6241. Klikki

kjk5.6.2011 klo 16:27
Lähettäjä: kjk 5.6.2011 klo 15:32

L 5.6.2011 klo 12:50
----------
Nyt näyttää,että kaikki on yhden kimpussa -taas.
----------

Jos minua sillä yhdellä tarkoitat, niin ällös huolestu! Juuri näin pyrkii suljettu klikki suojautumaan ulkoisia uhkia vastaan; kaikki oppikirjoissa mainitut keinot, mukaanlukien kepulisellaiset otetaan käyttöön. Joku Sarasvuo olisi taatusti riemuissaan saadessaan näin hienon esimerkin ryhmädynamiikasta ;-)

Lähettäjä: Eki 5.6.2011 klo 15:36

kjk, tulkintoja tulee puolin ja toisin.

Lähettäjä: kjk 5.6.2011 klo 15:45

Eki,
Tottakai tulee tulkintoja! Mutta jos hyväksyy sen, että oma tulkinta -jopa MINUNKIN- voi olla väärin, on jo paljon voitettu. Ja siksi on niin keljua täällä harrastettu tapa, että kun ensin tulkittu toisen lausuma omalla tavalla, niin sitten hyökätään henkilökohtaisesti toisen kimppuun, sen oman tulkinnan perusteella. Epäilemättä hiukkaakaan sen oman tulkinnan osuvuutta. Enkä tarkoita taaskaan, että _sinä_ olisit hyökännyt, mutta moni muu tällä foorumilla on.

Lähettäjä: Eki 5.6.2011 klo 16:12

"Suljettu klikki" suojautumassa "ulkoisia uhkia vastaan".

Olen tämän saitin perustaja. Tässä säikeessä kirjoittavista en vuonna 2003 ollut kenenkään edes tuttava, parin olin tavannut SM-kisojen yhteydessä ja vain silloin, tosin yhden ristikoita olin julkaissut 2 kpl Pelikaaneissa (Juha N:n ainoat laadinnat). Osaa tähän kirjoittaneista en edelleenkään tunne, monista edes nimiä (esim. kjk:n tunnen nimeltä ja kirjoituksista, en muuten mitenkään). Tähän säikeeseen kirjoittaneet edustavat ainakin neljää eri ristikkolehtikustantajaa, Alfin vihjeitä puolustaneista ei juuri kukaan Alfin kustantajaa. Voiko tästä hyvin sekalaisesta sakista olla muodostunut ”suljettu klikki”? Ainakaan meillä ei käsittääkseni ole muuta tarkoitusta tälle saitille kuin oleilu rakastamamme harrastuksen parissa ja sitä keskustelu.

Minusta suljetun klikin sijaan edelleen asiaa kuvaa parhaiten Jaskan kommentti: ”Piristävää olla vaihteeksi eri mieltä Juha N:n kanssa.” Tänne kirjoittavat ovat mieluusti eri mieltä asioista, ovat olleet tässäkin säikeessä, mm. Alfin eri vihjeistä. Tämän aiheen alla lausutut törkeydet ovat sitä alhaisuustasoa (mataluutta, ei kataluutta), että asian vieminen niihin on turhaan sotkenut koko säikeen.

Käsittääkseni seuraavaksi kjk sitten sanot, ettet ole väittänyt _tätä_ suljetuksi klikiksi, mutta näin sellainen toimii, _vaikket_ tätä siksi väittänytkään.

Tiedän, että tuolla lukijoissa on paljon sellaisia, joiden tekisi mieli työntää lusikkansa soppaan. Uskon, että moni heistä on toisaalta tyytyväinen, kun ei ole sitä tehnyt. Väitän, että moni heistä on kyllä jo alkukiinnostuksen jälkeen kyllästynyt tähän aiheeseen eikä jaksa ainakaan tarkkaan enää lukea jokaista sanaa. Ja sehän asettaa heidät kaikki siihen vaaraan, että tulkitaan sanomisia entistä vääremmin.
2. uusi ratkoja5.6.2011 klo 16:44


Olen uusi, lähinnä hesareita vuosia kokeillut ratkoja. Eläköidyttyäni työkaverit tilasivat minulle yhden ristikkolehden "ajankuluksi".

Ihan googlesta apua selaillessani löysin linkin näihin "lkeskusteluihin" tai miksi ihmeen säikeiksi tai saiteiksi niitä sanotaankaan.

Joka tapauksessa havaintojani:
-tämä tuntuu olevan netissä aikaa tappavien hiekkalaatikko. Jos ihmisellä on aikaa kirjoitella muutamista ristikoista kymmeniä kommentteja ja riidellä ellei muiden niin itssensä kanssa - täytyy sanoa, että ehkä kannattaisi etsiä elämä,
-en oikein ymmärrä, mikä on tämän koko keskustelun tarkoitus, kysellä, keskustella, riidellä, kommentoida, tappaa aikaa?,
-täysin ulkopuolista, eilen muutamaa Keskustelut -otsikon alla olevan linkin avanneena minua on naurattanut. Ovatko täällä väittelevät todella aikuisia, täysijärkisiä ihmisiä?
3. Thea5.6.2011 klo 16:49
Uusi ratkoja: veit sanat suustani kuten sanotaan. Tulin tähän ihmettelemään miksi tätä ketjua pitää vielä jatkaa. En ymmärrä mihin tässä pyritään. Kivaa on toki keskustella ristikoista mutta tämä ei ole sitä.
4. kjk5.6.2011 klo 16:49
Lähettäjä: Eki 5.6.2011 klo 16:12
----------
"Suljettu klikki" suojautumassa "ulkoisia uhkia vastaan".

Olen tämän saitin perustaja. Tässä säikeessä kirjoittavista en vuonna 2003 ollut kenenkään edes tuttava, parin olin tavannut SM-kisojen yhteydessä ja vain silloin, tosin yhden ristikoita olin julkaissut 2 kpl Pelikaaneissa (Juha N:n ainoat laadinnat). Osaa tähän kirjoittaneista en edelleenkään tunne, monista edes nimiä (esim. kjk:n tunnen nimeltä ja kirjoituksista, en muuten mitenkään). Tähän säikeeseen kirjoittaneet edustavat ainakin neljää eri ristikkolehtikustantajaa, Alfin vihjeitä puolustaneista ei juuri kukaan Alfin kustantajaa. Voiko tästä hyvin sekalaisesta sakista olla muodostunut ”suljettu klikki”?
----------

Kyllä voi, ja on! Eivät vissiinkään kaikki puolustaneet kuitenkaan kuulune sisäpiiriin; en osaa varmuudella sanoa, kun en porukka vielä tarpeeksi tunne. Mutta _jokaisella_ foorumilla muodostuu ydinjoukosta vähintään yksi sellainen klikki, joskus useampia kilpailevia. Sarasvuo voisi kertoa tästä enemmän, mutta voisit uskoa minuakin :-)

----------
Ainakaan meillä ei käsittääkseni ole muuta tarkoitusta tälle saitille kuin oleilu rakastamamme harrastuksen parissa ja sitä keskustelu.
----------

Muodostuminen ei yhtään riipu alkuperäisestä tarkoituksesta eikä siitä, onko koskaan tavattu. Ihminen (ja suuret ihmisapinat) kun nyt on liittoutuva laji, jolla jonnekin syvälle on iskostettu ajatus "me vastaan ne". Ja liittoutumiseen riittää vallan hyvin se, että on edes muutaman viikon vaihtanut ajatuksia -vaikkapa netin välityksellä- toisen kanssa.

----------
Käsittääkseni seuraavaksi kjk sitten sanot, ettet ole väittänyt _tätä_ suljetuksi klikiksi, mutta näin sellainen toimii, _vaikket_ tätä siksi väittänytkään.
----------

Väärä käsitys! :-) Minä nimenomaan olen väittänyt tätä foorumia suljetuksi klikiksi, ja väitän edelleenkin. Joissain säikeissä nimitin klikin jäseniä kuuriaksi yms, mistä asianomaiset tietenkin hermostuivat tolkuttomasti. Ikävää totuutta kun ei kukaan halua nähdä, ja silloin on parasta rikkoa peili, jos sellainen sattuu olemaan hollilla.

----------
Tiedän, että tuolla lukijoissa on paljon sellaisia, joiden tekisi mieli työntää lusikkansa soppaan. Uskon, että moni heistä on toisaalta tyytyväinen, kun ei ole sitä tehnyt. Väitän, että moni heistä on kyllä jo alkukiinnostuksen jälkeen kyllästynyt tähän aiheeseen eikä jaksa ainakaan tarkkaan enää lukea jokaista sanaa. Ja sehän asettaa heidät kaikki siihen vaaraan, että tulkitaan sanomisia entistä vääremmin.
----------

Elämä on vaaroja täynnä :-) Mutta siihen väärintulkintaan yksi _erittäin_ helppo lääke: Kysyä, että "Olenkohan minä nyt ymmärtänyt oikein, kun olen ymmärtänyt näin: xxx".
5. kjk5.6.2011 klo 17:19
uusi ratkoja,

Et vissiin arvaakaan, kuinka valtava asia sanaristikot ovat! En arvannut minäkään...

Ristikoiden laadintaan täytyy laatia omat lakinsa, joita kaikkien liittoon kuuluvien laatijoiden täytyy noudattaa. Muutenkin täällä on lukemattomia sääntöjä, joita kaikkien -erityisesti uusien tulijoiden- täytyy noudattaa. Sääntöjen noudattamista valvoo foorumin sisäinen kuuria, ja sen, joka sääntöjä rikkoo, yrittää porukka parhaansa mukaan lynkata. Varo vaan, ja noudata sääntöjä, jos aiot täällä menestyä ;-)

ps. Minä olen edelleenkin sitä mieltä, että tärkeämpiä kuin ristikot ovat hyvä yöuni ja muna-anjovisvoileivät ;-)
6. Eki5.6.2011 klo 17:34
Otin esiin yhden säikeen, jossa klikki on täydessä vauhdissa vuonna 2005.

(pehmis 17.12.?)

En sano enkä väitä, mutta kyllähän kjk ottaa tämän asian kaikkein vakavimmin.
7. kjk5.6.2011 klo 17:58
Lähettäjä: Eki 5.6.2011 klo 17:34
----------
Otin esiin yhden säikeen, jossa klikki on täydessä vauhdissa vuonna 2005.
(pehmis 17.12.?)
----------

Totta puhut. Plarasin tosin vain säikeen alkuneljänneksen, mutta vauhtia ja vaarallisia tilanteita näyttää piisanneen :-) Mutta -niinkuin sanot- nimenomaan _klikin_ sisäistä vauhtia. Kyllä mekin joillain toisilla foorumeilla heitetään tiukkaa läppää toistensa tuntevien jäsenten välillä, ja niinkauan kuin se on rehellistä ja tasapuolista, niin homma ihan OK.

----------
En sano enkä väitä, mutta kyllähän kjk ottaa tämän asian kaikkein vakavimmin.
----------

Juu, vakavasti otan! Ja nimenomaan sen vuoksi että tämä klikki (ei kokonaisuudessaan, mutta monet sen jäsenet) käyttää epäreiluja keinoja ulkopuolisten hylkimiseksi. Jossain säikeessä ylläpitokin jopa selväkielisesti totesi tämän, mikä oli hieno juttu!
8. Eki5.6.2011 klo 18:04
Nyt olisi kyllä kjk:n alettava heittää nimiä kehiin. Menee liikaa vihjailuksi. Klikin epäreilut? Ja esimerkki kunkin epäreiluudesta.
9. kjk5.6.2011 klo 18:28
Eki 5.6.2011 klo 18:04
----------
Nyt olisi kyllä kjk:n alettava heittää nimiä kehiin. Menee liikaa vihjailuksi. Klikin epäreilut? Ja esimerkki kunkin epäreiluudesta.
----------

Nimiä kehiin? Ja sitten palkaksi joku lyö minua sillä, että käyn henkilökohtaisuuksiin?

==========
Lähettäjä: kjk 5.6.2011 klo 12:17

kjk 4.6.2011 klo 10:19:
----------
???
SIIPIÖTÖKKÄ (kuva) -> Lennin
Jos joku osaa noiden ???:n logiikkaa selittää, niin kiitos!
----------

Tähän ensimmäinen vastaus:

Jukkis 4.6.2011 klo 10:24
----------
Kaikki ihan hyviä. Jos tämmöisistä pitää valittamista keksiä, niin ehkä kannattaisi hankkia joku muu harrastus kuin ristikoiden ratkominen.
----------

Jukkis 5.6.2011 klo 11:59
----------
LENNIN-ratkaisusanaan liittyvässä keskustelussa ei alusta alkaenkaan ole ollut merkkiäkään asiallisuudesta
----------

No nyt on Jukkis ihan oikeassa!
==========

Jaska on senverran kierompi tapaus, että hänen jutuistaan vastaavan aukottoman ketjun kerääminen veisi enemmän aikaa, eikä tämä asia sentään _niin_ tärkeä ole, että viitsisin kaikkia mukana olemiani säikeitä läpikäydä. Muistaakseni hän kuitenkin ansiokkaasti oli mukana siinä säikeessä, johon ylläpito puuttui. Foorumin perustajana vissiin löydät tuon säikeen helposti?

Joitain muitakin nimiä vanhemmissa säikeissä oli, mutten jaksaisi niitäkään nyt lähteä kaivamaan. Riittäisivätkö nämä pari nyt alkuun?
10. Thea5.6.2011 klo 18:33
Minusta tämän ihmeellisen saivartelun voisi jo lopettaa.
11. Eki5.6.2011 klo 18:35
Jukkis on kyllä teräväkynäinen ja aika usein tölvii, ylläpitokin on saanut osansa. Silti _jos_ klikkiä alettaisiin koota vanhalla koulumetodilla eli joukkueenjohtajat valitsevat yksi kerrallaan joukosta mieleisensä, kyllä minä Jukkiksen aikaisessa vaiheessa ottaisin, Jaskan myös, voisivat lähteä aivan ensimmäisinäkin. Molemmat ovat persoonallisia ja havainnointikykyisiä ja myös sydämestään ristikkoihmisiä. Olen pettynyt kjk:hon, kun nämä ovat nyt niitä "pahoja poikia".

Näin se vaan on. Joudunko nyt samaan sakkiin?
12. qwertsu5.6.2011 klo 18:36
Surullista luettavaa. Näitä mielenterveysongelmaisia alkaa tässäkin jakeessa olla jo pilvin pimein. Hyvä esimerkki on nimimerkki kjk.
Hänen kirjoituksiin ei pitäisi vastata ollenkaan.
13. Taata5.6.2011 klo 18:40
Niin minustakin.
14. Taata5.6.2011 klo 18:41
Vastaukseni tuli Thealle!
15. Jondalar5.6.2011 klo 19:04
Kieltämättä ärsyttävää jankutusta. Karista ei ota selvää, onko tarkoituksellista provosointia vai onko synapsit väärin yhdistyneet. Kerrankin qwertsu sanoi passelisti.
16. qwertsu5.6.2011 klo 19:08
Ole hyvä Jondalar. Maailma opettaa :)
17. pelaaja5.6.2011 klo 19:11
Aikalailla samansisältöisiä vaikkakin erinimisiä säikeitä on kjk availlut. Ennenkuin rauhoitut tai avaat uuden säikeen, kjk, yritän ehtiä esittää pikkuisen kysymyksen: mahtavatko ne (tässä nyt vapaamuotoinen sitaatti tämän säikeen sisarsäikeestä) "toiset foorumit, joissa olet liian tottunut siihen, että keskustelijat ymmärtävät logiikkaa jne." liittyä ristikoihin?
18. Jukkis5.6.2011 klo 19:13
Noudatan nyt kjk:n ohjetta (tuossa yläpuolella 5.6.2011 klo 16:49):

Olenkohan minä nyt ymmärtänyt oikein, kun olen ymmärtänyt näin:

Tästä "siipiötökän" (kjk:n oma termi) kuvasta
_http://drzf55.hostei.com/lennin1.gif
ei "löydy linkkiä" (kjk:n oma termi) ratkaisusanaan LENNIN, joka on "Elin tms. vempain, joka auttaa lentämään" (kjk:n oma määritelmä) ja joka Nykäsen mukaan "tav. = siipi".

Klikistä sen verran, että yleensä kai klikin jäsenet tuntee toisensa. Minä en tunne henkilökohtaisesti ketään tänne kirjoittavaa, eikä tietääkseni kukaan tänne kirjoittava tunne minua. (Osan tietysti tiedän heidän "julkkisasemansa" takia ja tunnistaisin, jos kävelisi vastaan.)
19. kjk5.6.2011 klo 19:27
pelaaja,

Kun niin kauniisti pyydät ;-)

Eivät todellakaan liity millään tavoin ristikoihin! Yksi esimerkki on MikroPC-lehden foorumi. Siellä lehti kohtuullisen usein tapasi julkaistakin juttujani, kunnes muutama vuosi sitten kerroin lehtijulkisuuden minulle riittävän. Lehti nimittäin valitsee kuukausittain foorumilta joukon kiinnostavia kysymyksiä ja niiden vastauksia julkaistavaksi. Ehkä bittinikkareilla on tuo logiikka vähän paremmin hallinnassa ;-)
20. Wexi5.6.2011 klo 19:38
Hymiöt tarpeettomia edellisessä. Tekstistä paistaa happamuus, ei sitä hymiöt muuksi muuta.
21. kjk5.6.2011 klo 19:48
Eki 5.6.2011 klo 18:35

----------
Näin se vaan on. Joudunko nyt samaan sakkiin?
----------

Eei, et joudu; sinulta puuttuu se paha tahto ja tappeluhenki, jota näillä muilla piisaa. Olen vain pahoillani puolestasi, jos et todellakaan kykene tätä klikkiytymistä näkemään. Olet vissiin liian lähellä ja liian tottunut, jotta kykenisit. Siksi jossain säikeessä yritin puhua uusien ihmisten kuuntelemisesta; he kun eivät vielä ole urautuneet. Silloinkin minut yritettiin lytätä:

6211. Saitin lait ja käytöstavat
Lähettäjä: Marco Poloinen 22.5.2011 klo 20:28

----------
kjk,

säikeen avaajana tunnet varmaan erityistä mielenkiintoa mainitsemiasi saitin lakeja ja
käytöstapoja kohtaan. Useissa yhteyksissä olet tehnyt tiettäväksi mikä kenenkin käytöksessä
ja kommenteissa on oman egon pönkittämistä. Samoin olet toistuvasti esitellyt työelämässä
tekemiäsi vallankumouksellisia havaintoja ja ideoita, jotka semmoisenaan sopivat varmaankin
joka paikkaan ja tilanteeseen. Jne.
----------

Ei ole minusta kovin asiallista ja reilua tekstiä tuokaan; henkilökohtaisuuksiin menee. Ainakin minun tulkintani mukaan...
22. kjk5.6.2011 klo 19:57
Wexi,

Mitäpä, jos lukisit tämän säikeen avausviestin, kohdan "tulkinta". Ja mielellään ajatuksella! Ei edes sinulle paistava juttu ole _ihan välttämättä_ maailman totuus! Happamuus on vallan toinen juttu kuin pahoillaanolo, ja minä ihan oikeasti olen pahoillani Ekin ja tämän foorumin puolesta!
23. Wexi5.6.2011 klo 20:08
Ei ne hymiöt kuulu pahoillaan oloonkaan.
(Huomasitko, että oudoksuin hymiöiden käyttöä, en sisältöä).
24. kjk5.6.2011 klo 20:16
Wexi,

Et ole kuullut termiä "hymyä kyynelten läpi"? :-)
25. Marco Poloinen5.6.2011 klo 20:19
kjk,

oletko tuntenut mielenkiintoa (kun kerran avasit), vai et? Oletko tehnyt tiettäväksi, vai et? Oletko esitellyt, vai et? Jne.

Ehkäpä esittelet ennen kommenttiani saitilla tuottamasi materiaalin. Vai arvelitko voivasi lähteä jatkamaan ilman (sovittamatonta) menneisyyttä, puhtaalta pöydältä pelkästään itse hyväksymiesi väitteiden oikeuttamana?
26. Wexi5.6.2011 klo 20:32
En tarkoituksellisesti pyri saamaan kenellekään pahaa mieltä aikaan.
Pidättäydyn vastaisuudessa kommentoimasta kannanottojasi, jotta helmasyntini, irvistely, ei satuttaisi.

[Irvistelyähän täällä tapahtuu kaiken aikaa, jos kohta melko toverillisessa hengessä. Semmosta "pikkunotkeaa" pallottelua, josta harva loukkaantuu).
27. kjk5.6.2011 klo 20:41
Marco Poloinen,

Valitettavasti minulla ei nyt logiikka riitä ajatustesi seuraamiseen! Lainasin koko viestisi, jottei taas lyötäisi syytöksellä valikoinnista, mutta se näköjään taas tarjosi mahdollisuuden tahalliseen väärinymmärrykseen, jotta itse aihe hämärtyisi. Minun päässäni logiikka menee näin:
----------
kjk:
Siksi jossain säikeessä yritin puhua uusien ihmisten kuuntelemisesta; he kun eivät vielä ole urautuneet.
...
Marco Poloinen:
Samoin olet toistuvasti esitellyt työelämässä tekemiäsi vallankumouksellisia havaintoja ja ideoita, jotka semmoisenaan sopivat varmaankin joka paikkaan ja tilanteeseen. Jne.
----------

En mitenkään ymmärrä, miksi minun pitäisi tuottaa jotain materiaalia tuon sanomiseksi? Ja ihmeesti täytyy asioita vääntää, jotta MP:n vastauksen tuosta osasta asiallisen saisi!
28. kjk5.6.2011 klo 20:43
Wexi,

Vissiin huomasit, ettet päässyt mustalle listalleni. Vaikka muutaman pallottelun kohdalla (surrilanka) kyllä likeltä piti! :-)
29. Marco Poloinen5.6.2011 klo 20:51
kjk,

kommenttiesi perusteella pidän täysin ymmärrettävänä ettet ymmärrä.
30. Thea5.6.2011 klo 20:55
LOPETTAKAA JO, ruvetkaa vaikka ratkomaan ristikoita !!!
31. kjk5.6.2011 klo 20:59
Marco Poloinen,

Ymmärryskohta tuli selväksi. Entäpä se osavastauksesi asiallisuus?
32. pelaaja5.6.2011 klo 21:12
Älkää nyt vielä lopettako kuitenkaan, olen juuri voittamassa. Kellään EI voi olla enempää julkisuutta kuin minulla, ei missään lehdessä ainakaan, ei edes MikroPC:ssä. Lukekaa lehtiä. Ratkon silti ristikoitakin.
33. Marco Poloinen5.6.2011 klo 21:20
Eiköpähän siinä lie tiivistynyt kaikki.

Lopetin jo kerran, katsotaan onnistuuko toinen kerta paremmin.
34. Nieminen5.6.2011 klo 21:27
Tämä sivusto (ei tämä säie) on ristikonratkojalle ja suomen kielen rakastajalle helmi! Jos sivuilla ei ole kjk:ta kiinnostavia keskusteluja niin onhan niitä muitakin ristikkosivuja niin, että tervemenoa tutustumaan niihin!
35. kjk5.6.2011 klo 22:39
Marco Poloinen,

Shakkimatti!
36. Marco Poloinen5.6.2011 klo 22:49
:-D
37. surrataan ja hurrataan6.6.2011 klo 00:54
Voisitko kjk kertoa, meille, mikä surrilanka on ja toijala.
Eivät liity kovinkaan läheisesti Mikro-PC:n alaan.
Hurraakierroksella on mukava tausta. Liittyy HKL:ään
38. h6.6.2011 klo 09:13
No niin. MIten teiltä tuo onnistuu - sama moka aina uudestaan?
Nyt lähti taas yksi.
39. jammi6.6.2011 klo 09:26
Mitä täällä taas meuhkataan???
40. RA6.6.2011 klo 09:56
Minäpä joutessani kerron. Huom! Varoitus! Tämä on tietenkin vain minun tulkintani tästä meuhkasta ja voi olla täysin väärä. Ja todennäköisesti onkin.

Tämä meuhka alkoi siitä, että pari ratkojaa (Pena ja kjk) sanoivat Alf Simbergin vihjeitä huonoiksi esimerkkejä antaen. Sitten ilmaantui ratkojia, joiden mielestä ko. Alfin vihjeet olivat ok tai jopa hyviä. Näitä jälkimmäisiä oli enemmän ja niinpä todettiinkin, että ei se mielipidekeskustelu luonnollisesti ja rehellisesti näin voi mennä;

Kyseessä on s u l j e t t u klikki (myös: sisäpiiri), joka tässä taas hyökkää muutamaa vastaan. Tässä meuhkassa tämän suljetun klikin muodostavat ainakin Thea, Jukkis, RA, mor, aawee, Jaska, Antti Skyttä, Eki. En nyt osaa sanoa, kummalleko puolelle Juha N ja iso S lasketaan.

Tällainen meuhka tällä kertaa. Arvattavissakin, kun vain muutama pystyy täällä loogiseen ajatteluun.
41. h6.6.2011 klo 10:24
Ei kai täällä tavoitteena ole, kuka on oikeassa? - Vai olenko ihan väärin käsittänyt, että tämä on keskuskustelu- ei riitapalsta?
42. h6.6.2011 klo 10:25
keskustelu siis
43. Thea6.6.2011 klo 10:29
Kiitos vaan kunniasta, pääsin minäkin kerran "piireihin". Tosin ei ollut mitenkään tarkoitus, olen vaan yrittänyt jarruttaa tätä poikien ihmeellistä hiekkalaatikkoleikkiä. Tämä täti kun ei ymmärrä mistä te kinaatte. Jos joku ei heti ymmärrä jotain laatijan vihjettä ei kai se ole laatijan tai muitten ratkojien vika, eikö se ole ihan omien korvien välissä se ongelma. En nyt tarkoita että tässä joku on tyhmä mutta nyt puhutaan haastavista Iisakin ristikoista eikö niin. Jos vihjeet olisivat päivänselviä ja yksiselitteisiä silloin olisi kyse helposta ristikosta. Minusta Simbergin vihjeet on juuri niin hyviä ja joskus vähän kierojakin mitkä kuuluu haastaviin ristikoihin!
44. RA6.6.2011 klo 10:37
Thea hyvä, tuo juuri on tyypillistä (suljetuille) klikeille: Klikkiin kuuluva ei tunnista/tunnusta klikkiä. Sitä luulee vain esittävänsä oman aidon mielipiteensä sen kummemmin laskeskelematta.
45. Thea6.6.2011 klo 10:43
Hyvä RA, olen pahoillani mutta en tosiaan ymmärrä mitä tarkoitat. Edellinen oli vain minun oma henkilökohtainen mielipiteeni.
46. RA6.6.2011 klo 10:45
Juu juu. Niinhän ne kaikki klikkiin kuuluvat yrittävät väittää.

[Varmuuden vuoksi: ;-)]
47. jammi6.6.2011 klo 14:56
Kiitos RA!
Että sellaista asiaa...

Ystävät nauttikaa kesästä, ettei aika mene täällä kinatessa hukkaan

Terveisin jammi
48. h6.6.2011 klo 21:10
Siinä jammi kiteytti tämän keskustelun/kinastelun pähkinäkuoreen.
49. afo-ristikko6.6.2011 klo 22:11
Mikään ei ole niin viisasta kuin jälkiviisastelu.
50. kjk10.7.2011 klo 19:28
Olen tässä iltalukemisikseni lueskellut Egon Friedellin Uuden ajan kulttuurihistoriaa. Ja vaikka mm. RA totesi, että tällä aitilla puuttuu loogisen ajattelun kykyä, niin pistänpä tähän pätkän, joka toi täkäläiset keskustelut mieleeni:

----------
Mitä diletantismiin tulee, täytyy tehdä itselleen selväksi, että kaikilla inhimillisillä toimilla on vain niin kauan todellista elinvoimaa kuin sitä harjoittavat diletantit. Ainoastaan diletantti, jota täydellä syyllä myös nimitetään harrastelijaksi, amatööriksi, omaa todella inhimillisen suhteen esineisiinsä
...
kun sitävastoin kaikkiin asioihin, joita harjoitetaan ammattimaisesti tulee jotain huonossa merkityksessä diletanttista: jonkinlaista yksipuolisuutta, rajoittuneisuutta, subjektiivisuutta, liian ahdas näkökulma. Ammattimies on aina liiaksi oman ammattipiirinsä lumoissa, hän ei sentähden juuri koskaan pysty aikaansaamaan todellista mullistusta: hän tuntee liian tarkoin perintätavan ja hänellä on sentähden, tahtoen tai tahtomattaan, liiallinen kunnioitus sitä kohtaan. Hän tietää myös liian paljon yksityisseikkoja voidakseen kyllin yksinkertaisina nähdä asiat, ja juuri siitä syystä hän on vailla hedelmällisen ajattelun ensimmäistä edellytystä.
----------

Niinpäjuu. Vailla hedelmällisen ajattelun ensimmäistä edellytystä...

kjk

ps. diletantti: _http://fi.wikipedia.org/wiki/Diletantti
51. kjk10.7.2011 klo 19:30
edellisessä tietenkin aitti = saitti = tämä foorumi
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *