KESKUSTELUT > RISTIKOT > KESÄINFO 2011

6267. Kesäinfo 2011

Eki21.6.2011 klo 15:13
Täällä saa tiedottaa ajankohtaisista ristikkoasioista.

Ristikkolehti HelppoMix on päässyt melkoisena yllättäjänä irtonumeromyynnin Topteniin. Myyntimäärä 17 205 on ristikkolehdelle erittäin hyvä.

(http://www.aikakauslehdet.fi/default.asp?docId=31 414)
2. Pena23.6.2011 klo 21:28
IS:n juhannusristikon palkinto 2 tonnia!
3. Aurooran pappa23.6.2011 klo 22:18
Alkaa nuo ristikkopalkinnot mennä jo sellaisiin määriin kuin TV-ohjelmassa
Pitkä kuuma kesä.Ja melkein yhtä helpolla työllä kuin TV:ssä.
Mutta sillä erolla et lehdessä tarvitaan jopa yhdeksän kirjainta ratkaisuun.
TV-ohjelmassa vähän enemmän mutta ne vastaussanat melkein lopussa sanotaan suoraan ratkojille. En ole enää aikoihin sinne soittanut, kun ei missään sanota että kun sinne soittaa niin sieltä tulee lisäkysymyksiä ja se kuka kilpailun järjestäjän mielestä vastaa sinne "nopeiten" on voittaja.
Ottakaa huomioon sen 2000 saa vain yksi!!!

Oloisikohan IS- ristikoihinkin enemmän ratkojia jos 2000 tonnin palkinto jaettaisiin 20:lle. Tuntuis vähän mielekkäämmältä.
Olios se satanenkin aika hyvä postimerkkiraha jos sen sattuis joskus saamaan.
4. Wexi23.6.2011 klo 22:26
Ei tulisi. Ainahan se ihmisiä isompi potti houkuttaa, vaikka tietävätkin voiton epätodennäköisyyden.

(Isoo kalaa kannattaa pyytää, vaikkei tulisikaan).
5. jpq25.6.2011 klo 02:40
Ostakaahan vihreä kantinen (a5) Golden arvoristikot. jos tykkäätte minun ja erään toisen laadinnoista.
6. jpq25.6.2011 klo 02:42
helppomixiä olen tainnut vilkaista mukavan mix todellakin kuten itse mainostamani kirja myös. En ekhu tuota jossa olen osallisena vaan tarkoitan siinä vaikka miullaista tekemistä.
7. jpq25.6.2011 klo 05:00
näppiksen uusiminen selittää tämän kertaiset virheet edellä.
8. ,:n fiilausta25.6.2011 klo 08:30
Anteeksi nyt vaan jpq, mutta monesti ihan hyvät ajatuksesi ja kommenttisi jäävät ymmärtämättä tai saavat ehkä sellaisen sävyn, jota itsekään et ole tarkoittanut viestilläsi olevan. Ei kai täällä niin kiire ole (AKK ja MYK -ketjuja lukuunottamatta), ettei ehdi lukea tuotostaan ja tehdä tarvittavia korjauksia tekstiinsä ennen Lähetä -napin painallusta.
9. RA25.6.2011 klo 09:30
[Toisaalta:
Sanaristikoissa, tuolla hömppäketjuissa jne. oikeinkirjoitus on tärkeää, koska koko idea saattaa mennä pilalle virheen myötä. Tällaisissa vapaissa kommenteissa virheet eivät ole niin kohtalokkaita. Riittää, kunhan joten kuten selvän saa.

Toisaalta:
Jos kirjoittaja ITSE hetken kuluttua KORJAA kirjoittamistaan, se kertonee siitä, että hän jostakin syystä ei ole viitsinyt tehdä sitä muutamaa minuuttia aikaisemmin. Syitä voi vain arvailla, mutta kyvyttömyydestä se ei voi johtua.]
10. RA25.6.2011 klo 09:41
Sanaseppojen Kesäpäivät
Iisalmen kupeessa Runnin kylpylässä
22.-24.7.

Varaukset suoraan Runnin kylpylästä
017 768 751
11. jpq27.6.2011 klo 03:54
,:n fiilausta: yritän kyllä nimimerkki monivammainen et monivikainen.
RA: niin on ja silti virhjeitäkin sattuu paikoissa jossa ei saisi ja myönnän sen. ja kyvyttömyydestä voi johtua eli ei ekalla kertaa vaan näe virhettään jos et usko niin ihmettelen.
12. krh27.6.2011 klo 05:25
[,:n fiilausta:
Olisiko anteeksipyyntö nyt paikallaan? Mitenkähän itse selviäisit jpq:n sijassa? Toinen nimimerkki Monivammainen]
13. ,:n fiilausta27.6.2011 klo 07:28
Anteeksi!
Sillä sanallahan jo aloitin ed. viestinkin. En siis tiennyt, että kyseessä on jokin vamma, anteeksi vielä kerran!
14. jpq27.6.2011 klo 10:55
krh: ei tarvitse koska ei ole loukattukkaan.
ps. minä olen sitä paitsi monivammainen. ja jostain syystä varmaan itse kukin on sokeampi omille virheilleen. ja jos ostatte mainitun kiran kertokaahan mielipiteitä.
15. Eija Eronen22.3.2012 klo 18:03
Ostin ARVO RISTIKOT lehden, hinta oli 3.90e. Ristikoiden laatija on ammattilainen Veijo Wiren. Enpä ole ennen moiseen moskaan törmännyt ja olen kyllä ristikoita melko paKaikki ristikot lehdessä täynnä omituisia sanoja, joita ei ole olemassakaan, tai sitten ovat ilman asiayhteyttä! Epäilen että ristikon laatijalla on taito loppunut ja laittanut sitten sanan jolla ei ole ns "päätä eikä häntää" Vai mitä voisi sanoa siitä, kun vihjesana on puuton, ristikkoon tulee
16. sama22.3.2012 klo 18:11
Lähti kesken kirjoituksen äskeinen. Siis, kun vihjesana on puuton, ristikkoon tulee AROMAATTINEN!! Siis jos tulisi aromaa, se olisi järkeen käypää, mutta mitä se loppu siinä tekee. Toinen juttu mikä suututtaa on että ei ole mitää johdonmukaisuutta, on esimerkiksi kuva pöydästä jossa on alla N, kaikki tietää että siihen tulee ALLAN, mutta tässä ristikossa siihen tulikin yllättäen ALLAS, vaikka olikin se N vihjekuvassa. Kyllä harmittaa, ostan ristikoita ilokseni ratkottavaksi, mutta kun törmää tuommoisenen ammattitaidottomuuteen se kyllä harmittaa että kaikki sitä ristikoita tekemään pääseekin.
17. Jaska22.3.2012 klo 18:34
Oisko selitys laadintakoneen haksahdukset.
18. Auroran pappa22.3.2012 klo 19:50
Eija Eronen
Olen kanssasi samaa mieltä ko.laatijan tekeleistä. En ole koskaan tykännyt niistä.
Niin teennäisen "täsmällistä" työtä.
19. J22.3.2012 klo 20:03
Aina ei voi tehdä priimaa.
20. Veijo Wirén23.3.2012 klo 07:23
Ikävää että ristikoistani on löytynyt virheitä. Näen tässä mainitun silti vain kaksi, mikä
ei mielestäni ole paljon 100 ristikon kirjassa. Itse löydän jatkuvasti virheitä toisten
tekemistä ristikoista ristikkolehdissä, 1-2 virhettä/lehti. Eräällä ristikkokustantamolla on jopa oma nettipalsta sellaisten käsittelyä varten - joten en ymmärrä miksi juuri minun ristikkoni pitää ottaa silmätikuiksi. Mistään "laadintakoneen " haksahduksista ei ole kyse vaan inhimillisistä virheistä, sillä teen kaikki vihjeet omin aivoin. Lievä sanasokeuteni saattaa vaikuttaa. Mitä tulee "omituisiin sanoihin joita ei ole olemassakaan", sanon että ratkoja puhuu vastoin parempaa tietoaan. Jokainen sana on todellinen - ne vain ovat ilmeisesti tuntemattomia kyseiselle ratkojalle. En todellakaan hyväksy perusteetonta arvostelua. Oletan silti että kyseessä ovat ns. tyypilliset ristikkosanat, jollaisia aiemmin paljon viljeltiin ristikoissa, esim. vanhan kansan sanoja jotka tunnettiin lähinnä ristikoiden kautta, ei muuten. Mutta miksei
enää? Miksei sanoja voisi oppia ristikoidenkin kautta? Pyrin kyllä itsekin eroon sellaisista sanoista pikku hiljaa - en vapaaehtoisesti mutta ympäristön painos-tuksesta - mutta kyseisessa lehdessä taisi osa ristikoista olla vanhaa varastoa joissa on enemmän tuollaisia sanoja. Mitähän muuten se "teennäisen täsmällinen työ" sitten tarkoittaa? Olisi mukavaa että arvostelijatkin viitsisivät joskus olla selväsanaisempia, tarkempia ilmaisuissaan. Voin vain arvailla: Olisiko kyse siitä että käytän siististi koneella tehtyjä vihjesanoja ja osin kuviakin? Etteivät ne ole sellaista suttuista käsityöstä kuin eräillä laatijoilla, joiden kuvista tai vihjesanoista ei aina saa selvää? Näyttääkö se siisti ulkoasu ehkä lukijasta sitten liian täsmälliseltä? Mene ja tiedä kun ei vaivaudu enempää kertomaan. Eräs laatija muuten ilmoitti ylpeänä, etteivät hänen kuvansa aina niin hienoja ole, mutta ovatpahan itse tehtyjä. Minulle ratkojana sellainen ei ole mikään arvo, ehkä laatijalle itselleen mutta ei taatusti minulle ratkojana. Itse arvostan aina selkeyttä ristikoissa ja pyrin sitä toteuttamaan.
Ehkä olen sitten vähän "erilainen laatija" - eikö muuten kaikkien pitäisi sellaisia ollakin? - mutta enpä viitsi tässä 60 vuoden iässä enää ruveta radikaalisti muuttamaan tyyliäni, joka sitä paitsi tuntuu kelpaavan ihan hyvin niille tuhansille ratkojille jotka vuodesta toiseen ostavat ristikkokirjojani ja täyttelevät ilman valituksia lehtiristikoitani. He ovat henkisesti vireitä ja aktiivisia ihmisiä jotka hyväksyvät sen että eivät tiedä kaikkea mutta haluavat oppia lisää, sen sijaan
että luovuttavat ja suuttuvat heti kun eivät jotain tiedä. Onko tietojen kaivelu niin kamalaa, nykyisin kun on Internetkin apuna? Tilastojen mukaan nyt jo puolet eläkeläisistäkin käyttää sitä, ja tulevaisuudessa yhä useampi. Itse olen muuten tietokilpailujen harras ystävä ja olen aina kuvitellut että kaikki ratkojatkin olisivat, mutta olen erehtynyt joidenkin kohdalla, kuten noiden muutamien valittajien.
21. Lars23.3.2012 klo 08:18
Hitto kun on vaikea lukea kun merkistö on mitä sattuu...
22. Selkeämmin23.3.2012 klo 11:31
Tässä Wirenin teksti luettavammassa muodossa:

Ikävää että ristikoistani on löytynyt virheitä. Näen tässä mainitun silti vain kaksi, mikä ei mielestäni ole paljon 100 ristikon kirjassa. Itse löydän jatkuvasti virheitä toisten tekemistä ristikoista ristikkolehdissä, 1-2 virhettä/lehti.

Eräällä ristikkokustantamolla on jopa oma nettipalsta sellaisten käsittelyä varten - joten en ymmärrä miksi juuri minun ristikkoni pitää ottaa silmätikuiksi. Mistään "laadintakoneen " haksahduksista ei ole kyse vaan inhimillisistä virheistä, sillä teen kaikki vihjeet omin aivoin. Lievä sanasokeuteni saattaa vaikuttaa.

Mitä tulee "omituisiin sanoihin joita ei ole olemassakaan", sanon että ratkoja puhuu vastoin parempaa tietoaan. Jokainen sana on todellinen - ne vain ovat ilmeisesti tuntemattomia kyseiselle ratkojalle. En todellakaan hyväksy perusteetonta arvostelua. Oletan silti että kyseessä ovat ns. tyypilliset ristikkosanat, jollaisia aiemmin paljon viljeltiin ristikoissa, esim. vanhan kansan sanoja jotka tunnettiin lähinnä ristikoiden kautta, ei muuten.

Mutta miksei enää? Miksei sanoja voisi oppia ristikoidenkin kautta? Pyrin kyllä itsekin eroon sellaisista sanoista pikku hiljaa - en vapaaehtoisesti mutta ympäristön painos-tuksesta - mutta kyseisessa lehdessä taisi osa ristikoista olla vanhaa varastoa joissa on enemmän tuollaisia sanoja.

Mitähän muuten se "teennäisen täsmällinen työ" sitten tarkoittaa? Olisi mukavaa että arvostelijatkin viitsisivät joskus olla selväsanaisempia, tarkempia ilmaisuissaan.

Voin vain arvailla: Olisiko kyse siitä että käytän siististi koneella tehtyjä vihjesanoja ja osin kuviakin? Etteivät ne ole sellaista suttuista käsityöstä kuin eräillä laatijoilla, joiden kuvista tai vihjesanoista ei aina saa selvää? Näyttääkö se siisti ulkoasu ehkä lukijasta sitten liian täsmälliseltä? Mene ja tiedä kun ei vaivaudu enempää kertomaan.

Eräs laatija muuten ilmoitti ylpeänä, etteivät hänen kuvansa aina niin hienoja ole, mutta ovatpahan itse tehtyjä. Minulle ratkojana sellainen ei ole mikään arvo, ehkä laatijalle itselleen mutta ei taatusti minulle ratkojana. Itse arvostan aina selkeyttä ristikoissa ja pyrin sitä toteuttamaan.

Ehkä olen sitten vähän "erilainen laatija" - eikö muuten kaikkien pitäisi sellaisia ollakin? - mutta enpä viitsi tässä 60 vuoden iässä enää ruveta radikaalisti muuttamaan tyyliäni, joka sitä paitsi tuntuu kelpaavan ihan hyvin niille tuhansille ratkojille jotka vuodesta toiseen ostavat ristikkokirjojani ja täyttelevät ilman valituksia lehtiristikoitani. He ovat henkisesti vireitä ja aktiivisia ihmisiä jotka hyväksyvät sen että eivät tiedä kaikkea mutta haluavat oppia lisää, sen sijaan että luovuttavat ja suuttuvat heti kun eivät jotain tiedä.

Onko tietojen kaivelu niin kamalaa, nykyisin kun on Internetkin apuna? Tilastojen mukaan nyt jo puolet eläkeläisistäkin käyttää sitä, ja tulevaisuudessa yhä useampi. Itse olen muuten tietokilpailujen harras ystävä ja olen aina kuvitellut että kaikki ratkojatkin olisivat, mutta olen erehtynyt joidenkin kohdalla, kuten noiden muutamien valittajien.
23. qwertsu23.3.2012 klo 16:16
Asiasta toiseen. Kauppamatkallani Sellossa, jossa nyt ovat Sembalot, kuuluttaja ilmoitti Reijo Virenin kirjat olevan ulosheittokunnossa ja alehintaan. En sortunut tarjoukseen.
24. jpq24.3.2012 klo 01:11
Wiren sinun kuvasi on joskus liiankin karuja eli aina ei ota tolkkua muistelen ja minusta jopa steriilejä mutta myönnän että eräät laatijat käyttävät kuvia josta ei todellakaan ota tolkkua. Eniten itseäni häiritsee hyvin punabmusta värimaailma jos ei valokuvia lasketa.
ps. ihan laatijana yritän oppia toistenkin laadinnoista.
25. jpq24.3.2012 klo 01:13
Myönnän etten itsekkään ole täydellinen ja muutaman kerran pääkvuaan muun värimaailman sovitus ollut todella hirveää. yleensä kuvan kohteen mukaista värimaailmaa suosin mutta siinä kuvan tausta dominoi niin pahasti että se määritteli muun.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *