KESKUSTELUT > RISTIKOT > SAITIN LAIT JA KÄYTÖSTAVAT

6211. Saitin lait ja käytöstavat

kjk17.5.2011 klo 11:24
Ylläpidon toiveesta kopioitu säikeestä 6194nhs toukokuu kuukausiliite
-------------------------------------------------- --
Lähettäjä: jjj 16.5.2011 klo 21:32

Kohta loppuu aika - pakko pyytää vihjeitä.

Keltaisten oikeanpuoleinen lyhyt: saan siihen "ei kokonaan", mutta ei oikein sovi kokonaisuuteen.

Oikean alalaidan kasvot: ei tule mitään järkevää: tinu, sinu, ainu...?

Ylioppilaslakin oikealla puolella: saksalaiskaupan ja Billyn yhteinen kirjain on harvinainen aakkosten alkupäästä? Iso viittaa naisen nimeen? Billyn ja varaston välissä oleva epämääräinen kuva: tästä en saa mitään järkevää (ilmi)?

Lähettäjä: iso S 16.5.2011 klo 21:45

Oikaisu: kyllä ei ole pakko.

Lätkässä ja muissakin peleissä käytetään virheellistä ilmaisua "oli pakko rikkoa" tilanteessa jossa vastustaja on päässyt läpi eikä sääntöjen mukaisilla keinoilla ole tai tunnu olevan mahdollista estää maalin syntymistä. Silloin on toinenkin mahdollisuus: pelataan sääntöjen mukaan ja maali tulee jos on tullakseen!

Täällä sivuston periaate on sellainen että valmiiden ratkaisujen antamista ei pidetä suotavana. Ei edes HS-säikeissä, joissa käytännöksi on muodostunut melkoisen selvienkin lisävihjeiden antaminen. Jotkut jopa perustelevat, että minulle kyllä voi kertoa, en koskaan lähetä ratkaisuja. Hauska logiikka. Miten täällä voi kertoa ilman että ratkaisusanan näkevät myös ne jotka lähettävät?

Ei niin että se olisi jollakin tavalla minulta pois, jos otettaisiin vastakkainen linja. kaikki avoimesti esiin vain, mitäpä niitä itse miettimään! Se mikä hämmästyttää, kummastuttaa pientä mieltäni on se että jotkut eivät kerta kaikkiaan tunnu tajuavan, että on eri asia neuvoa ja paljastella pienessä piirissä, vaikkapa chatissa, ja täällä, julkisella paikalla jonne pääsevät sekä puuttuvan kirjaimen metsästäjät että yleisestä keskustelusta kiinnostuneet.

jjj, käsi sydämelle: mikä katastrofi on uhkaamassa jos aika loppuu ja joudut odottamaan vastausajan päättymistä tai peräti ratkaisun julkaisemista lehdessä?

Lähettäjä: kjk 16.5.2011 klo 22:26

iso S,
On hyvä, että täällä annetaan käytösohjeita kirjoittajille, mutta se, mikä minun pientä mieltäni hämmästyttää, että jotenkin vedetään rajaa tämän foorumin ja jonkun chatin välille. Ihan niinkuin tämä foorumi olisi joku maailman napa, ja chat joku "pieni piiri".

Niin kauan kuin tälle foorumille saa kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa rekisteröitymättä ja omaa nimeään kertomatta, on tilanne tasan niin, että _kirjoittajat_ määräävät, mitä tänne kirjoitetaan. Ylläpito voi sitten siivota pahimpia, mutta vasta jälkikäteen.

Keskustelun laatua selkeästi parantaa ja erityisesti häiriköintiä vähentää, jos ihmisten pitää rekisteröityä käyttäjäksi ja esiintyä omalla nimellään. Mutta niinkauan kuin sana on vapaa, se on vapaa, ja foorumin käyttäjät määräävät keskustelun laadun ja tason, oli sitten kyseessä chatti tai tämä, silloin tällöin pahasti paavillisuuteen taipuva saitti! Joka kuitenkin -ainakin minusta- on keskimäärin ihan hyvä :-)
2. kjk17.5.2011 klo 11:25
Pätkä #2
-------------------------------------------------- Lähettäjä: iso S 16.5.2011 klo 23:44

Juuri tuota asennetta tarkoitan. Vedotaan sananvapauteen eikä osoiteta vähäisintäkään ymmärrystä sille miksi sananvapautta halutaan rajoittaa - tai pikemminkin yllytetään ihmisiä harrastamaan itsesensuuria.

Hyvä kjk, otetaan vertaus urheilun puolelta. Oletetaan että lätkän MM-finaali tulee sellaiseen aikaan, että kaikki eivät pysty seuraamaan sitä suorana lähetyksenä, vaan nauhoittavat sen. Joku muu ei kenties viitsi katsoa peliä, mutta haluaa kuulla tuloksen. Nyt tämä joku muu kysyy sinulta, miten pelissä kävi. On eri asia kuiskaatko tuloksen kysyjän korvaan vai kailotatko sen suureen ääneen. Jälkimmäisessä tapauksessa pilaat niiden ilon jotka haluaisivat jännittää pelin etenemistä nauhoitusta katsomalla.

Vastaava ero on fyysisellä tai chattiin perustetulla pienellä piirillä verrattuna tähän foorumiin, jossa sananvapauden velvoittamana "pitää" kysyä ja vastata. Eikö vapaus edellytä myös vastuuta?

Toistan: minun puolestani on yhdentekevää jos sivusto muutetaan vastauspalveluksi. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että talossa talon tavalla. Me olemme täällä vieraina ja on kohteliasta noudattaa isäntäväen toivomuksia.

Lopuksi vielä yksi vertaus: sananvapauteen kuuluu että lakeja saa vastustaa, mutta vastustajienkin tulee niitä noudattaa! Keskustelu puolesta ja vastaan on siis ok, vastausten ennenaikainen paljastelu (nykyisten toivomusten vallitessa) mielestäni ei.

Lähettäjä: Jaska 16.5.2011 klo 23:52

Pahasti paavillinen? No ei ehkä tarpeeksi hyvästi. Saisi olla paremmin paavillinen. Paavillinen kuuria ei pysty pitämään tarpeellista kuria. Kaiken maailman protestantit ja muut hihhulit pääsevät vapaasti hillumaan ja häpäisemään paavinistuimen. Kardinaalit ja prelaatit eivät valvo tarpeeksi tehokkaasti opin puhtautta. Paavi tarvitsee nyt kerettiläisille armottoman suurinkvisiittorin tuekseen.

Lähettäjä: kjk 17.5.2011 klo 08:41

iso S,
Puhut laeista. Mitä ihmeen lakeja voi olla avoimella saitilla, jonne jokainen kirjoittaa, mitä tykkää? Ainoa noudatettava laki lienee rikoslaki! Mutta jo laeista puhuminen on minusta osoitus tätä saittia vaivaavasta osittaisesta paavillisuudesta. Ja minusta urheilutulosvertauksesikin ontuu pahemman kerran:

Tuloksen huutaminen julki _pakottaa_ lähelläolevat kuulemaan, mutta tänne saitille tulo on ihan vapaaehtoista. Lisäksi säikeet on melko selkeästi nimetty. Niinpä on ihan omassa vallassa, lähteekö jotain säiettä lukemaan eli ei; jos lähtee, niin riskeeraa sen suoran vastauksen saamisen. Yhden, ehkä; sen jälkeen porukka tavallisesti pistää vastaajan järjestykseen.

Enkä minä näe juurikaan järkeä siinä, että kirjoitellaan säikeitä, jossa sivukaupalla analysoidaan jotain yhtä ristikkoa "tieteellisin" perustein. Saahan siinä analysoija omaa häntäänsä nostettua, mutta ketä kiinnostaa? Ehkä 3 - 4 kaniikkia.

Oma lukunsa ovat sitten nämä "Ristikko valmis 36 sekunnissa" -tyypit. No, kaipa sekin egoa pönkittää, mutta ketä kiinnostaa? Ehkä 3 - 4 muuta kellottajaa.

Eli summana: Ainakin minusta tämän saitin kiinnostavinta antia ovat keskustelut, joissa käydään läpi tiettyä ristikkoa niin, että lukija saa uusia näkökulmia omiensa rinnalle. Ja näihin näkökulmiin kuuluvat ehdottomasti sopivan kierot lisävihjeet ratkaisun löytämiseksi. Siis kierot lisävihjeet, eivät suorat ratkaisut!

Ja saavathan tosiammattilaiset tietenkin keskustella jonkun ristikon hienouksista. Mutta mielellään _keskustella_, pitkällisiä saarnoja ei ole mukava lukea!
3. kjk17.5.2011 klo 11:27
Pätkä #3
--------------------------------------------------
Lähettäjä: Ylläpito 17.5.2011 klo 09:00

"Eli summana: Ainakin minusta tämän saitin kiinnostavinta antia ovat keskustelut, joissa käydään läpi tiettyä ristikkoa niin, että lukija saa uusia näkökulmia omiensa rinnalle. Ja näihin näkökulmiin kuuluvat ehdottomasti sopivan kierot lisävihjeet ratkaisun löytämiseksi. Siis kierot lisävihjeet, eivät suorat ratkaisut!"

Kyllä sinäkin kjk aika tiukkaan raamiin homman asetat. Jos tätä ei yritettäisi pitää kurissa (laki on vahva sana, mieluummin saitin säännöt, saitin luonne, saitin toivottu tyyli), ne luultavimmin voittaisivat, jotka haluaisivat saada ja jakaa suoria vihjeitä. Eihän niitä voitaisi kieltää, jos mitään "lakeja" ei saa olla.

Entä jos jonkun ulkopuolisen kustantajan - esim. Hesarin - puolelta tulisi määräys, että kaikki apu ja lisävihjeetkin ovat kiellettyjä?

Onko tähän kaikkeen ainoa ratkaisu, että saitti siirtyy rekisteröintiin? Tämä on todennäköistä tulevaisuutta, mutta aikataulusta ei ole tietoa.

Lähettäjä: Ylläpito 17.5.2011 klo 09:03

Loppukaneettina. Monet tykkäävät lukea pitkiä analyyseja ristikoista (ei vain 3-4). Ne ovat eräs tämän saitin suola. Harmi, että ne otetaan usein itsensäpönkittämisenä. Kiitos kaikille, jotka lievästä kettuilusta huolimatta viitsivät niitä kirjoittaa!

Lähettäjä: kjk 17.5.2011 klo 09:54

Vaude, oikein ylläpitokin mukana! Hyvä! Ja ihan pätevien perustelujen ja tietojen kanssa. Aina parempi!

Aikanaan, duunissa ollessani, yritin kuunnella hyvin tarkasti, mitä mieltä _uudet_ duunarit olivat firmasta. Uusilla kun oli tuoreet näkemykset; eivät olleet vielä urautuneet ja leipääntyneet. Enkä minä mielestäni pakota ketään omaan raamiini, kerronpahan vain, mikä _minua_ -uutena tulijana- kiinnostaa ja/tai tökkii. Mutta täällä osa porukkaa on minusta turhan urautunutta ja yrittää _pakottaa_ uudet tulijat omiin uriinsa. Ei hyvä!

Perusteltujen käytösohjeiden antaminen on aivan paikallaan, ja kuten näkyy, viesti menee kohtuullisen hyvin perillekin: toverikuri näyttäisi toimivan. Harva täällä ehtii kahta suoraa vastausta antaa; ensimmäisen jälkeen jo joku kanssakirjoittaja älähtää. Mutta että laki! Hyh!

Eikä HeSa voi avoimelle saitille mitään määräyksiä antaa; kuten todettu, ainoa noudatettava laki on rikoslaki. Ja ylläpidon mielivalta ;-)

Rekisteröitymispakko on kovin kaksipiippuinen juttu. Keskustelun taso todennäköisesti paranisi jonkin verran; ainakin selkeät häiriköt saataisiin pois. Mutta samalla keskustelun tuoreus kärsisi, ja saitista saattaisi tulla sisäänlämpiävä, näivettyvän pikkupiirin juttu. Ja ainakin minusta tämän saitin hyviin puoliin kuuluu tietty tuoreus, kun väkeä tulee ja menee.

Analyyseistä: Hyvä analyysi on hyvä, huono analyysi on kauhistus! Täällä on kumpaakin lajia, ja liiallinen vakavuus ja/tai oman hännän nostaminen kaatavat analyysin helposti tuohon kakkosluokkaan. Elämässä tärkeitä asioita kun ovat vain hyvä yöuni ja muna-anjovisvoileivät ;-) (sanoi muistaakseni Kari aikoinaan)

Lähettäjä: Ylläpito 17.5.2011 klo 10:22

Eikös kjk voisi siirrellä olennaiset asiat oman säikeen alle, niin jatketaan keskustelua siellä hyvässä hengessä.
4. iso S17.5.2011 klo 17:39
Kerran vielä, tunteella. Kyllä, puhuin laeista ja nimenomaan mainitsin että kyseessä on vertaus. Tämän saitin yhteydessä voi kukin käyttää mieleistänsä sanaa: sääntö, suositus, toivomus, mikä vain mikä ei tunnu liian ahdistavalta.

Minulla oli se toivomus että kjk (ja hänen aiemmat edeltäjänsä, olen käynyt tämän tuulimyllytaistelun ennenkin) olisivat osoittaneet ymmärtäneensä että neuvojen antamisessa on useampi kuin yksi mahdollinen linja - ja nämä linjat ovat osittain toisensa poissulkevia. Nämä linjat kulkevat akselilla suorat vastaukset - melko suorat vihjeet - kierot vihjeet - suu suppuun. Sen jälkeen kun tästä päästäisiin yksimielisyyteen, voitaisin keskustella siitä mitä hyviä ja huonoja puolia kullakin linjalla on.

Tässä pyrkimyksessäni olen epäonnistunut. Koska olen samaa asiaa moneen otteeseen jankuttanut, täytyy todeta että vian täytyy olla minussa. Jos osaisin esittää näkemykseni edes jotenkin tolkullisesti ja jos siinä olisi edes vähän järkeä, joku olisi sen ymmärtänyt ja myöntänyt ymmärtäneensä. Ymmärtäminen ei tarkoita sitä että tarvitsisi olla samaa mieltä.

Kenenkään hyvää henkeä en haluta uhata, joten jätän tämän keskustelun tuoreempien voimien haltuun. Minun yöuneni ei tästä kärsi vaikka anjoviksiin en koskekaan.
5. 17.5.2011 klo 18:42
Lähettäjä: iso S 17.5.2011 klo 17:39


Kerran vielä, tunteella. Kyllä, puhuin laeista ja nimenomaan mainitsin että kyseessä on vertaus. Tämän saitin yhteydessä voi kukin käyttää mieleistänsä sanaa: sääntö, suositus, toivomus, mikä vain mikä ei tunnu liian ahdistavalta.

Minulla oli se toivomus että kjk (ja hänen aiemmat edeltäjänsä, olen käynyt tämän tuulimyllytaistelun ennenkin) olisivat osoittaneet ymmärtäneensä että neuvojen antamisessa on useampi kuin yksi mahdollinen linja - ja nämä linjat ovat osittain toisensa poissulkevia. Nämä linjat kulkevat akselilla suorat vastaukset - melko suorat vihjeet - kierot vihjeet - suu suppuun. Sen jälkeen kun tästä päästäisiin yksimielisyyteen, voitaisin keskustella siitä mitä hyviä ja huonoja puolia kullakin linjalla on.

Tässä pyrkimyksessäni olen epäonnistunut. Koska olen samaa asiaa moneen otteeseen jankuttanut, täytyy todeta että vian täytyy olla minussa. Jos osaisin esittää näkemykseni edes jotenkin tolkullisesti ja jos siinä olisi edes vähän järkeä, joku olisi sen ymmärtänyt ja myöntänyt ymmärtäneensä. Ymmärtäminen ei tarkoita sitä että tarvitsisi olla samaa mieltä.

Kenenkään hyvää henkeä en haluta uhata, joten jätän tämän keskustelun tuoreempien voimien haltuun. Minun yöuneni ei tästä kärsi vaikka anjoviksiin en koskekaan.
6. 17.5.2011 klo 18:42
Lähettäjä: jjj 16.5.2011 klo 21:32

Kohta loppuu aika - pakko pyytää vihjeitä.

Keltaisten oikeanpuoleinen lyhyt: saan siihen "ei kokonaan", mutta ei oikein sovi kokonaisuuteen.

Oikean alalaidan kasvot: ei tule mitään järkevää: tinu, sinu, ainu...?

Ylioppilaslakin oikealla puolella: saksalaiskaupan ja Billyn yhteinen kirjain on harvinainen aakkosten alkupäästä? Iso viittaa naisen nimeen? Billyn ja varaston välissä oleva epämääräinen kuva: tästä en saa mitään järkevää (ilmi)?

Lähettäjä: iso S 16.5.2011 klo 21:45

Oikaisu: kyllä ei ole pakko.

Lätkässä ja muissakin peleissä käytetään virheellistä ilmaisua "oli pakko rikkoa" tilanteessa jossa vastustaja on päässyt läpi eikä sääntöjen mukaisilla keinoilla ole tai tunnu olevan mahdollista estää maalin syntymistä. Silloin on toinenkin mahdollisuus: pelataan sääntöjen mukaan ja maali tulee jos on tullakseen!

Täällä sivuston periaate on sellainen että valmiiden ratkaisujen antamista ei pidetä suotavana. Ei edes HS-säikeissä, joissa käytännöksi on muodostunut melkoisen selvienkin lisävihjeiden antaminen. Jotkut jopa perustelevat, että minulle kyllä voi kertoa, en koskaan lähetä ratkaisuja. Hauska logiikka. Miten täällä voi kertoa ilman että ratkaisusanan näkevät myös ne jotka lähettävät?

Ei niin että se olisi jollakin tavalla minulta pois, jos otettaisiin vastakkainen linja. kaikki avoimesti esiin vain, mitäpä niitä itse miettimään! Se mikä hämmästyttää, kummastuttaa pientä mieltäni on se että jotkut eivät kerta kaikkiaan tunnu tajuavan, että on eri asia neuvoa ja paljastella pienessä piirissä, vaikkapa chatissa, ja täällä, julkisella paikalla jonne pääsevät sekä puuttuvan kirjaimen metsästäjät että yleisestä keskustelusta kiinnostuneet.

jjj, käsi sydämelle: mikä katastrofi on uhkaamassa jos aika loppuu ja joudut odottamaan vastausajan päättymistä tai peräti ratkaisun julkaisemista lehdessä?

Lähettäjä: kjk 16.5.2011 klo 22:26

iso S,
On hyvä, että täällä annetaan käytösohjeita kirjoittajille, mutta se, mikä minun pientä mieltäni hämmästyttää, että jotenkin vedetään rajaa tämän foorumin ja jonkun chatin välille. Ihan niinkuin tämä foorumi olisi joku maailman napa, ja chat joku "pieni piiri".

Niin kauan kuin tälle foorumille saa kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa rekisteröitymättä ja omaa nimeään kertomatta, on tilanne tasan niin, että _kirjoittajat_ määräävät, mitä tänne kirjoitetaan. Ylläpito voi sitten siivota pahimpia, mutta vasta jälkikäteen.

Keskustelun laatua selkeästi parantaa ja erityisesti häiriköintiä vähentää, jos ihmisten pitää rekisteröityä käyttäjäksi ja esiintyä omalla nimellään. Mutta niinkauan kuin sana on vapaa, se on vapaa, ja foorumin käyttäjät määräävät keskustelun laadun ja tason, oli sitten kyseessä chatti tai tämä, silloin tällöin pahasti paavillisuuteen taipuva saitti! Joka kuitenkin -ainakin minusta- on keskimäärin ihan hyvä :-)
7. kjk17.5.2011 klo 18:50
iso S,
Luulen kyllä -ainakin osittain- ehdotuksiasi ymmärtäneeni. Mutta niissä on yksi perusvika, joka varmaan haittaa niiden perillemenoa: ehdotustesi toteuttaminen edellyttäisi, että tämän saitin kävijäkunta olisi stabiili ja vakioitu. Vaan sitä kun se ei ole! Tänne voi tulla kuka tahansa ja kirjoittaa mitä tahansa. Niinpä on aivan sejasama mitä eilen on keskusteltu ja mahdollisesti sovittukin; huomenna voivat uudet käyttäjät kääntää linjan vaikkapa päälaelleen. Silloin on täysin hukkaanheitettyä energiaa edes yrittää laatia mitään lakeja; ainoa (minusta) toimiva malli on yrittää perustella, miksi yksi toimintamalli on parempi kuin toinen. Suomalaiset kun -ainakin ennenvanhaan näin tekivät- vierastavat turhan tiukkoja sääntöjä, mutta hyvinkin noudattavat järkiperusteluita. Niinkuin täälläkin toimivasta toverikurista näkyy.

ps. Ja kierojen lisävihjeiden antaminen on ristikonlaadintaa sekin, vaikkakin vallan minimuodossa. Annetaan se ilo kieroilijoille ;-)
8. kjk17.5.2011 klo 18:55
Ylläpidolle: tämä säie on nyt jotenkin sekaisin, Lähettäjä: 17.5.2011 klo 18:42 on tuplia kaikki, sotkee ajatusta! Olisi hyvä, jos sen saisi pois.
9. lähettäjä17.5.2011 klo 19:08

nyt on ja foorumin käyttäjät määräävät keskustelun laadun ja tason, oli sitten kyseessä chatti tai tämä, silloin tällöin pahasti paavillisuuteen taipuva saitti! Joka kuitenkin -ainakin minusta- on keskimäärin ihan hyvä :-)

Takaisin aiheisiin

Lähettäjä: kjk 17.5.2011 klo 11:25


Pätkä #2
--------------------------------------------------
Lähettäjä: iso S 16.5.2011 klo 23:44

Juuri tuota asennetta tarkoitan. Vedotaan sananvapauteen eikä osoiteta vähäisintäkään ymmärrystä sille miksi sananvapautta halutaan rajoittaa - tai pikemminkin yllytetään ihmisiä harrastamaan itsesensuuria.
10. 17.5.2011 klo 19:09
Lähettäjä: kjk 17.5.2011 klo 18:55


Ylläpidolle: tämä säie on nyt jotenkin sekaisin, Lähettäjä: 17.5.2011 klo 18:42 on tuplia kaikki, sotkee ajatusta! Olisi hyvä, jos sen saisi pois.
11. 17.5.2011 klo 19:09
Lähettäjä: kjk 17.5.2011 klo 18:55


Ylläpidolle: tämä säie on nyt jotenkin sekaisin, Lähettäjä: 17.5.2011 klo 18:42 on tuplia kaikki, sotkee ajatusta! Olisi hyvä, jos sen saisi pois.
12. Ihme toivoja on kjk17.5.2011 klo 19:15
Lähettäjä: kjk 17.5.2011 klo 11:24


Ylläpidon toiveesta kopioitu säikeestä 6194nhs toukokuu kuukausiliite
13. Seitenvitonen17.5.2011 klo 19:19
iso S,
Täällä yksi, joka allekirjoittaa kaiken edelläsanomasi. Useita vuosia keskusteluja seuranneena olen huomannut, että aina joku on eri mieltä kanssasi. Itsekin alkuvuosina kiirehdin antamaan hyviä vinkkejä kysyjille. Tuntui niin kivalta, kun sai kiitoksia. Pitempään mukana olleet ovat oppineet sen, että liian suoria vihjeitä ei pidä antaa. Kai meidän vanhojen on viisainta "seurata katseella" uusien älykköjen mielipiteidenvaihtoa.
14. pelaaja18.5.2011 klo 20:01
Mukavasti sanottu tuo Seitenvitosen katseellaseuraaminen. Alkuinnostuksen virittämän kiihkeän osallistumisen jälkeen moni siihen seuraamiseen onkin päätynyt. Ja aika ajoinhan tällainen tuulimyllytaistelu (lainaus iso S:n kommentista) tosiaan käydään. Nimenomaan ainakin HS-ristikoista.

Noista kollegan mainitsemista kiitoksista tässä halusin kirjoittaa yhden kommentin.
HS-ristikoissa kiitoksia on paljon, koska kysymyksiä on paljon. Ja ainakin jossain vaiheessa kiitoksille oli joillakuilla tietty porras. Esimerkki: yksi kysyy ja kolme vastaa. Sitten kysyjä kiittää sitä yhtä, jolta sai ratkaisevan vinkin. Joo-o. Ja kaupanpäällisiksi joskus joku saa erityiskiitokset ratkaisevimmasta vinkistä. Vielä toinen ääripää: yksi kysyy ja kolme vastaa. Kysyjä ei vastaukset saatuaan kommentoi mitenkään, on varmaan vain tyytyväinen vastauspalvelusta.
Mikään "laki" ei tietenkään muuta käyttäytymistapoja. Se on geeneissä tai muuten vaan perittyä tai joskus jopa itse opittua.
15. kjk19.5.2011 klo 07:15
pelaaja,
Geeneissä? Eihän geeneissä tuollaisia eroja voi olla! Meillehän on juuri hiljakkoin jopa TV:ssä opetettu, ettei edes rotuja ole olemassa! No, politiikka sikseen ;-)

Vaan eivätköhän tuollaiset kiittämishommat kuitenkin ole pääasiassa opittuja. Ennenvanhaan kotona opittuja; nykyäänhän kotiopetus on useimmissa perheissä lopetettu ja siirretty koulun vastuulle.

Eikäpä tuollainen käytös mitenkään rajoitu kiittämiseen. Esim. julkisissa kulkuneuvoissa monet tunkevat joukon läpi mitään sanomatta, korkeintaan muristen. Toiset taas pyytävät kohteliaasti anteeksi ja kysyvät onko paikka vapaa. Opittuja juttuja kaikki!

Vaan kyllä minä silti uskon, että täällä saitilla järkiperustelut toimivat; senverran on porukka kuitenkin valikoitunutta. Kun ei ristikonratkaisu vissiin ihan pahimpien häiriköiden hommaa liene :-)
16. Marco Poloinen22.5.2011 klo 20:28
kjk,

säikeen avaajana tunnet varmaan erityistä mielenkiintoa mainitsemiasi saitin lakeja ja käytöstapoja kohtaan. Useissa yhteyksissä olet tehnyt tiettäväksi mikä kenenkin käytöksessä ja kommenteissa on oman egon pönkittämistä. Samoin olet toistuvasti esitellyt työelämässä tekemiäsi vallankumouksellisia havaintoja ja ideoita, jotka semmoisenaan sopivat varmaankin joka paikkaan ja tilanteeseen. Jne.

Sanomattakin lienee selvää, että omassa toiminnassasi ei ole kyse 'egon pönkittämisestä' vaan vilpittömästä halusta tuoda valoa täällä pesiville vanhoillisille kaniikeille ja muille paavillisille, joilla ei tällaista työelämästä - yleensä elämästä - kotoisin olevaa ymmärrystä ole hallussa, ja joiden ajatustoimintaa kyseinen puute jatkuvasti rajoittaa. Tämän jalomielisyytesi rinnalla kutistuvat todella pienimerkityksellisiksi ne lukuisat surkeat räpellyssäikeet, joissa näitä käytösasioita vuosien mittaan on saitilla käsitelty.

Vapaus- ja vastuukäsityksesi näyttävät vaihtelevan eri tilanteissa siinä määrin luovasti, etten tällaisena jäykän luokan edustajana ole päässyt niistä täysin perille. Suora puhe näyttäisi kuitenkin olevan - ainakin toisiin päin - suosiossasi. Mitäpä sitä suotta pyöristelemään.

Vaikka pitkät tarinat ovat puuduttavia eikä vanhoja huvita kaivella, suosittelen silti asioiden taustoihin perehtymistä. Ainakin mieluusti siinä vaiheessa, kun tekee mieli jatkaa ihmisten nimittelemistä. Perehtymiseen on tarvittaessa apua usein mainitusta Jukkiksen koosteesta:

_http://drzf55.angelfire.com/listoja.html (edestä viiva pois)

Ylläolevasta tarinoinnistani lienee pääteltävissä, ettemme ehkä sittenkään ole kaikissa asioissa ihan "samoilla linjoilla". Samoin se, että joskus metsä vastaa niin kuin sinne huutaa.

M.O.T.
17. Marco Poloinen22.5.2011 klo 21:19
Ai niin, hymiö unohtui. Sillähän ne kaikki ilkeydet kuittaantuu, vai mitä? ;-D
18. kjk22.5.2011 klo 21:46
Marco Poloinen,

"M.O.T."
???
Mitä hittoa täällä oikein pitäisi muka todistaa? Tai voisi?

Ehkä meillä tosiaan on erona tuo jäykkään/vähemmän jäykkään luokkaan kuuluminen. Ja minua on alusta lähtien häirinnyt teidän jäykkien linja -taas henkilökohtainen mielipide- yrittää istua kahdella tuolilla: Laatia sääntöjä ja naulata kiskoja saitille, jossa ei sääntöjä eikä kiskoja voi olla! No, epävarmuuden kauhu ja muutosvastarinta ovat niitä töissä oppimiani -ei yhtään uusia eikä vallankumouksellisia- juttuja. Mutta senverran pitkään niitä tuli tahkottua, että alitajuntaankin asti ne menivät. Ja niinpäin, että bussi, jolla on kääntyvät etupyörät, on monissa asioissa ratikkaa etevämpi :-)

Säännöistä: Kuten jo jossain säikeessä totesinkin, niin selkeyttävät säännöt -ne best paractices- ovat ristikon laadinnassa ihan paikallaan ja varmasti parantavat ristikoiden keskimääräistä tasoa. Mutta eivät ne _voi_ olla tärkeämpiä kuin muna-anjovisvoileivät, vaikka olisitte säännöistä keskustelleet miten monta vuotta :-)

Saitin kirjoittelusäännöt tietenkin loisivat turvallisuuden tunnetta ja sitä kautta mukavuutta. Mutta kun sitä turvaa ei oikeasti kertakaikkiaan ole! No, jo riittää tästä asiasta saarnaaminen. Osa ihmisistä on busseja, osa ratikoita, ja kumpiakin tarvitaan.

Jos nimittelyllä tarkoitat, että nimitin RA:ta pöljäksi, niin se oli minun mokani. Moka sikäli, että kalenterini oli viikon pielessä: minä olin tässä viikonlopussa, mutta säie viime viikonlopussa. Mokaani pyysin RA:lta anteeksi.

Tilastoista: jos olisin ilkeä, niin vetäisin esiin kärpästen mielipiteen ruuan laadusta :-) Vaan enpähän vedä. Toteanpahan vain, että eräälle toiselle saitille kirjoittamieni viestien määrällä menisin tuolla listalla kymmenenneksi. Ilman, että vielä olisin joutunut siellä koko aikana kinaamaan yhteensäkään niin paljon, kuin täällä jo tähän mennessä. Kullakin saitilla on oma kulttuurinsa, ja minä näytän olevan vähän allerginen täkäläisille kiskoille :-)

Takaisin tuohon "M.O.T."

Minä en tällä jutulla kuvittele todistaneeni yhtään mitään, olenpahan vain esittänyt yhden mielipiteen, joka perustuu siihen parhaaseen tietoon, joka minulla tänään on. Enkä yhtään väitä, että se olisi yhtään parempaa kuin jonkun toisen tieto. Saati sitten, että olisi edes oikeata; voinhan minä olla täysin metsässäkin, niinkuin olin sen IS viikonlopunkin kanssa. Ja egon pönkittämistähän tämä minunkin kirjoitteluni tietenkin on, niinkuin meidän kaikkien muidenkin. Mutta minusta näissä pönkittämisissä on ainakin aste-ero: sinä ja minä keskustelemme saitin yhteisistä asioista, ja keskustelulla _saattaa_ olla jotain yhteishyvää tulosta. Taisitten ei. Mutta kuka hyötyy siitä, että joku kertoo saaneensa ristikon valmiiksi kello 8:36?
19. kjk22.5.2011 klo 21:52
Hymiöstä:
Ei kai ne ihan kaikki ilkeydet hymiöllä kuittaannu, mutta on se hymiö aina ainakin osoitus, ettei kaiken ihan niin haudanvakavaa tarvitse olla :-D
20. Marco Poloinen22.5.2011 klo 22:13
No niin, mielipiteissä tapahtuu lähentymistä. Kohta voidaan päästä käsiksi luottamuslauseäänestykseen.

M.O.T. -asemoinnissa mokasin (tuli turha väli); tarkoitin sillä viimeistä kappaletta, tai paremminkin viimeistä lausetta.

Ketä haittaa, "että joku kertoo saaneensa ristikon valmiiksi kello 8.36?" Meinaatko alkaa naulata kiskoja - vapaalle saitille?

Puuduttavia nuo pitkät jutut! ;-)
21. kjk22.5.2011 klo 22:22
Ties vaikka perustettaisiin hallitus, niinkuin kokoomus ja vasemmistoliitto ;-)

Mutta tuo 8:36 oikeasti haittaa hyvinkin monia, vaikkei minua ihan kauheasti; ei ainakaan niin paljon, että lähtisin toverikurittamaan tai kiskottamaan. Mutta suunnilleen ainakin joka toisessa HeSa-säikeessä joku toteaa ne ja analyysit itsekehuksi; viimeksi tässä 2641:ssä. Ja osa ottaa sitämyöten herneen ihan kokonaan nenään. Ei hyvä!
22. Jaska22.5.2011 klo 22:28
Kiinnostaisi myös tietää, mikä on aikaisin sovelias kellonaika, jona voi kertoa saaneensa HS-ristikon täytettyä. Vai onko se soveliasta vasta kymmenen... kahdenkymmenen... kolmenkymmenen avunpyynnön jälkeen. Entä saako apua pyytää jo klo 8:36? Saisiko hätähuudon kajauttaa kohta kotiinkannon jälkeen?
23. Seitenvitonen22.5.2011 klo 22:35
Jaska,
Mitä menettää, jos jättää kertomatta? Kyseessähän ei ole nopeuskilpailu.
24. kjk22.5.2011 klo 22:43
Minähän jo annoin säikeen avaajalle erivapauden ;-) Vaan oikeasti: eiköhän se ole kirjoituksen sävy, joka vaikuttaa lukijoiden tulkintaan.

Mutta miksi pitää ylipäänsä kertoa ratkaissensa? Vaikka blogaaminen muotia onkin, niin ei niiden blogien lukeminen ole kaikkien himoharrastus. Jos välttämättä pitää blogata, niin eikö sille voisi perustaa oman pysyväissäikeensä, jota joka viikko jatkaisivat ne, joita kellonajat ja ristikon yleinen helppous / vaikeus kiinostavat? Muut voisivat sitten viikkosäikeessä rauhassa kysellä apuja ja auttaa.
25. aawee22.5.2011 klo 22:45
Minua ei kyllä vähääkään haittaa se, että jotkut kertovat aikaisin ratkaisseensa HS- ristikon! Ihan mukava lukea niitäkin kommentteja, siitä saa usein käsityksen ristikon vaikeusasteesta. Ketä se voi häiritä??!! Voihan ne säikeet jättää lukematta.
Itse vielä tahkoan uusimman kimpussa, mutta ei haittaa...eikä haittaa sekään, että jotkut ovat jo ratkaisseet ja kertoneet ratkaisseensa.
26. ?22.5.2011 klo 22:47
Olisiko viisainta aina kun antaa lisävinkin jollekin avunkyselijälle korostaa, ettei itselläkään vielä ole täynnä?
27. matts22.5.2011 klo 22:49
Se siitä saitin avoimuudesta...
28. kjk22.5.2011 klo 22:59
aawee,
Vaikkei sinua (eikä kovasti minuakaan) häiritsekään, niin luepa läpi vaikkapa puolen vuoden HS-säikeet ja tee tilasto, monessako niistä näitä "omakehuja" kritisoidaan. Pahimassa muistaakseni nimitettiin JuhaV:tä messiaaksi tjsp. Nostattaa turhaa negatiivienergiaa! Varsinkin, kun tuo Seitenvitosen kysymys on erityispätevä!
29. Marco Poloinen22.5.2011 klo 23:11
Eihän siitä ole kovin kauan kun HS-säiettä oltiin jakamassa kahtia; ärsyttäviin - ja ärsyttäviin. Aina joku kehuu liikaa tai esittää vaatimatonta, kyselee liikaa tai väärin, vastaa liian suoraan tai mutkikkaasti tai peräti pihtaa. Ja joku nyt yksinkertaisesti on välkympi ratkoja kuin joku toinen - ärsyttäähän se.

Totta on sekin, että esitystapa on joskus oleellisempi kuin itse asia.

Ärsyttävyydestään huolimatta vanha kauppiastapa sopisi minusta ainakin perusliikenneraiteeksi: Omaa tavaraa saa kehua, mutta naapurin tavaraa ei saa moittia.
30. aawee22.5.2011 klo 23:18
kjk,
en mie mitään tilastoja rupea tekemään vaikka (bio)statistiikkakursseilla olenkin ollut. Oman mielipiteeni ilmaisin, enkä edelleenkään voi käsittää, miksi joillekin on niin vaikea käsitellä ajatusta, että jotkut ratkaisevat ristikkonsa aikaisemmin kuin muut. Ja kertovat siitä muille. Onhan se "ristikkokeskustelua" siinä missä muukin, miksi sallitaan vain avunpyynnöt?
31. työmies22.5.2011 klo 23:27
Olen minäkin joskus aiemmin täällä todennut,
ettei minua haittaa yhtään, kun joku kertoo milloin
on ristikon ratkaissut tai miten helppo tai vaikea
se on hänelle ollut. Miksi sen pitäisi haitata ?
Minä olen aina osannut iloita myös
toisten onnistumisista.
Tiedän kyllä, että se ei taida olla kovin
tyypillistä suomalaisuutta. Valitettavasti.
32. kjk22.5.2011 klo 23:38
aawee,
Minä tuppaan vaakaamaan asioita. Ja vaimo väittää -vissiin ihan oikeutetusti- että minä olen automaattitilastoija. Niinpä minä pistän vaakakuppeihin ne valmistumisilmoitukset toiselle puolelle ja nämä nenäherneet toiselle puolelle. Ja kysyn, niinkuin Seitenvitonenkin, että mitä kauheaa tapahtuisi näille valmistumisilmoittajille, jos eivät pääsisikään ilmoitustaan tekemään. Kun se ilmoitus väistämättä -oikeutetusti eli ei- aiheuttaa melkoisesti pahaa verta siellä toisella puolella.
33. RA22.5.2011 klo 23:45
Ja kuitenkin apuja pitäisi saada nopeasti! Usein HS-säikeessä jo perjantaina aamupäivällä ilmestyvät ensimmäiset lisävinkkien kyselyt. Kuinka salata ratkaisseensa (ettei vaan kenellekään tulisi paha mieli) ja toimia samalla avuliaana auttajana (ettei vaan kenellekään tulisi paha mieli)??
34. aawee22.5.2011 klo 23:46
kjk,
minä itse en kuulu niihin, jotka ensimmäisinä saavat ristikkonsa valmiiksi. Mutta en vaan käsitä, miksi se on joillekin niiiin vaikeaa lukea ensimmäisten ilmoituksia ristikon valmistumisesta. En vaan käsitä.

Hyvää yötä kaikille ihan tasapuolisesti:)
35. kjk22.5.2011 klo 23:57
RA,
Semmoista se on, meidän tämmöisten kanssa :-)

Vaan kyllä minä joskus olen jotain jeesannut, vaikkei ristikosta ole ollut kuin yksi nurkka valmis. Jos kysymys on osunut sopivasti sellaiseen osaan, jonka tukevuudesta voi olla varma. Tiedä sitten, ovatko jotkut kuvitelleen ristikkoni olevan täysvalmis; ei olla ainakaan vielä messiaaksi haukuttu!

Mutta ihan oikeasti: miksei näille kellottajille ja taivastelijoille ihan ikioma pysyväissäie?
36. Wexi22.5.2011 klo 23:59
Kas kas. jutustelu saanut oikein eeppiset mittasuhteet.

Huomaan kupletin juonen käsittelevän...no ei oikeastaan mitään. Tai ei oikeastaan sitäkään.
Mutta mikäs siinä, on hyvä vähän tuuletella.
37. Jaska23.5.2011 klo 00:00
Mitä kauheaa tapahtuisi valmistumisilmoitusten vastustajille, jos he eivät saisi estettyä ilmoittajia pääsemästä tekemään ilmoitustaan? Ei mitään. Tuskin kukaan edes lopettaa HS-ristikkojen ratkontaa.
38. työmies23.5.2011 klo 00:05
Tämä taitaakin olla vakavanpaa kuin luulin.
Ihan selvästi ennen klo 7 tullut valmistumis-
ilmoitus aiheuttaa joillakin unettomuutta, hikoilua eikä
suolikaan toimi.
Yllättävästi järisyttää arkipäiväistä elämää.
39. kjk23.5.2011 klo 00:27
Jaska,
Eihän kysymys ole kenenkään estämisestä! Chattailkoot nämä vuodattajat omassa porukassaan ja omassa säikeessään ihan vapaasti. Mutta jos pitää puoli valita, niin helpompi minun on näitä ärsyyntyjiä ymmärtää kuin noitä pakkovuodattajia. Vaikka kannatettavia eivät ole kumpikaan.

työmies,
Joku viisas on sanonut, että "Maailma on!" Ja kun maailma nyt on niin, että jotkut ottavat herneen nenään valmistumisilmoituksista, niin miksi ärsyttää heitä turhaan? Ajavat vielä vihapäissään kolarin aamulla kauppaan mennessään ;-)
40. Jude23.5.2011 klo 00:35
Tuo kjk:n idea on todella loistava! Samalla voisi luoda oman säikeensä kaikille inhottaville ristikon analysoijille, ovelien vihjeiden puolustajille ja muille, jotka vain omaa egoansa pönkittäen aiheuttavat katkeruutta meissä huonon itsetunnon omaavissa ratkojissa.

Näin kaikilla olisi ihan ikioma säie ja kaikki eläisivät onnellisena elämänsä loppuun asti. Sen pituinen se.
41. Wexi23.5.2011 klo 01:06
Jude.

"...Näin kaikilla olisi ihan ikioma säie..."

Vaikka rakastankin omaa ääntäni, niin turinointi itsensä kanssa pitkän päälle ei oikein, tietsä silleen, natsaa.

Vuoropuhelua olen tietysti käyty ilman muiden läsnäoloa, mutta silloin on jo kyse orastavasta deliriumista.
42. Wexi23.5.2011 klo 01:08
käyty -> käynyt.
43. Jaska23.5.2011 klo 12:44
Erillinen ristikontäyttöajanilmoitussäie (29-kirjaimisena mukava ristikkosana) on hyvä idea ja helpottaisi ratkaisemattomasti (= se ei valitettavasti silti nopeuttaisi ratkontaa) monen ärtyneen ratkojan elämää.

Ehdoton sääntö n:o 1: säiettä ei saa aloittaa ennen kuin ristikon palautusaika on päättynyt. Näin vältetään riski viimeistenkin matti/maijamyöhäisten avunpyytäjien ärsyttäminen. Aivan hirveä ajatus olisi säikeen vapaa aloittamisajankohta. Kuin ilkkuen sen otsikko saattaisi silloin komeilla perjantai-aamuna ristikkopuolen ylimpänä raivostuttaen varsinaisen HS-säikeen avaajan.
44. RA23.5.2011 klo 13:15
Ei sääntöä ilman poikkeuksia...
Jaskan ehdoton sääntö n:o 1 / poikkeukset:

- HS-säikeen saa aloittaa koska tahansa, kunhan korostaa, ettei itselläkään ole vielä täynnä
- HS-säikeen saa aloittaa koska tahansa, kunhan ei puolella sanallakaan kerro mitään oman ratkonnan etenemisestä (poikkeuksen poikkeus: itselle vaikeaksi saa sanoa ja korostaa keskeneräisyyttä - mietintämyssy-vertauskuva luo aina leppoisaa tunnelmaa)
- HS-säikeen saa aloittaa koska tahansa, jos on
HS-Mielensäpahoittajien yhdistyksen hyväksymä virallinen SäikeenAloittaja
- HS-säikeen saa aloittaa koska tahansa, kunhan ei mitenkään arvioi eli ANALYSOI (hyi!) ristikkoa
- HS-säikeen saa aloittaa koska tahansa, jos tekee sen ehdottoman vilpittömillä motiiveilla; kaikilta oman hännän nostajilta, egonsa pullistelijoilta, rehvastelijoilta, kaniikeilta, paavillisilta, urautuneilta kuurian jäseniltä evätään puheoikeus

Ehdotan, että näitä sääntöpoikkeuksia noudatetaan myös HS-keskustelun jatkuessa avauksesta eteenpäin. Esimerkiksi, kun joku kysyy lisävinkkiä ja sitten joku vastaa.
45. kjk23.5.2011 klo 14:03
Hei, ettekö te osaa lukea, vai onko vain luetun ymmärtämisessä ongelmia?

Se ristikontäyttöajanilmoitussäie olisi yksi ja ainoa; avattaisiin nyt ja jatkuisi hamaan vuosituhannen loppuun. Silloin ei kukaan edes vahingossa näkisi näitä aikoja, jollei tieten tahtoen menisi katsomaan.

Sitten voisi olla samanlainen koiranulkoilutussäie, jossa eläinten ystävät pääsisivät kertomaan, millaisella lenkillä ja millaisessa säässä tällä kertaa ollaan oltu. Mahdollisesti muutama muukin tällainen pysyvä tilityssäie.

Ja sitten olisi kullakin ristikolla oma säikeensä, jossa pohdittaisiin _sen_ ristikon asioita. Ilman noita yllä olevia puffeja ja tilityksiä!
;-) kjk
46. Jaska23.5.2011 klo 15:10
Siis yksi ainoa maratonsäie. Se ei eliminoi sitä mahdollisuutta, että joku jatkaa sitä perjantai-aamuna klo 6:00. Ja siinähän se otsikko taas iskeytyy klo 7:00 ärsyttävälla voimalla päin HS-säikeen avaajan näköä. Ja sitten hän saattaa päätellä aivan oikein, että joku ilmoittaa ratkaisseensa uuden Auliksen. Tähänkö hieno idea kaatuu?

Onneksi ei. Ongelmaan on ratkaisu. Minulta kului sen keksimiseen viisi sekuntia. Avataan tämä eternellisäie ylläpidon suosiollisella luvalla muut asiat -puolelle.
47. RA23.5.2011 klo 15:38
... ja aina kun sinne joku laittaa oman aikansa, niin hänen pitää laittaa heti perään jotakin johonkin muuhun säikeeseen... ettei tuo ajalla rehvastelu näy edes etusivun laatikossa (missä näkyy viimeisimmän viestin alku).
48. kjk23.5.2011 klo 15:43
Jaska,
Höh, eihän se säikeen päivitysaika kerro, _mitä_ on päivitetty! Voihan siellä joku raportoida, että sai juuri viimejouluisen suurristikon valmiiksi :-)

Ja jos säie on jossain muulla puolella, niin sinne tuskin monikaan eksyy. Siis jos ehdotus oli vakavissaan tehty?
49. Jukkis23.5.2011 klo 15:51
Noinkohan tässä säikeessä on yhtäkään vakavissaan tehtyä ehdotusta?
50. kjk23.5.2011 klo 15:54
Jukkis,
Kyllä! Kyllä minä tuon ristikontäyttöajanilmoitussäikeen kanssa olen ihan vakavissani.
51. RA23.5.2011 klo 15:54
Vielä ehdottaisin, ettei ratkaisuaikoja töksäytellä missään semmoisenaan. Viestiin on korrektia AINA lisätä esim.:

- Ei tämä yleensä näin nopeasti suju, mutta tällä kertaa...
- Yleensä en näitä saa täyteenkään, mutta tällä kertaa...
- Jotenkin ihmeellisesti tämä alkoi ratkeamaan...
- Sattumalta keksin muutaman sanan ja itsenikin hämmästykseksi...
- En ole todellakaan mikään messias, mutta jostakin syystä tämä ratkesi...
52. +23.5.2011 klo 15:56
- Olen ratkonut näitä vuosia ja aina joskus onnistun näin...
53. +23.5.2011 klo 16:42
- Toivottavasti kukaan ei luule, että ratkon näitä kellon kanssa. Itseänikin inhottaa tällainen nopeus, joka on onneksi hyvin harvinaista.
54. Seitenvitonen23.5.2011 klo 16:44
Jaska, RA,
Ironia on taitolaji. Olen itsekin joskus lumoutunut omasta nokkeluudestani, mutta vähäisemmän koulutukseni takia sananvarastoni on jäänyt puutteelliseksi. Mietin tässä, tuliko loukattua jonkun tunteita kommentilla (2641) 21.5. klo 18.52.
Olen aiemmin arvostanut asiallisia mielipiteitänne. Toivottavasti voin jatkossakin lukea sellaisia.
55. Jaska23.5.2011 klo 17:15
ItseKIN? Tarkoitatko Seitenvitonen, että RA ja minä lumoudumme omasta nokkeluudestamme? Sehän ei ole enää ironiaa, vaan avoin yritys loukata. Mutta minäpä en loukkaantunut! Mitähän se merkitsee? Sitäkö, että Seitenvitosen peittelemätön omalumoutumisvihje pitää paikkansa? Täytyypä funtsia. Gnothi seauton, sanoi 1/7.
56. Marco Poloinen23.5.2011 klo 17:50
Seitenvitonen, kjk, ym.,
ilman mitään sarvia ja hampaita, minusta tuntuu siltä, että suhteellisen marginaalisesta ilmiöstä on vähän tekemällä tehty iso ongelma. Ehkäpä nuo pehmoironiat jotenkin liittyvät juuri asioiden suhteellisuuksiin.

Hitusen ihmettelen tuollaisesta "valmistumisilmoituksesta" loukkaantumista ihmiseltä, joka käsittääkseni jo tehtyään päätöksen säikeeltä saatavien apujen hakemisesta on joutunut myöntämään itselleen, ettei yksin pärjää. Ja että todennäköisesti saitilla on kokeneempia ja/tai nopeampia ratkojia.

Säilyttääkseen nykyisessä megalomaaniyhteiskunnassa edes jossain määrin mielenrauhansa on joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin päästävä sinuksi omien vahvuuksiensa ja heikkouksiensa kanssa. Kun tasonsa tietää - ja myöntää - voi tuommoiset pikkukiusat (ja usein isommatkin) ohittaa huonommuutta tuntematta olankohautuksella. Todennäköisesti moni säikeellä apuja aneleva hakkaisi kyseiset nopeamminratkojat jossain toisessa lajissa 6-2.

Jos taas näyttää olevan kyse pelkästä - ja jatkuvasta - elvistelystä, johon sisältyy selvää toisten vähättelyä, siihen kannattaa varmaan suhtautua niin kuin provoiluun muutenkin. Eli ei mitenkään. (Kokemuksesta tiedän, ettei se aina ole helppoa.)

- Nimim. "Keskikastin kovisratkoja" -
57. Seitenvitonen23.5.2011 klo 17:56
Jaska,

Kiva,ettet loukkaantunut. Tällä ikää ei ole viisasta hankkia vihamiehiä. Mitäpä, jos palattaisiin muihin aiheisiin.
58. Wexi23.5.2011 klo 17:56
Siis onko tarkoituksenne saattaa shakkikelloni virattomaksi, te kelvottomat, juuttaat? (ainoa kätevä tapa kontrolloida pissi- ja tupakkatauot).
59. Wexi23.5.2011 klo 18:30
Nosce te ipsum!

[Tervehdys Jaska.
Teini-ikäisenä tunsin kaverin, joka kävi "oppikoulua", ja joka tokaisi minulle tuon ylläolevan, opettajaltaan latinaksi oppiman. Muistan sen jostain syystä vieläkin (vuodelta -70).
Kun näin kommenttisi (23.5.2011 klo 17:15), niin utikkana tietysti Googleen. Nähtyäni loppupontesi tuotoksen Wikipediasta, aivan hätkähdin.

Se on muuten pirun hyvä "kommentti" tiukalla katsekontaktilla ja kevyellä sormenheristyksellä.)
60. pelaaja23.5.2011 klo 19:43
Voi mahoton.
Vuonna 2008 lyötiin kiilaa hooässäläisten ja muitten väliin (niinkuin sitä ei muutenkin olisi ollut ja on silti vieläkin). Ja nyt lyödään taas kerran kiilaa myös hooässän 'oman' porukan uusien ja vanhojen naamojen väliin oikein tosissaan. Hyh hyh. Ja aika pienellä porukalla loppujen lopuksi. Onneksi olen (jo) sen verran omalumoutunut, ettei tarvii tän enempää ottaa kantaan kummalllisuuksiin.
61. O23.5.2011 klo 20:10
pelaaja.
Minäkin olen ihan nätisti vain lukenut.
No comments.
62. pelaaja23.5.2011 klo 20:23
O,
joo, jännä nähdä kuitenkin sitten, että miltä uudenuusi malli näyttää. Katseella seuraaminen (lainaus Seitenvitoselta ;-))varmaan sallittua. Siihen se kuitenkin aika monelta saattaa jäädä. Tai ainakin joltakulta.
63. Jondalar23.5.2011 klo 21:06
Aamun kommenteissa ei saa edes vahingossa, vaatimattomuutta teeskennellen, paljastaa ristikon jo täyttyneen. "Normaalia helpompi, jäähän aikaa koiran kuskailuun" tai "viimeisenä täyttyi oikea yläkulma", "sama täällä, toivottavasti ensi perjantaina kinkkisempi". Käyttämäni sanonta 'yhdellä istumalla' on yhtä venyvä kuin poronkusema, se riippuu rakon suuruudesta.

Pelaaja, O; 75 ja minä seurataan tykitystä katseella. Oikeastaan hersyvän hauskaa sanailua, jollaista tuskin kuitenkaan silmästä silmään kehdattaisiin käydä. Virtuaalimaailmassa ollaan helposti toistensa kraiveleissa.
64. kjk23.5.2011 klo 21:09
Marco Poloinen & Co,
Puhutte marginaali-ilmiöstä. Kehoitin jo aaweetä lukemaan vaikkapa puolen vuoden HS-säikeet ja tekemään tilaston siitä, monessako niistä joku on kritisoinut näitä aikafriikkejä ja muita omakehujia. Itse en nyt (ainakaan tälläerää) viitsi sellaista tehdä, mutta joku marginaaliksi väittävä voisi! Ja jos niitä kritiikkisäikeitä on -kuten minä muistelen- melkoisen suuri prosenttiosuus, niin ei koko syytä voi vierittää herkkähipiäisille lukijoille (joita niitäkin kyllä on); kyllä syytä on silloin toisellakin puolella.

Mutta eihän _tällä_ saitilla mikään voi olla pielessä, siitä on kuuria pitänyt huolen. Mitään korjattavaa ei ole, koska sellaista ei _voi_ olla. Ja sillä on kaikki muutokset torjuttu!
65. matts23.5.2011 klo 21:56
Voe voe sentäs! Kyll elo on vaikeeta!
66. Marco Poloinen23.5.2011 klo 22:07
Äläpäs kjk nyt höyryä! Co:n puolesta en osaa sanoa, mutta omasta puolestani voin ilmoittaa, että siellä HS-säikeellä voitte minun puolestani muokata makkaran tasan tarkkaan mieleiseksenne. Ihan niin kuin siellä on tehty tähänkin asti. Senkun rätkäytät mieleisesi säikeen pystyyn ja jaat vuohet ja lampaat karsinoihinsa. Sitä ei takuulla mikään (olematon) kuuria ole estämässä.

Itse asiassa minua alkaa ihan kohta tosissaan tympiä nuo kaniikki- ja kuuriajuttusi. En väitä, että olet typerä, mutta siltä osin juttusi ovat!
67. Marco Poloinen23.5.2011 klo 22:09
Ilman hymiötä.
68. kjk23.5.2011 klo 22:46
Marco Poloinen,

Säikeessä HS 2641
Lähettäjä: lopettelijatar 23.5.2011 klo 20:49

"Ehkäpä täällä on sellainen pieni sisäpiiri, joka ei oikein tykkää satunnaisista vieraista, kuten minusta, mutta yleisesti sanoen ilmapiiri on oikein mukava."

Minulle täysin tuntematon tämä lopettelijatar, mutta kuten näet, on hänkin havainnut tämän kuurian. Ja siksi jossain viestissäni puhuin siitä uuden ihmisen tulosta firmaan. Uusi ihminen näkee, te vanhemmat olette niin fakkiutuneita ja klikkytyneitä, ettette näe.

Myös ilman hymiötä.
69. si-tee-raaja23.5.2011 klo 22:50
Säikeessä HS 2641
Lähettäjä: lopettelijatar 23.5.2011 klo 20:49:

"..., mutta yleisesti sanoen ilmapiiri on oikein mukava."
70. Marco Poloinen23.5.2011 klo 23:23
kjk 22.5. klo 21.46:

"Minä en tällä jutulla kuvittele todistaneeni yhtään mitään, olenpahan vain esittänyt yhden mielipiteen, joka perustuu siihen parhaaseen tietoon, joka minulla tänään on. Enkä yhtään väitä, että se olisi yhtään parempaa kuin jonkun toisen tieto. Saati sitten, että olisi edes oikeata; voinhan minä olla täysin metsässäkin, niinkuin olin sen IS viikonlopunkin kanssa. Ja egon pönkittämistähän tämä minunkin kirjoitteluni tietenkin on, niinkuin meidän kaikkien muidenkin."

Minä puolestani totean, että jokainen joka uskoo olevansa messias, ei sitä välttämättä oikeasti ole. Kyseessä voi olla myös harha.

Lopettelijattarelta voinet varmistaa - näin uskon - että hän tarkoitti nimenomaan HS-säiettä. Itse en ratko Hesarin ristikoita, eikä minulla nykyisin ole mitään kiinteää yhteyttä ko. säikeisiin. Lueskelen toki silloin tällöin. Ja toivotan hyvää jatkoa!

Osallistumiseni tällä säikeellä asian käsittelyyn perustui lähinnä välityskuvitelmaan ja öljyn valamiseen laineille. Ei ollut ensimmäinen kerta kun epäonnistuin.

Muuten olen sitä mieltä, että jos "uusi ihminen" aikoo saada joitain mielestään positiivisia uudistuksia aikaan, paras mahdollinen tapa ei ole ensitöikseen haukkua entiset "vanhemmat" ihmiset ja julistautua tietäjäksi ja näkijäksi.
71. Wexi23.5.2011 klo 23:33
kjk

Olen tässä sivusta seuraillut hihitellen vääntöä. Nyt Kepeys on katoamassa jutusta. Älä nuori mies stressaa "näillä" ittees.

Tuossa edellä (23.5.2011 klo 22:46) olet lainannut Lopettelijatarta, mutta irroittanut lauseen asiayhteydestään, ja antanut sille synkemmän kehyksen, kuin se ansaitsee (lueppas hyvä mies se ajatuksella).
Se ei ole hyvän tavan mukaista.

Lopettelijatar sanoi viehättyneensä eräiden henkilöiden vihjeistystaitoihin. Usein niitä "mukavia" vihjeitä on antamassa samoja ihmisiä, joita täällä nyt arvostelet.

Itse olen vaihtelevasti viihtyillyt "täällä" muutamia kuukausia, ja ei kaikki aina silmää miellytä, mutta ne on helppo sivuuttaa.
Niin kuin nyt nuo sinunkin "uudistuksesi".

Mutta yksi asia kyllä tympii. Tuot esille tavan takaa törmänneesi työelämässä joihinkin ongelmiin, joita olet harjaantunut ratkomaan.
Sori nyt, mutta miellän sen ylenkatseeksi, ja hiukan holhoavaksikin asenteeksi.

Onks ne muuten työelämässä vörkkineet sun juttus. Alkaa arveluttamaan, josko joku asia heijastelee tänne asti.

Otahan rennompi ote, ja rauhoitu. Kyl se siitä, kun vähän vartut.
72. kjk24.5.2011 klo 06:43
Marco Poloinen,
Minä taas en juuri muita säikeitä täällä ole lukenut kuin HS:ää. Mutta niinkuin vaimo sanoo: minä olen automaattitilastoija. Ja minun automaattitilastoni väittää, että siellä näitä "herkkähipiäisiä" on niin paljon, että kyllä heidän valituksilleen jotain perustettakin on.

Ja uskoisit nyt jo, että uusi ihminen näkee sellaista, mille vanhat ovat turtuneet. Eikä siinä tarvitse olla mikään näkijä!
73. kjk24.5.2011 klo 07:22
Wexi,

Juu, oikeassa olet, katoamassa on, kepeys.

Vaan harmittaa, kun täällä saitilla käytetään tasan kaikki oppikirjojen keinot muutoksen vastustamiseksi ja/tai suljetun klikin suojaamiseksi ulkoiselta uhkalta. Minä kun arvostan älyllistä rehellisyyttä -ainakin uskon arvostavani-, niin en voi niitä keinoja arvostaa.

Ja jos/kun nämä hyvät vihjailijat ovat samoja arvostelemiani, niin silloin toivoisin arvosteltujen miettivän tätä:
-----------------
Lähettäjä: Seitenvitonen 22.5.2011 klo 22:35

Jaska,
Mitä menettää, jos jättää kertomatta? Kyseessähän ei ole nopeuskilpailu.
-----------------
Minusta tuo on koko tämän säikeen viisain lause!

Työelämässä sain muutaman vuosikymmenen muokata duuniympäristöni oman makuni mukaiseksi. Ja kun tulosvastuu oli sellainen, että tuoli lähti alta 10 minuutissa, ellei homma pelannut, ja se tuoli siellä useamman vuosikymmenen kuitenkin pysyi, niin ehkä jotain tein oikeinkin. Ainakin arvostin sitä rehellisyyttä!

Eikä tämän saitin tapakulttuuri rankinglistallani vieläkään muna-anjovisvoileipää voita ;-)
74. Jondalar24.5.2011 klo 07:59
Samaa mieltä ollaan kuin Marco ja Wexi ja moni muu. Paavillisuutta, kuurioita, guruja, vanhoillisuuteen klikkiytyneitä, rationalisoinnin muutosvastaisuutta; ei edes pikku-ukkoja tervejärkinen täällä huomaa. Tyhjänpäiväistä jankutusta sitäkin enemmän.
75. kjk24.5.2011 klo 10:13
Jondalar,

Kauneus on katsojan silmässä! :-D
76. Wexi24.5.2011 klo 12:16
Sitä kauneutta ei itse näe. En ainakaan minä ole niin notkea.
No joo.

HS-säikeen kautta eksähdin näille sivuille viime vuoden puolella. Nopeat ilmoittajat pistivät kyllä silmään, mutta pidin sitä täysyn harmittomana. Ei sellaista foorumia olekaan, jossa ei pikkuisen pullisteltaisi.
Taisin kerran irvileukana "heppailla", olevinaan shakkikellolla kellotetun ajan. Hupaisinta oli, että joku taisi sen ottaa tosissaan.

Tuota pikaa tuli kurkisteltua erilaisia säikeitä, joita on tosiaan moneen lähtöön.
Useat ovat löytäneet omat suosikkinsa, niin myös minä.
Ristikkoratkaisuihin liittyvät säikeet saivat jäädä taka-alalle melko nopeasti.
On säikeitä, jossa voi harjoittaa sanaleikeillä vuoropuheluakin. Avoimeksi irvistelyksikin äityvää, vuorovaikutteista "kikkastelua" käydään melko sopuisassa, toverillisessa hengessä.
Parhaana esimerkkinä pidän AKK-säiettä (jossa vieraillut pari kertaa), missä parhaimmillaan erkanee oikein hevosmiehen nauru, niin omista kuin muidenkin lohkaisuista.
Oppinut jopa aistimaan muutamien osallistujien mielenlaatua.
Löytyy runollisuutta, leikkimielisyyttä, tiedostavia tuntoja, mielen kirjoa lavealti.

Esiintyykö pätemistä? Tietysti esiintyy. Sehän on tällaisten foorumien polttoaine. Jos se on hiukankaan vuorovaikutteista, niin hyvä.

Esiintyykö saarnausta, jankutusta jne? Aivan varmasti esiintyy. Sitä ei pysty kahlitsemaan, eikä ole tarkoituskaan.

Loppukaneettina; Itse pitäisin rekisteröimistä ihan hyvänäkin ajatuksena.
Ei aivan anonyyminä pääsisi heittelemään mitä sattuu.
77. kjk24.5.2011 klo 12:51
Wexi, hyvää juttua!

Rekisteröitymisestä: Jos jokainen saitilla kävijä -tai siis kirjoittaja- joutuu väkisin rekisteröitymään ennen osallistumismahdollisuutta, se taatusti kaventaa kävijäpohjaa. (Onko se hyvä vai ei, onkin jo toinen juttu. Sanoi Kipling).

Minusta hyvää keskitietä täysvapauden ja pakkorekisteröinnin välillä edustaa esim. MikroPC:n palsta. Rekisteröityminen ja omalla nimellä esiintyminen on siellä edellytys, jotta voi täysin oikeuksin osallistua säikeisiin. Mutta kuka tahansa voi postata foorumille kysymyksen (tai minkä tahansa herjan) rekisteröitymättä, nimimerkillä NN. Siihen sitten vastaavat rekisteröityneet, jos hyväksi havaitsevat.
78. RA24.5.2011 klo 17:03
Yksi näkökulma näistä erilaisten ratkojien kirjoituksista tällaisella avoimella keskustelualueella: Kirjoitamme näitä myös laatijoiden nähtäväksi.

Monet laatijat sanovat, että on mielenkiintoista ja opettavaista lukea sekä omien että muiden laatijoiden ristikoita koskevia, nimenomaan ratkojilta tulevia kommentteja:

- millaiset vihjeet koetaan tylsiksi, huonoiksi tms.
- millaiset vihjeet tuottavat vaikeutta, hämmennystä tms.
- analyysejä koko ristikosta ratkojan kokemana
- ratkaisuaikoja ~ ratkaisuaikojen vaihteluvälejä

Esimerkiksi ratkonnan SM-kisoissa laatijatiimi kysyy ja tilastoi ratkonta-ajat kahdesta ensimmäisestäkin kotona täytettävästä ristikosta, vaikka niillä ajoilla ei ole mitään merkitystä jatkoonpääsyn kannalta.
79. Eki24.5.2011 klo 17:31
Täällä on tosiaan paljon laatijoita lukemassa mielipiteitä ja ne vaikuttavat kyllä ristikoiden sisältöön, eivät ehkä niin suorasti kuin joskus on pelätty (ristikot muka vaikeutuvat, kun täällä painotetaan vaikeita), mutta missään muualla ei vastaavaa määrää palautetta ole nähty.

Saitti on kokenut muutenkin reilun kahdeksanvuotisen elonsa aikana erilaisia jaksoja ja täällä kirjoittavista on esitetty monenlaisia vihjailuja. Sisäpiirin haukkuminen on yksi vakiojutuista ja että tiettyjä tahoja kehutaan kritiikittä ja toisia suomitaan säälimättä. Ja tietenkin joku on nähnyt, että toista mieltä olevia ei hyväksytä ja heidät halutaan ajaa pois.

Raivostuttavinta on, kun joku esittää hutaistun väitteen ja toinen siihen vastaa pitkästi ja perusteellisesti, niin huomaa, ettei tällaisia hyvin pohdittuja juttuja edes haluta lukea vaan vängätään vain sitä omaa asiaa. Tästä löytyy paljon esimerkkisäikeitä historiasta. Sanoohan Jorma Etto kirjoituksessaan, että suomalainen vastaa kun ei kysytä, kysyy kun ei vastata ja ei vastaa kun kysytään. Joskus on tuntunut siltäkin.
80. kjk24.5.2011 klo 20:06
RA,
Kirjoitat, että laatijat lukevat arvosteluja kiinnostuksella. Uskon tuon täysin, ja perustelusi ovat vedenpitävät. Mutta mutta...
------------------
Lähettäjä: kjk 17.5.2011 klo 09:54
Analyyseistä: Hyvä analyysi on hyvä, huono analyysi on kauhistus! Täällä on kumpaakin lajia, ja liiallinen vakavuus ja/tai oman hännän nostaminen kaatavat analyysin helposti tuohon kakkosluokkaan.
------------------
Se, että kirjoittaja tuntee asiansa hyvin ei vielä ole takuu siitä, että hän osaa kirjoittaakin siitä kiinnostavasti. Ja yksi ihan ensimmäisiä täällä lukemiani säikeitä oli sellainen, jossa joku -ilmeisesti satunnainen harhailija- nimitti yhtä tällaista analysoijaa messiaaksi. Ja sillä kerralla ymmärsin täysin tuon arvostelijan kannanoton!
81. kjk24.5.2011 klo 20:20
Eki,
Asiaa tuo sinunkin kirjoittamasi. Mutta taaskin mutta:
------------
Ja tietenkin joku on nähnyt, että toista mieltä olevia ei hyväksytä ja heidät halutaan ajaa pois.
------------
Mitenniin tietenkin? Minäkin olen kirjoitellut monillekin saiteille, ja tämä on ensimmäinen, jossa todella tulee tunne, että täältä _saatettaisiin_ yrittää ajaa pois ;-) Ja vaikka tilastoa väitetään vielä pahemmaksi kuin emävaletta, niin kyllä minusta tilasto tällaisissa tapauksissa kertoo enemmän totuudesta kuin sisäpiirin usko. Ellei kukaan sisäpiiriläisistä ehdi / viitsi / uskalla tehdä tilastoa esim. HS-säikeiden kellottajien arvostelusta, niin minä sen vielä jonain joutopäivänä teen. Teollisuudessa katsotaan katastrofiksi, jos sekundaa tulee yli 3%; saas nähdä, miten täällä käy :-)
------------
Sanoohan Jorma Etto kirjoituksessaan, että suomalainen vastaa kun ei kysytä, kysyy kun ei vastata ja ei vastaa kun kysytään. Joskus on tuntunut siltäkin.
------------
Ja siltä tuntuu nyt minustakin. Kukaan ei vielä ole esim. vastannut Seitenvitosen kysymykseen, joka edellenkin -näiden kahden hyvän lisäyksenne jälkeenkin- on tämän säikeen viisain juttu :-)
82. RA24.5.2011 klo 20:26
Joopa. Ehdinkin jo katua tuota analyysi-sanan lipsahtamista tekstiini.

"Analyysi" = ratkojan omin sanoin kertoma, yksityiskohtaisemmin ja laajemmin tiettyä ristikkoa käsittelevä omakohtainen juttu.

Ei minusta ole väliä, "osaako" ratkoja kirjoittaa vai eikö osaa. Ei ole väliä, käyttääkö ratkoja kuinka paljon sivistyssanoja vai eikö yhtäkään. Ei ole väliä, onko kielioppitermit halussa vai eikö ole. Ei ole väliä, onko ratkojalla "ristikkotermit" hallussa. Ihan sama!!

Kukin ratkoja kirjoittaa ihan niin kuin kirjoittaa. Kyllä siitä yleensä selvän saa, jos haluaa. Tämän vapauden soisin täällä säilyvän kaikilla tänne - lyhyesti tai pitkästi - kirjoittavilla ratkojilla. Ja laatijoillakin.
83. Wexi24.5.2011 klo 20:30
Ei mitään.
84. kjk24.5.2011 klo 20:39
RA:
------------
Ei minusta ole väliä, "osaako" ratkoja kirjoittaa vai eikö osaa. Ei ole väliä, käyttääkö ratkoja kuinka paljon sivistyssanoja vai eikö yhtäkään.
------------
Sinusta ehkei, mutta monille muille sillä vasta väliä onkin! Olet varmaan vähintäänkin lukenut, että normaalissa keskustelussa sanat ovat vähemmällä merkityksellä kuin esim. äänensävyt, ilmeet ja muu ruumiinkieli. Jos sanat ovat ristiriidassa noiden toisten kanssa, niin ne jäävät häviölle. Ihan sama pätee näissä analyyseissä keskimääräisen lukijan kanssa; vain insinöörisielut ja muut analyytikot osaavat keskittyä varsinaiseen asiaan sen esitysmuodosta suuria piittaamatta :-)
85. RA24.5.2011 klo 20:41
Minä kyllä luottaisin keskimääräiseen lukijaan.
86. Marco Poloinen24.5.2011 klo 21:53
kjk tänään 20.06 :
" Ja yksi ihan ensimmäisiä täällä lukemiani säikeitä oli sellainen, jossa joku -ilmeisesti satunnainen harhailija- nimitti yhtä tällaista analysoijaa messiaaksi. Ja sillä kerralla ymmärsin täysin tuon arvostelijan kannanoton!"

HS-säikeestä 2634:

Lähettäjä: Pähkinänsärkijä 3.4.2011 klo 21:16

Mikä Messias tämä "Juha N" onkaan?

Sirottelee tämän tästä yllättäen ja pyytämättä kourallsen helmiä meidän sikojen sekaan, melkein joka HS-ristikon keskusteluvitjaan (milloin ei joudu ojentamaan juuri kirjoittavaa ja muita tuhmia nimimerkkejä näiden ihka omien, nykäsvastaisten, mutta siis tietenkin väärien, mielipiteiden julkituonnista - nehän ovat tietysti sekä tehtävän laatijaa että korkeuksistaan vahtivaa nimimerkkiä loukkaavia).

Olemmeko edes noiden helmien arvoisia (Siis ne meistä, jotka kaikki emme heti ymmärrä tässä vitjassa ylistää ja kiittää noita hyvääpäivääkirvesvarttakatsauksia)?
- - -

Lähettäjä: Pähkinänsärkijä 4.4.2011 klo 23:00
- - -
[... sitten 'kiukuttelusta' ynnä muusta pyhäinhäväistyksestä: älkää nyt hermostuko, olen vain sitä mieltä, että nuo gurumme 'analyysit', joita aina kiirehditte ylistämään, eivät raaputettaessa tuo erityisesti mitään kontribuutiota keskusteluun - suoranaisia ratkaisujen paljasteluja lukuunottamatta. Uskon, että "Juha N":n turpea ego kestää pikku kritiikkini ilman banaaleja puolustuskommenttejannekin.]
_ _ _

Hienoa, kjk, että olet löytänyt hengenheimolaisen. Tyylistä voisi melkein luulla sivupersoonaksesi.
Aika moni kuitenkin oli tuosta(kin) ratkonnan Suomen mestarin analyysistä toista mieltä, eikä siinä mitään "suoranaisia ratkaisujen paljasteluja" löydy.
(Ko. mestari on kyllä taitoihinsa ja menestykseensä nähden eräs vaatimattomimmanoloisista tyypeistä mitä minua on vastaan tullut. "Turpea ego" -luonnehdinta sopii mielestäni kyllä huomattavasti paremmin teille "kommentaattoreille"!)

Mutta joo - kuka se mitäkin (osaa) arvostaa; mullakin on yksi tuttu, joka ylpeilee joka käänteessä sillä, että on kerran käynyt teatterissa ja silloinkin lähtenyt puoliajalla pois.
87. Eki24.5.2011 klo 21:56
"Mitä menettää, jos jättää kertomatta? Kyseessähän ei ole nopeuskilpailu."

En osaa sanoa, koska minua ei häiritse, jos joku ilmoittaa aikansa. Minua ei myöskään häiritse, jos joku on sitä mieltä, ettei pidä ilmoittaa aikaa. Minua häiritsee jonkin verran, jos nämä mielipiteet tai niiden esittäjät turhaan joutuvat nokkapokkaan tai pahempaankin. Ja jos ollaan ilmiriidoissa, sitten pännii kunnolla. Ei tämä harrastus ole tiukkapipoista hommaa. Ei tehdä siitä sellaista. Mutta toisaalta, yksi hyvä riidankylväjäkin siihen riittää.
88. Eki24.5.2011 klo 22:02
Olen samaa mieltä Juha N:n egosta: ei ole turpea! Ja otan osasyyllisyyttä hänen teoistaan: olen jopa kannustanut häntä kirjoittamaan, koska tämä saitti kaipaa hyviä ristikkoaiheisia tekstejä. Niitä ei voi olla liikaa.
89. matts24.5.2011 klo 22:20
Vaatimaton mielipiteeni Juha N:n olemuksesta on; joviaali, ujohko, viisas (sanan vanhanaikaisessa merkityksessä), leppoisa, myhäilevä, eipä juuri tuo itseään esille jne. (mutta havaintoni ovat vähäiset joten luotan muiden parempaan tuntemukseen!
90. Jaska24.5.2011 klo 22:22
Seitenvitosen kysymys, johon kjk viittasi, kuuluu:

"Jaska, mitä menettää, jos jättää kertomatta?"

Vastasin jo kysymykseen vastakysymyksellä toissayönä 00:00, mitä kjk ei tämäniltaisen 20:20 perusteella pitänyt riittävänä. Siispä sama selväsanaisemmin:

Ei menetä mitään merkityksellisempää kuin mitä mahdollisesti omaa huonommuuttaan ratkojana ja siitä johtuvaa kaunaa etevämpiä kohtaan tietoisesti tai tiedostamatta tunnustamatta kieltäytyvät menettävät lopettamalla heidän toivomaansa tulokseen johtamattomat sinänsä harmittomat purnaukset.
91. Wexi24.5.2011 klo 22:30
Vastasin myös klo 20:30.

Ei mitään.
92. Eki24.5.2011 klo 23:11
Saitin voi siis sulkea.
93. kjk25.5.2011 klo 07:40
Eki & matts,
Juha N:n egosta:
Toivottavasti noteeraatte sen, että _minä_ en ole ottanut mitään kantaa hänen egoonsa. Olen kertonut ymmärtäväni Pähkinänsärkijän kannanoton.

(Huom, Marco Poloinen, kertonut _ymmärtäväni_. Taas tuli RA:n uskon vastaisesti todistus siitä, että kirjoitettua tekstiä ei suinkaan lueta niinkuin asiat siihen on kirjoitettu, vaan reagoidaan siihen, miltä kirjoitus itsestä tuntuu! Ja taas tuli osoitus täällä vallitsevasta henkisestä epärehellisyydestä: En sanonut olevani samaa mieltä enkä varsinkaan löytäneeni hengenheimolaista.)

Ja juuri tästä syystä erityisesti nettikirjoittelu on taitolaji. En yhtään epäile luonnehdintojanne Juha N:stä, mutta kuten sanoin: Tuon yhden kirjoituksen perusteella _ymmärrän_ Pähkinänsärkijän kannanoton.

Enkä nyt viitsi jankuttaa, mikä tekee analyysist hyvän tai epähyvän.
94. kjk25.5.2011 klo 07:42
Jaska,
myös tekstin tiivistäminen on taitolaji. Tässä Wexi onnistuu paljon sinua paremmin!
95. kjk25.5.2011 klo 07:44
------------
Lähettäjä: Wexi 24.5.2011 klo 22:30
Vastasin myös klo 20:30.
Ei mitään.
------------

Aha, en ymmärtänyt tätä vastaukseksi siihen nimenomaiseen kysymykseen. Sorry! :-)
96. RA25.5.2011 klo 09:26
Lähettäjä: kjk 25.5.2011 klo 07:40:
"... Taas tuli RA:n uskon vastaisesti todistus siitä, että kirjoitettua tekstiä ei suinkaan lueta niinkuin asiat siihen on kirjoitettu, vaan reagoidaan siihen, miltä kirjoitus itsestä tuntuu!"

Ei ole minulla tuollaista uskoa! Tottakai vuorovaikutuksessa kaikki aina tulkitaan - ellei satu olemaan selvänäkijä tai omaa muita yliluonnollisia kykyjä. Ei meillä kenelläkään ole muuta välinettä kuin omat tulkintamme siitä, mitä toinen tarkoittaa sanoessaan/kirjoittaessaan niin tai näin. Tottakai vuorovaikutuksessa syntyy juuri tästä syystä väärinymmärryksiä; ihmisten kirjoitustyyli on erilainen kuin oma, eri ihmisille tietty sana voi tarkoittaa muuta kuin itselle.

Esimerkki: Luen kjk:n kirjoituksia ja huomioni kiintyy mielestäni(!) erikoisiin sanavalintoihin. kjk:n tekstissä on paljon uskontoihin ja kirkkokuntiin liittyviä sanoja hänen kuvaillessaan tätä palstaa ja tänne kirjoittavia ihmisiä. Mietin: "Onkohan tuo joku provosoimiskeino? Vai vain tyyli- tai tehostuskeino - tapa kärjistää asioita? Voisiko se olla huumoria? Vai onko kjk sitä mieltäi, että nuo vertauskuvat ovat sanatarkasti osuvia?" Tällä lailla ajatus etenee - käytännössä usein hyvin ei-tietoisesti ja muutamassa sekunnissa. Ja sitten toisen puheenvuoro tulkitaan jollakin tavalla. Yksi mahdollisuus on myös ikään kuin viivyttää tulkintaa/omaa tulkintapaa: Välttää "itsensä tuntien" liian hätäisiä johtopäätöksiä. Tai kysyä avoimesti lisää ja pyytää tarkennusta.

Hyvä vuorovaikutus sujuu näin: Kaikki tulkitaan. Kun syntyy väärinymmärrystä, se selvitetään luonnollisena osana vuorovaikutusta. Ja sitten jatketaan.

---

Kirjoitin eilen: Kukin ratkoja kirjoittaa ihan niin kuin kirjoittaa. Kyllä siitä yleensä selvän saa, jos haluaa. Tämän vapauden soisin täällä säilyvän kaikilla tänne - lyhyesti tai pitkästi - kirjoittavilla ratkojilla. Ja laatijoillakin. Ja lisäsin: Minä luottaisin kyllä keskivertolukijaan.

Tällä tarkoitin sitä, että kun me nyt kertakaikkiaan olemme erilaisia (kirjoitustapa, mikä ristikoissa kiinnostaa, mikä ei jne.), niin kukaan meistä tuskin pystyy miellyttämään kaikkia muita tänne kirjoittavia ja näitä säikeitä lukevia. Olisi surullista, jos erilaisuuden rikkautta alettaisiin karsimaan sillä perusteella, että jotkut eivät tykkää jostakin tai joitakin ei kiinnosta jokin tai joillekin tulee 'paha mieli'. Olisi myös surullista, jos jotkut ei uskaltaisi kirjoittaa ollenkaan.

Minä kieltäisin vain yhden asian: Henkilöönkäyvän kritiikin ja nimittelyn. Tällä perusteella minä en - kjk:n tavoin - ymmärrä ollenkaan esim. tuollaisia 'messias'-ivoja tietty henkilö nimeltä mainiten. En edes halua oppia ymmärtämään.
97. Jude25.5.2011 klo 10:45
RA, voisin vaikka lyödä vetoa, että olet koulutukseltasi psykologi. Tuo sinun kommenttisi oli aivan erinomainen!
98. Jondalar25.5.2011 klo 12:12
Mietiskelen tässä, miksi mahtaa jotakuta ärsyttää ristikon ratkaisuun kuluvan ajan ilmoittaminen. Palaako päreet, pimeneekö vintti myös urheilutuloksia lukiessa? Lehdessä on kirjoitettu "Tyson Gay voitti sata metriä ajalla 8.84 ". Todennäköisesti alkaa keittämään. Täytyy muuttaa uutinen muotoon "Joku tumma mies on juossut jossain kilpaa". Mutta aikaa ei saa ilmoittaa, koska muut ovat vielä matkalla.
99. Pähkinänsärkijä25.5.2011 klo 12:21
Amen.

Oikein tunnen oman egoni pullistelevan kuin vanhalla sammakolla (ei huolta, homenokat, pelkkiä ilmavaivoja sekin), kun nimimerkkini hengentuotteita siteerataan ja selitellään näinkin kauan jäljestäpäin. Mikäpä siinä: ajankohtaista asiaa vieläkin, näämmä.

”RA” (anteeksi siis nimimerkkiin - ei henkilöön - nyt taas kohdistamani kritiikki), jos viittaat Suureen Analysoijaan ja hänen valppaisiin opetuslapsiinsa kohdistamiini kriittisiin arviointeihin, voisit kaivella - tai pyytää ahkeraa Marco-poloa tonkimaan - lähimenneisyydestä aiempia vitjoja, joissa käyttämäni nimimerkki sai useita sangollisia likavettä niskaansa.

Ei vähiten juuri ”Juha N” -nimimerkiltä, joka leimasi yritykseni uida vastavirtaan (kielemme sisäisen logiikan peräänkuuluttaminen, HS-ristikoiden laatijan virheiden arvostelu ym.) varsin kriittisin sanankääntein hölynpölyksi, laatijan loukkaukseksi ja yleisesti negatiivisuudeksi.

Viittaus tuon nimimerkin egon turpeuteen ei kuitenkaan ole loukkaus eikä sen tarkoitus ole ollut määritellä kyseisen nimimerkin käyttäjän luonnetta, jota en puutteellisen sielutieteen ammattitaitoni turvin kykenekään arvioimaan. Osoitin siis luottavani siihen, että nimimerkin takana oleva henkilö omaa riittävän tukevan itsetunnon selvitäkseen vaurioitta nimimerkkiin kohdistamastani kritiikistä ilman palvojiensa hätäisiä - ja useimmiten itse asiaa karttavia -tuenilmaisuja.

Mukavaa, että nimimerkki ”kjk” kertoo edes ymmärtäneensä jonkin kannanotoistani. Yhä pullisteleva egoni kuitenkin kuiskuttaa korvaani, että palstoilla on saattanut olla muitakin ’ymmärtäjiä’, joiden itsesuojeluvaisto on kuitenkin hillinnyt mahdollisia suosionosoituksia. Minäkin voin kertoa ymmärtäväni nimimerkin huolen tämän keskustelufoorumin aavistuksen verran homeisesta ja huumorintajuttomasta hengestä. Suosittelisin kuitenkin pientä hengähdystaukoa hänellekin, etteivät argumentit huku runsaudenpulaan.

Kaikki me täällä, kuten muillakin palstoilla, pullistelemme tavallamme. Sitä lienee toivotonta säännöin rajoittaa. Riittää, kun hiukan näpäyttää pahimpia. Kuten sellaisia, jotka katsovat tarpeelliseksi esitellä erinomaisuuttaan kertomalla ratkaisseensa esimerkiksi HS-ristikon perjantain aamupisulla käydessään, varhaisesta koulukypsyydestään tai loistavasta työurastaan, ilman että se millään tavalla edes voisi kiinnostaa kanssakeskustelijoita.

Valtaosa näihin keskusteluihin osallistuvista nimimerkeistä kuitenkin näyttävät vaalivan yhteistä harrastusta ristikoiden parissa, pyytäen ja tarjoten apua kun sellaiseen on tarvis. Nokkelien apuvihjeiden antaminen ja lukeminen on sekin hauskaa ajanvietettä.

Olisin suonut, että täällä voisi myös käydä keskustelua kielemme kiemuroista, sillä sanojen ja niiden merkitysten kieputtelustahan tässäkin on kysymys. Se ei kuitenkaan näytä käyvän päinsä: niin vahvaksi on usko auktoriteetteihin (hra Nykänen, Kielitoimisto ja Google) kasvanut, että aina tulee silmille, jos niitä yrittää arvostella. Vaikuttaa siltä, että kaksi ensin mainittua eivät lepää ennen kuin kielemme on redusoitunut gutturaaliseksi ääntelyksi …
100. Jude25.5.2011 klo 12:33
Minä olen juossut satametriä aikaan kymmenen tasan. Siltä varalta, että joltakin katkeaa nyt verisuoni päästä ärtymyksestä, ilmoitan, että lähdin puolelta.
101. Jaska25.5.2011 klo 13:12
Pähkinänsärkijän paljastus Juha N:sta oli minulle suuri shokki. Juha N on harhauttanut alkuperäisenä minänään Tri Jekyllinä minut ja monet muut uskomaan olevansa korrekti herrasmies, mutta on sittemmin paljastanut pimeän puolensa HS-ketjussa Mr. Hydena riehuessaan. Hän jopa - uskokaa tai älkää - kommentoi varsin kriittisin sanakääntein Pähkinänsärkijän yritystä uida vastavirtaan! Päin vuolainta vuota pyristelevähän kaipaa työntöapua - ei hukuttamista raivoisan kurimuksen pyörteisiin. Kammottavaa.
102. Pähkinänsärkijä25.5.2011 klo 13:44
"Jaska"-hyvä, sarkasmi on vähän vaikea laji, ja sen harjoittelu voi olla turhaa, ellei perehdy aiheeseensa.

Sisälukua ja lukemansa ymmärtämistä en sijaan sopii harjoitella. Ainakin siitä voisi aloittaa.

Arvasinhan, että joku taas hyökkää peitsi ojossa kimppuuni ehtimättä antaa kirjoittamani laskeutua hitaammankin oivalluksen läpi. Tämän takia juuri täällä kirjoittaminen tuntuu kuin Don Quijote -paran taistelulta tuulivoimaa vastaan. Sen, kuka on ritari ja kuka tuulimylly, jätän avoimeksi.

Siis vielä kerran, ja vaain kerran enää:

Kommentoin edellä nimimerkki "RA":n vaatimusta 'henkilöönkäyvän kritiikin ja nimittelyn' kieltämisestä, jossa hän epäsuorasti viittasi juurikirjoittavan ilmaisuun 'messiaasta'.

Seuraavassa kappaleessa korostin että en, ammattitaidon puutteessa, ole edes yrittänyt määritellä kenenkään kirjoittelijan luonnetta, sekä vakuuttelin lisäksi, että ("Juha N") ' omaa riittävän tukevan itsetunnon selvitäkseen vaurioitta nimimerkkiin kohdistamastani kritiikistä ilman palvojiensa hätäisiä - ja useimmiten itse asiaa karttavia -tuenilmaisuja'. Sic!
103. Pähkinänsärkijä25.5.2011 klo 13:50
Sama lyöntivirheet korjattuina, anteeksi huolimattomuuteni:

"Jaska"-hyvä, sarkasmi on vähän vaikea laji, ja sen harjoittelu voi olla turhaa, ellei perehdy aiheeseensa.

Sisälukua ja lukemansa ymmärtämistä sen sijaan sopii harjoitella. Ainakin siitä voisi aloittaa.

Arvasinhan, että joku taas hyökkää peitsi ojossa kimppuuni ehtimättä antaa kirjoittamani laskeutua hitaammankin oivalluksen läpi. Tämän takia juuri täällä kirjoittaminen tuntuu Don Quijote -paran taistelulta tuulivoimaa vastaan. Sen, kuka on ritari ja kuka tuulimylly, jätän avoimeksi.

Siis vielä kerran, ja vain kerran enää:

Kommentoin edellä nimimerkki "RA":n vaatimusta 'henkilöönkäyvän kritiikin ja nimittelyn' kieltämisestä, jossa hän epäsuorasti viittasi juurikirjoittavan ilmaisuun 'messiaasta'.

Seuraavassa kappaleessa korostin että en, ammattitaidon puutteessa, ole edes yrittänyt määritellä kenenkään kirjoittelijan luonnetta, sekä vakuuttelin lisäksi, että ("Juha N") 'omaa riittävän tukevan itsetunnon selvitäkseen vaurioitta nimimerkkiin kohdistamastani kritiikistä ilman palvojiensa hätäisiä - ja useimmiten itse asiaa karttavia -tuenilmaisuja'. Sic!
104. Pähkinänsärkijä25.5.2011 klo 13:54
Sitten vielä, ennen kuin joku sarkasmin mestari ehtii tarttua Don Quijote -asiaan: en aio heittäytyä inttelemään enempää tästä asiasta tässä vaiheessa, vaan keksin muuta puuhaa aikani kuluksi - ja sulkeudun suosioonne.
105. Marco Poloinen25.5.2011 klo 14:20
Pähkinänsärkijä,
valitettavasti olet saanut väärän käsityksen ahkeruudestani. Ja sanavalintasi oikeuttaaksesi taitaisi olla enemmän omassa intressissäsi kaivella esille niitä "vanhoja vitjoja".

Tähän säikeeseen lainasin hengentuotettasi kjk:n viitattua siihen esimerkkinä saitilla vallitsevasta tyytymättömyydestä, ja ymmärryksestään. Asiasisältöön en ota kantaa, esitystavasta ja tyylistä muodostamaani mielipidettä olen valmis arvioimaan esitettyäsi ne henkilökohtaiset (tai yleiset) loukkaukset, joihin sanomisesi perustat.

"Kielemme kiemuroista" keskustelun päinsä käymättömyys perustuu varmaan omiin tuntemuksiisi, itse olen täysin eri mieltä. Sitä keskustelua sivustolla on käyty - ja käydään - säännöllisen epäsäännollisesti koko ajan. Vain murto-osa juuri kieleen keskittyvästä mielipiteiden vaihdosta on tapahtunut HS-säikeiden puitteissa. Tietysti jos olet sitä mieltä, että kanssasi eri mieltä oleminen tai vasta-argumenttien esittäminen ei ole keskustelua, niin sille minä en voi mitään.

Noista kiemuroista olen itse ollut tuon tuostakin julkisessa "hankauksessa" milloin missäkin säikeessä, välillä pitänyt "Nykäsistä" eriävän kantani, välillä keskustelun avartamana katsonut toiselta(kin) kantilta ja muuttanut käsitykseni. Muutamasta nurkkaan ajautumisesta huolimatta en ole saanut vammoja sieluuni, eikä ole tullut tarvetta (niistä asioista) irviä kellekään.
106. Seitenvitonen25.5.2011 klo 14:35
Ihan aluksi: nimimerkkini "käyttöoikeus" on mennyt umpeen jo nelisen vuotta sitten, mutta nimimerkki TJV:n (missä luuraat?) suostumuksella jatkan samalla nimellä. Luultavasti olen vanhin tällä palstalla hääräilevistä. Iän myötä olen opetellut noudattamaan neuvoa: naura itsellesi. Naurettu on. Monta kertaa. Välillä väkinäisesti leukapielet kireinä. Olen lukenut teidän älykkäiden ja niin monella tavalla erilaisten "kolleegojen" kommenttejanne mielenkiinnolla. Yhden oppimani neuvon haluaisin antaa: älkää ajako joukolla ketään nurkkaan. Sen on pakko puolustautua. Säikeessä 2641 esittämääni siteerausta voin ehkä joutua perustelemaan jatkossa. Voikaa hyvin!
107. Pähkinänsärkijä25.5.2011 klo 16:29
"Marco Poloinen", suoraan puhuteltuna joutunen vielä vastaamaan sinulle.

Anteeksi sutkaukseni ahkeruudestasi, en halunnut tölviä sinun nimimerkkiäsi. Itse asiassa ehdotukseni vanhojen vitjojen tonkimisesta liittyi nimimerkki "RA":n edelliseen kommenttiin, jossa puhuttiin henkilöön kohdistuvasta arvostelusta. Siinä taustalla kummitteli mielestäni moite omaa nimimerkkiäni kohtaan (olinhan arvostellut mielestäni nokkelin sanankääntein erään nimimerkin turhanpäiväisinä pitämiäni analyyseja). Olin aiemmin muutamassa yhteydessä saanut nimimerkkiini kohdistunuttta satikutia ja kielteisen 'luonnearvioinnin' mm. juuri tuolta monien arvostamalta taholta.

Näyttää siltä, että olemme varsin samoilla linjoilla siitä, millaista keskustelun tulisi olla. Perusteltujen argumenttien ja vasta-argumenttien antaminen ja saaminen on hyödyllistä ja kehittävää puuhaa. Jos vastaperustelut pätevät, olen valmis arvioimaan omani uudelleen.

Jos vastakkaista mielipidettä ei sen sijaan perustella muulla, kuin sillä, että toinen keskustelija on luonteeltaan negatiivinen, esiintyy 'surkuhupaisasti', 'arrogantisti' tai kehtaa asettaa 'auktoriteetteja' kyseenalaisiksi, on kyseessä keskustelun torjunta, ei keskustelu.

Edelleen, jos esimerkiksi näistä auktoriteeteista Nykysuomen sanakirjan määritelmät ovat keskustelussa, on juuri tuon opuksen määritelmien siteeraaminen vähän kepeä keskusteluargumentti. Taisivat muinaiset kreikkalaiset leimata tuollaisen ns. kehäpäättelyksi.

Tuo kirjoituksesi jälkeen kommentoinut "Seitenvitonen" kirjoitti viisaan neuvon. Kas, tuo lopuksi heittämäsi 'irvintä' näet voisi olla puolustautumista keskustelussa, joka on jo ajautunut leimaamisiksi ja solvauksiksi asiallisten perustelujen sijasta. Sellaisenaan kai aika inhimillistä.
108. Jukkis25.5.2011 klo 18:11
Tämän säikeen varsinainen asia ei oikein tahdo avautua, mutta Pähkinänsärkijälle tekee mieli mainita, että jos haluaa keskustella kielen kiemuroista, niin sen voi tehdä fiksumminkin kuin ruveta väittämään että sana PESUE on ihan väärä sana vastauksena vihjeeseen, jossa on sorsapesueen kuva. Eikä sekään asiallista kielen kiemuroista keskustelua paljon edistä, että haukkuu auktoriteettiuskoisiksi ne, jotka toteavat, että tämä suomen kielen sana löytyy Nykysuomen sanakirjasta, jonka tarkoitus onkin ollut listata suomen kielen sanoja omana aikanaan. Eikä tämän PESUE-sanan suomen kielen sanastoon kuulumisesta huomauttaminen oikein riitä "aina tulee silmille, jos niitä yrittää arvostella" -tyyppisen marttyyriaseman saavuttamiseen.

Tuon PESUE-episodin lisäksi muuta havaintoa Pähkinänsärkijän varsinaisesta osallistumisesta kielen kiemuroista keskusteluun en löytänyt. Niistähän keskustellaan tällä saitilla eri säikeissä jatkuvasti, kuten Marco Poloinenkin jo edellä totesi.
109. pelaaja25.5.2011 klo 18:14
[Seitenvitonen 14:35
Satuin tapaamaan kamumme TJV:n Muut asiat -puolella pari päivää sitten. 6194/Kaunis Suomemme kieli 3.
Salaperäinen mies..taitaa kulkea milloin missäkin]
110. Väinö Tantere25.5.2011 klo 19:19
Kaiva vielä Jukkis menneitä, niin löydät lisää aineistoa Pähkinänsärkijän marttyyriaseman katteeksi: se on saanut nenä veressä perääntyä pesä vastaan pesye, tanner vastaan tantere -mittelöiden lisäksi lukuisia kertoja, mm väitettyään, etteivät sirppi ja vasara olisikaan aseita!

Kerran se intti, että kauhakuormaajan kuvan ratkaisuksi sana katepillari olisi ihan väärin! Silloin me vaiettiin se hiljaiseksi, kukaan ei kommentoinut sitä.

Monta on ollut mittelöä, mutta lopulta sille on aina saatu jauhot suuhun.

Esimerkiksi näin:

"Lähettäjä: Tsiisus!

Mikähän pistää kirjoittajan - tällä kertaa - Pähkijänsärkijän munaamaan itsensä täydellisesti tässä säikeessä?
Inttää ja inttää. Hesarin ristikko on yhden ihmisen aikaansaannos ja näin on hyvä.
Onkos nyt hyvä olo Pähkinänsärkijällä?"
111. Jukkis25.5.2011 klo 19:51
Kappas, vähän huolimattomasti kaivelin noita vanhoja HS-säikeitä. No, näyttää Pähkinänsärkijän kohdalla pitävän hyvin paikkansa vanha totuus, että mitä pahemmin on väärässä, sitä helpompi on julistautua marttyyriksi.
112. Väinö Tantere25.5.2011 klo 20:00
Naulan kantaan Jukkis!
113. kjk25.5.2011 klo 20:19
Lähettäjä: RA 25.5.2011 klo 09:26

Nonni! Menit ohi Seitenvitosen, sarjassa tämän säikeen viisaimmat kirjoitukset. Ainakin minun listallani! :-D
114. kjk25.5.2011 klo 20:22
-------------
Lähettäjä: Pähkinänsärkijä 25.5.2011 klo 13:44

"Jaska"-hyvä, sarkasmi on vähän vaikea laji, ja sen harjoittelu voi olla turhaa, ellei perehdy aiheeseensa.

Sisälukua ja lukemansa ymmärtämistä en sijaan sopii harjoitella. Ainakin siitä voisi aloittaa.
-------------

Taisin sittenkin löytää hengenheimolaisen :-) _Tässä_ asiassa Jaska näyttää olleen oikeassa!
115. L-a25.5.2011 klo 20:36
Kukin tulokas esittäytyy tavallaan!
116. Mao Zedong25.5.2011 klo 20:50
Meidän tulee vastustaa sitä, mitä vihollisemme puolustaa - ja puolustaa sitä, mitä se vastustaa.

(Vaikka se merkitsisi poukkoilemista äärestä laitaan taiston tuoksinassa)
117. kjk25.5.2011 klo 20:54
L-a, Mao Zedong
Ovatkos nämä nyt niitä aulismeja? Ei oikein avaudu tuo yhteys vihjeen ja vastauksen välillä?
118. Ylläpito25.5.2011 klo 21:00
Tämä keskustelu meni epäreiluksi klo 19:19, kun yksi tuoksinassa olijoista alkoi käyttää toista ja myöhemmin kolmatta nimimerkkiä. Se ei ole reilua peliä. Ruotuun, sinä!

Muuten olemme sitä mieltä, että saitti elää omaa elämäänsä ja tässä säikeessä jauhetaan mitä jauhetaan. Systeemi on elänyt koko ajan ja muokkautunut muuttuvien käyttäjiensä mukana.
119. kjk25.5.2011 klo 21:02
HURRAA, ylläpito!
120. Marco Poloinen25.5.2011 klo 21:13
Niin aina. Eipä jää monta vaihtoehtoa.
121. Big Brother25.5.2011 klo 21:16
Onnittelut Ylläpidolle täsmäseurannasta! Neljäs kerta toden sanoo ...

Muuten, tuo 'kjk' pitäisi nostaa vielä kerran ikäistään ylemmälle luokalle - ellei muuta, niin väsymättömästä valppaudestaan, kameleonttimaiseta muuntumiskyvystään ja ennen kaikkea ambitiostaan tulla havaituksi hinnalla millä hyvänsä.

Palaan toki nöyrästi ruotuun. Nöyrä anteeksipyyntö kaikilta käyttämiltäni pseudonyymeiltä - ei tule toistumaan.
122. kjk25.5.2011 klo 21:21
Lähettäjä: Big Brother 25.5.2011 klo 21:16
------------
Muuten, tuo 'kjk' pitäisi nostaa vielä kerran ikäistään ylemmälle luokalle - ellei muuta, niin väsymättömästä valppaudestaan, kameleonttimaiseta muuntumiskyvystään ja ennen kaikkea ambitiostaan tulla havaituksi hinnalla millä hyvänsä.
------------
Ikävä, että unohdit totuudenrakkauden :-(
123. Wexi25.5.2011 klo 21:31
Säikeen otsakkeena"Saitin lait ja käytöstavat". Niin aivan.
124. kjk25.5.2011 klo 21:33
ps.
Minä olen esiintynyt vain tälllä omalla nimimerkilläni. Paitsi jossain säikeessä, jossa en saanut jotain www-osoitetta menemään perille. Eikä minulla ole mitään estoja kertoa oikeata nimeänikään. Se on Kari (Juhani) Kalliomäki. Kotipaikka Espoo.
125. kjk25.5.2011 klo 21:54
Jaskalle:
Ehdottaisin, että vetäytyisit tästä säikeestä. Mainitsin, joskus, että jos joskus heitän kapulan, niin huomaat sen kyllä. RA:n kauniista ajatuksista huolimatta saattaisin heittää sen. Mieluummin jättäisin heittämättä.
126. matts25.5.2011 klo 22:03
Outoa puhetta! Nämä säikeet ovat avoimia kaikille.
127. Wexi25.5.2011 klo 22:03
Nosce te ipsum!
128. Marco Poloinen25.5.2011 klo 22:09
Eiköpähän lie tätä lajia taas kerrakseen tullutkin.

kjk:lle sanoisin - osittain ylläpitoa kompaten - että sivustolla on HS-porukkaakin koskien kyetty käsittelemään monin verroin tämän säikeen juttuja vaikeampia asioita paljon ennen ilmestymistäsi tuoreena, tarkkanäköisenä ja saneerausintoisena tänne mielestäsi turtuneiden saitille.

Muilta osin viittaan aiempiin kommentteihini 22.5. klo 23.11 ja 23.5. klo 17.50. Ja jos jää epäselväksi, niin 23.5. klo 22.07 .

Kiitos keskustelusta!
129. kjk25.5.2011 klo 22:10
matts,
Juu, avoinna kaikille. Mutta jottei joillekin tulisi turhaan turpaan :-)
130. Jaska25.5.2011 klo 22:11
Noteerasin vasta äsken "Jaska"-hyvän. Ei tainnut olla sarkasmi, elleivät sitaatit lipsahtaneet vahingossa väärään sanaan. Kiitos siis tunnustuksesta. Jaskana ilman sitaatteja, mutta Hymyilevää Apolloa siteeraten onkin hyvä päättää tämä keskustelu osaltani tähän.

"Paha ei ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikompi toista."
131. kjk25.5.2011 klo 22:14
Lähettäjä: Marco Poloinen 25.5.2011 klo 22:09

Toistan vain toteamukseni suljettujen organisaatioiden menetelmistä torjua ulkoiset uhkat. Sorry puolestasi, Marco!
132. Seitenvitonen25.5.2011 klo 22:15
Contraria contrariis curantur. (Googlesta haettu)
133. kjk25.5.2011 klo 22:25
Seitenvitonen,
Taisit taas päästä vähintään tasoihin RA:n kanssa :-D
134. Wexi25.5.2011 klo 22:33
Laitathan toki jatkoa säikeelle, kun aika koittaa?

(pudota hännille).
135. kjk25.5.2011 klo 23:39
--------------------
Lähettäjä: Wexi 25.5.2011 klo 22:33

Laitathan toki jatkoa säikeelle, kun aika koittaa?
--------------------
Öhöh... - minäköhän? Olisikohan joku väärinkäsitys? Kun josakin tunuu, että olisin vallan polissasoleva?
136. pelaaja28.5.2011 klo 21:18
En minä ainakaan ole nyt onnistunut löytämään mitään uutta edistyksellistä ystävällistä taidot huomioonottavaisempaa radikaalia rationaalista ulkopiirimuutokseen viittaavaa kehitystä uudenuutukaisista säikeistä?
137. Hemuli28.5.2011 klo 21:28
Mutta pelaaja, siskoseni, sinähän oletkin sisäpiiriä :)
138. pelaaja28.5.2011 klo 21:45
No mutta Hemuli. Niinhän se onkin. Meinasi unohtua!
139. L-a28.5.2011 klo 22:11
pelaaja,
Samat mietteet täällä. Mitäpä intoilijoille muuta kuin Rokkaa lainaten:
"Siehän sälli oot."
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *