KESKUSTELUT > RISTIKOT > PELI JA RIKKI VIISI KIRJAINA MIKÄ ON?

6219. Peli ja Rikki viisi kirjaina mikä on?

JPQ22.5.2011 klo 04:36
vihje on Peli ja Rikki. ja viisi kirjainta on vastaus sanassa mikähän se vois iolla ? Otin noita perheenjäsenelle paperiratkontaan mutta innoissani en huomannut vastausta kaivaa. Olettavasti yksi Metron ristioista muotoa katsoen ja värillinen. mutta tiedä sitten...
2. Jaska22.5.2011 klo 12:34
Pitäisi kyllä ratketa risteävien avulla, jos on Metron ristikko.
3. Ari22.5.2011 klo 13:02
Näyttäisi vasaus löytyvän englanninkielisestä Wikipediasta. Luulen ainakin että se se on.
4. Jaska22.5.2011 klo 13:32
Englanninkielisestä Wikipediasta? Kyllä olisi Ekillä syytä helpottaa Metron ristikkoja.
5. jpq22.5.2011 klo 16:25
Pitäs tossa on kyllä piilo kirjain. joten ei. Toinen kirjain on piilossa.
6. Wexi22.5.2011 klo 16:31
Juttua on paha on. kirjan pilossa on en keksi
7. Kravattimies23.5.2011 klo 00:04
Ihan suomalainen sana siihen tulee (näkemättä ristikkoa).
8. jpq23.5.2011 klo 00:38
Kravattimies: varmaan joo. YMmärrän kyllä asenteenne jos tuo palkinto tehtävä tosin pitäs löytää se tuolta arkistostakin hitsi.
9. Kravattimies23.5.2011 klo 11:05
jpq

En ole nähnyt ristikkoa vieläkään, mutta arvelen, että sinulla on neljäs kirjain väärin ja sen takia et arvaa toisena olevaa piilokirjainta. Vihjeestä voi päätellä viidennen kirjaimen. Kuten Jaska sanoi edellä: Pitäisi kyllä ratketa risteävien avulla, jos on Metron ristikko.
10. JPQ24.5.2011 klo 03:09
En kyllä vieläkään hoksaa ja jos hyvä syy olla sanomatta sana. sanoisin pääkuvan sanan jos voisin eli en tiedä jos tämä voimassa oleva palkinto tehtävä en voi antaa tuntomerkkejä kuin pääkuvassa on eräs kulkuneuvo ja kuva sini ja vihreä voittoinen.
ja mitoista päätellen Metro.
11. JPQ24.5.2011 klo 03:43
Eki voisi komentoida itsekkin kun mielestäni olet sen laatinut.
12. Eki24.5.2011 klo 07:52
Jos on värikuva, viittaisi siihen, että on Satakunnan viikko. Sekä se että Metro ovat palkinnottomia ristikoita, joten sanoista voidaan kyllä puhua. Nyt on vain niin, ettei minulla leikkaa, mikä tuo sana on. Hassua mutta totta.
13. Viljami24.5.2011 klo 08:16
Ehkä hieman kaukaa haettu, mutta PELI-sanan harvinaisempi synonyymi on ILVE, joten voisiko tuo sana olla ILVES?
14. Jukkis24.5.2011 klo 08:17
Tässähän tuo ristikko on:
_http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash. php?file=satakunnanvk/11/sv1119&s_posti=
15. RA24.5.2011 klo 08:25
Kiitos, Jukkis. PELI JA RIKKI = SÖKÖT.
Eipä siis ollutkaan rikki = S.
16. Eki24.5.2011 klo 08:27
Kiitos Jukkis! Minä etsin myös sanaa muodossa ----S. Mutta sehän olikin tavallinen monikkovihje.

Jos jpq haluaa sitä vielä miettiä, niin tosi yleinen peli ja särkyneen yleinen synonyymi monikossa siihen tulee eli tietoa luulisi kyllä löytyvän kaikilta tähän, mutta vokaalit eivät ole ne tavallisimmat.
17. RA24.5.2011 klo 08:28
Ai zori... möläytin jo vastauksen... :-(
18. Eki24.5.2011 klo 08:28
Eipä haitanne.
19. Viljami24.5.2011 klo 08:31
Niinpä tietysti! Todella hyvä vihje.
20. Wexi24.5.2011 klo 09:04
Se kirjailija todennäköisesti harhauttanut. Leinoa varmaan useat tunkeneet.
Kurkkasin tehtävää, ja ihmettelin aikani sitä kaulapantaisen koiran riippuvaa naamataulua. Kun siihen tuli utare, piti katsoa uudelleen.
21. RA24.5.2011 klo 09:34
Hyvä esimerkki siitä, miten ristikon ratkominen on erilainen ongelmanratkaisuprosessi kuin vihjeiden keksiminen yksittäin. Ristikossa saa aina apuja risteävistä sanoista. Tietysti vain, jos ne ovat oikein.

Hyvä esimerkki myös siitä, mitä tapahtuu, kun juuttuu liikaa yhteen ideaan, tässä tuohon rikki=s. Mietin eilen 4-kirjaimisia pelejä ja sovittelin niitä vain loppuässän kanssa. Sökökin kävi mielessä: "sökö... sökös... ei tarkoita mitään, ei käy..." Heh.
22. sanoittaja24.5.2011 klo 10:30
Mulla kävi samoin kuin RA:lla eli mietin kyllä sököstä, mutten ymmärtänyt yhdistää sököä ja rikki-sanaa. Lopulta perin mielenkiintoinen kysymys jpg:lta
23. Ari24.5.2011 klo 10:57
Mä olin siis sittenkin hakoteillä. Täältä hain oman sanani: _http://en.wikipedia.org/wiki/Rikki-Tikki-Tavi

Eli sana olisi ollut TIKKI joka on myös korttipeli.
24. Eki24.5.2011 klo 11:05
Tai TAVIS? No ei sentään.
25. sanoittaja24.5.2011 klo 11:13
KARAS varmaan kävisi myös. Carambole eli kara on biljardipeli. Anton Karas taas on joku säveltäjäepeli, jonka olen oppinut ristikoista.
26. Kravattimies24.5.2011 klo 14:40
Oliko, jpq, neljäs kirjain väärin?
27. Wexi24.5.2011 klo 16:37
Carambole eli kara on biljardipeli. Ja ihana sellainen

-karafani-
28. jpq26.5.2011 klo 06:01
Sökö kyllä tuttu hyvin tuttu tässä vaan tullut
isompi ratkomis virhe kuin luultu. ja tuo tehtävähän se oli minkä Jukkis linkitti.
Kravattimies: useampikin mielestäni.
29. JPQ26.5.2011 klo 06:33
ja sadattelen tässä julkisesti
ettei renki ja ratkomis juttukaan
toimi oikein mäkissä ainakaan firefoxilla eli
skandinaavisten kirajiten kanssa pulmaa.
näkyvät väärin ja jne. Kiva olis ratkoa joskus palkinto kryptoja ehkä...
30. Antti Viitamäki30.5.2011 klo 11:20
JPQ:

Applella sekä Safarissa että Firefoxissa pitäisi Ristikkorengin ääkköset toimia seuraavalla mutkalla:

1) Kirjoita ruutuun sellainen kirjain joka toimii. Minulla ainakin toimii kaikki muut paitsi Å ja Ö.

2) Siirry nuolinäppäimillä (siis nuoli vasemmalle ja nuoli oikealle) ruutuun, johon haluat ääkkösen.

3) Muuta kirjainta pystysuuntaisilla nuolinäppäimillä. Nuoli ylös vie aakkosten loppupäätä kohti, nuoli alas vie aakkosten alkupäätä kohti.

Ja tämä kai pätee niin Applen käyttiksessä kuin Windowsissakin:
Asteriski * on jokerimerkki, joka kertoo ohjelmalle että "tähän kohtaan käy mikä tahansa määrä kirjaimia".

Esimerkiksi haku *AJAA tuottaa siis seuraavan tuloksen:

AJAA
KOEAJAA
KUMAJAA
VAJAA
VIPAJAA

Applella jokerimerkin saa Ristikkorenkiin painamalla tavumerkkinäppäintä (siis -). Jostain syystä sitä ei saa aikaan kummallakaan laajan näppäimistön *-näppäimellä.

Kunpa vain saisi Rengin tavoin toimivan sanahaun nettiin tai mobiililaitteeseen ILMAN Flash-teknologiaa. Kaikki tähän mennessä löytämäni vaihtoehdot ovat olleet tavalla tai toisella huonoja.
31. Ari30.5.2011 klo 11:49
Antti, olen tehnyt oman ristikkorenkiohjelman kännykkääni javalla. Sanat poimin ristikkosanat.netistä silloin kun se vielä oli mahdollista. Nykyään sanojen määrä on rajoitettu tuolla sivulla.
32. jpq31.5.2011 klo 03:34
Antti Viitamäki: Renki kikan tiedänkin löysin itse jo kauan sitten ja renkiä harvoin kaipaakaan enään mutta tuota toista olisi kiva käyttää. ja juurikin noin Å ja Ö ei toimi se tässä onkin outoa yleensä se kaikki skandit toimii tai ei toimi. ja esim. ä korvanatuu asteen merkillä taas siinä ratkomis jutussa.
Ari: ristikkosanat sivulla vaan muutama väärä selitys muistelen lähes varmaksi mutta vihje pätee erään laatijan ristikoissa sanoisi muisti ehkä mutta jos hakee oikeaa tietoa niin ei...
ps. mun puhelimessa ei ole nettiä eikä tule ennen kuin nykyinen puhelin hajoaa ihminen joka lähettää tekstareitakin harvoin varmana noin 10-20kpl kuussa niitä ja 1-2 lyhyttä puhelua (alle 5minuuttia kait usein) yleensä kuussa ehkä niin eipä siinä paljoa puhelinta innosta päivitellä... ja puhun itse soittamistani...
33. Ari31.5.2011 klo 08:48
jpq, minun puhelinristikkosanaohjelmassani ei ole selityksiä, vaan siihen voi syöttää sanan ja laittaa epävarman kirjaimen tilalle välilyönnin niin se antaa kaikki vaihtoehdot mitä sanastosta löytyy.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *