KESKUSTELUT > RISTIKOT > KIRJOITUSASUN OIKEELLISUUS SANARISTIKOISSA

6261. Kirjoitusasun oikeellisuus sanaristikoissa

Ykä18.6.2011 klo 21:04
Ristikkojen vihjeytyksiä tekstattaessa tulisi mielestäni kiinnittää huomio kirjoitusasun oikeellisuuteen. Tällä tarkoitan nimenomaan isolla tekstattaessa i:n ja j:n pisteisiin. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta käydessäni kansakoulua 60-luvulla ja oppikoulua sen jälkeen, niin silloin oli voimassa ehdoton sääntö, että tekstattaessa isoilla kirjaimilla ei I:n eikä J:n päällä saa olla pistettä. Erityisesti tämä otti silmään, kun kunniaylisanasepon nykyisen toteuttajan ristikoissa. Vai ovatko suositukset muuttuneet sitten kouluaikojeni?
2. h18.6.2011 klo 21:10
Ei ole mihinkään kadonnut.
3. Marco Poloinen18.6.2011 klo 22:48
Tarkoittanet Ykä Iisakin ristikoissa olevia Antti Skytän ristikoiden toteutuksia. Iltiksen koviksissa en ole huomannut tuollaista ilmiötä ennen, enkä nykyisin.

Persoonallisesta tyylistähän tuossa on kyse, eikä minua ainakaan nuo ylimääräisyydet ihmeemmin häiritse. Tietysti toteuttajan on oltava tarkkana, ettei tapa aiheuta epäselvyyksiä vihjeen tulkinnassa.
4. MM20.6.2011 klo 13:00
Myös ääkkösten pisteet opetettiin koulussa tälläämään selkeästi "peruskirjaimen" yläpuolelle kahtena erillisenä pisteenä. Itse olen fonteissani yhdistänyt ne viivoiksi ja pudottanut alaspäin kirjaimeen kiinni. Tämä siksi että mahdollistavat hyvin pienen rivivälin muutenkin ahtaassa vihjeruudussa.
Valituksia tai tulkintaepäselvyyksiä ei ainakaan minun korviini moisesta kirjaimien tärvelemisestä ole vielä kuulunut.
5. Taata20.6.2011 klo 19:33
Minulla oli tuo Marcon mainitsema persoonallinen tyyli ennen käytössä, mutta yhden tekstausmestarin huomautettua asiasta muutin tyyliäni eli pisteet pois noiden suurten kirjainten I:n ja J:n päältä.

Kunniaylisanaseppo Antti Skytän kuvittaja Paavo Joensalo ei laita pisteitä po. isojen kirjainten päälle. Toinen kuvittaja Kaarina Löfgren sen sijaan laittaa ja on laittanut muillekin jo pitemmän aikaakin muistaakseni. Onko kyse tyyli- tai tehokeinosta vai vain pinttyneestä tavasta? Vaikea sanoa.
6. JPQ21.6.2011 klo 03:45
mm: sanotaan että jos olet hän jota luulen sinulla varmasti kokemusta sen verran että tiedät mitä voi tehdä ja mitä pitää tehdä..:)

ps. sitä paitsi isossa issä tai jiissä piste ns tyttömäistä eli tyttöjen olen joskus ei millään pahalla nähnyt noin vatsinkin kirjoittavan muualla kuin ristikko yhteyksissä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *