KESKUSTELUT > RISTIKOT > JOKO TAAS!

6239. Joko taas!

Eki5.6.2011 klo 10:43
Ratkojat ovat varmaan panneet merkille, että ristikoissa törmää tuttuihin tilanteisiin. Laatija ei välttämättä maneerejaan aina huomaa.

Ensimmäisenä minulla tulee mieleen oikeiden alakulmien tutut sanat. Alakulma 4x4: reuna sisältää usein sanoja tyyliin tati, tito, toti, tito, sata, sato…

Itse olen huomannut, että jos 4x4-alakulmaan päättyy kaksi pääkuvan lausetta –ssa tai –lla, seuraan tulee herkästi sanapari team/siam tai teak/noak tai taas/nias. Nehän eivät kauhean hyviltä kuulosta, mutta ovat tavallaan kuitenkin parempia kuin teat/siat, teat/noat, teat/tuat, teat/seat, teat/suat, teat/tiat jne. Jos taas toinen päättyykin –llä tai –ssä, sitten toinen sana on melko varmasti säät tai nääs, joskus räät ja harvemmin joku muu. Jos kulmaa on mahdollisuus laajentaa, tämä ongelma osittain poistuu, mutta herkästi silloinkin päädytään tutunoloisiin pareihin alias/taas tai asiat/teat jne. jne. Vaihtoehtoja näissä kaikissa on kuitenkin niin paljon, että onkohan sanoiltaan täsmälleen samoja alueita juuri koskaan tehty.

Onneksi ristikon hyvyyttä ei määritellä alakulman perusteella vaan sieltä sutjakasti vaikka hieman kaavamaisesti ulos pääsemällä voi laatia vielä huikean ristikon.
2. RA5.6.2011 klo 11:00
Vaikeaa ristikkoa ratkoessa tiettyjen sanojen 'tuppautumista' nurkkiin ja reunoille voi käyttää jopa hyväkseen. Tarkastella vihjeitä sillä silmällä, että tulisiko jostakin niistä jokin noista usein toistuvista.

Vaikeissakin ristikoissa sanasto on usein ihan tuttua, vaikka vihjeet onkin viritetty sitten poikkeuksillisiksi.
3. Marco Poloinen5.6.2011 klo 11:32
Niinhän siinä tuppaa käymään; vakaasta pääkuvan vieriruuduista ratkonnanaloittamispäätöksestä huolimatta usein löytää itsensä (ala)nurkasta. Jos "selviä" vihjeitä ei ole näkösällä, niin jostain on koviksessakin alkuun päästävä, eikä okaiseltakaan näyttävä nelikirjaiminen nurkka vaadi pitkien sanojen ja/tai ison aukion suuruista kokeilumäärää.

Onneksi ratkojankaan hyvyyttä ei määritellä pelkästään oikeasta alanurkasta selviämisen perusteella. :-)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *