KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 18.-19.6. 2011

6262. IS-viikonvaihde 18.-19.6. 2011

Marco Poloinen18.6.2011 klo 22:32
Hupsista heijaa! Kylläpä oli Tonin KoWiksen kanssa hilkulla, ettei mennyt ylitöiksi. Niin no, "varsinaisella työajalla" ei paljon muuta kerennyt, mutta sitähän se vain tarkoittaa, ettei parempaa tekemistä ollut. "Huonompaa" tekemistä kyllä olisi riittänyt.

Ajankäytöllä mitattuna tämä osoittautui minulle vaikeimmaksi kirjainristikoksi tässä sarjassa. Jokunen pikkumöhläys aiheutti suhteettoman pitkän jumituksen (mm. keskellä lyhyessä ja "helpossa" sanassa pari kirjainta väärin), mutta varsinkin oikea alaneljännes pani hanttiin toden teolla. On se kyllä jäljestäpäin katsoenkin meko upea nurkkakunta. Yksi biologiajuttu siellä lienee vähän kaksipiippuinen - vähän mitenkä sen ottaa - mutta ei virheellinen.

Toisaalta alapuolikkaasta löytyy se pakollinen hätäapusana, joka ilmeisesti lähes jokaisessa hyvässä ristikossa tarvitaan. Sitä kun ei etukäteen tiedä, niin kummasti haetuttaa. Muuten sanasto on tutun oivaa; monipuolista ja yllätyksellistä. Kyssärin merkkasin marginaaliin VEISAA KAUNIISTI? -vihjeen kohdalle, yhteys ratkaisusanaan ei vielä ole valjennut.

Kovasti tekisi mieli setviä seikkaperäisemmin, mutta enpähän uhallakaan anna mahdollisuuksia tämän enempää edes rivien välistä lukuun. ;-)

Kiitos Toni, hyvin kelpasi ja aika meni todella kuin siivillä!
2. vaari19.6.2011 klo 10:16
Nyt olen täysin varma siitä, että Marco Poloinen on se OIKEIN viisas mies,jota Rummukaisen veljekset lähtivät etsimään !
3. Lauri Kultti19.6.2011 klo 10:28
Illalla ei ihan ratkennut, mutta aamu oli iltaa viisaampi. Tosin VEISAA KAUNIISTI? -vihje (tai pikemminkin ratkaisusana) oudoksuttaa minuakin. Alas lähtevän pääkuvalauseen toinen sana kummastutti pitkään vielä vain kolme kirjainta vajaanakin. Keskikohta oikealla jumitti pisimpään, kun en jostain syystä suostunut ymmärtämään "VW" -vihjettä. Homma kuitenkin hoitui, ja X:ää odotellaan!
4. Juha N19.6.2011 klo 17:30
Pitkästä aikaa pallojensa arvoinen kovis - viime kuukausien muut täyskolmoset ovat mielestäni olleet hiukan liian armeliaita ratkojalle. Mutta oli tämä silti helpompi kuin Antin 17.12.10 kolmipalloinen, jonka kanssa ähräsin puoli tuntia pitempään.

Ratkaisulauseiden hienoutta lisää se, että niitä on vaikea keksiä, vaikka osa sanoista on jo valmiina.

Aiheutin itselleni lisävaikeutta kirjoittamalla kaksi väärää kirjainta sanaan -PUSSI (toisen ja kuudennen), tajuamatta ratkaisua virheelliseksi. Lisäksi sanassa TUSKIN TÄNNE MONI minulla oli yksikkö/monikko-virhe, joka pitkään esti tajuamasta, mikä on TÄYSIN TULOKSETONTA?

Vihjettä JOSKUS MAAHANMUUTAJA on Toni sen sijaan itse hankaloittanut tekemällä siihen tahattoman kirjoitusvirheen. Ratkaisusanaa ei nimittäin tarvitse muokata vihjettä vastaavalla tavalla.

Kastiin "laatijan aiheuttamat turhat lisävaikeutukset" luokittelisin myös vihjeen TÄÄLTÄ 1. PEITTEEKSI, jonka lukee liian helposti muodossa TÄÄLTÄ L PEITTEEKSI.

VEISAA KAUNIISTI? liittyy erääseen sanontaan.

MP:n mainitsema alapuolikkaan pakkosana sai itseltäni äreän muljaisun. Yhdellä kirjainvaihdoksella, joka johtaa alueella kahteen muuhun vaihdokseen, saisi paremman pakkosanan. Jotta tajuatte, mitä tarkoitan, kerron, että tämän vaihtoehtoisen sanan vihjeenä voisi olla vaikapa LUISTELLUT LOPUTON SIIVEKÄS. (Uskon, että Toni olisi keksinyt vielä napakamman vihjeen tälle monikertaiselle olympiavoittajalle.)
5. Marco Poloinen19.6.2011 klo 18:33
Tuossa TÄÄLTÄ 1. PEITTEEKSI -vihjeessä olisi tietysti ollut tilaa hieman lisätä ykkösen ja pisteen väliä, mutta yleensä ottaen pidän kyllä pienenä ihmeenä noiden pikkuruutuvihjeiden todella hyvää selvyyttä. Asiaa kun ruudun kokoon nähden on monessakin runsaasti.

Samassa -PUSSI-vihjeen sanassa (samoin kirjaimin) tussaroin minäkin turhan kauan. Vetoa en lyö, mutta veikkaan silti, että niin siinä on käynyt tai käy monelle muullekin. Ellei sitten tämän ruodinnan herkistämänä osaa jo pitää varaansa.

Mahtaa tuo veisuuseen liittyvä sanonta olla joku muu, kuin itselläni mieleen tuleva tietyssä koulussa usein toistunut "rituaali". Teemaan kyllä sopisi, mutta 'veisuusta' siinä ei puhuta.

Ja kyllä, jokunen ylimääräinen tiimanosa meni jotakuinkin turhaan tuota "Tonin hankaloittamaa" vihjettä arvuutellessa; virhekö, vaiko ei? Kohtuullista varmaan on julkituoda tuo asia.
6. Juha N19.6.2011 klo 20:28
MP, useatkin sanonnat ovat sikäli ytimekkäitä, ettei niissä ole verbiä ensinkään - veisaamisesta kertovaa tai muutakaan :)
7. pirjo19.6.2011 klo 21:24
Minä yhdistäisin sen KAUNIISTI VEISAAMISEN erääseen tiettyyn hahmoon?

On se Toni kyllä ihan huipputekijä näissä ristikoissa - uskomattoman laaja-alainen sana- ja tietovarasto! Ja niin kiero , niin kiero...

Olen tähän mennessä tulleet kirjainristikot ratkonut ja lähettänyt jokaikisen ja nauttinut niistä, mutta eipä ole kertaakaan paukahtanut palkintoa kohdalle. Tiedon ja taidon lisäksi siis tarvitaan tuuria myös.
8. Tuomas L.19.6.2011 klo 21:55
Annetaan vielä yksi vihje VEISAA KAUNIISTI -vihjeeseen: mikä adjektiivi kuvaa ratkaisusanaa hyvin?

Ilmoittaudun mukaan joukkioon, jolla oli väärä -PUSSI, mistä tulikin mieleeni, että myös KIVES-vihjeeseen olin sovittelemassa väärää sanaa, vaikka logiikka olikin oikeanlainen.

Ristikossa on muuten sanastollinen kauneusvirhe: sama sana tulee kahteen kertaan, tosin molemmilla kerroilla yhdyssanan osana, ja vieläpä niin että toinen on alku- ja toinen loppuosa. Ei siis tosiaankaan suuri miinustamisen aihe.
9. Marco Poloinen19.6.2011 klo 22:40
Juu, tuo Tuomaksen esittämä adjektiivi on ollut mielesssä koko ajan, varsinkin kun se verbillä ja adverbillä varustettuna on ollut oma "tunnuslauseeni" ilmoisen ikäni. Veisuu tässä vain edelleen sotkee. Katsellaan tuonnempana.
10. Marco Poloinen19.6.2011 klo 23:04
[... sen verran solkkaan vielä tuota edellistä, että eihän se tietystikään mikään adverbi ole, vaan toinen adjektiivi. Tämä on vain "ääneen ajattelua", josta ei kannata välittää!]
11. Ripe21.6.2011 klo 11:24
Yhdessä ruudussa jo reikä kumituksen takia! Ei täyty kuin sieltä täältä. Nyt on sellainen olo, että jätän tämän kovisten koviksen viisaammille ja keskityn taas yhtäkiinnostavaan Nikolaj Frobeniuksen Pelon kasvot -romaaniin...
12. Jaska21.6.2011 klo 11:52
Hienoisen suvantokauden jälkeen ryminällä tapahtunut come back todistaa kovakorvaisimmallekin, että Pitkälä pitää vankasti hallussaan kovimman kovislaatijan titteliä. Siis ainakin Oulussa. IS-viikonlopun kovassa koulussa jo jonkin verran karaistuneenakin jouduin ottamaan useaan kertaan lukua laatijan armottomassa käsittelyssä.

Samalla teki tavallaan paluun edesmennyt alkuvuoden vaikein, nyt viikkoa aikaisemmin kuin edeltäjänsä. Tarkkaa yhteisaikaa poikkeuksellisesti neljälle päivälle jakaantuneille lyhyille ja keskipitkille istunnoille en uskalla arvioida. Niin reippaasti pahiksen puolelle se venähti, että Juha N:lle vaikeampi Skytän fasuuna jäi kyllä minulla kirkkaasti kakkoseksi.

Laatijan terästäytyminen ilmenee täysin ennalta arvaamattomien (sitäkin tuli yritettyä heti V:n jälkeen!) lauseiden lisäksi useissa knopeissa, joista kolme uutuuksiksi olettamaani nousevat ylitse muiden. Yhden karaattimäärä nostaa sen jopa kaikkien aikojen timanttien tittelistä kilpailevaksi. Se ei ole monia, myös minua askarruttanut veisaaja, jonka Tuomas L yllä paljasti ja sai minut raivon partaalle. Siis omasta saksimattomuudestani. Muut aukenivat oman koneiston enemmän ja vähemmän raksuttaen.

Yllätyksekseni jopa Juha N takertui erääseen kivaan, joskin aika triviaaliin knoppiin. Pakkosanaksikin haukutaan. Olen eri mieltä. Armas Salonenkaan ei pitäisi tätä lainkaan liian vaikeana. Sitä paitsi on olemassa apuneuvo nimeltä internet. Kirosana monille, autuus vielä useammille. Tarjosin muuten sitä ensin ratkaisusanaksi eräälle vasemmistovihjeelle!

Marco Poloisen jo mainitsema vähemmistön edustaja yleisvihjeenä ei faktisesti ole virhe, eikä siitä tosiaan voi miinustaa. Avattakoon veräjä myös Tuomas L:n mainitsemalle puolituplalle, koska äkkiseltään en keksinyt sille kuin tiettyä ratakaisusanaa heikentävän entrauksen. Ihan täpötäydellinen ristikko ei kuitenkaan ole, joten plussa kympin perään ei nyt tule kyseeseen:(
13. Juha N21.6.2011 klo 15:55
Jaska: Se Antin 17.12.10 ristikko, joka itselleni oli Iltiksen viimevuotisista täyskolmosista kaikkein vaikein, oli golf-aiheinen. Ratkaisulauseiksi tulivat SAATTANEE PIAN OSUA HOLE-IN-ONEN ja PERIMÄSSÄ TIGERILTA MANTTELIN. Vihjeistä moni muistanee mm seuraavat klassikon luonteiset: KAUNIS VEETI -> RATINA, TÄMÄN RATKAISUAIKA? -> LAMA (la-ma), LÄHIMYYNTIPISTE -> OMAR, Helin TÄKÄNÄ-piirros.

Kuluvan vuoden puolella pähkäiltyä Alastalon salissa -ristikkoa en kelpuuta vaikeusvertailuun noiden käsittämättömien VISSEMPÄÄ FASUUNAA -sanojen takia. Kumpikin sisälsi piilokirjaimen eikä voinut ratketa risteävien sanojen avulla. Mahdoton on mahdoton.

Jaskalle vielä: Täällä moittimaamme pakkosanaa ei tee kivaksi sen enempää vihjeessä oleva kivuus kuin ratkaisupuuhan apuna oleva nettikään.

Tuomas L:n mainitsema tuplaesiintymä (sama sana alkuna toisessa ja loppuna toisessa yhdyssanassa) ei mielestäni ole ongelma. Jos asiassa olisi jotain kyseenalaista, laatija olisi vaihtanut pystysanan viimeisen kirjaimen. Tuloksena olisi tällöin ollut vähintään yhtä hyvä yhdyssana kuin alkuperäinenkin.
14. Jaska22.6.2011 klo 00:47
Pahoittelen väärää todistusta lähimmäisestäni (2007). Muistan nyt, että pahiksen puolelle venähti tuo joulukoviskin. Mutta ei sekään W:lle vetänyt vertoja.
15. Ripe22.6.2011 klo 11:28
Johan pomppas! SUORA PANKIKSI -vihjeen hoksasin ensimmäisenä, mutta olin kirjoittanut ratkaisusanan väärin. Eilen illalla huomasin virheeni ja tämän nelikirjaimisen sanan korjaaminen avasi jutun uudestaan. Nyt 2/3 jo täynnä - jopa se kumitettu reikäruutukin! Huippuvihjeitä paljon (esim. TUSKIN TÄNNE MONI ja ROTEVA)!
16. Ripe22.6.2011 klo 13:07
Onko yhdessäkään erisnimessä (ratkaisusanoissa) konsonanttiin liittyvää virhettä? Jos ei, minulla on jotain pielessä...
17. Marco Poloinen22.6.2011 klo 14:06
Ripe,

todennäköisesti arvasit jo kysyessäsi, ettei erisnimivirhettä ole (vaikka kuinka toivoisit. :-) ). Joku olisi tähän mennessä jo kertonut.
18. Ripe22.6.2011 klo 14:55
MP, olet tismalleen oikeassa! Tämä on vain tällaista epätoivoisen viimeisen oljenkorren hapuilemista. :)
19. Ripe22.6.2011 klo 16:00
Rumpali olikin tosi oivallus! Enää vasen alanurkka auki; se tuntuu kyllä kimurantilta. Kummasti sytyttää paremmin, kun pistää ristikon vähäksi aikaa syrjään!
20. Ripe22.6.2011 klo 19:25
Olin jo lähes heittänyt kirveen kaivoon, mutta kyllä se vain täyttyi, kun vain jaksoi pähkäillä - tai nautintohan se oli! Vielä mietityttää seuraavat (miten liittyy ratkaisusanaan):

- KUNNON KOHOTUKSEN JÄLKEEN

- TIA-AS

Oli vasemman ratkaisulauseen toka sanakin ongelma, mutta oivallus pamahti tätä kirjoittaessa!! Näin käy aika usein. :)

Kiitokset hienosta ristikosta Toni Pitkälälle!
21. Ahti23.6.2011 klo 07:01
Ripe. Itsellä vielä isoja aukkoja, mutta kommentti tuohon TIA-AS vihjeeseen. Oletan sinulla olevan saman ratkaisun kuin jo ristikon kokonaan ratkaisseilla ja itselläni tuossa kohtaa. Laita tavuttaen uudestaan niin sinulle aukeaa miksi ratkaisu on nyt siihen saamasi sana.
22. +23.6.2011 klo 07:05
Tämän ristikon palautusaika päättyy maanantaina 27.6.
23. -23.6.2011 klo 15:23
Miksi vasta maanantaina?
24. Ripe23.6.2011 klo 17:50
KUNNON KOHOTUKSEN tajusin. kiitos Ahti vinkistä, mutta vieläkään se ei aukene minulle... sanan pitäisi kyllä olla oikein. Juhannusaivot eivät toimi... :)
25. Ripe23.6.2011 klo 17:56
No just! Vaimon aivoilla asia ratkesi. Kiitokset Ahti. Hyvää juhannusta kaikille...johan tuossa uusi kovis odottaa! :)
26. Viljami28.6.2011 klo 07:24
Ehdottomasti tämän vuoden vaikein kovis myös minulle. Tuo kaakkoiskolkka oli aikamoista jumitusta ja kumitusta ennen kuin ratkesi.

Mainioita vihjeitä tässäkin ristikossa useita, kuten KOLARIN KOHTEITA?, TUSKIN TÄNNE MONI, LAISKOTTELEVA LOTTA, "VW" ja minusta aivan erinomaiset TOSI YLIMIELINEN(PALLOPELI!) ja tuo alusta yliruksattu ROTEVA.

Eipä ollut minunkaan mieleen tuo AATAVA JUMALA? Siitä pieni miinus muuten kympin ristikolle.
27. Masi29.6.2011 klo 18:28
Miksi "VEISAA KAUNIISTI" on PYGMI vai onko?
28. Ek29.6.2011 klo 18:46
Lyhyestä virsi kaunis.
29. Marco Poloinen29.6.2011 klo 19:26
Ihan johdonmukaista. Mulla tuli aluksi mieleen vain "musta Saara, pien neekerlapsi..." ja "pieni on kaunista".
30. matts29.6.2011 klo 19:37
Mulla taas ei tullut mieleen mitään!
31. pirjo29.6.2011 klo 21:56
Minä harhailin tapojeni mukaan taas ihan liian kaukana tuon pygmin takia: Rigoletton pääosassa on kääpiö ja varmaan laulaa kauniisti... :D
32. RA29.6.2011 klo 22:14
Minä aikani vaalin SNADIa tuossa VEISAA KAUNIISTI? -kohdassa.
33. Jaska29.6.2011 klo 22:39
Rigoletto ei ole kääpiö, vaan kyttyräselkä.
34. Matti30.6.2011 klo 04:54
"Lyhyestä virsi kaunis" tarkoittaa virren lyhyyttä, ei esittäjän. "Lyhyt puhe on hyvä puhe."
35. Eki30.6.2011 klo 08:55
Tällä tavalla laatijat käyttävät kovisvihjeissään sanontojen antamia porsaanreikiä hyväkseen ahaa-elämyksiä tuottamisessa.
36. -30.6.2011 klo 12:30
Pygmi? Pygmit eivät edes veisaa, tietääkseni? Maailmassa on tuhansia asioita, jotka ovat lyhyitä. Missä yhteys? Mahdoton vihje...
37. Marco Poloinen30.6.2011 klo 13:24
Siinäpä se Jekku just seisoo ja vilkuttaa, että tuo sananlaskun epämääräinen taivutusmuoto antaa mahdollisuuden kuotoilla sen kustannuksella. Virttä tarkoittavana sen pitäisi kieliopillisesti olla 'lyhyenä' (essiivi), eikä 'lyhyestä'. Elatiivi kertoo, että PYGMIstä (sisästä) se VIRSI tulee ilmoille, eli hän veisaa. Kaikki pygmit eivät varmaankaan veisaa, mutta ottaen huomioon lähetyssaarnaajien vuosisataisen puurtamisen mustassa Afrikassa, pitäisin pienenä ihmeenä, ettei yksikään pygmi sitä harrastaisi. (Tälläkin hetkellä lienee suomalaisia lähetystyössä pygmien parissa).

Kovisvihjeeksi minusta ihan passeli.
38. Tuomas L.30.6.2011 klo 14:14
Miksi muuten "VW" oli REPPANA? Jos tämä liittyy autoihin, niistä en tiedä mitään, mutta jos kyseessä oli jokin muunlainen jekku, se olisi varmaan pitänyt oivaltaa.

Arvelin siis aika pitkään, että "KIVES" olisi PALL; pallithan voi periaatteessa olla myös sanan Pall monikkomuoto, ja oletin lainausmerkkien viittaavan johonkin kierouteen tuossa monikon muodostuksessa. (Pall ei tosin taida olla juuri muuta kuin osa Pall Mall -kadunnimeä.) Tuolloin PUHELIMEEN SANOTTU olisi ollut tylsästi LESKINEN, koska mikä tahansa sukunimihän voidaan sanoa puhelimeen vastattaessa.
39. Eki30.6.2011 klo 14:17
Marco voisi ehkä vastata tuohon VW-asiaan.
40. Tuomas L.30.6.2011 klo 14:33
Jaa niin, olen minä tuollaisesta automallista sentään kuullutkin joskus. Ehkä olisi pitänyt hoksata.
41. Marco Poloinen30.6.2011 klo 14:35
Toimeksi saaneena vastaan Tuomakselle, että REPPANA tosiaan juontaa alkunsa nimimerkkinikin aluksi sopivasta automallista.
42. matts30.6.2011 klo 15:03
No jos määkin ny sit kysyisin, et mikä mahtaa olla inttipojan jättämä kun en noilla muutamilla kirjaimilla saa siihen ymmärrystä?
43. Tuomas L.30.6.2011 klo 15:35
LOMALOMAKE on inttipojan jättämä.
44. m30.6.2011 klo 16:35
?
45. W30.6.2011 klo 16:43
Kuka jättää tyhjän lomakkeen? Eikö loma-anomus olisi järkeenkäyvämpi?
46. m30.6.2011 klo 17:35
Niinpä
47. Marco Poloinen30.6.2011 klo 18:11
m:n ja W:n liikuttavasta yksimielisyydestä huolimatta totean, että lomake on lomake senkin jälkeen kun se on täytetty. Se on järkeenkäyvä, joten sen ei tarvitse olla järkeenkäyvempi.
48. W30.6.2011 klo 18:57
"Ydinporukka " puolustaa epäloogisuuksia, jotta uusia kolmosen ratkojia ei tulisi heidän reviirilleen enää lisää.
49. Juha N30.6.2011 klo 19:51
W, missä oman heittosi logiikka?

"Jotta uusia kolmosen ratkojia ei tulisi heidän reviirilleen enää lisää?"

1) Miten esim Marco Poloisen repliikissä nähty puolustelu estää sen, etteivät kaiken aikaa kehittyvät ja yhä vaikeammista haasteista viehättyvät ex-noviisiratkojat rupeaisi meidän kolmipalloisveteraanien keralla saamaan kiksejä Toni Pitkälän edustamasta ekstreemilajista?

2) Mikä olisi meidän kolmipalloisveteraanien motiivi estää uusia kolmosen ratkojia tulemasta "reviirillemme"? Kuta enemmän ratkojakuntaa äärivisaiset saavat, sitä enemmän niille riittää kysyntää - ja sitä useammin me kolmipalloisveteraanitkin saamme tätä kaivattua nannaa. Tervetuloa joukkoon kaikki uudet!

3) Mielestäni LOMALOMAKE ei kelpaa esimerkiksi epäloogisuudesta - käyttökielessä voi loma-anomuslomakkeen hyvin kuvitella lyhenevän lomalomakkeeksi. Jos taas viittaat tapaukseen PYGMI, niin mitä epäloogisuutta siinäkään on? Vihje VEISAA KAUNIISTI? on yksi ristikon nerokkaimmista. Toni Pitkälän kolmipalloisvihjeissä kysymysmerkki johdattaa usein etsimään vihjeen ja ratkaisusanan välille jotain huumorin ja epäsovinnaisuuden ellei peräti anarkian sävyttämää, joskus vähän räävitöntäkin yhteyttä. VEISAA KAUNIISTI? -> Hmm, kuka veisaa virttä kauniisti, ja mikähän koukku tässä piilee? -> Hmm, sellainen sanonta on kuin LYHYESTÄ VIRSI KAUNIS. -> Hmm, kun vihjeessä on kysymysmerkki, niin kajahtaisiko siis leikillisesti ajatellen LYHYESTÄ ilmoille VIRSI KAUNIS? -> Hmm, helpommassa ristikossa vihjeeksi siis ehkä kelpaisi LYHYT - siispä jatketaan miettimistä tältä pohjalta!

W, "ydinporukkaa" sivaltavassa heitossasi kuultaa mielestäni kauna ja/tai kateus.
50. Seppo30.6.2011 klo 21:38
Juha N kirjoitti täyttä asiaa, tervetuloa vaan kaikki halukkaat ratkomaan Tonin ja muidenkin koviksia. Useimmathan käsittääkseni haluavat kehittyä ratkojina ja tarpeeksi helppoja ratkottuaan alkavat himoita lisää haastetta enkä ainakaan itse halua olla millään tavalla tätä kehitystä vastaan eikä varmaan ristikoiden julkaisijatkaan.
51. pirjo30.6.2011 klo 22:04
Jaska,
eräässä omistamassani musiikkikirjassa sanotaan, että Rigoletto on kyttyräselkäinen kääpiö. Selvähän se on, että sellaista esittäjää ei löydy oopperalavalle asti, eli vaatimuksesta on tingittävä.
52. pirjo30.6.2011 klo 23:05
(Jaska, jatkoa)
Ennenkuin ehdit kysyä, hain hyllystäni kyseisen kirjan "Elävä musiikki", kirj. Keith Spence. Se ei kyllä ole mikään väitöskirjatason lähdekirjaksi kelvollinen opus, mutta selvittää, mistä olin tuon kääpiöjutun katsonut. Sivun 85 ylälaidassa sanotaan nimenomaan, että "Rigolettossa traaginen sankari on kyttyräselkäinen kääpiö".

Itse en ole valitettavasti Rigolettoa nähnyt, kuullut kylläkin pari aariaa. Muutaman oopperan olen katsonut matkoilla ollessani, yhtä paljon kiinnostuneena itse oopperataloista, kuin esityksistä. Joskus on paikkakin ollut jossain takaparven kaukaisimmassa aitiossa ja sielläkin takarivissä... No, sieltä katsoen kaikki esiintyjät voisivat olla kääpiöitä. :D
53. Jaska1.7.2011 klo 00:34
En tunne Keith Spencen teosta, mutta joko hän tai suomentaja on kyllä erehtynyt. Aito kääpiö ooppera(anti)sankarina on mahdoton ajatus. Niinpä Verdi ja libretisti Francois Maria Piave tekivät Rigolettosta vammaisen, jota normaalikokoinen laulaja voi esittää kumarassa selkä topattuna.

Eri juttu on Rigoletton esikuva, Ranskan kuninkaan Frans I:n hovinarri, joka kuvataan rujoksi ja pienipäiseksi. Hän oli esikuva Victor Hugon novellin Kuningas huvittelee narrille. Verdi otti aiheensa tästä novellista, mutta ensimmäinen versio tyssäsi sensuuriin, jolle kuninkaan tappamisen suunnitteleminenkin oli liikaa. Niinpä Rigoletton kostonhimon kohteeksi tuli hyväksytyssä tekstissä Mantuan herttua.
54. Lauri Kultti1.7.2011 klo 10:05
Wagnerilla on toki kääpiöitä oopperoissaan (tai ainakin oopperassaan). Ei nyt ehkä ihan pääsankari- tai pääantisankariroolissa, mutta ihan keskeisenä hahmona. Mielessäni on Reininkullan Alberich (nibelung-kääpiöitä). Enkä ole kuullut, että Alberichia oikea kääpiö esittäisi. Varmaan hyvä esiintyjä saa luotua kääpiöyden vaikutelman muin keinoin kuin fyysisellä kääpiöydellä. (Syntaksi karkaa käsistä, parempi lopettaa kommentti tähän :).)
55. Eki1.7.2011 klo 10:09
Pygmi-keskusteluun sopiva vitsi löytyy viikon Avun Nitrodiskosta. Ainakin vitseissä saa näköjään käyttää suomen kielen rikkautta hyväkseen.

- Miksi paha ei saa palkkaansa?
- Koska paha nostaa rahansa osinkoina.

Apu lienee ainoa viikkoaikakauslehti, joka ilmestyy tälläkin viikolla. Se on päättänyt olla julkaisematta kaksoisnumeroita.
56. Tuomas L.1.7.2011 klo 11:23
Pygmi-sanalla viitataan yleensä lähinnä Afrikan trooppisten alueiden lyhytkasvuiseen väestöön, johon Rigoletto tuskin kuului. (Sanaa tosin käytetään aika ajoin muutenkin kääpiön merkityksessä.)
57. Jaska1.7.2011 klo 11:51
Tulipa sekoiltua taas kunnolla viime yönä. Näytelmä, ei suinkaan novelli, on Kuningas huvittelee. Ja kuten Tuomas L totesi, Alberichkin on kääpiö. Eivätkä ne Wagnerin jättiläisetkään lavalla esim. Shaquille O'Nealille pärjää. Perun siis pahat puheeni ja hyväksyn kääpiöyden hovinarri Rigolettonkin ominaisuudeksi. Hieman kyllä ihmetyttää, millä ilveellä hän on pystynyt siittämään ah, niin suloisen Gildan?
58. RA1.7.2011 klo 11:52
PYGMI

Pesonen:
pygmi kääpiö. Pygmit kääpiökansat.

Nurmi-Rekiaro-Rekiaro: Sivistyssanakirja:
1. eräiden päiväntasaajan eteläpuolisessa Afrikassa ja Kaakkois-Aasiassa asuvien kääpiökansojen jäsen
2. kääpiö
59. RA1.7.2011 klo 11:54
Ei kai tässä nyt enää muusta ole erimielisyyttä kuin siitä, että saako sanaristikoiden vihjeissä leikitellä sanoilla ja ajatuksilla.
60. Jaska1.7.2011 klo 12:18
Saa ja kuuluu jopa asiaan etenkin koviksissa. Pitkäläkin on sisäistänyt tämän filosofian mallikelpoisesti.

LAULAA KAUNIISTI oli loistava vihje pygmille. Ristikon kirkkain leimaus oli kuitenkin JOKELLUSTA? Yksinkertaisin oli jälleen kaunein!
61. RA1.7.2011 klo 12:36
Juuh. JOKELLUSTA (7) oli kyllä heh-helmi.

Enkä nauramatta selvinnyt näistäkään, mm.:
KOLARIN KOHTEITA? (7)
JOSKUS MAAHANMUUTTAJA (5)

On se vain melkoista herkkua ratkoa tällaisia fiksuja hassutuksia.
62. RA1.7.2011 klo 12:54
Tämän ristikon palautusaika on jo mennyt ja sanoja saa jo paljastaa, mutta laitanpa silti nuo ylläolevien kehuttujen vihjeiden vastaussanat takaperin. Jos joku ristikkoa näkemätön haluaa vielä miettiä pelkän kirjainmäärän perusteella.

JOKELLUSTA? > ehupise
KOLARIN KOHTEITA? > tuupoja
JOSKUS MAAHANMUUTTAJA > sinäj
63. Kravattimies2.7.2011 klo 03:04
... päiväntasaajan eteläpuolisessa Afrikassa...

Olen nähnyt pygmejä Ugandassa, siis aika lähellä päiväntasaajaa.

Sain vain yhden kuvan ja sen otin salaa pygmien tietämättä.

_http://sites.google.com/site/uganda1976/63uganda1 976
64. Ahti2.7.2011 klo 08:27
Tuo pygmi jäi oivaltamatta vaikka vihjeen sinällään olin tajunnut, että haettiin jotain lyhyttä. Minullakin oli siinä PYGMIn sijasta LYHYT ja sitten NATSA jne., mutta pygmi jäi huomaamatta. Tuonpa takia tuo kohta jäi tälä kertaa avoimeksi. Täytyy ylistää kyllä, että olipa tosiaan haastava veto tällä kertaa.
65. suomalainen2.7.2011 klo 15:41
APUUVA! Kertokaapa mikä tulee vastaussanaksi siihen "tylsistyvien takia". Alkuosa sanasta on kasassa, mutta loppupää on auki.
66. Ahti2.7.2011 klo 16:17
suomalainen,

Kaipa tässä nyt on jo lupa kertoilla vastauksia, mutta ainakin itselläni alhaalta ylös tuli (jos joku vielä pohtii) TEEHIAARAV.
67. suomalainen2.7.2011 klo 16:22
Kiitos, Ahti.
68. suomalainen2.7.2011 klo 22:45
Matti Myöhäinenkin täällä on ratkonnan loppusuoralla, enää puuttuu vain vasen alakulma josta pari sanaa on auki. "aatava Jumala", josta kaikki eivät oikein ole perustaneet, mikä mahtaa olla vastaussana?

Pitkälän ristikot sen kun vain paranee!
69. RA2.7.2011 klo 22:50
(r)AATAVA JUMALA = (r)ENKI

"Enki oli babylonialainen veden, käsityötaidon, älyn ja
luomisen jumala", kertoo Wikipedia.
70. suomalainen2.7.2011 klo 22:54
No voi että, renkiä siihen asettelinkin, mutta "enki" tuntui niin oudolta, että oletin sen olevan väärin. Kiitosta vaan.
71. RA2.7.2011 klo 22:56
Enpä tuota itsekään tiennyt. Mutta kun ei siihen vaakasanojen ansiosta oikein mikään muukaan sopinut.
72. Jaska2.7.2011 klo 22:59
Iso tietosanakirja (1960):

Ea, sumerilaisten kielessä E n k i, sumerilais-bab. jumala, joka käsitettiin maanalaisen valtameren jumalaksi. E:n valtapiiriin kuuluivat puhdistusmenot ja tautien parantaminen, joten hän oli erityisesti ihmisten ystävä.
73. sanoittaja12.7.2011 klo 18:38
VALMIS! :D
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *