KESKUSTELUT > RISTIKOT > VAKIOVOITTAJAT

6172. Vakiovoittajat

kjk24.4.2011 klo 19:21
Silveri 22.4.2011 klo 13:33 säikeessä 6166. HS 2637:

"En minäkään ole katkera, mutta olen Hugen kanssa samaa mieltä siitä, että muutamat voittajanimet alkavat tuntuvat kovin tutuilta. Ensimmäinen jännityksen kohde viime viikkoina perjantaiaamuisin onkin ollut, montako vakiovoittajaa on listalla."

Tuon innoittamana tein tässä aikani kuluksi tilastoa HeSan ristikoiden 2591 - 2634 palkituista. Tuloksia:

- ristikoita 44 kpl, palkittuja siis 440 kpl
- palkittujen nimiä 306 kpl. Tässä tehty joukko korjauksia tuloslistoihin, esim Helena Laakso, Helsinki => Heleena Laakso, Helsinki; Leila Juutheikki, Espoo => Leila Juntheikki, Espoo jne.
- yhden voiton saajia oli 213 kpl
- kahden voiton saajia oli 65 kpl
- kolmen voiton saajia oli 18 kpl
- neljän voiton saajia oli 7 kpl
- viiden voiton saajia oli 3 kpl. Nämä olivat
* Hannu Airasvirta, Espoo
* Paula von Bonsdorff, Porvoo
* Matti Hokka, Vesijako

Sen vähän perusteella, mitä vielä muistan iätajatsitten lukemastani tilastomatematiikasta, nämä ovat järkeenkäyviä tuloksia, jos oikeita ratkaisuja tulee lehteen 70 - 80 kpl / ristikko. Ja sekin, että voittoja _näyttää_ tulevan rypäleittäin samoille henkilöille, mahtuu vielä hajonnan piikkiin. Ei siis eppäillä HeSan puolueettomuutta! Se, mitä vähän voi eppäillä on perheapu, kun voittajilla on sama (ei niin yleinen) sukunimi, mutta eri etunimi ;-) Mutta eihän tätä ole missään kielletty.

;-) kjk

ps. Taloudellisesti vastaaminen ei kannata: 75 sentin postimerkistä saa (oikealla) vastauksella takaisin keskimäärin 30 senttiä. Lotostakin saa kuulemma sentään puolet...

ps2. Edellinen siis olettaen, että tilastomatematiikkani ei ole täysin ruosteessa. Voi kyllä ollakin.
2. Seitenvitonen24.4.2011 klo 20:13
kjk, Silveri, huge,
Sama asia voittajien suhteen on askarruttanut minuakin jo vuosia. Itse lähettelin ratkaisuja varmaan pari -kolmekymmentä
kertaa ilman voittoa, kunnes mitta tuli täyteen. Liekö syynä se, että ratkaisuni (1kpl.) oli aina valkoisessa Pirkka- kirjekuoressa, koko 114x162mm, (C6). Ainakin kerran on samalle henkilölle tullut kaksi voittoa samasta ristikosta. Entäpä, jos lähettäisi useamman ratkaisun värillisissä aanelosen kokoisissa kuorissa? Väliäkö sillä, että omat voitonmahdollisuudet moninkertaistuvat, ja yhden ratkaisun lähettäjillä vastaavasti vähenevät.
Epäreilua? No niin onkin, muttei kiellettyä.
3. O24.4.2011 klo 20:47
Seitenvitonen.
Valkoisia Pirkkakuoria (C5) minäkin laitan. (1 kpl viikossa)
4. Juho24.4.2011 klo 21:27
Seitenvitonen, sen kaksoisvoittajan toki muistan minäkin, ja pääosin
käytän myös C5 - kokoisia kuoria. Joskus olen saanut jonkin firman mainoskuoren eikä silläkään ole voittoa tullut, vaikka on ollut kokoa C4.
5. Jaska24.4.2011 klo 23:32
Jos lähetettyjä oikeita ratkaisuja olisi tosiaan vain 80 kpl/viikko, ja samat naamat osallistuisivat viikosta toiseen, olisi syytä epäillä tuloksia manipuloiduiksi. Voiton todennäköisyys olisi kaikilla lähettäjillä 1/8 joka viikko, joten 44 viikon aikana voittojen keskiarvo per lärvi olisi 5,5. Valtaosa kilpailijoista voittaisi 4-7 kertaa.

Ennen ilmoitusten lopettamista lähetettyjen ratkaisujen lukumäärä oli n. 500 kpl viikossa. Todennäköisesti ylivoimaisesti suurin osa oikeita. Voi olla, että luku on nyt pienepi, mutta oikeita ratkaisuja tulee edelleen satoja. Toinen juttu on, onko sillä merkitystä. Itse olen ellen ihan vuoren-, niin ainakin viereisen Pöllökallion- (60 m merenpinnasta) varma, että ratkaisuja ei tarkasteta.
6. HT25.4.2011 klo 00:32
kjk 24.4.2011 klo 19:21: "Taloudellisesti vastaaminen ei kannata: 75 sentin postimerkistä saa (oikealla) vastauksella takaisin keskimäärin 30 senttiä."

Taitaa kuitenkin suurin osa käyttää nykyään 2-luokan merkkiä, jonka hinta on 60 senttiä (58 senttiä, jos ostaa 100 kappaleen rullan).
7. Vilppi kunniaan25.4.2011 klo 01:45
Jos haluaisin hesarin palkintolistoille oman nimeni, ottaisin firmani koneeella vaikkapa viisisataa kopiota ja ja leimaisin ne saman firman frankkeerauskoneella, tai sihteerihän sen tekisi.
Eikä homma maksaisi minulle mitään
8. Ihmettelijä?25.4.2011 klo 03:09
Ihmetyttää kenellä on aikaa ja tarvetta tilastoida ristikkovoittajien nimiä ! Onkohan perisuomalainen kateus nostamassa päätään. Luulisi, että ristikkoja täytetään aivovoimisteluna ja rentouttavana ajankuluna, eikä 20 euron epätoivoisena hamuamisena (palkintona monen tunnin työstä?). Pipot ovat menneet liian tiukalle hauskassa asiassa.
9. kjk25.4.2011 klo 08:58
Ihmettelijä? 25.4.2011 klo 03:09

"Ihmetyttää kenellä on aikaa ja tarvetta tilastoida ristikkovoittajien nimiä !"

Oli niin lyhyt ja helppo tuo pääsiäisen ristikko... Ja pitkät pyhät.

"Onkohan perisuomalainen kateus nostamassa päätään.
...
Pipot ovat menneet liian tiukalle hauskassa asiassa."

Et sitten vissiin lukenut alkuperäistä viestiäni kovin tarkasti? Kauneus on katsojan silmässä!
10. Jondalar25.4.2011 klo 16:26
Ratkaisun lähettäneitä on oman vaatimattoman arkistoni mukaan ollut ehkä keskimäärin noin 750 kpl/ristikko. Tallella minulla on ne kaksikymmentä Hesarin ristikkoa, joista olen voiton saanut noin 30 vuoden aikana. Pienin mainittu luku tässä otoksessa "vastauksia saapui" on 559 kpl,suurin on 855 kpl. Muistikuvissa kuvittelen nähneeni yli 900 kpl, ehkä jopa yli 1000 kpl. Lukumäärissä on tietenkin mukana kaikki, väärät ja oikeat, saapuneet ratkaisut.
11. pelaaja25.4.2011 klo 17:16
Minäkin voitan säännöllisesti: melko tasan joka kolmas vuosi. Meni kerran kyllä neljäkin vuotta. Ekana sitä kyllä aina kurkkaa siihen nimiluetteloon. Lapsellista mutta jännää.. Voittojen eriskummallista jakaumaa täällä on kyllä pohdittu aika monta kertaa. Ihan sama, onko HS vai jokin muu ristikko.
Nimimerkki Ihmettelijä? ei vissiin ole huomannut, että Suomen kaupoissa on valtavat määrät palkintoristikkolehtiä jne. En uskoisi, että se palkinto veisi ratkonnasta rentouttavuuden tai toisi epätoivoa. Entä sitten ratkonnan SM-kisat, jos saa kysyä. En toki ole niihin osallistunut mutta jos olisin, niin tuskin epätoivosta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *