
Olihan Aulis taas löytänyt kuuklekamaa ihmistennimistöstä ruuvinvääntimiin ja raskaaseen metalliin. Tuota yläoikean nuorta naista en tunnista ja kun etukirjaimeksi on ainakin neljä vaihtoehtoa ei se pikkueläin aukene. Mutta eipä haittaa.
47. tuffa Porist4.12.2011 klo 14:16
Heppu
Saksanmaalla eleli.
48. Ramses4.12.2011 klo 15:36
Heppu
Siis se pikkueläin eleli Saksanmaalla.
49. Kariol4.12.2011 klo 17:18
Kielloista huolimatta: kerran vielä tuhrukuvista!

Kaikki aikaisemminn, 40–60 l/cm, rasteroidut, (käytännössä siis painotuotteista leikatut) kuvat menevät ns. möyhyksi kun sivut rasteroidaan painokonetta varten. Kokomuutoksetkin pahentavat asiaa... Pienissä "postimerkki"kuvissa on vielä
sekin mahdollisuus, että kuvan mukana vanha rasterointi kääntyy johonkin epäsopivaan asentoon. – Sensijaan esim. valokuvat (digitaaliset ja paperiset) tai piirrokset toistuvat niin tarkkoina, kuin nyt Hesarin tekniikalla, huippunopeudella ja sanomalehtipaperilla on mahdollista.

Paljon voitettu, jos laatija välttää käyttämästä jo rasteroituja kuvia! Enkä usko, että hän tahallaan tuo eteemme käsittämätöntä kuvamössöä..
50. O4.12.2011 klo 21:45
Kariol.

Olet varmaankin asiantuntija, siltä kommenttisi vaikutti.
Mainitsen lisäksi, että olin samalla paikkakunnalla asuvan tyttäreni
luona ja siellä hänen pikkutyttönsä "täytteli" ristikkoa.
Mumia huuteli katsomaan, että onko mennyt oikein.
Menin katsomaan ja huomasin heti, että siinä oli selvästi tummempi
painojälki, kun minun ristikossani.
Minun ristikossa oikea puoli paljon vaaleampi.
Esim. vastausristikon yläpuolella VEGA+t oikealla olevasta kuvasta
ei minun ristikossani näkynyt juuri mitään. Onneksi ei ollut piiloa.
Tyttäreni ristikossa kuva oli aivan selvä.

Virheitä oli pikkuinen tehnyt ja mumi neuvoi ja auttoi sitten.
51. Pähkinänsärkijä4.12.2011 klo 23:11
"Kariol", sanasi olivat painavia - aina viimeisen kappaleen ensimmäiseen virkkeeseen asti. 'Asiantuntevia' jopa, kuten sait lukea seuraavasta kommentista.

Vain kommenttisi viimeinen virke paljastaa - juuri aluksi esittämäsi valossa - että pidät laatijaamme vähämielisenä tai ainakin tyhmänä: mies ei mielestäsi ole ymmärtänyt tietoa, jonka meille kommentissasi jaoit, siitä huolimatta, että on puurtanut näitä ristikoita vuosikymmenet, vaan aina vain tunkenut tyhmyyksissään lehdentekijöiden harmiksi jo rasteroituja kuvia ...

Jos arvostaisit edes äijän kohtalaisen - etten kirjoittaisi suorastaan erittäin - teräviä hoksottimia, et väittäisi tämän menettelyä tahattomaksi. Minä sitävastoin arvostan, ja siksi väitän edelleen, että toiminta on tahallista, vaikka en siitä 'vaikeusasteen' kohotustapana pidäkään.
52. ep5.12.2011 klo 16:46
Yksi asia ei luonnistu. Vihje on keskialhaalla ja kuuluu -harmistuneelta
53. Rapu5.12.2011 klo 16:52
Hu huu, onko täällä enää ketään?
Pääsin vasta eilen aloittamaan ja olen aivan umpisolmussa pääkuvasta lähtevien 3 harmaan lauseen kanssa (alas lähtevien ekat sanat ja vaakaan lähtevistä alimmaisen eka sana puuttuvat).

En tunnista vasemmalla 1) KORRELAATIn alapuolella olevaa rakennusta ja 2) AIKAVIA, tuleeko siihen adjektiivi vai substantiivi? 3) onko hymyilevä nainen toinen laulavista siskoksista?
54. Juho5.12.2011 klo 17:16
ep, saman sanan voisi saada kuvaamaan vaikka aivastamista --iii.
55. Rapu5.12.2011 klo 17:18
Oma apu paras apu, sanotaan. Heh.
Pääkuvan alapuoli nyt täynnä. Pakerran vielä kuvan oikean laitaa.
56. -p-5.12.2011 klo 17:18
Rapu, 1) Rakennus on herrain Helsingissä Rautatientorilla (sama kuva ja ratkaisu oli joitain viikkoja sitten); 2) Aikavat ja koko kulmauksen saat kohdalleen, kun rakennus selviää; 3) Kuka hymyilevistä naisista?
57. Rapu5.12.2011 klo 17:23
-p-, kiitos! Ehdin jo keksiä nuo kaksi ekaa. Rakennus tai sen osa ei vaan ollut tarpeeksi terävä, että olisin heti tunnistanut.
Tarkoitan sitä pääkuvan kaakkoiskulman naista.
58. -p-5.12.2011 klo 17:26
Rapu, ks. Annu 3.12.2011 klo 13:53. Kuvan henkilöstä ei ole tietoa ainakaan minulla.
59. Rapu5.12.2011 klo 17:31
-P-, olet kultainen.
Olin kyllä lukenut keskustelut läpi, muttei jäänyt ko. kohta mieleen. Yritänpä nyt uusin miettien.
60. Huge5.12.2011 klo 17:50
Olen huomannut sen, että hyvin monilla on hillitön kiire kehumaan sitä, että tehtävä on ratkaistu! Onkohan tuo sitten oikein? Näitä harrastuksiahan kukaan ei tarkista. Olen joskus saanut suht nopeasti läpi, mutta en yhdy kehuskelijoiden kuoroon.
61. Kariol5.12.2011 klo 17:52
Pähkinänsärkijä!
Näyttääpä siltä, että olet käsittänyt lukemasi väärin ja lähdet – taas – peitsi ojossa tuulimyllyjä päin!

Kuitenkin lyhyt vastaus: ei suinkaan ollut kyse siitä, että Aulis ei ymmärtäisi tai tietäisi määrättyjen kuvien painoasun heikkenevän.

Toisaalta, jos en arvostaisi Aulista, niin olisinko täällä...
62. Rapu5.12.2011 klo 18:03
No, aukenihan se solmu. Kiitos avusta!
Muutama "varma" piti muuttaa. Kuten Esa ja eläneitä.
Tässä olikin meikäläiselle haastetta riittävästi!

Yhtä jään ihmettelemään: 8. riviltä alhaalta päin, siinä lumiukon vieressä olevat LINTUJA. (4 pystyyn) Mietityttää se 3. kirjain. Pakko olla joku vanhahtava muoto, vai?
63. -p-5.12.2011 klo 18:15
Rapu, sama kohta mietityttää minuakin, samoin edellä mainittu lekan alle tuleva sana ja sen piilokirjain. Näihin varmaan tarvittaisiin ns. Nykästä kirkonkylän kirjastosta. Itse en pitäisi suurena syntinä, jos joku Nykäsen omistava kertoisi nämä kirjaimet meille muille.
64. Pähkinänsärkijä5.12.2011 klo 18:31
"Kariol"-hyvä, tuulimyllyt ovat tästä turnauksesta kaukana - ellet sitten itse tunnustaudu sellaiseksi tai sellaisen haastajaksi.

Vaikka itse toteankin, olen aika helvetin hyvä sisäluvussa, enkä taatusti ole ymmärtänyt kirjoittamaasi väärin (jos olet mielestäsi kirjoittanut 'oikein').

Ota nyt lukutikku käteesi, ja tavaa uudelleen kirjoittamasi - ajatuksen kanssa, älä pidä' kiirettä vaan keskity huolella.

Päättele sitten, mahdollisesti ymmärrettyäsi oman kirjoituksesi asiasisällön, arvostatko ristikkomme laatijan ymmärrystä, vai pidätkö häntä niin tyhmänä ettei olisi näiden vuosikymmenten kuluessa ymmärtänyt (tai saanut opastusta asiasta painoväeltä) sitä, että lopullinen painojälki perustuu siihen kuva-aineistoon, jonka hän valitsee ristikkojensa kuvituksiin.

Jos vielä tämän harjoituksen jälkeen katsot, että tuhrukuven tuottaminen on tahatonta, on laatija mielestäsi dorka, tai sitten saat etsiä tuulimyllyjä oman taistosi tiellä ...

Se 'taas' kommentissasi on leikkisä, koska taisit itse alustaa keskustelun uudelleen tähänkin vitjaan. Minä lakkaan taistelemasta heti, kun joku vain osoittaa, että olen väärässä. Tähän asti vasta-argumentit ovat perustuneet kohteliaaseen arveluun siitä ettei Aulis 'alentuisi' moiseen kikkailuun.
65. >SIMU5.12.2011 klo 18:38
Hyvää itsenäisyyspäivää jokaikiselle. Mikä valtava huume voida/saada olla itsenäinen kansa!
Muutama kommentti aiempiin:
Ekaks tuo lintujuttu --> runoilun harrastaja ymnmärtää kielen(itse en tosin kuulu aktiiviharrastajiin)
tokaks nuo kuvat: mitä oottekin itsekukin todenneet kuvien olevan, ne kuvat ovat vähintäänkin alle arvostelun, ainakin mun numeroissa. JOS kaikesta sumuisestahuolimatta olen/olemme löytäneet vastauksen, niin ansaitsen/-mme diplomin vähintään.
- aiemmin joku teistä totesi, että se kolikkokuva antaisi saman-/tyylisen)? vastauksen samasta asiasta. Mielestäni vihje johti täysin harhaan. Se "paskakläntti" oli aivan eri sana ja asia.

Pidän Porin tuffasta. Mulla on siellä toinenkin samanmoinen osaaja, tietämäni mukaan.
Ehdottomasti yhdyn kritiikkiin kuvien laadusta, ja edelleen kritisoin noita ihmeellisiä paikan nimiä. Kaduttaa, etten aikoinaan Suomea kierrellessä alkanut kerätä maamme kummallisia paikannimiä, mutta nyt olen alkanut terävöityä ja ristikon "ärsyttävä" laatija saa minulta upeita ehdotuksia teidän muiden aivojenne aktiivisen toiminnan ylläpitämiseksi = ikääntyvän väestön aktiivitoiminnan lisäämiseksi= laiyoshoidon vähentämiseksi= kotihoidon lisäämiseksi --> pidetääs yhdessä huolta aivoaktivisuudesta!
Upeaa ollla itsenäinen maa!
66. pelaaja5.12.2011 klo 18:53
Rapu ja -p-,
lekahan ei täytä koko ruutua..

(>SIMU klo 18:38: "aiemmin joku teistä totesi, että se kolikkokuva antaisi saman-/tyylisen)? vastauksen samasta asiasta. Mielestäni vihje johti täysin harhaan. Se "paskakläntti" oli aivan eri sana ja asia."
En äkkiseltään löytänyt muuta "samaan asiaan" viittaavaa kommenttia kuin omani 3.12. klo 18:10 mutta varmaankaan et tarkoittanut sitä? Siinähän puhuttiin ihan eri vihjeestä.)
67. pelaaja5.12.2011 klo 19:18
No joo, pyyhitään tuosta yo:sta Rapu pois mutta jospa siihen sopisi joku muu vapaaehtoinen..
68. Kariol6.12.2011 klo 13:38
Pähkinänsärkijä:
olet aina oikeassa kuten eräs presidenttiehdokas. Onneksi olkoon!
69. apua6.12.2011 klo 15:04
Kariol 13:38;

eipä Paavo Väyrynen suinkaan aina oikeassa ole, mutta - jälkiviisaina - voimme todeta, että monessa asiassa, jotka liittyvät vaikkapa tähän ajankohtaiseen eurooppalaiseen rahoituskriisiin, hänen aikaisemmin esittämänsä varoitukset ovat olleet pelottavankin tarkkanäköisiä.

Pelottavia sen vuoksi, että toisaalta hänen arvionsa Neuvostoliiton kestävyydestä menivät aivan metsään.

Mikä vahvistaa entisen pääministerin Golda Meirin kutakuinkin yleispätevän toteamuksen: Asiallisesti ottaen olen tietysti täysin väärässä, mutta poliittisesti katsottuna taidan olla täsmälleen oikeassa.

Pähkinänsärkijän mielipiteelle annan kuitenkin tässä yhteydessä sen tukeni, minkä voin tätä kautta antaa.
70. Pähkinänsärkijä6.12.2011 klo 15:23
Kiitos, "apua", vetoavusta - ja kiitos myös "Kariol", onnentoivotuksestasi.

Muilta osin tuo (Kariol 6.12.2011 klo 13:38) taas oli harmittavan munaton tapa päättää keskustelu. Minusta olisi suorastaan virkistävää olla väärässä tässäkin asiassa, jos vain joku sen osoittaisi muuten kuin mutuna, viileän asiallisesti perustellen.

Erityisen harmittavaa tässä joka kerta tuloksettomaan töksäytykseen päättyvässä keskustelussa on se, että aihe ei ole edes kovin tärkeä: ei Aulis tähän kuvakritiikkiinkään kaadu.

Ajattelin hiljentyä hetkeksi muistelemaan isänmaamme itsenäisyyttä. Toivotan samaa muillekin.
71. -p-6.12.2011 klo 20:08
pelaaja, olen miettinyt pääni puhki vinkkiäsi "-p-, lekahan ei täytä koko ruutua..", mutten ole saanut piilokirjainta ratkaistua. Ei täytä koko ruutua kummasta päästä? Alusta vai lopusta? Vai molemmista?
72. pelaaja6.12.2011 klo 20:35
-p-,
sanon vaikka, että alaosasta. Onkohan sinulla siinä jotain muuta sitten ehkä pielessä, koska ratkaisuhan on aika tavallinen suomalainen sana. No toki se paria kirjainta pitempänä on tavallisempi. Se on mukana hyvin useissa yhdyssanoissa.
73. outi7.12.2011 klo 13:26
kärpäsen kakka ja kolme väkästä ruuvinvääntimen vieressä
ei aukene mulle. mitä lienevät.
74. tuffa Porist7.12.2011 klo 14:00
outi
"kärpäsen kakka" on I ja väkäset L-kirjaimia ylösalaisin.
75. outi7.12.2011 klo 14:43
kiitos, tuffa Porist. näinhän se tietysti onkin.
76. iita7.12.2011 klo 15:35
pari kohtaa ei meinaa ratketa millään.. esim. /IN - kohtaan en saa mitään järkevää. Ja kuka on mies kolikoiden vieressä?? Ja oikealla alhaalla joku kirja, jossa lukee jotain.. Selvää ei saa millään, mitä kannessa lukee?
77. minttu7.12.2011 klo 15:37
minulla taas englantilaispoliitikko hakusessa. liekköhän ympäristössä jotain väärin?!
78. Juho7.12.2011 klo 16:29
iita, se vihje pitää lukea ääneen ja sitten kuulostella sopivaa rinnakkaisilmausta. Kolikoiden luona taas majailee kotimainen
nyttelijä, varmaan joku hämäläinen. Kirja on eräänlainen kirjoitelmien kokoelmateos.
79. Juho7.12.2011 klo 16:32
minttu, poliitikkoa ei haeta vaan konservatiivipuolueen jäsenen "lempinimeä."
80. Iikka7.12.2011 klo 20:07
ihmettelee ylärivin keskiosassa olevaa vihjettä, jossa on se käsi, Tuulan vieressä. On kai yhdyssana, koska eka sana on valmis. Ei päivittäin pähkäämällä ole keksinyt jatkoa sanalle. Näin ollen sitä risteävä PYSSYIN-vihjeen ratkaisusta puuttuu siis keskisana, sekä sen alapuolella olevan vaakasanan kakkososa ja pystysaumakuvan keskikirjaimet. Ärsyä, kun muuten on täynnä. Voi kun joku heittäisi johonkin noista vaikka kieron vihjeen mut ei väärää:) Niillä itsestäänselvillä sanoilla vaakaan ei saa kahta pystysanaa sovintoon!
81. lemppari ristikko7.12.2011 klo 20:09
Auttakaa nyt vähän!
Ei aukea pääkuvan harmaista eka (alempi rivi) sana vaakatasoon. Mitä tulee kaveriin, joka nousee lasketteluhississä ylöspäin? (esimerkiksi)
Kiitos.
82. Iikka7.12.2011 klo 20:10
Taisin keksiä sen pystysanan saumakuvaan sekä sen pyssyjutun, eli se KÄSI...
83. Iikka7.12.2011 klo 20:12
"lemppariristikko". Siihen olisi ehkä hyvä hakea ratkaisua ei ulkoa- vaan tuntemuspuolelta.
84. lemppari ristikko7.12.2011 klo 20:19
...ei aukea mulle. :(
85. Iikka7.12.2011 klo 20:30
Sori, on hankalaa, ainakin mulle vihjaista tuosta,ettei paljasta sanaa. Vihjeeni ei kyllä ollut kovin hyvä. Kaveri ei kyllä ratkaisusanassa nouse eikä laske mun ratkaisusanassa. Se KIVI siinä vasemmalla on kai helpompi, että saat aloituskirjaimen vaakasanaan. On usein ollut jalokivi. Naisen kuvasta onkin annettu hyvä vihje aiemmin tällä saitilla.
86. vaikea8.12.2011 klo 12:31
SYÖTÄVÄÄ kohtaan en saa mitään minun mielestä ruuaksi kelpaavaa. Olisko heittää vinkkiä? Yläosan KÄSI ei myöskään aukea. Joko Iikka keksit sen?
87. otv-a8.12.2011 klo 12:44
vaikea,
pane jotain leivän päälle.
88. Juho8.12.2011 klo 12:45
vaikea, syötävää on muutakin kuin varsinaista ruokaa, leivän ja
perunoiden päällehän pannaan lisukkeita, eli ......tä.
89. Pähkinänsärkijä8.12.2011 klo 12:47
"vaikea", 'SYÖTÄVÄÄ' viittaa vähän vanhaan sanaan, joka kuitenkin on useasti käytetty suomalaisessa kirjallisuudessa.

Jos haluat, että yläosassa oleva käsi aukeaa, putoaisi siinä oleva esine, ja syötävä jäisi maustamatta.
90. EJlo8.12.2011 klo 12:50
lemppari ristikko
Juuri tullaisella istuinhissillä nuorna miehenä kesällä Rukalla nousin vaaran laelle. Korkeanpaikan kammosta johtuen muistan sen vieläkin. Sen verran rankka . . . . . . . se oli. Että sillee !
91. apua kaivataan täälläkin8.12.2011 klo 14:44
Moni on näköjään uskaltautunut kysymään apua vaikeisiin kohtiin, joten ehkä minäkin rohkenen. 'Ismo naisten välissä' on ongelmana ja sen seurauksena siis myös 'automatiaa'. pääkuvan oikealla alanurkassa oleva nainen on myös tuntematon.
92. vaikeaa8.12.2011 klo 14:46
Kiitos kovasti. Täällä meilläpäin tuohon syötävää-kohtaan tullut sana ei tarkoita syötävää.. Mutta onneksi on netti, josta voi tarkastaa, miten muualla Suomessa puhutaan. :) Kiitos vielä!
93. ville-veikko8.12.2011 klo 14:54
Suusta. mitä tulee suusta? varmaan taas niin helppo ratkaisu, mutta ei vaan tajua.
94. Juho8.12.2011 klo 15:39
ville-veikko, suusta tulee ulos vaikka kuolaa tai sanaharkkaa, kumpaa tässä tarkoitetaankin, sama se.
95. lemppari ristikko8.12.2011 klo 15:46
Iikka
Eka vihjeesi hississä istuvasta kaverista auttoi kuitenkin vaikeudestaan huolimatta kovasti eteenpäin. Sanat ympärillä aukenivat ihan suitsait. Ei mitään helppoja sanoja keksiä kun on jäänyt paikalleen jumiin miettimään!
Illalla keksin sitten loput. :)
96. tuffa Porist8.12.2011 klo 15:46
apua kaivataan täälläkin
Ismon sukunimen molemmin puolin tulee naisen etunimi,
kuvan suu auki olevaa naista ei tarvitse tuntea...
97. Iikka8.12.2011 klo 16:46
taas tässä, heippa. Hyvä, "lemppariristikko"! Ja "vaikea klo 12,31, ei, en keksi vieläkään KÄSI-vihjeen loppuosaa, vaikka Pähkinänsärkijäkin klo 12.47 on siihen vihjeen antanut, kiitos vain ja sori, että silti kelaus jatkuu. Pakko olla jotain pielessä mulla sanan loppuosaa risteävissä sanoissa Epäilen eniten sitä purkin kuvan vihjeen loppuosaa...
Kääk tälle!
98. Iikka8.12.2011 klo 16:48
Tuffa, joka on just viimeksi ollut paikalla, osaisi kyllä varmaan jatkaa vihjailua...;)
99. pelaaja8.12.2011 klo 16:57
Iikka,
minä esim. saan sen käsisanan loppuosaisena palkkaa työstäni.
100. -p-8.12.2011 klo 17:04
Iikka, Minulla oli alunperin ELÄNEITÄ-kohdassa eräs ex-kansa, ja sitä myöten kalasäilyke sekä AUTOMATIAA väärin. Kun sain ne oikein, niin PYSSYIN-vihje ja ylärivin käsikuva tulivat kuin itsestään. Ehkä sinulla on sama ongelma? Pyörittele noita, toivottavasti tärppää!
101. -p-8.12.2011 klo 17:08
Iikka, vielä villi arvaus: 2012-vihjeen 1. ja 2. kirjain sekä risteävä käsikuvan kuudes kirjain voi olla sinulla väärin. Tämä voi olla todennäköisempää kuin edellä sanomani.
102. Iikka8.12.2011 klo 17:40
Molemmille auttajille SUURKIITOS!. Hitsi, että voi vaivata, kuten tiedätte, kun vain yksi kohta tökkii. Just, just ja hah hah haa. Näinhän se tietenkin oli.
Kyllä "-p-":n villi arvaus osui ihan nappiin. Muutettuani sen, asiahan oli selvääkin selvempi. Yess! Hienoa odotella huomisaamua ja uutta pähkinää.
Hyvät illanjatkot!
103. Jondalar8.12.2011 klo 18:07
AUTOMATIAA vihjeen paikalla voisi olla kesälesken helpotus.
104. -p-8.12.2011 klo 19:36
Iikka, mukava kuulla. Huomiseen.
105. Hedvig9.12.2011 klo 09:01
Kuka voisi vihjata alhaalta seitsemäs rivi suht´ keskellä TEKNISTÄ LAUTAKUNTAA ja siitä pystyyn vaakunan mallinen juttu. En saa siihen pystyyn mitään järkevää.
106. Juho9.12.2011 klo 09:21
Hedvig, kyllä se vaakunan mallinen on aivan aito vaakuna. Plaraa luetteloa vaikka etelästä.
107. Hedvig9.12.2011 klo 17:48
Kiitos Juho vinkistä. Minulla oli väärä Thomas ja vihjeesi auttoi oikeaan ratkaisuun. Hyvää viikonloppua.
108. -p-19.12.2011 klo 14:03
Mitä siihen lekan alle tuli? Nelikirjaiminen sana, jonka viimeinen oli piilokirjain. Kaikista vihjeistä huolimatta en ymmärtänyt sitä kohtaa.
109. tuffa Porist19.12.2011 klo 15:06
-p-
Edessä olevan tai etupuolen synonyymi, harvoin käytetty.
110. pelaaja19.12.2011 klo 16:32
-p-
minä päädyin sanaan EDUS. Lekan "edessä" siinä ruudussa on tilaa => ontuvaa logiikkaa tai sitten ei?
111. aawee19.12.2011 klo 16:43
Minäkin päädyin samaan kuin pelaaja.
112. Aksu19.12.2011 klo 17:16
Ja eikö lekan alapuolella ollut pieni harmahtava läiskä eli EDUS, vai muistanenko väärin.
113. Juho19.12.2011 klo 19:15
Etuala - edus, taka-ala - taus. Näitähän käytetään ristikoissakin.
Aksun painoasussa on voinut olla läiskäkin, minä en sellaista omastani muista.
114. -p-19.12.2011 klo 20:35
Kiitos vastanneille! "Edus"-ratkaisua minäkin pidin todennäköisenä, vaikka en vieläkään oikein ymmärrä, miten ratkaisu liittyy lekan kuvaan. Toiseksi mietin, voisitko ratkaisu olla "edut", jos vihje ei olekaan leka, vaan hieman ylempänä oleva "tuloja". "Tuloja"-vihjeestä tulisi tällöin kaksi ratkaisua, "tilit" ja "edut".
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *