KESKUSTELUT > RISTIKOT > PASSELI PELIKAANI 3/2011

6220. Passeli Pelikaani 3/2011

pako22.5.2011 klo 15:11
Ostin kokeeksi tämän viimeisimmän Passeli Pelikaani lehden. Toistaiseksi olen ratkonut muutaman ristikon alusta ja sivun 17 vähän vaikeamman.
Olen positiivisesti yllättynyt! Tämä lehti sijoittuu mukavasti helpoimpien ja kaikkein vaikeimpien lehtien väliin. Aina ei jaksa päätään vaivat kovin vaikeilla ristikoilla. Silloin tämä on paikallaan.
Voi olla, että himoratkojille lehden ristikot ovat liian helppoja. Mutta minä ainakin olen kokenut nautittavia ahaa-elämyksiä.

Ainoa "ärsytyksen" aihe on se, että vastaukseksi riittää pelkkä avainsana. En ole oikein koskaan voinut sulattaa sitä. Helpoissa ristikoissa avainsana-vastaus ehkä puolustaa paikkaansa koska kaikki kuitenkin saavat ristikon täyteen. Mutta vaikeissa ristikoissa pitäisi mielestäni ehdottomasti hyväksyä vastaukseksi ainoastaan koko ristikon lähettäminen.

En tiedä onko se minun mielikuvitukseni puutetta, mutta sivun 17 vähän vaikeamman ristikon pääkuva tuntuisi olevan aivan väärä. Kuvasta tulevat sanat eivät mielestäni liity mitenkään kuvan aiheeseen!?
Ja löytyipä toinenkin omituisuus. Vastauskupongissa mainitaan, että viimeinen palautuspäivä on 10.5.2011 kun taas lehden alussa päivämäärä on 27.6.2011
2. Viljami22.5.2011 klo 17:03
pako
Tuo päivämäärä 10.5.2011 on ilmeinen virhe ja viittaa edellisen Passelin viimeiseen palautuspäivään.

En tiedä huomasitko tuossa sivun 17 ristikon pääkuvassa olevan poikkiviivan. Sen pitäisi auttaa ymmärtämään pääkuvan ja siihen liittyvien ratkaisusanojen logiikan.
3. Thea22.5.2011 klo 17:20
Samaa mieltä tuosta avainsanahommasta, ei se että pystyy arvaamaan oikein muutaman kirjaimen ole mitään ratkomista. Ikävää kun esim. Iisakissa nykyään parin tehtävän kohdalla hyväksytään myös tämä vastaustapa ratkaisuksi. Minusta se ei ole reilua niitä kohtaan jotka palauttavat lehden kokonaisena viimeistä piilokirjainta myöten. Kuka on keksinyt ja miksi tämän asian?
4. pako22.5.2011 klo 17:28
Viljami
Itse asiassa huomasin kyllä tuon poikkiviivan mutta en sitten miettinyt sitä sen enempää kun noita sanoja alkoi tulla ja ne eivät tuntuneet sopivan kuvaan mitenkään.
Käyhän se näinkin - ratkaistaan ensin ristikko ja katsotaan sitten mikä vihje oli :)
Näyttäisi tulevan sama etuliite kaikkiin sanoihin.
5. Pipsa24.5.2011 klo 10:16
Sivulla 15 sisään ja ulos ristikon kohta 24-20, mikä on KOHOAA?
6. +24.5.2011 klo 10:40
+ palautusaika päättyy 27.6. +
7. Jukkis24.5.2011 klo 11:52
Voihan tuohon vastatakin. KOHOAA on vihje, jonka perusteella pitää keksiä 5-kirjaiminen sana, joka sitten tulee noihin ruutuihin 24-20.
8. Pipsa24.5.2011 klo 12:31
Siis mikä sana tuohon tulee? Vihjeen kyllä ymmärsin, mutta vastaus on hukassa, varsinkin kun sinne ylös tuleva ratkaisusanakin on "hebreaa".
9. Jukkis24.5.2011 klo 12:51
No nyt olet asian ytimessä. "Mikä sana tuohon tulee?" Sehän tässä juuri onkin juju, että nuo sanat pitää ratkojan vihjeiden perusteella keksiä. Jos käy niin, että ei keksi, niin kukaan ei tule moittimaan. Ei näitä ole pakko täyteen saada.
10. Jaska24.5.2011 klo 13:29
Pipsa, tiedäthän sivuston ylläpitäjän suosituksen olla kysymättä ja antamatta palkintoristikkojen ratkaisusanoja ennen palautusajan päättymistä.

Käytännöksi on muovautunut suosituksen noudattaminen myös lisävihjailun osalta, poikkeuksena HS-ketjulaiset. Muistaakseni sinäkin Pipsa kuulut kyseiseen joukkoon. Sen enemmistö (?) ei selviydy Auliksen oudoista aivoituksista, "takabelutsistanin peräkylistä", ja ristikon suttuisesta painojäljestä ilman muiden apua.

Yhteistyönä ratkonta on siis HS-ristikkojen erityispiirteiden johdosta sallittua. Pakko on silti ihmetellä ja ihaillakin ketjulaisten sinnikkyyttä ja kiistämättä maan taitavimpiin laatijoihin kuuluvan idolinsa nykytuotannossa esiintyvien rimanalitusten kyseenalaistamattomuutta. Itse pídin aikoinani turhautumisen välttämisessä avun anelemista parempana keinona lopettaa HS-ristkkojen ratkonta.
11. Jukkis24.5.2011 klo 13:43
Otinpa nyt itsekin tuon Sisään ulos -jutun ratkottavaksi, ja sama kohta jäi tyhjäksi. Ei vielä mitään käsitystä, mitä siihen voisi tulla.

Ajattelin, että kun ruutu 21 on osa avainsanaa, niin siitä voisi olla apua, mutta kun näköjään tämän ristikon avainsanan kanssa on osattu töpeksiä niin, että eihän siihen mitään järkevää 6-kirjaimista sanaa tule, niin ei siitäkään ole apua.

No, onhan siinä toisin päin ruutuihin 21-27 vihjeestä "Kasvaneita" tuleva sana. Enpä kyllä siihenkään mitään vielä keksinyt, mutta eiköhän tämä avaudu ennen pitkää.
12. Jukkis24.5.2011 klo 14:30
Nyt vasta äkkäsin, että Pipsakin tarkoitti tuota 6-kirjaimista avainsanaa mainitessaan klo 12:31 että "ylös tuleva rarkaisusana on hebreaa".

Olisko tämä sellainen virhe, jonka voisi mainita virhepalvelussa? Ratkoja vähän ärtyy, kun avainsanaksi änkee hebreaa ja pitää tarkastaa täyttämiään sanoja ees ja taas.
13. Eki24.5.2011 klo 14:37
Avainsanavirheitä ei ilmoiteta, niistähän arvotaan lisäpalkinto. Passelista on nyt kuitenkin ilmoitettu tuo toisessa paikassa oleva päivämäärävirhe.
14. Thea24.5.2011 klo 16:25
Pipsalle:
Ihan ratkottavissahan tuo oli mutta jollet keksi sillähän ei ole merkitystä koska avainsanaksi tulee ÖÖÖÖÖÖ. Näin merkitään ellei avainsana ole oikea sana.
15. Jukkis24.5.2011 klo 17:40
Siis Passelissa Pelikaanissahan ei missään sanota, että virheellisistä avainsanoista arvottaisiin eri palkinto. Eikä sanota, että virheellinen avainsana korvattaisiin vastauskupongissa esim. ÖÖÖÖÖÖ:llä.
16. Eki24.5.2011 klo 17:47
No niinhän se onkin. Jos avainsana ei ole sana, se kuusi kirjainta pitäisi kuitenkin kerätä. Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun moinen moka tapahtuu Passelissa, koskapa tämmöinen tilanne ei muistu tulleen eteen.
17. Jukkis24.5.2011 klo 18:06
Passelissa 1/2011 tuli tehtävän 18 avainsanaksi TEFLNN.
18. Thea24.5.2011 klo 18:10
Sorry, minä luulin että samat säännöt pätee Passelissa kuin muissakin Pelikaaneissa.
19. M-A31.5.2011 klo 12:52
Minun ratkaisussani myös s.18 ei avainsanaksi tule oikea sana. Onko näin vai olenko tehnyt jotain väärin?
20. Eki31.5.2011 klo 13:04
Kannattaa kirjoittaa ne kuusi kirjainta, jotka numeroituihin ruutuihin tulevat. Ne ovat aina hyväksyttävä vastaus.
21. M-A31.5.2011 klo 13:08
Paitsi, että huomasin heti viestini jälkeen, että olin tosiaan tehnyt yhden kohdan väärin ja nyt sain avainsanaksikin oikean sanan. Eli turhaa hätäilyä taas kerran osaltani...
22. cherrie1.6.2011 klo 11:21
Eikös Passelin avainsanoja voi muuttaa niin, ettei niistä kuudesta kirjaimesta muodostu ollenkaan järkeenkäypää sanaa? Passelissahan avainsanat ovat ainoa vastausmuoto. Silloin ei pääse osallistumaan pelkällä päättelyllä, vaan ratkaistavaa tulisi enemmän.

Sahaan tässä tosin omaa oksaani, koska muutaman kerran avainsanan puuttuva kirjaimen kautta olen saanut ristikkoa avattua... mutta kuitenkin lisävastus olisi paikallaan...
23. Eki1.6.2011 klo 11:30
Tällainen vaihtoehtokin on käynyt mielessä.
24. Thea1.6.2011 klo 12:42
Minä kannatan edelleen sitä että koko lehden voisi palauttaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *