KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2648

6290. HS 2648

Owlie8.7.2011 klo 09:19
Kolmesta ylimmästä pääkuvasta lähtee mukavasti sanoja. Huvittavin nenäliinajuttu. Ilman nettiä ei näy oikeanpuolimmaisesta selviävän. Lämmintä viikonloppua ratkojille.
2. Viljami8.7.2011 klo 11:05
Aivan vasemmassa laidassa suurin piirtein keskellä on yksi nerokkaimmista vihjeistä, joihin olen törmännyt. Tarkoitan tuota neljän pienen pystyviivan rivistöä, josta viimeinen viiva on ruksattu yli. Siinä riitti ainakin meikäläisellä pähkäilemistä, ennen kuin vihjeen ja ratkaisusanan välinen logiikka avautui.

Uskoisinpa sen herättävän keskustelua. Jään mielenkiinnolla odottamaan kommentteja.
3. hesariton8.7.2011 klo 11:21
Montako kirjainta?
4. Viljami8.7.2011 klo 11:26
hesariton
Kuusi kirjainta. Olet nero, jos pystyt sen ratkaisemaan ilman, että tiedät ratkaisusanaa!
5. Vekkula8.7.2011 klo 11:58
Viljami: jep, komppaan. Kaikki on ympäriltä ratkottu (luulisin), mutta tämän helmen logiikka ei ole vielä auennut. Päätä raapiessa odottelen inspiraatiota.
6. Viljami8.7.2011 klo 12:01
Siis tarkoitin, että ilman risteävien kirjainten apua.
7. otv-a8.7.2011 klo 12:08
tämä on kesäristikko minun makuuni, vallan hykerryttävä. ne, mihin olisi nettiä tarvinnut, selvisivät laatijan antamilla avuilla. yhden pienen kauneusvirheen bongasin, näin helsinkiläisenä, mutta olkoon, kun muuten oli loistava ideoiltaan.
8. Viljami8.7.2011 klo 12:08
Tuo äskeinen viestini oli tarkoitettu "hesarittomalle".

Vekkula
Uskon, että saat siitä kunnon AHAA-elämyksen, kun sen oivallat.
9. Maria8.7.2011 klo 12:50
Tällaista olen odottanut.Ilman ratkaisusanaa niitä pystyviivoja ei olisi ymmärtänyt.Tuli AHAA-elämys.Entäs sitten kuvat! Hauskoja kikkoja!
10. Vekkula8.7.2011 klo 13:26
Heh, on se vaan konstikas. :) Muuten tuli valmista, mutta pystyviivojen mysteeri jäi muhimaan. Läpeensä varmaa ratkaisusanaa en löydä, koska eka kirjain ja naiset tarjoavat vaihtoehtoja, mutta kombinaatiotkaan eivät sytytä ahaata. Helle pehmentänyt aivot?

Jos anelisi vielä lisäosviittaa. Mahtavatko ko. naiset olla elokuvan vai tanssitaiteen alalta?
11. Jylhähalinen8.7.2011 klo 13:30
otv-a, olen kanssasi samaa mieltä. Tämä ristikko oli hauska ratkottava ja sopiva heinäkuun helteille. Hienoa!

Viime viikon keskusteluun viitaten totean, että olin hoitokodissa tsiisuksen! nopea ja hymyilin eniten. Kun aikanaan opiskelee Pokkitörmän Pakkotyölaitoksessa eli Lyseossa riittävän hyvin, pääsee sekä sisähommiin että eläkkeellä (jubilado) hoitokotiin ja ratkominen kestää 2 h eli dos horas. Lyseossa opin myös, että parhaimmillakaan Pestalozzin menetemillä synnynnäisistä hölmöistä eli pösilöistä ei saa ajattelevia ihmisiä. Me kaikki eläköityneet kansankynttilät totisesti tämän tiedämme.

Terkkuja tsiisus!

Jylhähalinen, jonka ammatti kyllä selkiää nimimerkista.
12. Vekkula8.7.2011 klo 13:34
Entä tuo keskimmäinen herrasmies ja tumma nainen keskellä olevassa kuvassa? Missä päin ja millä saralla he mahtavat olla tunnettuja? Sanat kyllä löytyivät, mutta suoraan sanottuna sokkona.
13. tsiisus!8.7.2011 klo 15:13
Owlie. Päätit sitten olla tämän viikon Pelle Pöllö. Mulla ristikko oli väritetty jo aamuseitsemältä.

Jylhähaliselle:
"Viime viikon keskusteluun viitaten totean, että olin hoitokodissa tsiisuksen! nopea ja hymyilin eniten."
Opettele lauseenrakenne (tai taitaa olla jo liian myöhäistä).
14. Viljami8.7.2011 klo 16:33
Tuo oikeassa laidassa oleva mies valokuvassa mietityttää. Saan ratkaisuksi monikollisen sanan, mutta sen yhteys vihjeeseen on ihan hämärän peitossa. On tietysti mahdollista, että minulla on risteävissä sanoissa jotain pielessä.
15. Jylhähalinen8.7.2011 klo 16:55
Owlie!

Olen pahoillani puolestasi lähettäjän tsiisus! ns. kannanotoista.
Tämä on viimeinen lausumani Lähettäjälle tsiisus! Juuri lauseenrakenteessa olen ollut nuoren elämäni kanssa parhaimmillani. Kaarlo Kramsu:"Älä naisen kanssa riitaa manaa, ei kaiulta kukaan vie viimeistä sanaa."

tsiisus! Mitä tavoittelet kirjoituksillasi tälle palstalle? Oletko tyytyväinen?

JH
16. pelaaja8.7.2011 klo 18:51
Onpa kiva ristikko.
Kävin lunttaamassa tunnelmia ja Viljamin vinkin takia täytyi aloittaa niistä "pystyviivoista". Joo-o. Täs on paljon kivaa nyt. Laatijalla lienee ollut hauskaa tätä tehdessään. Niin se tunnelma siirtyy ratkojallekin. Eikä tällä kertaa ainakaan mulle näyttäisi syntyvän mitään kiusallisia kakkosvaihtoehtoja. Sitä otvan kauneusvirhettä ei vielä ole osunut silmiin.
(Voi että, toivottavasti POH ei ole pettynyt tähän)
17. Seitenvitonen8.7.2011 klo 19:00
Viljami 16.33,
Kierosilmätyttö keskiylhäällä antaa vinkin kysmääsi valokuvaan.
Ja kaveri on pukeutunut lämpimästi.
18. Seitenvitonen8.7.2011 klo 19:02
p.o. kysymääsi.
19. Hessu Ho(o)po8.7.2011 klo 20:49
Tämä oli mukava ristikko, kun hoksasi jutun juonen. Sai ns. oivaltamisen iloa. Ei turhaa kääntelyä ja vääntelyä.
20. Potter8.7.2011 klo 21:30
Jää tämän lakanan täyttö (tai täytön yritys) jonnekin viikonlopun jälkeen, kun reissataan Suomen länsirannikkoa. Nyt täällä Raumalla, joka on kyllä tuttu opiskeluajoilta. Hieno kaupunki, ei tälle vedä vertoja nuo lasi-ja betonilaatikkokaupungit.
21. O8.7.2011 klo 22:24
Iltamyöhää kaikille!
Valitettavasti vierailun takia pääsin täyttämään tämän aika
myöhään. Parempi myöhään kuin etc.

Viljamin kanssa samaa mieltä. Hieno juttu. Hoksain sen kyllä
aika pian kun olin varmat muista, mutta ovelasti laadittu.

pelaaja.
Jos POH on pettynyt tähän ristikkoon saa olla ihan vapaasti!

Nasta ristikko aikoihin. ;-)
22. työmies8.7.2011 klo 23:05
Pitää yhtyä kehuihin.
Vallan riemastuttavaa ratkottavaa.
Vasemman laidan viivat myöskin
mielestäni nerokkaat, kuten myös
"ei tullut nenäliina puhtaaksi tällä kertaa."
Huikentelevaiselle opin uuden synonyymin.
23. Hemuli8.7.2011 klo 23:20
Potter,
ette sitten kysyneet minulta majapaikkaa? Jos et isolla seurueella liiku, meille olisi vielä mahtunut. Eikä olisi ollut valitettava vierailu.
24. Viljami9.7.2011 klo 04:53
Seitenvitonen

No niinpä tietysti! Arvelinkin, että se jotenkin liittyy tuohon pääteemaan, mutta ei vaan sytyttänyt!

Kiitokset lisävalaistuksesta.
25. Potter9.7.2011 klo 08:19
Hemuli,
[Olishan se mukava ollutkin nähdä Hemuli. Olisikohan siellä ollut Nuuskamuikkunen ja muu sakki koolla?]
26. ieva9.7.2011 klo 08:57
En kyllä saa selvää keskivaiheilla olevasta kuvasta, josta lähtee alas nelikirjaiminen ratkaisusana. Samasta ruudusta kuin vihjeet "ohjeet" ja "kiittää". Saan siihen kyllä sanan, mutta en ymmärrä yhteyttä.
27. tuffa Porist9.7.2011 klo 09:11
ieva
Kyl se varmaan oikein on, joskus kirjoitetaan lyhyempänä
28. Jondalar9.7.2011 klo 09:32
Taideteos. Tarkoittaako otv-a kauneusvirheellä slangisanaa PELKURI (5) ? Itselläni oli ensin sanan keskimmäinen kirjain (risteävän nenäliinan tahran kanssa yhteinen) väärin, mutta otv-a:n ansiosta etsin sopivan.
29. ansu9.7.2011 klo 10:10
Tuliskos siihen pystyviivat-kohtaan eräs hedelmä?
30. Pähkinänsärkijä9.7.2011 klo 10:23
"ansu", sehän se. Toivottavasti varhainen kysymyksesi ei vie oivalluksen iloa sellaisilta, joilla on vielä kesken ...
31. Pähkinänsärkijä9.7.2011 klo 10:26
"Jondalar", luulisi pääkaupunkilaisen kestävän tuon vihjeen ratkaisun, mutta vihjeen KAUPUNKEJA ratkaisu on jo liikaa - ainakin minulle.
32. sirtermar9.7.2011 klo 11:05
Tuli pari ahaa-elämystä, kun selailin teidän kommenttejanne, mutta i-rivin yksi kirjain vielä hoksaamatta. Tein ristikkoa illalla myöhään niin etten enää vihjeitä kunnolla nähnyt, kun en malttanut nousta laittamaan lisää valoa.
33. hesariton9.7.2011 klo 11:07
IIII-vihje keksitty!
34. hesariton9.7.2011 klo 12:37
Samaan sanaan päädytään, jos vihje olisi IIIIII, josta viimeinen viiva ruksattu. Eikös?
35. jokha9.7.2011 klo 12:50
Hemuli ja Potter ihan oikeasti voisivat perustaa mummukerhon ihan omalla säikeellä jonnekin muuale.
Eihän tämäkään mitenkään ristikkoon liittynyt. Mutta kuitenkin.
36. Jondalar9.7.2011 klo 13:03
Pähkinänsärkijä, totta haastat.

Ratkaisit ongelman, hesariton, todistit olevasi nero.
37. Tamara9.7.2011 klo 16:06
Ristikkoni on vielä pahasti kesken. Joku edellä puhui virheistä - itsekin löysin sellaisen: Minelli-nimeen kuuluu kyllä toinenkin N-kirjain.
Ukkosen jyristessä täällä ratkotaan.
38. jokha9.7.2011 klo 16:43
Tammara
Mihinkähän kohtaan Minelliä tulee se toinen N?
39. Matti9.7.2011 klo 17:12
Sen toisen n:n viereen, eteen tai taakse. (Näkyy Wikipediasta löytyvän Liza Minelliä ja Minnelliä yhtälailla.)
40. +9.7.2011 klo 17:22
Google-haku suomeksi:
- Minelli - noin 3 860 tulosta
- Minnelli - noin 12 600 tulosta
41. POH9.7.2011 klo 17:34
Kiitos pelaaja ja O, kun olette huomioineet edellisiin ristikoihin kirloittamien kommentointien sävyn.
Sama on sävy nytkin, paitsi vasemman pystyviivat pelastavat kaiken tästä. Mainiota AL.
42. Rapu9.7.2011 klo 18:33
Oli kerrassaan mainio ratkaistava tällä(kin) kertaa.
Niitä neljää i:tä mietin pitkään ja luulen sen nyt ymmärtäväni. Se vaan hämää, että hesariton klo 12.37 kertoo samaan päädyttävän myös 6:lla i:llä. Se ei harmikseni mene tajuntaani.:=(
Toinen kohta, mikä mietityttää on 3. pystyharmaan eka sana.
Pitäiskö sen liittyä ensiajan kauppiaan rooliin, jota vihjeen blondi olisi joskus esittänyt, vai ? Saamani vastauksen hyväksyn, mutta olis mielenkiintoista tietää mistä se tulee.=)
43. Viljami9.7.2011 klo 20:12
Muutama ristikko tuossa keväällä pisti mietityttämään, että alkaako Aulista hieman väsyttään. Ne olivat vähän kuin harmaa sateinen päivä. Tämä ristikko kuitenkin osoittaa, että mies on vielä täydessä iskussaan.
44. pelaaja9.7.2011 klo 20:47
Rapu,
no juu. Nyt kun sanoit niin huomasin, että ensin minäkin taisin ihmetellä tuota harmaan ekaa sanaa. Mutta sitten päätin itsekseni, että sanajärjestys on vapaa (vaikkakin samaan hintaan sitten myös vihjeen lause olisi voinut olla toisinpäin siinä kohtaa). Jos siinä on jokin muu logiikka niin joku varmaan kertoo.
Toisekseen, en minäkään saa hesarittoman 6 palkista samaa ratkaisusanaa kuin neljästä. Vähän menisi pari kirjainta vinksin vonksin. Kopioin: Jos siinä on jokin muu logiikka niin joku varmaan kertoo.

(ps. onnea meille ja Seitenvitoselle taas tänäkin vuonna! Minulla se on ensi viikolla.)
45. Rapu9.7.2011 klo 21:11
pelaaja,
tässä tangojen lomassa kiitän kommenteistasi. Pikkasen jää vielä ihmetyttämään se harmaan eka. Mistä se tulee?

(Kiitos onnitteluista. Jussina jo juhlin omiani.- Onnea sinulle ja seitenvitoselle, ja joku neljäskin meitä ravun merkeissä syntyneitä oli. Mahtoiko olla mamma?)
46. Seitenvitonen9.7.2011 klo 21:33
Edellisiin yhtyen: paras ristikko pitkään aikaan. Sai hyvälle tuulelle. Miten laatija saikin oikean laidan miehen pukeutumaan kuvaa varten kesähelteellä.
Vasemman pystyharmaan viidennen sanan kohdalla oli pitkään joulupukin kuva lahjasäkkeineen, ennenkuin selvisi. Keskimmäinen naamakuva (minun) keskialaoikealla ei selvinnyt, sana sensijaan varmasti oikein.
[tutulle kantapoppoolle kiitos onnitteluista! Ja pelaajalle etukäteen onnittelut neljävuotiaalta seitenvitoselta!]
47. Pähkinänsärkijä9.7.2011 klo 22:08
Pöh, mitä ihmeen erinomaisuutta tässä ristikossa - helppouden lisäksi - on ollut?

Laatijahan on antanut turhat lisävihjeet melkein jokaiseen kinkkiseksi luulemaansa kohtaan. (Ilman niitä oikean laidan nauravasta äijästä suoltuva monikkosana olisi voinut kutkuttaakin.)

Vain pari hassua virhettä ja hyvin tulkinnanvaraista ratkaisusanaa oli 'vaikeusastetta' nostamassa.

Paljaskalkainen yökkää KAUPUNKEJA-vihjeen etsimää ratkaisua. (Siis sen monikkoa.)

Jos "hesariton"-nero on todella hesariton, tyytyy hän outoon sanajärjestykseen esittäessään, että kuuden I-kirjaimen vihje antaisi saman ratkaisun.

[Sitä paitsi tangomarkkinaskabat menivät ihan pieleen: taas epämusikaalinen tulos ...]
48. toinen taata9.7.2011 klo 22:14
Seitenvitonen
Keskimmäinen naamakuva selviää kun katsot alas lähtevän ensimmäisen harmaan sanan viimeisen kirjaimen vasemmalle puolelle.
49. hesariton9.7.2011 klo 22:18
Ei siinä sanajärjestys oleellisesti muutu eikä ainakaan outone, kirjoitetaanko vihje:

- IIII, josta viimeinen tikku ruksattu (6)
- IIIIII, josta viimeinen tikku ruksattu (6)

Hieman keinotekoinen tuo on kummin päin vain.
50. sirtermar9.7.2011 klo 23:06
Muu taitaa olla kasassa, mutta ÄÄNI? Voip olla jokin virhe lähistollä
51. sirtermar9.7.2011 klo 23:19
Kun alkaa ääneen ihmetellä, ratkaisut löytyy. Äänikin on paikallaan.
52. aawee9.7.2011 klo 23:54
Minulla vielä ristikko kovin kesken, nyt olen selannut kommentteja josko saisi vähän apuja...tosi mukavia kuvia, en kunnolla vielä ole pystynyt keskittymään.

[rapu minäkin, ensi viikolla vuosi lisää. Poika ehtii maanantaina lähtemään armeijaan harmaisiin ennen sitä...]
53. Viljami10.7.2011 klo 05:30
pelaaja, Rapu

Kyllä tuossa hesarittoman versiossakin mielestäni sama logiikka pelaa, vaikka sanajärjestys hieman muuttuu.
54. mömmö10.7.2011 klo 09:57
Ukkosta ja sadettaa hartaasti odotellessa on ristikko valmistunut.
Nyt puuttuu minulle tyypillisesti yksi kohta. Se on oikealla melko ylhäällä olevasta ruudusta lähtevät sanat. Ruudussa on SORMI, EI OSAA,VALTIO ja joku kumma tukki. Jokin niistä voisi auttaa ratkaisemaan muut.
Auttakaa ennenkuin ukkonen pakottaa sulkemaan koneen!
55. Pähkinänsärkijä10.7.2011 klo 10:30
"mömmö", yksi vihjeistä on esimerkiksi V. Vemmelsäären herkku, mutta keskeltä puuttuu osa, sormi taas voisi olla vaikka nenä tuloksen muuttumatta EI OSAA taas voisi olla vieraaseen maahan eksynyt tyyppi, joka ei osaa eikä ymmärrä sen ihmisten puhetta - VALTIO on kaukainen maa, joka varmasti tulee itsestään ruutuihisi edellisten ratkettua.

[Järjestäisitkö meillekin sadetta, piha kuivuu?]
56. mömmö10.7.2011 klo 10:50
Kiitos, osa olikin jo oikein, nyt kaikki!
(Kunpa voisinkin, ei täälläkään sadetanssi ole auttanut.
Nyt vain kastellaan, onneksi järvestä riittää vettä)
57. tänks10.7.2011 klo 12:10
etukäteen. mistä löytyy ylinnä oleva logo neljällä viivalla?
58. jokha10.7.2011 klo 12:19
Vasemmassa ylänurkassa tunrin tyttö ja mieeni. jos sanat eivät ole tunturin ja mieheni olen ratkaisussani väärässä. Pitää alkaa miettimään mikä on tunri ja mieeni.
59. Pähkinänsärkijä10.7.2011 klo 12:27
"tänks", vakuuttavasti Kalevalasta.
60. [O]10.7.2011 klo 13:44
[mömmö.
Pähkinänsärkijää peesaten. Meille myös saisi tulla sitä sadetta.
Jospa aloittaisin minäkin sen sadetanssin. ;-)]
61. EJlo10.7.2011 klo 14:26
Piilokirjain puuttuu oikean puolen reunassa olevasta sanasta, jossa vinkkinä II . Tarkastin alkuaineen, jonka järjestysnumero oli 50. ei siis ainakaan se. Tämä alkuaine merkitään kyllä yhdisteenä +II , joten pelkkä II ei riitä. Mitenkä kuvaa olisi tarkasteltava ?
62. O10.7.2011 klo 14:34
EJlo.
Helpompi kuin luuletkaan. I, II, III ja niin edelleen.
Puhekielellä.
63. O10.7.2011 klo 14:37
EJlo.
Tuli mieleeni, että mikä sana sinulla on siitä laatikostosta?
64. POH10.7.2011 klo 14:41
EJlo aloittaa (anteeksi vedättää) vain keskustelun virittämiseksi täysin selvästä järjestyslukuvihjeestä.
65. O10.7.2011 klo 14:42
EJlo.
Päättyyko tuttuun nikkiin?
66. O10.7.2011 klo 14:48
POH.
Hieman ihmettelinkin, mutta jos hänellä olisi se laatikosto
päättynyt I-kirjaimeen niin silloin selittyisi tuo kysymys.
Olen siis helppo vedätettävä. :)
67. Viljami10.7.2011 klo 14:50
Hyvä kysymys O:lta, koska risteävän laatikon viimeiseksi kirjaimeksi on mielestäni kaksi vaihtoehtoa.
68. POH10.7.2011 klo 15:06
Laatikosto Kauppakartanon tuotevalikoimasta vastaa täysin vihjeen lipaston mukaista kuvaa.
Voisiko muuhun päätyä?? :)
69. O10.7.2011 klo 15:16
POH.
Vahingossa siihen i-kirjaimeen.
70. EJlo10.7.2011 klo 15:59
O
Niinhän se oli kuin arvelitkin. Kun luin nuo saamani lisävinkit vedättämisineen, niin hokasin mennä Kauppakartanon sivustolle. Siellähän tuo erisnimi esiintyi sopivalla loppukirjaimella. Tuon I-loppuisen sanan tunnen lähemmin ja tätäkin konetta käyttäessä yksi sellainen on näkyvissä. Kummallisinta on ettei tuo kuvastossa esiintynyt laatikosto pällähtänyt sillä oikealla tuotenimellä mieleenkään, niin varma olin I-lopusta. Kiitos vaan kaikille hyvinkin selvistä opastuksista, teihin voi kyllä luottaa.
71. pelaaja10.7.2011 klo 16:29
Omasta puolestani voin vakuuttaa, että siihen laatikostoon saa IHAN helpolla väärän (?) kirjaimen. Minulla se oli siinä pitkään (ajattelin koottavaa lipastoa) ja II:llekin olin saavinani kelvollisen ratkaisun eli sijan synonyymin. Vain "yksöisvokaali" sitten herätti epäilyt.

Hesarittomalle: joo. Menee se noinkin. Jos vihjeen kirjoittaisi lauseena niin pari kirjainta menisi vinksin vonksin kuten eilen sanoinkin. Mutta on se neljänä palkkina parempi..Mahtoiko
9.7. annettu lisävinkki auttaa?

Rapu ihmetteli eilen 3. pystyharmaan ekaa sanaa. Laitoin siihen sitten oman tulkintani sanajärjestyksestä klo 20:47. Sitä ei ole korjattu?
72. aawee10.7.2011 klo 16:58
Minulla oli laatikoston vikana kirjaimena se "väärä" kirjain, ei tullut mieleenikään etteikö ratkaisu olisi oikea, pidin sitä oikein hyvänä. Ja ilmeisesti Pelaajan tavoin ajattelin II:n ratkaisun. Mutta, tulipahan korjatuksi, kiitos!
73. O10.7.2011 klo 17:08
EJlo.
Onneksi POH oli väärässä sen vedätyksen suhteen!
Arvasin, että sinulla oli se kirjain siinä lopussa niin. :)
74. POH10.7.2011 klo 17:37
Anteeksi EJlo
Niin tieteellisen tarkasti vinkkiä II tarkastelit, että tuntui vain vedätykseltä tämän tasoisen ristikon keskusteluun.
75. O10.7.2011 klo 18:07
pelaaja.
Tarkoitatko sitä hedelmä-juttua?
Minusta se oli turha paljastus noin muutenkin.

Tietysti se auttoi myös hesaritonta.
76. pelaaja10.7.2011 klo 18:58
O,
sitäpä hyvinkin.

Nyt tarvittais vielä otv-a vahvistamaan se kauneusvirheen paikka (muu kuin jokhan mainitsemat 'leikkausvirheet' tunri ja mieeni). Jondalar arveli sen liittyvän stadin pelkuriin? Jos niin on, niin hesan slangi se vaan muuttuu toisten tietämättä.. Sieltä lähdettyäni se vielä oli ratkaisusanan näköinen.
77. +10.7.2011 klo 19:29
pelaaja, uskohan jo. Ei mene hesariton'in vaihtoehdossa yhtään kirjainta vinksin vonksin. Sama idea siinä on kuin Auliksellakin ja ratkaisusanaksi tulee sama.
78. pelaaja10.7.2011 klo 19:59
[Uskonhan minä kun + käskee mutta uskohan sinäkin +, että en tarkoittanut vinksin vonksia ratkaisusanassa vaan vihjeessä. "Ei siinä sanajärjestys oleellisesti muutu", sanoi hesariton itse. "Kyllä tuossa hesarittoman versiossakin mielestäni sama logiikka pelaa, vaikka sanajärjestys hieman muuttuu", oli toisen antama kommentti. "Jos vihjeen kirjoittaisi lauseena niin pari kirjainta menisi vinksin vonksin" sanoi pelaaja. Siihen olisi sitten vissiin pitänyt lisätä sanat 'siinä vihjeessä' niinin ja parin väliin. Usko huvikses. Ja nyt riittää. 6-palkkinen EI ollut tässä ristikossa.]
79. O10.7.2011 klo 21:30
pelaaja.
Totta. Ei kuulunut tähän ristikkoon 6-palkkinen,
joten eiköhän anneta olla. Se joka tähän kuului oli hyvä. :)
80. Pähkinänsärkijä10.7.2011 klo 21:34
"pelaaja", totesin 9.7.2011 klo 10:26, että jaan "otv-a"-nimmerkin käsityksen ristikon kauneusvirheestä syntyntyperäisenä helsinkiläisenä (joka ei muuten koskaan puhu 'Hesasta'): kysymys lienee KAUPUNKEJA-viheen ilmeisestä ratkaisusanasta.

Viittasin myös 9.7.2011 klo 22:08 "hesariton"- pseudon heittoon kuuden tolpan vaihtoehdosta nimenomaan mainitsemalla sen kautta samaan ratkaisun vievän oudohkon sanajärjestyksen kautta, minkä nimimerkki heti perään kielsi. Ratkaisusana on tietysti sama kuudenkin vihjemerkin kautta, mutta keskustelua siitä ei liene tässä yhteydessä erityisen painavaa syytä jatkaa.
81. Pähkinänsärkijä10.7.2011 klo 21:36
Anteeksi edellisen kommenttini lyöntivirheet, joita en nyt lähde korjailemaan. Vika on tietenkin sormissani, mutta taidan tarvita tuoreen näppäimistönkin ...
82. otv-a10.7.2011 klo 22:07
pelaaja,
näin se on, kuten Pähkinänsärkijä jo toistamiseen vahvisti sen kauneusvirheen suhteen. vielä toinen jos ei ihan hama niin turhuus on tuo pikku lipaston nimi. kuka nyt ensimmäiseksi keksii jonkun nettikaupan sivustoille mennä penkomaan? mutta näilläkin harhautuksilla lähtisin samantyppistä ristikkoa ensi viikolla mielihyvin ratkomaan.
83. Hemppa10.7.2011 klo 22:21
Metallia-vihjeen ratkaisusanassani (15:s rivi alhaalta,lähes keskellä pystyyn) neljänneksi viimeinen kirjain "klikkaa". Eikö siihen tulekkaan sepän aikaansaannosta, kun en saa siihen risteävään laatikkokasaan sopivaa sanaa. Vai onko kyseessä metallisiin putkiin kerääntyvä sakka? Silloin rimmaisi risteävät laatikotkin.
84. otv-a10.7.2011 klo 22:25
Hemppa,
ei kai se seppäkään näillä helteillä jaksa takoa.
85. Hemppa10.7.2011 klo 22:29
No niin vähän arvelinkin.
86. oliviisi10.7.2011 klo 22:41
Öljypuun hedelmä oli tyhmä ristikkovitsikompakikkailu.
87. aawee10.7.2011 klo 23:09
Iltaa kaikille, vieläkin mittari näyttää yli 20 astetta! Muutama kirjain puuttuu ristikosta, ihan ylhäällä vasemmalla POEETTINEN, en mitenkään ymmärrä ratkaisusanan kahta piilokirjainta. Ja sitten vielä aika keskellä on joku kuva, jota en ymmärrä ja josta kait on jo kysyttykin. Sen kuvan vasemmalla puolella lukee OHJEET ja oikealla KIITTÄÄ. Mitäköhän tuo kuva esittää, yritän arvailla vastauksen kolmatta kirjainta...
Kaikinpuolin erittäin nautinnollinen ristikko, ihania vastauksia tuli harmaisiin :)
88. O10.7.2011 klo 23:26
aawee.
POEETTINEN vastauksen taitaja oli Ella Eronen esim.
Yhdyssana.
Niitä kahta muuta en löydä tähän hätään.
89. Masa I10.7.2011 klo 23:37
Morjens kaikille !
[En jaksa lukea tällä kertaa mitä olette kommentoineet, mutta itse pidin ristikosta : sopivaa kesäratkontaa. ] Palataan astialle.
90. aawee10.7.2011 klo 23:40
O,
kiitos, minulla oli tuon POEETTISEN vastauksen tokavika kirjain väärin ja nyt sain siihen oikean vastauksen.
Nyt vain yksi kirjain uupuu, kysymäni kohde on kierosilmäisen naisen alapuolella 5. rivillä, kuvan vasemmalla puolella lukee OHJEET ja oikealla puolella KIITTÄÄ. Mietin tuon kuvan ratkaisusanan kolmatta kirjainta.
91. toinen taata10.7.2011 klo 23:45
aawee
Hebrean aakkosia.
92. aawee10.7.2011 klo 23:59
toinen taata, kiitos,
niin ajattelinkin, tuossa muodossa en löydä sitä mistään, mutta arvailen sen kolmannen kirjaimen...
93. pelaaja11.7.2011 klo 07:55
[No ok sitte, Pähkinänsärkijä ja otv-a,
kauneusvirhepaikkanne nyt löydetty joten se asia ei enää kiusaa.
(Kommentista 09.07. klo 10:26 en osannut kristallipallon puuttuessa löytää jakamista otv-an käsityksen kanssa ja siksi valitettavasti päädyin kysymään siitä uudelleen]
94. Viljami11.7.2011 klo 10:15
Tuo POH:n mainitsema lipastomalli on varmasti oikea vastaus, mutta voisiko ajatella, että tuo "väärä" kirjain olisi myös hyväksyttävissä. Nimittäin homma menee silloin mielenkiintoiseksi siinä mielessä, että tuohon II-vihjeeseenkin tulee siinäkin tapauksessa ihan kelvollinen ratkaisusana, eli tuo pelaajan mainitsema sijan synonyymi.
95. Lisbet11.7.2011 klo 17:08
aawee

Minkä vokaalin laitoit kolmanneksi? Jos laittaisin sen mikä kuulostaa eniten hebrealta, pojan nimestä tulisi mielestäni koiran nimi.
96. aawee11.7.2011 klo 18:11
Lisbet,

kyllä, pojan nimi kuulostaa ristikossani enemmän koiran nimeltä...
97. Potter11.7.2011 klo 20:16
Suomen reissailun jälkeen pääsin ristikon kimppuun, ja olihan tuo melkoisen haastava minulle, mutta näyttäisi, että olen selvinnyt. Lipasto oli ihan vieras, mutta google löysi.
Nerokkaasti rakenneltuja nuo harmaat.
98. [Hemuli]11.7.2011 klo 20:43
[Parahin Potter - ei kuitenkaan PP -
kai olet havainnut päässeesi mummojen kunnioitettuun kastiin? Ja minä kun olin luullut, että sinun aikoinasi kotikaupunkini Myllymäellä käyskenteli vain nuorukaisia.]
99. Potter11.7.2011 klo 21:52
Hemuli,
[En paljon piittaa noista häiriköistä.
Käväisin tosiaan katsomassa vanhaa Myllymäkeäkin reissullani siellä kotikaupungissasi.]
100. O11.7.2011 klo 22:17
aawee.
Ennen oli ehkä enemmän koiran nimi. Nyt on kai toisin?
101. O11.7.2011 klo 22:22
Kävin tarkastamassa. Miehiä 120 ja naisia taisi olla alle 5.
102. aawee11.7.2011 klo 22:51
O,
kiitos sinulle, näin on:)

[miehistä puheenollen, tänään poika lähti armeijan leipiin, äidille ihan uusi juttu...]
103. [O]11.7.2011 klo 23:06
[aawee.
Kyllä sillä pojalla ihan mukavaa siellä on! :)]
104. [:)]11.7.2011 klo 23:08
[:)]
105. [aawee]11.7.2011 klo 23:12
[0,
kiitos, näin varmaan onkin, niin se viestittelikin! Aina niistä vaan on huolissaan... On taas kaunis ilta ja tyyni meri, huomiseksi vihdoin luvataan kaivattua sadetta. Kaunista yötä!]
106. mie vaan13.7.2011 klo 23:50
vinkkejä itä-Lapin tytön neljänteen harmaseen?
Puutuu "sukua" niin en tahdo oivaltaa
107. pekka14.7.2011 klo 00:14
osaisiko aulis edistää jotenkin paperilehden tekoa!
108. apua14.7.2011 klo 10:52
mie vaan 13.7. klo 23:50;

varmaan Merikarvialta tullut suruviesti selvitti kysymäsi arvohenkilön suvun.
109. hokki19.7.2011 klo 09:57
Keskellä lähellä oikeaa reunaa Labbartin kera -12. Ei sovi kuin yksi piilokirjain, mutta vihje on kyllä aika kökkö. Mielestäni siinä lähellä olevan forssalaisen lauluntekijn kuvasta puuttuu t, jotta ratkaisu olisi se mikä siitä tulee.
110. pelaaja19.7.2011 klo 17:39
hokki,
kökköys siinä mainitsemassasi on makuasia tietysti mutta joka tapauksessa se vihjeen esittämä asia on tosiasia.

Ei forssalaisen kuvasta puutu t. Ei ainakaan, kun ottaa ratkaisuun mukaan sen blondikuvan viimeisen lauseen, eiks niin. Vähän kieroahan tuollainen on, jos ei blondia ratkoessaan huomaa samantien ratkoa forssalaista..
111. lopettelijatar19.7.2011 klo 22:26
Ristikko on valmis, mutta en nyt vain edelleenkään tajua sitä keskivasemman laidan IIIX -vihjettä, eli mihin tulee vastaukseksi öljypuun hedelmä. Jotenkin tuntuu, että sama vihje on ollut joskus aiemminkin--tai joku aivan samantyylinen. En ole lukenut tätä ketjua kuin muutaman viestin verran--no, kun näin kesäisin laiskottaa--mutta jos en ole viikonloppuun mennessä tajunnut sitä hetelmähommaa, sitten palaan etsimään vinkkejä.

PS. Aloittelin jo 2649:äkin, joka vaikuttaa oikein lupaavalta! Ainakin visuaalisesti sen sommittelu viehättää pikkuisine umpikujineen.
112. AH20.7.2011 klo 19:34
Muuten valmis, mutta POEETTINEN tekee tenää, tai oikeammin pystysuora kahvion (?) kuva. Ei kai vastaus musiiikkiin tai fysiikkaan liity?
113. AH20.7.2011 klo 19:59
Hep, peruutan kysymyksen - äly välähti, kun kirjoitin jo yhteystietojani!
114. mie20.7.2011 klo 22:38
muutama pieni puuttuu vielä - kyljellään oleva skumppapullo ja vasemalla alhaalla oleva kävelykepiin tukeutuva vahva mies, taitaa olla jotain perus "ristikkokauraa" mutten (noviisina) älyä
115. otv-a20.7.2011 klo 23:20
mie,
taitaa olla skumppapullon kaatanut joku saksalainen. tuo vahvuus tekee keppimiehestä sen näköisen, kun hän on. ristikkokauraa, totta maar.
116. mie21.7.2011 klo 15:06
otv-a,
kiitos lisävinkeistä, niillä selvisi. Aivan oikessa yläkulmassa sain huikan kummallisen sanan ikävän tapauksen viereen, se selvinnee, kun oikea vastaus julkaistaan.

Enpä ole aiemmin tiennyt, että tällainen ratkojien nettisivu on olemassa. Hurjan paljon mukavampaa näin "seurassa".
117. Tamara30.7.2011 klo 16:36
En saanut tätä ristikkoa valmiiksi, koska en tiennyt, mitä kirjoittaa vasemman reunan keskipaikkeilla olevaan kohtaan jossa neljästä pystykepistä on ruksattu pois viimeinen. Uusimman ristikon ohessa olleen vastauksen mukaan siitä tuli OLIIVI. Mutta kun en vieläkään ymmärrä, miten siihen päädyttiin! Kuka osaisi vääntää sen minulle rautalangasta?
118. Avulias Aatu30.7.2011 klo 16:42
Tamara Ajattele latinalaisia numeroita, kuten IV tai VI.
Ristikkoni on jo paperinkeräyksessä
119. tuffa Porist30.7.2011 klo 17:30
Tamara
Oli neljä I:tä. Yksi pois, eli oli neljäs IV I =oliIVi/oliivi
120. hesariton5.8.2011 klo 10:51
IIII, joista neljäs (IV) ruksattu/poistettu,
voidaan lukea muodossa:
OLI IV I > OLIIVI

(Ehdotin, että kuudella I:llä päästään samaan lopputulokseen: IIIIII, joista kuudes (VI) ruksattu/poistettu, voidaan lukea muodossa:
OLI I VI > OLIIVI)
121. Eki5.8.2011 klo 10:57
Toimii kumminkin päin. Tuohan on vähän kuin "tavallista visuaalisempi skytismi".
122. mie7.8.2011 klo 17:41
se patsas vinkki oli mielestäni kiELO - ELOPATSAS oli meidän kotona haukkumasana paikallaan olevalle ja puhumattomalle - istut siinä kuin mikäkin elopatsas
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *