KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS-2661

6422. HS-2661

Aurooran pappa7.10.2011 klo 08:48
Täytyy tässä kerran aloittaa tää juttu, ja kehaista toisten tapaan että täynnä on, kun lähden tuonne etelään, niin ei sieltä voi tätä lähettää.

Yksi sana vähän kiikastaa tuossa ylhäältä aika keskeltä alas"Olette edelleen jonossa" siinä ei oikein mallaa 3:ksi viimeinen kirjain risteävän kanssa.
2. Owlie7.10.2011 klo 10:50
Aurooran pappa,
Minulla mallaa hyvin.
3. Potter7.10.2011 klo 11:21
Aika hauska tuo ensimmäinen vaakaharmaa juttu. Olin jonkin aikaa äimänä sen kanssa.
Alaoikea kyllä vielä vähän kesken kun piti käydä välillä kuntoilemassa.
4. Viljami7.10.2011 klo 11:24
Minusta tässä ristikossa on huomattavasti enemmän potkua kuin ainakin parissa aikaisemmassa.

Tuolla koillissuunnassa on minusta yksi ovelimmista vihjeistä pitkään aikaan. Sen oivaltaminen tuotti hyvän ahaa-elämyksen, mutta hämäävänä vaikeutti aluksi huomattavasti tuon alueen ratkontaa. Uskoisin, että se tuottaa päänvaivaa muillekin.

Hyviä vihjeitä olivat mielestäni myös SOUDA JA HUOPAA sekä piirrosvihje mustasta askeltavasta hevosesta.

Markku Mäkelän mainiosta pilapiirroksesta lähtevät lauseet miellyttivät. Varsinkin ensimmäinen vaakaan lähtevä lause oli hauska.

Piristävä ristikko kaiken kaikkiaan.
5. anne7.10.2011 klo 11:50
Mukavasti haasteellinen. Ja todella meni muutama hetki tuohon ensimmäiseen harmaaseen. Muutkin harmaat oli yllätyksellisiä. Vielä on mietittävää.
6. Potter7.10.2011 klo 11:59
Kuntoilutauon jälkeen loppukin ratkesi, jos tuo vasemman reunan 'suku- tai etunimi' vaan on oikein. Kovin ovat harvinaisia.
Mainioita nuo harmaat lauseet.
7. Aurooran pappa7.10.2011 klo 12:43
Kyllä se loppuosakin siitä sitten "lutviutui" kun sitä tarkemmin "entrailin"!
8. O7.10.2011 klo 13:31
Aurinkoista ja tuulista perjantaita!

Viljamia peesaan. Siinä tuli kaikki mitä minun piti sanoa.
9. Anneli7.10.2011 klo 14:19
Samaa mieltä eli tämä ristikko oli hauska huumoripläjäys!!Aulis hyvin ajan hermolla!
10. pelaaja7.10.2011 klo 19:25
No ei jättänyt minuakaan kylmäksi tuo ylävaakaharmaa.

Aika keskellä ALAKOSKI -vihjeen alle tulevan ratkaisun ymmärtäminen viivästyi melkoisesti, koska hahmotin siinä ensin vain pari tolkutonta merkkiä ja sitten ruusunnupun ja J-kirjaimen. Luuppi se vasta sekoittikin. Kauempaa katsottuna se sitten näkyi oikein.
11. aawee7.10.2011 klo 21:05
Iltaa! Minulla hakusessa vielä paljon sanoja, ei ihan helpolta tunnu..
12. Masa I7.10.2011 klo 23:20
Morjens !
Täytyy soutaa ja huopaa vielä sen nurkan kaa.Muuten OK.
Taas kiva kuva ,mut 2 alimmaista harmaata hakusessa, ehkä huomenna [Everybodyn jälkeen ] hoksaa. WWW.hyvääyötä.nyt
13. O7.10.2011 klo 23:38
Masa I.
Mieti niitä ja hyviä öitä.
14. Tamara7.10.2011 klo 23:59
Sain vasempaan reunaan niin ihmeellisen etu- ja sukunimen, ettei sellaisia löytynyt kuin sormin laskettava määrä! Ehkä minulla on pyssysäilön loppuosa väärin.
15. hermanni8.10.2011 klo 09:42
Minusta niin pyssysäilöön kuin siitä poikittaiseen suku- tai etunimikohtaan on molempiin kaksi mahdollisuutta. Viittaisiko säilö jotenkin pankkiin vai matkatavaroihin?
16. Hessu Ho(o)po8.10.2011 klo 09:50
Yhdyn edellisiin: ristikko oli tosi kiva. Joitakin superharvinaisia nimiä todellakin. Vähän ihmettelen PYSSYSÅILÖä, mutta kaipa se on mahdollinen, ainakin ristikkomaailmassa.
17. Helepohko8.10.2011 klo 09:55
Kiva tarkoittanee helepohkoa, koska parilla "kookelilla" selvisi.
18. Hessu Ho(o)po8.10.2011 klo 09:57
Pyörrän pyhät sanani! PYSSYSÄILÖ ihan järkevä.Mutta kylläpä löytyy harvinaisia nimiä niin etunimi- kuin sukunimipuoleltakin!
19. Lisbet8.10.2011 klo 11:30
Pelaaja
Siihen ruusunnuppu-kohtaan sopii kaksi eri konsonanttia toiseksi kirjaimeksi. Toisessa tapauksessa tulee vaan hyvin harvinainen etunimi. Hyväksytäänköhän molemmat?
20. Markka8.10.2011 klo 15:56
SIKSIn ratkaisulle alakeskellä vähän nyrpistelen. Koillisessa minullakin vähän vielä mietittävää, pitää keksiä se Viljamin vinkkaama ovela ratkaisu, muuten alkaa olla valmista. Google avusti, tosin.
21. aawee8.10.2011 klo 16:07
Ihan samat jutut minultakin puuttuvat kuin Markalta. Oikein hyvä ristikko, mukavia lauseita pääkuvasta.
22. aawee8.10.2011 klo 16:08
Luin Markan tekstin uudelleen, minulta siis puuttuu tuo SIKSI ja sen ympäristö, mutta mie mietin.
23. Pähkinänsärkijä8.10.2011 klo 16:55
"aawee", 'SIKSI' lieni ratkaisuun nähden virhevihje, joten kannattanee hyväksyä kökkö tulema, jos risteävät tulokset vaikuttavat oikeilta.

"Markka" ja "aawee", ei siellä koillisessa mitään ovelaa ole, ellei nyt 'SIRKEITÄ'-vihjeen ratkaisua pidetä sellaisena (minusta se oli vain keinotekoinen sana, jota ei kai taas löydä muualta kuin Nykäsesta).
24. Masa I8.10.2011 klo 17:04
Morjens !
Ulkoilu auttoi : vain YTIMEKÄS puuttuu [, mutta nyt täytyy valmistautua päättäjäisiin , O ja otv-a !! ]
25. pelaaja8.10.2011 klo 17:14
Pähkinänsärkijä, olen kovasti pahoillani puolestasi ;-) mutta kun myös SIKSI-vihjeen ratkaisusana (5) löytyy Nykäsestä ja vieläpä niin, että SIKSI olisi sen 'ensimmäinen' merkitys. Kyllä minäkin siitä vähän yllätyin.

Lisbet,
jos tarkoitat sitä toista konsonanttia jota luulen sinun tarkoittavan, niin mielestäni se ei käy. Siinä on se nuoli mutta minä ainakaan en menisi sitä nuppua tässä pilkkomaan vaan uskon nuolen tarkoittavan koko 'ruusua'.
26. Juho8.10.2011 klo 17:39
Masa I, se puuttuva ytimekäs on lähinnä sanallisesti naseva.
27. Pähkinänsärkijä8.10.2011 klo 17:43
["pelaaja", joo täällä nyyhkitään taas kielikorva verillä ... Kiitos edes myötätunnosta - helpottaa hiukan.]
28. Pähkinänsärkijä8.10.2011 klo 17:47
["pelaaja", täytyy vielä taivastella tuot 'SIKSI'-juttua: ratkaisuhan on itse asiassa 180 astetta vihjeestä, se saa siis päivastaisen merkityksen itseensä nähden Nykäsenkin mielestä! Ai-ai niitä tohtoreita ja professoreja ...]
29. tuse8.10.2011 klo 18:25
Joko saa kysyä? Oikealla, kolmas rivi ylhäältä alaspäin on mies/nainen, joka polttaa savuketta? (tulee kaksi sanaa), pitäisikö hänet tuntea nimeltä?
30. aawee8.10.2011 klo 18:26
Pähkinänsärkijä,
Nykänen varmisti nuo jotkut sanat. Nyt puuttuu enää yksi kirjain ja se puuttuu koillisesta. Olenko nyt siinä Viljamin mainitsemassa ovelassa kohdassa?? Kännykkäpussin eka kirjain puuttuu, löytyneekö netistä?? Sirkeät olin jo aiemmin Nykäsestä löytänyt, voi se toki olla joku muukin kuin valitsemani sana.. Valokuvaamoon en osaa mitään viedä...
31. aawee8.10.2011 klo 18:27
tuse,
mielestäni ei.
32. tuffa Porist8.10.2011 klo 18:29
aawee
Kuukle tuntee...
33. aawee8.10.2011 klo 18:46
Porin tuffa,
kiitos, niin ajattelinkin ja olen yrittänytkin. Pari päivää sitten katselin kuukausiliitteen ristikon myötä kauniita Australian maisemia varmaan sadoittain ja nyt sitten ihmettelen, että kuinka paljon maailmaan mahtuu erilaisia "kännykkäpusseja", virkattuja yms.:) Mutta mikään ei vielä täsmää, saattaa minulla olla joku kirjain ympäristössä väärin, kun "valokuvaamoon" vastaussanaakaan en saa järkeväksi.

Tarkoittikohan Viljami tätä kohtaa??!!
34. Rapu8.10.2011 klo 18:56
aawee,
samoissa ongelmissa täälläkin.
Kännykkäpussi -merkkiä (?) en löydä netistä. =( Kirjaimet siinä on joka ruudussa ja valokuvaamoonkin olen kiikuttamassa ihan tolkullisia läpysköitä. Täytynee tyytyä tähän.
35. aawee8.10.2011 klo 18:56
No niin, mie löysin kännykkäpussin, sen vika kirjain oli minulla ensin väärin. Vähän harmittaa, kun ei tällaisia voi tietää ilman googlaamista. Se "valokuvaamoon" vastaus on vähän kummallinen sana, mutta ihan suomea kumminkin...

Vieläkin mietityttää, että mitä Viljami tarkoitti koillisen ovelalla vihjeellä.

Hyvää lauantai-iltaa kaikille!!
36. aawee8.10.2011 klo 18:59
Rapu,
kun Googleen kirjoittaa kännykkäpussi ja sen jälkeen sen oikean vastauksen, niin kyllä niitä pusseja löytyy vino pino. Minulla oli sen sanan vika kirjain ensin väärin ja se vaikeutti.
37. Rapu8.10.2011 klo 19:30
aawee, kiitos.
Ei auta, nuo pussukat jää nyt tilaamatta, kun en niitä löydä.
Missähän nyt mättää? - Lipastosta ja valokuvaamosta tulevat vaikuttavat kuitenkin ookoolta.
38. Viljami8.10.2011 klo 19:37
Tarkoitin tuolla ovelalla vihjeellä ensimmäisen vaakaharmaan kolmannen nuolen alapuolella olevaa lieriöparia, mutta jos siinä ei kukaan muu ole nähnyt mitään ovelaa, niin sitten se on ilmeisesti vain minulle ovela. Saattaa myös olla, että minulla on tuolla alueella jotain pielessä.
39. tuse8.10.2011 klo 19:45
Viljami
Taatusti ovela, en keksi siihen yhtään mitään. Kolme alkukirjainta on, liekö nekään oikein?
40. pelaaja8.10.2011 klo 19:52
Viljami,
ei ole sinulla siinä mitään väärin. Näin väittäisin. Se ON tosi mukava vihje/ratkaisu kun vain huomaa lukea sen sillä lailla ettei luule sitä virheeksi niin kuin joku saattaisi tehdä..

Rapu,
onpa vaikea arvata, mitä sinulla on väärin. Olet viemässä valokuvaamoon 'läpysköitä'. Onhan sulla kahdenlaisia läpysköitä mukana?
41. Rapu8.10.2011 klo 20:02
pelaaja, kiitos.
niissä valokuvaamoon vietävissä se vika varmaankin on.
Mietin nyt mitä "kahdenlaisia" niitten pitäisi olla.
Palaan huomenissa.
42. pelaaja8.10.2011 klo 20:09
Rapu,
tarkennan vielä varoksi sen verran, että ensin veit yhdenlaisia ja nyt viet toisenlaisia. Mutta älä anna tämän sekoittaa. Se sanahan voi olla sinulla oikein. Toinen mahdollinen virhepaikka se lipasto.
43. Viljami8.10.2011 klo 20:34
tuse ja pelaaja
Kiitos, kun hälvensitte epäilyksiäni. Eihän tuo mikään veret seisauttava vihje ole, mutta aika ovela kuitenkin.
44. Seitenvitonen8.10.2011 klo 20:34
Viljami 19.37,
Minun ratkaisuuni ei tullut lieriöitä, vaan ihan umpinaisia.
45. Viljami8.10.2011 klo 20:43
Seitenvitonen
Aivan oikein. Olisi pitänyt paremminkin sanoa, että lieriön muotoisia.
46. Seitenvitonen8.10.2011 klo 20:55
[Viljami,
..ja piti tarkistaa Googlesta: lieriön ei tarvitse olla ontto. Et ollut väärässä.]
47. Rapu8.10.2011 klo 21:11
pelaaja,
oli ihan pakko tulla vielä kertomaan, että kännykkäpussi löytyi. Hih! - Sirkeät oli pikkasen väärässä asussa, kun ei ole nyt sitä Nykästä mistä tarkistaa. Nyt nekin tuntuvat istuvan paremmin. Ja se valokuvaamoon vietävä muuttui tietysti siinä ohessa.
48. Pähkinänsärkijä8.10.2011 klo 21:21
["Viljami", nyt kun 'lieriöittesi' oveluuden lumo hälveni, voi kai vähän saivarrella, ettei sen sijaintikaan ainakaan ihan äärikoillisessa ollut.

Etsin ja kerjään vielä kuitenkin myötätuntoa tuohtumiselleni laatijan ja Nykäsen käsitykseen 'SIKSI'-sanan synonyymistä: onko teistä kaikista oikein, että 'sen tähden' rinnastetaan merkitykseen 'siitä huolimatta'?

Rohkeneeko edes joku yhtyä kapinaan tätä munasillaan kekkuloivaa keisaria vastaan?]
49. Viljami8.10.2011 klo 21:36
Pähkinänsärkijä
En puhunut mitään äärikoillisesta vaan koillissuunnasta.
50. O8.10.2011 klo 22:28
Viljami.
Nimenomaan koillissuunnasta oli kysymys.
51. Pähkinänsärkijä8.10.2011 klo 22:35
[Voi jessus, vai et puhunut äärikoillisesta, etpä tosiaankaan niin ... Ehkä kaipaamme yön yli nukkumista, kun ei juttu etene, hyvää yötä siis - ehkä huomenna liikahtaa. Tai sitten ei: jumalauta, näillä näppäimillä ei pilkata Nykästä!]
52. O8.10.2011 klo 22:47
Ei ole mitään syytä pilkata Nykästä.
SIKSI sanan synonyymi on se mikä siihen tulee.
Mielestäni siitä on turha enää väitellä.
53. Pipsa8.10.2011 klo 22:51
"Siksi" ja "nyt" ovat minusta ihan vääriä vihjeitä. Niiden tilalle olisi viisaampi kehitellyt jotakin osuvampaa. Tämä ristikko on mieleiseni, ei tarvitse kuukeloida eikä nykästellä. Kännykkäpussini olkoon, mikä on. Mielestäni ratkoin sen ympärillä olevat sanat ihan oikein.

Minulle riittää, kun saan kirjaimen jokaikiseen ruutuun. En konsaan lähetä ratkaistua ristikkoa.
54. Pähkinänsärkijä8.10.2011 klo 22:58
[Ehkä Don Quijoten strategiassa oli itua: tuulimyllyt ovat selvästi helpompi vastustajajoukko kuin sarvikuonot. Toistan hyvänyöntoivotukseni, ja lasken levolle.]
55. aawee8.10.2011 klo 23:06
Pähkinänsärkijä ja kaikki muut,

kaunista ja hyvää yötä!!
56. O8.10.2011 klo 23:13
aawee.
Samoin toivotan kaikille.
57. Viljami8.10.2011 klo 23:17
Minusta tuon siksi-vihjeen ratkaisusana voisi käydä synonyymista kielteisen lauseen yhteydessä. Esim. "ei -----, että minua olisi pelottanut".
58. O8.10.2011 klo 23:22
Viljami.
Siinä on yksi hyvä esimerkki. :)
59. Viljami8.10.2011 klo 23:38
Tai ehkä paremmin "ei -----, etteikö minua olisi pelottanut".
60. O8.10.2011 klo 23:49
Viljami.
Kyllä niitä löytyy. :)
61. aloittelijatar9.10.2011 klo 12:20
Minulla ei ole Nykästä ja tiedustelisin, että aloittaako SIRKEÄT(6) vastauksen englantilainen mies?
62. tuffa Porist9.10.2011 klo 13:13
aloittelijatar
Juu, tavallaan.
63. Pähkinänsärkijä9.10.2011 klo 13:34
"aloittelijatar", ei minullakaan, mutta kyllä asia on niin kuin arvelet.
64. Pähkinänsärkijä9.10.2011 klo 13:35
Ohoh, tuli tårta på Tuffan tårta - en ollut huomannut virkistää sivua välillä ... Anteeksi.
65. Pähkinänsärkijä9.10.2011 klo 13:43
"Viljami", vaikka muuan hymiökeskustelija halusi lopettaa väittelyn 'SIKSI'-vihjeestä, uhmaan kieltoa: ystävällinen yrityksesi pelastaa Nykäsen ilmeinen moka on hiukan humoristinen.

Samalla logiikalla (kieltävä taikasana) voisit näet todistaa vaikka mustan valkean synonyymiksi.
66. Pähkinänsärkijä9.10.2011 klo 13:47
Vielä kerta kielon päälle (sanoi metsäsissi tauolla): jos vihje 'SIKSI' olisi vedetty kruksilla yli, olisi vastaussana ollut oikeassa suhteessa vihjeeseen.
67. Kaarina9.10.2011 klo 15:24
Pähkinänsärkijä
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Siksi = sen tähden, ei ikinä siitä huolimatta. Saivartelet ymmärrettävästi, kiitos. Nykästä en omista, kirjako lie?
68. Pähkinänsärkijä9.10.2011 klo 16:06
"Kaarina", kiitos tuestasi. Se oli harvinaista herkkua täällä.

'Nykänen' tarkoittaa Nykysuomen sanakirjaa, joka on 50 - 60-luvuilla toimitettu sanakirja, jota ainakin tämän foorumin ristikkoväen suuri osa näyttää pitävän ehdottomana suomen auktoriteettina.

Monet näissä keskusteluissa esiin tupsahtaneet nykästulkinnat ja -ohjeet harvinaisista sanoista ja sanamuodoista ovat minun mielestäni lähinnä hämmentäviä. Niin hämmentäviä, että kielikorvaan sattuu.

Epäilemättä valtaosa valtavasta tietomäärästä tuossa hakuteoksessa on oikeaa asiaa - täällä pähkäillään luonnollisesti lähinnä poikkeuksia.
69. pelaaja9.10.2011 klo 17:15
SIKSI
Ehkä me vaan emme osaa suomea täydellisesti?
Esim. Wikisanakirja esittää, että tuo SIKSI-sanan ratkaisu tarkoittaa 1. siitä huolimatta ja 2. (itämurteissa) sen takia, siksi. Kieloseen en päässyt kiinni.
Nyt tarvittaisiin kommentti joltakulta itämurretta (savoa?) puhuvalta, että käytetäänkö tuota sanaa todellakin tuossa merkityksessä siellä päin Suomea?
(Noin yleensähän taidamme usein olla sitä mieltä että jos itse emme tunne sanaa niin se on laatijan virhe tai muuten vaan huono sana..)
70. arto9.10.2011 klo 17:15
"Eettinen teos" -vihjeen vasemmalla puolella oleva nainen: Pitääkö tietää nimi? Outo kasvo, minkä ala immeinen on kyseessä?
71. Kaarina9.10.2011 klo 17:17
Kiitos, Pähkinänsärkijä
Olinpa tietämätön, kun en Nykästä oivaltanut sanakirjaksi. Tiedän teoksen mutta edelleen protestoin ko. auktoriteettia vastaan ja seison Pähkinänsärkijän rinnalla - samoin huonekuntani.
72. tuse9.10.2011 klo 17:27
Olen kovasti jumissa kahdessa kohtaa. Alhaalla keskellä siksi-sanan ympäristössä ja ylhäällä yritys ym. ympäristö. Aiemmin on jo puhuttu "kääryleistä", mutta mitä ne ovat?
73. Viljami9.10.2011 klo 17:36
Pähkinänsärkijä
Ei minulla ole mitään tarvetta pelastella mitään Nykäsiä, näitä on vain ihan mukava aina välillä pohdiskella ja etsiä eri vaihtoehtoja.

Voi olla, että menee taas metsään, mutta tuli mieleen sellainenkin vaihtehto, että tuon ratkaisusanan synonyymi voisi jossain tapauksessa olla sana "sillä". Esim. "Ei sillä, etteikö...jne, eli "ei siksi, etteikö..." Miltä tämä kuulostaisi?
74. Pähkinänsärkijä9.10.2011 klo 18:04
"arto", pitää tietää naisen roolinimi muinaisessa saippuasarjassa.
75. Juho9.10.2011 klo 18:36
tuse, siellä äärivasemmalla E - kirjain on tehty saman puun paloista,
ehkä pari " käärylettä" on jäänyt ylikin.
76. tuse9.10.2011 klo 18:57
Pieni tarkennus: karttapiirros keskellä alhaalla Baleaarien saarista, haetaanko yhden saaren nimeä?
77. Pähkinänsärkijä9.10.2011 klo 19:00
"pelaaja", ehkä joku meistä vielä VAIN osaa äitinsä kieltä - ei täydelliesti tietenkään, mutta anakin sen verran kuin korva kertoo. Esimerkiksi sen verran, että sanan 'vaan' lähin synonyymi olisi 'mutta' ja 'vain' voisi olla ensisijaisesti 'ainoastaan'.

(Tämä oli ystävällistä pikkuvinoilua näin suomen taitajien kesken.)

Jos me nyt otamme käsikassaraksemme Wikisanakirjan tukemaan Nykysuomen sanakirjan tolkutonta tulkintaa, olemme ns. kehäselittelyn syöverissä. Kas, mistä luulet tuon Wikisanakirjan poimineen viisautensa tässä kohdassa? Pelkään pahoin, että lähteenä on ollut juuri tuo 'Nykänen'.

Tietenkin on mahdollista, että joku itäsuomalainen anonyymi wikiavustaja on laittanut kielellisen kontribuutionsa keittoomme, mutta rohkenen epäillä semmoista, koska luotan lähtökohtaisesti kaikkien murteittemme peruslogiikkaan - ellei toisin todisteta. Siksi (huom. en siitä huolimatta), uskon tässäkin tapauksessa asialla olleen jonkun Nykysuomen sanakirjaa toimittaneen hajamielisen pöksyttömän professorin.

Sic!

"Viljami", ymmärrän motivaatiosi. Minustakin on mukava pohdiskella näitä suomemme saloja. Silti (!) johdattelusi menee mielestäni samalla tavalla metsään, kuin aikaisemmatkin kieltosanalla vahvistetut versiosi, joita en todellakaan voi nähdä - enkä kuulla - niitä vihjesanan synonyymeinä (ilman tuota ehdottamaani vihjeen mitätöimistä esimerkiksi rastilla)
78. Pähkinänsärkijä9.10.2011 klo 19:02
"tuse", ei saaren, vaan silla sijaitsevan taajaman sellaista.
79. Juho9.10.2011 klo 19:04
tuse, ei, vaan paikkakuntaa.
80. tuse9.10.2011 klo 19:06
Pähkinänsärkijä,
Kiitos, tuli varmistus. Silti koko ympäristö avoin, mutta vihjeet mielestäni sellaisia, ettei voi edes kysyä neuvoja.
81. Pähkinänsärkijä9.10.2011 klo 19:13
"tuse", juuri sen ympäristön kiistanalaisesta ratkaisusta käymme tässä kiivasta keskustelua. Lue tähänastiset kommentit ja tuki kielikorvasi niin saat ainakin yhden sanan vaakaan.
82. Heppu9.10.2011 klo 21:41
Taitaa Aulis meitä pilkata kuukkelin käytöstä tuolla www -velmuilullaan. Hauska tripla. Paljon kimuranttia ja oivallusta vaativaa tällä kertaa.

Kännykkäpussi on taas näitä kuukkelitolkuttomuuksia. Minulla kaikki tuntuu olevan ympärillä kohdillaan mutta eipä kuukkelini tunne kuin englantilaisemman version tuosta pussista.
Alakosken alla olevasta sotkusta on kai täällä puhuttu ruusuna. En sellaista siinä näe. Jotenkin loogisen ratkaisun siihen olen laittanut (luulen näkeväni siinä kirjaimia), mutta en saa siitä pulun ruokinnasta järkevää sanaa alas.
83. Heppu9.10.2011 klo 21:47
No kun kirjoitin, niin jos ruokinnasta ei tulekaan ruokaa vaan ruokkijan ilmiasuun viittaavaa, niin sitten ok. En silti ole varma noista tuherruksista Alakosken alla.

Silti olen siitä siksi sanan ratkaisusta hämilläni. Ei osu kielikorvaani, ristikkoon kyllä.
84. aawee9.10.2011 klo 21:47
Heppu,
tarkista kännykkäpussin vika kirjain. Löytyy ihan suomenkielinen versio, minä taistelin tuon kanssa ties kuinka kauan.
85. Heppu9.10.2011 klo 22:06
Vaikka vaihtaisin siihen vokaalin, ei kuukleni tunne kuin sellaista mitä vastaan kännykkäpusseja jotkut höperöt tekevät. Mutta kun en näitä lähettele, ei tämä minua enää työllistä.
86. aawee9.10.2011 klo 22:09
Heppu,
vokaaliin vaihdoin.
87. Pähkinänsärkijä9.10.2011 klo 23:20
"Heppu", 'Alakosken' alla ei ole ruusuja eikä oikeastaan sotkuakaan, vaan aika selvästi piirretty kasvonosa. Nuolen osoittamaa on sitten vain luonnehdittava. Mielestäni ihan asiallinen vihje.
'
88. Jondalar10.10.2011 klo 07:21
Olen samaa mieltä Pähkinänsärkijän kanssa vihjeestä SIKSI.

Sorvasin esimerkkilauseet

Koiralla on erinomainen hajuaisti, siksi sitä voidaan käyttää kadonneen jäljittämisessä.

Koiralla on erinomainen hajuaisti, siitä huolimatta sitä voidaan käyttää kadonneen jäljittämisessä.

Ratkaisusanan synonyymilla koiran hajuaisti muuttuu rasitteeksi.

Savolainen ei nuin hienoja sanoja käytä vaan sanoo

"sen tähe" ja "kuitennii".
89. Heppu10.10.2011 klo 08:02
aawee: kun laitoin pääni tyynyyn huomasin sen laatikkoleikin vokaalin.
Pähkinänsärkijä: syvästi eri mieltä piirroksen selvyydestä, mutta uskon kyllä oikein sen laittaneeni.

Siksi -jutustelusta katsoin minäkin Nykästä. Siellä tuon ratkaisusanan kanssa käytetyt esimerkkilauseet ovat ihan vanhentunutta kieltä. En kuule enkä lue kenenkään enää noin sanovan. Eikös Nykänen ole jotain 1960-luvun alun päivitystä?
Mutta tietysti Aulis on oikeassa Nykäsen perusteella.
90. Tahvo10.10.2011 klo 10:09
Ansiokkaan siksi -pohdiskelun jälkeen kysyn, onko poika ensimmäisessä pysytysuorassa harmaassa yksinäinen?
91. tuffa Porist10.10.2011 klo 10:26
Tahvo
Kuvassa on muttei netissä
92. Tahvo10.10.2011 klo 10:32
Kiitos tuffa!
Jos ei olisi kaveria netissä, saataisiin ehkä parempi pyssysäilö sekä suku- että etunimi. Mutta lienee niin, että netissä on kaveri.
93. mömmö10.10.2011 klo 11:01
Oikealla ylhäällä TYÖNTÄÄ ja miehen valokuva eivät ratkea. Joku kysyikin jo, saisimmekohan siihen kohtaan apua. Muuten ristikko ollut jo lauantaina tässä.
94. Juho10.10.2011 klo 11:07
mömmö, työntämistä voisi selventää, jos vaikka lankaa työntäisi
neulan silmään tai kärmettä pyssyyn, siis vähän kuin narraamalla.
Valokuvasta ei tarvitse tunnistaa henkilöä.
95. mömmö10.10.2011 klo 11:18
Minulla onkin sitten ilmeisesti harmaakin väärin. Täytyypä miettiä, kun ei kuvastakaan synny sen kummempaa.
96. L-a10.10.2011 klo 15:53
Murteisiin ja kansanpuheisiin viehtyneenä pistän lusikkani siksi-siis-sillä-näet-nimittäin -soppaan.
Jondalarin esimerkkilauseita ei käy kiistäminen. Silti keskipohjalaismurteen puhuja saattoi kyllä viitisenkymmentä vuotta sitten pelastua rangaistukselta selityksellä, että 'silti tein, kun äiti käski'.
97. Pähkinänsärkijä10.10.2011 klo 16:16
"L-a", ties vaikka sata vuotta sitten joku jossakin päin Suomea olisi käyttänyt vielä tuotakin hullumpaa muotoa.

Eivät tämän päivän radiotoimittajatkaan jätä kielenvääntäjiä kylmäksi. Yksi niistä kertoi syyskuun 12. päivän aamu-uutisissa kuulumisia New Yorkista sanomalla suurin piirtein mm.:

'9/11 vuosipäivänä ei tapahtunutkaan pelättyä terrori-iskua mittavista turvatoimista huolimatta'.
98. Pähkinänsärkijä10.10.2011 klo 16:29
[No, se äskeinen lainaus olikin saman aamun Ykkösaamusta. Tiedossani ei ole, onko toimittaja kotoisin juuri Keski-Pohjanmaalta.

Samalta suunnalta lienee lähtöisin toinen toimittaja, joka Aamun peilissä samana päivänä alusti Itellan tilaa koskevan juttunsa sanoin: 'Postin määrä vähenee vuosi vuodelta kuin lehmän häntä'.]
99. L-a10.10.2011 klo 17:01
Pähkinänsärkijä,
Kielipoliisin rooli houkuttaa sekin välillä, joskus joku "vieläkin hullumpi" rankkeeraus, myönnettäköön.

Itse asiassa tuosta inspiroivasta (pro)adverbista löytää alan kirjallisuudesta paljonkin mielenkiintoista luettavaa. Se on kaksimerkityksinen ja kelvollinen yleiskielen muoto ihan nykypäivänäkin.
100. pelaaja10.10.2011 klo 17:25
Heppu,
jos vielä tulet lukemaan, niin: ei siitä kasvojen osasta oikeasti puhuttu ruusuna. Minä onneton vaan satuin ilmituomaan pe-iltana että näin siinä mm. ruusunnupun ennenkuin kuva selkiintyi. Se sitten poiki pari kommenttia.

[Ja terveisiä Pähkinänsärkijälle: tarkennan siis kirjoitustani ohjeittesi (9.10. klo 19:00) mukaan eli piti sanomani että "Ehkä me mutta emme osaa suomea täydellisesti?" tai vaihtoehtoisesti "Ehkä me ainoastaan emme osaa suomea täydellisesti?" tai "Ehkä joku meistä vielä ainoastaan osaa äitinsä kieltä". Noista saa valita kielikorvaan parhaiten sopivan version ;-)) Ja kyllä, kaikki on nyt sanottu.]
101. Pähkinänsärkijä10.10.2011 klo 17:30
[Hih, tuli perille. Samaa mieltä. Pidetään tauko ja hiljennytään hetkeksi lehteilemään 'alan kirjallisuutta'.]
102. L-a10.10.2011 klo 17:39
Nyt on aika tehdä tilaa tilaa tahtoville. Aamen plottis!
103. Masa I10.10.2011 klo 22:35
Morjens !
Kiitos vielä Juholle , nyt vasta ehdin tarkistaa sen YTIMEKÄS ratkojat.net :stä , mulle outo sana. Ensi perjantaihin Morjens !
104. Viljami11.10.2011 klo 11:36
Hieman ihmetyttää, miksi laatija on valinnut tuonne vasempaan laitaan noinkin heikkotasoisen sanan. Viittaan vihjeeseen SUKU- TAI ETUNIMI. Pienellä muutostyöllä ainakin minä saisin siihen ihan kelpo sanan. Jos laatijan ainoana motivaationa on vain vaikeuttaa ristikkoa tällä tavoin, niin mielestäni ollaan pahasti hakoteillä.
105. RA11.10.2011 klo 12:02
[Aulis on konkari ja laatii tavallaan, eikä taida paljon palautteista ja kommenteista perustaa. Mahtaako kovin aktiivisesti edes lukea tätäkään palstaa...

Jos/kun lukee, niin ratkojapalautehan on täällä suurimmaksi osaksi pikemminkin kehuvaa. Siis sen puolesta, että kaikenlaiset oudot sanat, vain harvojen tietämät ja suurimmalle osasta ratkojista ehkä vain kuuklettamalla selviävät, ovat pelkästään hyvä juttu. Sitä ristikon parasta antia.

Täällä ratkojat vain harvoin kyseenalaistavat sanavalintoja. Joten viesti laatija-Aulikselle on selvä: Mitä oudompaa, sen parempaa.]
106. pekka11.10.2011 klo 12:33
Voisiko nämä auliksen kehujat hieman vähentää sitä jumaloimista ja laittaa haisevia huomautuksia hänen google laadinnalla loppuunsaatettuja ristikoita?
Kyllä ristikko pitää saada laadituksi ja ratkaistuksi ilman ....... googlea.
Lukeeko aulis näitä sivuja vaikkapa laadinnan idioitsemiseksi vai parantamiseksi, on sitten hänen asiansa.
107. Viljami11.10.2011 klo 13:36
Yleensähän nämä Auliksen käsittämättömät Google-sanat ovat ns. "pakkosanoja", eli jouduttuaan laadinnassaan pahasti jumiin, niin sen sijaan, että alkaisi purkaan ristikkoaan, niin meneekin mielummin sieltä missä aita on matalin eli turvautuu hakemaan Googlesta jonkun täysin luokattoman ratkaisusanan. Ja sieltähän niitä löytyy miltei joka lähtöön.
108. pekka11.10.2011 klo 13:50
Tätähän miekin tarkoitin, lähetettäköön vastauksien mukana vaikka silakka vastauskuoressa hesarille, jos vaikka viesti menisi perille.
109. RA11.10.2011 klo 14:48
[Minä taas tarkoitin, että iso osa ratkojista ihan oikeasti ja vilpittömästi pitää juuri tällaisista ristikoista.]
110. pekka11.10.2011 klo 15:22
RA:lle
Teitä jumaloijiaa on n. 10 kpl
111. RA11.10.2011 klo 15:29
[Pekalle
En kuulu jumaloijien joukkoon, vaikka arvostankin Aulista kokeneena laatijana ja rohkenen epäillä, etteikö hän muka muuta keksisi laatimuksiinsa kuin sen, minkä sinne jättää.

Itse en viitsi ratkoessani kuuklata edes yhtä sanaa. Jos ei oivaltamalla ja yleistiedoilla ratkea, niin saa jäädä ratkeamatta. Mutta laatijoita on monenlaisia ja niinpä on meitä ratkojiakin]
112. RA11.10.2011 klo 15:47
[vielä Pekalle
Valikoi ihmeessä sinäkin itsellesi sopivia ristikoita ratkottavaksi ja anna muiden ratkojien tykätä mistä tykkäävät.]
113. pekka11.10.2011 klo 15:48
Siehän sälli oot RA
Ensin sinä ilmoitat olevasi ystäviesi kanssa google fani ja kohta sinä haistatat pitkät kyseisille laatimuksille?
114. qwertsu11.10.2011 klo 18:03
RA onkin elämässään pettynyt psykologi. Joutui hanttihommiin tänne landeen. Muuten Men at Work hävisi viimeisen kerran Australian korkeimmalle oikeudelle esityksestä.
Kuka muistaa. Kappaleesta on tullut kuulemma toinen Australian kansallislaulu.
Terveisiä Malojen perheelle.
115. sama11.10.2011 klo 18:10
Tässä
-http://www.youtube.com/watch?v=MeG-hNXXy6I
116. toinen sama11.10.2011 klo 18:29
Kumpi parempi?

-http://www.youtube.com/watch?v=RJTUMXGQLlw
117. Pupni11.10.2011 klo 19:45
1) En pysty varmistamaan tuota oikean ylänurkan SIRKEITÄ (6), koska en omista Nykästä ja ilmeisesti vain sieltä(kö) löytyy synonyymi.

2) Näin ollen myöskin VALOKUVAAMOON (7) loppuosa on vielä auki, kuten myös...

3) KÄNNYKKÄPUSSI (4). Sitä olen googlettanut eri muotoisena, mutta en löydä mitään sopivan tuntuista tuotemerkkiä.

Löytyisikö vihjaisua edes johonkin edellä olevista..?
118. Aksu11.10.2011 klo 19:50
Pupni,
3) kokeilepa haulla "XXXX KÄNNYKKÄPUSSI", ei siis pelkästään sillä 4-kirjaimisella sanalla.
119. Aksu11.10.2011 klo 20:11
Pupni,
2) tämäkin on tuttua Aulikselta: mitähän sinne VALOKUVAAMOON pitää viedä, kun mennään asioimaan.
120. Pähkinänsärkijä11.10.2011 klo 21:02
"Pupni", ykköskysymyksesi vastaukseen et tarvitse Nykästä, hyväksy vain selkärangaton, oudon munattomalta vaikuttava tynkämuoto vihjeestä. Nykästä toimittaneet tohtorit lienevät kuulleet jonkun keskipohjanmaalaisen jättäneen ääntämättä sanan keskeisen konsonantin.
121. Pähkinänsärkijä11.10.2011 klo 21:13
... tai sitten 50 ... 60 vuoden takaiset kuulolaitteet vain reistailivat. Rauha kuitenkin kunnianarvoisten professorien pölylle.
122. pekka11.10.2011 klo 21:15
No kyl mää täl pärjän pual vuat, silakka sanomille seuraavassa postissa.
123. Pähkinänsärkijä11.10.2011 klo 21:22
Jepp, (kiitkoksi vaa kauhiam paljo) kun nyt kritiikki kiihtyy, voisi laittaa kuoreen toisen skitarin (silakat skruudaan mieluusti itse) noista ekan harmaan lauseen toistoista, jotka kai ovat olleet kirjoittamattomien ristikkolakien mukaan rikollisia ratkaisuja.
124. Jondalar11.10.2011 klo 21:23
Kännykkäpussissani oli aluksi eka kirjain hakusessa, koska koetin tyrkyttää valokuvaamoon rikkinäistä kuvaa. Tuohta nykyinen kvartaalitalous haluaa nyhtää.
125. Pupni11.10.2011 klo 21:33
Kiitokset auttajille! Etenkin Jondalarin kommentti auttoi lopulta perille. Arvostan kovasti, että jaksatte jelpata.
126. Pähkinänsärkijä11.10.2011 klo 21:37
"Jondalar", naulan kantaan. Toista oli ennen, kun kuultokuvatksin sai tilille ...
127. tietoinen11.10.2011 klo 21:46
Kännykkäpussi on tietenkin HIKO.
128. tietoinen11.10.2011 klo 21:48
Valokuvaamoon tietenkin viedään DIARAHA
129. Pähkinänsärkijä11.10.2011 klo 21:49
Höh, älä kerro vielä, mitä muuta olet tiedostanut. Ethän?
130. oinentieto11.10.2011 klo 21:51
Ja pähkinänsärkijä on IMBESILLI
131. Pähkinänsärkijä11.10.2011 klo 21:55
Samaa mieltä. (Onko 'IMBESILLI' syötävä fisu? Ja mistä semmoisia voi onkia tai ostaa?)
132. moinentieto11.10.2011 klo 21:55
Hyvin tiedostin. Onko pähkinänsärkylääkekijä esittää ylläolevaa?
133. pekka11.10.2011 klo 22:03
aulikselle nuotallinen holkereita ja vanhoja sellaisia siksi kunnes tulee järkiinsä.
134. moinen11.10.2011 klo 22:09
Pähkinänsärkijä onkin parasta aulista. Auttaa, vaikka ei kukaan pyydäkään. Ihme hemmo hän on! Kuten täällä roikkuvat suurinpiirtein ovat
135. pekka11.10.2011 klo 22:10
voi ittu, un ilkku uuttui.
136. Pähkinänsärkijä11.10.2011 klo 22:14
Jos, "pekka", vielä vinkkaat, missä sijaitsevat ne aavat, joilta voisi nuotallisen holkereita pyytää, niin voisimme päättää tämän asianvierusnokittelun, ja alkaa suunnitella ja organisoida tosi rahakasta nuotanvetoa. Minä en toistaiseksi voi luvata kuin kiiskin laatijalle.
137. pekka11.10.2011 klo 22:19
aulikselle rääpysköitä kapallinen. nutgrusherille vaikapa vaniljajäätelöä pari palloa.
on se nyttihenkilökunta ihmeellinen stallariporukka, joka avittaa näitä aulisristikoita!!!!
138. moinen11.10.2011 klo 22:20
Kun näille sivustoille usein kirjoittaa, rupeaa teksti haista,kuten pähkinänsärkijän jutut - IMBESILLILLE, kuten mökillä notkuvat kesävieraat.
139. pekka11.10.2011 klo 22:38
Saanks tulla sun "mökille", "moinen". otetaan pari sherryä.
Jaetaan siellä ne anjovikset sitten tarvitseville?
140. pekka11.10.2011 klo 22:48
O voittaa kaiken, se on androgyyni. aulis rakastaa sellaisia siksi,se on niin seksi.
Kuka googletaa parhaiten, aulis tietenkin.
aulis on googlemaster!!!
141. Peffa Porvoost11.10.2011 klo 22:54
Haa, nyt ymmärsin nimimerkkiesi sisimmän kaikkien kalaviitteittesi freudilaisena johdattelemana: anjovishan on uimataitoinen eläin, joka haisee sormelta - siis kiitos samoin ja pikaisiin selviämisiin ...
142. pekka11.10.2011 klo 23:04
Voi sitä tuoksua teillä siellä kotona, onko se aromaattista vai onko teillä hai(li) siellä peiton alla?
Per porvoost?
Se on itäuusimaalaisen sananlaskun jatkumo.
143. pekka11.10.2011 klo 23:14
Vielä auliksen vitsikkyydestä, se on hyytävän naurettavaa.
Olen ollut 28 kertaa hoidossa Hesperiassa hänen vitseistä ja aion vaatia korvausta hesarilta 2 miljardia aulista ensi viikolla, mikäli aulis ei suostu, että hesari ei maksa kyseistä korvausta. Tulen vaatimaan sen viimeisellä aterialla häneltä.
144. Vakuus11.10.2011 klo 23:31
Sovittu. Laitetaan shekki arkkuun.
145. pekka11.10.2011 klo 23:35
tuhkataan, ja laitetaan erkkojen laskuun...
146. Viljami12.10.2011 klo 08:35
Kävipä hyvä säkä eilen poiketessani asuinpaikkani lähimpään divariin. Kuinka ollakaan, mikäs se sieltä erään kirjakasan alta pilkistikään! No Nykysuomen sanakirjahan se! Erinomaisessa kunnossa oleva painos vuodelta -86. Ensi töikseni kotiin päästyäni piti tarkistaa tuo keskustelua herättänyt SIKSI-sana. Kieltämättä aika outo synonyymitulkinta siitä löytyi. Olisiko tuo sitten joskus aataminaikoina ollut yleisemmässä käytössä, mene ja tiedä. Muuten aivan erinomainen opus. Todella hauskoja nuo vanhat sanat ja sanonnat. Parasta lukunautintoa pitkään aikaan.
147. Anonyymisti12.10.2011 klo 10:36
Mihin kaikkeen tällainen palsta taipuukaan. ”Saat suvaita ja sallia, kun maass’ on joka mallia”: koulukiusaajiksi jämähtäneitä, joille myönteiseksi ja kannustavaksi profiloitunut on jatkuva riekkumisen kohde, tai egopullistelijaa, joka näykkii toisten kommentteja kuin rakki lahkeessa? Mitä puuttetta tämä ilmapiirin pilaaminen (savoksi iliman pilluu) mahtaa paikata?
148. jokha12.10.2011 klo 11:42
Mielelläni ratkaisen näitä hesarin ristikoita. Välillä haen vinkkejä täältä, välillä googlesta ja joskus mistä milloinkin ja se on hauskaa tuo oikea sanan tai kirjaimen löytäminen.
Kannattaako näistä ottaa nimimerkki pekan ym. tapaisia "pultteja"? Joku tykkää näistä, joku jostain muista
149. Simu13.10.2011 klo 10:30
Nyt melkein meni hermot... etenkin päätä sekoitti keskustelu tuosta siksi-sanasta. Savolaisena mulla oli alun alkaen oikea sana, mutta sitten aloin viäntee sannaa sinne sun tänne, kunnes palasin alkuasetelmaan ja vot, ei sitä viännetä yhtään mihinkään.
Lohduttaa usein, että en ole ainoa, joka jumittuu johonkin kohtaan; useilla tuntuu lukkiutuvan samaan kohtaan, joten ihan hyviä ollaan ratkomaan ja kritisoidaan samasta kohdasta. Oli tää jumiutuskohta aika inhottava, mutta kun laitoin pullon vastauksen siten kuin se minusta näytti, alkoi aueta tai itseasiassa mies kekkasi sen jälkeen loput.
Tuohon googlettamisen kritisointiin yhdyn täysin palkein ja ne paikkakunnat ja sukunimet saavat adrenaliinin nousemaan.
Mutta tulipahan valmista jokatapauksessa. Silti kaipaan edelleen hoksaamiseen perustuvia ristikoita.
150. Jaska13.10.2011 klo 11:12
Etsivä löytää.
151. Tällaiset fiilikset13.10.2011 klo 16:02
..Ja kolkuttava pysyköön oven ulkopuolella.
152. Kariol13.10.2011 klo 20:56
JONDALAR,

Noiden edellä kirjoittavien agressiivisten riekkujien vastapainona on lohduttavaa kokea huumorin valoa: "sen tähe" ja "kuitennii"!

Lisäksi palautuivat mieleen nuoruuden kesät Vieremän Salahmilla...
153. ei kilpailija13.10.2011 klo 22:18
Neljä tuntia vielä, kun lehti kolahtaa luukusta. Nuori euroafrikkalainen sitä jakaa.
154. ei kilpailija13.10.2011 klo 22:25
Taitaa olla tämä kariol olla jo niitä iltapäivän poikia, kuten minäkin. Vanhat rakkaat muistuu mieleen, vaikka se hirmu nukkuu samoissa lakanoissa
155. Jondalar14.10.2011 klo 13:35
Kariol,
Mukava saada positiivista palauttta, samaa olen saanut tällä viikolla runsaasti livenä. On muistettu lahjoin ja mahtavin kukkakimpuin. Kannatti käyttäytyä fiksusti työelämässä.

Ei kilpailija,
lausun sinulle säkeistön Kalle Väänäsen runosta, vaikka saitin säännöt sen ehkä kiletää.

Ja se kaekki, mitä näkkyy Tuavetin takkoo,
se on tämän Tuavetti Ruuskasen akkoo.
Niin pyöreenä, punakkana makkoo se
kum puolukka keskellä mättään,
kun o oekeen levinnä levveelle,
piän alla kum pittää se kättään.
Ja nii om pyöree ja pullee povi,
että paejan sissään se kaekki ei sovi.
156. ep15.10.2011 klo 15:41
Ehtisikö kukaan auttaa ? Oikealla ylhäällä "taskulampun" näköiset vehkeet.Enpä tunne lähellä olevaa kaunotartakaan.
157. tuffa Porist15.10.2011 klo 15:45
ep
Tarkoitatko keskellä ylhäällä?
158. ep15.10.2011 klo 16:58
Ihan ylhäällä- nainen vähän vasemmalla "värkit" oikealla
keskellä
159. Juho15.10.2011 klo 17:14
ep, ei tarvi sanoa HUUGO, jos puhaltaa tähän vehkeeseen.
160. tuffa Porist15.10.2011 klo 17:44
ep
Nainen on tunnetun pilapiirtäjän sisko.
161. ep16.10.2011 klo 12:55
Kiitos Juho ja tuffa Porist, taas mennään vähän eteenpäin.
162. miisu17.10.2011 klo 17:27
Kaikki täyttää uutta ristikkoa .
Minä en saa alakeskellä vasemmalla alhaalla tuosta mustasta läntistä selvää - Aiemmin se on kuvannut jotain musiikkiin liittyvää.
Toinen harmaista pystysuorista sanoista on myös kumitettu puhki.
163. tuffa Porist17.10.2011 klo 17:50
miisu
Jos tarkoitat karhun vasemmalla puolella olevaa kuvaa,
liittyy se keittiöön.
164. miisu18.10.2011 klo 10:17
Kiitos tuffa Porist, tarkoitin "tiimalasin "kanssa samassa
olevaa mustaa plänttiä keskialhaalla vasemalla esim ukki vihje samassa
165. tuffa Porist18.10.2011 klo 10:42
miiisu
Siinä laulaja mikki kädessään.
166. miisu18.10.2011 klo 16:58
Kiitos laulajasta :tuffa Porist,mutta vihelläppä alkua toiseen pystyharmaaseen. Olen kyllä paininut ko. kohdan kanssa, en
viittis antaa periksi, muuten on kirjaimia siellä sun täällä
mutta en onnistu "vaaoissa"
167. EJlo18.10.2011 klo 17:25
miisu
Jos tarkoitat toisella pystyharmaalla nimenomaan sitä, joka on toinen vasemmalta, niin mieti mitähän ne kouluikäiset voisivat tehdä iltaisin vaikka tietokoneen kera. Eivät kuulemma kaikki tee, jos ovat kuunnelleet päivällä tarpeeksi tarkkaan opea.
168. miisu18.10.2011 klo 17:47
Eljo kiitos --sitä juuri tarkoitin miten ihmeessä voin olla näin
uuno, ihan vaan yhdestä kirjaimesta oli kiinni,ja niitähän tässä on viikko vekslailtu.
169. Ananias20.10.2011 klo 15:23
Onko sen "suku-tai etunimi"-vihjeen ratkaisusana todella niin kuin ääntämykseltään erään moottoripyörämerkin alkuosa?
Muuten ristikko oli varsin opettavainen. "Ytimekäs" on näemmä sana, jossa sama kerake kirjoitetaan kahteen kertaan. Jotenkin se on aina kuulostanut paremmalta, jos toiseksi viimeinen kirjain olisi eräs toinen kuin oikea vastaus näyttää vaativan.
170. tuffa Porist20.10.2011 klo 16:23
Ananias
Juu, jengimp:hän se...
171. Ananias21.10.2011 klo 10:01
Kiitos, tuffa.
Toivottavasti ratkojakollegat huomasivat olla tarkkoina tämän alarivin "valkoisen herran" kanssa: Minä huomasin erreyksen vasta kuoreenlaittotarkastuksen yhteydessä.
Oli tulla kerake vaikka ääntiötä tarvitaan!
172. Pähkinänsärkijä23.10.2011 klo 15:17
"Ananias", nyt kun saa sanan sanoa niin kuin se kirjoitetaan, kysynkin, miten siis kirjoittaisit ratkaisusanan 'KONSIISI', jotta se kuulostaisi paremmalta. Edelleen, jäin hiukan ymmälleni, mistä kerakkeesta puhuit ilmiselvän 'TUAN'-ratkaisun kohdalla.
173. Ananias25.10.2011 klo 11:51
Terve Pähkinänsärkjä!
Minusta KONSIILI olisi vallan napakka ilmaus ytimekkäälle sanalle, mutta kun se tarkoittaakin kirkolliskokousta - joka tietysti voi olla ytimekäs sekin, ainakin sisällöltään.
KONSIISI on minusta vähän semmonen sössö sana...
Ratkaisun laitoin jo postiin. Nyt en ikävä kyllä pysty tarkentamaan ja mieleeni palauttamaan, mitä vaaran paikkaa oikein tarkoitinkaan.
174. Pähkinänsärkijä27.10.2011 klo 12:34
"Ananias", näissä Hesarin ristikoissa esiintyy joka kerta vähintään muutaman sössö ja kökkö sana, joista sitten intoudutaan kiistelemään ja inttelemään (kuten minunkin nimimerkkini usein), kunnes niihin alkaa tottua (p.o. turtua) niin ettei enää jaksa riemastua ...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *