KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONVAIHDE 26.-27.11

6498. IS viikonvaihde 26.-27.11

Nadessa26.11.2011 klo 18:45
Oliko tämä varmasti 2,5? Vasemmasta puolesta selvisi suht helposti mutta oikealla sai etsiä ratkaisuja hyvinkin kaukaa. Eikä pääkuvan yhteys ratkaisusanaan aukea.
2. kari kämäräinen26.11.2011 klo 19:04
Vaikee tämä oli, mutta minulta ratkes suhtkoht sujuvasti googlettamalla.
3. Pena26.11.2011 klo 19:34
Sopivata askaretta laavantaki-illan mietoksiloihin. Ilimi näppeimmillään Ekin nopit!
4. Kaapo26.11.2011 klo 22:33
Vaikein kohta oli ne kaksi sydäntä vasemmassa alakulmassa.
Ei ehkä ihan 2½-kamaa?
5. Jaska26.11.2011 klo 23:03
Toisin kuin viime lauantaina on ratkaisuni nyt suurella todennäköisyydellä sama kuin laatijan. Hiuksenhieno epävarmuus johtuu vasemmasta alakulmasta, jossa ratkonnan päätteeksi kohtasin suurehkoja jakeluvaikeuksia. Selityksellä, johon päädyin, ei ole sijaa vuoden knoppitilaston kärkipäässä. Se siis voi olla vääräkin.

Toisin kuin Nadessalle oli oikea laita minulle helpompi puolisko, noin kaksplus-tasoa. Yhden oudon sanan tsekkasin googlesta. Länteen tahti hidastui selvästi, ja kun em. kulma oli melkeinpä kolmostasoa, niin 2½ sopii hyvin yhteen omaan arviooni. Hyvä (vahva c) puolikovis, jonka edellyttämä tieto ja oivaltavuus ovat tasapainossa. Mahd. kiitettävä ratkeaa vasta ensi lauantaina, jos/kun em. kompasteluni ei johtunutkaan kiven liukkaudesta, vaan sileäpintaisista jalkineistani?
6. pirjo27.11.2011 klo 12:13
Kaapo,
sydämistä otti minullakin vähän aikaa, hyvä viritys. Sitäpaitsi mulla ottaa vieläkin sydämen vierestä... saa nähdä tuleeko ihan tulppa.

Mukavia uusia vihjeitä, eikä vanhoja sanojakaan vaivaksi asti!
7. Jaska27.11.2011 klo 12:38
Minua puolestani ottaa aivoon. Siis niiden yöllinen sileäpintaisuus. Nyt ankean harmaan marraspäivänkin valo riitti käynnistämään lievän poimuttumisen. Uusi tulkintani muuttaa vihjeen erinomaiseksi. Jos se on sama kuin laatijalla, hän voi nukkua yönsä rauhassa sikäli kuin töiltään ehtii. Arvosana pomppaa siis älläksi.
8. pirjo27.11.2011 klo 16:31
Valmista tuli. Jonkinlaisen kierohkon ilmaveivin kautta pystyin mieltämään tuon sinisenkin! Samaa mieltä toisten kanssa pitkään aikaan parhaasta vihjeestä - ja onhan esim. oikealla keskialueellakin monta nokkelaa uudenkarheata (?) viritystä!

Eki osaa.
9. Masa I27.11.2011 klo 17:14
Morjens !
Näistä Koviksista täyttelen vain Vuokilan ja Pallosen laatimia. Ekin on parhaita, kuten tämäkin minulle riittävän haastava.
Vain Kaukon piilokirjain puuttuu, mutta kun en lähettele,niin olkoon.
10. Ahti27.11.2011 klo 20:38
Kelpo Vuokilaa jälleen. Hieman sydämmistyttää, kun tuo vasemman alakulman vihjeen ja ratkaisun yhteys ei aukea itseäni miellyttävällä tavalla. Täytyy antaa vielä muhia.
Toinen askarruttava ratkaisu on HÄILLÄ vihjeestä. Risteävät sekä tässä että yllä ovat tajuttavia ratkaisuja. Täytyy antaa harmaan massan levätä yön yli niin ehkä se siitä.
11. Ahti27.11.2011 klo 20:48
Taisi kultenkin mahtua kaksi "ämmää" sanaan sydämistyä eikä kahta sydäntä alakulmaan... Itseasiassa yleisesti näytetään käytettävän yhden ja kahden ämmän versiota, mutta eikös vanha koulussa opittu sääntö pätene kyseiseen verbiin. Vai mahtuuko nykyisen vapaamielisyyden aikoina kaksi "ämmää" yhteen sydämeen?
12. Viljami28.11.2011 klo 13:21
Minulla tämä ristikko meni selvästi kolmemiikan puolelle. Jumitti aika tasaisesti joka suunnasta. Muutaman vihjeen yhteys ratkaisusanaan vielä hakusessa.

Mainioita vihjeitä taas runsaasti, kuten TUTUNNE MIELIPAHAA, MUSTIA ja MÄÄRÄÄ MILLIT.

Taattua Vuokilaa!
13. kielitoimiston sanakirja28.11.2011 klo 13:22
sydämistyä [-m- t. -mm-] (rinn. sydämystyä) suuttua sydänjuuriaan myöten, vihastua, raivostua. Sydämistyä pilanteosta. Sydämistyä jkhun.
14. Hidas käsi25.4.2012 klo 09:25
No olipahan vääntö!

Löysin tämän jostain lehtikasasta, vasemman alanurkan olin täyttänyt reteesti kuulakärkikynällä. Nöyremmin jatkoin lyijärillä. Vasenta laitaa mentiin hitaasti, kunnes tuli täysstoppi.

En muista mistä olen tämän ristikon mahtanut kähveltää, irtirepäisty sivu oli ollut taiteltuna takataskuun varmaankin. Sen verran oli nuhjaantunut ja yläreunasta repaleinen.

Omituisinta oli, että juuri pystylaskoksen kohdalta meni raja kuin veitsellä leikaten. En tahtonut oikealle puolelle saada mitään, mutta niin vain täyttyi sekin lopulta.

HÄ(R)ILLÄ -> SA(R)VET meni jakeluun, mutta sydämistä olen kummissani. Olin sen jo täyttänyt ammoin, mutta ei minulle enää valkene, mikä se juju oli. Muistaako kukaan?
15. Jaska25.4.2012 klo 10:19
Muistia voisi kummasti virkistää vihjeen ja ratkaisusanan kertominen.
16. Hidas käsi25.4.2012 klo 10:27
Jaska, vihjeenä oli vasemmassa laidassa alimpama kaksi sydämen kuvaa ja huutomerkki. Ratkaisusanaksi minulle muodostui SALO.
17. tonimikael25.4.2012 klo 10:45
Oisko siinä vielä viiva perässä?

Silloin selitys voisi olla: 1. sydän tarkoittaa ARMASta ja toinen MAAta (herttaa). Ja perään SALO, niin saadaan säveltäjä kursittua kokoon.
18. Hidas käsi25.4.2012 klo 11:05
Kiitos!

Tämä lienee oikea päätelmä. En kylläkään nyt muista, oliko siinä viivaa perässä. Tämä säveltäjä oli minulle vieras, joten yritin kyhäillä ajatelmia SYDÄN -> ELIN (Elina Salo), mutta eihän se tuntunut järkevältä.
19. Tuomas L.25.4.2012 klo 11:26
Jaa? Minä taas ajattelin, että SALO on SYDÄNMAA.
20. Eki25.4.2012 klo 11:27
Tuomaksen ehdotus on oikein! Olin itsekin jo unohtanut selityksen...
21. RA25.4.2012 klo 11:28
Ei ole tallessa enää eikä muistissakaan, mutta tuli mieleen, jos SALO oli oikea ratkaisu: SYDÄN + SYDÄN=MAA => SYDÄNMAA => SALO (korpi, syrjäinen metsäseutu)
22. RA25.4.2012 klo 11:29
[Täällä kaikuu...!]
23. tonimikael25.4.2012 klo 11:35
Nyyh, kerrankin meinasin keksiä omasta mielestäni hyvän selityksen kovisvihjeelle... Täytynee pysyä pehmiksissä, ne on hyviä! Nam!
24. Eki25.4.2012 klo 11:36
Sanoo Toni, joka siellä juuri viimeistelee is-kovista 5.5.
25. Jaska25.4.2012 klo 13:14
Minullakin oli kohtuullinen viive aivoissa ennenkuin Ekin sydämet aukenivat. Viime vuoden parhaita knoppeja.

Armas Maasalo lienee tuntematon monelle muullekin nykynuorelle kuin Hitaalle kädelle. Useimmat lienevät kuitenkin kuulleet hänen sävellyksensä Joulun kellot, joka kaikuu joulukuussa vähän siellä sun täällä. "Hiljaa, hiljaa joulun kellot kajahtaa..."
26. RA25.4.2012 klo 17:15
[Jaska, mitä tarkoitat "knopilla"? Käytät usein tuota sanaa erilaisissa yhteyksissä. Yllä "sydän + sydän = salo"-vihjeestä: "Viime vuoden parhaita knoppeja."

Sinulla se ei mitä ilmeisimmin tarkoita ennaltaodotettavaa tai toistuvasti esiin tulevaa vaikeaa kysymystä, vihje-sana-paria? Vai tarkoittaako?]
27. Jaska25.4.2012 klo 17:47
Minulla knoppi = juju. Vihje on ensin joko käsittämätön tai siitä tulee mieleen jotain muuta kuin oikea ratkaisusana. Sitten kun ratkaisusana on selvinnyt, sen yhteys vihjeeseen ei välttämättä heti aukene.

Knoppi vesittyy enemmän tai vähemmän, jos sen varmasti tietää knopiksi, kuten tässä puhutussa tapauksessa. Siinä oli kahden sydänkuvion perässä huutomerkki. Vaihtoehtona knoppi on usein sitaateissa. Tällaiset helpotukset on annettava anteeksi kakspuolosissa ja kolmemiikoissa. Täyskolmosissakin niitä on joskus näkynyt, mutta siitä on rangaistusten koventamisen uhalla tultava loppu.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *