KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 3 / 2011

6138. Punainen Pelikaani 3 / 2011

Tuomas L.15.4.2011 klo 10:19
Onkohan tuoreimman PuPen käärme (s. 32) ihan OK? Vihjeen RISTIKOSSA RIS lopuksi (toiseksi ja kolmanneksi viimeinen kirjain) kun tuntuisi tulevan kirjaimia, jotka ovat vastaantulevassa sanassa samassa järjestyksessä, eivät suinkaan päinvastaisessa. Vai olenko ihan väärillä jäljillä ratkaisun suhteen?
2. Eki15.4.2011 klo 10:41
Dodii, tässä on mennyt yksi satsi Pelikaaneja, ettei ole ollut mitään virheitä ilmoittaa nettipalvelussamme. Siis Mustassa, Kryptossa ja Passelissa ei - ainakaan vielä, kop kop - ole raportoitu yhtään mainitsemisen arvoista virhettä. Sitä täytyy oikein ihmetellä ja samaan syssyyn todeta, että tässähän onkin sitten ensimmäinen grande moka. Jompaan kumpaan suuntaan eivät kirjaimet siis täsmää.
3. Kata17.4.2011 klo 15:05
Huomasinpa saman käärmejutun.Muuten lehti näyttää hyvältä taas,mutta Hakoseen voi tarttua vasta, kun suurennuslasi löytyy.
4. +19.4.2011 klo 18:19
(siirto)
5. Wexi19.4.2011 klo 23:56
Tuli tilattua ko. aviisi, kun katsoin hinnan säädylliseksi. Auliksia ratkoin satunnaisesti, jonkun verran mukavoiduinkin niihin.
Kun en ratko oikeastaan muuten kuin yötä vasten punkassa unilääkkeeksi, niin hesarinpuolikas on epämukava, ja vaatii jonkun alustan.
Eka Pelikaani tipahti postiluukusta perjantaina, ja täytellyt verkkaisesti puoleenväliin. Kakkoset aukenee vielä kivasti, koviksiin en ole ehtinyt ryhtyä.
Puolisen vuotta sitten sain näytenumeron, ja silloin "kolmoset" olivat ruotoisia. En saanut rytmistä, "käsialasta" kiinni.
Näkkyypähän onnistuuko ja innostuuko nyt?
6. maatu21.4.2011 klo 18:17
Kyllä sinä Wexi onnistut ja innostut, kunhan vain uskot itseesi, eikä sinulla ole kiire.
Olin 2000-luvun alussa ostanut muutaman kerran pelikaanin ja ajattelin, etteivät ne ole ihmisille tarkoitettuja. Suurin osa tehtävistä jäi puolitiehen. Kesällä 2003 näin ensimmäisessä sanaseppojen kokouksessani nuoren miehen, jolla oli mukanaan Punainen Pelikaani TÄYTETTYNÄ! Silmät meinasivat pudota.
Pidin häntä tietenkin jonakin yli-ihmisenä tai vähintään nerona!
Hänkin kertoi, että ratkonta oli aluksi ollut vaikeaa. En ollut uskoa korviani.
Ja voi mitä euforisia hetkiä alkoi tulla, kun tajusin, ettei vaikeiden ristikoiden tarvitse kerralla selvitä. Joskus voi mennä monta päivää ennen kuin valkenee. Mutta, mikä riemu!
Olen täysin addiktoitunut vaikeisiin ristikoihin, enkä YHTÄKÄÄN jätä selvittämättä. Sinulle käy Wexi kohta samoin!
Aulikset ovat ihan OK. Joka perjantai ratkon ja myös lähetän, mutta Pelikaani on ihan ERI urheilulaji.
7. Wexi21.4.2011 klo 23:36
maatu

Ei se ole uskonpuutteesta tai tuskastumisesta kiinni. Uskoisin mukavoituvani näihinkin ristikoihin ajan myötä (oppiihan se apinakin matkimaan). Kyse on yksinkertaisesti mielenkiinnosta.
En tunne intohimoa ristikoihin, vaan pidän sitä mukavana ajantappona lukemisen ja esim. leffojen katselun tapaan. Täytin juuri pari piilosanaa (B kesken). Mukavia muutaman vuoden tauon jälkeen.
8. Tuomas L.22.4.2011 klo 11:07
Tulipa selätettyä tuo Tonin loppuaukeamakin. Oli siinä taas pähkäiltävää ihan riittävästi. Jäin kuitenkin miettimään alimman rivin vihjettä TOIKAITEE TAKAISIN; onko sen tosiaan tarkoitus olla noin, vai pitäisikö ensimmäisen sanan olla TOKAITEE?
9. tonimikael22.4.2011 klo 11:56
Juu virhe siinä on. Ehti mennä painoon, ennen kuin huomattiin se. Pahoitteluni. Eli oikea vihje niin kuin Tuomas sanoikin:
TOKAITEE TAKAISIN
10. Juha K24.4.2011 klo 13:31
Tonin loppuaukeama ei yhdellä istumalla mennyt pakettiin, yllättävän "työläs" loppujen lopuksi, pienimuotoinen "kärsimysnäytelmä" näin pääsiäisen ratoksi! :-)
11. Jaska24.4.2011 klo 23:54
Minullakin vihdoin valmis neljän istunnon (yli 12 h) jälkeen. Joko oli siis aito superpahis, tai minä olin tavallistakim kehnompi. Joka tapauksessa knopit, joissa runsaasti ensipainoksia, ovat maailmanluokkaa. Pitkälä on nyt kiistatta KINGIN ASEMASSA!
12. Kata25.4.2011 klo 07:57
Tosi KINGI Pitkälä onkin, on vielä puolet auki. Syyttää voi kyllä kevään tuloakin, ei malta istua sisällä ,ei niin millään. Mutta eiköhän tämä tästä.Epäilen,että on muitakin,joita vielä mietityttää.
13. Reiska25.4.2011 klo 15:50
Postituskunnossa on , nyt ulos ja aurinkoon !
14. pirjo30.4.2011 klo 21:52
Tonin loppuaukeamassa vielä 3 ruutua auki. No, eihän sitä tiedä, mitä muuta löytyy - koko ristikko on täyttynyt tahdissa yksi sana valmiiksi, kolme saman tien pyyhittävä pois! Onneksi on kestävää paperia... Mutta mieltä kiehtovaa hommaa, eikä periksi anneta.
15. Mummeli1.5.2011 klo 09:09
Huh onpa jotkut nopeita,että nyt jo koko lehti postiin.Minulla on vielä monta sivua kesken.mutta onneksi on vielä paljon aikaa.Mielenkiintoisia hetkiä joka tapauksessa tämän lehden myötä.Nyt on kyllä niin kaunis aamu,että taidan ensin mennä ulos.
16. kokkapuu2.5.2011 klo 14:03
Allekirjoitan Jaskan (ja luultavasti monen muunkin) lausunnon. KINGIN ASEMASSA olevan ristikko on pitemmittä puheitta loistava. Sangen usein olen luullut tai pikemminkin toivonut, että ristikossa on virhe (siis laatijan tekemä...). En ole kuitenkaan sellaista vielä koskaan itse löytänyt. Kaipa nytkin toivon vain näkeväni kuinka joku minulle ilmoittaa, että ko. ristikon oikeassa laidassa oleva vihje "TAUTAT TATA NURIN" on täsmälleen oikein.
17. Jaska2.5.2011 klo 14:55
Et siis ole ihan varma toiveestasi? Ei se mitään, täytän sen silti:

"TAUTAT TATA NURIN" on täsmälleen oikein.

Tosiasiallisesti se ei kuitenkaan ole täsmälleen oikein. Pitkälällä ei näet ole sitaatteja vihjeessään.
18. paivi2.5.2011 klo 14:55
Vähän myös ihmettelin tuota "TAUTAT TATA NURIN" vihjettä, mutta liekö tuo pieni poikeama tuosta oletettavasti "täsmälleen oikeasta" versiosta tarkoituksellinen lievä lisäkomplikaatio? Ristikko kokonaisuutena tosiaankin upea ja eilen kerrankin sain olla ylpeä itsestäni kun viimeinenkin sana selvisi (no ainakin luulen niin)!
19. kokkapuu2.5.2011 klo 16:34
Eipä ole sitaatteja Pitkälällä, ei. Jos olisi, olisin ehkä kirjoittanut ""TAUTAT TATA NURIN""...no niin, joka tapauksessa kiitos Jaskalle ja paiville toiveeni toteuttamisesta. Voin hyvillä mielin jatkaa pohtimista.
20. Kata4.5.2011 klo 21:42
Hakonen aukeni ja Pitkälän pahis on paketissa,mutta tavuristikon oikeassa yläkulmassa jumittaa täydellisesti.Kaipa kehutun kakaran vihje jossain vaiheessa avautuu.
21. Marco Poloinen4.5.2011 klo 21:44
Sama vika rahikaisella.
22. Jaska4.5.2011 klo 22:20
Hehheh, vai onnistui RA taas pompottamaan jopa Marco Poloista. Ei enää minua. Hädin tuskin viisi tuntia, eikä apuja paria enempää PP:ltä. Eikä tuo lapsellinen vihje suinkaan kuulunut niihin. Ei ollut RA:lla mitään jakoa Pitkälää vastaan tämän aika puolitettunakaan.
23. Marco Poloinen4.5.2011 klo 22:36
Ai mitenkä niin t a a s? (Tai olihan se kyllä se jämäjuttu...) On tässä nytkin viiteen tuntiin vielä matkaa, mutta edellisen PuPen parituntinen on kyllä jo reilusti ylitetty. Heikosti sipeltää nurkassa, pakko myöntää...

Päätösaukeama oli kyllä ihan oma lukunsa. Kauas täytyy palata taaksepäin ennenkuin yhtä julmat tuntilukemat löytyy.
24. tonimikael4.5.2011 klo 23:39
Höh. Erityisesti kun lukee näitä Jaskan arvioita, niin melkein tuntuu siltä, että laatijan onnistuminen on yksin kiinni visaisuudesta. Höh. Tosi huono suunta. Tosi huono.

Jos muutkin ovat tuota mieltä, niin laadintapuoli helpottuu kyllä, kun ei tarvitse panostaa kuin vihjeisiin, ja niissäkin vain vaikeuteen.

Tiedän, että hieman kärjistän, mutta oikeasti vain hieman. Täällä ei lähes kukaan kehu hienoja laatimuksia (so. sanastoa), vaan pelkkiä (vaikeita) vihjeitä.

Harmi jos niin paljon minä laatijana arvostan niin eri asioita kuin te ratkojat. Harmi jos SCHWARZENEGGER on teille ratkaisusanana vain yhtä kiva löytää kuin TATI. Ainoa mikä vaikuttaa on "hauska" ja "ovela" vihje. Ja TATI:lle riittänee REMA.

Sydän on nyt keventynyt, kiitos Toni vuodatuksesta.
25. Jaska5.5.2011 klo 00:17
Koviksen hyvyys on tasan tarkkaan sidoksissa siihen, millaisia kiksejä ratkoja saa knopin tai muunkin ovelan vihjeen auetessa. Se vain pakkaa olemaan niin, että ne parhaat syntyvät pitk(äl)än kaavan mukaan.

Sanasto on siinä toissijainen, mutta hyvänä tietysti plussaa. Minä muuten olen useinkin kehunut sanastoja. Sovitaan, että en ole "lähes kukaan", jotta ei tarvitse syyttää tonimikaelia vastoin parempaa tietoa annetusta väärästä todistuksesta.
26. paivi5.5.2011 klo 00:33
Hyvän ristikon ensisijainen tunnusmerkki on se että sanasto on monipuolinen, vihjeillä sitten säädellään vaikeusaste. Jos minulle tulisi eteen ristikko jossa on nelikirjaimisia sanoja ja "mahdottomat vihjeet" se lentäisi roskikseen kymmenessä minuutissa (Hesarin Auliksien seuraksi). Tässä kyseisessä päätösaukeamassa en tunteja laskenut, niitä meni siis paljon, eikä kiinnosta pätkääkään kuinka monta muut kellottivat. Sen sijaan innostaa se voitonriemu kun se viimein tuli täyteen. Jatka Toni vaan samaan originelliin malliin!
27. Jaska5.5.2011 klo 00:45
Non niin, paivilla sanasto ensisijainen, minulla tois-. Oletan, että paivilla vastaavasti kiksit ovat lisäplussaa.

Yhdyn tietenkin paiviin mitä tulee tämän ristikon sanaston erinomaisuuteen. Sitä vaan on paha ruotia tarkemmin tässä vaiheessa, jotta ei tulisi antaneeksi vielä tsemppaaville ennenaikaisia apuja pyytämättä ja yllätyksenä.
28. sanoittaja5.5.2011 klo 09:14
Mun mielestä on kiva lukea Jaskan, Marco Poloisen ja vaikka Juha N:n ristikkoanalyysejä. Vaikeampien ristikoiden ruotimisessa on vaan pakko kommentoida vaikeita vihjeitä, kun helppoja ei ole. Ainakin sanapituuskeskiarvot ovat olleet mukavasti framilla.
Siinä mielessä olen samaa mieltä Tonin kanssa, että jollain lailla tarvitsisi saada myös muita asioita ristikoista esille. Voisi arvioida vaikka mielestään ristikon kolme parasta ja kolme huonointa sanaa tai antaa sanastolle arvosana.
Oma toiveeni olisi saada myös arvioita keskitasoisista ja helpoista ristikoista.
Ja ettei menisi ihan ohi otsikon, niin totean vielä, että Pitkälän vaikeaan ristikkoon sain nytkin vain muutaman sanan, joten sanaston arviointi tapahtuu taas vasta ratkaisun nähtyäni (joskus parin kuukauden päästä).
29. Marco Poloinen5.5.2011 klo 15:00
[Näinköhän on Maestro noussut tänään sängystä väärällä jalalla? Meinaan sen verran kohtuuttoman oloinen - ettenkö sanoisi hätävarjelun liioittelua - oli tuo Jaskan tuotannon arviointi. Totta kai yksittäisistä kommenteista voi saada tuommoisen käsityksen, mutta kokonaisuutena runsaasta palautteesta välittyy (minun mielestäni) todella laaja arvostus erilaisille laaturistikon osatekijöille. Jaskahan on eräs harvoista, jolla riittää aktiivisuutta historistikon ja (viikonvarrenkin) pehmisten monipuoliseen kommentointiin.

Omasta puolestani sanoisin, että koviskommentit ovat melko suoraan verrattavissa "Kuka kuiskaa koviten" -kisaan. Miten kehua SCHWARZENEGGER niin, että vain laatija sen huomaa? Palautusaikaan on pari kuukautta ja useimmat näiden ratkojat ovat melko velhoja lukemaan rivien välitkin. Niin absolutisti en itsekään ole, ettenkö panisi merkille jostain viestistä välittyvää erityisvivahdetta jonkun kinkkisen vihjeen tiimoilta. Jos olen ko. kohdassa jumissa, niin on suuri houkutus pakittaa takaisin edelliseen risteykseen ja lähteä toista tietä.

Tiettyä itsesensuuria noudattaen kuitenkin yritetty on. Johonkin Juha N:n laatuiseen analyysiin ei oma äly, taito, eikä intokaan riitä, mutta kielellisten laatuseikkojen ja huumorin arvostustani olen kuitenkin pyrkinyt esille tuomaan. Ikävää, jos se ei ole laatijalle asti välittynyt.

Toisin kuin Tonin kommentista voisi päätellä, "vaikeuden" arvottaminen ei minusta useinkaan ole liittynyt kinkkisyyteen sinänsä. Enemmänkin on ollut kysymys siitä, vastaako ristikon vaikeusaste tähditystään tai pallotustaan. Ennakko-odotuksissa pettyminen on saattanut joskus aiheuttaa arvostuksia vääristäviä ylilyöntejä.]

Tämän PuPen loppuaukeamaa - enkä muitakaan - ole vielä ehtinyt varsinaisesti kommentoida. Enkä jaksanut, kun nii-in otti voimille! ;-)
30. ripop5.5.2011 klo 19:46
Koittakaapa ratkojat joskus itse laatia ristikko .Itse olen sitä harrastanut jonkun verran kun hankalia ratkottavia ei enää ole ollut käsillä ja sormet(aivot) syyhyävät edelleen.Silloin juuri tollaisen schwartskopfin valinta pohjaksi tuottaa varmasti mielihyvää ,jos saa loputkin toimimaan.Tosin kulmissa joutuu silloin usein ´tatiistoihin´,missä vihjeyttämisen vaikeudet vasta tulevat ilmi,jollei halua olla banaali.Toni is the King!
31. Marco Poloinen5.5.2011 klo 20:20
[Joo, on koitettu ja kokemuksesta tiedän, että on helpompi laatia (ainakin pieni) pahis kuin ratkaista sellainen. :-)

Oikeasti: jos puuttuu " sanojen ristiin meno aisti", niin on paras pysyä lestissään. Mutta eihän tässä siitä olekaan kyse. Kyse on siitä, osaammeko me ratkojat ja kommentoijat arvostaa laatijoiden vaivannäköä hienojen ideoiden ja vaativien rakenteiden laadinnassa ja toteutuksessa. Ihan pokkana väitän, että osaamme! Siis ainakin arvostaa, en tiedä osaammeko tuoda sen riittävän hyvin esille.

Kun en kuulu siihen joukkoon, joka palvoo jumalia tai ihmisiä - enkä ole kuningasmielinenkään - niin totean demokraattisesti Tonin olevan laatijana arvostuslistallani eturivissä. On hienoa, että siinä rivissä on erilaisia ihmisiä, jotka laativat erilaisia ristikoita, mutta joille kaikille on yhteistä laatuun panostaminen ja - yllätys yllätys - ratkojien arvostaminen! Samassa veneessähän tässä ollaan, ja minun nähdäkseni soudetaan enimmäkseen samaan suuntaan...]
32. pirjo5.5.2011 klo 22:51
Tonimikaelin peräänkuuluttama laatimusten arvostus oli kyllä yllätys. Itse olen ainakin tonifani juuri sen takia, että sanasto on tuoretta ja vaihtelevaa, laaja-alaista ja mitä vielä? UUTTA! Olen myös sitä laatimispuolen taitavuutta koettanut hehkuttaa niin paljon kuin olen kehdannut. Juuri sitä ihailen - se kertoo, että tekemiseen on paneuduttu ja nähty vaivaa.

Ainoa mitä ei ole voinut tehdä: ei ole ollut mahdollista antaa esimerkkejä parhaista sanoista, siis on pitänyt kehua sellaisen sanan vihjettä... kääntäen siis "haukkua väärää puuta" (tähän alle olisi pitänyt piirtää nuoli vasemmalle, mutta kun en löydä sopivaa näppäintä. :D

On monta muutakin hyvää laatijaa, jotka ovat ilahduttaneet uutuuksilla, siinä suhteessa voin yhtyä Marco Poloisen kommenttiin eturivistä. Mistähän löytyisi Ristikkopalkinto parhaille laatijoille? Saavathan sarjakuvapiirtäjätkin julkista kiitosta monen muun "sisällöntuottajan" tapaan, miksei joskus ristikontekijät...
33. Kasperi9.5.2011 klo 12:49
Minun lehdessäni sivun 29 tavuristikossa on vihjeet tosi tärähtäneen näköisiä, liekö painossa tullut jokin kämmi. Ajattelin varmistaa täältä, että eihän olekaan tarkoitus saada selvää teksteistä, jotka ovat vihjekuvan oikean alakulman paikkeilla numeroituina 1234?
34. RA9.5.2011 klo 15:32
Sivun 29 tavussa ei ole tarkoituskaan saada selvää Kasperin mainitsemista teksteistä.

Ja juu... töhryiseksi on mennyt. Joko painossa tai sitten minä mokasin ristikkoa skannatessani. Alkuperäinen on teksteiltään tasaisempaa ja ohuempaa. Harmittaa... kun tuota ennenkin moitittua ulkoasua sentään koko ajan olen yrittänyt parantaa.
35. Marco Poloinen9.5.2011 klo 16:47
Relax! Ei ainakaan minun ristikkoni ole yhtään töhryinen. Eikä ulkoasussa ole pitkään aikaan muutenkaan ollut (minun mielestäni) moittimista. Tai, no, jos ihan joskus jotain pientä...

Kyllä tämän ristikon osalta töhryt vaikuttavat pesiytyneen pään sisälle. Oikein piti jättää pitkästä aikaa ylänurkka tauolle.
36. Kasperi9.5.2011 klo 18:56
Jep, havaitsin jo itsekin, että asiasisällöllä ei ole merkitystä ratkaisuun.
Ylänurkka täytyy meikäläisenkin jättää alitajunnan ratkaistavaksi....
37. Kata13.5.2011 klo 20:59
Muutaman päivän tauko ja tiimityö ääneen puhuen: johan tavuristikon yläkulma aukesi!Olipa ovelaa!
38. Jaska14.5.2011 klo 23:33
On tuo euroviisuilu niin tylsää, että piti virkistää itseään täyttämällä päivällä kesken jäänyt Hakonen loppuun. Oveluudessa kyllä löi yllä mainitun, joka oli "rehellisemmin" vaikea. Kuvituskin - miten sen nyt sanoisi - mielikuvituksellisempaa. Aika selvääkin nykyisin, pari kohtaa tosin piti arvata. Muutamat mikrovihjetekstit vaativat sen sijaan oikein lupitusta, mistä pitää vähentää oikeallakin tavalla haasteellisehkon koviksen (3 miikka) pojoja. Viisari pysähtyi lukemaan 8,65.
39. Jaska14.5.2011 klo 23:34
Ei tosin ihan pärjää Harto Hakoselle oveluudessa. Ja kuvitus HH:lla on - miten sen nyt ilmaisisi - mielikuvituksellisempi. Suht. selvääkin se oli, jotain tosin joutui arvaamaan. Muutamia mikrovihjeteksteja jouti sitä vastoin lupittamaan, ja siitä joudun pudottamaan oikeallakin tavalla haasteellisen koviksen arvosanaa. as
40. Jaska14.5.2011 klo 23:39
Kappas, miten tuo eka versiokin mukaan putkahti. Tarkoitus oli poistaa se.
41. Jaska15.5.2011 klo 23:11
Finaaliohjelmassa myös Hannu Salokankaan kovis. Täyttyi melkein sekunnilleen toisen erän loppuvihellykseen = IS-asteikolla 3-. Juuri niillä rajoilla, että pysyi matsissa kärryillä. Yhtään maalia en menettänyt!

Jostain syystä pääkuvasanan idea tuntui hyvin tutulta. Ei, en usko sitä uusintapainokseksi. Knoppologia on muutenkin hyvin hallussa. Vihjeet ovat lisäksi selviä, minkä ansiosta kiitettävä arvosana kimahtaa niinkin korkealle kuin 9,15.
42. Jaska15.5.2011 klo 23:13
No niin, Suomen tokan menetin livenä. Luulin niiden veivaavan vielä tokan erän uusintaa.
43. Jaska15.5.2011 klo 23:15
Ja äskeisen aikana tuli 3-1! Näinhän mä varmistan Suomen murskavoiton.
44. Jaska16.5.2011 klo 00:15
Kolme viimeistä tekivät sentään omin avuin.
45. sam20.5.2011 klo 11:43
piilosanoista ei auenneet nämä: 1) Ratkojan hylätyn jälkeen laittama paikka on tuttu eräästä laulusta vaikka (7)
2) Toinen nainen keskiaukeaman väritettyjen kanssa samanlainen (7). Mainio lehti!
46. Wexi20.5.2011 klo 11:55
sam.

1. Sinatrakin laulanut tytöstä
2. Ei löydy keskiaukeamalta, rajanaapurinsa kylläkin
47. Marco Poloinen20.5.2011 klo 12:43
[Meinaatkos Wexi härnätä verta nenästäsi? Vai muuten vaan unohdit, ettei tämä ole HS-säie? Tässä vaiheessa kysyn vielä ihan ystävällisesti :-) ]
48. Wexi20.5.2011 klo 16:55
[Sori, huonosti herrasmiessäännöt perillä (HS-säikeelle siis saa tarjota ovelasti verhottuja). Tosin antamani vihjeet vielä melko etäisiä. Mutta siitä huolimatta, painanpa tuon kirkkaana mieleeni :-)]
49. +++20.5.2011 klo 17:08
+ palautusaika - 27.6. +
50. Wexi20.5.2011 klo 17:20
+++
[Kyllä se jo valkeni.]
51. Mummeli3.6.2011 klo 08:34
Olen itsestäni aika ylpeä ,kun olen saanut sivut täyteen lukuunottamatta Pitkälän viimeistä vaikeata .Tuntuu olevan meikäläiselle ylivoimainen Olen kaikenkaikkiaan riemuissani,kun olen näinkin hyvin pärjännyt näiden muutamien vaikeidenkin ristikoiden parissa. Ratkominen tekee hyvää vanhoille aivoille.Jatkaaka laatijat samaan malliin.Tavuristikko sivulla 29 mielenkkiintoinen.Pakerran vielä jonkin aikaa Pitkälän ristikon kanssa .En luovuta kovin helpolla.Hyvää kesää kaikille ristikoiden parissa.
52. Marco Poloinen3.6.2011 klo 14:13
Mummeli,
kannattaa ollakin ylpeä, ei se kaikilta onnistu. (Kun kulkee "takki auki", niin kannattaa kuitenkin tarkistaa, ettei ole jäänyt hame pukematta! :-) )

Rattoisaa kesää sullekin!
53. Matami5.6.2011 klo 08:27
Mummeli,
Olen iloinen puolestasi. Täällä mennään loppupään ristikoiden kanssa tyyliin kolme sanaa/päivä. Käärmestä puhumattakaan joka tällä kertaa jäänee tekemättä. Tai tiedä häntä, vielähän on aikaa.
Miten laulussa sanotaankaan ajasta ja "mielin määrin kahvia tupakkaa".
54. Mummeli14.6.2011 klo 17:50
Kiitos Marco . Yritän muistaa pukea hameen myös päälle. Nyt taitaa jäädä Pitkälän iso ristikko ratkomatta on se niin hankala ja kohta täytyy viedä lehti postiin ,että ehtii arvontoihin mukaan. Matamille myös terveisiä ja mukavia ratkontahetkiä, minulla kuluu kyllä kahvia,mutta ei tupakkaa. Hyvää kesää kaikille ratkojille ja myös laatijoille.
55. Matami14.6.2011 klo 20:02
Mummelille kiitos toivotuksista!
Pinnistä, pinnistä Pitkälän kanssa, vielä on aikaa! Minä en anna periksi, yritän vaikka viimeiseen postituspäivään 27.6. asti.
56. tonimikael15.6.2011 klo 01:01
Hauskaa, mulla on synttärit tolloin 27.6. :)
57. Kravattimies15.6.2011 klo 02:20
Lukijan on hyvä huomata, ettei tonimikael pannut pilkkuja yhden tietyn murresanan molemmin puolin edellisessä viestissä (Matami ei ole sellainen)
58. Matami15.6.2011 klo 11:27
Kravattimies : )

Tiedä häntä... Kiinalaisen horoskoopin mukaan minulla on "hellä sydän ja höppänän pää".
59. Eki15.6.2011 klo 11:32
Voi yhden kerran! Kaikissa muissa Pelikaaneissa on nyt maininta virhepalvelusta sivulla 3, mutta tänään ilmestyneestä Punaisesta se vieläkin puuttuu! Ehkä jo seuraavassa numerossa...
60. Jukkis15.6.2011 klo 13:38
Pitää perustaa virhepalveluilmoituksen puuttumisilmoituspalvelun ilmoituspalvelu.
61. Kasperi17.6.2011 klo 13:52
Kohta on Pitkälä selätetty, ei puutu kuin yksi nurkkaus. Itse asiassa minulla on ihan oikea suomenkielinen sana joka kohtaan, mutta en ymmärrä vielä, miten liittyvät vihjeisiin, mutta eiköhän se tästä :)

Minulla meni into edes aloittaa tuota Kärmestä, kun joku sanoi siinä olevan jotain vikaa-vikaa-vikaa.... :(
62. lp25.6.2011 klo 12:35
Jätin jo alkuvaiheessa Tonin aukeaman kesken ajatellen "ei tämä ratkea". Otin lehden sitten "iltalukemiseksi" ja pikkuhiljaa se eteni. Nyt se on riemukseni täysi ja nautin lukemattomista sanajekuista. Varsinaista leikkiä!
Olen iloinen, että vanhat aivot vielä raksuttavat ja saan onnistumisen hetkiä.
KIITOS TONI!
63. Matami25.6.2011 klo 18:36
Kyllä oli makeaa mahan täydeltä koko lehti ja Tonin ristikko erityisesti. Oli ihan samanlaiset fiiliksen kuin lp:llä, että ei tästä mitään tule.
Asikaisen tavupahis vielä kesken, kaksi ylintä vaakariviä tökkii. Saa nähdä välähtääkö vielä viikonloppuna.
64. Lauri Kultti26.6.2011 klo 18:32
Tuntuu olevan yleinen ongelma tuo Lähteenmäen/Asikaisen tavuristikon oikea yläkulma. Olin jo periaatteessa sen suhteen luovuttanut, kunnes ristikkokaveri otti tänään yhteyttä ja pähkäili samaa kohtaa. Parin punaviinilasillisen ja parin tunnin ihmettelyn jälkeen sain kuin sainkin seitsemän puuttunutta tavua paikoilleen. Juhannuksen kohokohta!
65. RA26.6.2011 klo 19:32
Ja tuo oli minun juhannukseni kohokohta! ;-D
66. Matami26.6.2011 klo 21:27
Minä luovutin Lähteenmäki/Asikaisen suhteen ja pakkasin lehden kuoreen. Aamulla postiin. Paitsi- minulle tulee yleensä ahaa-elämykset iltamyöhällä.. Mutta revitään sitten kuori auki jos näin onnellisesti kävisi.
Kiva nähdä aikanaan oikea ratkaisu, maltan tuskin odottaa.
67. Gouda26.6.2011 klo 22:31
Lienee pakko antaa periksi tuon Lähteenmäki/Asikaisen yläkulman edessä. Huomenna kuitenkin taas työpäivä...
68. Kasperi28.6.2011 klo 10:59
Minäkin annoin periksi tavuristikon yläkulman suhteen.
Mutta Pitkälän seljätin :)
Ja siihen kärmeksen alkupäähän en saanut sitten mitään :(
Olisi pitänyt jättää lukematta, että siinä on jotain omituista.
69. VL29.6.2011 klo 14:24
Palautusaika on muistaakseni päättynyt, joten kysyisin Pitkälän 3-tähtisen ristikon vihjeen TAUTAT TATA NURIN ratkaisusanaa. Itse sain ratkaisuksi "as".
70. Marco Poloinen29.6.2011 klo 14:43
VL,

jos nuo kirjaimet ovat alussa ja lopussa, on puolet oikein koossa. Lisää voit kehitellä lisäämällä vihjeeseen neljät ään pilkut...
71. Marco Poloinen29.6.2011 klo 16:09
RA,

juhannus oli ja meni, mutta voin omalta pieneltä osaltani levittää "kohokohdan" huippua arjen puolelle kertomalla, että kohtalaisesti huomiota saaneen ylänurkan ratkaisemiseen tarvitsin minäkin Kainuussa lisäviisautta hankkineen savolaisen kimppakaveruutta.

Siitä kaikkein nurkkimmaisesta pystysanastahan se lähti purkautumaan, sitä ennen olin muistellut erinäisen määrän maalauksia ja sävelteoksia. Oikea Halonen kävi kyllä mielessä, mutten osannut katsoa oikealta kantilta. Toisaalta, vihjehän on melko hypoteettinen; mistä sitä tietää mitä muistelmista vielä joskus paljastuu...

Hyvänä apuna jumituksessa oli PULINAn jokseenkin harvamuotoinen synonyymi (kolmitavuisena kylläkin tuttu) ja "putelin" lempinimi, joka jostain syystä ei sisältynyt marginaaliin kirjoittamaani vaihtoehtoluetteloon, mutta tuli sitten alkuun päästyä hetikohta mieleen. Periaatteessa jo tietysti riipoi se, ettei KYÖSTI KAISALLE! ja KAMPAAJAN KAMPAUS -ratkaisusanojen täysvarmuudesta huolimatta saanut pätö aukiota ratkeamaan. Arrgh! [:-)]

Toinen toistaan parempia yhdistelmiähän ristikko on pullollaan, enkä osaa niitä asetella toistensa edelle. Sanasto on priimaa ja yhtä lukuun ottamatta sain tällä kertaa kuvistakin tolkun; vain UMMELLAKIN-vihjeruudussa olevan piirroksen kanssa oli hankaluuksia. (Siinäkin kupeella vaakaan se "HIEROJA" - voe juutas kuitennii!)

Tykkäsin, sehän on selvä(?)! :-)
72. RA29.6.2011 klo 17:00
Kiitos kommenteista! Niin hyvä, lämmin, hellä on mieli minun ja Tapion.
73. Jukkis29.6.2011 klo 18:25
No mitä sanoja sinne nurkkaan tuli? Esim. vaikka puhekuplasta ("olen sinusta todella ylpeä...") tulevat vaakasanat?
74. Jaska29.6.2011 klo 18:25
Koillisnurkka jäi minullakin viimeiseksi, arviolta neljännes koko ratkaisuajasta meni sen pähkäilyyn. Puhekuplavihjeestä annan RA:lle luvan olla todella ylpeä. Sumean ylimääräisen rekvisiitan allaalla oli piilossa kirkas yhteys kahteen ratkaisusanaan - kunhan vain jaksoi jynssätä ne esiin...

Kokonaisuutenakin ristikko oli kaksikon tuotosten parhaimmistoa. Tiukallakin asteikolla löytyy huomautettavaa vain vihjeestä LYÖNTI oivalliselle ratkaisusanalle SYKÄHTELY. Vihjeen olisi pitänyt tietysti kuulua LYÖNTEJÄ tai LYÖNNEISTÄ, tarkoittaahan sana useampaa kuin yhtä sydämenlyöntiä. Minusta yksikkövihje ei ole onnistunut harhautus, jos se sellaiseksi oli tarkoitettu. LYÖNTI edellyttäisi siis johdonmukaista vihjettä SYKÄHDYS.
75. Jaska29.6.2011 klo 18:27
Jynssäsin esiin sanat POLLEA ja VEKARA.
76. RA29.6.2011 klo 18:44
Maistelin kyllä vihjeittäessäni tuota sanaparia LYÖNTI > SYKÄHTELY... ja tulin siihen tulokseen, että se on kelvollinen: sydämenlyönti / sydämensykähtely.
77. Jukkis29.6.2011 klo 19:00
Ettäkö sitten PULINA = KALKE? Aika outoa.
78. RA29.6.2011 klo 19:07
Juu. PULINA = KALKE.

*kalke: kalkattaminen, kalkattava ääni
*kalkattaa: "naiset kalkattivat [pulisivat, pölpöttivät] keittiössä"
79. pösilö29.7.2011 klo 17:14
Nyt kun palautusaika on jo ammoin takanapäin, kysyn Salokankaan ristikosta.
MAUSTE MITTA sain ratkaisusanaksi MEIRA. Risteäväksi kohtaan HÖYLÄTTYÄ TAVARAA EDAM.
Uskon menneen väärin, mitä olisi sana MITTA tehnyt vihjeessä, toisekseen juusto on pikemminkin höylättävää kuin höylättyä!
80. Eki29.7.2011 klo 17:19
Jos se mauste on meirami, niin...

Höylättyä on ovelampi, kumpikin käy.
81. RA29.7.2011 klo 17:21
MAUSTE MITTA; mauste on meirami ja se "mitta" eli ilman mi-kirjaimia > MEIRA

HÖYLÄTTYÄ TAVARAA > EDAM; onhan se juusto toki höylättävää, mutta on sitä paljon höylättykin - edam lienee Suomen eniten höylätty juusto
82. Jukkis29.7.2011 klo 17:22
Prkl, kerrankin kun olisi osannut selittää, niin nuo molemmat hyväkkäät ehtii edelle...
83. M-A20.8.2011 klo 14:27
Voisiko RA tai joku muu selittää tavuristikkoon tulleen ratkaisun ARAJÄRVI (vihje: HALOSTA HAKKAAMATTA)? Tarja Halosta ja Pentti Arajärveä tässä varmaankin tarkoitetaan, mutta ei oikein avaudu...
84. Marco Poloinen20.8.2011 klo 16:07
Ainakin toistaiseksi voi julkisesta tiedotuksesta ja keskustelusta päätellä, että Arajärvi ei pahoinpitele fyysisesti puolisoaan. Siis on HALOSTA HAKKAAMATTA. Kuten aiemmin säikeellä mainitsin, vihje pitänee kutinsa ainakin Halosen mahdollisten muistelmien ilmestymiseen saakka.
85. RA20.8.2011 klo 16:53
Juuri noin HALOSTA HAKKAAMATTA! -vihjeen tausta-ajatus kulki. Ideana oli leikitellä HALOSTA-sanan monimerkityksisyydellä ja harhauttaa sillä ratkojaa; onko 'HALOSTA' Halonen vai halko?

Oli minulla muutama muukin muotoilu mielessä, mm.:
- SAANUT HALOSTA / SAA USEIN HALOSTA
- HALOSTA HAKKAILEVA / HAKKAILEE HALOSTA
No joo-o...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *