KESKUSTELUT > RISTIKOT > KRYPTO PELIKAANI 4

6228. krypto pelikaani 4

apua tarttee...29.5.2011 klo 15:08
... uuden krypto pelikaanin ristikkoon 13. Rautatie, mikä lie, mutten keksi avainsanaa! Pieniä apuja, kiitti?
2. Tuomas L.29.5.2011 klo 19:15
Avainsanoihin ei täällä kai saisi kovin paljon antaa vinkkiä, mutta sanotaan nyt sen verran, että sanan pystyy rakenteen ja kirjainjakauman perusteella päättelemään melko helposti; kuvaa ei välttämättä edes tarvittaisi. (Ainakin itselläni kuva enemmänkin varmisti, että sanani oli oikea.)
3. apua tarttee edelleen...29.5.2011 klo 19:50
En minä valmista toivo enkä pyydäkään... olen aivan jumissa. Päättelemällähän kryptoja ratkotaan, mutta nyt en pysty.

Oletan, että 24 on vokaali, ehkä yleisin sellainen.
4. Eki30.5.2011 klo 09:44
Silloin tällöin Kryptoon tulee kuvia, joita useampikin ihmettelee ääneen ja silloin olen tavallaan tyytyväinen. Onhan ihan tarpeeksi sellaisia kryptoja, joissa on niin ilmiselvä kuva, ettei siinä ole edes keksimistä. Toisaalta helppojakin on oltava ja monille krypton viehätys ei ole siinä sanan keksimisessä vaan jatkossa. Ja se jatko jää tekemättä, jos ei keksi sanaa.

Krypton avainsanan keksimisen viehätys on samoissa numeroissa. En yleensä itse pane esim. avainsanaa, joka on viisikirjaiminen ja siinä ovat kaikki eri kirjaimia (tai silloin annan yhden kirjaimen valmiiksi). Vaihtoehtoja on silloin niin paljon ja harvoin kuva on täysin yksiselitteinen. Se on taas simputusta, että johtaa harhaan, kokonaan väärään avainsanaan. Kryptorenkiä käyttäen toki simputus on lievää, jopa ymmärrettävää, koska sieltä voi helposti pyyhkiä väärät pois ja näkee myös nopeasti, jos on väärä sana.

Tämän kysytyn krypton avainsanan miettimisessä varmaan juuri tuo vokaalin valinta johtaa ajatukset ihan vääränlaiseen sanaan. Enempää en kerro.

Edellisen kerran, kun oli samankaltaisia vaikeuksia, eräs ratkoja kertoi panneensa kirjaimet ristikkorenkiin ja vaihtaneensa vokaalia niin, että oikea sana loksahti kohdalleen. Kuvassa oli paljon väkeä gondolien ympärillä ja avainsana oli ASIAKKAAT. Kun se lävähti rengistä silmien eteen, oma "tyhmyys" paljastui!

Nämä nyt ovat vain minun ajatuksiani.
5. JPQ30.5.2011 klo 10:10
Eki: lisäksi ei se ehkä mitään jos pääkuva ilmeinen mutta jos menee tasolle että paljastaa vaikka mitä kirjaimia kuten tämä esimerkkisanat jotka annan: moottoripyörä,lumisade,vuodepotilas,naiset,koivume tsä.
ps. en tehtävään en sano mitään mutta sen sanon monia eri vaikeuksia tarvitaan et laatijana helppoja on liikaa... ja eräässä Ekin laadinnassa mitä koe ratkoin ristikkorengin kanssa vaikutti aluksi että sain liudan sanoja mutta loppumetreillä ei enään löytynytkään tuntemiani järjellisiä sanoja. joita sen lisäksi avitin ilmeisen sallituin keinoin eli ristikkorengin avulla yritin kanssa katsastaa tuloksetta. Joten mainitsemani tehtävä vaikken nyt linkkiä voi antaa saa kunnia maininnan.
6. Tuomas L.30.5.2011 klo 10:23
Sanotaan nyt vielä sen verran, että krypton 13 avainsana ei liity juniin tai rautateihin. Se on kuitenkin jotain kuvassa selvästi näkyvää. Tämä oli tosiaan jonkin verran kinkkisempi keksittävä kuin lehden muut avainsanat.
7. apua sai...30.5.2011 klo 18:49
...tarvitseva!

Kiitos oivallisesta opastuksesta, asiahan näkyy kuvassa aivan selvästi. Vastaavanlaisen oman sokeuden muistan noin vuosi sitten olleessa "saattue" -avainsanassa. Kuvassa oli kirkollinen ristisaatto.

Kiitos.
8. ZMZESEac16.9.2012 klo 07:15
I love this series, I was intuegrid by the title for the first book and thought what a fun title. Have loved every book in the series so far and can't wait to see what happens next to the characters. I like that the characters also keep appearing in the entire series.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *