KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2637

6166. HS 2637

Ukuli22.4.2011 klo 08:08
Pääsiäisen kunniaksi olisi toivonut hiukan kinkkisempää. Tällä kertaa ei tarvinnut turvautua edes Googleen. Harmaissa tosin jotain erilaistakin.
2. työmies22.4.2011 klo 08:19
Ukuli,
tiesit siis Ranskan kunnan yleissivistyksellä ?
Mun oli haettava tarkastus, kun oli
oikeita vaihtoehtoja pari.

Olipa outoa aloittaa HS:n ratkominen niihin
aikoihin, kun normaalisti töihin lähtee.

Turkulaisvihjeen vastausta en tajunnut ihan heti,
mut hetken päästä välähti.
Salo-henkilöstä Aulis ammentaa aina uutta ja
kivaa.
3. Potter22.4.2011 klo 08:32
Kaksi paikkaa ainoastaan hiukan hangertaa. Ne on tuo EILINEN, joka olis niinkuin englantia, ja MERELLINEN OLIO. Molemmat melkein täynnä, muta ei olikein sovi kutenkaan.
Muutenhan tämä on tuollainen pieni pääsiäislahja.
4. Hessu Ho(o)po22.4.2011 klo 08:57
Tämä nyt oli varmaan Hesarin ristikoitten historiassa kaikkien aikojen helpoin. Harmi!
5. Potter22.4.2011 klo 09:04
Niinpä tietenkin tuo englanninkielin sana. Olin vaan hiukan sotkenut tuossa kohtaa.
6. Potter22.4.2011 klo 09:10
Ja sitten tuo 'merellinen olio', joka ei ollut minulle tuttu, mutta löytyihän tuollainenkin olio googlella.

Seuraavan ristikon aikaan olenkin muilla mailla vierahilla...
7. maatu22.4.2011 klo 09:22
Huomenta vaan! Ja kiitos Anna ed. ristikon loppupuolelta, kun neuvoit ärrästä. Olisin kuvitellut, että nekin ovat kiinni tällaisena päivänä. Ei kun pyörän selkään varttia vaille 9 ja ärrälle. Lähin lakkautettiin syksyllä ja tuli pieni aamulenkki samalla. matka ihan piece of cake, mutta, kun satoi niin PE......STI. Perjantai pelastettu! Harmi vain, jos on niin helppo??!!
8. Huge22.4.2011 klo 09:43
Ristikon 2634 ratkaisua katsellessani en ole aivan samaa mieltä siitä,voiko"autotiellä loskalumen saartamana" olla hyvää ristikkokieltä.Autotie on käsite, mutta se,että auto on tiellä vaatisi sanavälin, ei yhteenkirjoitettuna.Sanahirviöitä on useita muitakin, mm "retrosandaalit" tai "yöswingkappale".
Miksi palkitojen saajina ovat ikuisesti samat nimet,vastauksiahan tulee useita satoja.Aiemmin määrä ilmoitettiin eli 600-700 vastausta.Eikö vastausten määrän voisi ilmoittaa vieläkin?
9. -22.4.2011 klo 10:06
Huge: kuvassa ollaan autotiellä.

Ne väkisin väännetyt yhdyssanat, "sanahirviöt", ovat tämän laatijan vakiokamaa, eikä niistä kannata enää valittaa.

"Eikö vastausten määrän voisi ilmoittaa vieläkin?" Voisi, mutta Hesarissa eivät enää halua nähdä laskemisen vaivaa. Minkäpä asialle kukaan voi.
10. aawee22.4.2011 klo 10:16
Huomenta kaikille! Minä odotin pääsiäisen kunniaksi koko sivun ristikkoa, eikö joskus sellaisiakin ole ollut? Milloin?
11. Tuohipää22.4.2011 klo 10:19
Piti minunkin googlettaa ranskalainen kunta varmistukseksi. Aika nopeasti tuli ristikko täyteen.
12. Maria22.4.2011 klo 11:23
Toivoin koko sivun ristikkoa ja vähän vaikeuttakin,mutta ei nyt ihan toiveet toteutuneet.Googlea piti muutaman kerran käyttää,olivat aivan outoja paikannimiä.Hyvää Pääsiäistä!
13. Ukuli22.4.2011 klo 11:58
työmies,
Ranskan kunnassa oli tietenkin kaksi vaihtoehtoa ja sattumalta veikkasin oikein. Tottakai tarkistin asiat, mutta mitään ei tarvinnut muuttaa.
14. anne22.4.2011 klo 12:18
Ihan kiva ristikko, kun ei tarvinnut paljoa googlettaa. Tein kuitenkin töitä koko aamupäivän, joten ei nyt ihan läpihuutojuttu ainakaan minulle. Samoin olin myös odottanut koko sivun ristikkoa näiden vapaapäivien ratoksi. Hyvää Pääsiäistä!
15. Anneli22.4.2011 klo 12:58
No aika helppohan tämä oli,vaihteeksi.Ranskan kuntaa pitää vielä varmistella googlella.
16. Huge22.4.2011 klo 13:01
Nimetön kommentoija. Jos ja kun ollaan autotiellä, vaatisi se myös olla verbin . Sanahirviöistä senverran, että pidän niistä, mutta ne tule olla yleisluoteisia, useammin käytettyjä. Samaa voi toivoa myös vihjeistä esim sukunimi" tai Saksan firma. Ne tietää vain laatija ja kun ei ole apua risteävistä sanoista
17. kjk22.4.2011 klo 13:02
Hessu Ho(o)po 22.4.2011 klo 08:57

"Tämä nyt oli varmaan Hesarin ristikoitten historiassa kaikkien aikojen helpoin. Harmi!"

Tuskin kuitenkaan helpoin! Katsopa vaikka täälläkin nuo wanhat, ketjut 6130/HS 209 ja 6077/HS 210. Ainakin minusta ne olivat vielä helpommat.
18. Silveri22.4.2011 klo 13:33
Reijo Kallio itketti meitä runsas kolme vuosikymmentä sitten laululla Viikonloppuisä, jossa isiressukka ei ollut katkera, mutta kuitenkin...
En minäkään ole katkera, mutta olen Hugen kanssa samaa mieltä siitä, että muutamat voittajanimet alkavat tuntuvat kovin tutuilta. Ensimmäinen jännityksen kohde viime viikkoina perjantaiaamuisin onkin ollut, montako vakiovoittajaa on listalla.
Vaikuttaa siltä, että arvontamenetelmästä on yhtä vaikea saada tietoa kuin vastausten lukumäärästä.
19. Heppu22.4.2011 klo 14:01
Helppo oli, mutta ei likikään helpoin ikinä. Oliko meren olio jollekin tuttu? Turun sinä kai tämän helmi. Englanninkieli alkaa tehdä tuloaan auliksiin. Suomen sanat kai kaikki käytetty?
20. aawee22.4.2011 klo 14:50
Ihan mukava ristikko, ei vaikea, englanninkielisiä sanoja en ymmärrä, kun yleensä suomenkielisetkin ovat käsittääkseni tarkasti "Nykäsestä" löydettävissä slangisanoja lukuun ottamatta. Ja olisi saanut olla koko sivun kokoinen.

Itselleni vaikeinta tänään oli keksiä VANUATUN SAARI, se ja muutama kirjain sen ympärillä olivat hankalat.

Oikein hyvää pääsiäistä kaikille, nyt paistaa aurinko sateen jälkeen!
21. orpo22.4.2011 klo 17:34
Turkulaisena en saa ylävasemman Helsinkiäkin vihjeeseen sopivaa sanaa tai saan järkeenkäyvän partitiivin, mutta en tiedä liittyykö se mitenkään Helsinkiin.
22. anna h22.4.2011 klo 17:38
orpo, oletko lukenut vihjeen henkisiäkin väärin?
turkulaisena sama kuin turun sinä taas on sinulle ihan helppo!
no ei tässä ristikossa vaikeuksia ollut, risteävät sanat auttoivat saamaan ristikon täyteen ja googlella piti vain tarkistaa, esim. merellinen olio, lontschar ranskan kunta...
mitähän nyt tekisi ; )
23. orpo22.4.2011 klo 17:49
Kiitos anna h.
Olenpa näköjään pahasti väärin lukenut. Helpotti huomattavasti, kun kerroit, mitä siinä lukee. Turun sinä oli sinänsä helppo, mutta tarjosin siihen ensin ratkaisuksi tulleen sanan synonyymiä. Vaihdoin sen toiseen, kun ympäristössä ei homma edennyt. Ilmeisesti ristikko ei ollut vaikeimmasta päästä, vaikka googletusta piti harrastaa. Olen näitä muutaman jo tehnyt, jotta alan päästä tyylistä kiinni. Nimet ja epäselvät kuvat eivät kovasti viehätä, mutta kaipa niillä helpottaa laatimista ja vaikeuttaa ratkaisemista.
24. Pipsa22.4.2011 klo 21:51
Tosi hyvä ristikko, monia edellisiä parempi. Tätä voi ratkoa ihan itseänsä ilahduttaakseen, tässä oli kaipaamaani huumoria myös, esim ukko+lentis, Leppänen jälleen nousussa...Merellinen olio oli minulle ihan tuttu, kun olen 8- ja 6- vuotiaitten poikien mummo.

Alkaakohan Aulis joskus taas ulosantaa minua kovasti miellyttäneitä anagrammiristikoita. Minusta ne ovat nonin verroin haastavampia kuin nämä nykyiset harmailla kikkailut.
25. sarke23.4.2011 klo 00:42
Jokunen vuosi sitten palasin ristikoitten ääreen ja löysin myöhemmin tämän keskustelupalstan; parhaimmillaan olen saanut täältä vikkeliä neuvoja, joista kiitokset! Aluksi kovin ahdisti, kun nokkelimmat olivat jo ratkaisseet kaiken, kun minä vielä tutkailin ymmärrykseni määrää kumittamalla ja lyijykynää teroittamalla.. Nyttemmin kun olen saanut jokusen ristikon omin neuvoin täyteen, en ole täällä juurikaan vieraillut, mutta hienojen vihjeiden lukeminen on niin antoisaa!
26. kjk23.4.2011 klo 07:29
sarke:
Älä nyt ainakaan siitä ahistu, jos joku väittää saaneensa ristikon valmiiksi ennen sinua! Kaikkeen netti"tietoon" kannattaa yleensäkin suhtautua jonkinlaisella eppäilyksellä, ja erityisesti nettikeskusteluihin, jotka käydään nimimerkillä. Minä muistelen jonkun täällä väittäneen HeSan ristikon valmistuneen jo ennenkuin meille lehti edes kolahti luukkuun. Helppo moista kirjoittaa, kun tietää, ettei kukaan tule tarkistamaan!
27. jokha23.4.2011 klo 12:32
Turhan helppo oli tällä kertaa. Tosin ilman Googlea ei siitä olisi selvinnyt.
Anagrammiristikoita minäkin kaipailen.
28. apua23.4.2011 klo 12:36
Vanuatun saari ei löydy, apuja siihen, pliis!

En myöskään oivalla, mitä hilluu tai kuka hilluu sen yläpuolella?
29. outi23.4.2011 klo 12:52
Turun sinä tuntuu olevan helppo, mutta minä en hoksaa.apua.
30. outille apua23.4.2011 klo 13:48
Turuss sinä o sää - ota siit sen synonyymi... mutta tiedätkö sen vanuatun saaren? tai sen yläpuolella hillujan?
31. outi23.4.2011 klo 13:53
apua: oli jipii, saari,Moso
32. tuffa Porist23.4.2011 klo 14:15
outi
Auttaa saa, muttei antaa valmiita vastauksia!
33. jokha23.4.2011 klo 14:50
outi
miksi veit ratkaisemisen ilon?
34. otv-a23.4.2011 klo 19:01
taas tuli postimerkkirahat tutu(i)lle, onnea!
Masa I, hienolta näyttää swingisi kuvassa.
turun kieli on niin hauskaa, samoin sikäläinen lapiokouravihje.
mutta pitempää askartelua olisin toivonut minäkin, anagrammeja lienee turha toivoa. jospa vapuksi???
35. apua23.4.2011 klo 19:50
Nyt kun HS-ristikko oli kovin helppo, kävin uteliaisuudesta palstalla vilkaisemassa, missä nyt oikein mennään. Totesin, että joku toinenkin on ryhtynyt käyttämään tätä nimerkkiäni "apua".

Olisiko nimimerkki mahdollista suojata jollakin tavalla?
36. pelaaja23.4.2011 klo 20:34
Eipä taida olla mahdollista suojata omaa nimimerkkiään (koska ei ole rekisteröitymistä). Silloin tällöin näitä päällekkäisyyksiä sattuu ja yleensä se on mennyt niin, että viimeksi tullut muuttaa omaa nikkiään. On kyllä päinvastaisiakin tapauksia. Esim Masa, joka satunnaisen kaiman saatuaan muutti itsensä muotoon Masa I. Usein tyylistä kyllä silti huomaa, onko kyseessä se ja se vai joku muu. Mutta vain usein, ei aina. Kerrankin eräs möhlö huusi minun nimimerkilläni sitä sun tätä mutta siihen ei täällä reagoitu sanallisesti. Ehkä ihmiset ajattelivat, että onpa tuolla huono päivä tai sitten näkivät jonkun muun olevan asialla. En kylläkään ollut ainoa uhri. Mene ja tiedä. Viattomat päällekkäisyydet voi kyllä hoitaa "puhumalla".
37. vee23.4.2011 klo 21:43
mikä ihmeen mäikinä..oiskos vihjaisijaa?
38. vee23.4.2011 klo 22:12
mäikinä on keskellä alhaalla
39. tuffa Porist24.4.2011 klo 08:30
vee
Muokkaa vihjettä!
40. 2:nen24.4.2011 klo 16:15
Neljä kirjainta puuttuisi: sana puhekuplasta oikealle ja lipastokuvasta alas
41. Pena24.4.2011 klo 18:19
Auliisti myönnän laatijan ottaneen niskalenkin merellisen olion vihjeellä. Ei riitä perustietous, onnella voisi kenties yrittää, mutta kun lotossa ei onnaa, kuinka sitten tässä.
Oletus: jokin nuorisoteos??
42. kjk24.4.2011 klo 19:34
Pena:
Luitkos koko vitjan tarkasti? Siellä Pipsa jo 22.4.2011 klo 21:51 vinkkasi ikäluokkaan, jolta ratkaisua pitää kysyä. Me muut ollaan kaikki yli-ikäisiä :-(
43. Pena24.4.2011 klo 20:24
Olin nöyrä ja kävin Pipsan tekstin läpi. Vanhuus ei tule yksin -tässä useassa eri merkityksessä. Isovanhempi minäkin olen, mutta lapsenlapseni lukevat minulle, enkä minä heille.
Hilpeitä terkkuja!!!!!

Ratkaisu toki jo löytyi?
44. pjl28.4.2011 klo 11:09
Keskellä alhaalta kahdeksannessa ruudussa UTUISIA kanssa jokin nauhan tapainen.Saan siihen alas sanan (verbi), mutta en ymmärrä miten se liittyy vihjeeseen.
45. Silveri28.4.2011 klo 11:56
pjl,

Ratkaisusi on käsittääkseni oikea.
Laatijahan murtaa silloin tällöin kirjakieltämme.
46. pjl28.4.2011 klo 12:02
Ok,annanpa sen sitten olla noin ja kirje postiin.
47. io228.4.2011 klo 19:14
Olin viikon matkoilla ja dyykkasin ristikon roskista aamulla. (oma hesari katkolla).Helpompi kuin yleensä. Pitäisi olla viimeistä kirjainta myöten täynnä.
48. EJlo28.4.2011 klo 20:13
pjl
Onneksi en itse nähnyt mainitsemassasi kuvassa nauhaa. Olisi varmasti mutkistanut miettimistä siihen tulevaksi sanaksi. Kuva esitti ensi arvioinnillani kaksikaistaista kulkuväylän pätkää ja ainoastaan ne kolme viimeistä kirjainta pistivät miettimään erikoista sanan muotoa. Muut vaakasanat siinä ovat ns pomminvarmoja, mutta se MÄIKINÄ voisi muuttaa sitä viimeistä kirjainta. En kuitenkaan voisi sijoittaa siihen mitään muuta vokaalia kuin mikä siinä nyt on. Mielestäni kovin kehno sanapari ja varmaankin ns pakkovalinta koko mäikinä laatijalle.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *