KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 24-25.9.11

6402. IS-viikonloppu 24-25.9.11

pirjo24.9.2011 klo 20:38
Sitä saa, mitä tilaa! Oikeastaan ei tarvitsisi muuta sanoakaan, mutta jatkan nyt jotain, että saadaan juttu auki.

Onpahan upea laatimus - tasapainoinen, värikäs, selkeästi tekstitetty ja hieno kuvitus (Heli Kärkkäinen, tottakai). Ratkaisulauseissa ei moitteen sijaa. Vihjeytys suurenmoista...
Jos oli tässä hiljan käytössä kakkos- ja kolmosvaihtoehtoja, kyllä nyt täytyy ottaa nelosetkin käyttöön.

Yksi ainoa vihje mulla tökkii, jossakin oikeassa laidassa, mutta voi se olla, että olen itse väärässä. En ole oikein alan ihmisiä.

Mutta ei tämä mulla vielä valmis ole, 10 ruutua on auki ja melkein samanverran sanoja "vaiheessa". Siksi tulin tänne koneelle, jos saisin muutaman kirjaimen apua googlettamalla.
2. pirjo24.9.2011 klo 21:07
Googletus tuotti tuloksia: reikiä nolla, niinkuin muinoisessa hammastahnamainoksessa. Eli täynnä on, eikä juuri mitään jäänyt hampaankoloon (yksi seitsenkirjaiminen kyllä on työn alla - itse sana on selvä, mutta miten se tarkkaan ottaen on jodettavissa vihjeestä?)
3. Jaska24.9.2011 klo 23:36
Tarkkaan ottaen pirjon vikakysymys on retorinen, johon toivottavasti kukaan ei intoudu vastaamaan ennen lähetysajan päättymistä. Muuten kyllä mieluusti myötäilen lievästi sordinoiden pirjon suitsutusta. Miinus on näet viikon päästä tulossa, jos tulkintani eräästä toisesta vihjeestä on oikea.

Enkä sitten toivo teidän heti alkavan huudella, että kyllä ne kaikki kyseenalaistamattomia ovat, vaikka olisivatkin. En näet malttaisi olla alkamatta jyystää sitä uudelleen viiden tunnin urakoinnin jälkeen. Mikä on tuplasti enemmän kuin tsetassa, siis on toi Pitkälä aika lälläri Skytän rinnalla.
4. pirjo25.9.2011 klo 00:14
Ehdin jo luulla, että on neutronipommi pudonnut, kun ei ketään näkynyt - onneksi Jaska pelasti tilanteen. Sikälikin, että varmisti tuon retorisuuden, en tosiaan tarkoittanut kysyä; kyssäri kertoi ihan vaan omasta mietinnästä. On varmaan viisainta jättää kysymysmerkit kokonaan pois käytöstä.

Mulla ei täyttämiseen kyllä mennyt kuin puolet Jaskan mainitsemasta. Ennenkin on tuntunut siltä, että taidan olla jonkinlainen "skytisti". Pitkälä on silti suosikkini.
5. Huhhuh25.9.2011 klo 00:19
Kiitti vitusti köyhät ja Vuokilat. Ärrälle ei ole kuin sata kilometria matkaa. Huku Jaska suolentyhjennysongelmiisi
6. Viljami25.9.2011 klo 08:35
Pikkurikollistenjahtaaja Skyttä näytti taas kerran kyntensä. Tämän kanssa sai totta vieköön päänsä pahkuroille pähkäillä ennen kuin ratkesi. Hankalin oli tuo pääkuvan alapuolinen alue.

Useita herkullisen kieroja vihjeitä. Paras ja hauskin minusta vasemman alakulman TUAN JÄLJILTÄ.

Heli Kärkkäisen loistava toteutus kruunaa täyden kympin ristikon.
7. Ylläpito25.9.2011 klo 11:11
Kuvan on ottanut matts, joka lueskelee tätä tällä hetkellä Prahassa.
8. Juha N25.9.2011 klo 11:37
Pallotukseen nähden passeli, kiitos - ei turhia helpotuksia.

Muutenkin tämä oli mielestäni Anttia ja Heliä upeimmillaan. Pääkuvasta ja siitä keksityistä lauseista vielä lisäplussat.

Laatijalle harmillista: tästä on enää vaikea panna paremmaksi :)

Vihjeistä kutkutti eniten MONIEN PARISUHTEIDEN HOITAJA. Onneksi siihen ei tullut hyytävä MORA, niin kuin yhdessä vaiheessa vaikutti. Myös VAKUUTAN JUOMAN KUNNON ja TAIVAAN KOVIS? ansaitsevat ekstraruusut.

Tästä en tykännyt: JARILLA ENSIN. En tiedä, keistä henkilöistä puhutaan. KARILLA ENSIN olisi sopinut omaan yleitietooni paremin.

TOKKO JULIAN SUKUA vaati jälkikäteisgooglaamista sen tajuamiseksi, mitä laatija oli vihjeellä tarkoittanut. Oma lamppuni oli syttynyt teatteriassosiaation kautta.

KAKSI EX-LEHTEÄ JOHTAA herättää kysymyksen, miksi vihjeessä on EX.
9. Esko K25.9.2011 klo 12:00
Tosi hyvä ristikko minä vaan en saa sitä koneelleni näkyviin.
Olen aika äkkinäinen tämän aparaatin kans. mutta edellisen ristikon sain. Pitäs saada vähä apuja:(
10. Tuomas L.25.9.2011 klo 12:15
Juhalle sen verran tiedoksi, että JARILLA ENSIN -vihjeessä ei puhuta henkilöIstä.

TUAN JÄLJILTÄ on minulta toistaiseksi tajuamatta, ehkä ahaa-elämys vielä tulee. Piilokirjaimellinen ILM. 1966 - 1970 ei ollut oikein kiva, vaikka löytyikin googlettamalla. Muuten tämä oli kyllä varsin laadukas ristikko, kuten on jo todettukin.
11. matts25.9.2011 klo 18:40
Joo täällä luetaan ja huomenissa pitäis päästä ratkomaan sitä. Sekö on se KALLISTA -kuva Lyonista?
12. Jaska25.9.2011 klo 18:57
Tuomas L meni paljastamaan varoituksistani huolimatta elisen miinusehdokkaani! Nyt se ei sitä enää ole, koska äsken raikkaalla värikylläisellä aivot vetreyttävällä 11 kmn syyslenkillä yht´äkkiä välähti pyytämättä ja yllätyksenä vihjeelle erään insidenssin seurauksena mitä todennäköisimmin sen oikea tulkinta.

Uusi tilannehan edellyttäisi ilman Juha N:n huomaamaa virhettä täyskymppiä arvosanaksi. Periaatteessa pitäisi nyt sutten taas miinustaa. Mutta enhän minä itse sitä huomannut! Annankin siitä miinuksen itselleni. Voimme myös kuvitella vihjeen täydennykseksi IN SPE, jolloin kympin perään kuuluukin hyvin ansaittu plussa!
13. Jaska25.9.2011 klo 19:01
Ihminen on ihmiselle ja ratkojako laatijalle susi. En kuitenkaan tarkoittanut, että sutten pitäisi miinustaakin.
14. HM26.9.2011 klo 17:16
Haa! Ensimmäinen täyskolmonen pitkään aikaan, joka edes ratkesi, hitaasti mutta varmasti. Kivoja oivalluksia, jopa TUAN JÄLJILTÄ aukesi. Taas kerran kiitokset ulkoasusta!
15. Kollo26.9.2011 klo 22:08
Mitään en taaskaan osannut. Tai noh, neljä sanaa. Masentaa.
16. pirjo26.9.2011 klo 22:34
Kollo :-)

"Jees, ei auta masentua", sanoi veljeni joskus heinäpellolla, kun voimakas tuuli vei heinät hangosta huut helkkariin. Se oli sitä aikaa, jolloin heinät pantiin seipäille ja kaikenlainen masentuminen oli vasta tulossa tänne Suomen selkosille...

No, minusta neljä ensimmäistä sanaa ovat ne tärkeimmät ristikonratkonnassa - joskus on vaikeaa saada yhtäkään sanaa. Älä hävitä niitä, vaan yritä muutaman päivän päästä löytää niitä risteävät sanat. Itse olen valehtelematta saanut yhden "vuoden vaikeimman" valmiiksi reilun kahden vuoden kuluessa! Nyt menee vähän nopeammin.
17. Ahti27.9.2011 klo 07:58
Samaa mieltä kuin Pirjo. Yrittänyttä ei laiteta ja sitkeys palkitaan. Harjoitusta, harjoitusta ja vielä kerran harjoitusta vaativat nämä kolmoset. Pari vuotta sitten olin juuri vastaavassa tilanteessa Kollon kanssa. Tsemppiä vain, niin kyllä se sieltä alkaa tulemaan.

Aiheuttivatpahan taas Antti ja Heli varsinaisen savotan ja otsasuonten tykytyksen. Ruudut täynnä, mutta TUAN JÄLJILTÄ ja --K--- ratkaisut eivät ole täysin auenneet. Jälkimmäinen tulee risteävistä, mutta ensimmäisen piilokirjain vielä mietityttää josko oikein, mutta ainoa kirjain, jolla saa järkevän sanan aikaiseksi. Mielenkiinnolla odottelen ratkaisun selityksen lauantaina, jos mahdollista. Täytyy vielä kuitenkin liikutella harmaita aivosoluja itsekin viikon aikana. Jospa aukeaisi itsellekin ja tulisi löytämisen ilo ja nautinto.
18. matts27.9.2011 klo 11:41
...hankalaa on...
19. Viljami27.9.2011 klo 14:14
Kollo
Kyse on aika pitkälti harjaantumisesta. Kun näiden laatijapirujen metkut ja kaiken maailman fakkisanat oppii tuntemaan, niin se auttaa jo paljon. Toisaalta tämä on kuin dopingin kanssa taistelua, aina ne keksii uusia kierouksia!
20. Kollo27.9.2011 klo 19:05
Tuhannet kiitokset, kun rohkaisitte minua! Palasin ristikolle tänään levänneenä, sain sen tehtyä! Kokonaan! Wouuuh! Olenpas nyt omasta mielestäni aikamoinen tyttö. Keitän kahvit itselleni.
21. Jussi vain29.9.2011 klo 23:59
Älä kollo välitä. Minä olen omasta mielestäni edistynyt suhteellisen hyvin. Vaikka on pallukan ristikko.Täytyy kuitenkin pyytää vihjeitä taas lauantaina, kun rataisu umpenee...

Itse olen huomannut, että vuorokauden lepo ja miettiminen auttaa ratkontaan. Minustakin on muodostunut ristikonratkonnan sm-tasoinen veijari...:) Kuten aiemmissa viestiketjuissakin on todettu.

Miten ihmeessä sait kollo tuon ratkastua, meikäläisellä on muutama sana ja nekin epävarmalla pohjalla? PiruKO TÄSSÄ MEIKÄLÄISEN täyttämistä ohjailee....
22. Jussi vain30.9.2011 klo 00:02
Hyvähän se on Kollon leveillä...:) PRKL!
23. cowgirl30.9.2011 klo 17:51
Antakaa nyt jotain vinkkiä,mikä harava on vasemmassa ylälaidassa.
24. Jaska30.9.2011 klo 18:00
Huomenna vinkataan.
25. Kollo30.9.2011 klo 19:20
Terve Jussi Vain, en itsekään ymmärrä, miten sain sen ratkaistua, tämä oli ensimmäinen kerta, ja siksi olenkin niin tohkeissani. Menin varmaan johonkin flow-tilaan.
Odotankin huomista lehteä ja ristikkoa jännityksellä, arvattavasti!
26. Jussi vain30.9.2011 klo 20:19
Cowgirlille vihjeen annan myöhemmin, kuten vihannes jorolainen eli vihannes jorolainen... vaikka oikeastaan en ole varma asiasta...:)

Kollolle, minä en ole samaan flow-tilaan ole päässyt. Paremminkin olen fresh and iced-tilassa.
27. Jussi vain30.9.2011 klo 21:16
Onkohan WILLIE NELSON vihjeessä kirjoitusvirhe? Pääkuvan oikealla puolella. Tuskin enää pystyy palauttamaan ristikkoa määräaikaan mennessä!? eli klo 24...

Eiköhän lähdetä repostelemaan ristikon saloja...:)
28. pirjo30.9.2011 klo 21:19
Jussi vain, miten niin ei pysty? Tekstiviestillä vastaussanan lähettäminen ei minuuttia kauemmin vie.
29. Jussi vain30.9.2011 klo 21:36
Pirjo!

Tuotapa en tullut ajatelleeksikaan. Kuitenkin numeroilla lähetettävät vastaukset (ratkaisuina) voivat olla melkoista reikäleipää ...? Itsekin olen pari kertaa vastannut tekstiviestillä, mutta voittoa ei ole osunut - vaikka sanat ovat olleet oikein. Puhelinlasku on tosin kasvanut lähetettyjen viestien suhteessa.

Eiköpä 21 jälkeen lähetetyt viestit liene harvemmin voittajien joukossa. Jos täältä joku saa apuja muutaman euron voittoon voisi mielestäni sen pitää ja kuluttaa ylelliseen elämään ja vaikkapa matkailuun (vaikkapa maailmanympäri matkustamiseen) - omistusasunnon, auton, veneen hankkimiseen jne...:)

Täältäpäin ei näillä voitoilla, jotka kuitenkin osuvat harvoille, ei juurikaan matkustella vaikka kohdalle osuisikin. Kyllä siihen pitää lisää asettaa omia varoja noin 99,99%...:)
30. RA30.9.2011 klo 21:45
[Kysymys on yhdessä sovitusta periaatteesta: Lisävinkkejä ei anneta eikä muutenkaan liikoja lörpötellä kuin vasta palautusajan päätyttyä. Yksinkertainen ja selkeä käytäntö.

Tässä ristikossa palautusaika päättyy tänään klo 24.00.
Heti puolenyön jälkeen antaa palaa!]
31. RA30.9.2011 klo 21:53
[Tuosta sovitusta periaatteesta ainoa poikkeus täällä:
HS-ristikot - ne saa uudelleenvihjeittää ja purkaa auki vaikka heti ristikon ilmestyttyä. Näin on myös sovittu.]
32. Jussi vain30.9.2011 klo 22:26
Aina sitä uutta oppii, enpä tiennyt tuosta käytännöstä. Sitten täytyy vain sopeutua sääntöihin. Olisiko näistä säännöistä tehtävä kokoelma sivu eri ristikoiden suhteen? Pyydän anteeksi tietämättömyyttäni. Odotan malttamattomana keskiyön lyöntejä...:)

Kun kello 12 lyö kurkku katkeaa ja niin kurkkuleipä on valmis...
33. Jaska30.9.2011 klo 22:27
Taitaa Jussi vain olla melkoinen kroisos. Satkukin vain "muutaman euron" voitto!
34. pirjo30.9.2011 klo 23:30
Jussi vain,
kolmas kertahan toden sanoo; laitapa nyt pikapikaa tekstari matkaan - jos saat satasen, siinä on 97e voittoa kolmen tekstarin sijoituksella (jos ei kännykän kuoletuksia lasketa). Eihän tässä tarvita edes koko ristikon ratkaisua, riittää kun on 9 pukstaavia oikein... ;D
35. Marco Poloinen30.9.2011 klo 23:38
... ja nehän löytyy tästäkin totuttuun tapaan ihan loogisesti päättelemällä! ;-)
36. pirjo30.9.2011 klo 23:55
Katohan, itse Savon herrakin on paikalla... Luulin jo, että olet jättänyt tämän ristikon väliin tai tosiaan ratkaissut ihan vaan päättelemällä!
37. Jussi vain1.10.2011 klo 00:03
Ei tässä Kroisos olla, mutta ei ole rikstutukkaan sanaristikoilla. Nythän se onkin yli kaksitoista...:)
38. pirjo1.10.2011 klo 00:11
Lähetään me Jussi vain tekemään niitä kurkkuvoileipiä, jooko? Meillä on muuten samanlainen kirjhäiriö. Kun pari päivää sitten laitoin ristikon kuoreen, en ollut millään saada Ilta-Sanomat -nimeä oikein. Siitä tuli jotai Iltata..-alkuista ja piti ottaa uusi kuori (hintoihin siis tulee tuo Itellankin palvelu).
39. Jussi vain1.10.2011 klo 00:17
Sitten meni se kirjekuoren hintakin ja mahdollisesti postimerkkikin? Olisiko kannattanut vain viivata yli väärä osoite ja kirjoittaa uusi osoite alle tai päälle...?:)
40. Jussi vain1.10.2011 klo 00:24
Olisin varmistanut pari sanaani, että ratkominen menisi eteenpäin.

Seppo Jokisen dekkarien seutua HERVANTA
Tuan jäljiltä NAATIT
Ahtisaari
MARTINI
Vaappunee
TAAPERTAVA
41. Jaska1.10.2011 klo 00:25
Se hara(va). Se on tein, jolla multaa kuohkeutetaan. Siis "kuohkeutin", jonka synonyymia haetaan.
42. Jaska1.10.2011 klo 00:33
TUAN JÄLJILTÄ = TUITTU, koska suan jäljiltä suittu. Minä mielsin sen ensin tyhmästi kahden kirjaimen supisteeksi - tu(um)an jäljiltä tu(um)ittu, ja pidin sitä miinuksen arvoisena. Mutta kun lenkillä alkoi päänahka kutista ja jouduin sitä raapimaan, niin oikea earkaisu välähti siinä samassa. Mutta kyllä heti olisi pitänyt:(
43. Jaska1.10.2011 klo 00:35
...ratkaisu
44. Jussi vain1.10.2011 klo 00:42
Tere Jaska!

Minä olin ylpeä, että ratkaisin TUAN jäljiltä takaisinpäin ja sain NAUTITAAN eli NAATIT, ratkaisu olisi hyvä jos olisi oikein...:)

Kyllä melkoisen kaukana ratkaisusana on ajatuksenjuoksustani.

Kuohkeuttimelle olen saanut MÖYHENNIN, jota yritin tarjota MYÖHEMMIN sanan myötä... Onkohan sekään oikein?
45. RA1.10.2011 klo 00:44
MÖYHENNIN se on. Oikein!
46. Jussi vain1.10.2011 klo 00:45
Iltasanomat voisi käyttää lujempaa paperia, paljon pyyhkiessä alkaa ruudut katoamaan...:) Ja takasivu siintää lävitse!
47. Jussi vain1.10.2011 klo 00:53
RA!

Mitä mieltä olet willie nelsonin kirjoitusvihjeestä, onko oikein kahdella nn:llä? Minusta on kirjoitusvirhe...

JE(N)KKA sanan ratkaisuksi tuli TA(N)SSI?
48. Marco Poloinen1.10.2011 klo 01:13
pirjo,

"Savon herra" teki pyhänseutuna todella mieleenpainuvan reissun (varsinkin matkojen osalta) eteläiseen Suomeen, ja toi tuliaisina niin ruumista kuin sieluakin jäytävän 'romuskan'. Viruspuurossa uivat synapsit eivät yhdistelleet normaalisti onnistumisia seuraavia auvoisuusviestejä, joten vähän niin kuin pakkopullan syöntiä oli ratkontatoimitus maanantaina. Fiilikseen nähden aika kuitenkin pysyi ihan kohtuullisena. Enkä nyt sitten yksinkertaisesti ole jaksanut innostua hehkuttamaan, vaikka ristikossa siihen olisi aineksia ollutkin.

Parin, kolmen asiatietoepävarmuuskyssärin poisto edellytti ratkonnanjälkeisen googletuksen suorittamista. Muuten ei kummempia.
49. Jussi vain1.10.2011 klo 01:34
On se mielenkiintoista, että meitä ratkojia on täällä käymässä ja kyselemässä vinkkejä. Osa on ratkonut ristikon ennätyksineen ja hulppeissa etuajoissa, osalla taas ratkonta ei ole avautunut täysin.
Ratkojista osa kuuluu aloittelijoihin, kuten minäkin.

En oikein ymmärrä tätä nopeuteen perustuvaa algoritmia. Eikö olisi mukavempaa, että kaikki oppisivat uutta sanavarastoa - vaikkapa hitaamminkin...:)
50. Wexi1.10.2011 klo 01:38
Olisi.
51. Jussi vain1.10.2011 klo 02:08
Voisiko Marco Poloinen kertoa mitä "romuska" termi pitää sisällään, ei ole tuttu täällä pohjanmaan lakeuksilla. Romu on tuttu, mutta ska lisänä ei oikein avaudu. Liekö perisavolainen lörtsy vaiko jokin muu?
52. Marco Poloinen1.10.2011 klo 02:14
Onko 'lentsu' Pohjanmaan lakeuksilla tuttu? Romuska voi olla se, tai sitten joku muu hetkellistä pitempi ja oireiltaan mahdollisesti epämääräinenkin "vilustumissairaus".
53. Jussi vain1.10.2011 klo 02:25
Lentsu kyllä on tuttu flunssa. Olisiko siis romuskassa kyse eu:n rahoituskriisistä ja Kreikan kykenettömyydestä hoitaa vastuitaan?

Tuskinpa vain, mutta sian selässä tässä mennään...:(
54. matts1.10.2011 klo 07:59
Ei ratkennut, muutamia ruutuja siellä täällä tyhjänä ja sitten kuvan alusta-aukio. En saa mitään yhteyttä Nelson vihjeen vastaukseen edellyttäen että Iseultin kaveri on oikein!
55. RA1.10.2011 klo 08:44
Jussi vain ja matts,
WILLIE NELSON ON YKSI KANNMUSIIKIN SUURIA (7) -vihjeen kirjoitusvirhe on tarkoituksellinen - se juuri on se vihje. Mistä on tullut mikä?
56. matts1.10.2011 klo 08:54
No joo - entäs se keikari kuvan alla ja OH?
57. pirjo1.10.2011 klo 10:22
matts,
Se keikari on kiiotolla.
58. Jasla1.10.2011 klo 10:36
Minullakin löi tuo KANN pitkään tyhjää oltuani jo siinä luulossa, ettei minua enää skytismeillä retkuteta.
59. Ripe1.10.2011 klo 10:47
Minä taas luulin, että kann- on jonkin sanan alku: ainoa oikeastaan, jonka keksin, oli "kannabis" - onhan Nelson ollut tämänkin puolestapuhuja. Siispä metsään meni. Vieläkin kuvan itä- ja eteläpuoli auki, Antakeepa pari vihjettä molemmille puolille!
60. Jaska1.10.2011 klo 11:13
Hiisi vieköön, musta tuntuu, että Ripellä on vielä useampikin sana auki?
61. Tuomas L.1.10.2011 klo 11:25
Ja JARILLA ENSIN oli siis SARA, Jari Sarasvuon sukunimen alku. Ilmeisesti Juha N arveli tämän liittyvän julkkisavioliittoihin tms.
62. Ripe1.10.2011 klo 11:33
Kiitos Jaska - olin ihan sysimetsässä yksin, edes ukki ei auttanut vieläkään selvittämään tuota Nelsonin logiikkaa. Kuvan alta kaksi lehteä puutuvat - minkä alan julkaisuja?
63. VL1.10.2011 klo 11:34
Mikä oln PINNISTELLEN vihjeen oikea ratkaisu? Itse sain siihen "kitka", mutta se ei oikein tunnu järkevältä.
64. Juha N1.10.2011 klo 11:39
Juu, kyllä, erehdyin luulemaan tätä vihjettä tylsästi julkkisaiheiseksi. Ketään muuta paria en keksinyt kuin Sara Paavolainen - Kari Heiskanen, enkä enempiä välittänyt ruveta googlaamaan..

Tuomaksen vinkki "vihjeessä ei puhuta henkilöIstä" ei aluksi auttanut, mutta sitten huomasin, että viimeisen sanan toista I-kirjainta oli korostettu.
65. Marco Poloinen1.10.2011 klo 11:49
VL, PINNISTELLEN => KILPA, joten vaakaankin pääset hieman jotain ehostamaan...
66. Ripe1.10.2011 klo 12:49
Nyt ymmärsin tuon WILLIE NELSONIN! Olipahan vihje, huh!
67. cowgirl1.10.2011 klo 13:20
Oikea alakulma vielä auki,mitä mahtaa olla Tikkakoskella?
68. Marco Poloinen1.10.2011 klo 13:23
cowgirl, Tuntematon sotilas tietää!
69. cowgirl1.10.2011 klo 13:36
?? Eli ensi yökin menee valvoessa.
70. VL1.10.2011 klo 14:17
Kiitos korjauksesta! Valitettavasti hävitin ristikon, joten vaakasanassa oleva virhe jää selvittämättä.
71. Marco Poloinen1.10.2011 klo 14:32
cowgirl, tarkennetaan, että alikersantti Antero (Antti) Rokka sanoi olevansa sellainen. Tuote, jota hän esitteli, oli valmistettu Tikkakoskella.
72. pirjo1.10.2011 klo 16:04
[Marco Poloinen
Minulla nuo synapsit puuroutuvat ihan omia aikojaan. Sitä varten tämä koko ristikkohomma lähti alkuun, että toivon sen hidastavan tätä kehitystä. Nautin noista sinun kirjoituksistasi, niitä saa pähkäillä yhtä paljon kuin ristikkoja. Vaikeaa kylläkin opetella ymmärtämään ihan uutta kieltä enää tässä iässä. - Tämä nyt tuli siitä, että satuin näkemään kuv(i)asi näissä samoissa nettimaisemissa, ja oli siellä Jaskakin; molemmat olette niin kovin nuoria... ja komeita... Tähän muuten ei tarvitse vastata! Viittaan ensimmäiseen lauseeseen, jos ihmettyttää. ]
73. ripe1.10.2011 klo 16:58
Saisko kuvan alla olevasta keikarista vielä vihjeen? Ja TUSKIN TO ----?
74. pirjo1.10.2011 klo 17:11
Keikarilta puuttuu jotain, ja hän on niin vapaa ja iloinen. Mietipä sitä!
Tuota toista en muista, ja olen lähettänyt vastauksen, en voi siis tarkistaa.
75. Kollo1.10.2011 klo 18:38
Pirjo, nämä luokkaväkeen kuuluvat ovat harvoin tyhmiä.
76. Marco Poloinen1.10.2011 klo 19:22
[pirjo, en pystyisikään - menin ihan sanattomaksi!]
77. Jussi vain1.10.2011 klo 19:45
Marco Polo tarkoitatko Suvi Koposta Rokka vihjeelläsi? Kyllä Skyttäkin kaukaa hakee näitä koukeroita...
78. Jussi vain1.10.2011 klo 19:49
Ihmetyttää ansan rooli, onkohan Ikonen kyseessä. Sain siihen ratkaistuksi puolison kappaleen, onkohan oikein vai pitääkö miettiä jotain muuta...:)
79. Marco Poloinen1.10.2011 klo 19:56
Ikosenpa hyvinkin. Tunnetuimpia Ansan rooleista samannimisessä elokuvassa.
80. Jussi vain1.10.2011 klo 20:00
Eli puolison kappale lienee sitten oikein...:) Ja onko Suvi Koponen oikeassa Rokka-asiassa?
81. Marco Poloinen1.10.2011 klo 20:06
Jussi, vähän hankala seurata ajatuksenjuoksuasi; ei tainnut Suvi Koponen olla sota-aikaan edes pilkkeen alkiona isänsä silmäkulmassa. Siis kyseessä on kyseisen sotateollisuustuotepaikkakunnan "tuote-esittelijänä" (ei konsulentti vaan se toinen!) toimiminen ihan oikeassa sodassa, jota 'Tuntematon sotilas' henkilöhahmoineen kuvaa.
82. Marco Poloinen1.10.2011 klo 20:08
Joo, tavallaan tietysti. Menee vähän päällekkäin niin aatokset kuin viestitkin...
83. Jussi vain1.10.2011 klo 20:11
Yleisesti ajattelin, että Tikkakoskella olisi tämän ammatin harjoittaja, kuten Marjo Sjörooskin...:)
84. Jussi vain1.10.2011 klo 20:15
Onpa kivaa ajanvietettä tämä pähkäily näin saunomisen jälkeen. Aiemmin taisin vähän poikkeudellisesti sääntöihin esittää suoraan sanatoiveita. Nyt yritän tehdä ne väärään...:)
85. Jussi vain1.10.2011 klo 20:23
Ilm. 1966-70, mahtaako natsa olla lähellä oikeaa...?:)
86. Jussi vain1.10.2011 klo 20:29
Mielestäni erikoisia vihjeitä àla Skyttä on:

Olivatko ennen?
Ennen kaatoihin?
Ennen puuta?
Vaurioin?
Peitsin?
Seremoniassa?

Sytytys on heikko, mutta kun syttyy saattaa tapahtua alkuräjähdys, josta kaikki alkoi...ööö:)

Ratkaisemattomia ruutuja piisaa...
87. Jussi vain1.10.2011 klo 20:34
Taidan sitten vain yksikseni keskustella ja vastaukset tuntuvan olevan yhtä epäselviä kuin kysymyksen jälkeenkin...:)

Onko tällä palstalla jokin pituusraja vai voiko se jatkua maan ääriin asti, jopa Kiinaan lattiatasosta laskettuna...:)
88. pirjo1.10.2011 klo 20:37
Jussi vain,
jos nuo kysymysmerkilliset oli sulla vielä hakusessa, voisin vihjata näin ulkomuistista paria sanaa:

Seremoniassa katsellaan vaikka rippilapsia, ennen oli pojilla ainakin tummat puvut, mutta ei enää.

Ja ennen kaatoihin viittasi mielestäni kahvipannuun...
89. pirjo1.10.2011 klo 21:06
Kollo,
en ole kovin luokkatietoinen, joten täytyy tunnustaa, etten ymmärtänyt, mitä tarkoitit... Jos kyse oli minusta itsestäni, niin ilmeisesti siis a) en kuulu luokkaväkeen, tai b) olen poikkeus, joka vahvistaa säännön?
90. Jussi vain1.10.2011 klo 21:20
Vaappunee?

Lieneekö
Taa/tava? Vähän varmistaisi pystyyn tulevia kirjaimia?

Kysymysmerkilliset ovat vielä vaiheessa, ongelma on is:n paperin kestävyys, kun suttaa ja pyyhkii alkaa paperi tulla läpikuultavksi...:)

Kynäkin menee välillä läpi ja takana oleva sivukin alkaa olla vaarassa...:) Taitaa kadota koko ristikko pyyhkimisen seurauksena.
91. pirjo1.10.2011 klo 21:25
Kiitos, Jussi vain! Sain jutustasi tosi makeat naurut - jotenkin tuli mieleen Gogol tai Dostojevski... :D
92. Jussi vain1.10.2011 klo 21:27
Onko PEITSIN sirkan ja pääsiäisruohojen yhdistelmä?
93. pirjo1.10.2011 klo 21:30
joo, on!
94. si-tee-raaja1.10.2011 klo 21:33
"Lähettäjä: Jussi vain 1.10.2011 klo 00:24
...
Vaappunee
TAAPERTAVA"
95. Jussi vain1.10.2011 klo 21:38
Onko VÄHÄISIÄ painiketaalat?
96. pirjo1.10.2011 klo 21:44
Jep.
97. Jussi vain1.10.2011 klo 21:45
Mihinkä tämä sopi raville oikein assosioituu. Raville vai pekka raville, vai johonkin muuhun.

Sain tuikea näyttämöllä JONKIN PÖNKÄN, onko oikein?
98. Jussi vain1.10.2011 klo 21:52
VAKUUTAN JUOMAN KUNNON

voisiko isoisä sanoa monikossa näin?
99. pirjo1.10.2011 klo 21:55
SOPII RAVILLE on "joku muu", mutta en yhtään muista mikä--- voisit antaa kirjainten lukumäärän edes vinkiksi.
Ei minusta ole nyt apua.
100. pirjo1.10.2011 klo 21:57
Se JUOMAN KUNTO oli varmaan just noin.
101. Marco Poloinen1.10.2011 klo 21:59
SOPII RAVILLE etsii maailmankuulun muusikon soitinta.
102. RA1.10.2011 klo 22:13
Tuo pääkuvan alla oleva KEIKARI-piirros => AKATON oli kyllä hämäysten hämäys. Piirroksen herra ja vastaussana ovat niin "eri paria" tyyliltään.
103. pirjo1.10.2011 klo 22:25
20.23 kysymykseesi, Jussi vain: onpa hyvinkin lähellä, vain kirjaimen verran lyhyempänä.
104. Jussi vain1.10.2011 klo 22:44
Raville siis istu ja auton romu?

Kaksi ex-lehteä johtaa on myös epämääräinen, miten sen voi tietää?

ja mikä ihme on taivaan kovis?
105. Jussi vain1.10.2011 klo 22:52
Prusti näitä reikiä. Kohta ei tiedä onko sivu päällä vai alla! Voi itkujen itku...:)
106. Jussi vain1.10.2011 klo 23:13
Joko kaikki ovat orrelle kavunneet? Eikö kertakaikkiaan mistään saa apuva! Voi herran pieksut!
107. Marco Poloinen1.10.2011 klo 23:15
[Tuota, Jussi vain (ja soveltuvin osin muutkin kovisten kanssa tuskailijat),

olen itsekin useaan otteeseen korostanut hätäisille vihjeiden kyselijöille, että palautusajan jälkeen lisävihjeitä/ratkaisusanoja ollaan valmiina antamaan tarpeen mukaan. Tilanne on kuitenkin valitettavasti sellainen, että tällä(kin) sivustolla (HS-säikeet poisluettuna) on suhteellisen rajallinen määrä ratkojia, joilla into ja/tai kärsivällisyys riittää rakentaa kerrasta toiseen alkutekijöistä asti sinun tai kenenkään toisenkaan kaverina jo kertaalleen ratkomaansa ristikkoa (kovista).

Kyseessä ei ole minulta eikä muilta mikään epäluottamuslause sinua kohtaan. Yksinkertaisesti se (lähes koko ristikon läpikäynti) ihan hyvästä huumorista ja leikkimielestä huolimatta vain alkaa pitemmän päälle maistua puisevalta. Joten jos jossain vaiheessa huomaat jääneesi jonkun harvan vinkkaajan yhä yksisanaisemmiksi vajuvien vinkkien/vahvistusten varaan, tai peräti yksin, voit epäillä syyksi jotain tässä kertomani kaltaista.

Ihan vilpittömästi ja omakohtaisen koetun perusteella ehdotan, että treenaat mahdollisimman paljon nimenomaan näiden Iltiksen täyskolmosten laatijoiden hieman kevyemmillä ristikoilla. Niistä löytyy lähes samat kunkin omaperäiset jipot, mutta kuitenkin helpommin aukeavina ja siten myös toistojen kautta paremmin mieleenjäävinä. Tonilta ja Ekiltä (TNV:ltä) esim. näistä Iltiksistä ja Punaisesta Pelikaanista, Antilta ja Alfilta ainakin Iisakin ristikoista. Jos olet Sanaseppojen jäsen, koko konkkaronkan laatimuksia (vaativiakin) löytyy jäsenlehdestä. Väitän, että niistä omaksutuilla, kullekin laatijalle ominaisilla vihjeillä ja "konnuuksilla" ratkeavat heidän koviksensakin vähintään 80 %:sti. Loppuja onkin sitten jo eri mielekästä ruotia porukassa.

Tämä saattaa vaikuttaa vähän tylyltä sanomalta, eikä kaikki (kaikkien mielestä) ehdottomasti ole pilkulleen näin, mutta uskon sen sisältävän jotain totuuden siemeniä. Tarkoitus ei ainakaan ole masentaa tai tyssätä, vaan pikemminkin lietsoa asenteeseen semmoista hehkua, että "prkl, vielä minä teille kovikset näytän!" :-)
108. pirjo1.10.2011 klo 23:18
Älähän hätäile. Kaksi ex-lehteä on muotoa **PARI, mieti mikä tavu tuohon eteen sopii, siinä on lyhennettynä eräs ´nykyään vain netissä ilmestyvä entinen paperilehti.
109. pirjo1.10.2011 klo 23:31
No niin, kauniita unia molemmille !O (Tuo on haukotus niin että toinen silmä on kiinni)
110. Marco Poloinen1.10.2011 klo 23:41
[Kiitos, niin myös minun puolestani! (Lupaan katsoa kaiken, mitä vastaan tulee...]
111. Jussi vain1.10.2011 klo 23:45
Marco Poloinen

Ovatko nämä keskustelupalstat vain siis koviksen kolmessa vartissa ratkoville, vai mikä on ongelman ydin.

Jos toiset palstan käyttäjät ovat valmiita auttamaan tällaisia tumperoita kuin minäkin, minusta se on mielenkiintoinen ja hyvä pointti tämänkin palstan pitämiseen. Minäkin pyrin auttamaan, jos sattuu olemaan tietoa!

Mikäli olet tämän palstan ylläpitäjä ja kontrolloija, jos näin on minä en kyllä enää täällä tule vierailemaan. Tällaiset ikävät välispiikit sinulta Marco Poloinen menevät luultavasti turhuuden bittikansioon.

Luultavasti meitä tumpeloita ja avunkyselijöitä täällä riittää, jopa enemmän kuin itsesi kaltaisia loistavia ratkojia, jotka lähestulkoon ajatuksen voimalla ratkaisee ristikon kuin ristikon ja sitoo synapsinsa ristikoiden vaikeaan maailmaan.

Minusta tämä on ollut yhteisratkomista parhaimmillaan ja todella hyvää ajankulua. Sinulla M. Poloinen ei taida sellaista ymmärrystä olla ainakaan viitaten kommenttiisi.

Miten sinulla yleensäkään on palstan asiakkaana valtuudet puhua tämän palstan käyttäjien puolesta, koska et ole administrator, et ole tunnettu nimeltäsi tällä palstalla, kuten eivät muutkaan.

Ainoa, millä voit on kehuskella on oma ratkontataitosi, joka sekään ei ole mitenkään varmaa.

Koitappa pikkasen miettiä ja ajatella vähän yhteisöllisesti

Mielestäni on hieno homma, että täällä voi porukan kanssa yhdessä ratkoa ristikoita. Se on se ydin, eikä se - että aletaan sorsimaan ratkaisuista kyselleitä. Meitä "taaperoita" luultavasti on enemmän. Minun mielestäni tällainen interaktiivinen tuki on tuiki tarpeelllista ja hyödyllistä. Ennenkaikkea mukavaa.

Kummallista, Poloinen!

Jussi Vain
112. Jussi vain1.10.2011 klo 23:55
Kiitos Pirjo sainkin kemiallisen merkin aikaiseksi...:)
113. Jussi vain2.10.2011 klo 00:15
Edellisen kaltainen tämän foorumien käyttäjien eriarvoistaminen on tuskin tämän foorumin tarkoitus.

Ristikot eivät kuitenkaan ole koko elämä, itsekin olen ollut ristikoiden puolesta 40 vuotta vapaalla ja tehnyt työni ilman ristikoista saatuja tuottoisia voittoja.

Nyt eläkeläisenä huomasin tämän hyväksi ajankuluksi. Etenkin lauantai-iltoisin, kun tulee nämä 2 1/2 ja kolmen pallukan ristikot.
114. Jaska2.10.2011 klo 00:33
Jussi vain, sain käsityksen, että olet jotenkin pettynyt siitä, että et ole saanut vastausta lukuisiin vinkkipyyntöihisi sinua tyydyttävällä tahdilla. Etkö tullut ajatelleeksi, että jopa meillä eläkeläisillä voi olla lauantai-iltana muitakin aktiviteetteja kuin notkua määrätyllä säikeellä palvelualttiina avunpyytäjille. Minäkin katselin välillä Monkia ja uutisvuotoa.

Saat tietenkin kysellä niin paljon kuin sielu sietää, mutta varaudu jatkossakin siihen, että apu ei aina tule siinä siunaamassa.
115. Marco Poloinen2.10.2011 klo 00:44
Joo, en ole ylläpitäjä enkä mikään muukaan -tor, omien aivoitusteni pohjalta kommentoin ja toisten aatoksia jonkun sortin kokemuksen pohjalta arvioin.

Yhteisöllisyydestäkin uskon tietäväni jotain, eikä se mielestäni ole aivan parhaimmillaan silloin, kun esim. jonkun vihje(avitus)toiveet alkavat muistuttaa vaatimuksia.

Epäilemättä hieman vajavaisesti esitettynä tarkoitukseni oli vain tuoda esille sitä omakohtaisesti koettua asiaa, että ristikonratkonnassakaan ei latvasta puuhun nousu välttämättä ole paras mahdollinen tapa, ehkä ei kehittymisen kannalta nopeinkaan. Ehkä olen väärässä sinun kohdallasi, mene tiedä.

Suosittelen kuitenkin, että luet kirjoitukset - niin minun kuin omasikin - huomenna kaikessa rauhassa uudelleen ja jatkat johtopäätösten tekoa vasta sitten. Ja jos tulet siihen tulokseen, että tilanteen koko totuus ja oikeampi tyyli löytyy omastasi - ja vaikket tulisikaan - niin ei muuta kuin anna palaa ja "lycka till!"

Ei minusta ole kummallista - ihmiset on erilaisia.
116. Marco Poloinen2.10.2011 klo 00:50
Edellinen siis vastauksena nimimerkin Jussi vain kommenttiin klo 23.45
117. Jussi vain2.10.2011 klo 00:55
Jaska!

Tokihan minullakin on muuta tekemistä. Tänään pistin koivuklapeja ennen saunaa ja saunan jälkeenkin noin 3m3 kellaritiloihin talvea varten. Ja sauna lämpiää talvellakin.

Mutta ÖÖÖ myöskin ihmetyttää..:)
118. Kollo2.10.2011 klo 00:59
Pirjolle vielä: ne luokkatyypit ovat siis yleensä sen luokan edessä, tosin tämän lauantain lehden kertomusten mukaan myös aikoinaan tukasta nostamassa ja numeroita laskemassa.
119. RA2.10.2011 klo 09:52
[Ilmoittaudun kyllä vapaaehtoiseksi ja hyvinkin halukkaaksi ristikon aukipurkuihin vaikka vihje vihjeeltä. Uskon, että tällä lailla oppii ratkomaan - saipa valmiin sanan tai lisävihjeen.

Yksi mahdollisuus olisi odottaa ratkaisua ja pähkäillä sitten yksikseen, miksi jostakin vihjeestä tuli juuri tietty sana. Tämä keskustelupalsta (jos ei tuttavapiirissä satu olemaan muita ratkojia) on toinen mahdollisuus ja ristikon perkuu voidaan aloittaa nopeammin, heti palautusajan päätyttyä.

Selkeintä olisi, jos:

- kysyjä laittaisi vihjeen juuri siinä muodossa kuin se on ristikossa (+ kirjainmäärä) - pieni vaiva, mutta...
=> myös ristikkoa näkemättömät muut keskustelua seuraavat hyötyisivät saadessaan mietiskellä ratkaisuja ja oppia siinä samalla

- kysyjä lukisi ensin, mitä on jo aikaisemmin keskusteltu
=> kun samaa asiaa kysytään taas ja taas ja taas, niin alkaahan se väkisinkin vähän hölmöltä tuntua vastata

- kysyjä ilmaisisi selvästi, haluaako hän lisävinkin vai ratkaisusanan

Päinvastaisista heitoista huolimatta uskoisin, että kyllä meillä kaikilla on myös SE Elämä! Kun vastauksia ei heti ala tulla, siitä - elämästä - se vain johtuu, ei ylenkatseesta eikä pihtaamisesta. Niin mielelläni kuin minäkin notkuisin täällä päivystämässä vaikka 24/7.]
120. RA2.10.2011 klo 10:55
Puhekuplassa ÖÖÖ = VIKAT
... selitys lienee helppo keksiä.
121. iso S2.10.2011 klo 13:58
Jossakin sanottiin että Paavo Väyrynen on kuin Don Quijote. Samassa yhteydessä todettiin että tämä on täydellinen väärinkäsitys. Väyrynenhän ei taistele tuulimyllyjä vastaan vaan niiden puolesta.

Vastaavaa ymmärtämättömyyttä on mielestäni siinä kun "mulle kaikki lisävihjeet heti ja mieluummin ratkaisusanatkin nyt" -ryhmittymä ja "yksityinen neuvominen heti, julkinen paljastelu vasta palautusajan päätyttyä" -poppoo pöllyttelevät toistensa niskavilloja. Tätä ongelmaa ei ole mahdotonta ratkaista kaikkia tyydyttävällä tavalla, mutta olisi kiva jos kaikki osapuolet edes ymmärtäisivät toistensa perustelut.

Itse olen tätä viivästetyn neuvomisen periaatetta ajoittain koettanut puolustaa ja todennut turhan turhaksi. Ymmärrän että yksilön kannalta on kiva jos mieltä vaivaavaan ongelmaan on kiva saada vastaus heti. Kunpa nämä kyselijätkin ymmärtäisivät että sama vastaus näkyy myös niille ketkä haluavat yrittää itse, vaikka seuraavatkin näitä kirjoituksia yleisellä tasolla liikkuvan mielipiteenvaihdon vuoksi. Hyvä että jotkut muut (vaikkapa Marco Poloinen ja RA) jaksavat lyödä päätään seinään. Toivottavasti he tai joku muu joskus löytävät ne kultaiset sanat jotka uppoavat toisin ajattelevien tajuntaan. Nykyisellään eri mieltä oleminen koetaan vain loukkaamiseksi.

Miettikääpä tätä: jos julkinen neuvominen on erinomainen juttu, niin miksi lehdet eivät ole keksineet palvella ratkomista opiskelevia julkaisemalla ristikon kanssa samassa lehdessä myös ratkaisun (kyllä, joissakin lehdissä onkin, mutta ei palkinnollisista ristikoista!) ja selkokieliset selvitykset vihjeiden ja ratkaisusanojen välisestä yhteydestä.

Ymmärrystä odotellessa muistutan että me olemme täällä ylläpidon vieraina ja kylässä pitäisi osata käyttäytyä. Sivustoa ylläpitävä taho on toistuvasti todennut että palkintotehtävän ratkaisusanojen avoin repostelu palautusajan kestäessä ei ole suotavaa. Eikö tätä toivomusta voisi kunnioittaa?

Samalla ylläpidolle toivomusaloite: tämän ja mahdolliset muut käyttäytymisohjeet voisi panna etusivulle tai etusivulla olevan linkin taakse, niin että kiistojen leimahtaessa voisi viitata isännän ääneen.
122. Ylläpito2.10.2011 klo 14:14
Yritetään ottaa tämä viimeinen toive onkeen. Tässä säikeessä on kyllä kysymys palautusajan jälkeen tehdystä kyselystä. Kenenkään ei kannattaisi ottaa lopullisesti nokkiinsa, vaikka mielipiteet menisivätkin joskus hieman ristiin. Kyllä täällä kannattaa pyytää ja antaa neuvoja.
123. iso S2.10.2011 klo 14:32
Juu, asia vain sattui nousemaan esille ja Poloisen hyvää tarkoittava teksti sai tylyn vastaanoton, joten pistin omaa soppaani yhteiseen lusikkaan.

Palautusajan umpeuduttua olen valmis antamaan ja ottamaan neuvoja täällä ja palautusajan kestäessä nokakkain, jos joku tuttu sattuu kohdalle kun on "tilanne päällä" ja päätä vaivaa. Se ei tosiaankaan ole minulta pois, varsinkin kun en itse lähettele vastauksia.
124. pirjo2.10.2011 klo 18:21
Katson olevani osasyyllinen siihen kysymys-vastausleikkiin eilenillalla. Eipä minun olisi tarvinnut ja kenties pitänytkään vastata. Minusta oli kuitenkin muun ELÄMÄn puutteessa ihan mukava miettiä Jussi V:n kysymyksiä, ja juuri siksikin, että ne oli esitetty noin mutkan kautta ihan uusilla vihjeillä! (Siis eräänlainen kolmannen asteen yhteys). No, terkkuja kuitenkin Jussille, toivottavasti jatkat ratkontaharrastustasi. Ja Marco P:n neuvoja kannattaa vilkaista ihan rauhallisesti vielä, hyvää hän nähdäkseni tarkoitti.
125. Marco Poloinen2.10.2011 klo 18:57
[Niin kuin Ylläpito totesi, hieman (henkilöön käyvääkin) polemiikkia herättänyt mielipiteeni koski tässä tapauksessa lähinnä (yhden) ratkojan palautusajan jälkeistä "kysymys-vastauspalvelua". Vaikka esitin asian mielestäni suht neutraalisti, voi siitä tietysti halutessaan löytää ylenkatsetta, eriarvoistamista ja muita tarpeellisiksi katsomiaan negatiivisia puolia.

Haluan kuitenkin korostaa, ettei sanomisistani kovin helposti löydy mitään saitilla kirjoittamista, (palautusajan jälkeistä) kyselemistä tai vastaamista vastustavia tai peräti kieltäviä kohtia. Omien tuntemuksieni ja joltisenkin käytännön kokemuksen pohjalta halusin tuoda esille sen, mitä voi tulla vastaan ja miksi. Samalta pohjalta esittelin tavallaan vaihtoehtoisen tai nykyisen menettelyn lisänä toimivan tavan kehittyä kovisratkojana. Ärsyttäväähän se itsensä älykkääksi ja pystyväksi tuntevasta ihmisestä saattaa olla, mutta toisaalta näytöistä löytyy joitain perusteita.

Itseäni en ole mainostanut huippuratkojana (ei ole perusteita), eikä minusta sellaista tule (siihen on perusteet). Pitkän tien kautta olen kuitenkin päässyt kovisten kanssa tilanteeseen, jossa ristikko jää omatoimisesti aniharvoin vajaaksi. Ihmettelemistä toki riittää usein ratkonnan jälkeenkin. Siltä pohjalta kuitenkin kunnioitan ko. kategorian ristikoiden vaativuutta. Ja jos - toisin kuin useimmat täällä kirjoittavista - joku haluaa, ja katsoo vuosikymmenten tauon jälkeen olevansa pätevä aloittamaan suoraan huipulta, hänen ei passaisi hermostua jos kaikki ei kuitenkaan mene kuin vettä vaan. Eikä ehkä päästää syntymään sellaista kuvaa, että pitempään töitä tehneet olisivat jotenkin velvollisia avittamaan (ristikko ristikolta alkutekijöistään asti) oikotien raivaamisessa. Halujen ja mahdollisuuksien (muu elämä!) puitteissa jokainen voi totta kai toimia niin kuin parhaaksi näkee. Mikään pahimmansorttinen kitsastelija en ole tainnut olla itsekään, vaikka kovin into ja himo väistämättä vähenee oman ratkonnan päätyttyä. Jatkossakin vinkkejä irtoaa tarvitseville - Jussillekin, jos on tarvetta ja kelpaa - mutta rajallisesti ja ehdolla, että on mistä antaa.

Ihan kaikella kunnioituksella tasaveroisia saittilaisia kohtaan!
126. pirjo2.10.2011 klo 20:22
Kollo, 00.59 =>

Minulla oli koulun rehtorina aikoinaan Jouko-niminen henkilö. Oli suuri ilomme siellä kateederin toisella puolella supista, että "Joukossa tyhmyys tiivistyy". Olen edelleen sitä mieltä, että molemmilla puolilla voi olla sekä tyhmiä, että vähemmän tyhmiä.

Jotenkin arvaan, että vihjailusi viittaavat erääseen "henkselienvetelijään". Vakuutan, että en ole missään vaiheessa häntä tyhmänä pitänytkään. Sallittaneen MINUN kuitenkin olla vaikka tyhmäkin? (Tähän oli pakko panna kysymysmerkki)
127. Jussi vain2.10.2011 klo 20:33
Tässä oli lyhennettynä kysymys siitä, että voiko ristikoita ratkoa keskustelevaan tyyliin, eli reaaliajassa ja mukavasti aikaa kuluttaen, jopa arvoituksia ladellen. Tarkoitus siinä oli vain ajankulu.

Miksi yleensä puuttua "säikeeseen", jos ei itse ole siitä kiinnostunut. Ikäänkuin paimentaen mitä täällä saa tehdä. Mielestäni tällainen ristikoita käsittelevä keskustelu on kehittävää, rakentavaa ja mukavaa.

Ei siihen sen enempää turhia tyrmäyksiä tarvita. Kukin vastaa, jos vastaa tai sitten ei.

Minä tumpelonakin olen nyt päässyt pisteeseen yhdeksän ruutua vajaa tämän palstan käsittävässä ristikossa.

Kysyisin mielelläni vinkkejä, jos se ei satu loukkaamaan ketään.

Itselläni olisi näin eläkepäivien ratoksi mahdollisuus kehitellä ristikonratkonnasta kiinnostuneille oma saitti, jossa saisi kysellä ristikoista ilman politrukkia mitä milloinkin juolahtaa ilman rajoituksia.
128. RA2.10.2011 klo 20:51
[Tässä on lyhennettynä vastaus:

Voi ratkoa mihin tyyliin vain.
HETI PALAUTUSAJAN JÄLKEEN.

Ns. ulkopuolisille keskustelun seuraaminen olisi antoisampaa, jos viitsisi laittaa myös alkuperäisen vihjeen ja sananpituuden. Mutta jos ei viitsi, niin ei sitten.]
129. Jussi vain2.10.2011 klo 20:57
Hei RA!

Olen saanut ratkaistua tämän kolmosen nyt pisteeseen, että 9:n ruutua on jäljellä.

En oikein tiedä kirjoittaisinko selkokielisenä vai arvoituksina, koska joku saattaa vielä yrittää omatoimisesti ratkaista ristikkoa?
130. RA2.10.2011 klo 21:01
[PALAUTUSAIKA ON PÄÄTTYNYT (kuten jo tuossa yllä moneen otteeseen todettu). Joten: Anna palaa vain ja ihan millä tyylillä vain.]
131. Jussi vain2.10.2011 klo 21:05
Pääkuvasta lähtee oikealle:
ÖKYRIKKAILLEKO SHOPPAILUPAIKKA

Alas lähtee:
KAUPANTEKO TAIT ...UN TARJOUKSIA. Jatkuuko toinen sana keskimmäisessä?

Mielestäni hieno vihje oli Terve Moro, johon tuli sitten vastaukseksi ALDO...:)
132. RA2.10.2011 klo 21:08
Alas lähtee:
... KAIT ILMAN...
133. Jussi vain2.10.2011 klo 21:17
Jep, minulla olikin väärin RISTI pystyssä, se onkin sitten RISKI, joka arveluttaa.

KAIT sanan jälkeen tulee pystyyn pyhänäkin (4x5 aukko on ongelma).

Eli pyhäkin 6 kirjainta alkaa PAN... voi olla myös väärin. Tarkoittaako Ahtisaar<ul>i</ul> martin ikiomaa i-kirjainta, eli MARTINI.
134. Jussi vain2.10.2011 klo 21:22
Näköjään näissä lomakkeissa html-komennot eivät toimi. Ahtisaaren viimeinen i oli alleviivattuna (ul=underline, /ul pitäisi päättää alleviivaus).
135. RA2.10.2011 klo 21:24
Heh, tuo alaspäin lähtevän lauseen viimeinen sana - TARJOUKSIA - haetutti pitkään. Minulla oli siinä mm. alennUKSIA, tinkaUKSIA.

PYHÄNÄKIN = PATRIK (Pyhä Patrik)
AHTISAAR_I_ = MARTINI (Martin I)
136. jussi vain2.10.2011 klo 21:35
Tuo ahtisaaren i oli minulla melkein ensimmäisenä. PATRIK olisi myös pitänyt oivaltaa, mietin aiemmin PARTEKin liittymistä pyhään.

Onko ennen puuta sitten RUORI, yritin siihen sovitella, jos jonkinlaista laivaa?

Sain tätä myöten selvitettyä, eli "ennen kaatoihin" TOROT. Sitä en ymmärrä, miten OULU sopii ansalle?

Nyt ei ole enää kuin yläkeskellä aukko

Melkoisen hyvä vihje on hyväpaimen eli ALAOVI...:)
Ilmakiväärein? 12 kirjainta, RASTASJAHDIT saattaa tarvita säätämistä. Pystykeskellä ei ole aivan varmoja...:)
137. Jaska2.10.2011 klo 21:45
(K)ANSA(K)OULU
RASTASJAHDIT oikein.
138. Jussi vain2.10.2011 klo 21:47
Käympäs välillä pinoamassa puita...:)
139. Jussi vain2.10.2011 klo 21:51
Voisiko joku selventää, miten tämä IKIILO on taivaan kovis? Nyt pinoamaan...
140. Marco Poloinen2.10.2011 klo 22:03
Vain "melkoisen hyvä" on HYVÄ PAIMEN. Pinottuasi voit säätää sen vastausta.

Jos KOVIS on ratkojalle maan päällä ILO, niin taivaassa laatija arvioi sen ilon kestävän IKIajan.
141. Jussi vain2.10.2011 klo 23:18
Nyt puut ovat pinossa ja hikeä pukkaa.

Onko pääkuvasta ÖKYRIKKAILLEKO sittenkin väärin. Alaovi hyvään paimeneen olisi niin hyvin sopinut ja vielä vitsikkäästikin. On siinä yläkeskisumpussa sitten, jotain väärin.

Onko tämä ilmakivääreinkään RATSASTUSJAHDIT oikein. Tainnut Skyttä tarkoituksella sekoitella pakkaa DIAS-DIOR-REIS ja ALAI-sopalla?...:)
142. Jussi vain2.10.2011 klo 23:29
Pitäisikö ÖKYRIKKAILLEKO taipua ÖKYRIKKAIDENKO? pääkuvasta oikealle?
143. Jussi vain2.10.2011 klo 23:33
Tuossahan tuli kirjoitusvirhe:

"Onko tämä ilmakivääreinkään RATSASTUSJAHDIT oikein. Tainnut Skyttä tarkoituksella sekoitella pakkaa DIAS-DIOR-REIS ja ALAI-sopalla?...:)"

piti olla RASTASJAHDIT RATSASTUSJAHTIEN sijasta.
144. Marco Poloinen2.10.2011 klo 23:33
Pitäisi.
145. RA2.10.2011 klo 23:34
ÖKYRIKKAIDENKO
146. Jussi vain2.10.2011 klo 23:37
Kiitos Jaska!

Nyt ymmärsin OULUnkin, eli ansan eli siis kansan kOULU. Molemmista k poistettu.
147. Jaska2.10.2011 klo 23:43
Jussi vain, alkaa haiskahtaa vedätykseltä. Tai sitten klapihommat eivät auta alentamaan höyryn painetta.
148. Kollo2.10.2011 klo 23:46
Pirjo: Jee! Kyllä meillä aatokset käy nyt yksiin! (tykkäsin tuosta Jouko-tarinasta)
149. Jussi vain2.10.2011 klo 23:54
Kiitos RA, nyt tässä on taas kahdeksan reikää. Jos hyvä paimen ei olekaan ALAOVI, eihän se voi olla ALAANIkaan? Iholla voi tuntua UDUT tai EDUT?

Tuo hyvä paimen harmittaa kun ei ollutkaan ALAOVI...:(
150. Jussi vain2.10.2011 klo 23:58
Jaska!

Miten vedätykseltä? En minä tässä ketään vedätä.
151. pirjo3.10.2011 klo 00:07
Jussi vain, kyllä se ALAANI on, paimentolaiskansan jäsen.

Tuo vedätys on kyllä käväissyt mielessä....
Siitä tuli mieleen, että lähdenpä vetelemään hirsiä (puuhommia minullakin!)
152. Jussi vain3.10.2011 klo 00:20
Kiitos Pirjo!

Alaovi olisi ollut niin mukava...:) Alaani oli minullakin kiikarissa, mutta (kerrostalon) ALAOVI tuli voittajaksi.

Tein tänään sellaisen uroteon, että ratkaisin Erkki Vuokilan 2,5sen ihan itte. Vasen alareuna aiheutti ongelmia, mutta selvisi googlaamalla.

Yhden pallon ristikoita en ole viitsinyt täytellä ja kakkosetkin ovat siinä ja siinä. Liian helppoja...:)
153. Jussi vain3.10.2011 klo 00:25
Kaksi ruutua enää vajaa. Onko saksatar RENATE ja tokko Julian sukua DIAS. Pirskatisti harmittaa kysellä!?
154. pirjo3.10.2011 klo 00:37
Jussi V.
No, jos nyt vielä tämän kerran. RENATE kuulostaa perin saksalaiselta naisennimeltä. Ja googlasin yhdistelmän JULIAN DIAS, sieltä löytyi senniminen ihminen, ja on sillä kuulemma jokin karrieerikin- katso itse, siellä oli hänen puhelinnumeronsakin.... ; )
155. pirjo3.10.2011 klo 00:45
Jussi V.
Hitsi, kun mulla ei ole sitä ristikkoa enää - Googlesta löytyi myös DIAZ, joka on ainakin joku julkkis. Että jos kyse on viimeisestä kirjaimesta, on kaksi mahdollisuutta valita.
156. Jaska3.10.2011 klo 00:47
Anteeksi, mutta TUSKIN JULIAN SUKUA on NORA (Roberts). SAIN YLÖS on siis NIAS. Ja jussi vain, jos vielä yllättäen löytyykin tyhjiä ruutuja, niin odottaisitko yst. ratkaisua 15.10.:)
157. pirjo3.10.2011 klo 00:50
Jaska,
kiitos oikaisusta! Ei ollut tarkoitus johtaa harhaan.
158. Jussi vain3.10.2011 klo 00:51
Heippa Pirjo!

Kyllä tuo Dias on ollut kirjoitettuna useaan otteeseen. Onko se ylin nelikirjaiminen sitten DIRE, en kyllä tiedä mistä se siihen putkahtaa.

Jos se on DIRE, sittenhän iholla tuntuvat IDAT, vaikka en ymmärräkään, kun olen niin pieni ja luppakorva...:)
159. pirjo3.10.2011 klo 00:56
Jussi vain,
tekisi mieli sanoa, että olet hyvä kuljettamaan. Mutta kun sellainen MAHDOLLISUUS on, että olet tosissasi, niin luepa tuo Jaskan oikaisu yläpuolelta!

Tämä oli sitten viimeinen valssi...
160. Jussi vain3.10.2011 klo 01:04
Se on täytetty!
161. Wexi3.10.2011 klo 01:12
Yippee Myrskytuuli!
162. Ylläpito14.2.2013 klo 13:59
Tätä säiettä sivutaan toisen IS-koviksen yhteydessä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *