KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2668

6494. HS 2668

vieras25.11.2011 klo 08:58
Muuten tuntui sujuvan, mutta vasemmalle keskivaiheille sain vihjesanalle LAKKOJA kummallisen vastineen.
2. vieras25.11.2011 klo 09:05
No, netistä kyllä löytyi.
3. Potter25.11.2011 klo 09:14
Vieras, kyllä se LAKKOJA vaan on ihan oikea vihje, ehkä hiukan hämäävä.
Tuohon A4:2-paikkaan tuli kyllä kunnon sana, mutta en oikein osaa löytää yhteyttä. Jospa sitten jälkiviisaana sen löydän.
4. joskus25.11.2011 klo 09:39
Helppo oli tälläkin kertaa. Potter: uudentyyppinen, itse asiassa aika vitsikäs vihje
5. joskus25.11.2011 klo 09:43
Tarkoitin sitä risteävää sanaa. A4:2 on aivan vakiotermi.
6. ansu25.11.2011 klo 10:38
Tapahtui 12.12.1981, päivämäärä väärin?
7. O25.11.2011 klo 13:11
ansu.
Wikipediassa tai Kronikassa on väärä päivä.

Mukava, mutta lyhyt nautinto! :)

Hyvää viikonloppua!
8. Hessu Ho(o)po25.11.2011 klo 13:58
Mukavaa voimistelua pienille harmaille aivosoluille. Yläoikean Heikki kyllä tuntematon suuruus, joten virhekin siellä saattaa piileskellä.
9. Anneli25.11.2011 klo 13:59
LAKKOJA kutsutaan mun synnyinseudulla just tuolla nimellä.
joskus ihmettelee varmaan tosta mummelista tulevaa sanaa.Muistaakseni vastaava on ollut aiemminkin.
10. Masa I25.11.2011 klo 14:31
Morjens !
Leipomokahvilassa taas täyttyi, paitsi nichimu , urheilevia vielä pohdin,kun ei ne hahmot eikä A4:2 selvillä. Ehkä mummeli sit väärin ?
[No, onneks huomenna vielä kentälle, joo OTV-A ja O ]
11. skeptikko25.11.2011 klo 14:43
Kyseessähän on selvästikin Auliksen kannanotto joukkoliikenteen huonoon tilanteeseen. Mummeli odottelee bussipysäkillä ja Aulis esittää oman arvionsa, kuinka kauan seuraavaa vuoroa joutuu venttailemaan.
12. O25.11.2011 klo 14:44
Masa I
URHEILEVIA tulee ihan ok yhdyssana, mutta siitä mummelista ei.
[Missä vielä?]
13. ässä25.11.2011 klo 14:52
Katsokaapa tarkemmin sen mummelin kuvaa, yläpäästä näyttäisi mielestäni puuttuvan jotakin :-)
14. joskus25.11.2011 klo 15:56
Ässä on minusta oikeassa. Tätä tarkoitin klo 9.43.
15. anne25.11.2011 klo 16:21
Skeptikon kanssa päädyin mummelista samaan sanaan, nyt tuli selityskin. Silleen tuli myös A4:2 järkevä.
16. pelaaja25.11.2011 klo 17:09
Noin muuten pääsin laatijan kanssa yhteisymmärrykseen (ja A4:2 sekä 'mummeli' menevät mielestäni just niin kuin nimimerkit joskus ja ässä sanovat) mutta iso kysymysmerkki minulle valitettavasti jää: yläreunassa pari senttiä keskustasta vasempaan on kuva, josta en saa selvää. Näen siinä kyllä "ne" -> sana tulee vaakaan. Mutta kun sitten "ne" ovat siinä kuvassa alempana toisenkin kerran ikäänkuin kaatuneina? Ja "niitten" yläpuolella musta läntti, josta pitäisi muka kehitellä pystysana? Sovittelen kahta eri piilokirjainta mutta se on ihan turhaa, koska en näe siinä mitään. Harmittaa.

Hessu Ho(o)po, melko tuttu Heikki siinä kyllä on vaikka voihan hän silti olla monelle, varsinkin nuorelle, tuntematon suuruus.
17. anna h25.11.2011 klo 17:40
pelaaja, minä sain järkevät sanat sekä pystyyn että vaakaan, 2 eri asiaa. mutta valaistus tällä hetkellä sitä luokkaa, etten ole varma mitä kuvassa on. katson huomenna päivänvalossa, jos sitä näkee, harmautta on riittänyt.
muuten meni varsin sukkelasti tämä, joten ei auta kun huomenna kipasta ostamaan iltiksen kovis, että saa enemmän nautintoa viikonlopuksi. nimiä tarkistelin jälkikäteen googlesta, niitä ei auta arvailla.
18. pelaaja25.11.2011 klo 17:52
anna h,
ihan järkevät sanat mullakin molempiin suuntiin on. Kun vain arvaisi, että miksi..
19. pelaaja25.11.2011 klo 18:06
Niin siis pystyasentoon saisin kaksikin järkevää sanaa mutta kun ei ole siunaantunut röntgenkatsekykyä. No ehkä jossain päin Suomea on ilmestynyt kirkkaampi painos ja saamme siitä kuulla.
20. Toivoton25.11.2011 klo 18:09
Nyt on kyllä laatijan ote herpaantunut, kun jatkuvasti pukkaa helpompaa ja helpompaa ristikkoa. Paria kuuklattavaa kohtaa lukuunottamatta pelkkää läpikirjoitusta tääkin taas oli. Onkohan laatijalle iskenyt kaamosväsymys? Kaivattais niin niitä entisaikaisia kunnon ristikoita, jolloin höyry nousi päästä ja hiki valui niitä miettiessä! Periksi ei annettu ja ristikko tuli kuin tulikin aina täyteen. Saakohan edes jouluksi laatija mitään parempaa tuotosta aikaiseksi?? No, onneksi PP ilmestyy taas reilun parin viikon päästä.
21. anna h25.11.2011 klo 18:22
pelaaja, minulla on aavistus, mitä kuvassa on, ja se musta siis vain ilmeisesti pelkkää pimeyttä mitä nytkin ympärillä. mutta katsotaan huomenna päiväsaikaan, näkyykö yhtään paremmin
vielä jäi kismittämään oikean laidan valokuvan mies. nimi minulla siinä on mutta ei aavistustakaan kuka henkilö kyseessä. piilokirjain ei kuitenkaan jätä montaa arvausmahdollisuutta, joten annan olla sen mikä minulla on
22. Masa I25.11.2011 klo 19:17
Morjens !
Silmukoita yläpuolella oleva kuva (2 hahmoa) ei nyt mul aukee, siks myös urheilevia auki. muuten ok.
[ O: ihan Suomessa vielä , tietty aika etelässä]
23. aawee25.11.2011 klo 19:32
Iltaa kaikille! Jopa minulle tämänpäiväinen ristikko tuntui helpolta, liian nopeasti se tuli täyteen. Mutta sen verran tyhmä olen, että en ymmärrä "mummelin" ratkaisua, vaikka minulla se lienee oikein ja vihjeitä jo siitä annettu. Joskus sitten joku kertonee sen jujun. Tuo A4:2 oli minulle uusi ja sen ymmärsin äsken, oikein hyvä vihje!!!
24. Pipsa25.11.2011 klo 19:48
Tokko enää viitsinkään ratkoa saati kommentoida Hesarin perjantairistikoita.

Ovat ne jo pitemmän aikaa olleet niin yhdellä istumisella läpikirjoitettavia keskinkertaistakin lepsumpia.
25. helepohko25.11.2011 klo 19:49
anna h kepulaiselta edesmenneeltä näyttää

Masa I hahmot varsin kuuluisia Suomen taiteessa
26. OLIO25.11.2011 klo 20:23
Pipsa, vapaasti vaan - ei kai kumpikaan asia ole pakko.
A4:2 ei vain avaudu....
Voisikohan Hesari tehdä jotain kuvien tasolle - ei ole kovin mielekästä keksiä sanaa kohteeseen jonka kuvasta ei kerta kaikkiaan saa selvää - vai odotellaanko porukassa kesää ja valkeutta. Itse tutkailen kuvia valolla varustetulla suurennuslasilla mutta turhaan.
Lakkoja ei ainakaan meillä päin ole tuollaisilla nimillä herjattu.
Masa I : ............... kirkonmäellä
27. OLIO25.11.2011 klo 20:26
Meneekö ÄPETSE kohdan vastaus kohdilleen ihan Ä- pilkuilleen?
28. O25.11.2011 klo 20:33
Masa I.

Morjens !

OLIO vihjasi hyvin niistä naisista. Aiemmin luulin, että tarkoitit toista
mummelia. Siihen vastasin.
Mummelit olikin leijona-paikassa.

[etelässä asutaan]
29. Silveri25.11.2011 klo 21:37
OLIO,

ÄPETSE-ratkaisu on Ä-PILKUTON.
30. Masa I25.11.2011 klo 22:54
Morjens ja Kiitos kaikille hyvistä vihjeistä. Naisnimessä oli mul E ,joten siinäpä moka,kun taiteesta en paljoa ymmärrä,mutta löytyi tuo kuva vihjeiden perusteella helposti. Ens perjantaihin, heippa !
31. aawee25.11.2011 klo 22:55
Katselin tuota "mummeli"-kuvaa vielä ja nyt tajusin!! Onpas erinomainen vihje/ratkaisu!!!!
32. O25.11.2011 klo 23:46
aawee.
Eikö ollutkin! ;-)
33. Kateellinen Erkki (heh)26.11.2011 klo 02:02
Arvostelkaa munkin ristikko
34. Hessu Ho(o)po26.11.2011 klo 06:44
Pelaajalle kiitos kommentista. Oikea Heikki löytyi, kun ympäristö saatiin rukattua ESTEISTÄ. Mm. numerosarjaa piti viilata.
35. apua26.11.2011 klo 10:01
Moni jo kerkesi edellä kertoa, että tämänkertainen 2668 oli erityisen helppo ristikko. Niin taitaa olla asia.

Itseäni vielä kovasti vaivaa vasemmalta ylänurkasta alas tuleva 9-kirjaiminen monikollinen yhdyssana - "oivariinirattaat". Selvää suomea toki, mutta mistä tämä nimitys? Mikä vehje ja mihin tarkoitukseen tällainen rasvapyörä oikein on?
36. Maria26.11.2011 klo 11:18
"Mummelilta" päästä pois osa,yleensä silloin puuttuu ratkaisusta kirjain,tässä lienee menty kirjaimen osaan!Odotellaan niitä suurempia haasteita!
37. anna h26.11.2011 klo 12:27
pelaaja, oletko jo katsonut tänään kuvaa. mielestäni siinä on kyse talvisesta kilpapaikasta.
niin, vaikka ei pitkää iloa näistä perjantain hesarinristikoista saakaan, silti olen koukussa ja pakko joka perjantai lehti hankkia
38. jokha26.11.2011 klo 13:34
apua
sama ongelma rattaiden kanssa. Sana tuli, ehkä oikeakin, en vaan ikinä ole kuullut moisista.
39. pelaaja26.11.2011 klo 13:45
No hei anna h,
katsellut olen ja yritän sieluni silmillä nähdä siinä semmosen paikan. Sanat varmaan ok.
Noissa apuan ja jokhan rattaissa yritän kans sieluni silmillä nähdä sen tumman 'tiilen' olevan sitä oivariinia kyytiläisenä?
40. Pähkinänsärkijä26.11.2011 klo 15:44
"OLIO" tällä kertaa näyttää kyselleen : 'Voisikohan Hesari tehdä jotain kuvien tasolle ...'.

Vastaus on - ties kuinka monta kertaa toistettuna - se, että Hesarin painojälki on erinomaista, eivätkä lehden painajat vastaa laatijan tahallisesta kuvalaadun heikentämisestä. Juuri tuo on asia, jota pidän yhtenä vastenmielisimmistä tavoista 'vaikeuttaa' tehtävää.

Nimivihjeiden ylenpalttinen runsaus on toinen vaikeustasoa keinotekoisesti nostattava ja googlaustarvetta lisäävä piirre.

Puhumattakaan tämänkertaisesta limbosta, jossa kuvavihjeestä pääteltävän sanan alkukirjainta on typistettävä ratkaisun tuottamiseksi (älyllinen pähkäily muutetaan älyttömäksi yksittäisten kirjainten leikkaa ja liimaa -askarteluksi - siitähän riemu ratkeaa, kun poistetaan L-kirjaimelta jalkaterä = I, G:stä väkänen = C, N:stä vinoviiva = II ja niin edelleen ...).

Jos Hesarilta halutaan parannuksia tähän asiaan, olisi sen vaihdettava väsynyt, jo pitkää - välillä ansiokastakin, kiitos siitä! - päivätyötä tehnyt ristikoidensa laatija sellaiseen, joka vielä jaksaa keksiä aivovoimistelun aiheita ristikkoväen ratoksi.
41. anne26.11.2011 klo 16:33
En näköjään osaa leikkaa - liimaa syteemiä, koska mummelia en edellenkään ole tajunnut. Eli sitten se A4:2 myös on hakusessa. Noo, ehkä tässä vihjeiden myötä vähitellen tajuan .
42. joskus26.11.2011 klo 16:40
Anne: klo 11.18 on annettu aivan liiankin selvä selitys, Arkit numeroidaan A ja numero perään koon mukaan
43. aawee26.11.2011 klo 16:42
Minulle Aulis Lehdon ristikot ovat just hyviä; nyt on tosin ollut helpohkoja sellaisia, mutta siinä sitten harmittaa vain se, että ratkominen loppuu liian aikaisin. Vaikeammat nimet on "helppo" etsiä Googlesta, tuleehan nettiä selattua päivisin paljon muutenkin. Harmittaa se, että nyt kerrotaan "mummelin" ratkaisu suoraan, oli se sitten kenen mielestä miten huono vaan. Itse pidin siitä kovasti ja sen keksiminen oli erittäin mukava "ahaa"-eläminen. En kyllä olisi vaihtamassa Aulis Lehtoa kehenkään muuhun, Iisakin ristikoissakin hänen ristikkonsa on yksi parhaista.
44. Anneli26.11.2011 klo 16:57
aawee,samaa mieltä.Iisakin ristikot aina aloitettava Auliksesta!
45. Pähkinänsärkijä26.11.2011 klo 17:22
Älä huoli, "aawee", mummelivinkki tuli aika selvänä jo 25.11.2011 klo 14:52.

Olen Hesarin tilaaja, eikä näin ollen minua täällä lohduta vaikka A. Lehto laatisi kuinka hyviä ristikoita Iisakkiin tai vaikka Nyyrikkiin. Saisiko tasoa ylös, jos Hesari maksaisi näiden tekemisestä enemmän? Hynaa ei puuttune.

Itse asiassa tärkein sanomani oli, että ei haukuta lehteä tämän ristikon tuhruisista vihjekuvista, vaan osoitetaan arvostelu / arvostus (tarpeeton ylituhrataan) sille jolle se kuuluu. E minulla ole mitään nykylaatijaa vastaan henkilönä. Hän on varmaankin viisas ihminen, joka osaa ottaa asiallisen arvostelunkin onkeensa - niin halutessaan.

Vaan voisi vaihtelukin virkistää.

Olen katsellut Sanomien toisen julkaisun ristikoita, joista mielestäni parhaat usein ovat Erkki Vuokilan laatimia. Hänellä näyttää olevan kyky varioida vaikeusastetta tarpeen ja tarkoituksen mukaan - ilman näitä vähän halpoja vippaskonsteja.
46. Potter26.11.2011 klo 17:23
Tuossa A4:2-vihjeessä minäkin oli juuttunut kauan väärille raiteille (vaikka sana kyllä oli valmiina), mutta tulin kysyneeksi vaimoltani, jolle asia oli heti selvä. Ottakaapa opiksi!
47. saara26.11.2011 klo 17:41
A4:2 on ovela vihje ja antaa ihan suoraan ratkaisun, kunhan vaan jatkaa jakoa...
48. mummeli26.11.2011 klo 18:07
Ei taaskaan ollut ihan näköiskuva minusta siinä ristikon alalaidassa. Hauska vihje muuten. Jos ristikot tuntuvat helpoilta se johtunee siitä, että me olemme tottuneet Auliksen vihjeisiin. Minusta nämä ovat tosi kelvollisia aivovoimisteluja kuten myös Iisakin ristikoiden aulikset. Olen iloinen niin kauan kun pystyn näitä ratkomaan, vaikka vähän joskus apua pyydänkin. Ei ole dementia ihan vielä voittanut minua, vaikka ikä huitelee jo pitkälti 80:llä!
49. Duo26.11.2011 klo 18:13
Yläreunassa keskiviivasta oikealle on vihjesana IRTONAISIN. Liittyykö vastaus esim. leipään?
50. Pähkinänsärkijä26.11.2011 klo 18:18
"Duo", ei ehkä leipään, mutta taivaan lintuihin kyllä.
51. Maria26.11.2011 klo 18:20
Duo,ei ratkaisu liity leipään!
52. Duo26.11.2011 klo 18:22
Pähkinänsärkijä, tuleeko tämä vastaus pystyyn?
53. Pähkinänsärkijä26.11.2011 klo 19:04
"Duo", jepp.
54. OLIO26.11.2011 klo 19:19
"Pähkinänsärkijälle" on vähän "pakko" vastata.
Minulle tuote on Helsingin Sanomat - ei ole väliä onko epäselvän kuvan syy laatija, painaja vai postinkantaja, Hesarin organisaatiossa jossain Aatos Erkkoa alemmalla tasolla tulisi olla vastuuhenkilö jonka kuuluisi tarkastaa kuvien laatu ja laittaa asia kuntoon. Se voisi esim. tarvita laatijan ja painolaadun tarkastajan yhteistyötä niin ettei tällaisia suttuisia kuvia jatkuvasti tulisi. Toiveeni on että voisi keskittyä olennaiseen eikä kuvien tulkintaan. Moni ristikko on tökännyt tähän ongelmaan.
Olen tyytyväinen muuten ristikkojen laatuun, tämä hieman alempi vaativuustaso on minulle sopivampi, toivottavasti ne tunnissa ratkojat löytävät silti vaikeampia haasteita muualta silloin kun nämä eivät riitä.
Samoin olen tosi tyytyväinen tällä palstalla saamiini vinkkeihin.
"..ties monettako kertaa toistettuna" - sorry en ole täällä kovin kauan vielä käynyt ja siksi palstan historiaa en tunne.
Pelkkää hyvää vaan kaikille
55. Pähkinänsärkijä26.11.2011 klo 19:32
"OLIO"-hyvä, kukaan Sanomatalon fiskaali Aatos Erkon ja kellarin lattian välllä ei laita asiaa kuntoon, koska laatija nimen omaan antaa lehdelle vihjekuviensa ns. originaalit juuri niin suttuisina, kuin me ne ristikossa näemme.

Se on hänen tietoinen tekonsa, johon hän tarkoituksellisesti turvautuu pyrkiessään nostamaan vaikeustasoa, usko pois.

Tämän takia sinä ja monet muut meistä tuskailevat yrittäessään tulkita mahdollisimman epäselviä valokuvia älyllisen painin sijasta.

Ei Erkko eikä parhainkaan painaja saa alun perin suhruisia kuvia selvemmiksi: garbage in / garbage out.
56. Duo26.11.2011 klo 19:59
Kiitos avuista! Vielä on silti ko. kohdassa pohdittavaa.
57. OLIO26.11.2011 klo 20:09
Duo: olisko ex Valjakkala tällä hetkellä omasta mielestään vähän sinnepäin
58. Pähkinänsärkijä26.11.2011 klo 20:09
Vielä, "OLIO", tuosta ' ties monettako ...' -jutusta, ei se ollut tarkoitettu piikiksi juuri sinun persuuksiisi, sama kiusa on tullut monen muun kirjoittajan esiin ottamana aina tämän tästä - ja lähes poikkeuksetta on jätetty huomiotta, että suhrut ovat laatijan ikioma tavaramerkki - ei Hesarin, ei Erkon eikä kenenkään muun.
59. 26.11.2011 klo 20:14
milläs selität sen että kuukausiliitteissä ristikkopaintus on selkeä ja
Iisakin ristikoissa? painopaperi on niissä erilainen. sama laatija.
60. pelaaja26.11.2011 klo 20:15
Pähkinänsärkijä,
kyllä kansa jo tietää mielipiteesi laatijan tarkoitusperistä..
Jossain murhatutkimuksessa mutu ei kuitenkaan taitaisi riittää todisteeksi.
Kaikki sutut eivät vaikeuta ratkontaa vaan tuskastuttavat muuten - esim. just se yläreunan kuva, jota anna h ja minä olemme yrittäneet selvittää. Ei siitä ole täällä näkynyt muita kommentteja, joten se on painettu villaisella tai sitten jotkut osaavat 'nähdä' eli se ei ole haitannut ratkontaa? Tämä ei ole puolustusta suttukuville vaan ihmetystä sille, että mitä hyötyä laatijalle niistä olisi väsyneenäkään?

Yhden makuasiakommentin vielä sanon. Pähkinänsärkijä sanoo sitä 'mummelia' tämän ristikon limboksi. Minun ja näköjään monen muunkin mielestä se on tämän ristikon melkeinpä iloisin ja yllättävin ja loogisin vihje. Eikä se piirros ole epäselvä.
61. OLIO26.11.2011 klo 20:21
No hard feelings
Toivoisin että Hesarin porukat osoittaisivat olevansa kiinnostuneita asiasta/seuraavansa keskusteluamme ja kertoisivat asian laidan omalta taholtaan - toivon sydämestäni että Pähkinänsärkijä olisi väärässä eikä laatija tuollaisia kieroja keinoja käyttäisi meidän kiusaksemme. Itse kuvittelin että ongelma on kuvan pienennyksestä johtuvaa tmv. teknistä asiaa.
Minusta HS olisi nyt vastauksen velkaa, jos tietäisimme onko hämäryys tahallista osaisimme suhtautua asiaan oikealla tavalla.
Onko tällaista hämäryyttä ollut havaittavissa saman laatijan ristikoissa muissa julkaisuissa?
62. Duo26.11.2011 klo 20:27
Olio, Kiitos, sitä tarvittiin!:)
63. pelaaja26.11.2011 klo 20:28
OLIO,
sait vastauksen kysymykseesi jo etukäteen nimettömältä kommentoijalta klo 20:14
64. olio26.11.2011 klo 20:47
Näköjään, se oli vaan minun selaimessani piilossa sillä aikaa kun laadin omaa tekstiäni 20:14 ...20:21
65. Jondalar26.11.2011 klo 21:04
Olen pelaajan, olion ja monen muun kanssa samaa mieltä. Ei laatija tahallaan suttaa kuvia. Laatijan pöydältä lähtevät vihjekuvat ovat selkeitä, usein värillisiä, netistä valittuja. Kuvat ahdetaan pieniin ruutuihin mustavalkoisina ja niin luettavuus kärsii. En usko siihen, että pienennettäessä kuvista tulisi tarkempia pikselien kasvaessa. Mutta kyllä laatijan pitäisi valvoa kuvien laadun säilyminen lopppukäyttäjälle asti.
66. Pähkinänsärkijä26.11.2011 klo 21:14
"tyhjä", ei tarvitse selittää millään. Kas, senkin ristikon yhteydessä tämä sama keskustelu on jo käyty. Joskus on kuukausiliitteen ristikoissa ollut selviä, joskus suttuisia kuvia. Muut liitteen kuvat ovat olleet aina ensiluokkaisia.

Onhan sitäpaitsi aivan viime viikkoinakin edessämme ollut näitä Hesarin ristikoita, joiden vihjekuvat ovat olleet aivan selviä, kuten laatija noina kertoina on tarkoittanutkin.

Laatija valitsee vihjekuviensa laadun, ei kukaan muu. "pelaajalle": asian voit ehkä sinäkin aina tarkastaa tutkimalla saman lehden samalla painosivulla olevia muita kuvia - ei tarvitse soveltaa 'mutua', vain omaa näkökykyään.

Se yläreunan kuva on juuri niin epäselvä, ettei se auta ratkaisusanan keksimistä juuri lainkaan, ellei siinä näkisi öistä urbaania ympäristöä. Tarvitaan 'oikeat risteävät', jolloin piilokirjaimeksi ei jää montaa vaihtoehtoa. Hassuksi päättelyn tekee vaaleampi kuva, josta vain vilkas mutta 'rajoista' [blink-blink] tietoinen mielikuvitus saa esiin ratkaisun (joka siis on yksi noista 'oikeista risteävistä'). Sic!

[Sitä paitsi kumpaisenkaan teistä - ei kenenkään muunkaan - pidä tästä asiasta kiihtyä. Tätä kutsutaan keskusteluksi. Tosin, jos tehtävät olisivat hiukan haastavampia kuten laatijamme hyvinä aikoina, ei tätäkään pännänpieksantää tarvitsisi käydä.]
67. EJlo26.11.2011 klo 21:23
Yläosan tumman kuvan tekee "epäkelvoksi" ratkaista sen ensimmäinen piilokirjain. Olen päivänvalolla suurennuslasilla erottavinani raitiovaunun etupään kaksine valoineen ja etuikkunan heijastuksen kera. Nyt illalla tutkiessa tuntuu että kuvassa on iltapimeällä maaliintulokuva Finlandia-hiihdosta. Saapa nähdä mitä huomisaamu tuo tullessaan.
68. + + +26.11.2011 klo 21:25
+ + + "Sitä paitsi kumpaisenkaan teistä - ei kenenkään muunkaan - pidä tästä asiasta kiihtyä. Tätä kutsutaan keskusteluksi." + + +
69. O26.11.2011 klo 22:48
Jondalar.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. ;-)
70. saara27.11.2011 klo 08:24
Pysryyntulevan ratkaisusanan "mummeliin" ja puuttuvaan osaan jossain voi selittää myös hauskan itseironisesti: sama kuva toistuu aina vaan... Loogisempaa, vai mitä!

Toisaalta olisi hauska tietää, miten ristikoiden laatija naureskelee partaansa lukiessaan kaiken maailman syvällekin luotaavia tulkintoja vihjeistä, kuvien laaduista, helppoudesta tai vaikeudesta. Olisipa todella hauska tietää. Hyödyllistä olisi sen sijaan tietää, mitä ristikot tilannut lehti vaatii/pyytää/edellyttää mm. vaikeustasosta. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Ja tämä fakta ei välttämättä naurata tai edes tyydytä työllistettyä.
71. Toivoton27.11.2011 klo 08:40
Luulenpa, että suttuisten kuvien kanssa ei tarvitsisi partojen päristä, jos HS vaihtaisi jo laatijaa. Esim. Juha Hyvösen parhaimmat kiven kovat pähkinät ovat selkeitä ja vailla väkinäisiä ratkaisuja. Niiden ratkomiseen ei tarvi kuukkelia eikä kirjoja selailla, tarvit vain omat hoksottimet ja sitten ratkeaa tai ei. Mistähän niitä Hyvösen pahiksia muuten saa nykyään?? Ennen oli Pun.Pelikaanissa, nykyään ei.
72. umu27.11.2011 klo 12:37
Pidän Auliksen ristikoista, ei näihinkään tarvitse kuukkelia tai kirjoja, kärsivällisyyttä ja aikaa kylläkin, lähinnä vaikeammissa, nämä helpohkot eivät kovin aivoja rasita. Usein pieni tauko auttaa. Vaikeustasoa voisi kyllä nostaa. Aivojumpan ei tarvitse olla pikajuoksua.
73. outi27.11.2011 klo 12:58
Postitoimipaikan alla musta kuva,ei saa selvää.
74. Into K27.11.2011 klo 16:01
Tuleeko traktorista ylhäällä keskellä alaspäin jokin slangisana joka viittaa myös suuren firmaan?
75. Huge27.11.2011 klo 16:22
Ylhäällä "hauska" vihjeelle en saa arvatuksi mitänn. Tuleeko siihen kenties vokaali vaiko konsonentti+ Helpotusta toiovon. Näihin ristikon kuviin vihje, että miksei niitä voisi jättää käyttämättä, koska epäselvyys on ainoastaan ärsyttävää, ei rohkaisevaa
76. Huge27.11.2011 klo 16:25
Into K kyllähän sen niminen firma löytyy!
77. EJlo27.11.2011 klo 16:51
Huge ; tarkistapa sitä avonaisen kirjan vaakasanaa niin hauska on aivan mukava sana pystyyn.
Into K ; traktorista ei tule sanaa pystyriville vaan 4-kirjaiminen vaakaan
78. Into K27.11.2011 klo 17:06
Hauskaa en keksinyt, p:llä kirjoitettuna sopisi mutta onko sillä rinnakkaismuoto?
Äineis, pitääkö nämä äät ymmärtää että ovat jotain muita vokaaleja? Voiko olla viittaus linnun lauluun tai nalleen? huumeita tuolla oli toisessakin sanassa, jatkuukohan teema tässäkin?.
79. EJlo27.11.2011 klo 17:51
Into K ;koita nyt vähän miettiä mikä on kliffaa !
Äines , eikös siinä ole ihan selvästi metsänantimia, tosin takaperoisesti ?
80. Viljami28.11.2011 klo 09:39
Minusta näiden HS-ristikoiden sanastollinen taso on ollut viime aikoina tavallista parempi.

Tämän ristikon ehdoton helmi on mielestäni tuo A4:2 ja sitä risteävä kuvavihje. Syy-yhteyttä ratkaisusanaan joutui kummassakin tapauksessa miettimään ihan tosissaan. Varsinkin tuo kuvavihje on mielestäni loistava näyte Aulikselta siitä, mihin hän parhaimmillaan pystyy.

Kyllä tämä ristikko minulla töitä teetti ihan tarpeeksi. Viihdyttävä ratkottava.
81. aawee28.11.2011 klo 09:45
Ihan samaa mieltä Viljamin kanssa tuosta A4:2 + risteävän sanan kohdasta. Vaikka sanat olivat paikoillaan, niin piti todella miettiä, miten ne syntyivät. Kerrassaan hyvät vihjeet ja ratkaisut.
82. otv-a28.11.2011 klo 10:12
minusta skeptikon selitys (25.11. 14:43) mummeli-vihjeeseen oli oivallinen. matematiikka on myös hauskaa.
nimim. "ristikkosankari"
83. tuffa Porist28.11.2011 klo 10:14
Yläkeskellä olevan suttukuvan aiheuttamaan keskusteluun
myös meikämannen mielipide: Auliksella on kyllä muita konsteja laatia visainen ristikko kuin lähettämällä epäselviä kuvia, kyllä syy on muualla!
84. otv-a28.11.2011 klo 10:30
kannanotto minultakin tuohon suttukuvaan: tuollaisen otoksen voi kuka tahansa napata vähäpikselisellä kameralla stadissa kesäiltaisin. kohteet eivät lopu.
85. Pähkinänsärkijä28.11.2011 klo 12:13
Missä siis syy suttukuviin, "tuffa Porist"? Tähän mennessä argumentit sitä vastaan, että sutut olisivat laatijan tietoinen valinta, ovat olleet vain hyssytteleviä mielipiteitä tyyliin 'eihän Auliksen sellaiseen tarvitse turvautua ...', siis mm. "pelaajan" itse väheksymää mutua.

Itse olen (toistuvasti) kehottanut avaamaan lehden ristikkosivun levälleen (vaikka vielä saman painoarkin samalla puolella olevan sivun D3 värikuvineen) - ja tietenkin omat silmät - sekä vertaamaan sivun muuta painojälkeä ristikkokuvien tuhruisuuteen. Mahtaako kukaan nähdä eron?

"otv-a", totta tuokin, mutta aika usein laatija on ottanut käyttöön muiden kuvia, samoja, joita esiintyy esimerkiksi Googlen kuvina. Tällöin laatijan menetelmänä näyttäisi olleen, joko kuvan useaan kertaan kopiointi tai hyvin pienen kuvan suurentaminen, jolloin terävyys on saatu huonommaksi.

Tämäkään asia ei ole elämää suurempi, enkä pidä omien vihjekuvien tuhraamista kovin isona rikoksena ihmiskuntaa vastaan - vain vähän ratkojakuntaa aliarvioivana ehkä. Tahtoisin vain, että asioita nimitettäisiin niiden oikeilla nimillä, eikä etsittäisi syytä tähän ilmeiseen ilmiöön lehden muista tekijöistä.
86. tuffa Porist28.11.2011 klo 12:20
En mene ketään syyttämään huonoista kuvista, yritän vain loogisesti päätellä, että Auliksen aivoitukset riittävät muulla tavalla vaikeuttamaan ratkaisua, huonojen kuvien käyttäminen tuntuisi kovin huonosti sopivan hänen älylleen!
87. Pähkinänsärkijä28.11.2011 klo 12:58
Anteeksi, jos tämä tuntuu inttämiseltä, "tuffa Porist", mutta koska arvostan harjaantuneisuuttasi näissä kuvioissa, kysyn vielä: miksi siis mielestäsi juuri tämän laatijan ristikoissa paikoitellen esiintyy näitä suttukuvia (tässäkin tehtävässä on osan vihjekuvista sivan siedettävän selviä, osa taas lähes tai täysin mitä tahansa esittäviä)? Olemme näet kai jo yhtä mieltä siitä, että painotekniikkaa ei samaa arkkia präntättäessä voi kesken kaken muuttaa.
88. jammi28.11.2011 klo 13:08
Pähkinänsärkijä, sisukkuutesi on ihailtavaa, mutta eikö jo annettsisi myrskyn vesilasissa laantua?

Mukavaa alkanutta viikkoa sinulle!
89. pekka28.11.2011 klo 13:47
Taivahan tosi, että laatija tekee tarkoituksella surkeaa kuvitusta. Mielikuvituksetonta ja asiakkaan aliarvioimista.
90. Pähkinänsärkijä28.11.2011 klo 14:31
Hyssyn-hyssyn, "jammi", kiitos samoin - siitä mukavasta viikosta näet.

Millainen mahtaa olla tämän foorumin kutyymi, kun lähes mikä tahansa väittelyn poikanenkin vaikuttaa ahdistavan aina jotakuta niin että se täytyy kiireesti yrittää stumpata - töykeästi tai hymiöin?

Mainioiden, mukavien ja virkistävien tehtävien hymistelyä - ja tietenkin lisävinkkien jakamista tarvitseville (johon kekoon olen myös yrittänyt korsiani kantaa)? Ilmoista ja askareista rupattelua?

Asianmukaisin aplodein saamme silloin tällöin ottaa vastaan pitkähön katsauksen käsillä olevasta tehtävästä meille pikkupossuille pudotettuna päärlynä. Kaikki väittely ja laatijan arvostelu (muiden kuin virallisen analystin kynästä) on häiriköintiä, joka on lopetettava lyhyeen, niinhän?

Siinäkö kaikki?
91. --28.11.2011 klo 15:20
ihme inttäjä (10x) jatka vaan nautonto on vain sun
92. Ananias28.11.2011 klo 15:31
Helou!
Kuka tämä oikean reunan ylimmän kuvan silmälasimies on?
93. Pähkinänsärkijä28.11.2011 klo 15:47
"Ananias", tuohon annettiin jo 25.11.2011 klo 19:49 oiva vinkki.
94. Ananias28.11.2011 klo 15:50
Pähkinänsärkijä:
Niinpäs onkin! Puolestani tämä herra, tai ainakin nimensä, saisi kohta tulla kylään... kunhan sitten ennen kesää poiskin älyää lähteä.
95. Pähkinänsärkijä28.11.2011 klo 16:13
"Ananias", niin saisi - mies itsehän istuukin jo monta talvea sitten autuaammissa tupailloissa.
96. pelaaja28.11.2011 klo 17:41
otv-a 10:30
"kesäiltaisin stadissa", siis kesäiltaisin stadissa? Nyssää sekotit mun pakan, oi voi.
97. Hys28.11.2011 klo 17:58
Pähkinänsärkijä 14.31
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu, että asioista ei saa keskustella, jos ne ei ole jonkun mieleen. Se on niin tuttua niin pienissä kuin isoissa asioissa. Valitettavasti. Kas, siitähän voi joku saada vaikka mitä sielullisia vaurioita. Kun roskat lakaistaan maton alle, niitä ei silloin ole olemassakaan!! Että hyssynhyssyn ja voita päälle.
98. pelaaja28.11.2011 klo 19:03
Mitäs ihmettä täällä hyssytellään ja ahdistutaan? Nurinkurista. En ollutkaan tiennyt, että vain samaa mieltä oleminen on keskustelua.
Tässäpä keskustelun tyrehdyttämisruno: "Kyllä nyt loppui juominen, sanoi Tuominen!" (Oma nimeni kun ei sovi riimitykseen)
99. Pähkinänsärkijä28.11.2011 klo 20:12
"pelaaja", et viitsisi saivarrella, pystyt parempaankin. Huokaukseni yllä kohdistui kylläkin muihin kuin eri mieltä olijoihin, kuten varmasti olet ymmärtänyt, koska olen tässäkin debatissa jo saanut noita hyssyttelyjä päin pläsiä.

Sinulta sen sijaan voisin kysyä nyt - kun näyt vielä laskeutuneen tähän keskusteluun - siitä 'mutusta', johon tapauksessani viittasit: onko empiiriseen aistihavaintoon ja alkeelliseenkin painotekniseen tietoon perustuva väite vain sitä, ja riittääkö toisaalta mielipide siitä, että suttukuvat ovat Hesarin huolimattomuutta 'murhatutkimuksesi' todisteeksi.

En ole huomannut kenenkään omin havainnoin vielä osoittaneen väitettäni tuhrujen tarkoituksellisuudesta vääräksikään, vain mielipiteitä siitä, että laatija ei 'alentuisi' moiseen. Juuri tämä tekee tästäkin - banaalin pientä asiaa koskevasta - keskustelusta absurdin.

Vihjeiden limbouksista tai nerokkuuksista saamme puolestani olla iloisen erimielisiä ilman, että siitä kukaan voisi pahoittaa mieltään, en ainakaan minä. Yhtä tympii, toista kutkuttaa.
100. pelaaja28.11.2011 klo 20:38
[Pähkinänsärkijä,
höppön pöppö, en minä tahallani saivartele - "esitykseni" ilmeisesti vain ovat minulle luontaisia sillä lailla, että niistä voi saada ruman käsityksen. Mutta siitä mutusta: murhatutkimuksessa eivät pelkät näkemykset tai näkemyserot riitä. Ei kai sinullakaan, kuitenkaan, ole muuta faktaa kuin oma katselemiskykysi. En valitettavasti ole mikään Derrick, joten joudun vielä miettimään asiaa yön yli kunnes taas ehkä laskeudun tänne..]
101. Pähkinänsärkijä28.11.2011 klo 20:57
["pelaaja", niin oikeastaan arvelinkin että esitystapa siinä vain kummitteli. Kuorsataan vain kaikki yön yli, tahkotaan rähmät silmistä heti herättyä, ja käytetään kukin omaa katselemiskykyä. Se, joka näkee ekana sen avulla painotuotteessamme samanlaista tuhrujälkeä muuallakin kuin tässä ristikossa saa pinon pisteitä ja keamerkin - ja minä menen nurkkaan häpeämään. Kauniita unia.]
102. otv-a28.11.2011 klo 21:01
pelaaja,
tarkoitin, että tuommoisiin törmää milloin missäkin kulmassa, kun hämärissä hiipii dösäpysäkille. eikö teilläkin mansessa?
103. otv-a28.11.2011 klo 21:02
Pähkinänsärkijä,
tarkoitin kuvan kohdetta. oli niin tuttu, joskaan en ole ikuna kuvannut.
104. -p-28.11.2011 klo 22:16
Kuvien laatu on tärkeä asia, ja siitä on esitetty ansiokkaita mielipiteitä pitkin syksyä.

Mielestäni kuvanlaatukeskustelu on saanut jo niin nyansoituneita piirteitä, että yleinen HS-ristikkokeskustelu ei enää palvele keskustelua kuvan laadusta, eikä keskustelu kuvan laadusta enää palvele yleistä HS-ristikkokeskustelua.

Mikä on teidän muiden näkemys? Haluatteko jatkaa keskustelua kuvan laadusta tällä forumilla?
105. jykä29.11.2011 klo 21:10
palaute kuvan laadusta suoraan hesarille please. Nerokkaat vihjekommentit tällä palstalla kiinnostavat
106. apua29.11.2011 klo 21:55
Luin taas näitä kommentteja ja esitän hiukan omiahi:

/1/ Pähkinänsärkijä on oikeassa, kuvien suttuisuus on niin tarkoituksellista, niin tarkoituksellista - ei siitä ainakaan minulle ole mitään epäselvyyttä.

/2/ Nämä HS-ristikot ovat nyt viime aikoina yleisesti ottaen aikaisemmasta helpottuneet.

/3/ Samanaikaisesti, entistä useammin, on sattunut kierroksia, jolloin naisvoittajia on ollut jopa 7 kymmenestä. Sen sijaan, 7 miestä kolmea naista vastaan taitaa ylipäätänsä tulla äärimmäisen harvoin. Eli, uusia naisratkaisijoita lienee tullut mukaan joukkoomme - tervetuloa - jos voittajien nimilistaan on uskominen?

/4/ Kuvien suttuisuus kyllä haittaa, erityisesti kun tuo ihmisen näkötarkkuuskin alkaa iän karttuessa heiketä. Vai onko se sitten alkavaa kaihia, kukapa sen tietää.
107. ep30.11.2011 klo 11:09
Pääni on sekaisin, kun en saa alavasemmalla olevaan pieneen nuoleen mitään -nään että eka pois, mutta mistä ?tyhjästä on paha nyhjästä.
108. Pähkinänsärkijä30.11.2011 klo 11:40
"ep", luonnehdi nuolen asentoa nelikirjaimisella tutulla sanalla.
109. ep30.11.2011 klo 12:01
Kiitän Pähkinänsärkijä -miten olenkin näin huono näissä nelikirjaimisissa!!!
110. ep30.11.2011 klo 12:16
Nyt minulta varmaan meni nuolet sekaisin . En saa tuota toista nuoltakaan oikein (vihje on alavasemmalla ("voimistelijan") alapuolella
111. otv-a30.11.2011 klo 12:33
ep,
vaikka nuoli näyttää venäjälle, mene silti ruotsiin.
112. ep30.11.2011 klo 13:30
Kiitän Sinua -otv-a olet usein avuksi. Mistä olisin osannut
vaihtaa suuntaa ilman apuasi
113. miisu30.11.2011 klo 13:51
Aivan keskellä- uusimista- vihjeen kanssa samassa on jämerä
mies minkähän alan mies on kyseessä??
114. tuffa Porist30.11.2011 klo 13:56
miisu
säveltäjä ja urkuri
115. miisu30.11.2011 klo 14:04
tuffa Porist olit nopea kiitos.
116. sipuli1.12.2011 klo 18:06
Olipa ikävä yllätys kun tänne provinssiin tulleessa 25.11.2011.Hesarissa oli LOKAKUUN ristikko 2660.Muualla näkyi keskustelu ristikon 2668 helppoudesta tai vaikeudesta käyvän vilkkaasti ja minä täällä tuijotan epäuskoisena vanhoja vihjeitä.Puhelinsoitto asiakaspalveluun toi ajantasaisen ristikon tänään.Nyt se on täynnä mutta jäin ihmettelemään miten on mahdollista että eri puolille maata voi tulla eri tavalla painettu lehti.Mitähän muuta?
117. Pupni3.12.2011 klo 15:32
Tiedustelisin keskeltä aivan ylhäältä:

ESTEITÄ ja sitä risteävä suppilon näköinen vekotin hukassa. HEIKKI:kin siitä vierestä vielä hakusessa.

Muuten olisi valmista, mutta nuo ovat vielä löytymättä.
118. Juho3.12.2011 klo 15:50
Pupni, esteitä sanotaan formularadalle kannttareiksi, ainakin Kyllösen aikaan oli niin. Suppilon löysit, mutta keskity sen kärkeen,
jos mahdut, Heikki rämpytteli kitaraa.
Eiköhän näillä jo valkene?
119. Pupni3.12.2011 klo 17:13
Lämmin kiitos, Juho!
120. kariol4.12.2011 klo 17:15
Kielloista huolimatta: kerran vielä!

Kaikki aikaisemminn, 40–60 l/cm, rasteroidut, (käytännössä siis painotuotteista leikatut) kuvat menevät ns. möyhyksi kun sivut rasteroidaan painokonetta varten. Kokomuutoksetkin pahentavat asiaa... Pienissä "postimerkki"kuvissa on vielä
sekin mahdollisuus, että kuvan mukana vanha rasterointi kääntyy johonkin epäsopivaan asentoon. – Sensijaan esim. valokuvat (digitaaliset ja paperiset) tai piirrokset toistuvat niin tarkkoina, kuin nyt Hesarin tekniikalla, huippunopeudella ja sanomalehtipaperilla on mahdollista.

Paljon voitettu, jos laatija välttää käyttämästä jo rasteroituja kuvia! Enkä usko, että hän tahallaan tuo eteemme käsittämätöntä kuvamössöä...
121. Johanna7.12.2011 klo 16:33
Sipulille: HS:a painettiin ainakin takavuosina kolmella paikkakunnalla, nykyisestä tilanteesta en löytänyt nopeasti tietoa.
122. pelaaja16.12.2011 klo 18:30
"Lähettäjä: otv-a 28.11.2011 klo 21:01

pelaaja,
tarkoitin, että tuommoisiin törmää milloin missäkin kulmassa, kun hämärissä hiipii dösäpysäkille. eikö teilläkin mansessa? "

=>Pakko minun on nyt sit pitkästä aikaa lähteä Manseen. Jospa sieltä löytyisi tuollainen katu ja pysäkki, jonka eteen on kaatunut aita? Onneksi toinen aita sentään on pysynyt pystyssä. Hahmotusongelma mutta unohdan sen kyllä tuotapikaa. (Se yläreunan harmin kryyni siis)
123. mammamia16.12.2011 klo 18:41
Valmista tuli ahkeroidessa pe-la heti ilmestymisen jälkeen!
Ei tarvinnu edes apuja kysellä ettei tarvii panna euroja likoon !
Sitähän ei täältä minulle annetun vastauksen perusteella voi "ilmaiseksi anneta" , tosin en ole vieläkään saanut vastausta paljonko pitäisi euroja panna pinoon !!!
124. mammamia16.12.2011 klo 20:00
Kenelle nämä vinkkipalkkiot maksetaan ja miten ? Ihan heti ei 40v.alalla ollut työntekijä/esimies löydä sivustolta rekisteröintimahdollisuutta josta voisi päätellä että kaikilla nimimerkillä vinkkaavilla olisi mahdollisuuus saada palkkio. Vai oliko niin, että jotkut vetää "välistä" ?
125. Jondalar16.12.2011 klo 20:02
Ehkä tämä tapahtumaristikko oli tarkoitetttu joulukuussa ilmestyvään lehteen, mutta julkaistiin 26. marraskuuta. Kyseltiin joulukuussa tapahtuneita.

Yksi kirjain oli ratkaisussani väärin: minulla oli vissypula kun piti olla vishypula. Selvää huolimattomuutta.
126. pelaaja16.12.2011 klo 21:11
Jondalar,
ai? On kai se vissyä tai vichyä mutta mitä ihmettä on vishy?
127. Jondalar16.12.2011 klo 21:38
Tekstaajalla on kenties ollut pöydällä whisky ja pullossa tuhruinen etiketti.
128. otv-a18.12.2011 klo 00:41
pelaaja,
enpä muistanut oikein kotikaupunkiasi, mutta kai noita tiernacityssäkin on.
129. siirto18.12.2011 klo 15:49
Lähettäjä: anu urtis 18.12.2011 klo 15:43
voisko joku selittää ristikko 2668 vihjeen A4:2 vastauksen aviisi? ei mee jakeluun ei sit millään.

Lähettäjä: + 18.12.2011 klo 15:47
A4 on paperiarkkikoko. Kun se jaetaan kahdella / taitetaan kahtia, saadaan paperiarkkikoko A5 => A-VIISI => AVIISI
130. pelaaja20.12.2011 klo 16:24
otv-a,
joo, luin sen kyllä jo 18.12. mutta en ole vielä onnistunut löytämään tuollaista maisemointia. Ristikosta repäisty kuva mukanani lähden kohta taas kaduille nuuskimaan.
(Nyt on oikea kaupunki ;-))
131. pelaaja20.12.2011 klo 16:38
Jondalar,
oli totta totisesti oikea veto 16.12. epäselvästä etiketistä.. Laatijan esittämä vishypula alkoi äsken kiusata uudelleen mieltä. Kuukle sanoo minulle vähän minua pilkaten, että vishy on jokin pelaajalehti..
132. Jondalar20.12.2011 klo 19:04
Pelaaja,
hämärässä Letkunpuistossa Pakkahuoneenkadun ja Isokadun kulmassa käristemakkaraa syödessä voi nähdä aitaa kaatuvan, eikä tuhruisesta etiketistä ota selvää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *