6133. SK 14

MP12.4.2011 klo 09:18
Ristikko täyttyi, mutta teema ei auennut valmiinakaan. Täyttyiköhän edes oikein?
2. Eki12.4.2011 klo 09:21
Onko laatija MP itse unohtanut teemansa?

No asiaan. Mirja Pihlajamäen teemat ovat joskus hankalia selvittää. Toisaalta idean selittäminen etukäteen pilaa osan nautinnosta. Tämä ei ollut ihan helppo tajuta. Kannattaa tarkkailla pääkuvasta tulevia sanoja ja lähteä assosioimaan siitä.
3. ässä12.4.2011 klo 09:34
Kyllähän tuo teema aukenee melko selkeästi pähkäillen sanaa, joka kuvasta lähtee nuolen osoittamaan suuntaan.
4. Leppis12.4.2011 klo 11:02
Minulle aukesi heti yhden tummennetulla rivillä olevan sanan selvittyä (oikea ylänurkka). Ja kyllä noista muistakin pitäisi
melko helposti yhteys löytymän.
5. MP12.4.2011 klo 16:55
Joo, olipahan väärin se nuolen osoittama avainsana. Nyt selkisi, kun muutin sitä.

Eki, en ole mp, vaan MP. Olen näillä kirjaimilla täällä ollut joskus jo usean vuoden ajan. mp=Marko Poloinen ?
6. Marco Poloinen12.4.2011 klo 17:25
Ekihän mitä ilmeisimmin tarkoitti MP:llä Mirja Pihlajamäkeä. Itse en ole esiintynyt lyhenteellä MP tai mp, mutta aina silloin tällöin tullut kylläkin toisten kirjoittajien taholta siten kutsutuksi. Jokseenkin aina asiayhteys kertoo kuka on kukin.
7. Matti16.4.2011 klo 15:51
SK 15:ssä oli Aulikki Nenosen hauska limipiilosana. Pystysuoraan 6:ssa oli kuitenkin harmillinen yksikkö/monikkovirhe. Tuoreessa IS:ssa oli niin ikään Aulikin piilosanassa painovirhe: Viime ähetyksen siirappimainen sisältö (5). No, ratkontaahan nuo eivät toki häirinneet.
8. Aulikki Nenonen18.4.2011 klo 19:20
Vastaus Matille kahteen piilosanoihini liittyvään huomautukseen.

IS:n erään vihjeen yhdyssana oli tarkastuksen jälkeen kuulemma tarkoitus jakaa kahdeksi eri sanaksi nykykäytännön mukaisesti, mutta vahingossa olikin tullut poistetuksi ratkaisun kannalta keskeinen kirjain.

SK:n limipiilosanan vihjeessä olevan yksikön/vastaukseen tulevan monikon katsot virheeksi. Vaikka olisin kirjoittamassa kyseistä vihjettä juuri nyt, en muuttaisi siitä mitään.
Mielestäni kysymystä voi tarkastella seuraavien esimerkkien kautta.

"Suomessa myytävät Juhla Mokka-erät ovat suurimmaksi osaksi brasilialaista kahvia."
"Rapion myllyn ruisjauhot ja ohraryynit ovat kotimaista viljaa."
9. Matti18.4.2011 klo 20:27
En tajua. Eikö pitäisi olla suuret aasialaiset naudat?
10. Matti19.4.2011 klo 16:48
Nostan tämän pintaan.
11. Matti20.4.2011 klo 13:31
Siirto
12. Aulikki Nenonen23.4.2011 klo 10:57
Matille ja muillekin kysymystä pohtineille tiedoksi, että Matin huomio limipiilosanani vihjeestä on aivan oikea. Luulin, että yksikkö/monikkopohdinta koski aivan eri asiaa kuin Matin esille ottama kysymys.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *