KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2641

6215. HS 2641

Ukuli20.5.2011 klo 09:16
Aika tavanomainen taas. Tällä kertaa viimeiseksi jäi vasemmanpuoleinen valokuva, kovin viikatteen näköinen. Selvisi kuitenkin, kun katsoin Kuukkelista Kreikan paikan.
2. Potter20.5.2011 klo 12:23
Välillä piti käydä kuntoa hoitamassa kun jäin aamupuolella kum(m)ittelemaan tuohon vihjekuvan oikeaan reunaan.
3. O20.5.2011 klo 13:14
Aurinkoista perjantaita!
Ihan hauska ristikko. On tässä se hyvä puoli, että jää aikaa
muulle mukavalle. :)
4. Potter20.5.2011 klo 14:10
Se vihjekuvan oikea puoli kyllä siitä valmistui, mutta ne vaakasanat olivat mielestäni vähän noloja.
5. Anneli20.5.2011 klo 17:01
Keskimmäiset harmaat teettivät minulle töitä,mutta fillarilenkki koiran kanssa selvitti ajatukset.
6. Viljami20.5.2011 klo 17:27
Minusta tämä ristikko on sanastoltaan tavallista parempi Hesarin ristikoksi. Nuo harmaita risteävät sanatkin ovat tälläkertaa, ehkä tuota sukunimeä lukuunottamatta, ihan kelvollisia.

Tämän ristikon ehdoton helmi on mielestäni tuo vasemman laidan vihje, jossa on vinoviiva ja yliruksattu vaakaviiva. Se, miten tuo ratkaisusana liittyy vihjeeseen, pisti ainakin minut pähkäilemään ihan tosissaan ennen kuin sytytti. Aulista parhaimmillaan!

Muista vihjeistä jäi parhaiten mieleen JONESIN JUTUT, TULLA KYLMÄ ja ALKULUKUA.
7. anne20.5.2011 klo 17:30
Keskiharmaat teettävät minulle edelleen työtä. Vihjeet tuntuvat niin helpoilta, mutta ratkaisusanani ei sitten enää sovikaan yhteen. Mutta sitähän se keksimisen ilo sitten on...Samoin jotain en keksi pääkuvan oikealla puolella.
8. SMH20.5.2011 klo 17:56
Viljami
Pistit minutkin miettimään tuota vinoviiva-vihjettä. Ratkaisu tuli itsestään, enkä ratkaistessa ajatellut asiaa enempää.
9. anne20.5.2011 klo 18:25
Viljami
Hyvä, että mainitsit tuosta sukunimestä, joten sain keskiharmaan valmiiksi.
10. Hessu Ho(o)po20.5.2011 klo 20:29
No, ei paljon ole enää kesken. TULLA KYLMÄ nosti verenpainetta. Oikeinkirjoitussäännöt kun eivät päde, se pitää vain kestää.
11. kjk20.5.2011 klo 20:41
Onko joku tarkkasilmäinen päässyt selville, mitä on ratkaisun yläpuolella, urosmerkin vieressä olevassa kuvassa? Ratkaisusana on paikallaan, mutta kiusaa, kun ei kuvasta löydä mitään!
12. Masa I20.5.2011 klo 20:58
Morjens !
O: samaa mieltä täällä
Anneli: kesk. harmaat täällä myös viimeiseksi (koiraa ei oo)
kjk: en saa minäkään siitä selvää
13. O20.5.2011 klo 22:18
kjk.
Ei siitä voi löytyäkään! :)
14. O20.5.2011 klo 22:22
kjk. Lainaisin yhden k-kirjaimen ed. virheeliseen sanaani.
15. tuffa Porist21.5.2011 klo 06:32
Mun mielestä siinä vasemman laidan vinoviiva - vaakaviiva
kuviossa olisi parempi tuplavaakaviiva...?
16. sirtermar21.5.2011 klo 10:08
JONESIN JUTUT hämäsi, mutta tyttären avulla sekin selvisi ja loput ruudut tuli täytetyksi
17. Tamara21.5.2011 klo 12:21
Toiset harmaat sanat tökkivät! Tuleeko niiden kohdalla olevasta naisen kuvasta hänen nimensä kokonaisuudessaan? En saa järkeviä pystysanoja sopimaan tuohon nimeen. Help!
18. tuffa Porist21.5.2011 klo 12:30
Tamara
Jos tunnet naisen, asia selviää!
19. annaliisa21.5.2011 klo 13:09
niin kukahan tuo nainen on? Ja kuka tämä jari olisi. Onko lempinimi ? Minusta tämä ristikko ei ole aivan läpihuutojuttu.
20. O21.5.2011 klo 14:45
annaliisa.
Nainen on suunnittelija.
Jari on poliitikko.

HT.
Onnittelut.
21. joskus21.5.2011 klo 15:50
Aika helppo. Onko vihjeessä vasemmalla "usen kiskojen ilkivaltaa" pelkkä kirjoitusvirhe vai joku jekku?
22. outi21.5.2011 klo 15:59
Kovin helppoa tuntuu olevan.
Minulla vielä alaharmaa tyhjä, samoin ylhäällä vihje-
kuvan oikea puoli. täytyy kai vaan yrittää vielä.
23. annaliisa21.5.2011 klo 17:41
0 kiitos vihjeistä. Alan taas uudestaan pähkäilemään.on kyllä tullut erittäin selväksi, että ristikko on tyhmän helppo. Se tukee itsetuntoa.
24. annaliisa21.5.2011 klo 18:03
0:
kiitokset vielä, oikeat nimet bonjasin melkein saman tien.
25. apua saa, apua antaa...21.5.2011 klo 18:15
Olen annaliisan kanssa yhtä mieltä siitä, ettei osoita suurta fiksuutta tai tilanneälyä edes itseääm fiksuina pitäviltä ristikonystäviltä nimetä mitään tyhmän helpoksi ratkottavaksi.

Tällä palstalla on paljon meitä, jotka opettelevat "ristikkokieltä" ja opiskelevat, kuinka vaikeana pidettyä Hesaria ratkotaan.

Minusta tämä(kään) ei ole tyhmän helppo ristikko.

Saisiko fiksummilta apuja/vihjeitä:
-savuttomia (3. kirjain vaikea)?
-uria tai joku muu siinä keskiharmaaosiossa?
-Arvo?
26. +21.5.2011 klo 18:21
annaliisa oli ensimmäinen, joka käytti ilmaisua "tyhmän helppo".
27. O21.5.2011 klo 18:24
annaliisa.
"tyhmän helppo" Ei todellakaan. Minusta tämä oli hyvä ristikko.
Aulis Lehdon laatimat ristikot eivät ole koskaan helppoja!
Niitä ei vasta-alkaja tai joitakin esim. IS ristikoita harrastava ei täytä,
jos ei ole näistä kokemusta.
Poikkeuksena IS-kovis ristikko lauantailiitteessä.

Eikö olekin kivaa, että saa pähkäillä. :)
28. annaliisa21.5.2011 klo 18:40
0: syy miksi teen ainoastaan tätä ristikkoa on juuri pähkäily. Uusia synapseja syntyy ja kiksejä tulee kuin suppilovahveroita etsiessä. Yritänkin säästää tätä haastetta monelle päivälle. Varsinkin aamukahvin lomassa on mukava treenata muistia. Plus syön e-epa omega 3:sta ravitakseni aivojani ruosteelta.
29. Seitenvitonen21.5.2011 klo 18:52
Oscar Wilde aikoinaan sanoi tähän tapaan: "Hän on älykkäin tuntemani henkilö, ja voin lisätä, että hän itse on samaa mieltä kanssani". Lause tulee mieleen, kun ristikon ilmestymisaamuna on kiireesti ensimmäisenä ilmoitettava, että valmista tuli.
Hitaampi ratkoja alkaa miettiä, että minussa taitaa olla jotain vikaa, kun tässä vielä on niin paljon tyhjää.
Olisi ehkä hyväksi, jos päästäisiin noista Valmis -ilmoituksista?
30. Tupu21.5.2011 klo 18:55
Nyt minäkin vasta aloin miettiä, miksi siihen vinoviiva-poikkiviiva-juttuun tulee se, mikä siihen tuli muista sanoista. Järkevä sana, mutta mitä ne viivat oikeastaan vihjaavat.
31. apua saa, apua antaa...21.5.2011 klo 19:56
Seitenvitonen, kiitos. Rivien väleissä lukee enemmän kuin itse riveillä...

Kysymys ei ole hitaudesta ratkottaessa, kysymys voi olla opettelusta, kuten omalta kohdaltani avoimesti myönnän. Tämä Aulis Lehto vaatii (kuten kaikki ihmiset!), että häntä, hänen vihjeitään ja tapaansa haastaa ristikon ratkojaa, on opeteltava. Varmaan ne, jotka ovat kymmenen vuotta hänen vihjeitään lukeneet ja oivaltaneet, ovat pitemmällä ja nopeampia kuin me uudet ratkojat.

Olen suuresti kunnioittanut Juha N.-nimimerkit hienoja vihjeitä ja apuja - samaan viisaiden kastiin siirrän nyt sinut, seitenvitonen. Nopeudellaan ja ristikoiden helppoudella omaa hänrtäänsä pöydälle nostavat saavat olla omassa arvossaan/kastissaan.

En ole edelleenkään saanut apuja/vihjeitä
aiemmin kysymiini. Keskiharmaat auki.
32. otv-a21.5.2011 klo 20:51
apua saa, apua antaa...,
tässäpä jotain apuja: mihinkäs sillä savuttomuudella voisi pyrkiä?
arvo toimitti, myös omalla nimellään.
urat eivät olleet niitä, miksi niitä pitkään luulin.
33. pekka22.5.2011 klo 00:55
ihan/stä koko tekele, tehnyt joku apinoitsija.
34. Iikka22.5.2011 klo 06:22
Kukko kiekuu! Huomenta.
Mukavasti täyttynyt ristikko, mutta keskiharmaiden kohdalla
tyhjä läntti.
Kun otv-a kertoi, että URAT eivät olleet, miksi niitä luuli, aloin epäillä RIKOKSIA-vihjeen ratkaisusanaani.
Siis: Onko teillä ratkaisseilla siinä (rikos) hieman erikoisempi sana, vai onko yleinen sana?
Tällä vihjeellä saisin mahdollisen uuden näkökulman.
Iikka kiittää.
35. Iikka22.5.2011 klo 06:28
kiittää myös O:ta harmaita risteävästä naisenkuvavinkistä, mutta ei keksi sitäkään, ehkä samasta syystä johtuen, eli URIA-vihjeen mahdollisesta väärästä ratkaisusanasta.
Päivä valkenee, Iikka pohtii...
36. tuffa Porist22.5.2011 klo 07:50
Iikka
- Nainen syntynyt 1942, käyttää taiteilijanimeä
- Uria ovat kapeat syvennykset
- Rikokset liittyvät henkilökohtaiseen kanssakäymiseen
37. apua22.5.2011 klo 07:52
Iikka 06:28;

O:n mainitsema "suunnittelija" tarkoittaa sitä, että naisen työkohteena on monien kodin tavaroiden, mutta myös turistirihkaman, "design" - melkeinpä laidasta laitaan. Vihjeen AAPAPA ratkaisusana antaa ensimmäisen kirjaimen naisen sukunimeen - mutta myös kotipaikkaan!

"Rikoksia" voisi viitata vaikkapa itävaltalaiseen hirviöisään, eikä sana sinänsä liene mitenkään erikoisempi.

Ja "uria" sanan alkukirjain tulee sitten ihan oikein ehkä tavallisemmalla - mutta nyt väärällä - ratkaisusanallakin.

Mielestäni 2641 on varsin vaikea, vaikkakin itse puolestani luultavasti sain ristikon työllä ja tuskalla kutakuinkin kokoon. Kovin olen pohtinut, mutta olen yhä aivan ymmälläni, miksi vasemman reunan "vinoviiva + ylikruksattu tavuviiva" antavat ratkaisuksi näköjään väistämättä tulevan 9-kirjaimisen vaakasanan. Kommenteista päätellen monelle yhteys on jo selvinnyt. Opastakaa, please!
38. apua22.5.2011 klo 08:03
Korjaus: Taisin antaa väärän todistuksen. Internetsivujen mukaan ainakin, varsinaisen turistirihkaman osuus näyttäisi olevan lähes olematon. Matkamuistoiksi (~turistirihkama) toki monet kodin tavarat soveltuvat hyvin.
39. Iikka22.5.2011 klo 08:18
on innoissaan nyt. Monet kiitokset, tuffa ja apua!
Urat oli oikein. Naisen nimikin kävi mielessä, mutta ei tullut pyöriteltyä sanaa tarpeeksi. Niin, ja rikoksetkin ratkaistiin.
Ristikko on täynnä.
Perjantaihin pötkien taas:)
40. Iikka22.5.2011 klo 08:21
ihmettelee myös vinoviivan ja ratkaisun yhteyttä.
41. Juho22.5.2011 klo 08:48
Se kauttaviiva - -sana on sellaisenaan lievä kiromanaus,
mutta kun se - on yliruksattu, niin siitä se sitten tulee, jos on
tullakseen.
42. kjk22.5.2011 klo 11:46
Juho, tuffa,
Juuei, ei ole tullakseen! Yhteys, siis. Mitään kiromanausta en saa sovitettua tyrkyllä olevaan ratkaisusanaan; en -:llä sen enempää kuin tuffan =:llakaan :-(
43. tuffa Porist22.5.2011 klo 12:11
kjk
Ei mun sanallani kirota, mut sen alusta vois yhden kirjaimen jättää pois, ja silti tarkottas samaa...
44. L-a22.5.2011 klo 12:18
kjk, Iikka,
Antakaa asian kypsyä. Yhteys on nokkela ja keksiminen kivaa.
45. Tamara22.5.2011 klo 12:22
tuffa Porist
Ei tarvitte eres jättää kirjainta alusta poijes! Täälläpäi Porrii ainaski käytetää tota pirempää muatoaki! Mutta niille jotka eivät ymmärrä saadun sanan yhteyttä kenoviivaan ja ruksattuun poikkiviivaan, viittaan Juhon klo 08:48 antamaan hyvään vihjeeseen! Saatu sana on sen ruksatun osan synonyymi.
Minulla tökkii "uria" ja keskimmäiset harmaat.
46. kjk22.5.2011 klo 12:34
tuffa, Tamara,
Just tuollaisen sanan sain siihen minäkin; pitempi muoto taitaa olla enämpi porilaist. No, hain apua ristikosta 2638, jossa sama / esiintyy vähän toisessa muodossa, ja saahan siitä sitten sen kiromanauksenkin esiin. Mutta missä nykäsessä on kerrottu, että / on kiromanaus? Vai onko tämä taas aulismi, joka vain taas pitää oppia ulkoa?
47. Tamara22.5.2011 klo 12:36
Nyt minulta puuttuukin enää vasemmalle mustan kuvan viereen pystyyn tuleva "julkaisuja". Onko vinkkiä tähän?
48. apua22.5.2011 klo 12:37
Tamara 12:22 ym;
Kiitän vihjeistä.
Voi, voi, nytpä vasta tajusin vihdoin minäkin, että "saatu sana on sen ruksatun osan synonyymi" - kun se osa on poistettuna siis!
49. apua22.5.2011 klo 12:41
Tamara 12:36;

tyypillisä julkaisujahan ovat esim. kirjat, aikakauslehdet ja sanomalehdet. Siitä kun valitset.
50. kjk22.5.2011 klo 12:43
Viljami 20.5.2011 klo 17:27,
Mikäs vika on sukunimessä? Minulla oli tuonniminen uskonnonopettaja koulussa.
51. Tamara22.5.2011 klo 12:44
kjk
Ei se kenoviiva yksinään olekaan kiromanaus vaan vasta sitten kun siihen liitetään se loppuosa, jota ilman nyt siis jäätiin! Onko tämä jo rautalangan vääntöä?
Mutta varmasti ne ymmärtävät jotka saivat oikean sanan aikaiseksi!
52. kjk22.5.2011 klo 12:57
Seitenvitonen 21.5.2011 klo 18:52

"Hitaampi ratkoja alkaa miettiä, että minussa taitaa olla jotain vikaa, kun tässä vielä on niin paljon tyhjää.
Olisi ehkä hyväksi, jos päästäisiin noista Valmis -ilmoituksista?"

Tuskin ne ilmoitukset paljon muuta palvelevat kuin ilmoittajan oman egon pönkitystä. Ja ennenkuin moisen ilmoituksen lukija oman hitautensa kanssa vaipuu murheen alhoon kannattaa muistaa, että tänne voi kirjoittaa mitä tahansa. Piti juttu sitten paikkansa eli ei.

Mutta _koska_ tänne voi kirjoittaa mitä tahansa, niin ainoa keino rajoittaa noita valmisilmoituksia on toverikuri. Eli että niiden, jotka haluavat ilmoituksista eroon, pitää sopivan ystävällisessä hengessä heti jokaisen ilmoituksen tultua kysähtää moisen kontribuution arvoa säikeen tukena :-) Säikeen avaajalle annettakoon erivapaus!
53. kjk22.5.2011 klo 13:06
Tamara,
Hitaasti raksuttaa :-) Vasta tämä yhdistelmä 2638 / 2641 selvitti, miksi / on kiromanaus. Tai sellaisen osa. No, tästälähin sen muistan, koska näyttää olevan toistuva tapaus.
54. apua sai...22.5.2011 klo 13:17
Kiitos vinkeistä! Henkilökuvasta voi näköjään tulla kotipaikkakin... siinä mulla mätti.
55. apuja kaipaa tämäkin...22.5.2011 klo 13:21
...tuffa,
56. apuja kaipaa ottaa uusiksi...22.5.2011 klo 13:22
etusormi painoi lähettämistä liian aikaisin..
57. apua kaipaa ottaa uusiksi taas22.5.2011 klo 13:23
anteeksi,

tuffalle siis, nämä urat taitavat oplla suuria ja luonnossa?

tällä tökkii pääkuvasta oikealle lähtevät KAIKKI.
58. kjk22.5.2011 klo 13:38
apua kaipaa ottaa uusiksi taas,

Ööh... Vaikken tuffa olekaan, niin onkohan minulla rilleissä vikaa, kun en koko ristikosta löydä vihjettä KAIKKI? Vai tarkotatko, että kaikki sanat pääkuvasta oikealle ovat auki?
59. apua kaipaa...22.5.2011 klo 13:43
juu kaikki sanat auki.

Olen sijoittanut möhlijäksi tavallisen t:llä alkavan synonyymin?
60. kjk22.5.2011 klo 13:46
apua kaipaa...
Kelpaa mulle. Toinen helpohko on LAPISSA; varsinkin, jos eivallassaolijat on kohdallaan.
61. apua saa?22.5.2011 klo 13:48
tunturi/joki=sivujoki?
62. apua22.5.2011 klo 14:01
"apua kaipaa ...":

Möhlijä on se Kekkosenkin käyttämä, kyllä vain. Gorilla puoestaan on eläinlaji, vieläpä suuri sellainen. Ja vallassapa onkin nyt Putin. Ei ihme, että tarjoilijalle ainakin tilanne on koko lailla epämääräisen vaikea, kun ensihoitajat ripeästi kulkien ilmeisesti kiikuttavat, kantamalla, pois raflasta viimeistä sienipitsa-asiakasta. Ja tuollainen jämä syntyi näemmä tikusta, kun se vasta poltettiin.

Näillä mennen oikealle lähtevät selvinnevät.
63. rillikkö22.5.2011 klo 16:06
Viimeiseksi on jäänyt mullakin samainen paikka, jota "apua saa" kyselee. Lapissa? Sanan lopuksi tuli sellainen, etten keksi mitään, ei taida olla tavanomainen? Onkohan edes paikkakuntakaan?

No, viisaammat, auttakkee mäes, rillit menneet huuruun!
64. Juho22.5.2011 klo 16:59
rillikkkö, viisaammasta tiedä, mutta Lapissa on asukkaita montakin
eri alkuperää, tässä poronhoidon ammattilaisista kyse.
65. rillikkö22.5.2011 klo 17:35
Tuleeko siihen joku etunimi?
66. jr22.5.2011 klo 17:48
Vaikea kulma tuo yllä pohdittu, vaikea.

En ole keksinyt, tuleeko tulitikusta KAKSI eri ratkaisua alas? Lapissa auki minullakin, oli ptikään tunturi siinä mutta kumitin poies. Saamelaisvihje auttoi HIEMAN...

rillikkö, auki on täälläkin..
67. otv-a22.5.2011 klo 18:15
rillikkö, (ja jr)
ota huuruiset rillit pois, näät sinä gorillan ilmankin.
68. kjk22.5.2011 klo 18:16
rillikkö, jr,
Kyllä teitä nyt on jo autettu niin paljon, että noilla pitää selvitä ;-) Minusta apua auttoi jo liikaakin, ja Juho senkun lisäsi. Lukekaa nuo vihjeet hitaasti ja ajatuksella, kyllä se siitä!
69. Jondalar22.5.2011 klo 19:03
Vähensin osallistumistani tänne kirjoitteluun merkittävästi, kun joku aamuvirkku opasti, ettei ole sopivaa tulla sanomaan: ratkesi yhdellä istumalla. Hänen mielestään areena on tarkoitettu sellaisille tumpeloille, jotka eivät omin avuin osaa ristikkoa ratkaista. Tosin tämä aamuvirkku ei ollut lukenut tekstistäni muuta kuin alkulauseen. Tarinani tarkoituksena oli todeta se, että paljolti ratkaisijan mielentilasta riippuen ristikko saattaa tuntua helpolta; toisella hetkellä samainen ristikko voi tuntua hyvinkin hankalalta ja työläältä ratkaista.

Pitkän tien kautta, kymmenien vuosien aikana, itse olen opetellut Aulikseni ratkaisemaan. Uusien kannattaa miettiä ja selvittää ratkaisusanat omassa päässään, ylittää kynnys pärjätäkseen omillaan. Jos osankin ratkaisuista kysyy kaverilta, sitä toimii vain skriivarina, puhtaaksikirjoittajana, eikä oikeasti ole osannut ratkaista ristikkoa.
70. Anneli22.5.2011 klo 19:14
Tamara,
kiitos hyvästä selityksestä "kenoviiva" juttuun.Minäkin lopulta tajusin siihen saamani ratkaisusanan.:)
71. O22.5.2011 klo 19:20
Jondalar.
Oli todella mukava kuulla sinusta pitkästä aikaa.
Olen kaivannut kommenttejasi ja osallistumistasi.

Toivottavasti jatkat, kuten ennenkin! :-D
72. kjk22.5.2011 klo 19:21
Jondalar,
Nettikeskustelu on taitolaji; varsinkin, kun ei käytetä hymiöitä eikä muita apuneuvoja, niinkuin täällä ei juurikaan näytä käytettävän. Niinpä väärintulkinta on vielä helpompaa kuin normaalissa keskustelussa. Siksi ei kannattaisi ottaa hernettä nenään ennenkuin on varmistanut, tarkoittiko toinen todella tölväistä. Ehkei tarkoittanutkaan, kirjoitti vain kömpelösti. Tai sitten tarkoitti.

Mutta opettelusta: Siinä minusta tämä palsta on todella hyvä, jos ne Auliksensa jo tuntevat vähän helppivät. Minulle tämän viikon ristikossa oli opin paikka tuo /, jota ilman apua vissiin ihmettelisin (ja vaimo kans) maailman tappiin :-)
73. jr22.5.2011 klo 19:24
Olen todellakin opettelemassa näiden ristikoiden kieltä, kuten muutamissa ylemmissä viesteissä jotkut muutkin ovat kertoneet.

Ymmärrän kaikki esille tuodut näkökulmat. Minusta on melkoinen saavutus itseltäni, että ratkaisematta on tasan kaksi (KAKSI, 2) sanaa, se riivatun LAPISSA JA TULITIKKUASIAT. Onnittelen sisäisesti itseäni.

Ongelma lienee sokeutuminen. Vaikka olen kaksi päivää tuijotellut, pyyhkinyt, kumitellut, kokeillut, en keksi, en yksinkertaisesti keksi. Hyvä Jondalar, omin avuin olen päässyt tähän asti.

Jos joku aiemmin on täältä neuvoja kysellyt, ymmärrän tismalleen, miksi hän on niin tehnyt. Tuskin kukaan pyytää apua ollessaan miettimässä ensimmäistä tai ensimmäisiä kymmeniä sanoja.

Olen ylpeä itsestäni ja kaikista niistä muista, jotka nöyrtyvät tänne "ammattilaisten" yhdeltä istumalta nämä ristikot ratkaisevien konkareiden joukkoon kysymään apuja.

Kiitos valistuksesta, en avaa tätä keskustelua enää koskaan.
74. yksi sanasepoista22.5.2011 klo 19:31
Kyllä juttu on niin, ettei täälläkään saa pyöriä pieni piiri - ymmärrän Jondalaria hänen kannassaan, mutta olemalla auttamatta, piirimme pienenee emmekä saa ketään kannustettua mukaan ristikkomaailmaan.

Jokainen meistä on apuja saanut.

Mitä hemmettiä varten tämä palsta on? Kehummeko täällä itseämme me, jotka kommentoimme: tavanomainen, helppo, helpohko; me, jotka arvioimme ratkaisusanoja ja niiden laatua.
75. kjk22.5.2011 klo 19:37
jr,
Älä heitä pyyhettä kehään! Mieti hommaa vaikka huomenna uudestaan. Aika auttaa: pääsee eroon omista ajatuskiskoistaan, väliajalla alitajunta tekee töitä ja tauon jälkeen voi katsoa hommaa uudelta kannalta. Sen suurempi ilo sitten on, kun sen ratkaisun löytää. Ja Juhon ja varsinkin apua:n vihjeet ovat asiaa joka sana, lue ne vielä kerran tuoreella mielellä ja tarkasti. Ja ellet halua jäädä kiinni keskustelun uudelleenavaamisesta, niin vaihda nimimerkkiä; ainakin minusta juttusi oli senverran asiaa, että voisit pysyä linjoillakin. Olisi sitten meitä opettelijoita useampia :-)
76. jr22.5.2011 klo 19:41
Kiitos kannustuksesta kjk.

Jos vastakin "linjoilla" notkun, kysyn neuvoa ja kysyn tosissani. Omilla nimikirjaimillani.

Palaan mainitsemiisi neuvoihin.

jr
77. rillikkö22.5.2011 klo 20:00
jr, kiitos meidän kaikkien uusien puolesta.

Vaikka tuli lunta tupaan ja kylmät suihkut - minulla edelleen keksimättä kaikki, mitä kysyin. Paperi puhki kumittamisesta...että yritetty on täälläkin.

Mutta onneksi joukossa on auttajia. Valitettavasti apua:n ja Juhon vihjeet eivät auenneet. On tässä tutustunut niihinkin, joiden toivoisi pysyvän poissa aamuvirkkuine kehuineen.
78. kjk22.5.2011 klo 20:15
rillikkö,
Ei kai sitä nyt niin kylmiä suihkuja tullut? Pikemminkin osoitus siitä, että sinun omiin kykyisi luotetaan! :-)

Jos nyt yritän seuloa noista vanhoista vihjeistä ne avainsanat, niin näin:

Kekkosenkin
Gorilla
suuri
Putin
vaikea
kulkien
kantamalla
jämä
alkuperää

yksi jää puuttumaan...
79. No jo!22.5.2011 klo 20:15

Johan virisi hyvä keskustelu - silmät aukenivat minulla, vaikka koen olevani jo melkoinen Auliksien lukija! Emme todellakaan saa sokeutua omaan nerokkuuteemme.

Tervetuloa vaan kaikki uudet ratkojat!

Ihan mielenkiinnosta kysyn: ovatko kaikki jokaisen Hesari-ristikon ratkaisseet ihan iki itse opetelleet ratkomaan kysymättä kertaakaan apuja keneltäkään? No, miten on? Kymmenen vuotta kokeillaan ja sitten pikkuhiljaa keksitään vai? Nyt käsi sydämelle.

Minä ainakin edelleen soittelen useille ristikkokavereille, olkoon kyse sitten Hesareista tai Pelikaaneista. Olen kiitollinen jokaiselle jopa valmiin sanan antaneille ja heitä totisesti on.
80. kjk22.5.2011 klo 20:18
yksi sanasepoista,

Minusta koko juttusi oli täyttä asiaa!

Näyttää, että meitä on täällä kahden kerroksen väkeä:

Ensinnäkin nämä vuosikymmeniä asiaa harrastaneet, jotka haluavat pitää foorumin vain keskustellakseen ristikon laatimislaeista ja saitin kirjoituslaeista; lisäyksenä tähän sitten nuo hienot ja älykkäät analyysit ristikoiden laadusta ja laajuudesta.

Siten olemme me tavalliset kuolevaiset, jotka ratkomme ristikoita huviksemme. Joille riittää se, että saa ristikon täyteen, mieluimmin omin avuin, mutta kun täysi umpikuja tulee eteen, niin pieni apukin on paikallaan. Ei suora ratkaisu, mutta lisävihje! Silloin olemme seuraavan ristikon kanssa taas pykälän taitavampia. Mutta tuskin monikaan meistä edes haluaa päästä tuonne kuuriaan, sääntöjä ja lakeja laatimaan! Ja eppäilisin, että aika kuiva paikka olisi tämä, jos vain kuuria keskenään keskustelisi.

ps. Sitten on tietenkin tämä porukka, joka tärkein viesti on kertoa, kuinka nopeasti ja hyvin he ovat ristikon ratkaisseet. No, eivät edes poliitikot osaa loputtomasti puhua sanomatta mitään, ja aikaa myöten se tarve oman egon pönkittämiseen alkaa paistaa. Se, joka omapönkitystään haluaa tällä tavalla esitellä, saakoon kaikessa rauhassa tehdä niin. Ja muu porukka ajattelee, mitä ajattelee :-)
81. Jaska22.5.2011 klo 20:31
"Mitä hemmettiä varten tämä palsta on?" tiedustelee yksi sanasepoista ja luettelee samaan hengenvetoon lukuisia syitä. Tarkoittaen kuitenkin, että tärkein syy on apujen antaminen niitä kyseleville.

Useampikin kuin yksi sanasepoista on ilmoittanut hyväksyvänsä tämän HS-ketjun erityisaseman, samoin ylläpito. Ja toverikuri hoitaa sitten oman leirin kehujat ja apujen vastustajat. Mielenkiintoista seurata, millä tavalla:-)
82. jr22.5.2011 klo 20:31
Kjk, kiitos.
83. rillikkö22.5.2011 klo 20:50
Miten on jr, laitetaanko ensi perjantaina aamulla anivarhain seuraavanlainen viesti:

"Tavanomainen, ehkä hieman helpohko. Ratkaisusanojen sijamuoidoissa olisi kyllä ollut korjaamisen varaa, samoin vihjeiden modaaleissa, ei kai Aulis ala vanhemmiten sortua svetisismiin. Kuvista en nytkään saanut selvää, mutta menettelee. Olisin laitta nut tämän viestin aiemminkin, mutta käväisin naapurissa antamassa hienoja vihjeitä. En tietenkään auttanut. Naapuri pähkäilee kolmatta kymmenettä vuotta Hesareita ja pääseekin nyt jo yli puolivälin! Siis, haasteita kaivataan!"

Jaskalle: Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa!
84. otv-a22.5.2011 klo 20:57
rillikkö,
jos minua tarkoitat kylmän suihkun antamisella, niin tarkoitukseni kyllä oli antaa vihje. ilmeisesti se oli huono, kun ei sinua auttanut. luepa se uudestaan sekä kjk:n listan alku.
85. Jondalar22.5.2011 klo 21:01
Todellakin, monta koiraa älähti. Älkää ottako noin vakavasti. Älä turhaan suutu, jr. Pohdi vihjettä LAPISSA tyyliin AFRIKASSA (tutsi) niin varmaan välähtää. Keskustelu tosiaan näivettyisi enemmän jos vihjeiden antaminen kiellettäisiin. Rauhoitutaan niin pysyvät ikkunat kirkkaina. Ei mitään henkilökohtaista. Kannustaa yrittämään tarkoitin.
86. jr22.5.2011 klo 21:07

Meinasin jo kysyä, mitä ne sanasepot on, mutta en taida haluta tietääkään.

En suuttunut, ihmetellyt olen kovasti. Mutta kaiketi keskustelu on ollut peräti terveellinen ellei välttämätön.

Rillikkölle: ideasi on loishtava... antaa palaa vaan!
87. apua22.5.2011 klo 21:23
Olen nyt noin 10 vuotta harjoitellut näitä Aulis Lehdon HS-ristikoita, mutta opin asiaan niin hitaasti, että kutakuinkin joka viikko ratkaisuun yhä jää jokin ongelma, kuten nyt erityisesti "vinoviiva+kruksattu tavuviiva".

Jonkinlainen musta piste kummassakin silmässä estää ilmeisen ratkaisun tajuamisen, ja kun en ole tietotekniikkavirtuoosikaan, usein pieni apu googlettamisen tekniikassa, hakusanoissa, yms. on minulle edelleenkin, kerta kerran jälkeen, selvästi tarpeellista. Siksi vierailen tällä palstalla, ja toivotan omasta puolestani kaikki muutkin erinomaisen tervetulleiksi.

Vuosien aikana olen saanut valtavasti apua ja kannustusta, useimmiten hyvin hienovaraisina vihjeinä. Itsekin ennätin jo surra sitä, että hienovireisiä vihjeitä antanut Jondalar näytti jonnekin kadonneen - mutta löytyipä sentään taas, onneksi meille.

Vielä en ole päässyt niin pitkälle, että uskaltaisin lähteä yrittämään SM-ristikkokilpailuun. Mutta katsotaan tilanne uudestaan 10 vuoden kuluttua.

Kaikilla meistä ei ole aikaa ad infinitum tuumia aukeamattomia kohtia: Omasta puolestani suon heille sen, että joku menee antamaan joskus hyvinkin suoran ratkaisuvihjeen. Menköön! Eikä kenenkään liene syytä tuosta pahastua, leikkiähän tämä toki on.

Mutta suurena arvoituksena minulle on pysynyt se, miten kummassa eräät voittoluettelon nimet toistuvat - tai ainakin tuntuvat toistuvan, en ole pitänyt tilastoa - niin usein kuin toistuvat. Olisiko tosiaankin niin, että he ovat lähetelleet useita ratkaisukuoria? Mutta kyllä sekin minulle sopii, omia postimerkkirahojaan kun haaskaavat.

Heittäkäämme taas ainakin kesäksi tiukat pipot pois!
88. mömmö22.5.2011 klo 21:59
Olen ratkonut näitä ristikoita kymmeniä vuosia, nyt on kai ikä tehnyt tehtävänsä ja melkein aina jää sunnuntai-illaksi jotain kysyttävää. Olen onnelinen, kun on tällainen palsta, mistä saa apua ja pääsee alkamaan viikon ristikko valmiina.

Tällä kertaa en mm keksi KOIRILLE TUTTUJA, vaikka olen omistanut kolme koiraa.
Mutta eilen tuli pääsky mökille eli kesään ei päivääkään!
89. rillikkö22.5.2011 klo 22:02
Nyt noviisi pystyy ensimmäisen kerran elämässään auttamaan konkaria:

loihdipa silmiesi eteen näky, jossa koira sarjakuvien tapaan kipaisee hakemassa isännälleen joko tohvelit tai sanomalehden... siis mitä hauveli toteuttaa?
90. kjk22.5.2011 klo 22:08
jr,
Käväisepä lukemassa säie 6211. Saitin lait ja käytöstavat
91. kjk22.5.2011 klo 22:13
Jaska,
Mikä erioikeus Sanasepoilla on hyväksyä tai olla hyväksymättä mitään tämän saitin tapoja? Tai voivathan tietenkin hyväksyä tai olla hyväksymättä, mutta mitä sitten?
92. Seitenvitonen22.5.2011 klo 22:27
Pääkuvasta oikealle ylin vaakarivi: tuleeko potilaankantoväline?
e.m. välineen aisat (autosta tunnetut)? Tuolin käsinojat? Joku muu?
93. kjk22.5.2011 klo 22:33
Seitenvitonen,
Loppupää (6) on se potilaankantoväline, etupää (minusta) kumma lisä, että saadaan sanaan pituutta. Kokeile ratkoa sitä alkua tuolla ylempänä olevien vihjeiden ja pystysanojen kanssa!
94. Jaska22.5.2011 klo 22:47
Sanasepoilla ei ole kjk:n tarkoittamia oikeuksia, sivuston ylläpitäjällä on. Ylläpito on esittänyt suosituksen, että lisävihjeitten antamisessa palkintoristikkoihin niiden palautusaikana noudatettaisiin pidättyväisyyttä. Linja on kuitenkin vapaampi HS-ketjun osalta, minkä monet Sanaseppojen jäsenetkin hyväksyvät. Minä muiden muassa. Kunhan tolkku pysyy mukana!

Pahoitellen ilmoitan kjk:lle, joka epäilemättä on hieno henkilö ja tarkoittaa pelkkää hyvää, että hipiäni kestää hänenkin kalikkansa ilman vakavia lievempiäkin vaurioita.
95. mömmö22.5.2011 klo 22:47
Rillikkö
Hyvin vihjasit, kiitos!
Nyt puuttuu vielä keskiharmaista KOVAA, alku on mielestäni sopiva, vaan miten jatkuu?
96. apua22.5.2011 klo 22:55
mömmö 22:47;

Yritän vihjata epäsuorasti:
Minulla on tuossa pöydällä tästä kovasta materiaalista vuonna 1944 "siellä jossakin" sorvattu kannellinen kuppi.
97. otv-a22.5.2011 klo 22:56
mömmö,
se on just sitä!
98. sirtermar22.5.2011 klo 22:56
Perjantai-iltana sain ristikon täyteen, mutta just nyt vasta tajusin viimeiset vihjeet (vinoviiva)!
99. otv-a22.5.2011 klo 22:56
jo tulikin apualta apu.
100. mömmö22.5.2011 klo 23:04
Sekin selvisi, kiitos apua ja otv!
101. Seitenvitonen22.5.2011 klo 23:07
kjk 22.33,
Saman yhdyssanan olin aluksi kirjoittanut, mutta kuvaa tarkemmin katsoen tuolin käsinojan muoto saattaisi olla vaihtoehto. Tiijä häntä.
102. kjk22.5.2011 klo 23:11
Jaska,
Kyllä sitten huomaat, jos minä oikeasti kalikan heitän ;-) Mutta niintainäin: on aina hyvä pitää puurot ja vellit erillään! Eli tässä tapauksessa sanasepot ja ylläpito.
103. kjk22.5.2011 klo 23:17
Seitenvitonen,
Minusta nuo MÖHLIJÄ ja LAPISSA ovat niin tukevia, että vaikea siihen vaakasanaan on vaihtoehtoja löytää, vaikka tulitikku olisi miten epävarma.
104. apuva!22.5.2011 klo 23:27
Vaikeinta tuossa kulmassa oli, että yläosassa oli ratkaisusanapaikkoja yksi enemmän kuin vihjeitä...

Ainakin minä ja näyttää, että muutama muukin miettii, mihin nihjekuvaan tulee KAKSI ratkaisusanaa! Minulla oli ensin väärä ajatus tästä, etsin LAPISSA -ratkaisua ihan väärään paikkaan... kun sen löysi, ratkesi kaikki.
105. Seitenvitonen22.5.2011 klo 23:27
kjk,
vielä kerran: sanan alku on meillä sama, loppuosaan voisi panna tuolin käsinojan muodon, joka ei ole suora, ja tulisi vähemmän keinotekoinen sana. Lopuksi itsekehua: ristikko tuli täyteen eilisiltana ilman apuja. Turha tässä esittää vaatimatonta.
106. kjk22.5.2011 klo 23:45
Seitenvitonen,
Aijaa, noinpäin; minä ymmärsin, että alkupää oli epäselvä.

Eli meinaat niitä kahta piilokirjainta, jotka voivat olla joko niinpäin tai näinpäin? Sinun tavallasi sana olisi kyllä luontevampi, mutta vain Aulis tietää...

ps. Minä en ole vielä kertaakaan saanut HeSan ristikkoa valmiiksi ilman apuja. Aina on rouva auttanut. Pyysin eli en :-)
107. sulo23.5.2011 klo 15:34
saisko apua osapainoon,alhaalla kohtuullisen keskellä.
108. tuffa Porist23.5.2011 klo 15:37
sulo
Mietihän, mitä "paino" tarkoittaa eri yhteyksissä!
109. sulo23.5.2011 klo 16:56
tuffa
Kiitos vaan, kun ei nyt vaan suju, ala harmaat täyttämättä, joten juhlavistakin voisi olla apua.
110. tuffa Porist23.5.2011 klo 18:12
sulo
Liittyy kihlaparin tulevaisuuteen...
111. lopettelijatar23.5.2011 klo 20:49
Yleensä kommentoin kutakin ristikkoa vasta viimeisten joukossa, koska naatiskelen sen pienissä erissä, mihin kuluu hyvinkin viikko tai ylikin. Minulla ei ole tarvista saada Aulistani valmiiksi yhdellä istumalla heti sen ilmestymispäivänä. Ideaalitilanne tietysti on, että päivien pohtimisen jälkeen syttyy vanhanaikainen hehkulamppu pääni päällä ja tajuan ratkaisun, mutta nykyään kun nämä ristikot ovat sellaisia, että niissä on aivan outoja nimiä, joita ei voi tajuta ilman kuukkelin apua, niin luovutan suosiolla aika äkkiä ja menen nettiin tarkistamaan vihjeen. Kuva-kuukkeli tuntuu olevan Auliksellakin ahkerassa käytössä. Jos ei kuukkelikaan auta, tulen tänne vihjeitä hakemaan; välillä ihan muuten vain.

Täällä on keskusteltu vihjaamisesta ja pätemisestä. Olen aika monella keskustelupalstalla vieraillut ja voin kyllä sanoa, että keskustelu täällä on hyvin asiallista verrattuna moneen muuhun foorumiin. Ehkäpä täällä on sellainen pieni sisäpiiri, joka ei oikein tykkää satunnaisista vieraista, kuten minusta, mutta yleisesti sanoen ilmapiiri on oikein mukava. Eniten minua viehättää eräiden ihmisten taito vihjata käyttämällä nokkelia kiertoilmaisuja--autetaan siis opastamalla oikeaan suuntaan kuitenkaan liikaa paljastamatta. Niitä vihjauksia on hauska lukea.

No joo, se siitä. Tällä kertaa tulin tänne norkoilemaan sen takia, että DOGU ei vain aukene minulle. Se lienee muille selvä, koska sitä ei ole kysytty, mutta minä vain en sitä tajua. Ratkaisusana on ilmeisesti oikein, mutta en tajua yhteyttä. Kuukkeli osaa kertoa, että DOGU tarkoittaa patsasta, mutta se punainen lanka loppuu siihen. Tulin siihen tulokseen, että DOGU tarkoittaa dokua jonkun kaupungin slangissa--täten myös ratkaisu on hieman loogisempi. Yritin löytää siitä aulismia, mutta turhaan. Ehkä tämä ongelma on sellainen, että hehkulamppu välähtää vasta kesän jälkeen.
112. testi23.5.2011 klo 21:29
testi
113. kjk23.5.2011 klo 21:33
opettelijatar,
Käypä tuollaisia outoja sanoja kysäisemässä myös osoitteesta weeweeweepisteratkojatpistefi (omituisesti kirjoitettu, koska saitti ei näytä hyväksyvän oikeata osoitetta). Se on kenentahansa päivitettävissä, joten tietoihin ei voi läheskään luottaa, mutta toisaalta sieltä löytää sanoja, joita ei muualla ole. Ja sanoja tulee päivittäin lisää, joten sana, jota ei tänään löydy, voi siellä jo huomenna olla.
114. kjk23.5.2011 klo 21:35
...piti tietenkin olla lopettelijatar :-)
115. -23.5.2011 klo 21:45
-www.ratkojat.fi
116. lopettelijatar23.5.2011 klo 23:09
Tattis. Nyt voin ainakin nukkua yöni rauhassa, kun tuli varmistus DOGULLE. Olen minä joskus aikaisemminkin eksynyt Ratkojat.fi -sivulle, mutta nyt en muistanut sitä.
117. kjk24.5.2011 klo 07:30
lopettelijatar,
Eipä kestä! Mutta tuonne ratkojien sivuille sanapari oli ilmestynyt 20.5, eli ilmeisesti HeSan innoittamana, ja ilman selitystä. Eli auki on minulla niinkuin sinullakin se yhteys vihjeen ja ratkaisun välillä. Joten jos joku sen yhteyden tajuaa, niin voisi kertoa, vaikka kuinka kierosti ;-) Tai edes kertoa, että sellainen yhteys ylipäänsä on!
118. Tara24.5.2011 klo 13:36
Kjk ja lopettelijatar
Urbaani sanakirja antaa enemmän selitystä dogu-sanalle ja myöskin vastaus-sanalle.
119. hp24.5.2011 klo 17:20
Niinpä niin, joku harjoitellut vuosikymmeniä näitä "Auliksia" ja tunnissa, parissa ratkoo ne. Minä aloitin näiden ratkonnan vasta kevättalvella ja voin tyytyväisenä todeta, että alan päästä niihin sisälle. Tästä viimeisestä vain alaharmaat ja ympäristö ratkomatta ja taitaa jäädäkin, päänuppi lukossa.

Jotkut valokuvavihjeet ovat niin epämääräisiä, ettei niistä saa mitään selvää, muuta kuin arvaamalla. Henkilöissä ja paikannimissä joudun välillä googlea apuna käyttää.
120. kjk24.5.2011 klo 20:26
Tara,
Jaahas, taas uusi löytö. Kiitoksia vinkistä!
121. Doris25.5.2011 klo 11:19
Moi kaikille rakkaille ratkojille pitkästä aikaa!
Helppo ristikko tällä kertaa. JONESIN JUTUT mietitytti, mutta ratkaisu tulikin itsestään.
122. Boris25.5.2011 klo 12:30
Heippa kaikki kullanmurut.
Minäkin ratkaisin tämän tosi helpon ristikon. Kynänterän katkeaminen viivästytti, mutta ratkaisu valmistuin.
Saanko aplodinne?
123. coris25.5.2011 klo 14:36
tulin juuri aasiasta ja ratkaisin siinä kasautunutta postia lukiessani vasemmalla kädellä tämän erittäin viehättävän puzzelin. Aika jäi ottamatta, sorry.
124. Jude25.5.2011 klo 16:18
Doris, täytyy myöntää, että minäkin olen hieman kateellinen sinulle ilmiömäisistä ratkojan taidoistasi. Minulle tulee tuskin koskaan tilaisuutta sanoa HS-ristikkoa helpoksi. Ei tämä nyt pahimmastakaan päästä ole, mutta ehkä vaikeusasteeltaan mukavaa keskitasoa.

Ymmärsin kommentisi niin, että tämä oli HS-ristikoksi sinulle helppo. Ei siinä mitään, onhan teitä virtuooseja, mutta olisi ehkä parempi olla sitä seikkaa liiemmin korostomatta, koska aina löytyy ihmisiä, jotka katkeroituvat tajuttuaan, että ovat joutuneet itseään älykkäämpään seuraan.

Vaikka eihän se sinun ongelmasi ole, vaan heidän.
125. ep28.5.2011 klo 12:26
Oikealla yläkulmassa minkä alan vaalea nainen???
126. tuffa Porist28.5.2011 klo 12:36
ep

Alalla ei väliä, vastasit jo itse!
127. L-a28.5.2011 klo 15:43
Sirtermar kertoi selvittäneensä JONESIN JUTUT tyttärensä avulla. Tytärtä kun ei ole, niin auttaisiko joku ymmärtämään ratkaisun ja vihjeen yhteyttä? Onko joku nuorisomusiikin juttu?
128. kjk28.5.2011 klo 16:04
L-a,
Musiikin juttu kyllä, vaan ei yhtään nuorisomusiikin! Nuoriso vain on ylipäätään paremmin selvillä musiikista.
129. tsiisus!28.5.2011 klo 16:07
Kyseessä on Tom Jones. En nyt muista mikä sana siihen tulee.
Näitä auliksia kuitenkin
130. L-a28.5.2011 klo 16:38
tsiisus,
Voihan tsiisus! Kiitos etunimestä! Nokkela ja hauska.
131. tsiisus!28.5.2011 klo 16:44
L-a. You are wéllcome eli sinnepäin
132. EJlo28.5.2011 klo 16:57
JONESIN JUTUT ja siihen tuleva ratkaisu ovat eri järjestyksessä eli se aiheutti pohdinnan miksi sana on se, joka siihen tuli.
133. Ahti28.5.2011 klo 18:18
Kuten monella muullakin ratkaisu kenoviivan kohtaan tuli itsestään, mutta merkitys aukesi vasta luettuani Juhon lisävihjeen. Kiitos siitä. Tämä vihje, JONESIN JUTUT, TULLA KYLMÄ ja PITKÄ IÄLLÄ olivat mielestäni kyseisen ristikon parasta antia.
134. EJlo28.5.2011 klo 18:52
Ahti
Onko kukaan kutsunut sinua Atiksi, siis kahdella T:llä
135. Ahti29.5.2011 klo 11:16
EJlo, Ei tähän päivään mennessä. Ainoastaan kuulen nimeä taivutettaessa käytettävän t:tä tai d:tä. Lisänimiä on toki kertynyt vuosien kuluessa, mutta varsinaista lempinimeä en tuosta omasta nimestä ole koskaan kuullut väännettävän.
136. miisu29.5.2011 klo 14:05
Oikealla alhaalla -tila -vihjeen alla on kuva joka ei lehdessäni näy kuin jotain härmää mitäköhän??. Yhtä vähän saan selvää vasemman reuna "silmän" alla olevasta töhrystä.
137. tuffa Porist29.5.2011 klo 15:43
miisu
1) ei siitä taida saada selvää kukaan, onneksi ei ole piilokirjaimia
2) kuva on vanhuksen kasvoista
138. miisu29.5.2011 klo 17:16
Kiitos avusta tuffa Porist,luulin rttä lehteni on ainoa hämärä
kuvainen.
139. ep30.5.2011 klo 15:47
En pysty etenemään ilman apuja;auki oikealla alhaalla peeärnainen onko joku tietty??ja alaharmaissa suoda
kun se tavallinen ei käy
140. Hedvig30.5.2011 klo 17:35
TULLA KYLMÄ ei nyt aukene. Vihjaisiko joku fiksusti jotain, kiitos.
141. hesariton30.5.2011 klo 17:58
Pukkaako ainetta, 4 kirj.?
142. otv-a30.5.2011 klo 18:00
hesariton,
(4), mutta ei ainetta, vaan muuten erittäinkin tuttua.
143. otv-a30.5.2011 klo 18:04
ep,
peeärnainen (6) tuttu mm. pohjantähden alta.
suoda (7) vähän hartaampi termi tällä kertaa.
144. tuffa Porist30.5.2011 klo 18:33
Hedvig
2642:ssa on samaa sorttia: Parilla ranskalainen.
145. hesariton30.5.2011 klo 18:36
jotain sattuvaa?
146. Hedvig30.5.2011 klo 18:37
Tuhannet kiitokset vihjaajille. Vihdoinkin sytytti. Pitäisi jo tajuta nämä, mutta aina ei välähdä.
147. hesariton30.5.2011 klo 18:44
jotain sattuvaa?
148. ep30.5.2011 klo 18:46
otv-a kiitos oli avuksi
149. EJlo30.5.2011 klo 19:59
hesariton
ei sattuvaa vaan kylmää nuoleskeltavaa.
150. hesariton30.5.2011 klo 20:03
ahaa, siis paikka (jos jatkan loogisesti kysymällä samaa kohtaa)
151. EJlo30.5.2011 klo 20:15
Varjoinen paikka tai paikka varjoille !
152. hesariton30.5.2011 klo 20:21
siis en kysynyt enää, tajusin kiitos, EJlo
153. ep2.6.2011 klo 10:00
Auttakaa "miestä mäessä" oikealla auki oleva kirja .Siitä on saatu aikojen saatossa monta sanaa. Nyt jäin siihen jumiin
kun en keski vaakasaniojakaan!!!
154. Juho2.6.2011 klo 10:16
ep, katsopa mitä siinä kirjassa on, huomaat myös sitten mitä
siinä ei ole.
155. Hessu Ho(o)po2.6.2011 klo 11:11
Vanhojen ristikoitten jälkitarkastelu
näyttää olevan antoisaa meikäläiselle. Kun saa etäisyyttä,"sokeus" poistuu. JONESIN JUTUT avautuivat nyt vasta. Näytti, että ratkaisu ei voi olla oikein.

Tätä, jos mitä, voi taas kutsua hitaaksi sytytykseksi.
156. Eki2.6.2011 klo 11:14
Niin, joskus kuulee sanottavan, että jos vihje ei heti selviä, se on huono, mutta ei sitä ihan yksioikoisesti voi sanoa. Tai makunsa kullakin, mutta sallitaan ratkojille hyvien visaisten vihjeitten muhittaminen eikä tyrmätä sellaisia vihjeitä.
157. ep2.6.2011 klo 16:53
Katsellaan kirjan sivuja tarkemmin --kiitos avusta.
158. Ananias2.6.2011 klo 20:22
Oikein mukavaa helatorstaita teille kaikille!
Muuten OK, mutta jos tähän Arvo-vihjeeseen todella tulee vastaukseksi tämä, ikään kuin, luonnosmainen aalto, niin mikä on homman kluu?
159. otv-a2.6.2011 klo 20:25
kluu löytyy mistäpä muualta kuin kuuklesta.
160. Ananias2.6.2011 klo 20:29
otv-a:
Voi, herra, sun vehjettäs!
Tämmöinenkinkö artistisetä on tosiaan olemassa?
Kiitos!
161. !3.6.2011 klo 01:03
Vinkatkaa, missä kohdassa ruudukkoa vihje, joka kyseessä, sijaitsee.
Hankalaa tutkia koko lätty ja löytää hakemanne vihjepaikka vain vihjeen perusteella.
Olisi apua sekä auttaessa, että apua hakiessa. Kiitos
162. EJlo3.6.2011 klo 11:37
Arvo vihjeenä oli muistaakseni ristikon vasemmassa alanurkassa ja pystyyn tuleva sana.
163. Ananias3.6.2011 klo 12:08
Tähän yllä käytyyn keskusteluun viitaten pyydän vielä huomauttamaan, että artistia näyttää löytyvän sekä aalla että oolla, mutta katosfirmaa vain tällä ensiksi mainitulla.
Kenkkua on, että uskon monen kohdassa arvauksen tehneen valinneen sen toisen ja väärän vaihtoehdon, koska se kuulostaa jotenkin "oikeammalta".
Tarkkana pitää näissä Auliksen töissä olla!
164. aawee11.6.2011 klo 21:01
Tuosta kenoviivavihjeestä tuli vastaukseksi KRAANATON, se sana minullakin oli, mutta voisiko joku vielä sen selittää, vaikka sitä on jo paljon selitettykin....
165. pelaaja11.6.2011 klo 21:12
aawee,
minun käsitykseni oli tällainen: / = per, per- voi olla vaikka perhana. Se - oli ylikruksattu eli poispyyhitty. Niinpä per jäi hanattomaksi eli kraanattomaksi.
166. Aksu11.6.2011 klo 21:13
aawee,
mahtoiko vihje olla jotenkin niin, että / (PER) -merkin jälkeen oli HANA ruksattu pois. HANATON = KRAANATON.
167. kjk11.6.2011 klo 21:24
Vihje oli justiinsa niinkuin pelaaja kertoi!
168. aawee11.6.2011 klo 21:33
pelaaja, Aksu, kjk,
kiitos kaikille!!! Nyt sen vasta tajusin!
169. kjk11.6.2011 klo 21:36
Kun näitä nyt selitellään, niin miten tulee vihjeestä TULLA KYLMÄ vastaukseksi UTTI?
170. Aksu11.6.2011 klo 21:38
kjk,
TULLA KYLMÄ on tietysti TUUTTI! Siis jäätelötuutti!
171. kjk11.6.2011 klo 21:42
Aksu,
Yritettiin tässä rouvan kanssa miettiä, miksi TULLA KYLMÄ olisi tietysti TUUTTI, eikä keksitä. Eikä senpuoleen keksitä sitäkään, että jos olisi, niin miksi se TUUTTI sitten lyhenee UTTIin.
172. aawee11.6.2011 klo 21:48
kjk,
täytyy myöntää, että minäkin nyt vasta ymmärsin tuonkin vihjeen. Kun siihen UTTIIN laittaa alkuun TU:n, niin tuleehan siitä TUUTTI, joka on kylmää.
173. Ejlo11.6.2011 klo 22:10
Saman tyyppinen juju on ollut SULLA SUULLE. jolloin sanaksi on tullut UTELU. Siis utelun eteen se pyydetty SU jolloin olisi päästy SUUTELU-sanaan ja eikös vaan se tapahdukin useimmiten suulle.
174. RA11.6.2011 klo 22:19
Astetta vaikeammaksi tällaiset vihjeet tulevat, kun vihjattu LISÄYS on älyttävä tehdä johonkin muualle kuin sanan alkuun.

Auliksella oli joskus: SUN KANSSA HESASSA > HIET (Hesassa on HietSU)

Skytän Antilla oli tuoreimmassa IS Koviksessaan: NE HIUKSIIN, JUURIN > KANERVAT (ka-NE-rvat ~ KA-ne-RVAT)
175. Wexi11.6.2011 klo 22:24
Yhdistetty kuva-piilosana-ristikko?
176. kjk11.6.2011 klo 22:26
aawee & Ejlo,
Kyllä minä sanoisin, että on käänteistä puolalaista logiikkaa tuo! OK, kun vastaus on olemassa, niin saa siitä johdettua linkin vihjeeseen, mutta toisinpäin on toivotonta. Minusta olisi mukavaa, jos _vihjeestä_ voisi johtaa ratkaisun. Eikä toisinpäin.
177. pelaaja11.6.2011 klo 22:33
kjk,
kun tyytyy ihan suomalaiseen logiikkaan ja loogisuuteen (eheh) niin kyllä se ratkaisu syntyy vihjeenkin avulla. Perusesimerkkinä PARILLA HELPPO.
178. RA11.6.2011 klo 22:42
Minusta nuo, missä VIHJATTU LISÄYS tulee sanan alkuun, on suht helppoja ja hauskojakin keksiä.

Vihjeessähän laatija sanoo aukipurettuna:

TULLA KYLMÄ ~
"Mistä sanasta tulee TU-lisäyksellä KYLMÄ(ä)?"
=> ratkoja pääsee miettimään TU-alkuisia kylmiä

SULLA SUULLE ~
"Mistä sanasta tulee SU-lisäyksellä jotakin SUULLE?"
=> ratkoja pääsee miettimään SU-alkuisia SUULLE laitettavia, sijoitettavia.
179. RA11.6.2011 klo 22:45
Se taisi olla PARILLA RANSKALAINEN > (PAR)IISI.
"Mistä sanasta tulee PAR-lisäyksellä jotakin ranskalaista?"
180. aawee11.6.2011 klo 22:50
kyllä nuo kaikki vihjeet ovat tosi hyviä. Silloin harmittaa, kun ei keksi, mutta sitten, kun keksii, niin päinvastoin:)
181. pelaaja11.6.2011 klo 23:03
(Joo, anteeksi vaan, se oli nimenomaan parilla ranskalainen. Hyppäsin liian iisisti eteenpäin - voi ei, taisin samaan hintaan sekoittaa sen logiikan mutta jos otetaan käyttöön puolalainen käänteislog. niin eiköhän sekin siitä)
182. kjk12.6.2011 klo 08:18
No joo. Minä kun joskus aiemminkin tätä puolalaissysteemiä kyselin (näköjään silloin vielä tarpeeksi oppimatta), niin joku neuvoi pistämään kaksoispisteen vihjeen lisäosaan. Elikkä PAR:ILLA RANSKALAINEN. Ainakin minulla tuo kaksoispiste sitten kyllä kääntää logiikan suomalaisempaan suuntaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *