KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 11.-12-6. 2011

6250. IS-viikonloppu 11.-12-6. 2011

Jaska11.6.2011 klo 21:13
Saapas nähdä ehdinkö viikonlopun ensimmäiseksi avaajaksi, kun päivämääräkin on vaihteeksi oikein!

Oikein hyvä on myös Pallosen kakspuolonen, nousee ainakin vuoden topkolmoseen tässä kategoriassa. Kiikun kaakun tosin oli, että tätä voi arvioida koviksena, pari minsaa jäi respiittiä keskiskastista. Jokusen vihjeen olisi kyllä kestänyt koventaa ristikon nousematta kolmemiikaksi. Suht. joutuisaa ratkontaani auttoi tietopuolisten tuttuus, mutta mahdollisesti joku niistä kärsimättömimpiä ratkojia kuukkeloittaakin.

Teeman tynkääkin ristikossa on, vai pitäisikö puhua kohtalaisen kokoiseksi varttuneesta teeman poikasesta. Vain kolmella sanalla 17 + 19 + 23 menee 20 prosentin raja rikki, ja varmemmaksi vakuudeksi vähän lisukettakin löytyy.

Nuo kolme muuten ulottuvat laidasta laitaan, joten kaksi vaakaan risteävät yhtä pystyyn. Huolimatta tästä briljantista tekniikkanäytteestä jää pikkaisen pistelemään, että sanapituuskeskiarvo jää 5,99:ään eli yhden ruudun päähän valiorajasta. Helposti näet löytyy useita kohtia pidentää vähintään yhtä sanaa, mutta huoh, Pallonen ei niitä hyödyntänyt. Keksitkö sinä, miksi ei?

Sanasto on priimaa, muutama pehmistriviaali näet koviksissakin sallitaan, kunhan vihjeet eivät ole helpoimmasta päästä. Ainakin yksi on taatusti uutuus! Paras knoppivihje on sen sijaan lähiversiot mukaan ainakin muutamas painos. Toivotaan mahdollisimman monen aikaisempia yhyttämättömän pääsevän nauttimaan kunnon ahaasta.

RA:nkin syömien mainosmäärä + puolikas päälle!
2. +11.6.2011 klo 21:16
Päivämäärä 11.-12-6. 2011 on väärin.
Po. 11.-12.6.2011
3. Tuomas L.11.6.2011 klo 21:33
Ekihän tämän oli laatinut.

Mainitsenpa, että anagrammivihjeet antavat harvoin suuria elämyksiä, mutta tämänkertainen oli poikkeuksellisesti varsin hauska lisäulottuvuuksiensa takia.
4. sanoittaja11.6.2011 klo 21:37
Pallosen kakspuolonen?
5. sanoittaja11.6.2011 klo 21:40
Tuomas L. ehti ensin.
6. Ahti11.6.2011 klo 22:12
Kyllä tuntui Ekin laatimus armeliaalta verrattuna viime viikonlopun Antin kolmepalloiseen, joka täyttyi loppuun vasta tämän päivän vinkkien avulla. Tosin tästä kakspuolikkaasta tarttui itselle uusi sana sekä uusi syötävän hyvä vihje. Kiitokset Ekille siitä.
7. Jaska11.6.2011 klo 22:44
Tarkkaa porukkaa. Päivämääräni ei tosiaan ole oikein. Nyt ne ovat siis väärin kaksi viikkoa peräkkäin.

Siis Vuokila. En ilmeisesti katsonut tekijöiden nimiä. Lavoniuksenhan tunnistaa yhdellä silmäyksellä, ja kun hän kera Pallosen on viime aikoina ollut, niin mielsin samaksi kaksikoksi. Vielä kun Pallosen tyyli on näissä suht. lähellä Vuokilaa, saattaa etenkin epäviisas mennä vipuun. Skytän ja Pitkälän sekoittaminen Vuokilaan on taas käytännösä mahdotonta.
8. Marco Poloinen11.6.2011 klo 23:35
[Nyt vasta honasin tuon viikontakaisen mokan. Lie ollut siinä vaiheessa jo silmät ristissä. Onneksi toinen päivä on kuitenkin oikein.]
9. Ahti12.6.2011 klo 10:08
Marco ja Jaska, keskimäärin kummallakin meni yhtä paljon oikein eli lauantai sattui molemmilla kohdilleen. Tämä ei liene kenellekään ongelma, koska kaikki ovat näihin säikeisiin osanneet kommentoida. Enemmän tuommoinen yhden merkin lipsahdus olisi harmittanut itse ristikossa. Aurinkoista päivää kaikille.
10. Ahti12.6.2011 klo 10:14
Korjaus edelliseen. Marcolla saletisti natsasi sunnuntai 5.6.2011. On nämä päivämäärät vaikeita. :-)
11. lp12.6.2011 klo 12:19
Oikein "nautittava" ristikko vihjeineen. Helteessäkin nautinto onnistui. Kiitos Eki.
12. O12.6.2011 klo 14:42
Kiitos Eki.
Täytetty on. :)
13. Kati12.6.2011 klo 15:42
Kuin myös minulta kiitos ;)
14. Marco Poloinen12.6.2011 klo 21:41
Kerrassaan hupaisa esitys tämä EV/HL-Kovis! Myös laatupuolta on siinä määrin, että tuommoisen laatimisyritys(kin) kannattanee useimman amatöörin jättää väliin.

Se, mikä toista jouduttaa, hidastaa toista. Muutamassa "tietopuolisessa" oli tuttuusvajetta tekemään ratkaisija aikavammaksi. Keskeisesti yläreunassa olevaa vihjettä tuijotin monttu auki, vaikka se jo muodoltaan olisi pitänyt viedä ajatukset tuontapaisille lähteille. Nytpähän tiedän, saa nähdä kauanko muistan.

Vihjeistä iso osa johdatteli sanoista sen "toiseksi mieleentulevan" äärelle, mikä piti mielenkiinnon lisäksi myös vaikeusasteen kohdallaan. Keskivaiheilla komeileva kuvavihje saattoi olla Jaskan tarkoittama uutuus, ainakin sen tuoreus laittoi etsimään ensin risteäviä. Tuomas L:n anagrammivihjekommenttiin yhdyn myös mielelläni.

Joksikin aikaa jäi ihan tyydyttynyt olo - tästä lajista! :-)

[Painettu lehti jäi ties monennenko kerran haaveeksi. Digilehden ristikon tulostusta kone suunnitteli valehtelematta puoli tuntia. Olin jo luopunut toivosta, kun tulostin yks kaks tempasi paperin telalleen ja alkoi hommiin. Ja teki priimatyön!]
15. HT12.6.2011 klo 22:24
MP,

minun printtereissäni on Lisäasetukset-kohdassa yhtenä valintamahdollisuutena Aloita tulostus heti. Ei tosin ole harmainta hajua, olisiko vaikuttanut sinun tapauksessasi, saattoihan kyseessä olla jokin tilapäinen häiriö.
16. pirjo12.6.2011 klo 22:37
Olipa hauska ristikko - nauraa hekottelin pitkään noille pitkille...
Mutta oli tämä muutenkin hyvä, Vuokila oli selvästi paneutunut asiaan. Tiedän kyllä, että hän on mestari ja olen jopa sen itsekin pannut merkille, mutta joskus sanasto on vähemmän tuoretta, nyt ei voi valittaa!

Vuokilan mestaruus tulee mielestäni parhaiten esille hänen piilosanoissaan (ja Vuokilanhan melkein kaikki piilosanat ovat). Verbaalivirtuoosi on sopiva titteli!
17. Jaska12.6.2011 klo 22:44
Marco Poloisen uutuudeksi arvelema vihje on sitä varmasti, minä tarkoitin erään triviaalisanan vihjettä.

Kysymykseeni sanapituuska:sta ei kukaan osannut/viitsinyt vastata. Sen nostamiseen kuuteen tai yli (valmista laatimusta purkamatta) olisi tarvittu alkupiilo(ja) seuraamuksena "taiteellisen vaikutelman" pojovaje.
18. Marco Poloinen12.6.2011 klo 23:04
[HT,
entinen iäkäs härsvärkkini ei suostunut tulostamaan Iltiksen ikkunasta suoraan muuta kuin epämääräisiä hieroglyfeja sisältävän teelmän. Kuvakaappauksen kautta kierrättämällä sai kohtalaisen jos viitsi vehdata.

Nykyisellä uudemmalla syntyi (tuon odottelun jälkeen) suoraan täysin virheetön tulos. Yleensäkin erilaisten sivujen omista tulostuskuvakkeista klikatessa tulos on vaihdellut priimasta nollaan. Kun vaatimatonkin alan peruskoulutus puuttuu, eikä itseopiskeluinto kaikistellen ole hääppöinen, niin ihmettelemistä riittää. En siis ole ihan tavallinen Linux-nörtti! :-) ]
19. pirjo12.6.2011 klo 23:41
MP,

"tuttuusvajetta tekemään ratkaisija aikavammaksi" -- just joo? Nythän tämä menee jännäksi, kun tarvitsee ristikonratkaisun lisäksi pähkäillä mistä ihmeestä on kysymys keskustelusäikeellä. Minulle tulee pianaikaa aivovamma :-D
20. pirjo12.6.2011 klo 23:53
Ps. Tarkemmin ajatellen ei varmaan kannata edes yrittää selittää mulle tuota edelläolevaa lauseenpätkää... menee pian yöunet selityksen tulkitsemisessa. Näin tamperelaiselle tuo savonkieli on ylivoimaista.
21. HT13.6.2011 klo 00:01
Oululaisena ymmärrän tuon lauseenpätkän vaivattomasti, ellei siinä ole takana jotain ylimääräistä kieroutta.
22. Marco Poloinen13.6.2011 klo 00:11
[Joo, mulla on oma arvuuttelurojekti, kun noilla muilla on noita "mikä ei kuulu joukkoon" -kompasäikeitä. :-D

Selitän nyt kuitenkin: Tuttuusvaje on tietystikin se, mikä asiasanojen kohdalla ilmenee meikäläisellä Jaskaan nähden päinvastaisena ilmiönä. Aikava on paitsi pikkuvanha, myös hidas. Minkäs sille voi, että taivutusmuodoista löytyy niin houkuttelevia, ettei voi olla käyttämättä. Ja passiivi tietysti sotkee loputkin. Sitä tulee savolaisten morkatusta piällysmiesmentaliteetista huolimatta vaatimattomuuksissaan käytettyä. :-) ]
23. pirjo13.6.2011 klo 00:11
No olkoon nyt sitten aikava tätäkin ( hidas? ) - meilläpäin sitä käytetään merkitsemään varhaiskehittynyttä, siis "pikkuvanhaa" lasta. Kuitenkin olen mieluummin hidas hämäläinen, kuin aikava - siihen olen vähän liian vanha.
24. Marco Poloinen13.6.2011 klo 00:26
[Ei se tuo hidas 'aikava' kyllä mikään savolainenkaan ilmaisu ole, mistä lie (ristikoista?) mukaan tarttunut. Savolaisilla on hitaille ja muuten vaan aikaansaamattomille huomattavasti värikkäämpiä epiteettejä. ]
25. HT13.6.2011 klo 19:21
Näkyy murresanakirja kertovan, että aikava merkitsee hidasta eräin paikoin Varsinais-Suomea ja Uuttamaata sekä Etelä-Satakunnassa. Merkitys "aikuisen tavoin käyttäytyvä, aikuiseen verrattava" tunnetaan kirjan mukaan Hämeen etelä- ja kaakkoisosissa ynnä Kymenlaaksossa.
26. pelaaja13.6.2011 klo 19:57
(Aikava on ilman muuta hidas. Entisenä Varsinaisena Suomalaisena en ikinä tätä ennen ollut kuullut, että se voi tarkoittaa myös pikkuvanhaa. Täällä kyllä oppii uutta jos on lukeakseen ja oppiakseen. Vaikka en minä mihinkään "IS-kakspuolosiin" itse uskalla koskea. En ainakaan tuon viereisen IS-jutun 'minä lontti?=astalo' jälkeen..)
27. Eki13.6.2011 klo 19:59
Kakspuolosissa ei ole skytismejä!
28. pirjo13.6.2011 klo 20:12
Murteet on ihan hieno asia, huolimatta tästäkin väärinkäsityksestä.
29. Viljami18.6.2011 klo 08:04
Mainio on tämäkin ristikko niin sanastoltaan, vihjeiltään kuin ulkoasultaankin.

Ehdoton helmi on mielestäni tuo PIISPANPA SEKOILUA- vihje, joka siirtyessään anagrammina ratkaisusanaksi säilyttää hienosti logiikkansa.

Muista vihjeistä jäi parhaiten mieleen "MUUTUIN VEDEKSI", tuo harteikas kaveri keskellä, MULLA VISA sekä aivan erinomainen PIPARI.

Tosiaan hauskoja nuo molemmat SUUPALA- vihjeet kuin myös tuo pääkuvasta lähtevä sana.
30. Ahti18.6.2011 klo 12:48
Viljami. Täysin samaa mieltä kanssasi. Itsekin tarkoitin aikaisemmalla syötävän hyvällä vihjeellä tuota PIPARIa.
Tuon MUUTUIN VEDEKSI tilalle olisi sopinut yhtä hyvin LINTU vihjeeksi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *