KESKUSTELUT > RISTIKOT > VUODEN VAIKEIN

648. vuoden vaikein

mats13.1.2004 klo 11:05
mistähän saisi vuoden vaikeimman ratkaisun kun sitä ei näkynyt lauantain iltiksessä?
2. Eki13.1.2004 klo 11:08
Eivät julkaisseet, joo! Otan selvää asiasta.
3. Eki13.1.2004 klo 11:43
Ratkaisu on lehdessä tänään.
4. Urpo13.1.2004 klo 12:05
.. ja taas saadaan ihmiset ostamaan IS?
5. Eki13.1.2004 klo 12:22
Hän, joka lähettää sanaristikot.netin toimituksen osoitteeseen sähköposti-osoitteensa ja toiveen ratkaisusta, saa paluumeilissä ratkaisun jpg-muodossa! IS tilasi ratkaisun lauantain lehteen, mutta eivät saaneet sitä taitollisesti mukaan. Puute oli tahaton.

Ja nythän asiasta saa puhuakin!

Ristikon 10 voittajaa saa muuten jo tänään Paksun Pelikaanin ykkösnumeron! Ensimmäisinä! Kannatti ottaa osaa.

IS:n toimitukselta vielä tieto: puhelinvastauksia tuli sen verran vähän, että jatkossa pitää ratkoa tehtävä kokonaan eikä puhelinmahdollisuutta ei ole!
6. Heljä-Maija13.1.2004 klo 12:32
Kertoiko IS, paljonko ratkaisuja yhteensä tuli?
7. Marjatta13.1.2004 klo 13:16
Voisiko joku kertoa, mistä ratkaisusana VEMMEL tuli vuoden vaikeimpaan (mel paininakin?)? Samoin oikean yläkulman ENNE on käsittämätön minulle.
8. iso S13.1.2004 klo 13:19
Puhelinvastauksia vähän, siis postivastauksia paljon? Mahtoikohan lehdessä olla väärä numero tai teinköhän näppäilyvirheen, kun sieltä ei tullut minkäänlaista kuittausta. Esimerkiksi Torstaituplasta muistaakseni tulee "kiitos, viesti tuli perille".

Ainakin teoriassa olisi mahdollista, että numero olisi ollut väärä ja jotkut aktivistit olisivat vanhasta muistista lähettäneet oikeaan numeroon. Se selittäisi vastausten vähäisyyden. Toisaalta, ehkä monet ovat halunneet todistaa pystyneensä ratkaisemaan koko ristikon eikä vain arvaamaan 9 oikein.
9. Urpo13.1.2004 klo 13:29
Itse lähetin ensikertaa tekstarilla, eikä kuittausta tullut. Kokeneempi tekstarivastailija kertoi, että aiemmin aina on tullut kuittaus?!
Jotain hämärää on ilmeisesti ollut? Jospa me vastasimme liian aikaisin, joulupäivänä????
10. Maiju13.1.2004 klo 14:11
Myös minä ihmettelin kuittaamattomuutta.
11. iso S13.1.2004 klo 14:11
Minä olen hidas mutta kankea, vastasin vasta Tapanina.
12. Timppa13.1.2004 klo 14:18
Muistaakseni tekstiviestivastausnumero (hieno sana?) oli omituinen, siitä oli jotain keskusteluakin ainakin chatissa. Itse varmistin osallistumiseni postittamalla ristikon, mutta jäin kumminkin ilman rahaa ja Pelikaania...
13. Jouni13.1.2004 klo 14:23
Marjatalle.
Löytyisikö vempeleen selitystä tästä: jos MEL vaihdetaan PAIN-päätteeseen, pysyy merkitys samana.
14. Maiju13.1.2004 klo 14:31
Marjatta:

ENNE tulee ymmärtääkseni siitä, että peilin rikkoontuminen ennustaa huonoa onnea seitsemäksi vuodeksi. Minusta se näytti ensikatsomalla ja vielä toisellakin suurennuslasilta, jolla tiiraillaan joen suistoa, mutta sittemmin se hahmottui peiliksi.
15. iso S13.1.2004 klo 14:40
Tekstiviestivastausnumerotoimimattomuuden varalta ohjeissa voisi olla tieto siitä, että kuittauksen pitäisi tulla. Jos ei tule, niin osaisi epäillä virhettä omissa nakkisormissaan, yrittäisi uudelleen ja sen jälkeen ymmärtäisi, että kannattaa turvautua etanapostiin.

Työttömyysturva jäi (oletetun virheen vuoksi) karttumatta, mutta no hätä: juuri tuli tieto että YT-neuvottelut ovat osaltani päättyneet ja joudun raahautumaan työpaikalle jatkossakin. Onneksi maksavat pientä korvausta menetetystä vapaa-ajasta.
16. Timppa13.1.2004 klo 14:59
Maiju, samaa suurennuslasia katselin oikein suurennuslasin kanssa...
17. Timppa13.1.2004 klo 15:01
Kuinkahan pitkä sana saadaankaan, kun jalostetaan tekstiviestivastausnumerotoimimattomuuskeskustelua ...
18. iso S13.1.2004 klo 15:18
Tekstiviestivastausnumerotoimimattomuuskeskustelup uheenvuorossani totean seuraavaa:

Hain Mel-painin ja vempeleen välistä yhteyttä jostakin vemmelsäären ja kinttupainin väliltä. Toisena linjana oli ajatus, että nuo kaksi sanaa eivät liity ollenkaan samaan ratkaisusanaan. Kolmantena saattoi olla vempain-ajatus, mutta se voi olla Jounin luoma taannehtiva muistikuva. En muista, mihin tulokseen päädyin, mutta jonkinlaisen kaninaivoisen yhteyden olin löytävinäni. Tai sitten en. Muisti nollautui vuodenvaihteessa.
19. Matti13.1.2004 klo 15:23
iso S, joudut siis jatkossakin raahautumaan työpaikalle. Tämä herättää ristiriitaisia tunteita, kun omat YT-neuvotteluni pari vuotta sitten päättyivät toisin. Nyt en oikein tiedä haluaisinko vielä raahautua vai en (edellyttää tietysti nk putkeen pääsyä). Onneksi ei tarvitse päättää. Mutta näkyyhän tuo aika muutenkin kuluvan, jollei muuten niin täällä sanaristikot.netissä roikkumalla :-)

Pitäisikö siis onnitella vai ottaa osaa? No sentään onnitella, siis onnea!
20. Timppa13.1.2004 klo 15:25
Pesonen kertoo vemmel ja vempain -sanojen olevan synonyymejä.
21. mats13.1.2004 klo 15:55
Kyllä se peili ensiksi näytti selvästi suurennuslasilta joka oli kohdistettu irakin, iranin ja kuvaitin rajojen eli persianlahden pohjukan kohtaan. Minäkään en saanut kuittaus heti mutta mielestäni se tuli parin päivän päästä jos nyt oikein muistan.
Tekstiviestivastausnumerotoimimattomuuskeskustelup uheenvuorovastauskommettinani haluan sanoa, että taidan siirtyä postimerkkeihin minäkin.
22. Ella13.1.2004 klo 19:16
Olen innokas ristikoiden ratkoja jo vuodesta 1962. Kannatan lämpimästi vastausten lähettämisessä perinteisellä tavalla, jota joku nimitti etanapostiksi. Vastasin vuoden vaikeimpaan kuitenkin ensin kännykällä. Kun kuittausta ei kuulunut, lähetin vastauksen myös kortilla. Koko ristikon jätin itselleni tarkistusta varten.
Olen vuosien aikana lähettänyt kymmeniä, varmaan satoja, vastauksia IS:n ristikoihin. Koskaan ennen ei ole tärpännyt palkinnon saannissa, paitsi 1.12.2003 ilmestyneessä lehdessä oli oma nimeni voittajana. Summa oli peräti 20 euroa. Ongelma on nyt se, että olen odottanut ruskeaa tai jonkun muun väristä palkontokuorta postista, mutta toistaiseksi turhaan. Neuvokaa nyt tietävämmät, miten on meneteltävä. Tietääkö joku, kuinka usein IS:n palkinnot maksetaan? Kerran kuussa vai harvemmin? Pitääkö minun vielä jaksaa odottaa vai laitanko perintämenettelyn Iltistä vastaan vireille? Vai alanko syyttää postia etanoinnista?
23. Eki13.1.2004 klo 19:34
Kannattaa soittaa IS:n toimittajalle Juhani Tolvaselle. IS:n keskuksen numero on 09-1221.
24. Sopuli14.1.2004 klo 13:53
Jännä, miten eri tavoin ihmiset hahmottavat. Itselläni ei suurennuslasi edes käväissyt mielessä, näin heti ja ainoastaan peilin ja mielsin sirpaleet epäonnen tuojiksi. Selitys löytyy läheltä: meillä on käytössä samanlainen vanha käsipeili.
25. sihteeri14.1.2004 klo 15:04
Ellalle: laita Juhanille sähkäri, sitä hän ainakin seuraa, puhelimeen saaminen on yleensä tosi vaikeata. Olen nääs kokeillut! Siis: juhani.tolvanen@sanoma.fi
26. Ella14.1.2004 klo 18:12
Kiitos Ekille nimivinkistä. Sen perusteella päättelin sähköpostiosoitteen. Tolvaselta tuli vastaus muutaman minuutin kuluttua. Nimimerkki sihteeri näyttää tuntevan toimittajien tavat! Kaipaamani 20 euroa ovat tulossa 1-2 viikon sisällä, joten ei tarvitse laittaa perintämenettelyä vireille.
27. Urpo15.1.2004 klo 12:04
Taustaa asiasta sen enempää tietämättä kysyn kuitenkin, täytyykö voittojen perään huudella? Eikö ne tule automaattisesti?
Itselleni on käynyt kahdesti, että nimi on ollut lehdessä onnellisena voittajana(ei ristikkovoittajana), mutta palkintoa ei koskaan tullut.
Onko tämä yleistä?
28. ile15.1.2004 klo 18:44
Voitin kerran Kodin kuvalehden kirjoituskilpailussa lenkkarit. Muiden voitollisten sepustusten seassa minunkin juttuni julkaistiin, ja tekstiosion perässä oli lehden kommentti siitä, että jalkineet on jo lähetetty voittajille.

Onnea voittajille!

Pari kolme viikkoa lehden ilmestymisen jälkeen soitin toimitukseen ja kysyin, että onko niillä ollut väärä osoite, kun tossuja ei ole kuulunut? Ei ollut ollut väärää osoitetta, mutta ei neljänkymmenenkahdeksan numeron tossujakaan. Lehti oli saanut kengät 'sponsorilta', jonka toimittaman kenkäerän koko loppui jo pari numeroa aikaisemmin.

Lopulta sain lenkkarini, kun uhkasin kirjoittaa vääryydestä iltapäivälehteen nimimerkillä 'paljain jaloin marraskuun loskassa tarpoava pöytälaatikkoon kirjaileva'. Päättelin, että joku lehden toimituksesta oli käynyt kenkäkaupassa ostoksilla, sillä saamani juoksujalkineet eivät olleet samaa merkkiä, jota voittajille oli ollut luvassa.

Kannattaa siis aina marmattaa, kun siihen on aihetta.
29. Urpo16.1.2004 klo 08:30
Kyllä minäkin marmatin, mutta ko.lehden ylin tappi sanoi, että se kilpailu vain julkaistiin meidän lehdessä, emme ota vastuuta asiasta.
No, marmatin sitten sille kilpailun järjestäjälle. Ne lupailivat ja lupailivat, kunnes lopulta ei firman puhelinnumero ollut enää käytössä.
Että sellanen tapaus,
oli kuitenkin nimi lehdessä!
30. Eki20.2.2004 klo 14:24
Eiköhän ollut jo aika panna Vuoden vaikein tännekin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *