KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 13.-14.8. 2011

6341. IS-viikonloppu 13.-14.8. 2011

Jaska14.8.2011 klo 00:24
Kokonaisuutena jonkin verran helpompi kuin äksä, joka olikin minulle tyylipuhdas pahis himoineen kaikkineen. Toki tämänkin knopeista meni niin pöyrryksiin, että lopettaessani en enää muistanut, milloin aloitin! Niin ikään yksi sana vaatii vielä valkenemista. Epäilys jäytää, onko mulla virhe vai olenko taas tajurajoitteinen vai onko laatijalle sattunut lapsus? Mutta eihän se toki ole mahdollista...

Yksi minulle outo sana googlautti, pari ilmeistä uudissanaakin (ihan OK) olivat sitä vastoin helpohkoja. Eräs kekseliäs vihjeuutuus neutraloi pikkumiinukset, kuten koviksessa tarpeettomat sitaatit. Kiitettävä arvosana odottaa silti vielä em. epävarmuuksien selviämistä laatijan hyväksi.
2. Marco Poloinen14.8.2011 klo 01:33
Niinpähän näyttäisi olevan yhden sanan paikka, johon käy vain yksi hyvä sana. Ei kyllä harmainta aavistusta vihjeeseen liittymisestä. Vihjeeseen vastaava ratkaisusana taas vaatisi pystysanan muutosta, jolloin sen yhteys vihjeeseen häviäisi. Kimurantilta tuntuu ja epäilystä on ilmassa...
3. Viljami14.8.2011 klo 11:28
Minua mietityttää vihjeen MIEHISTYNYT RIITA ratkaisusana. Joko minulla tai laatijalla on siinä virhe. Vanhasta kokemuksesta täytyy kuitenkin sanoa, että todennäköisesti minulla.

Vihjeeseen TUOTTAA AITOA sain oudon ratkaisusanan, jonka tarkistamisessa ei ollut Googlestakaan apua.

Hyvistä vihjeistä voisi mainita 500000, HYPPIVÄT RUUDUSTA TOISEEN ja HYVÄ KUN LIIKKUU.
4. Tuomas L.14.8.2011 klo 11:52
Minäkään en saa vihjettä MIEHISTYNYT RIITA ja alarivin kellonkatsojaa sopimaan yhteen; molempiin saisin ihan hyvän ratkaisusanan, mutta ne eivät sovi toisiinsa.

Viljami, TUOTTAA AITOA -vihjeen ratkaisu ei ole mitenkään outo sana (yllättävä kylläkin), joten sinulla on todennäköisesti virhe.
5. Jaska14.8.2011 klo 12:05
Näytän saaneen tukea epäilylleni kahdesta useimmiten ei epluotettavana pidettävästä lähteestä. Itse en tohtinut paljastaa kyseistä kohtaa, koska mahdollisuus helpottaa tai vaikeuttaa muiden ratkontaa on vaarana, jos/kun tarkastajan ilmoitusta virheestä tai virheettömyydestä ei ole saatu. Erotuomari ei siis ole vahvistanut matsin Pitkälä - ratkojat ottelutilannetta 0-3, vaan saattaa hylätä maalimme!

Viljamin oudoksunta tuntuu oudolta:)
6. Jaska14.8.2011 klo 12:06
0-4 on siis tilanne, jollei Tuomas L:kään ollut paitsiossa...
7. Viljami14.8.2011 klo 12:21
Tuomas L
No niinpäs olikin virhe! TAMMI!-vihjeen kanssa risteävä kirjain oli väärin. Kesti tosin korjauksenkin jälkeen vähän aikaa tajuta tuo yhteys ratkaisusanaan. Mainio vihje.

Kiitokset viestistäsi.
8. Marco Poloinen14.8.2011 klo 12:36
Ratkoneille lienee selvää, että em. kipupistettä minäkin tarkoitin. Epämääräisyyttäni perustelen samoin argumentein kuin Jaskakin.
9. Juha N14.8.2011 klo 13:02
Tilanne on itse asiassa 0-5.

Kyseisen alueen laadintaa on tarkastuskierroksen jälkeen ehkä muutettu. Kun vihjeet vaihdettiin, alareunan piirrosvihje jäi epähuomiossa vaihtamatta?

Mikähän mahtoi olla alkupuperäinen laadinta, ja miksi sitä piti vaihtaa? Ehkä sanan SULJIN paikalla oli huono yhdyssana. Kun Toni vaihtoi tarkastajien suosituksesta sen paremmaksi, neljää muuta sanaa piti samalla muuttaa? Nämä olisivat olleet KUUKKELIN TUNTEMA, MIEHISTYNYT RIITA ja alueen kaksi kuvavihjeellistä sanaa? Toni vaihtoi sitten vihjeet uuden laadinnan mukaisiksi, paitsi ei yhtä: alareunan alkuperäinen kuvavihje jäi paikalleen? Tai kenties sekin vaihdettiin, viimeisenä, mutta painoon lähti epähuomiossa viimeistä edellinen tallennusversio?

Tämä kovis oli mukavalla tavalla tasaisen vaikea kaikkialta. Vaikka oikeita ratkaisusanoja putkahti päähän vähän joka puolelta, ratkonta ei avautunut mattona oikein mistään. Piti vain koko ajan keksiä lisää sanoja sieltä täältä.

Pieneksi kauneusvirheeksi mainitsisin erään ratkaisulauseisiin sisältyvän sanan kolme viimeistä kirjainta. Lause kuulostaa niiden takia hieman kököltä. Miksi moinen nyanssi? Ilmeisesti siksi, että sanalle varattu tila vaati. Mutta kolmeksi viimeiseksi kirjaimeksi tulisivat kyseeseen myös NSA. Joskin oletan saavani vasta-argumentteja :)

Harmi, enää 4 neljä ristikkoa jäljellä tässä sarjassa.
10. Jaska14.8.2011 klo 13:26
Juha N:n argumenteista vakuuttuneena totean virheen muussa kuin ratkojaportaassa tapahtuneen. Tämän voi rinnastaa tapauksena kaunoluistelijan kaatumiseen, mutta arvostelussa tiet erkanevat. Ristikossa siitä rangaistus on kovempi: kokopukki. Siis kasi tästä.

Joo, ne kolme vikaa olisi voinut muuttaa nurkan muun laadinnan vaikeutumatta. Ehkä aikataulu oli tiukka. Pikkujuttu.
11. Viljami14.8.2011 klo 13:45
Jaska
Taisin tosiaan antaa liian tarkat koordinaatit tuolle virhe-epäilylleni. En tullut ajatelleeksi esittämääsi näkökulmaa. Täytyy olla ensi kerralla varovaisempi.
12. kysynpävaan14.8.2011 klo 17:51
Mitäpä olette mieltä ristikon ratkaisusanan numeroinnista?
13. Jaska14.8.2011 klo 18:35
Voi olla vihrealtis huolimattomalle lähettäjälle.
14. tonimikael14.8.2011 klo 21:09
Jaahas, MIEHISTYNYT RIITA -vihje jäi näköjään korjaamatta. Anteeksi ihmiset.
15. pirjo14.8.2011 klo 21:41
Helpotti. Vaan mites nyt sitten ratkaistaan tuo kohta? Muuten on valmis ja alarivistä huolimatta jälleen upea tehtävä!
16. Jaska14.8.2011 klo 21:52
Pirjo, sehän ratkeaa risteävillä. Keksi sitten itse vihje!
17. pirjo14.8.2011 klo 22:17
Jaska,
voisikohan se MIEHISTYNYT RIITA olla vaikka TAITEILLUT?
18. Jaska14.8.2011 klo 23:59
Minä en sano mitään, sanoi Elmon Aliisakin.
19. Ahti16.8.2011 klo 07:45
Uhh ja äh. Kolme yötä piti kaiken kaikkiaan nukkua, että sai tämänkin aakkosen ähellettyä kulma kerrallaan kohdilleen (toivottavasti).

Oikea alakulma aukesi eilen illalla rennosti, kun vaihdoin RENNOLLE toisen ratkaisun.

Tänä aamuna aukesi sitten pääkuvan ympäristö, kun älysin luopua "varmasta" EPÄAITOJA ratkaisusta.

Myös keltapäisen kanan ratkaisu kirkastui lopulta piilokirjaimen osalta, joka näytti olevan ainoa mahdollinen ja nyt se on järkeenkäypä.

Mitä tulee sitten alakerran vihjelapsukseen mielestäni on aivan sama korjataanko alarivin kuvavihje vaikka karttakuvavihjeeksi tai MIEHISTYNYT RIITA vihje lyhyeksi vanhahtavaksi työkaluksi.

kysynpävaan - voihan tuo numerointi olla viimeinen harhautus meille kännyköillä ratkaisuja lähetteleville. ;-)
20. Ripe17.8.2011 klo 19:07
Taidan olla aina tämä viimeinen kommentoija, joka epätoivoisena ilmoittaa, että liian ylivoimainen minulle! Koilliskulma on täytetty, lisäksi muutama hajasana - se jälkeen pelkkää arvailua ja kumitusta. Yrityksestä ei voi moittia (sanoo vaimo :) ), mutta voittajani löysin tällä kertaa. Seuraava sitten paremmin...
21. HM17.8.2011 klo 19:30
Sama juttu täällä, ei aukene enempää!
22. PS17.8.2011 klo 21:34
Kovasti pistää hanttiin, ei ole kuin pieniä arvailuja siellä täällä.
Toivottavasti tulee apuvinkkejä ratkaisun palautusajan jälkeen.
23. Marco Poloinen17.8.2011 klo 22:04
Varmasti. Vinkkejä tai vastauksia, ihan valinnan mukaan. Muutenkin on jäänyt kommentointini vähälle, jospa sitten siinä yhteydessä enemmän...
24. Ripe18.8.2011 klo 09:04
Sisu ei antanut periksi, joten vielä kerran tartuin haasteeseen (ärsyttävä muotisana!). Ohoh, keskeltä alkoi aueta ja nyt keskus on jo täynnä. Toivottavasti se leviää tuosta nurkkiin kuin veteen heitetyn kiven laineilu. :)
25. Ripe18.8.2011 klo 20:03
On se kumma, että oikeastaan yksi älynväläys voi avata koko ajatusmaailman uudestaan. Keksin keskelle parin apusanan avulla ratkaisun kohtaan HYVÄ KUN LIIKKUU. Siitä alkoi pikkuhiljaa täyttyä ja viimeiseksi jäi lounaiskulma. Hauskoja vihjeitä paljon (SAKKI MAALATTUJA, ERÄS KIVESTÄ, aika hämäävä!, 500 000?).
Tämä oli kyllä työvoitto jos mikä!

Ei muuta kuin Z:aa odottelemaan!
26. PS23.8.2011 klo 18:51
Joko täys kovikset ovat vaikeutuneet, tai sitten alkaa itsellä kunto heiketä. Tämä on pitkästä aikaa sellainen ettei aukene edes ajan kanssa. Yläoikea ja keskusta täynnä, vasen reuna ja oikea alakulma täysin levällään.
MP lupaili lisävinkkejä, nyt taitaisi olla sen aika. Lisävihjettä vaikkapa kahteen pitkään vaakasanaan, "monet sanomalehden päälle" ja "kuukkelin tuntema". Ne avaisivat varmasti uusia uria.
27. PS23.8.2011 klo 18:55
Heti kun olin lähettänyt edellisen, tajusin että etsin kuukkelin tuntemaa väärältä alueelta, onkohan tullut liikaa käytyä lapissa patikoimassa. Ei tämä kuitenkaan taida paljon auttaa eteenpäin, täytyy yrittää pohtia uudelta kantilta.
28. Jaska23.8.2011 klo 20:03
1. Liittyy varhaiseen hörpintään.
2. Yhdyssana 4+9, jälkiosan alussa 5/6 enemmän ääniä saaneesta hävinneestä.
29. Marco Poloinen23.8.2011 klo 20:50
Lienee jo selvinnytkin, mutta pikku lisäyksenä MONET SANOMALEHDEN PÄÄLLE? -problematiikkaan voin kertoa, että ratkaisusanan ilmoittama asia ei itselläni toteudu käytännössä koskaan kahdesta syystä: sanomalehdet ovat laatikossani reilusti iltapäivän puolella, ja edesmenneen Harri Holkerin lausuma pitää kutinsa myös minun kohdallani!
30. PS23.8.2011 klo 21:27
Kiitokset. Näillä yritän kunhan työkiireet hellittävät.
31. suomalainen24.8.2011 klo 10:58

Olen myös hidas ratkoja, saan näitä kolmosia täyteen joskus ihan itse, joskus vastausajan jälkeen tällä palstalla saamien lisävihjeiden avulla.

Tämänkertainen kovis on minullekin liian vaikea, yhden nurkan olen saanut avautumaan, mutta suurin osa on ratkomatta. Hajanaista ratkontaa siellä täällä.

Voisitko esim. M Poloinen antaa ihan selvän vastauksen PS:n aikaisemmin kysymiin vihjeisiin, vaikkapa sillain idästäpäin luettuna, niin jokainen palstaa lukeva voi itse päättää haluaako suoran vastauksen. Vastaustahan ei heti osaa lukea, jos se on ilmaistu "väärinpäin".

Kiitos jo etukäteen..
32. Jaska24.8.2011 klo 11:25
1. täkiäleetumaa
2. imtiroglaukah
33. PS24.8.2011 klo 11:51
Kiitokset hyvistä lisävihjeistä, näillä täyttyi, tosin oikean laidan keskikohta pitkän kumituksen jälkeen.
34. ps24.8.2011 klo 11:55
Oli tullut näemmä selkokielisiäkin vastauksia, näitä en huomannut, onneksi koska ratkesi muutenkin.
35. suomalainen25.8.2011 klo 09:33
anteeksi ps, ei ollut tarkoitus mustata mainettasi selkokielisellä lisävihjepyynnöllä....
36. Jaska25.8.2011 klo 09:56
Noista kahdesta ratkaisusanasta toka oli mahdollisesti ristikoissa ensikertalainen, mutta eka ei ollut!
37. PS25.8.2011 klo 16:19
Täytän oikeastaan vain IS-koviksia ja niistä en muista tuota ensimmäistäkään ratkaisusanaa. Olin kyllä oikeilla jäljillä, mutta kun olen Holkerin ja MP:n kanssa aamujuomissa samalla linjalla niin siihen juomaan ei sopivaa sanamuotoa löytynyt.
38. Marco Poloinen4.9.2011 klo 13:25
Siirto:

6369. IS-KOVIS 13.8. RATKAISU
Lähettäjä: HERMANNI 4.9.2011 klo 12:22
Käsittämättömiä kohtia ratkaisussa useita. Selitys oli -EHTO ja ratkaisuksi esitetään THANT, vaikka vastaussanalle on vain neljä kirjainta. Viereisestä kuvasta tulee TAKAO - herää kysymys??? Joitakin muitakin ihmeellisyyksiä. Voisiko olettaa, että julkaistut ratkaisut olisivat OIKEIN??
39. Marco Poloinen4.9.2011 klo 13:28
Ei voi. Jos jotain pitää olettaa, niin on arveltava jonkun kertaalleen hylätyn kehitysversion vastauksen joutuneen vahingossa lehteen.
40. Juha N4.9.2011 klo 13:37
Minulla ei ole viikonloppu-Iltis vielä hallussa, enkä siten näe Hermannin kuvailemaa ratkaisua, mutta kyseessä lienee laadinnan (ja toteutuksenkin) alkuperäinen versio. TAKAO vaihdettiin jälkeenpäin sanaan MATAA, ja muitakin muutoksia tehtiin. Vihjeet vaihdettiin, paitsi yksi: MIEHISTYNYT RIITA, joka on väärä vihje uudelle ratkaisusanalla (ATRA?), sillä se viittaa alkuperäiseen ratkaisusanaan ATRO.
41. Marco Poloinen4.9.2011 klo 13:46
Ratkojan kannalta lienee ollut jokseenkin yksi lysti kumpaanko vihjeeseen vastasi "väärin". Itse pistin "ÄH-miehen" ratkaisuksi MACAO.
42. Juha N4.9.2011 klo 14:02
Minustakin MACAO parempi sana kuin ATRA.

Itse päädyin tulkitsemaan tämän ristikon ratkeamattomaksi. Minulla on tyhjät ruudut MATAA-sanan kolmannen ja viidennen kirjaimen kohdalla.
43. Ahti4.9.2011 klo 17:27
Kuten jo aikaisemmin totesin makuasia kuinka siihen virheelliseen kohtaan vastasi. Laitoin itseasiassa molemmat sanaparit eli MACAO ATRO ykkösvaihtoehtona ja MATAA ATRA kakkosvaihtoehdoksi.
44. Ahti5.9.2011 klo 07:12
Viidenneksi alimman rivin ROIsta poistuu RO ja kolme alinta riviä ratkaisussa näyttävät olevan jostain aikaisemmasta versiosta. Ainakin itselläni on seuraavat ratkaisut: UIVAT --> LOMAT, ASUT --> ASTE, THANT --> ELIN (eli oikealla olevan väärän tai oikean kuvavihjeen ruutua isonnettu yhdellä ruudulla), SUAT --> SLAM ja RAJAUSROINA muuttuu kahdeksi sanaksi eli RAJAUS ja OONA. Lisäksi nuo aikaisemmin mainitut sanaparit oman maun mukaan eli MACAO / ATRO tai MATAA / ATRA.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *