KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 1.10.2011

6414. IS viikonloppu 1.10.2011

kari kämäräinen1.10.2011 klo 14:35
Nyt oli lipsahtanut Ekiltä normaalia vaikeempi kakspuolonen. Mullakin meni yli kaksi tuntia ratkomiseen ja vieläkin vasen alakulma hieman keskeneräinen. Mutta muuten oli kyllä ihan jeesristikko paitsi se hedelmä oli liian vaikee.
2. Eki1.10.2011 klo 15:18
Luulin että oli tulossa liian helppo. Mielenkiintoista kuulla muita kommentteja.
3. pirjo1.10.2011 klo 15:39
Erittäin hyvä! Ehdottomasti vaikeampi, kuin palloista luulisi. Ja kari kämäräisen tavoin mullakin on enää yksi vajaa sana vasemmassa alalaidassa. Se kinnaa kahdestakin risteävästä, mikä varmaan viittaa laajempaan ongelmaan.
4. pirjo1.10.2011 klo 16:43
Ongelma ratkesi mukavalla tavalla, en vain heti tajunnut sitä. Mutta enpä kerro enempää, että saavat muutkin oivallella!
5. kari kämäräinen1.10.2011 klo 17:18
Pittääpä siis oivallella vielä.
6. Kaapo Jupina1.10.2011 klo 18:58
HAKKAAMISTA ratkaisusana ei tunnu oikealta.

Eki sen varmaan kyllä pystyy selittämään.
7. pirjo1.10.2011 klo 19:01
Kaapo Jupina

Kyllä se ihan ok on, jos on oikein.
8. O1.10.2011 klo 19:01
Aloitin pääkuvan alta ja ajattelin, että tämähän lähti mukavasti
sujumaan, mutta sitten menikin melkein koko päivä.
En suostunut luovuttamaan.
Lopussa kiitos...
Kiitos hyvästä ristikosta! (10)
9. Marco Poloinen1.10.2011 klo 19:04
Jep, sen vasemman alanurkan täsminnässä mullakin loppuaika hupeni. Ja jokseenkin varmasti edelläkirjutelleiden kanssa samoissa risteävissä. Uus-(mulle)vanhan(muille?) tiedon kanssa oltiin tekemisissä. (Jos Kaapokin jätät tunteet syrjään ja nykäset Nykästä, niin asia selkiää!)

Eri vihjelajit olivat aika tasapuolisesti ja -vaikeuksisesti edustettuina. Piilo(sanaleikki)maisuus/mäisyys on ihan kivaa, kunhan se vain pysyy määrällisesti sopivissa rajoissa. Ko. kategoriaan kuuluvat 'sisäköt' ovat ruvenneet joidenkin tekijöiden tuotoksissa yleistymään jo ihan vihaksi pistäen, tässä ne eivät kiusanneet. Kikkailutajullahan näistä Ekin teoksista ei pelkästään selviä, yleistietoa pitäisi olla.

Yksi - ainakin Suomen oloissa - selvä biologinen moka oli tähänkin pitkästä aikaa lipsahtanut. Moitteelta ei tässä tapauksessa pelasta edes se normaalisti lieventävä "ristikkotarkkuus".

Pallotuksessa ei ole valittamista, kolmemiikkakaan ei silti varmaan olisi ollut vääryys.
10. pirjo1.10.2011 klo 19:05
lisätään nyt vielä edelliseen viestiini, että "mikäli minä mitään ymmärrän"
11. Marco Poloinen1.10.2011 klo 19:16
Minäkin lisään vielä pari asiaa. Sen, että kohtalaisen monimielinen on tuo pääkuvan ratkaisusana. Ja sen, että jonkunasteisena itsestäänselvyytenä tahtoo unohtua mainitsematta, että toteutus oli jälleen selkeydessään ja rauhallisuudessaan parasta A-luokkaa!
12. pirjo1.10.2011 klo 19:21
Häivähti tuo Marcon mainitsema moka minunkin mielessäni, kun ratkaisusanaa kirjoitin, mutta en tullut varmistaneeksi asiaa. Täydestä kävi niinkuin väärä raha...
13. pirjo1.10.2011 klo 19:32
ja jatkuu, ja jatkuu...

Joo, minä en löytänyt kuin yhden "sisäkön".

Vuokila tekee muuten minun mielestäni parhaat piilosanat - täytyy oikein kehua! Suomen Kuvalehdestä ratkon kaikki hänen tekemänsä piilarit. Sitä alkaa katsella näitä kielen kirjainjonoja ihan uudella tavalla. Ainoa, mistä en aina pidä, ovat nuo "takaa, lännestä, alhaalta"-luettavat moniosaiset vihjeet.
14. Kaapo Jupina1.10.2011 klo 19:33
No joo. Löytyy se Nykäsestä. Mutta jos se on oikea sana, miksei se löydy Ristikkorengistä?

(...hmph...jupinaa..ärgh..)
15. Jaska1.10.2011 klo 19:45
Nyt sattui niin somasti, että joudun olemaan jyrkästi eri mieltä kk:n ja pirjon kanssa ristikon pallotuksesta. Alku takkusi jonkin verran, mutta muutaman sanan saatuani ei enää tullut normaaleja useiden mindojen taukoja. Jouduin kuitenkin muutaman sanan kumittamaan, ja siten aikani harmillisesti ylitti täpärästi keskisrajani. Oma ranking siis 2+.

En rohkene paljastaa ratkonta-aikaani, mutta arvioimassani kovistilastokeskiarvosuhteessa Juha N:n ja muiden minua paljon nopeampien pitäisi vetäistä tämä tukkoon yhden pallon pehmisajassa siis alle vartissa. Olisihan se hienoa, jos huiputkin vahvistaisivat pallotuksen oikeaksi, voisin vähän röyhistää...

Tosiasiassa tämäkin oli tietysi vain paremman ääripään tilastotapaus, pari kertaa vuodessa niitä sattuu.

Harmillisesti jouduin muutaman
16. Jaska1.10.2011 klo 19:46
Vika rivi aiheeton!
17. Marco Poloinen1.10.2011 klo 19:51
Niinpä. Luulisin, että voimme ihan porukalla nostaa nokkaamme ja todeta, että suht vähän käytetystä sanasta pitää olla kyse silloin, kun "täkäläiset" eivät ole sitä ennen nähneet. Mutta johonkinhan se välillä tuppaa tulemaan tuommoinen, eikä se ihmeemmin tahtia haittaa jos sillä muuten hieno ristikko pelastuu. (Tosi pienestä on jäänyt huippusana kiinni...)
18. pirjo1.10.2011 klo 19:56
No niin, selvähän se on, että nämä minun pallotukseni on 100% subjektiivisia. Tarkoittaa sitä, että kun R:llä katsoin IS-plussasta, että "ai, vain 2½ palloa" ja meinasin jättää ostamatta, niin "mutta kun halvalla saa niin olkoon" - enkä yhtään katunut. (Pilkkusääntöjä ei sitten kaivata, ne on mulla yhtä hukassa kuin pallo(t)kin!)
19. kari kämäräinen1.10.2011 klo 20:05
Jaska: Mie olen ihan amatööri kovisten suhteen, joten oma arviointini pallotuksesta osui kohalleen!
20. pirjo1.10.2011 klo 21:14
Aikaan 19:21 kirjoitin jotain biol.mokan huomaamisesta. Peruutan kaiken siitä sanomani. Tarkistin Wikipediasta ja tietosanakirjasta.
21. Kaapo1.10.2011 klo 21:37
Kyllä se 2½ oli aika sopiva. Ratkesi parissa tunnissa puoliteholla. Kolmonen ratkeaa vasta sunnuntaina ip.
22. iso S1.10.2011 klo 23:40
Jaskan arvio Juha N:n tasoisten (harvalukuinen joukko) ratkaisuun tuhlaamasta ajasta ei liene kaukana. Minulla meni suunnilleen tuplasti tuo vajaa vartti, eli selvästi alle puoli tuntia. Kohtalainen flow oli päällä vaikka toisaalta silmä jo vähän luppasee kun aloitin vasta kilttien poikien nukkumaanmenoajan jälkeen.
23. Marco Poloinen1.10.2011 klo 23:53
Hienosittain arvelen, että selväsanaisten paljastusten puutteesta huolimatta tämän säikeen läpikäynti saattaa kohtuullisessa määrin lyhentää ratkonta-aikaa. Tai ainakin uskon, että kaiken tähän kirjoitetun jälkeen aloitettuani olisin selvinnyt vasemmasta alanurkasta huomattavasti vähemmällä itse-epäilyllä ja reilusti neljännestä lyhemmällä ajankäytöllä.
24. Jaska2.10.2011 klo 00:14
Ratkoessa ehdin noteerata useat pitkät sanat (9 kpl 10-14) ja toisaalta runsaahkon nelikirjaimisten määrän. Suurin aukio 32 ruutua, eikä näyttänyt silmämääräisesti erityisen avaralta. Arvelinkin keskiarvon jäävän selvästi alle kuuden, mutta se onkin 5,9. Ihan hyvä siis, ja sanastokin OK. Yhdellä mainiolla pitkällä on muuten "valheellinen" vihje!

Vihjeitä kun tuli jälkeenpäin paremmin syynättyä, niin eihän niissä ole oikeastaan yhtään varsinaista kikkasellaista. Eipä se kakspuolosten vuoden kärkiaikani siis hoksottimien huippukunnosta todisteeksi kelpaakaan:(

Tuo biologiahäsäkkä (hässäkkä tarkoittaa jotain muuta, opasti kerran eräs muuan en nyt enää muista mistä on kotoisin) on muuten tänä vuonna jo kertaalleen käsitelty, aiheettomasti epäilty olikohan silloin Skyttä.
25. Marco Poloinen2.10.2011 klo 00:58
Joku hämärä muistikuva on mullakin siitä, että joskus lähimenneisyydessä ko. biologista yksityiskohtaa on käsitelty (lienenkö itse ollut sorkkimassa), mutta lopputulosta en muista. Toistaiseksi pysyn kanteessani.
26. Jaska2.10.2011 klo 11:34
Oikaisu: muisteloni 00:14 liittyi eri elementtiin.
27. Juha N2.10.2011 klo 12:31
Minulle tämä oli kolmemiikka, vei tuplasti normiajan, 2.5-palloisten olettaisi ratkeavan puolessa tunnissa. Yleensä "luen" Ekiä nopeammin.

Häiriötekijät ehkä pitkittivät ratkontaa, mutta kyllä tässä oli aitoa kovismaisuuttakin hidasteena. Kiitos siitä :)

Olette keskustelleet vihjeiden piilosanamaisuuksista. Omasta puolestani kannatan niitä lämpimästi. Itse asiassa kätköistä, jaotelmista, käännelmistä, sisäköistä ja anagrammeista pääsee usein kätevimmin liikkeelle. Ja vaikkei aina pääsisikään, niin on niitä silti hauska pohtia.

Muuten: erikoisesti Ekille näyttää olevan luontevaa käyttää laadinnassa sanoja, jotka pystyy vihjeittämään jaotellen.

Tätä kovista sieltä täältä silmäillessä ei aluksi tarjoutunut mitään helposti purkautuvaa, kunnes katse osui pääkuvan alle. Siellä AUTO SAARINEN TAKAA oli helppo keksiä, ja kyseinen aukio ratkesi nopeasti. Mutta muu ristikko tarjosikin sitten kunnon haasteen.

Vasen alakulma jumitti myös minulla pisimpään. Syynä olivat varmaan samat kaksi sanaa kuin muillakin: keskenään risteävät VALKEAKOSKELLA (4) ja HAKKAAMISTA (8). Edellinen piti googlata, jälkimmäinen nykästää. Jälkimmäinen tosin olisi auennut nykäsettäkin, jos olisi heti oivaltanut, millaisesta hakkaamisesta on kysymys.

HAKKAAMISTA ei mielestäni ole pakkorakotyyppinen sana, jota tarvitsisi moittia, mutta VALKEAKOSKELLA on. Se ei sovi laadinnan muuhun tasoon. Tällainen vastaa mielestäni tilannetta, jossa haettavana on vieras karttapaikka, vihjeenään vaikkapa UPOLUN POHJOISRANNALLA.

Kun joku huono sana jää ratkonnan jälkeen kaivertamaan mieltä, ja ratkonnan valmistuminenkin harmittaa - byääh, kakku loppui jo - niin minulla on paha tapa yrittää "korjata" laadinta. Tässä tapauksessa ehdottaisin vasemman alakulman neljäksi pystysanaksi seuraavia, vasemmalta oikealle, simppelisti vihjeitettynä: SIRPPI JA VASARA (8), LUMOAVA (5), ELÄINRADAN TÄHDISTÖ (8), MAITOKAHVI (5). Vaakavihjeitä en luettele, jotta en paljastaisi kahden 6-kirjaimisen sanan loppukirjainta.
28. Juha N2.10.2011 klo 12:40
"Yleensä 'luen' Ekiä nopeammin":

En ehkä kuitenkaan tarkoittanut väittää, että Eki olisi minua hitaampi lukemaan, vaan että yleensä näen Ekin harhautteiden läpi helpommin kuin tällä kertaa kävi.
29. iso S2.10.2011 klo 14:20
Biologiasta puhuminen liittynee kohtaan joka on maallikon silmin katsoen väärin, mutta syvällisemmin tutkittuna oikein. Se on sitten asia erikseen, onko oikein laittaa kolmepalloista helpompaan ristikkoon vihjettä joka vaatii kovin yksityiskohtaista biologian tietoa.

Löysin ristikosta useita lupaavalta tuntuvia aloituskohtia. Valitettavasti ne jäivät aluksi yksittäisiksi sanoiksi, kunnes jostain arpinaama/jazz-William -tienoilta sain useamman sanan ristiin ja siitä homma eteni eri suuntiin vyöryttäen. Näin jälkeenpäin ristikkoa katsoessa en muista varmuudella juurikaan muita varmoja kuin
CASA-
GRANDE
MEILLÄ (7).
Oikeassa alakulmassa yksi ilmeinen olikin kierous ja meni siksi pieleen. Samoin keskellä oleva
LOI-
TON-
TAA (7)
näyttää vaatineen pientä päällekirjoittamista. Minähän ratkon kuulakärkikynällä. Vain joka toinen vuosi itsevarmuus rakoilee ja nöyrryn lyijykynän ja kumin käyttöön. Kolmepalloisissa tämä on huono strategia mutta nehän yleensä hyppäänkin suosiolla yli. Liika on liikaa, ei riitä kyvyt eikä halut moiseen ääriurheiluun!
30. Marco Poloinen2.10.2011 klo 15:41
Jos kerran biologiaa ruvetaan tutkimaan syvemmin, niin ko. sanan vihjeeksi voitaisiin yhtä hyvin laittaa NAISELLA. Jos ja kun otetaan huomioon korostamani "ainakin Suomen oloissa" (semmoistahan vihjeen muoto antaa odottaa), niin ristikon vihje-ratkaisusanapari on kyllä kovikseenkin turhan tieteellinen.
31. Ahti2.10.2011 klo 17:19
Muuten meni "huippuvauhtia" (omassa ketegoriassa), mutta sama kohta kuin muillakin eli VALKEAKOSKELLA (4) piti googlata ja HAKKAAMISTA (8) ei päässyt "nykästämään", mutta kyllä ratkaisusanaksi tuli tosiaan tietynlaista hakkaamista tarkoittava sana. Ajan perusteella katson pallotuksen olleen oikean eli kaksi ja puoli.
32. matts2.10.2011 klo 17:39
Minä taas aloitin ainoasta varmasta eli VALKEAKOSKELLA! Sellastahan tämä ratkonta on, mutta ei oo laatijallakaan helppoa kun hän ei tiedä kuinka moni tietää.
33. pirjo2.10.2011 klo 19:21
Matts taitaa olla jostakin täältä päin myös, minullekin VALKEAKOSKELLA oli ihan tuttu, mutta se ei kyllä tuntunut sopivan pystysanaan ollenkaan. Googlailin jo kaikki vaihtoehtoisetkin kirjaimet. Kumma juttu, miten hankala ihan selkeäkin sana voi olla (siis se pysty-).

Siitä HAKKAAMISESTA on jo niin paljon kirjoitettu, ettei kai lisä pahaa tee... Totean vain sen, että kyllä tämä repostelu väkisinkin auttaa sellaista ratkojaa, joka vasta nyt miettii ko. sanaa. (kuten eilen 23.53 MP totesikin)

Tähän paikkaan vanha vitsi: "Hakkaatko vielä vaimoasi?" -- kolme vastausvaihtoehtoa: kyllä/en (enää)/en vielä
34. Joey L2.10.2011 klo 20:03
Minulla samansuuntainen ratkontakokemus kuin tuntuu joillakin muillakin olleen. Alku kohdasta AUTO-SAARINEN TAKAA, matkan varrella mitä mainiointa ristikkonautintoa ja oivalluksen iloa. Helppouden ja vaikeuden hämmästelyä, pari kumitusta (SIIHEN PYöRISTETÄÄN ja PENSAITA), loppulässähdys kohtaan VALKEAKOSKELLA (Google-tarkistus, oikein, plääh).

Loppu siis lässähti, mutta ratkottua ristikkoa katsellessa tulee taas hyvä mieli. On se hyvä.

[Muuten, aikanansa meinasin, että liityn Sanaseppoihin sitten joskus 50-vuotiaana - pitäisköhän nyt sitten liittyä...]
35. RA2.10.2011 klo 20:38
[Onneksi olkoon, Joey L. Tervetuiloa!]
36. RA2.10.2011 klo 20:41
[Enkä korjaa tuota iitä.]
37. Ripe2.10.2011 klo 20:48
Täyttyi huomattavan nopeasti kakspuoloiseksi. Täälläkin lounaisnurkasta puuttuu pari sanaa; tuo aiheen käsittely kyllä kieltämättä saattaa auttaa hieman.

Muuten: yhtä ratkaisusanaa voisi kyllä pitää yhdyssanavirheenä...
38. pirjo2.10.2011 klo 20:56
Ripen kanssa samaa mieltä. Verrattuna Kauppalehden saunanlämmitysristikkoihin kuitenkin aika lievä virhe.. :-)
39. OP2.10.2011 klo 21:08
Helpohko, mielestäni hieman alle 2½:sen.
Vasen alakulma oli myös minulla viimeisin ratkottava.
Sopivasti ahaa elämyksiä.
Pääkuvan vihjekuva/vastaus yksi parhaista.

Kiitos Eki ja Heikki.
40. matts2.10.2011 klo 22:08
En ole Valkeakosken läheltäkään en kovin montaa kertaa ole edes käynyt siellä (keskustassa). 1. Kerran joskus 50-60 -luvun vaihteessa, sitten vasta 2000 - luvun alussa. Nimi vaan jäi kerralla mieleen (mitä voi pitää ihmeenä kun ei siellä mielessä enää tahdo mikään kauan pysyä).
41. pirjo2.10.2011 klo 23:56
Matts!
Vanhat asiathan pysyvät kauemmin mielessä. Minäkin muistan 60-luvulta monta mukavaa asiaa.

Tuo VALKEKOSKELTA on kyllä muodosta päätellen TOSI VANHA nimitys. Tarttis joskus oikein tutkia, mistä se juontuu.
42. pirjo2.10.2011 klo 23:59
Ihan pikaisesti ei taida löytyä, vaikka samoan pääkaupunkiin asti. Suunta oli ihan väärä!
43. Marco Poloinen3.10.2011 klo 00:10
Minä myös, minä myös, sanoi pikkuinen pukki... ja yhtyi Ripen ja pirjon yhdyssanamielipiteeseen. Ilmeisesti se ei kuitenkaan jäänyt kangertamaan, koska lopetettuani en sitä enää muistanut. Ja varmaan olin siinä vaiheessa enemmän eliö- kuin kielitieteen lumoissa. ;-)
44. pirjo3.10.2011 klo 00:31
Se on tämä puolenyön jälkeinen vartti, kun tuntuu antavan herrojen ajatuksille lentoa (Jaska eilen 00:14, MP tänään 00:10) ; )
45. Jussi vain3.10.2011 klo 00:44
Ratkaisin tämän ristikon ihan ite eli virheettömästi ja omatoimisesti. Kyllä opiskelu on auttanut. Ekille kiitos hyvästä päivärupeamasta. Vasen alakulma aiheutti kumin käyttöä ja googlaamista, mutta selkisi.

Ehkä minäkin alan hiljalleen oppimaan. Jos jollakin on jotain kysyttävää tästä ristikosta palataan uudelleen 7.10 jälkeen.
46. Viljami4.10.2011 klo 15:19
Kyllä tämä ristikko oli minulle kolme miikan tasoa. Yksi hyvä hämäys jumitti ratkontaa entisestään. Pahin oli minullekin tuo vasen alakulma.

Eniten pidin vihjeistä VAATIVA? ja 24/7. Sen sijaan vihje VALKEAKOSKELLA ei ollut minun mieleeni.

Viihdyttävää oivaltamisen iloa Vuokilalta taas kerran Lavoniuksen selkeän ja ilmavan ulkoasutoteutuksen myötä.
47. HM4.10.2011 klo 21:22
Kun vilkuilin Z-ristikon ratkaisua, en olisi ikinä pystynyt ratkaisemaan sitä! Tämä sen sijaan aukeni mukavan tasaisesti sinne lounaiskulmaan ja siihen jäi. Ei aukene Valkeakoskella oleva. Mutta pallotus amatöörin näkökulmasta kohdallaan.
48. Viljami9.10.2011 klo 12:08
Mistähän biologisesta mokasta on kysymys, kun en minä sellaista löydä?
49. RA9.10.2011 klo 12:56
Kysymys lienee tästä: KYYLLÄ > MUNAT

Wikipediasta:
... Kyy synnyttää eläviä poikasia: ne ovat 14–23 cm:n mittaisia ja painavat neljästä kuuteen grammaa.
... Kyykäärme on ovovivipaarinen eläin, eli se munii munia, jotka se hautoo sisällään kuoriutumiseen asti ja synnyttää valmiita poikasia.
50. Viljami9.10.2011 klo 13:15
Kiitokset RA:lle tyhjentävästä vastauksesta. Minulla oli virheellinen käsitys tuosta asiasta.
51. RA9.10.2011 klo 13:50
Minulle ei kyllä aukene tuo Wikipedian teksti niin, että tietäisin, onko tuo vihje-sanapari oikein vai väärin. Että onko sillä KYYLLÄ MUNAT vai eikö ole.
52. Marco Poloinen9.10.2011 klo 14:32
Wikipedian tieto sinällään pitää kutinsa, mutta niinhän se periaatteessa tapahtuu ihmisenkin kohdalla, vaikka jotain käytännön eroja onkin. En vain (vielä) ole nähnyt vihje-vastausparia NAISELLA => MUNAT. Kyykäärmeiden suvusta löytyy kyllä maailmalta joitan muniviakin lajeja, mutta Suomesta ei.
53. iso S9.10.2011 klo 23:09
Nyt menen (hyvin pienen) pätevyysalueeni ulkopuolelle, mutta rohkenen olla eri mieltä siitä että kyyllä ja naisella olisi edes teoriassa samalla tavalla munat. Ero syntyy käsittääkseni siitä että nainen sikiökalvon sisällä olevalle lapselle ravintoa napanuoran välityksellä ja munan sisällä oleva poikanen joutuu tyytymään siihen ravintoon mitä kuoren sisällä on. Miten ja missä vaiheessa ravinto kuoren sisään päätyy on toinen juttu. Kyy ei ole sitä minulle sihissyt.

Naisella on vino pino munasoluja, mutta sekin on toinen juttu. Ero on siis vähän vastaava kuin lankaliittymällä ja kännykällä!
54. Marco Poloinen9.10.2011 klo 23:34
No joo, kansanomaistamisessa joutuu joskus vähän oikomaan mutkia. Silti olen (edelleen) sitä mieltä, että vihjeessä on runsaasti viilaamista.
55. Jaska9.10.2011 klo 23:38
Muistaakseni vastaava hämminki syntyi alkuvuodesta haikalojen lisääntymisprosessista.
56. Kaarina24.10.2011 klo 13:27
Tämän ristikon ratkaisun piti olla 22.10 lehdessä, mutta
saatiinkin vanha ratkaisu. Milloin saadaan oikea?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *