KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2647

6280. HS 2647

Jylhähalinen1.7.2011 klo 11:59
Aurinkoista perjantaiaamupäivää kaikille ratkojille.

Uskalsin aloittaa, koska olen puhtaaksikirjoitusvaiheessa. Helle ulkona (noin 30 astetta) on kuumempaa tavaraa kuin tämä ristikko. Siinä on ehkä turhan paljon hyvin tavallisia vihjeitä. Muutama kinkkinen kohta kuitenkin ilahduttaa ja mietityttää.

Periaatteessa nämä osin helpohkot lakanat lienevät näin kesäisin aivan paikallaan.

Vielä lopullinen vakaumukseni Kreikan tilanteesta. Heillä on mm. Ateenassa ollut aikaa satoja ja jopa tuhansia vuosia korjata vanhat temppelinsä moderniin kuntoon. Mikä on kuitenkin tulos?

JylhäHalinen
2. aloittelijatar1.7.2011 klo 12:29
Jylhähalinen,

Miksi temppelit pitäisi modernisoida? Maailma on väärällään moderneja rakennuksia. Lakana on riittävän haastava, enpä tiedä, näkeekö siitä kohta enää mitään kun tuskan ja helteen aiheuttama hiki tippuu paperille.
3. apua1.7.2011 klo 13:16
aloittelijatar:

Ei kai kysymys ole temppelien modernisoinnista, kun tuollaista uskontoakaan ei enää ole olemassa. Valokuvista nähdään joka tapauksessa, että esimerkiksi Ateenassa Akropoliin rakennuksia on ympäröity rakennustelinein. Kaiketi tarkoituksena on korjata ainakin sen verran, etteivät heti sorru turistien niskaan,mutta hankkeet taitavat edustaa jonninlaisia ikuisuusprojekteja, jotka saavat rahoitusta EU:lta - mitäs niitä siis tekemään valmiiksi ja lopettamaan. Samalla ne pysyvät framilla, siis että näiden antiikin sivistysmuinaisjäänteiden restaurointia ei ole Kreikassa ollenkaan unohdettu ja että arvokasta työtä tehdään myös koko muun Euroopan puolesta.

Kun tällaiset projektit saavat rahoitusta monelta taholta, voidaan tarvittaessa helposti "säästää" (ja siis samalla tuhlata), silloinkin kun tekijät oleilevat tumput suorina.

Maailmanperintölistalla olevat rakennukset ja alueet tulisi ehkä oikeastaan siirtää kokonaan jonkin kansainvälisen museon (esim. British Museum) omistukseen ja hallintaan, jolle taattaisiin samaa luokkaa oleva rahoitus kuin nyt. Vain näin - ehkä ei edes näinkään - voidaan saada tolkkua tuohonkin rahanmenoon.

Kysymys on kai siitä, että kuka oikeastaan maksaa, jos muinaismuistojen ylläpitoon käytetään - ad infinitum - Kreikan lainaamaa rahaa, jota ei koskaan taideta maksaa takaisin. Kuka näistä oikein selvän ottaa?
4. aloittelijatar1.7.2011 klo 13:26
apua

Kiitos asiantuntevasta näkökulmastasi. Toivottavasti Kreikkaan lähetetään rahan lisäksi mahdollisimman paljon eri alojen asiantuntijoita, jotta erilaisten asioiden hoito saataisiin järkiperäisteetyä ja tuotua tähän päivään.
5. pekka1.7.2011 klo 14:39
Eihän nuo osaa maksaa edes veroja saati sitten tehdä töitä.
Tehdään siitä EU-reservaatti, johon kaikki muut eurooppalaiset voivat mennä lomailemaan kreikkalaisten vieraiksi ja maksetaan niille peruspäivärahaa.
6. AHa1.7.2011 klo 15:43
Ristikkoasiaa tosiaan.
7. pekka1.7.2011 klo 16:26
ainiin hoonoa laadintaa
8. Wexi1.7.2011 klo 16:41
[Noi jutut hauskempia baarissa (livenä). Persutasoa.]
9. tsiisus!1.7.2011 klo 16:54
Kreikka voisi antaa lainojensa vakuudeksi esmerkiksi sen Akropoliin kukkulan huipulla olevan vanhan rötiskön. Sehän on mittaamattoman arvokas. Siitä vain tehdään ikuisia jälkipanttauksia.

Valmiina on vasta alaharmaa. Miksi on muuten säikeen avaajalla tarve kertoa, että on ratkaissut ristikon ennen puoltapäivää? Asuuko hoitokodissa, missä potilaan tarvitsee vai omin avui kävellä valmiiseen pöytään?
10. Viljami1.7.2011 klo 17:16
Tuo vasemmassa yläkulmassa oleva SIHTI-vihje näyttäisi olevan ylimääräinen. En ainakaan minä löydä sille tilaa.
11. Taata1.7.2011 klo 17:23
Voi kun kaikki edes pystyisivät pyörätuolilla liikkumaan hoitolaitoksissa. Päivitäpä tietosi tsiisus.
12. Viljamille1.7.2011 klo 17:38
tuo SIHTI näyttäisi olevan lisävihje vieressä olevalle piikikkäälle otukselle
13. anne1.7.2011 klo 17:45
sihti - siili --asiaa...Minä kuitenkin sain ratkaisuun yksikön, enkä tajua noita yhdessä.. Noo ehkäpä selvenee tässä ajan kanssa mielipiteitä lukiessa. Minulle oikea yläkulma on aika tyhjä. Muualla vähän vaihtelee.
14. O1.7.2011 klo 17:58
Helteistä perjantaita kaikille!
Onneksi Aulis ei laatinut vaativampaa ristikkoa!
Minulla on erittäin vaalea painoväri ristikossani, joten epäselvät
vaaleat kuvat saivat merkityksen, vasta täytettyäni muut
ruudut.
Parhaita oli mm. TÄLLAINENKÖ? Muut ovat jo unohtuneet :)
15. Potter1.7.2011 klo 18:56
Meni päivä Rysköömarkkinoilla, mutta nyt kuitenkin jotakuinkin tehty, vaikka pari juttua hiukan mietityttää. Jospa tarkistelis huomenna kun ukkonen jyräjää ja kone pitää sammuttaa.
16. Ehu1.7.2011 klo 19:42
Huoltajia keskella alhaalla. En tajua miten nuorisoa ja se linkkaa toisiinsa. Muuten alaosa valmis.
17. Jylhähalinen1.7.2011 klo 19:43
tsiisus! 1.7.2011 klo 16:54

"Miksi on muuten säikeen avaajalla tarve kertoa, että on ratkaissut ristikon ennen puoltapäivää? Asuuko hoitokodissa, missä potilaan tarvitsee vai omin avui kävellä valmiiseen pöytään?"

Opettele n-kirjaimien ja kysymysmerkin käyttö.

Jylhähalinen
18. Severi1.7.2011 klo 20:42
Keskustelu on avautunut varsin monimuotoisena. Olen itse ratkonut Auliin ristikoita monet vuodet, mutta nyt alkaa mittani täyttyä: liian paljon on suoraa kirjoitusta vanhojen vihjeitten perusteella.
Toki ymmärrän,, että muutamat pohojaalaaset olivat jälleen kerran onnekkaiata viime arvonnassa.
19. pekka1.7.2011 klo 21:15
ei tämä ole auliksen tehtaasta, vaan 0:n fabriikista semmosta huttua, että....
Mistä nämämä kirjoitus/laadintamokat tulevatkaan, ettei vaan NYTISTÄ ja aliopistosta
20. kapistukset1.7.2011 klo 21:17
Lupauksien vieressä ja runollisen kasvupaikan alapuolella on merkillisiä kapistuksia, joiden olemus ei ole vielä auennut. Niinpä risteävä kirjain puuttuu. Vihjeitä jompaankumpaan?
21. Pipsa1.7.2011 klo 21:21
Ikihyvä_ nyt ristikko. Kiva sikäli, että vaakaharnaat ratkesivat ennen niitä risteäviä pystyjä. Ei tarvinnut mitään oheismateriaalia. näin pitää näin kesäloma- aikaan ollakin.
22. kapistukset1.7.2011 klo 21:21
Haa! Heti valkeni kun meni kysymään, sehän onkin kulkupelistä tuo toinen. Mutta pystyvärkki on edelleen lievä mysteeri, sana löytyi mutta ei kyllä yhdisty kuvaan. Hassu yhtymäkohta jo mainittuun piikikkääseen kaveriin; siinä toinen kohta joka ei auennut vaikka ratkesikin.
23. kapistukset1.7.2011 klo 21:27
Heh :) no aukenihan se pystyvärkkikin, eihän se ollutkaan kirjaimellinen sellainen vaan kansankielinen kapistus. Lepo vaan. Nyt sain sielulleni rauhan.
24. pelaaja1.7.2011 klo 21:38
Olisi kiva älytä, että miten se SIHTI olisi lisävihje viereiselleen söpöläiselle? Niinhän "joku" sanoo.
Alaharmaan yläpuolisiin sukunimiin ja miehiin (kesk.) saan harmikseni 2 vaihtoehtoa. Toisia enemmän, toisia vähemmän, riippuen vähän siitä kumman ratkoo ensin muka varmaksi.
25. aloittelijatar1.7.2011 klo 21:40
Ehu,
Sain huoltajiin modernin termin, sitten nuoriso sopi.
26. O1.7.2011 klo 21:47
Hei aloittelijatar.
Sain ihmetykselleni varmistuksen. Jotain tuollaista epäilinkin.
Näin se maailma muuttuu.
Kiitos sinulle. ;-)
27. otv-a1.7.2011 klo 22:22
pelaaja,
olisipa hauska tietää vaihtoehtosi. miehiin en keksi millään mitään muuta, sukunimiähän kyllä on vaikka kuinka. mutta äläpä mitään paljasta, vielä. vaan nytpä huomasin, kun tsekkasin, ettei "minun" sukunimeäni löydy vrk:sta. olkoon. on niitä muitakin kohtia, jotka ovat niin ja näin...
28. aloittelijatar1.7.2011 klo 22:32
O,
Hei vaan! Ihmettelin, että Aulis on näin ajan tasalla. Toivoisin muuten, että ristikkojen naamakuva hiukan nuortuisivat ja ajanmukaistuisivat. Ei noita "fossiileja" enää monet tunne :) Historian henkilöt ovat asia erikseen, mutta erilaiset näyttelijät vuosilta kivi ja kirves voisivat korvautua uudemmilla kuuluisuuksilla.

Erilaisista perhejärjestelyistä tuli mieleen, että onkohan sinulle tuttu tämä uusi termi "vela"? Jos et tunne, voin sivistää sinua kertomalla, että se tarkoittaa vapaaehtoisesti lapsetonta henkilöä.
29. pekka1.7.2011 klo 22:41
apua
apua
apua
kreikka
kreikka
kreikka
mitä,,,,
O auta meitä
30. pekka1.7.2011 klo 23:29
se O:sta
31. Masa I1.7.2011 klo 23:44
Morjens !
Oikea yläkulma täälläkin auki vielä.
Mitähän ihan oikealla ylhäällä Le Bonin vieressä oleva 'suttuviiva käyrät' ovat ?
32. pekka1.7.2011 klo 23:58
aaliksen oksennustahan se on, jytäjää oikein paljoon
33. aloittelijatar1.7.2011 klo 23:59
Masa I,
Järisyttävä kysymys tähän aikaan illasta.
34. aloittelijatar1.7.2011 klo 23:59
Sori Pekka, ehdit ensiksi.
35. pekka2.7.2011 klo 00:30
onko O piilossa.
LAATIJA MAALASI ITSENSÄ LIIAN USEASTI NURKKAAN.
onko se O:n haluamaa?
36. Viljami2.7.2011 klo 06:53
En minäkään ymmärrä, miten tuo SIHTI voisi olla lisävihje, koska ratkaisusana on yksikkö. Kyllä siinä minusta on selvä virhe.
37. Potter2.7.2011 klo 08:27
Viljami,
Sen yläreunan SIHTI-vihjeen selitys kyllä löytyy Nykäsestä. Se on toinen vihje sen otuksen lisäksi.
38. Viljami2.7.2011 klo 08:35
Potter
Jos on kaksi vihjettä samalle ratkaisusanalle,eikö silloin ratkaisusanan pitäisi olla monikko?
39. apua2.7.2011 klo 08:38
Kukaan ei ole vielä kysellyt, tuleeko oikeaan alakulmaan mitään järkevää. Minäpä kysyn:

Osakeyhtiö (OY), a-nappi ja kartan kanssa sekoileva turisti tekevät kiusaa, ja toki myös lapionterä vähän ylempänä. Edellistä ristikkoa siteeraten, johan myrkyt lykkäsi.
40. apua2.7.2011 klo 08:58
Kysymykseni jälkeen lapionterä jo ratkesikin, kun sitä oikein tarkkaan tihrustin - meni siis Norjan puolelle. Mutta sen alapuolella oleva kulmaus?
41. Juho2.7.2011 klo 09:36
apua, veit juuri sanat suustani, ei muuta selvää kuin painiselostajat.
Siis samat kysymykset auki edelleen. Lisäksi huoltajia ja miehet eivät sovi oikein toisiinsa.
42. Potter2.7.2011 klo 09:41
Viljami,
Oikeastaan pitäisikin olla monikko, mutta se otuksen monikko kyllä lausutaan vähän eri tavalla, jos nyt yhtään olen oikealla tiellä.
43. Masa I2.7.2011 klo 09:50
aloittelijatar, kiitos, niimpä olikin.
apua: turistista olet jäljillä
Juho: kyllä siihen miehiä tulee , 1 vaakasuoraan, 1 pystysuoraan ja vielä 1 ylöspäinkin
44. Viljami2.7.2011 klo 09:50
Potter
Samaa mieltä monikon taivutusmuodosta. Minusta tuon otuksen ja SIHTI-vihjeen välissä pitäisi kuitenkin olla sana TAI.
45. SMH2.7.2011 klo 10:14
Masa I
Löysitkö sukunimen väisäsestä?
46. pelaaja2.7.2011 klo 10:34
(SMH)
Se sukunimi alkaa löytyä väisäsestä kun vaihtaa pystyn etunimen, joka kyllä löytyy väisäsestä. Siitä vaihtoehtoisesta sukunimestä, joka syntyy risteävän etunimen yleisyyden takia, löytyy kuuklesta vähän surkea esimerkki. Tuntien laatijan tietyt tavat käyttää kuuklea, niin.. Minä kuitenkin veikkaisin sitä oikeaa sukunimeä ja oikeaa mutta harvinaisempaa etunimeä.
47. Sisäpiirin juttu2.7.2011 klo 11:39
Mitä yhteistä on Vuokilalla ja väisäsellä?
48. apua2.7.2011 klo 12:03
Olen samaa mieltä pelaajan klo 10:34 kanssa. Etusijalle on asetettava sellainen selvä suomalainen sukunimi, joka löytyy vrk:n nimipalvelusta, mikä sitten määrännee paljolti ne muut sanat - ja näyttäisi merkitsevän sitä, että Masa I:n 09:50 kommentti useista eri miehistä ei käy. Samoin, huoltajaksi aloittelijattaren moderni vanhempi käy oikein hyvin.

Itse en ole vielä saanut selvyyttä klo 08:38 kyselyyni oikeasta alakulmauksesta. Mikähän on väärin, aivan ymmälläni olen tämän kanssa?
49. anne2.7.2011 klo 12:09
apua
Turistilla ei kai taida olla selkeää karttaa.
50. apua2.7.2011 klo 12:15
anne 12:09;

tuumin itsekin, että turistin kartta on varsin muuta kuin selkeä, mutta sekään ei tunnu auttavan minua a-napin ongelmassa. Osakeyhtiöstä (OY) puhumattakaan.
51. Potter2.7.2011 klo 12:42
apua;
Nappi menee virusosastoon.
52. aloittelijatar2.7.2011 klo 12:50
apua,
kokeile nappia sijoittamalla erilaisia vaihtoehtoja 2. kirjaimelle googlen kuvahaussa.
53. Maria2.7.2011 klo 13:28
"Lapionterä" on ollut mysteeri pitkään,mutta sitten luin näitä tekstejä ja Apua antoi hyvän vinkin.Monta muuta sanaa vahvistui oikeaksi.Kiitollinen Maria
54. Hessu Ho(o)po2.7.2011 klo 13:45
Täällä yksi hölmöläinen ihmettelee vasenta ylintä kulmaa. Luulen olevani niin varma PANKKIASIASTA, etten sen kanssa saa sopimaan mitään. (Eka harmaa hanskassa, mutta ne ylävaa´at. Viinipullonavausvehkeistä on ehkä äkkiväärällinen aavistus, mutta ei sekään oikein mallaa. Ja onkos se lumikiteen näköinen joku sadoista kunnistamme?)

Vihjeitä oottelisin, jollei ole liian aikaista joistakuista.
55. tuffa Porist2.7.2011 klo 14:13
Hessu
Äkkiväärä se on ja kunta on Pohjois-Karjalassa
56. apua2.7.2011 klo 14:59
Potter 2.7.2011 klo 12:42; aloittelijatar 2.7.2011 klo 12:50

kiitokset a-napin selityksestä, en olisi ilman apuanne keksinyt. Arvelin nimittäin, että syntyvä sana olisi jotenkin "johdettavissa" kuvakkeen ilmiasusta - mitä se ei ollutkaan.

Mutta vielä puuttuu osakeyhtiö (OY). Varmaan Google auttaa tässäkin?
57. Ahti2.7.2011 klo 14:59
Muuten olisi täyttä, mutta kahta viimeistä sanaa vielä pähkäilen.

Ensimmäinen on kasvi ensimmäisen ja toisen harmaan välissä vaakaan puolivälissä. Voi olla että poikkeavasta "1" vihjeestä tulee väärä ratkaisusana.

Toinen on sitten toisen ja kolmannen harmaan välissä oikealla vaakaan oleva kuva, jonka muistan olleen aikaisemminkin Auliksen ristikossa, mutten kuollaksenikaan muista ratkaisua. Jos siinä on tekstiä ja se olisi tehty toiselle materiaalille saisin siihen järkeenkäyvän sanan, mutta kun ei, niin ei... Auttakaa miestä alamäessä vähän vauhtia tyrkkäämällä.
58. apua2.7.2011 klo 15:11
Ahti 14:59;

Tästä kasvista et voi erehtyä, jos muistelet uusia perunoita - ja vaikkapa rapuja. Taikka, miksei, myös Ahti-silliä.
59. Ahti2.7.2011 klo 15:16
apua, itseasiassa olin itsekin taipumassa tuon kyseisen kasvin kannalle, koska tänään juuri perkailin rasvasilliä uusien perunoiden kaveriksi. Eli se poikkeavan sanan ratkaisuni on väärin. Kiitokset avusta "apua"-huutooni.
60. POH2.7.2011 klo 15:23
Matkoilla.
Ratkaisu alkaa lauantai klo 7:30
Nyt oli ristikko valmis klo 12:10, nautinto loppu!
Uskomaton suoritus minulta, kun 65 vuotiaana, viisi vuotta siitten meni vastaavaan parikin viikkoa.
(Sitaatti:
Lähettäjä: Severi 1.7.2011 klo 20:42
Keskustelu on avautunut varsin monimuotoisena. Olen itse ratkonut Auliin ristikoita monet vuodet, mutta nyt alkaa mittani täyttyä: liian paljon on suoraa kirjoitusta vanhojen vihjeitten perusteella.)
Täysin samaa mieltä!
Pari uutuutta, mutta liikaa vanhan toistoa kuten Severi sanoo.
Kiva kun joku muukin haluaa kimurantinpaa ajateltavaa, ( menemättä kuitenkaan IS:n koviksien tasolle ), uhmaten näin helppoja vaativien keskustelijoiden "tuomiota".
Älkää ottako tätä vuodatusta liian vakavasti, vaan keskusteluna ristikoiden liiallisesta helpottumisesta parin viime vuoden aikana.
61. Ahti2.7.2011 klo 16:10
POH ja Severi,

Mutta eikös olekin kiva, että löytyy kaikentasoisia ja kaikille jotakin ja taitojen kehittyessä voi siirtyä vaativampien pariin. Henkilökohtaisesti en niinkään tykkää näistä Hesarin lakanoista varsinkaan näistä kesän tuplasuurista, koska liikaa menee ainakin itsellä ainakin aikaa nimien jne. hakemiseen. Toki valinnanvapaushan tässäkin on, että voin jättää nämä väliin, mutta näin ristikkoihin koukussa olevana ei tällainen addikti siihen pysty. Täytyy myöntää, että kyllä Iltiksen viikonlopun Kovikset ovat ehdottomasti nannaa, koska niissä ei normaalisti ole Googlesta ja muista vastaavista apuvälineistä hirveästi apua vaan menee enemmän hoksaamisen tasolle kaikkenkarvasiten utalien kierouksien säestämänä.

Onneksi meillä on valinnanvapaus näiden suhteen ja makuasioistahan ei tunnetusti voi kiistellä. Olkaamme kaikki tyytyväisiä, että joku näkee vaivaa näiden ristikoiden laatimiseksi meidän kiusaksemme. Kuinka paljon tylsempää meillä olisikaan ilman niitä ja kuinka paljon tylsempiä yäpäämme olisi ilman niiden suomaa hoksaamisen ja nautinnon iloa. Yritetään pitää iän tuomat "yläpään" vaivat kurissa näillä aivojumpilla, vaikka itseni vielä laskenkin "nuorisoon" tällä ristikoiden kivikkoisella saralla.

Sana on vapaa (onneksi), vaikkei liitykään tämän ristikon ratkaisuihin ja pahoitelen, että käytin varmaan turhaan väärää foorumia siihen. Olisi vaatinut varmaan oman säikeen.
62. POH2.7.2011 klo 16:54
Ahti 2.7.2011 klo 16:10
Oikea ja tosi oikea puheenvuoro.
Ainoastaan se. että aikaisempien kuin kaksi vuotta sitten sen tasoisten Auliksen ristikoiden addiktiksi juuttunut ratkoja joutuu tähän, kirvoittaa toivomaan kimuranttejampia aivoituksia.
63. aawee2.7.2011 klo 17:17
Helteistä lauantaita kaikille! Pari kirjainta puuttuu, en keksi mitään järkevää ylhäällä oikealla olevaan vihjeeseen LIIKE ja siitä ihan vähän alempana olevaan sanaan KOTI, lieneekö minulla väärin ne risteävät sanat...molemmista puuttuvat ekat kirjaimet.
64. Ahti2.7.2011 klo 17:20
Kiitos POH,

Muutama korjaus ylläolevaan kirjoitukseeni, vaikka kaikki arvasivatkin, mistä oli kyse.

1) Tupla "ainakin" pois
2) kaikkenkarvasiten --> kaikenkarvaisten
3) yäpäämme --> yläpäämme
4) pahoitelen --> pahoittelen

Pahoitellen kiireen tuomia typoja.
65. Pähkinänsärkijä2.7.2011 klo 17:39
Sovita, "aawee", muuatta rekkiliikettä ekaan pulmaasi ja sukulaisen himaa toiseen.
66. aawee2.7.2011 klo 18:21
Pähkinänsärkijä.
kiitos avustasi. Sitä rekkiliikettä mietinkin, mutta sitten täytyy muuttaa MONIJÄSENISIÄ vastaus vähän eri tavalla kirjoitetuksi... Siinä KODISSA minulla olikin sukulaisen hima, mutta sen kolmas kirjain muuttui, kun vaakasanaksi kirjoitin kesään liittyvän jutun. Siitä kuvasta oli vaikea saada selvää, samoin melkein sen vieressä ylempänä oleva "kepakko". Ne lienevät mulla väärin...
67. Pähkinänsärkijä2.7.2011 klo 18:56
Joo, "aawee", se MONIJÄSENISIÄ näyttää syntyvän äänneasuunsa kirjoitetusta englanninkielisestä lainasanasta. KODISSA-vihjeen ratkaisun 3. kirjaimella ei liene tekemistä erityisesti kesän, vaan pikemminkin ilmailun kanssa.
68. tsiisus!2.7.2011 klo 19:07
En nyt jaksa lukea noita Jylhähalisen kommentteja. Taitaa olla joku eläköitynyt kansakoulun ope.
69. POH2.7.2011 klo 19:31
Ylävasemmalla TÄLLÄINENKÖ?
Laatija kysyy?
Voi vain vastata, ettei ole, vaan samanlainen tasoltaan kuin edelliset parin vuoden ajalla.
70. 2.7.2011 klo 19:33
tsiisus!
Jylhähalisen avaus ja sulle osuva kommentti ainoot häneltä.
lukutaito?
71. aawee2.7.2011 klo 19:36
Pähkinänsärkijä, kiitos!!! Tuota "ilmailukuvaa" olen tiiraillut eilisestä asti ja nyt vasta sen tajusin, miten voi siinä nähdä jotain ihan muuta!! Näin siinä jotain kesään liittyvää ja saaliit ja kaikki...!! Nyt se "kepakkokin" siinä vähän ylempänä lienee oikein, vaikka sekin kuva on minulle epäselvä.

Kiitos, kun sain apua ja mielenrauhan:)
72. pelaaja2.7.2011 klo 19:43
Kiva juttu, Pähkinänsärkijä, tuo kommenttisi aaweelle. Vaikka noista kapistuksista näytti olevan pienen pientä juttua jo eilen, niin silmäni eivät osanneet piirroksia niihin syntyneistä sanoista huolimatta oikealla tavalla nähdä. Ehkä siksi, että toisen kapistuksen alla on millin verran ilmaa..
Ja se 'kepakko' sitten! Jouduin muistelemaan hurjaa nuoruuttani ennenkuin pystyin näkemään sen tuolla lailla irrallisena.
73. aawee2.7.2011 klo 20:16
palaaja, Pähkinänsärkijä,

No nyt vasta ymmärsin, että eilen puhuttiin nimenomaan minullekin epäselvistä kapistuksista! Vaikka olenkin lukenut kaikki kommentit, niin noin vuorokauden päästä vasta leikkaa!! Laitan tämän helteen syyksi:)
74. kjk2.7.2011 klo 20:22
Minulla on sama ongelma kuin Hessu Ho(o)polla: PANKKIASIAKIN tuntuisi varmalta, mutta risteävä -CUP ei sovi sitten millään, vaikka muut risteilyt tuntuisivat olevan kunnossa. Minun tuntemani cupit kun tuppaavat alkamaan hienoilla kirjaimilla tai muuten sitten olemaan vieraskielisiä sanoja.
75. O2.7.2011 klo 20:36
kjk.
Tämä -CUP on ihan suomalainen.
76. Pähkinänsärkijä2.7.2011 klo 20:37
"kjk", '-cup' on lähihistoriaa: aikuisten palloiluharrastajien hommaa - päin vastoin kuin se 'henella' kirjaimella alkava. Ellei itse ole ollut mukana, ei kai voisi edes olla kupista kuullutkaan, mutta googlaamalla sekin selvisi.
77. Pähkinänsärkijä2.7.2011 klo 20:38
'hienolla' piti kirjoittamani, mutta sormi lipsuu näppärillä.
78. O2.7.2011 klo 20:41
kjk.
Korjaan oli vuoteen 2009 asti.
79. kjk2.7.2011 klo 21:04
O, Pähkinänsärkijä:
No joo, pitäisi kai uskoa itseensä enemmän ja pistää raakasti Kuukkeliin se framille tupannut ratkaisu; sieltähän se Kuukkelista löytyi. Kiitos!
80. O2.7.2011 klo 21:14
aloittelijatar.
Kiitos, kun valaisit minua sillä uudella sanalla! ;-)
81. saara...2.7.2011 klo 21:34
...ei älyä "firmaa" oikealla alhaalla, taitaa olla outo.
Derkutkin on outo. Paljon sellaisia pikkukummallisuuksia oli tässä.
82. Sensuroitu3.7.2011 klo 00:43
Sensuroitu
83. Ylläpito3.7.2011 klo 00:44
Kyllä täällä siimaa annetaan ja mielipiteensä saa sanoa, mutta nyt lähti pekalla lapasesta - vai meniköhän se toisin päin.
84. ratkoja3.7.2011 klo 04:24
Kiva kun tulee vinkkejä, mutta toivoisin, että ilmaisisitte tarkemmin, missä kyseinen kohta sijaitsee. Lakana on niin iso, että vaikea löytää kohtia pelkän vihjesanan perusteella. Kiiiiitos!
85. apua3.7.2011 klo 09:23
saara 2.7. klo 21:34;

- tämä firma (?; OY) oikealla alhaalla tuottaa minullekin edelleen vaikeutta, en saa siihen tolkkua, en sitten millään. Helle ilmeisesti tyhmistää.

- Derkut tarkoittaa itäpuolen asukkaita.
86. jokha3.7.2011 klo 14:26
apua ja saara
kyllä se oy löytyy googlesta. Pitää vain löytää ratkaisu pyytäjälle,
viruksille ja hevolapselle ja tietenkin naisnimelle.
87. Rapu3.7.2011 klo 15:00
Heips,
Viime viikkoista kimurantimpi. Sitä a-nappia ja OY:tä ratkaisuristikon yläpuolella piti pähkäillä pitkään.
Kiitos Potterin, se nappi sitten löytyi kuvana ja alue tuli kuntoon.=)

Yhtä kohtaa vain tässä vielä kummastelen. Vasemmalla, alimman harmaan yläpuolella, kamerasta koilliseen. Siinä kai lapsukainen päätään riiputtaen katselee sottaantunutta paidanetumustaan, vai?
Saan siihen nyt autolla hurjasteluun liittyvää ja se ei mielestäni vastaa vihjekuvaa. Jotain pielessä?
88. O3.7.2011 klo 15:06
Rapu.
Katso vaikka suurennuslasilla, niin näet, että hänellä on jotain
kädessään.
89. Rapu3.7.2011 klo 15:19
Kiitos O!
Voi vitsi miten sokea olen ollut. Koko ajan olen katsonut, että se "kädessä oleva" on suttu paidan etumuksessa. Nyt näen sen toisin.;=)
90. apua3.7.2011 klo 15:30
jokha 3.7.2011 klo 14:26;

suurkiitos avustasi. Sen perusteella laitoin sitten siihen Intian kansallisvaatteen yläpuolelle netistä löytyneen Kiinteistö Oy:n - mutta ei kyllä ratkaisu oikein hyvältä tunnu.

Sivumennen sanoen, hiukan sama pätee tietysti 12 ruutua Hitlerin yläpuolella olevaan litran mittalasiin. Ehkä astiassa on nestettä ja - ehkä - ikäänkuin pohjalle olisi jotain heitetty. Vastauksena sitten tilannetta kuvaava vaakasana (4), niinkö? Ja entäpä sitten sitä vastaan poikittain oleva pystysana(5), tuo "kepakko". Yrittänyt olen sitä tosi tarkkaankin tiirata, mutta miksi ratkaisusana on mikä näyttää tulevan, sitä en ymmärrä , en ollenkaan.

Ainakin tältä osin ristikko olisi SELVÄSTI vaikeampi kuin edellinen.
91. tuffa Porist3.7.2011 klo 15:42
apua
Muutappa sanasi verbiksi, niin "kepakko" taitaa tulla selväksi!
92. apua3.7.2011 klo 15:52
tuffa Porist 3.7.2011 klo 15:42;

kiitos sinullekin, enpä vain osaa vastaustasi "tulkita", eli on kyllä edellistä ristikkoa selvästi hankalampaa. Kepakko on mielestäni lähinnä auton tuulilasinpyyhin, jos sen nyt ylipäätään pitäisi jotain kuvata.
93. P3.7.2011 klo 16:17
"kepakko"
Reiällinen levy, jossa on otinosa?
Täysin ylävasemmalla on sana piikkisen eläimen vieressä, jolle en ole sieltä löytänyt käyttötarvetta. Sopisikohan tähän?
Jos näin on, niin kummallisesti kiertää vihjeet.
Luultavasti olen väärässä.
94. apua3.7.2011 klo 16:27
P klo 16:17;

samaa tuumin minäkin, vihjeet kiertää kummasti, mutta onko siinä ihan oikeata logiikkaa - en ymmärrä.
95. Juho3.7.2011 klo 16:32
P, onhan tuossa jotakin oikeaa, taidatpa olla jyvällä.
96. POH3.7.2011 klo 16:41
apua + Juho
(P, piti olla tunnus POH)
Sumea logiikka taitaa vallata alaa.
Vanhat fakkiutuneet ovat ulkona kuin lumipallot!
Huumorilla kuitenkin eteenpäin kuin " " lumessa.
97. tuffa Porist3.7.2011 klo 17:12
"Kepakko" löytyy urbaanista sanakirjasta!
98. tuffa Porist3.7.2011 klo 17:12
"Kepakko" löytyy urbaanista sanakirjasta!
99. pelaaja3.7.2011 klo 17:53
Kai maar se kepakko löytyy sanana mistä milloinkin. Tuskaa tässä vaan on tuottanut se piirros. Mistään kuvahaustakaan ei oikein löydy vastaavaa. No yksi muistuttaa ihan hiukan yhtä auton moottorin osaa. Hurjaa nuoruutta muistellessani kaivoin vanhan pyssyni esiin mutta ei se siinäkään ihan piirroksen näköinen ole. Vai onko se jossain todellakin tuon näköinen?
Erilaisia ratkaisuja näemmä syntyy siihen vanhan ratkaisun yläpuolella olevaan firmaan. Nimim. apua sai siihen kiinteistöfirman. Minä sain OY:n joka tekee eräitä näköjään perinteisiä juttuja Turussa. Saaamani nimi esiintyy monen firman nimen osana. Erilaisiin sanoihin vaikuttaa varmasti se että minkälaisen naisnimen valitsee.
100. POH3.7.2011 klo 18:18
Pitkään kirjoitin "kepakosta" kaikenmaailman hauista, mutta pelaaja oli nopeampi ja kaiken nollasin, mutta ei "kepakko" Urbaanista sanana ei löydy.

Tosi helpon ristikon keskustelun täytteeksi kaiken maalman kivaa juttelua.

Kaikki kunnioitus AL:lle tästäkin.
Toivomus, hiukan lisää parin vuoden aikaista vaikeustasoa.
101. pelaaja3.7.2011 klo 18:36
POH,
on se kepakko siellä Urbaanissa, on on. Niinkuin tuffa sanoi.
Joten ei sinun olisi kannattanut nollata kirjoitustasi?
102. Juho3.7.2011 klo 18:42
pelaaja, POH, airsoft kivääri, dragunovin tapainen löytyy kuvahausta. Ollaan jyvällä.
103. pelaaja3.7.2011 klo 19:05
Juho,
no jyvällä ollaan vaikken löytänyt siitäkään vastaavaa näin äkkiseltään.
(Itekseni vaan ihmettelen, että miten noin "kohtuuton" piirros on valtaenemmistölle tänne kirjoittavista ollut ihan selvä? Mutta ei tästä minulta enempää eikä mistään muustakaan.)
104. POH3.7.2011 klo 19:14
"pelaaja 3.7.2011 klo 18:36
POH,
on se kepakko siellä Urbaanissa, on on"
Pane hakuun Urbaanissa "kepakko", mitä tulee?
Pane hakuun Urbaanissa vastaussana, mitä tulee?
Onko sana "kepakko" Urbaanissa?
105. apua3.7.2011 klo 19:42
re: äskeiset kommentit;

katsoin äsken urbaanista sanakirjasta. Monenlaista "tietoa" sieltä löytyikin, joko osui tähdättyyn kohtaan tai sitten ei, joten siltä osin vastaavuus vihjekuvaan oli olemassa. Oli sitten jyvällä tai ei. Mutta onko tässä se ristikon/kuvan tekijän hakema relaatio, kukapa tietää?

Itse asiassa, kepakkoakin tuo "kepakko" kuvaa aika hyvin, mutta valitettavasti kepakko-sana ainakaan ei ristikkoon sovi.
106. Jondalar3.7.2011 klo 20:04
Kepakon kuvaa minäkin olen kovasti pohtinut. Jos varresta kääntää, tuleeko näkyviin kepakon päässä oleva siivilä. Mutta juuri nyt alkoi hahmottua uusi ajatus: jospa kuvassa onkin kiväärin piipun päässä pistin. Ollaan yhä tarkemmin jyvällä. Litran mittaa yritin kääntää kiveksi, johon on kaiverrettu kuvioita, vaikka ei se siltä näytä.

Kauan kesti tajuta kepakon kanssa ristiin tuleva ylin vaakasana. Minusta vihjekuva näytti onkivavalta ja siimassa klönttejä. Kovin tuttu näky kuitenkin oli kuvassa, kun sen oikein oivalsi.
107. aawee3.7.2011 klo 20:28
Jondalar,
noin minäkin sen "ilmailukuvan" ensin näin!!! Mutta kiitos Pähkinänsärkijälle, kun viittasi oikeaan. "Kepakon" sanan ymmärsin Nykäsestä, mutta kuva on aika vaikea tulkita....
108. Hemppa3.7.2011 klo 20:39
Vain yhtä kirjainta puuttuu. Toisen harmaan lauseen toisen sanan viimeisen kirjaimen yläpuolella on jonkinlainen hahmo vaalean harson takana. ratkaisusana (4 kirjainta) tulee pystyyn ja piilokirjain puuttuu. Onko kyseessä joku sarjakuvahahmo, vai mikä.
109. apua3.7.2011 klo 20:44
Hemppa 20:39;

kuvittelepa katsovasi maapalloa pohjantähden suunnasta, jos vaikka olisi hitusen pilviä. Mitä näet?
110. Aurooran pappa3.7.2011 klo 21:50
Miksi purnata ristikon helppoudesta, ja samojen vihjeiden toistumisesta.
Kaikki muutkin laatijat käyttää ristikoissaan samoja vihjeitä mitä ovat tottuneet käyttämääan. Sama se on muidenkin taiteilijoiden kanssa. Iskelmä artistit esittävät vuodesta toiseen samat kappaleet joka keikalla, ja täydestä menee.
Tiedän sellaisen juontajan joka pikkujouluissa ja eri juhlissa kertoo aina samat vitsit samoille yleisöille 25 v. Vai mitä mieltä olette jos nykyään imitoi vielä Johannes Virolaista ja Marja-Liisa Kirvesniemeä.Hän vetoaa siihen että Reijo Taipalekin laulaa joka keikalla saman Satumaa tangon.

Toinen ihmettelyn aihe on ristikon helppous, että ratkeaa jopa 3 h, ja sitten ei ole mitään ratkottavaa enää. Ei ole pakko ratkoa niin nopeasti ja täytyty "naattia". Ja voihan tänne kirjoittaa että ratkaistu on vaikkei olis saanut viel yhtään sanaa ristikkoon. Olihan SM-Ristikko kisassakin joku ratkonut alkukilpailujen tehtäviä parissa minuutissa.Ja mikä pätemisen tarve on ilmoittaa siitä tänne, kuinka nopeasti ratkes.
111. Hemppa3.7.2011 klo 21:54
Niinpä siitä tosiaan ainakin Grönlanti erottui, kun oikein tarkasti katsoi. Ja minä kun luulin sitä jonkun morsion hääkuvan osaksi.
112. Hessu Ho(o)po3.7.2011 klo 22:05
tuffalle: Mikähän siinä on, ettei vaakuna onnistu. Etsin Wikipedialla vaakunoita, sopivaa ei löytynyt. Kadoksissa hvvä kuntaosoite, jonka joku joskus täällä antoi. Vasen ylä yhtä kadoksissa kuin aamullakin. Ärsyttää tuollaisen "varman" hakeminen, mutta ei ole aika riittänyt kesäpäivänä googlailemaan, puhumattakaan yhdestä tai kahdestä älynväläyksestä, jotka olisivat voineet iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Huomiseen taitaa jäädä.
113. Pähkinänsärkijä3.7.2011 klo 22:15
"pelaaja" ja muut 'kepakkoa' pähkäilleet: eihän se mikään itsestäänselvyys ollutkaan, mutta pahuksen hauska vaikeutus, koska kaikki ratkaisusanaan johtava ilmenee yksinkertaisesta piirroksesta (täällä on jo paljasteltu kuvasta esimerkiksi pistimen osuus).

Kaakon monimahdolliset ratkaisut (oy, valinnainen naisen nimi ja tuo 'a'-nappi) taas laitoin jo mainitun sumean logiikan piikkiin, jota en oikein osaa laatijan ristikoissa arvostaa.
114. apua3.7.2011 klo 22:19
Hessu Hopo 22:05;

Vastaan, anteeksi vain, vaikka kirjelmöitkin tuffalle: Kyllä Wikipediankin olisi luullut auttavan, mutta nuo papin irtokaulukset löytyvät viimeistään paikasta 62°31′55″N, 29°23′05″E.
115. Pähkinänsärkijä3.7.2011 klo 22:21
"Hessu Ho(o)po", kaikki ristikon vaakunat ovat löydettävissä Googlesta, jos ei jokaista rajaa Suomeen.

(Kunnioittava kumarrus kaikille niille guuglaamattomille ratkaisijanerokolleegoille, jotka tuntevat naapurimaittemme kuntavaakunat kuin vettä vain ...)
116. Pähkinänsärkijä3.7.2011 klo 22:26
Ohoh, oletin "Hessu Ho(o)po"n pähkäilleen itäkaakon osassa komeillutta vaakunaa, jota täällä joku luonnehti lapioksikin.
117. Hessu Ho(o)po3.7.2011 klo 22:40
Kiitos vastauksistanne, joita syvällisesti alan pohtia huomenna ja ehkä sitä (kirottua) kuukelolintiakin on pakko harrastaa.

Papin irtokaulukset saivat minut etten sanoisi repeämään. Olen ihmetellyt tuota päälaetonta, jonkinlaisia halkiohihoja kantavaa mustavalkoihmistä, jolla on leuka.

Yritän lähestyä ongelmaa huomenna ennakkoluulottomasti ja googlaillakin kärsivällisest.

Nyt muille areenollle! Huomisiin!
118. sirtermar3.7.2011 klo 23:10
Suurpiirtein hallinnassa, muttei ilman täältä saatuja vinkkejä ajatella toisin. Kuvat hirveän epäselviä, joten monet ratkaisin intuitiolla
119. O3.7.2011 klo 23:18
Aurooran pappa.
Olemme tästä asiasta samaa mieltä! :)
120. Ahti4.7.2011 klo 07:49
Tuota vasemman yläkulman eläimen ja SIHTI vihjeen kombinaatiota on kommentoitu paljon. Henkilökohtaisesti muistan tuon eläimen nimeä käytetyn SIHDIN synonyyminä lapsuudessani ainakin itärajan tuntumassa. Mitä sitten tulee monikko kommentteihin en tiedä mitä muilla näkyy vihjeessä, mutta ainakin minun painoversiossani SIHTI vihjeen T-kirjaimen kohdalla näyttäisi olevan pisara, jonka ajattelin merkkaavan sitä, että T-kirjain putoaa alas eli pois. Olisiko tuossa järkeä?

Itselläni tökkii edelleen se litran mittalasi / "kepakko" kombinaatio. Tuffa Porist ehdotti berbiä, jonka jälkeen menin enemmän lukkoon. Itsellänikin oli samansuuntaisia ajatuksia, kuin "apua" kommentoi.
121. aawee4.7.2011 klo 08:56
Minulla ei ole verbiä siinä mittalasissa, mielestäni kuitenkin sanat siinä ympärillä ovat nyt oikein.
122. Hessu Ho(o)po4.7.2011 klo 09:11
Löytyihän se kunta viimein Wikipediastakin, kun puskaradio ensin kertoi, mikä se on.

Sen myötä sitten PANKKIASIAKIN osoittautui alkuosaltaan vääräksi.

Mistä seurasi se, että ihmiskuvakin sai selvityksensä. Mitä nyt sitten kiivaasti protestoin! Koskaan kun en ole moisista kuullut. Kaipa ne kapistukset aina ovat niitten ihmisen kehonosien päällä tai eivät olisi niitä!

Enää juntturoi se mitta ja ne kaksi risteävää outoa kuvaa, joista täällä puhuttu. Vihjeet eivät vie minua ojaan eivätkä allikkoon, joten ilmeisesti ön nostettava handut pystyyn.

Odotellaanpa taas uusia perjantaita:)
123. aawee4.7.2011 klo 09:39
Hessu,

katso vielä sitä toista kuvaa (ei mitta, ei kepakko, vaan niiden välissä), Pähkinänsärkijä neuvoi minulle, että se on liittyy ilmailuun. Se on ihan helppo, kun vaan katsoo sitä oikein!!
124. Hessu Ho(o)po4.7.2011 klo 09:53
aawee:

Poika on purjelentäjä, mutta taitaa jäädä ruuti keksimättä. Kuvahausta en löytänyt etsimääni aavistusta, mikä sitten lieneekin väärä.

Mitta voisi olla lähempänä arkielämääni, mutta onpahan outoa, että noin lyhyt sana meinaa jäädä keksimättä.
125. aawee4.7.2011 klo 10:06
Hessu,

taivaallakin tuon näkee...näytä kuvaa pojalle...minäkään en itse sitä ensin osannut katsoa, vaan poika vasta ymmärsi:) Se on kyllä ihan tuttu juttu! Ja i h a n helppo!!!

Mittaan en saanut verbiä, mutta mielestäni ihan kelpo sanan, sekin esiintyy ristikoissa usein erilaisissa muodoissa.
126. Hessu Ho(o)po4.7.2011 klo 10:26
aawee: Helppo? Väännät veistä haavassa.
127. Hessu Ho(o)po4.7.2011 klo 10:30
aawee: Kaikki konsoantit käyty läpi 3. kirjaimen kohdalla, mutta eivät ota tulta.
128. aawee4.7.2011 klo 10:30
Hessu,
on se, usko pois:) Etkä tarvii siihen googleakaan....
Älä luovuta, katso vaan sitä eri näkökulmasta.
129. aawee4.7.2011 klo 10:32
Onko sulla se nuolijuttu oikein?
130. Hessu Ho(o)po4.7.2011 klo 10:35
aawee: En menis enää senkään puolesta vannomaan.
131. aawee4.7.2011 klo 10:36
Hessu,
kummaa se kapistuksen eka kirjain pois ja mieti uudelleen.
132. Hessu Ho(o)po4.7.2011 klo 10:48
aawee: Neuvosi on varmaan hyvä. Pakko vissiin turvautua viimeiseen oljenkorteen eli "kilauttaa kaverille". Ennenkin on huomattu, että se, mikä on toiselle sokea piste, ei ole sitä toiselle, ja päinvastoin.
133. aawee4.7.2011 klo 10:54
Hessu,
oli se minullekin sokea piste, en olisi ilman Pähkinänsärkijää plus poikaani osannut nähdä kuvaa oikein.
134. tuffa Porist4.7.2011 klo 11:22
Ehdotin verbiä avuksi siihen "kepakkoon" en "mittaan".
Täällä Porin puolessa (ennen paljon ruotsinkielisiä) se verbinä oli paljon käytetty.
135. aawee4.7.2011 klo 11:33
tuffa Porist,

no nyt ymmärrän. Tuo verbi on ihan tuttu minullekin, kuvasta on kyllä hankala ymmärtää, että mitä se esittää. Mutta kun sanan saa paikalleen, niin voihan se semmoinen olla..
136. Pähkinänsärkijä4.7.2011 klo 11:46
"Hessu Ho(o)po", ensin siitä kepakosta: siinä olevan nystyrän voisit nähdä vaikka tähtäämisen välineenä, ja sille sitten murteellinen synonyymi (ruåtsista johdettu). Sen jälkeen, jos muut pystyt ovat oikein, näet varmaan jotakin ilmailuun liittyvää vaakasanan vihjekuvassa. Mittalasin pohjalla taas näyttäisi olevan jokin partikkeli, jonka voi olettaa lilluvan nesteessä, mistä asiaintilasta voi johtaa substantiivin.
137. Pähkinänsärkijä4.7.2011 klo 11:49
Kas, en huomannutkaan, että Porista oli ehtinyt tulla kommentti samaan asiaan. Sen verran lisäisin siihen, että kyllä mittalasin ratkaisussa auttaisi sanan johtaminen verbinkin kautta.
138. Pähkinänsärkijä4.7.2011 klo 11:54
"Ahti", ei näy tippaa ainakaan minun Hesarissani SIHTI-vihjeen T:n alla, joten tuo (aivan nokkela) selitys ei taida päteä tähän. Olisiko kysymys vain yksinkertaisesti 'aulismista'?
139. Hessu Ho(o)po4.7.2011 klo 15:07
aawee: Meilailtuani viisaampani kanssa pystyn nyt hyväksymään sen vaadittavan konsonantin. Inhottavinta tuossa kuvassa on se, että se loppuu tyhjään ilmaan (!), mutta eipä tuosta kuvavinkkelistä varmaan olis auttanut sekään, että ei loppuisi!

Viisaampi pähkäili sen mitan kanssa. Siinä voisin kuvitella jotain lilluvan. Noin niin kuin kaukaa kaarrellen voisin sellaista kuvitella.
140. aawee4.7.2011 klo 16:07
Hessu,
luulisin, että nyt on samat ratkaisut. Liekö tuo "tyhjä ilma" se, mikä häiritsee kuvan hahmottamista, vaikeaa se kuitenkin minulle oli. Sinänsä ihan oiva vihje.
141. Viljami4.7.2011 klo 16:49
Tuo "tyhjä ilma" on todella hämäävä ja varmasti sellaiseksi tarkoitettukin. Aiheutti mukavan ahaa-elämyksen, kun sen hahmotti lopulta oikein.

Samalla tavalla hämäsi tuo vasemman alakulman poikapiirros aluksi.
142. aawee4.7.2011 klo 17:31
Viljami,
ymmärsin vasta vastauksen kirjoitettuani että mitä se poikapiirros esittää. Mistäköhän laatija tuollaisia kuvia löytääkään....tuskinpa itse niitä piirtää??
143. maatu4.7.2011 klo 17:57
Apua rakkaat ystävät! Kukaan ei ole ihmetellyt paikkaa, joka minulle jäi nyt 3 ruutua tyhjäksi. 3., ja 4. harmaan välissä Turkin kartasta kaakkoon makoilee joku. Tuleeko siihen noin paikkaa ilmaiseva sana? Plus siitä alaspäin se kylä ja postman. Molemmat ovat muuten valmiit, mutta se yksi yhteinen kirjain!!! Olen googlelta yrittänyt kysyä, muttei löydy kuin Pat. Suututtaa.
144. Viljami4.7.2011 klo 18:37
aawee
Tietääkseni nuo piirrokset ovat HS-piirtämön tuotoksia, mutta eiköhän ne tehdä melko tarkkaan laatijan ohjeiden mukaan.
145. liena4.7.2011 klo 18:53
Pekka,
joka kaiken tiedät, niin mitä on "derkut"? Tämä kohta on vielä auki, ja yhdestä kirjaimesta kiinni.
Pekkahan se kaiken tietää, ja sanookin suoraan...
Kiitos näin etukäteen!
146. otv-a4.7.2011 klo 18:54
maatu,
sanasi "makoilee" antaa viitettä siihen kuvaan. kylä taas esiintyy usein ristikoissa, muissakin kuin hesarin laatijan.
147. otv-a4.7.2011 klo 18:57
liena,
en ole pekka, mutta kehoitan katsomaan 3.7. klo 9:23-vihjettä.
148. liena4.7.2011 klo 19:07
otv-a,

kiitos!
149. Pähkinänsärkijä4.7.2011 klo 19:25
"maatu", etsi lisää Googlen Postmaneja - sieltä löydät kyllä sopivan nelikirjaimisenkin. Arvuuttele vaikka juuri alkukirjaimen perusteella, niin G. ehdottelee itsekin.
150. Jondalar4.7.2011 klo 19:34
Ilmailukuvan saa näyttämään paremmalta varjostamalla kynällä yläpintaa. Jarrulaipat ja voimanlähteet tulevat näkyviin. Litran mittaa pidin metallisena ja mustaa nokaretta likana tai ruosteena. Kuuluukin olevan lasia, se muuttaa asiaa. Kannattaa katsoa pintaa syvällisemmin, suotta emmin.
151. Rapu4.7.2011 klo 20:13
Ahdin kertoman perusteella 4.7. klo7:49 oli pakko ruveta googeloimaan sitä vasemman yläkulman sihti-siiliä.
Löytyi Pielisen museosta seula, jota myös kutsutaan nimillä sihti ja siili.
En yhtään epäile Ahdin lapsena kuulemaa murresanaa, itsellekin niitä palailee pätkittäin, tosin pohojalaasii. Tätä "murresiiliä" kutsuttiin meilläpäin seulaksi.
152. Ahti4.7.2011 klo 20:14
Pähkinänsärkijä. Tippa on minun painoksessa T:n päällä, mutta voihan se olla vain painotahra tai tosiaan mainitsemasi "aulismi".
153. EJlo4.7.2011 klo 20:46
liena taitaa olla suomalainen väännös aiemmin kartoilla esiintyneestä maan nimestä DDR tai oikeammin sen maan kansalaisista.
maatun ihmettelemällä makoilevalla pojalla on todella Reginamainen asento.

Omat ihmettelyni ovat ristikon oikeassa reunassa, tuon "lapiomaisen" vaakunan kohdalla. Tuon muotoisia vaakunoita ovat eteläisen merentakaisen valtion kunnan vaakunat, muttei tunnu kuukkeli löytävän arvailluilla kirjaimilla sopivaa. Arvailut johtuvat siitä syystä että vaakasanat puuttuvat. Mustat riisit (2 eri läjää) loppuvat oletetusti monikon T:en. TORI voisi loppua kahteen eri vokaaliin ja KIROTTUJA myös monikollisena T:en. Myös se pysty IRROTTI on toistaiseksi ihan "hebreaa". Kahdet naiskaimat voisivat olla lähes mitä vaan keksittyjä nimiä, siitähän se lähinnä kiikastaa. Olisiko tuohon irrottelijaan mietoa vinkkiä ?
154. Pähkinänsärkijä4.7.2011 klo 20:55
Siirry, "Ejlo", etsimään 'lapion' lähdettä lännempää, jopa läntisen lähinaapurimme tuolta puolen (vaikka rajanaapurihan sekin meille pohoisessa on). Sieltä löytyi yritysten ja erehdysten jälkeen vaakasanojenkin suhteen sopiva kunta.
155. Viljami4.7.2011 klo 21:07
Mielestäni tuo "lapiovaakuna" on vihjeenä kohtuuttoman vaikea. Sen sijaan ratkaisuksi tulee tuttu ristikkosana.

Lisävihjeeksi voisi antaa vaikkapa MONILLA YHDYSVALLOISSA.
156. EJlo4.7.2011 klo 21:09
Pähkinänsärkijä
Kiitokset, siirrynpä oitis nyt aanailemaani maahan. Se ei edes käväissyt tätä ennen mielessäni !
157. Pähkinänsärkijä4.7.2011 klo 21:10
"Ejlo", vielä tuosta 'IRROTTI'-vihjeestä: fundeeraa erilaisia irrotustapahtumia, ja laita sama aikamuoto. Joku on saattanut esimerkiksi irrottaa lohkareen kalliosta. Nuo nimet ovat aina kinkkisiä, mutta kokeilemalla löytyvät.
158. apua4.7.2011 klo 21:17
Pähkinänsärkijä klo 21:10;

hassua, että minä olen tässä yhteydessä ajatellut Pohjolan akan tekosia, kun irrotti otteensa ja antoi Sammon upota mereen. Ilman moista tekoa meillä kaikilla olisi kissanpäivät, eikä kait tarvitsisi mahdistua Kreikan kriisistäkään.

Minkä meni Pohjolan akka tekemään!
159. EJlo4.7.2011 klo 21:19
Kiitoksia Pähkinänsärkijä.
Oikean valtion tieto tuotti heti vaakunalle tulosta.
Siispä tuo kirottujen monikollisuus muuttuikin vokaaliloppuiseksi.
Ja nyt IRROTTELEMAAN eri asioita, eiköhän se siitä irtoa !
160. Seitenvitonen4.7.2011 klo 21:20
Kympin arvoinen vinkki Viljamilta! Kannattaa ottaa opiksi.
161. Pähkinänsärkijä4.7.2011 klo 21:21
"Ahti", ei ole minun kappaleessani pisaraa eikä muutakaan tahraa T:n ylläkään, joten tuo kahdesta vihjeestä todennäköisesti yksikkömuotoiseen substantiiviin johtuva sana on laatijan joskus harjoittamaa sumutusta (sitä 'aulismia') - en vain oikein käsitä, miksi ...
162. Pähkinänsärkijä4.7.2011 klo 21:24
"apua", hilpeän oiva tuo vaihtoehtoinen lähestymistapasi, joka sattumoisin johtaa samaan ratkaisuun. Hyvä!
163. toinen taata4.7.2011 klo 21:26
EJlo
Pohjan akka kalevalassa irrotteli.
164. Pähkinänsärkijä4.7.2011 klo 21:32
"Ejlo", se KIROTTUJA liittyy kylläkin jatkoonsa eli sanaan LUONTOÄÄNIÄ, JÄÄ-vihje siis tosiaan päättyy vokaaliin, kuten vaakunan kunnannimi vaatii.
165. otv-a4.7.2011 klo 21:35
EJlo,
sulla on nyt kirotut menneet väärään suuntaan. tutkipa vihjeruutu tarkemmin.
166. otv-a4.7.2011 klo 21:36
tulipahan tuplasti.
167. Viljami4.7.2011 klo 21:53
Kiitosta vaan Seitenvitonen. Se oli Aulikselta opittu juju.
168. maatu4.7.2011 klo 22:40
Kiitos otv-a!
Hyvä, kun vihjasit siihen makoiluuni: Olin ajatuksissani kirjoittanut ahtera-vihjeeseen vatsan synonyymin, vaikka hyvin tiedän mitä se merkitsee. Kun virheeni huomasin, kaikki selvisi, raamatun kyliä myöten! Thanks again :)
169. otv-a4.7.2011 klo 23:11
maatu,
ahtera oli mulle uusi sana, toki ei i-loppuisena. luulin pitkään aulismiksi.
170. Juho5.7.2011 klo 08:58
Vieläkin jäi ihmetyttämään tuo risteys, jossa leikkaavat MIEHIÄ pystyyn ja HUOLTAJIA vaakaan, molemmat monikossa, tietenkin
asiayhteyteen liittyy vielä NUORISOA. Onko siihen kiistatonta
ratkaisua?
171. Viljami5.7.2011 klo 09:41
Juho
Tuo MIEHIÄ on mielestäni tämän ristikon ovelin vihje. Sitä kannattaa miettiä.
172. Pähkinänsärkijä5.7.2011 klo 09:46
"Juho", sama lienee ihmetyttänyt useita meistä. Itse en ole nähnyt muuta konstia kuin joko tedä väkivaltaa sukunimelle tai miehen nimelle (toinen miehistähän tuleekin harmaalle pohjalle itään): jompaankumpaan pitää valita nimi, jota ei tunnu mistään lähteestä löytyvän. Itse olen kirjoittanut pystyyn 'miesnimen', joka esiintyy Googlessa vain metallibändin nimessä tai sitten sukunimenä. Jopa versio, jossa toisessa tavussa on tuplavokaali, näyttäisi olevan harvinainen.

NUORISOon ei näyttäisi olevan muita vaihtoehtoja, kuin se ilmeinen, joka myös määrittää HUOLTAJAT-ratkaisun s-puolen.

Vähän väkisin tehdyltä tämä rypäs minustakin vaikuttaa.
173. Pähkinänsärkijä5.7.2011 klo 09:56
Haa, MIEHIÄ-vihjeestä vielä: "Viljami" laittoi miettimään, olisiko vihjeestä sittenkin johdettava tuo (sama) sana metallibändin jäsenten housujen sisällön kautta, jolloin vihjeen monikkomuoto viittaisikin vain tuohon pystysanaan, joka etunimenä olisi a) tuiki harvinainen ja b) yksikkömuotoinen? Kuvien ja musiikin tason perusteella näyttäisi kuitenkin olevan kyse pojuista, ei miehistä ...
174. apua5.7.2011 klo 10:27
Tämä kohta, MIEHIÄ, ratkeaa kyllä minun mielestäni luontevimmin siten, että huoltajiksi keksitään kaukovanhemmat, kuten on ehdottanut aloittelijatar 1.7.2011 klo 21:40. Tarvittavat nimet löytyvät VRK:n nimipalveluista, eikä yksikkömuotoakaan tarvita.
175. Pähkinänsärkijä5.7.2011 klo 10:42
"apua", kiitos. Enpä ollut havainnut tuota ehdotusta 1.7.2011. 'Kaukovanhempiin' viittaava sana on minulle vanhukselle täysin uusi tuttavuus, mutta koska se nyt googlattuani asiaa näyttää esiintyvän erilaisilla cyberpalstoilla useasti, lienee se hyväksyttävä kielemme kauhistukseksi. Ja, totta vie, sitä näyttisi laatijammekin tarkoittaneen! Olin siis väärässä etsiessäni kaukaa haettuja ratkaisuja, ja muutankin tuon yhden kirjaimen tehtävässäni oitis.
176. Viljami5.7.2011 klo 10:48
Pähkinänsärkijä, apua

En mene vannomaan, etteikö jompikumpi teorioistanne olisi oikein, mutta minä olen tulkinnut tuon vihjeen hieman eri tavalla. Minusta siihen kätkeytyy aika ovela juju.
177. Aksu5.7.2011 klo 12:21
Hei vain!
HUOLTAJIA on täälläkin aiheuttanut turhan paljon päänvaivaa. Ehdotettu nykyajan sanahan on pelkkä etuliite, eikä se edes taivu kuten esimerkiksi isän veljet ja siskot!
178. Pähkinänsärkijä5.7.2011 klo 14:27
"Viljami", "Aksu" - vannomatta paras, itse kunkin, jännityksin jäämme odottelemaan valaistusta laatijan tarkoituksesta ratkaisun myötä.

Tuosta nykyilmaisusta kuitenkin sen verran, että joiltakin keskustelupalstoilta sitä löytää taivuteltuna kuin mikäkin substantiivi. (Näin kielemme 'kehittyy' pelkäämälläni tavalla)
179. Seitenvitonen5.7.2011 klo 15:52
Voisiko MIEHIÄ -vihjeen venäläinen näyttelijä muuttua suomalaiseksi takaapäin katsoen, jolloin huoltajat olisivat niitä tutumpia?
180. Juho5.7.2011 klo 15:57
Kiitoksia ylläolevasta kaikille pohdiskelijoille, olin päivän ulkohommisssa, mutta eiköhän näillä jo selvitä, ainakin kunnes ratkaisu julkaistaan. Ei tuo kohta vielä muillekaan aivan pläkkiselvältä vaikuttanut.
181. Viljami5.7.2011 klo 17:14
Seitenvitonen
Noin minäkin olen tuon vihjeen tulkinnut, että mies mennen tullen. Lisäksi ratkaisusanan sisään mahtuu myös miehiä.
182. Pähkinänsärkijä5.7.2011 klo 20:38
"Viljami" ja "Seitenvitonen", olisiko sukunimessä siis E:n sijasta I? Kertokaa, jos olette löytäneet jonkun semmoisen - minä olen yrittänyt siinä onnistumatta.
183. Veivi5.7.2011 klo 21:12
Vasen yläkulma...pankkiasiointiakin ?? Ja sitten se mersunmerkki...on se sellanen häkki ??
184. Seitenvitonen5.7.2011 klo 21:32
Pähkinänsärkijä,
Eipä tosiaan löytynyt moista sukunimeä iillä. Pakko vissiin antaa periksi, vaikka kipiätä tekee. Ja tällätä huoltajaksi nykyinen muotisana. Vai mitä Viljami?
185. Viljami6.7.2011 klo 00:51
No totta vieköön, eipä tuohon vihjeeseen näytä sittenkään löytyvän ainakaan mitään suomenkielistä sukunimeä! Minä kun olin niin varma asiastani,etten tuota tullut tarkistaneeksi.

Hyvä havainto Pähkinänsärkijältä. Mielenkiintoista nähdä aikanaan lopullinen totuus.
186. otv-a6.7.2011 klo 09:34
minulla on mies mennen tullen (vain ristikossa!) kuten Viljamilla, ja vokaali kuten Pähkinänsärkijällä. sukunimen piilokirjain löytyi ajankohtaisesti - kreikasta!.
187. otv-a6.7.2011 klo 10:06
tuossa äsken olisi pitänyt käyttää isoa k-kirjainta sanassa Kreikka.
188. Pähkinänsärkijä6.7.2011 klo 11:11
"otv-a", ettäkö tämä psykologi, vai? Siinä tapauksessa 'minun' vokaalini on kyllä toinen. Näyttäisi olevan sukunsa ainoa, jonka maineteot ovat riittäneet Google-näkyvyyteen. Kaukaa haettu, mutta miksipä ei - odotamme ratkaisun julkaisemista pelonsekaisella jännityksellä ...
189. Pähkinänsärkijä6.7.2011 klo 11:23
Hei hulinaa, "otv-a" ja muut kanssapähkäilijät! Tässäpä lisää: löysin SUKUNIMIÄ-vihjeeseen sellaisenkin version, jossa istui tuo 'minunkin' vokaalinen. Facebookista cyberavaruuteen ponkaissut tyttö asustaa hyvin kaukana itäisillä mailla.

Jos tämä tai tuo LinkedIn:issä kyyhöttävä psykologi on oikea vastaus, olen minä Greta Garbo - ja laatija mikä lie. Kunnioitukseni googlaamatta ratkojia kohtaan kohoaisi käsittämättömiin sfääreihin.
190. Pähkinänsärkijä6.7.2011 klo 11:31
Ihan tässä sormikin lipsuu jännityksestä, piti äskeiseen kirjoittamani: 'minunkin' vokaalini
191. minttu6.7.2011 klo 16:47
Yläoikealla mittamuki, jossa jotain mustaa. Kolmas piilokirjain puuttuu enää koko ristikosta, voisikos joku ystävällisesti avittaa?
192. tuffa Porist6.7.2011 klo 17:10
minttu
Asiaa käsitelty aiemmissa kommenteissa.
Yksi näkökohta vielä "miehiä/huoltajia" kohtaan:
Jos ottaa viereisen harmaana olevan sanan huomioon,
saa miehiä!
193. Pähkinänsärkijä6.7.2011 klo 17:11
Katso, "minttu" vitjaa taaksepäin, esim. 4.7.2011 klo 11:46 ja 11:49.
194. Pähkinänsärkijä6.7.2011 klo 17:13
"tuffa Porist", niin olin luullut aluksi minäkin (ks. 5.7.2011 klo 09:46)
195. tuffa Porist6.7.2011 klo 18:00
Pähkinänsärkijä
Näin näytti olevan! Itse valitsin huoltajiin sen "modernin" sanan. En lähetä ratkaisuja, joten tarkistan "alkuperäisistä",
miten on luonannut, kun ratkaisut aikanaan tulevat.
196. otv-a6.7.2011 klo 18:40
new jerseyssakin näkyy joku asuvan, olisko psykologille sukua? ja facebookissa on ainakin viisi. mutta ei se vihjettä hyväksi tee.
197. Pähkinänsärkijä6.7.2011 klo 18:47
"tuffa Porist", sama sana täällä - pitkin hampain eilen taivuin alkuperäisen ratkaisuni 'modernisoimaan' jälkikäteen. Minäkin säästän tyynyliinat ja lakanat siihen asti, että 'virallinen' ratkaisu on nähtävissä.
198. pelaaja6.7.2011 klo 18:57
otv-a,
puhutaanko nyt siis siitä sukunimestä, josta kommentoit mulle 1.7. klo 22.22.?
199. otv-a6.7.2011 klo 19:08
pelaaja,
vaihdoin sukunimen toisen kirjaimen ja löysin nuo äsken 18:40 mainitsemani. mennen-tullen-mies on niin hyvä, sitä en vaihda.
200. pelaaja6.7.2011 klo 19:28
otv-a,
okkei. Vai että hyvä mennen-tullen-mies. Joo, ihan hyvä, jos vihje on sellaiseksi tarkoitettu. Euro vetoa, ettei ole mutta aikanaan se sit nähdään. Miten joskus tuntuu, että jotkut ratkojat ovat niin fiksuja että laatijakin tyrmistyy.
201. Viljami6.7.2011 klo 21:05
Kieltämättä tuo SUKUNIMIÄ-vihje on aika ongelmallinen siinä suhteessa, että se ei näytä tukevan kovinkaan hyvin tuota "mies mennen tullen" teoriaa.

Toisaalta laatijana on AULIS LEHTO, joka on mestarismies löytämään ristikkoonsa mitä ihmeellisimpiä sukunimiä.
202. rellu6.7.2011 klo 21:27
oikeassa alakulmassa se nappi,jossa a ? mikähän lie ?
203. tsiisus!7.7.2011 klo 00:17
Lukisin nopeasti läpi. En saanut sellasii kiksejä. Täytetty on.
Kui köyhää teil onka?
204. 7.7.2011 klo 00:28
tsiisus.
jos lukasit liian nopeesi et huomannu niitä ikävä jutska.
205. -p-7.7.2011 klo 10:02
rellu, kysymäsi a-nappi taitaa olla virustorjuntaohjelman (vanhan version) logo
206. Hemppa7.7.2011 klo 16:13
Olen kovasti ihmetellyt MIEHIÄ ja SUKUNIMIÄ-vihjeistä käytyä keskustelua. Miehiä ovat Kallialan kaimat tosin yhdellä alkuvokaalilla ja sukunimikään ei ole mitenkään erikoinen. Elossa olevia nykyään 61 henkilöä vrk:n rekisterin mukaan.
207. tuffa Porist7.7.2011 klo 16:20
Hemppa
Mitäs pistit huoltajiksi? Se kai se vaikeampi jutu on!
208. pelaaja7.7.2011 klo 18:55
3 kk:n tauon jälkeen yli 200 kommenttia yhdessä ja samassa hs-säikeessä. Johtunee osittain huoltajista. Ylempänä on mainittu, että se moderni versio on pelkkä etuliite mutta on kai se aika yleinen termi kuitenkin puhekielessä. Vähän niinkuin että 'toi on mun eksä'.
Osui tässä silmiin kommenttini eilen klo 19:28. Vaikutti vähän tylyltä noin luettuna. Jos joku muukin luki sen niin toivottavasti näki piirtämättömän hymyn siinä lopussa. Tarkoitin hyvänlaatuista tyrmistystä..
209. rellu7.7.2011 klo 20:49
-p- thanks :)
210. Hemppa8.7.2011 klo 16:47
Tuffalle Porist.
Kyllä se sinne "kaukohuoltajien" puolelle menee.
211. Waari10.7.2011 klo 16:23
Vas. laidan pullo? ja vaakas. esine, lauta tms.,
josta kovin hämärä ja himmeä kuva, ei saa mitään tolkkua kuvasta.
212. tuffa Porist10.7.2011 klo 17:59
Waari
Pullossa tietty iloliemilaatu, esine on huushollikoneen osa
213. Waari10.7.2011 klo 20:15
tuffa Porist, Huushollikoneen osa pahiten kiikasti, vaikka esineen nimi on nyt aivan päivänselvä.Kiitos!
214. ep16.7.2011 klo 08:32
Olisiko vielä joku kuulolla . En saa järkeä yläoikealla vihje "rikkalilla" minulla on kirjaimia,mutta rikkailla kun on mitä vaan.!!! Muuten selvisin tähän asti
215. otv-a16.7.2011 klo 09:13
ep,
onhan niillä, siellä ne istuvat korkealla ja katselevat muka arvottomampia alaspäin.
216. ep17.7.2011 klo 16:48
otv-a Kiitos kun autoit tumpeloa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *