KESKUSTELUT > RISTIKOT > TOUKOKUUN IISAKKI

6189. Toukokuun Iisakki

aawee5.5.2011 klo 09:54
Mukava lehti, mukavia ristikoita! Kuukauden Auliksesta puuttuu yksi piilokirjan, vasen alakulma jumitti pitkään kunnes ymmärsin kumittaa "varman" vastaussanan pois.

Alfin extreme-urheilu odottaa älynväläyksiä:) Alfin Samoilijat-ristikolle olisin voinut antaa yhden kolmion lisää vaikeustasoksi; ratkaiseminen kesti sen verran kauan vaikka lehden alkupäässä onkin...

Ei muuta kuin täyttelemään keskiosan ristikoitakin...
Hyvää kevään odotusta kaikille, äitienpäivänä pitäisi jo olla lämpimämpää!
2. Ratkoja5.5.2011 klo 11:46
aawee. Samoin minulta Auliksesta puuttuu piilokirjain, mitä lie päässäni "virtaa", kun en sitä tiedä . Extreme-urheilu on hyvässä vauhdissa, mutta keski-ja oikea alareuna jumittaa. Taitaa siinäkin ristikossa tulla vaikeuksia yhdestä piilokirjaimesta. Mutta mehän jatkamme innolla ristikoiden parissa puurtamista ja varmaan vielä ratkaisemme ne. Hyvää Äitienpäivää kaikille.....
3. aawee5.5.2011 klo 13:09
Ratkoja,
samat ajatuksenvirrat meillä:) Mutta kyllä se joskus välähtää, ehkä. Ja extremeä joka päivä kohtuullisella vauhdilla...
4. Jaska5.5.2011 klo 13:49
Simbergillä oivallinen kovis, vaikka olikin minulle vähemmän extreme kuin pahasti jumittanut huhtikuun alfis. IS-asteikolla 2½-palloinen. Yksi vihje vähän mietitytti, mutta kaipa se on hyväksyttävä.
5. Olzi5.5.2011 klo 19:20
Simberg ja Aulis ratkesivat kohtuudella, mutta Skytän ja Joensalon ristikossa jumittaa yläpuolisko. Toistaiseksi.
6. Matami6.5.2011 klo 19:48
Pekka Joutsin keskiaukeamaristikossa lienee virhe, vai mitä mieltä olette? Tarkoitan sivulla 13 olevaa eskimo-vihjettä.
7. Marco Poloinen6.5.2011 klo 19:50
Vaikken ole ristikkoa nähnytkään, rohkenen silti epäillä. Ei ole Pekka tapoinaan pitänyt virhehtiä...
8. aawee6.5.2011 klo 20:03
Matami, Marco,
minä en vielä ollut tehnyt ristikkoa, mutta nyt tein tuon ESKIMO-kohdan ja kyllä siinä vissiin on virhe?
9. Marco Poloinen6.5.2011 klo 20:10
No sitten on RA varmaan ekstaasissa. Saa virhekokoelmiinsa todellisen harvinaisuuden! :-)
10. aawee6.5.2011 klo 20:14
tarkistakaa nyt hyvät ihmiset muutkin tuo kohta!!!
:)
11. Olzi6.5.2011 klo 20:19
kallistun varsin vahvasti virheen kannalle.
12. Rita6.5.2011 klo 20:35
Enpä ole sanaan näin kirjoitettuna törmännyt. Kallistun virheen kannalle,kunnes toisin todistetaan.
13. Matami6.5.2011 klo 20:52
Ruotsinkielestä löytyy nelikirjaiminen paikallinen murresana joka tarkoittaa sitä mikä tulee kun eskimo-vihjeen ratkaisu kirjoitetaan "oikein". Mutta en jaksa millään uskoa, että Pekka sellaisia harrastaisi ;)
14. Taata6.5.2011 klo 22:22
En löydä virhettä tuosta, mutta en voi neuvojakaan jaella.
15. Olzi8.5.2011 klo 19:01
Mikähän on Niittymäessä pielessä, kun yksi piilokirjain ei keksiydy millään...
16. Matami9.5.2011 klo 09:03
Olzi. Tarkoitat varmaan s.18 Niittymäkeä. Minulla vasta oikea alakulma selvinnyt. On sen verran uusi laatija, etten ole vielä kunnolla päässyt hänen tyyliinsä sisälle.
Minusta Kokkonenkin on pannut parastaan tällä kertaa eli tosi haastava (minulle) takakannen ristikko.
17. Ratkoja9.5.2011 klo 10:13
Olzi. Samoin minulla ei ole montaakaan sanaa Kokkosen ristikossa. Toukokuun Iisakissa on monta muutakin haastavaa tehtävää. Ne ovatkin parempia, kun saa vähän miettiä, eikä vain täyttää ristikkoa suoraan mitään sen kummemmin miettimättä. Eiköhän ne vaikeatkin ratkea tai sitten ei.... Tsemppiä....
18. Ratkoja9.5.2011 klo 11:12
Kommenttini oli tietysti tarkoitettu Matamille Kokkosen ristikon vaikeudesta. Epäilen, että Otzi tarkoitti sivun 5 Niittymäen ristikkoa, koska minullakin on yksi kirjain hukassa. Ratkaisu lienee siinä, mikä on yksinkertaisin kirjain, kalasta ei liene kysymys. Onko näin ?
19. Olzi9.5.2011 klo 19:01
Sivun 18 ristikosta oli kyse.
20. Kullero9.5.2011 klo 20:08
Niittymäen Väsynyt-ristikon yläosa täysin auki. En ymmärrä, miksi ei etene. Mm. vihjeet sormen alla, pizzaan ja ex-puolue eivät aukene itkemälläkään. Kuvasta lähtevästä puuttuu näin ollen ensimmäinen sana. Ääääh!
21. Matami9.5.2011 klo 20:28
Ratkoja, Kullero,
Niittymäen s. 5 ristikossa ei mielestäni ollut mitään erityisiä knoppeja, mutta 18:ssa olen Kulleron kanssa ihan samassa sopassa. Onneksi on vielä runsaasti aikaa pähkäillä :)
22. Ratkoja9.5.2011 klo 20:35
Kullero. Samassa ristikossa minäkin pähkäilen juuri nyt. Kai senverran vihjaisen, että missä lapsi yleensä istuu "köytettynä". Ex-puoluetta en myöskään ole löytänyt. Jospa saat tästä vähän apua. Minulla ainakin ratkesi eteenpäin ko. sanasta.
23. pako9.5.2011 klo 22:40
Minulla "väsynyt" muuten täynnä mutta heti kuvan alla kolme
sanaa vaakaan ja pystyyn ei aukene. Mutta eiköhän nekin löydy
kun aikansa pähkäilee :)
24. Ratkoja10.5.2011 klo 00:25
pako. Onnittelen, jos olet pystynyt muut ratkomaan. Jospa vihjaisen pystysanat. Ensimmäinen seinään tai lattiaan kiinnitettävä ja toinen ei pyöriö vaan...... Minulla taas mättää oikeasta yläkulmasta alaspäin. Ex-puolue sekoittaa...
25. Olzi10.5.2011 klo 06:46
Ratkoja! Perinteisesti emme kyllä noin suoria vihjeitä tällä palstalla viljele...
26. Ratkoja10.5.2011 klo 09:48
Sorry. En kai osannut liian "kierosti" vihjaista, mutta olisiko siitä ollut hyötyä kenellekään ?
27. Matami11.5.2011 klo 07:38
Ratkoja. Älä sure, et varmaan tiennyt tämän palstan periaatteita. Minullekin kävi samoin kun vierailin täällä ekoja kertoja joitakin vuosia sitten. Hyväähän sinä vain tarkoitit, mutta se vain ei ole tämän foorumin tapa.
28. Jaska11.5.2011 klo 11:32
Ratkoja osui asian ytimeen. Avainsana on hyöty. Osa kysyjistä kaipaa vihjeitä voidakseen osallistua palkinnon arvontaan. Se taas vähentää omin avuin ratkoneiden voitonmahdollisuutta. Kaikki eivät pitäne sitä reiluna pelinä.

Koska hienovaraisen ja suoran vihjeen ero on usein häilyvä, olisi selvintä oilla kylmästi auttamatta avun kärttäjiä ratkaisujen lähetysaikana. Sen päätyttyä vinkkien ja ratkaisusanojenkin jakelu saisi sitten olla miten holtitonta tahansa.

Toki tiedän, että tämä suositus on kauhistus etenkin HS-säikeen aktivisteille, joten suvaitsevaisuuden nimissä heidän humaani ja epäitsekäs linjansa sallittakoon.
29. Ratkoja12.5.2011 klo 12:06
Eipä kukaan uskalla enää kysellä hienovaraisesti vihjeitä. Hiljaista on palstalla ollut. Jos minun antamien vihjeiden avulla joku on saanut ristikkonsa täyteen ja voittaa vielä palkinnon tehtävästä niiden satojen jopa tuhansien vastausten joukosta, niin ihmeiden aika ei ole ohi. Minä olen vuosia lähettänyt vastauksia, mutta en ole koskaan voittanut mitään. ( ovat olleet oikein tarkastettuani ) Minusta on ollut kivaa antaa vihjeitä ja saada vihjeitä, enkä koskaan ole ajatellut hyödyttäväni jotakin ihmistä muuten kuin tuottamalla iloa kysyjälle. Yhtä hauskaa on ollut saamani vihjeen avulla etsiä oikeaa ratkaisua omaan ristikkooni. En usko, että kukaan ratkoja, joka vihjailee puuttuvista sanoista tai kirjaimista, että hän huvikseen kirjoittelee odottamatta edes pientä vihjettä
ratkaisuunsa. Tällä palstalla on ollut ihan kiva keskustella mukavien ihmisten kanssa, mutta nyt tuntuu siltä, että täytyisi kai poistua takavasemmalle, etten tuota pahaa mieltä toisille. Oikein mukavaa ja lämmintä kesää kaikille. aawee kiitos.
30. Jaska12.5.2011 klo 12:21
Ei kai se nyt niin kamalaa ole, jos kukaan ei vähään aikaan kysele mitään. Onhan se mahdollista, että kysyttävää ei ole, joss/kun on keksinyt ratkaisun itse.
31. aawee12.5.2011 klo 12:44
Ratkoja,

et kyllä minnekään poistu!!Itselläni on ollut aika paljon kiireitä ja olen ehtinyt miettiä Iisakkia melkein vain nukkumaan mennessäni, tuntuu siltä, että toukokuun lehdessä on paljon vaikeita kohtia, minulla on monta ristikkoa vielä tyhjillään, Skyttä ja Simberg aika vaikeita. Mutta muutama sana eilenkin illalla ristikkoon täyttyi:) Tänään lähden Tukholmaan ja Hesarin Aulistakin voin ratkoa vasta lauantaina:)

Ratkoja, mitään pahaa mieltä et ole kenelläkään aiheuttanut, päinvastoin. Jatketaa kunhan ehditään, vaikeitten kohtien pohtimista, saahan niistä keskustella vaikkei suoria sanoja halutakaan eikä kukaan niitä nyt ole antanutkaan.

Hyvää mieltä ja aurinkoista päivää kaikille:)
32. Ratkoja12.5.2011 klo 12:49
Tarkoitin kaikkia Iisakin kuukausipalstoja vuosien varrelta, joihin olen osallistunut, en ainoastaan kuluvaa toukokuuta. Kiitokset kaikille mukaville ihmisille, joilta olen saanut apua moneen kiperään kysymykseen.
Jaska. Onhan se mukavaa, jos on ratkaisut löytynyt ilman vihjeitä, mutta epäilempä.....
33. aawee12.5.2011 klo 13:06
Ratkoja,

minä olen "uusi" näillä palstoilla ja sain heti mukavan vastaanoton sinulta, sitä arvostan. Muutama kuukausi kirjoitin palstalle ensimmäisen kerran, silloin HS:n säikeeseen. Silloin minulle vastasi joku örvelö, joka manasi minut, Auliksen ja vissiin jonkun muunkin alimpaaan jonnekin. Kun sitten nimimerkki "O" vastasi asiallisesti, tuntui se todella mukavalta!!

Iisakin ristikoista olisin halunnut keskustella, mutta en uskaltanut aloittaa kirjoitusta ja silloin Ratkoja, sinä avasit sen. Nyt jopa itsekin sitten toukuussa uskaltauduin olemaan ensimmäinen kirjoittaja. Kaipa Iisakilla on netissä omatkin keskustelupalstansa, mutta siellä kirjoituksia on todella vähän...

Jatketaan vaan hyvillä mielin täällä keskusteluja!!!
34. Marco Poloinen12.5.2011 klo 13:55
"Asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta..." sanoi jo pätkä aikoinaan, ja satunnaisena irtonumeron ostajana oma asemani on vähän samantapainen. Mutta haluaisin kuitenkin - tuskin yllättäen, mutta pyytämättä - kiinnittää jälleen huomiota muutamaan seikkaan:

1. Sivusto, jolla kirjoittelemme, on Sanaris Oy:n ylläpitämä.
2. Iisakin Ristikot on kilpailevan firman, eli Kolmiokirjan, palkintotehtäviä sisältävä erikseen ostettava tai tilattava varsinainen ristikkolehti (toisin kuin esim. Hesari).
3. Ylläpitäjän toimittamien ristikoiden kommentoinnissa on toimituksen toivomuksen mukaisesti porukalla päätetty suosia vihjeiden uudelleenmuokkauksen ja sanojen paljastelun suhteen (palautusajan sisällä) pidättyväistä linjaa. Muilta osin keskustelu voi rönsyillä mielin määrin.
4. Pieteettisyistä - ja hyvää käytöstä osoittaen - kohdan 3 käytäntöä olisi mielestäni asiallista soveltaa myös täällä esille otettaviin kilpailijoiden ristikoihin. Vakiintuneena päivälehden ristikon kimpparatkontaporukkana HS-säikeeläiset ovat päätyneet eri sovellukseen.
5. Iisakin kustantajalla on oma keskustelufoorumin sisältävä sivusto, jossa voinee tarvittaessa hakea helpotusta jos ylläpitäjä sellaista suosii. Toisaalta en usko, että kovin yleisesti toivottaisiin, että siellä alettaisiin vihjeyttää uudelleen esim. Sanarisin ristikoita.

Taata varmaan asianosaisena voisi joskus pistäytyessään kertoa mielipiteensä ylläolevasta.

Ja 'Ratkoja', tämä nettipalstalle osallistuminen edellyttää (meiltä) herkkähipiäisiltä jonkunasteista totuttelua. Harvoin täällä halutaan ketään loukata, mutta väärinymmärryksiä syntyy, toisten tyyli on kulmikkaampi, eikä kaikkia sävyjä ja vivahteita ole mahdollista aina saada näkyviin. Muutaman harvan toisten loukkaamiselle elämänsä pyhittäneen kohdalla ei yleensä ole epäselvyyttä.

Näyttää tulleen tämän pohdintani aikana uusia kommentteja, mutta vähäinen päällekkäisyys tuskin haittaa. Että eiköhän jatketa pääpiirteittäin hyväksi ja toimivaksi todetulla linjalla!
35. Marco Poloinen12.5.2011 klo 14:02
[Pieteettisyistä korjaan: ... sanoi jo Pätkä aikoinaan...]
36. +12.5.2011 klo 14:17
Kaikki, jotka kannattavat Iisakkien ristikoiden lisävihjeitystä palautusaikana, voisivat mennä niitä kustantavan Kolmiokirjan Ristikkomaailma.fi-keskustelualueelle kokeilemaan käytäntöä.

Siinähän se sitten selviäisi, onko vain tänne pesiytynyt ikäviä ihmisiä.
37. hohhoijaa13.5.2011 klo 08:33
onpa lapsellista juttua...
38. jahah...13.5.2011 klo 14:29
ja sinä luet moista juttua....
39. Rita14.5.2011 klo 09:55
Asiaa kirjoitit,Marco P. Näin on näreet ja toivon mukaan jatkossakin.
40. Helena16.5.2011 klo 14:27
Sainpa Niittymäen Väsynyt ristikon täyteen. 2 päivää meni ja jääkiekkoakin piti kattoa. Ei kannata kysellä vihjeitä. Se on ihana tunne, kun pystyy itse ratkaisemaan. Ei kannata antaa periksi.
41. Matami16.5.2011 klo 21:23
Hyvä hyvä, Helena. Täällä edelleen tuskaillaan vasemman laidan ja yläosan kanssa. Samoin takasisäkannen Kokkonen meikäläiselle tällä kertaa varsin haasteellinen. Muistuttaa aika lailla malliltaan Auliksen ristikoita jotka ovat aina yhtä haasteelliset. Tosin sen olen saanut tällä kertaa valmiiksi. Se on sitten eri asia onko oikein täytetty :)
42. Olzi18.5.2011 klo 22:02
Muuten lehti on täytetty, mutta takakannessa on pari sanaa vielä hämärän peitossa ekalla ja kolmannella rivillä. Kokonaisuutena lehti oli ehkä himpun verran kinkkisempi kuin tavallisesti. Joissakin alkupään ristikoissakin joutui pähkäilemään ihan kunnolla.
43. Matami19.5.2011 klo 08:33
Minulla on vielä neljä tyhjää takakannessa.
Samaa mieltä Olzi, tuntuu että on tavallista haastavampi tällä kertaa. Hyvä näin :)
44. Thea22.5.2011 klo 16:03
Sain minäkin valmiiksi s. 18 "Väsynyt"-ristikon. Kun nyt katsoo sitä valmiina eihän se niin vaikea ollutkaan. Minä vaan tahdon ajatella liian vaikeasti. Nyt on iltakahvin aika, sen verran otti kuitenkin voimille tämä.
45. Matami23.5.2011 klo 08:04
"Väsynyt" valmistui minullakin vihdoin. Tahtoo olla sama vika kuin Thealla että ajattelen liian monimutkaisesti.
Sen sijaan Kokkosen s. 23 mietityttää edelleen kovasti ja takakannessa on vielä pari mysteeriota.
On se jännää miten pari simppeliä kuvaa voi haetuttaa ratkaisusanoja.

Hyvää viikkoa kaikille!
46. Thea5.6.2011 klo 11:11
Olen ennenkin ihmetellyt kun minusta tuntuu että joka toinen Iisakki on helpompi ja joka toinen vaikeampi. Tämä toukokuun lehti oli taas hankalammasta päästä. Liian moni kohta jää auki. Taidan kuitenkin nyt pistää kuoreen ja postiin. Kesäkuun numero on jo pidemmällä kun tämä. Tulisi nyt joskus edes pieni voitto, olen ratkonut yli 30 vuotta ja muista lehdistä tulee joskus kymppi tai kaksi muttei Iisakista koskaan. Täytyy vaan jatkaa yrittämistä.
47. aawee5.6.2011 klo 16:18
Thea,
toukokuun lehti oli vaikea, en saanut kaikkea täytetyksi, kesäkuun tuntuu helpommalta. Iisakki on tuttu minullekin yli 30 vuoden takaa, kerran olen voittanut 1000 markkaa, se oli joku erikoispalkinto ja ihan mieletön juttu! Yksittäisiä voittoja on tullut silloin tällöin, aikanaan lomamatkalla Kreikassa ostin ihan pienestä kioskista tuoreen Iisakin ja sieltä voittajien luettelosta luin oman nimeni:) Nyt en enää vuosiin ole saanut mitään, tosin en niin usein ole lähettänyt lehtiä arvontoihin. Tilaajana olen ollut pitkään.
48. Matami5.6.2011 klo 18:44
Kiva, että täällä on muitakin yli 30 vuotta Iisakkia ratkonneita!
Täyteen tuli toukokuun lehti ja on jo postissa, tosin piti loppujutut mietiskellä yhdessä ystävän kanssa. Sekin on jännää, että toinen henkilö näkee ja käsittää asiat ihan eri tavalla kuin toinen.
Minäkin voitin joskus 500 markkaa, taisi olla Hymyn ristikosta. Oli se varsinainen megajuttu!
49. sanoittaja9.6.2011 klo 09:01
Nyt voidaan varmaan jo keskustella Pekka Joutsin ristikon ESKIMO -vihjeen ratkaisusanasta. Taatahan väitti, että virhettä ei ole. Voiko inuiitin siis kirjoittaa myös muodossa inuuitti? Vai onko minulla (ja muutamalla muullakin) tullut ratkaisussa virhe? Josko 'ennen palvottuja' onkin 'aasit' ja korkeushyppääjä 'Niki' Palli on riehunut 'alasti' Israelin kaduilla.
50. ristikoton9.6.2011 klo 09:07
Voitko laittaa tänne näytille, miten nuo mainitut ratkaisusanat risteävät toisiaan?
51. sanoittaja9.6.2011 klo 09:23
Menee kännykän kanssa hankalaksi, mutta yritetään. Vihjeen 'alasti' sanaksi sopisi hyvin 'naku', mutta sen viimeinen kirjain u osuu sanan 'inuuitti' neljänteen kirjaimeen. 'Ennen palvottuja' voisi olla 'aasat', jonka 3. a risteää 'nakun' a:n kanssa. Selkeää. Ei.
52. HT9.6.2011 klo 10:11
Kielitoimiston sanakirja tuntee muodot inuitti ja inuiitti. Googlestahan löytyy melkein mitä tahansa virheellisiä muotoja, mutta eipä tule sieltäkään osumia moiselle inuuitti-kummajaisella.
53. Jaska9.6.2011 klo 10:54
Tosiaan ei selkeää vihjeitä muuttamatta. Sen sijaan täysin selvää, että kahden risteävän vihjeiden muutoksella Joutsi olisi saanut inuuitista hovikelpoisen inuiitin. Esim. ristikon tasoon sopivat puolikovisvihjeet "FORMULOI" -> NIKI ja HEIJASTIMINAKIN -> AASIT.

Miksi sitten kummajainen on jäänyt ristikkoon? Mielestäni todennäköisin selityskombinaatio on Joutsin tilapäinen sanasokeus ja tarkastajan lievää törkeämpi huolimattomuus. Olettamuksena tietenkin, että kumpikin osapuoli tietää, että inuuitti on väärin.
54. Matami10.6.2011 klo 10:28
Mysteerioksi jäi minulle kyseinen kohta. Laitoin ruutuun molemmat kirjaimet ja vinoviiva väliin I/U.

Jännä nähdä aikanaan ratkaisu.
55. Pekka Joutsi10.6.2011 klo 12:14
Kyllä tuo inuu-eskimo on laatijan töppäys!
56. Mummo11.6.2011 klo 07:27
Takasivun asustevihje missä on pilvet , ei aukee millään...
57. Taata11.6.2011 klo 07:42
Ko. kohtaan saa ratkaisun laittamalla vaakaan AASIT ja pystyyn NIKI. Googlatkaa vaikka Niki Taylor ja löytyy vaikka kuinka paljon poseerauskuvia. INUIITTI on aivan oikea muoto.
58. HT11.6.2011 klo 08:52
Pikkuisen kyllä epäilen, ettei laatijalla tuollainen ole ollut mielessään. Rajansa väkinäisyydelläkin.
59. si-tee-raaja11.6.2011 klo 08:54
Lähettäjä: Pekka Joutsi 10.6.2011 klo 12:14
Kyllä tuo inuu-eskimo on laatijan töppäys!
60. Jaska11.6.2011 klo 12:15
Entä mikä vihje aaseille, Taata?
61. si-tee-raaja11.6.2011 klo 12:17
Lähettäjä: Pekka Joutsi 10.6.2011 klo 12:14
Kyllä tuo inuu-eskimo on laatijan töppäys!
62. Taata11.6.2011 klo 17:51
Mm. eri eläimiä on palvottu historian kuluessa. Suvaitsevassa Roomassakaan ei kuitenkaan kaikkia eri uskontoja hyväksytty ja mm. Aasinpalvonta oli tällainen.
Eli vihjeeksi: PALVOTTUJA
63. HT11.6.2011 klo 18:19
Aasinpalvonta Googleen heitettynä tuottaa tekstiä yhdeltä ihmiseltä, Maijastina Kahlos nimeltään, ja hän näyttää kertovan, että muinoin kristittyjä syytettiin vähän kaikenlaisesta, mm. kannibalismista, insestistä ja aasinpalvonnasta. Jos tästä sitten saataisiin aihe panna ristikkoon PALVOTTUJA > AASIT, kovin, kovin väkinäistä olisi kun ei edes tiedetä, oliko noissa syytöksissä perää.

Rottia palvotaan tänäkin päivänä Intian Deshnokessa. Siispä PALVOTTUJA > ROTAT, jee.
64. Taata11.6.2011 klo 19:17
Joo ja paljon muita eläimiä kuten karhunpalvonta. Minä kyllä muistan aasinpalvonnan siinä kuin Baalin palvonnankin. Siis ratkoin tuon kohdan ihan vaivatta ja onhan se mennyt läpi monen tarkastajan kauttakin. Epäpätevää väkeä siis. Hesarissa aulikset menevät läpi ilman tarkastusta. "Yhtään virheetöntä aulista ei ole tullut vastaan."
65. RA13.6.2011 klo 08:45
Soitin itselleen Joutsin Pekalle pyytääkseni virheellisten ristikoiden kokoelmaani tätä helmeä, inuu-eskimo-ristikkoa.

Puhelun aikana Pekka sanoi, että hänen maineensa virheettömänä laatijana on kyllä "suuresti liioiteltu". Vuosien varrella on kuulemma julkaisuun asti päässyt "useita" virheellisiä ristikoita.
66. Eki13.6.2011 klo 09:10
Tarkennus: vuosikymmenten varrella...
67. VL13.6.2011 klo 13:53
Mikä on oikea ratkaisusana Simbergin ristikon vihjeeseen APINOIDEN KUNKKU?
68. Jaska13.6.2011 klo 16:04
Ihminen Tarzankin on, vaikka myös apinamieheksi on tituleerattu. Ja viisaskin, oppi jopa lukemaan omin neuvoin.
69. VL21.6.2011 klo 14:49
Kiitos! Ratkaisuni meni siis pahasti pieleen. Ei tullut ko. sanan "laajempi" merkitys mieleen. Suppeammassa merkityksessä kyse olisi voinut olla vähemmistön loukkaamisesta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *