KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2635

6129. HS 2635

Tupu8.4.2011 klo 11:24
Taitavat ratkaisijat olla ulkona, kun on niin ihana ilma. Pitkiä sanoja taas on ihan riittämiin. Alkuun pääsin reunoista, vaan sitten ikkunoiden pesu voitti. Puolessavälissä nyt hönkäisen. Miettimistä ja pähkäilyä jatkan iltapäivällä.
2. Sebedeus8.4.2011 klo 11:30
Taitaapa ratkaisijoilla riittää pohdittavaa tällä kertaa eikä kommentteihin liikene aikaa. Samat sanat; reunat on ratkottu, mutta keskiosa ammottaa tyhjyyttään.Vienee aikaa ja tuuriakin, ennen kuin edes joitain vihjeitä löytää pitkiin sanoihin. Onpahan nyt sitten urakkaa...
3. Potter8.4.2011 klo 12:45
Sama täällä Sebedeus. Tein aamusella kyllä nuo reunat, mutta sitten piti jättää ja lähteä kuntoa hoitamaan.

Keskiosa kyllä näyttää melko toivottomalta kun pystysanat ovat pitkiä ja vaakasananatkaan eivät aukene ihan tuosta vaan.
4. anne8.4.2011 klo 14:26
Samoin keskiosa ihan tyhjä. Tuntuu, että ei saa edes yhtään poikittaista sanaa aikaiseksi. Mutta toisaalta kiva, että riittää pohtimista. Reunat olisi kyllä tehty.
5. aawee8.4.2011 klo 15:56
Reunat jotensakin täynnä, kaikista kuvista en saa selvää, keskiosa ammottaa tyhjyyttään täälläkin:)
Ihan mukava haaste kuitenkin!
6. Maria8.4.2011 klo 16:36
Täällä on sama tilanne kuin edellisilläkin,tosin ikkunoita en pessyt mutta kuntoa tuli hoidettua!Onkohan tässä liikaa sitä haastetta?Pisin sana kai 23-kirjaiminen.
7. pena8.4.2011 klo 16:59
Kiitos erinomaisista vinkeistä. Mutta enpä voi minäkään niitä liiemmin tarjoilla. Ja ei kun haasteen kimppuun!
8. O8.4.2011 klo 17:08
Mukavaa perjantaita kaikille!
Tämä ristikko teetti työtä kauan. Keskiaukeama pitkine sanoineen
tuntui pitkään mahdottomalta. Kyllä se siitä. :-)
9. Potter8.4.2011 klo 17:42
O, olet aika mestari jos ristikkosi on valmis. Minun on tunnustettava, että tämä keskiosa iskee minut kanvesiin.
10. aawee8.4.2011 klo 17:54
Hienoa kuulla, että O on ratkaissut ristikon, antaa toivoa siitä, että tämänkin pystyy täyttämään:)
Sana kerralla menen eteenpäin, molemmat sivustat lähenevät keskiosaa....pikkuhiljaa.
11. io28.4.2011 klo 18:36
laidat valmiit. keskellä pitkät puuttuu
Tuo joensuun lähellä oleva piste keskellä alhaalla. Läyttykö kartoista. joku kylä kaiketi on.
Portuglilaisin ? Viittaako ihmisiin, nimiin vai mihin ?
12. io28.4.2011 klo 18:38
siis portugalilaisia.
Lousku näppäimistö. ei pysy perässä.
Tämä poikittain keskellä
13. aawee8.4.2011 klo 19:05
Keskiosa tuntuu nyt niin ylivoimaiselta, että täytyy ristikko laittaa välillä pois ja miettiä myöhemmin uudelleen.
14. Juha N8.4.2011 klo 19:34
Olihan haastava pähkinä, 19x4 aukioineen kaikkineen.

Kolmeen pääkuvasta lähtevään vierekkäiseen sanaseen ei tarvinne kenenkään pettyä. Hyviä ovat.

Niiden vieressä oleva 23-kirjaiminen miniatyyrikin on järkeenkäypä: voisin kuvitella näkeväni sellaisen paattimessuilla, ständinsä muun reklaamikrääsän seassa. Sen vihjeen loppukirjainta (A) en kuitenkaan ymmärrä. Ratkaisusana itsessään on PAATTIREKLAAMI. Miksi partitiivi?

Jos edellä mainittu reunasta reunaan kulkeva sana tuntuu monen mielestä väkisin väännetyltä, niin eivätkös ristikon muut yhdyssanat sentään ole ihan poikkeuksellisenkin luontevia? ESINEPAKKA (16). TEINIKUNTIA (19). LISÄVAATE (14). KÄSKY KOKILLE (12). POLIITTISIA (14). VALOISIA (15). Vasemman reunan kuvavihjeellinen pystysana (15). PILAANTUNEITA (14) jolle aktuellisti löytyy reaalielämän esimerkki. Vanhan ristikon ratkaisun yläpuolella oleva kuvavihjeestä lähtevä vaakasana (16). Ja monta muuta, vähän lyhempää.

Ristikon monet erisnimet sen sijaan ovat osin karmeita. No, Googlesta löytyy. ETUNIMI (6). SUKUNIMIÄ (7). SUKUNIMI (4). SAKSALAISSUKUNIMI (4). VENÄLÄISNIMI (6). PORTUGALILAISIA (6). INTIAA (4). RANSKAA (4). KYNÄNIMI (6). TUTKIMUSLAITOS (4). Laatijan onneksi valtamerissä riittää tutkimista :)

Vihje KOVIA vastaa ratkaisusanaansa (11) huonohkosti. No, ovathan ----------- ehkä kovia, jos niitä varovasti tunnustelee, mutta lujia eivät ainakaan. Ainakaan jos Wikipedian luonnehdintaa on uskominen: "is easily crumbled into a fine white to off-white powder".

Vihje-ratkaisusanapareista PALLO (7) ja edellä mainittu KÄSKY KOKILLE (12) miellyttivät eniten.
15. pelaaja8.4.2011 klo 19:43
No jopas taas jotakin. Noissa 'mahdottomissa' pitkissä sanoissa pääsi jotenkin alkuun, kun tuli ensin keksittyä tuo hauska KÄSKY KOKILLE (12). Nyt onkin niin, että monin paikoin ei kuukleen ole tarvetta mennä. Se on varmaan yhdelle sun toiselle mannaa, kun saa vain pähkäillä itsekseen.
Nuo kuvasta tulevat sanat vaikuttavat jotenkin itseään pitemmiltä, koska eivät ole nyt harmaalla pohjalla.
Ehkäpä kuvasta vaakaan tuleva ylempi sana kuvastaa koko ristikkoa.
16. Masa I8.4.2011 klo 19:47
Morjens !
Keskusta hankala tapaus ! Onneks oli Hullut Päivät.

P.S. Juha N. : Please, lyhyempiä kommentteja, kiitos.
17. Juha N8.4.2011 klo 19:56
io2:

Vihjeellä PORTUGALILAISIA viitattaneen sukunimiin (eräs tämänniminen laulaja oli juuri kiertueella Suomessa) vaikka samanniminen kuntakin Portugalista löytyy.

Joensuun läheinen karttapiste ei ole kylä, mutta siellä on rakennus, joka oli aikanaan Euroopan korkein lajissaan.

Masa I:

Voithan aina jättää lukematta :I
18. pelaaja8.4.2011 klo 20:01
Taaskos minä paikkaan kirjoituksiani..tuo äskettäinen "No jopas taas jotakin" - en tarkoittanut aiempia kommentointeja kuten joku herkkä voisi luulla, vaan ristikkoa itseään.
Vas. reunan SOLTTU (4) herätti joskus kauan sitten jostain syystä närästystä ja vastarintaa jopa armeijan käyneillä? Saa nähdä kuinka nyt käypi.
19. Hessu Ho(o)po8.4.2011 klo 20:08
Vaikea uskoa, että kuvan pystysanat voisivat olla edes käypiä sanoja, saati että muodostaisivat lauseen. 18-kirjaimiset sanat kun eivät ole tavanomaisia nykypuheessa. Vaa´at moniselitteisiä. Mihinkäpä tarraisit?

Oikealle lähti ok 16-sanainen.

Ratkaisu odottanee itseään kolmen viikon päähän. Siis täällä. En ole portugalikaistenkaan läheinen tuttu, enkä pysty kokkejakaan komentamaan.
20. aloittelijatar8.4.2011 klo 20:16
Juha N,
Kiitos hyvistä vihjeistä! Nyt pääsee vähän eteenpäin.

Hessu,
Kts. Juhan vihjeet, portugalilainen löytyy kyllä.
21. aawee8.4.2011 klo 20:30
Hessu,
Juhan "KOVIA"-vihje hyvä, yritetään, minullakin keskellä kaikki auki, mutta ei liene mahdoton!

Kiitos Juha N, oli tosi mukava lukea kommenttisi!
22. Hessu Ho(o)po8.4.2011 klo 22:43
Pöllöyteni jatkuu (tilannetiedotus). Kenenkään vihjeitten perusteella en ole ehtinyt pohtia yhtään mitään, sikäli kuin ne mitään auttaisivatkaan. Pääni on kova. Enkä ennen huomista iltapäivää ehdi tuota kovakalloisuuttani ehdi edes yrittää murtaa.

Prosessi tämäkin, siksi kirjoitukseni.
23. aawee8.4.2011 klo 22:48
Hessu,
älä huoli, miekin jatkan vasta huomenna, tänään pää ihan tyhjä. Öitä:)
24. tuffa Porist9.4.2011 klo 06:32
Juha N
Kiitti, karttapiste löytyi!
25. aamuvirkku9.4.2011 klo 09:34
Keskiosa ei ole nyt harmaa, vaan valkoinen. Sensijaan mieli on musta. Miksi v-ssa minä tuhlaan aikaani ristikkoon, jossa laatija näyttää näppäryyttään.
26. aawee9.4.2011 klo 09:49
Karttapiste ja ehkä portugalilaisetkin löytyivät Juha N:n vihjeiden perusteella, mutta siihen taas sitten pysähtyi..
27. Tupu9.4.2011 klo 09:52
Kyllä ne kirkkaammat ikkunat auttoivat. Tosin outoja sanoja tuli ratkaisuun, mutta tarkistus kuukelilla osoitti niiden olevan ainakin mahdollisia, jos eivät oikein olekaan.
28. Owlie9.4.2011 klo 10:56
Kiitos, Juha N.
Portugalilaisten avulla kirkastui osin hämäräksi jäänyt vihjekuvan seutu. Eikö kuitenkin alhaalla vasemmalla erisnimivihjeessä ole kirjoitusvirhe?
29. Sebedeus9.4.2011 klo 11:27
Owlie

Näyttävät käyttävän kahta eri muotoa vihjenimestä; sama ratkaisu kuitenkin.
30. Masa I9.4.2011 klo 11:51
Morjens !
O : Nostan Sinulle hattua, kun tämänkin ristikon olet selättänyt. Mielestäni ansaitsisit vähintään 1000 euron palkinnon.
Siirryn Ts extraan ja IS ristikoiden kimppuun. Tämä jääköön maanantaihin,jolloin on vihjeiden aika.

Juha N : Miksi Sinun pitää antaa täällä vihjeitä jo lehden ilmestymispäivänä, vaikkei kukaan edes pyydä niitä ? Joo,en minä niitä enää luekaan.
Ratkonnan iloa kaikille !
31. bkp9.4.2011 klo 12:22
Juha N:

Please lisää vihjeitä...meikäläisellä ristikko tuota keskikohtaa vaille valmis...jotakin onnetonta siihen olen jo saanut ähellettyä, mutta kun ei synny niin ei synny...
Portugalilaisesta en ole varma...huonoa naista oisin siihen monikossa tuuppimassa!
Pilaantunutkaan ei oikein sytytä!
P.s jätettäköön Masa I: n kommentit huomioimatta...eihän tänne ole pakko tulla saittaamaan...minä ainakin käyn täällä vain sen takia että olen apua vailla!
32. aloittelijatar9.4.2011 klo 12:58
bkt
Ei ole huonoja naisia. Juhan vihjeellä löytyi oikea sukunimi kun googletti.
33. Annerli9.4.2011 klo 13:50
Huh,tämä oli tavallista visaisempi ristikko.Usko omiin kykyihin meinas loppua,mutta aika pollea olo on nyt ristikon ratkettua!Hymyilytti tuo ylälaidan SUOME6)N KANSAKIN(6).Tsemppiä kaikille!
34. Anneli9.4.2011 klo 13:51
Ups,tuli pikkasen kirjoitusvirheitä!!
35. bkp9.4.2011 klo 13:58
Anneli:
Kun nyt sait uurastettua oman ristikkosi niin annappa hyvä vihje...selkokielellä, tuohon pilaantuneita vihjeeseen! Minulla on nyt aivot ihan jumiutuneet virheratkaisuihin ja en malta ristikkoa syrjäänkään lykätä..eilis illasta lähtien taistellut tuon keskikohdan kimpussa!
36. Anneli9.4.2011 klo 14:12
bkp,
Juha N.antoi eilen siihen aika hyvän vihjeen.On hyvin ajankohtainen asia ja suomalaisillekin tuttu ongelma yhä edelleen vuoden 1986 naapurin turman takia.Keskikohta teettää töitä,mutta ei kannata luovuttaa.Pitkät yhdyssanat sain takaperoiseti täyteen.Nyt takkuisen koiran kimppuun!
37. Bkp9.4.2011 klo 14:21
Anneli:

Kaunis kiitos! Heti välähti vihjeestäsi! ja auttanee risteäviin sanoihinkin! Minulla oli se toiseksi ylin kirjain oletettu vääräksi konsonantiksi! ehkä nyt saan sielunrauhan ja käyn minäkin "nahkatukka" dreeverini hihnaan ja lenkille!
38. aawee9.4.2011 klo 14:31
Anneli, Bkp,
minäkin olen sitkeästi tuon sanan tokaa konsonanttia pitänyt oikeana, vaikka eilen Juha N:n viestin luinkin!
Kiitos teille!
39. Maria9.4.2011 klo 15:43
Juha N:n vihje karttapaikasta vahvisti,että ratkaisu oli oikein,Anneli taas sai minut oikealle tielle vihjeellään PILAANTUNEISTA!Se toinen kirjain näytti olevan väärin yhdellä jos toisellakin.Mutta mitä ovat ne kaksi vaaleaa esinettä PYÖRIVÄ sanan yläpuolella,olen tuijottanut niitä tunnin mutta ei kirkastu!
40. Aksu9.4.2011 klo 15:45
Maria,
purkkatyynyjä.
41. Maria9.4.2011 klo 16:15
Jaaha,oppia ikä kaikki!Aksu antoi sanan,mutta tuosta pitäisi sitten kehitellä ratkaisu.Kiitos!
42. L-a9.4.2011 klo 16:49
Pikkuhiljaa...
Luulin saaneni pääkuvan alle kaksi ensimmäistä melkein varmaksi, mutta ei niillä alkukirjaimilla kyllä saa vaakaan minkäänlaista etunimeä! Portugalia vai kreikkaa?
43. Hemuli9.4.2011 klo 16:56
L-a,
ikinä kuullut minäkään, mutta niinhän tuolla Juha Ännäkin aiemmin sanoi, että täällä on leegio kummallisia nimiä. Turkkia?
Aksua on minun kiittäminen Juhan lisäksi. En osannut noinkaan yksinkertaista kuvaa tunnistaa!
44. L-a9.4.2011 klo 17:01
Hemuli,
Kiitos uskon vahvistuksesta!
45. mara9.4.2011 klo 18:23
Juha N
Tutkimuslaitos voi alkaa myös toisella vokaalilla.
46. Mary9.4.2011 klo 18:41
Muuten taitaa olla valmista, mutta jotain häikkää keskellä alhaalla KUUMIA ja PYÖRIVÄ paikkeilla. Jotain varmaankin väärin siellä, vaikka kaikki sanat tuntuvat olevan aika varmoja.. :)
47. Sebedeus9.4.2011 klo 19:07
Mary,Mary,
ihan samat asiat hakusessa.
48. aloittelijatar9.4.2011 klo 19:50
Mary, Sebeteus
Sama paikka jäi minullekin viimeiseksi, mutta ratkesihan se lopulta, kun KUUMIA-vihjeen moderni vastaussana hahmottui.
49. L-a9.4.2011 klo 20:22
Luki vaivaa: Keskellä 3. rivi alhaalta kaksi ötökkää. Vähennetäänkö i vai l?
50. pelaaja9.4.2011 klo 20:24
L-a,
i.
51. L-a9.4.2011 klo 20:43
Pelaaja: kiitos!
52. Leku9.4.2011 klo 20:56
Pitkästä aikaa sai pakertaa oikein tosissaan keskialueen kanssa. Ensin pääsin hataralle jyvälle KOVIA -kohdasta (Juha N:n vinkillä), sen jälkeen hahmottui ESINEPAKKA ja lopuksi pikkuhiljaa yksi ja toinen vihje loksahti kohdalleen. Minusta tälläkertaa vastaussanat ovat kohtuullisen luontevia ja ymmärrettäviä.

Kiitti laatijalle, tällaista purtavaa vast'edeskin! toivoo L
53. kas9.4.2011 klo 21:00
Ketjun aloittajalle: toiset joutuvat tai saavat kulkea töissä. Ei tätä heti aamuseitsemältä ehdi aloittaa.

Mutta löytyisikö mitään vinkkiä PYÖRIVÄ vihjeeseen? Likillä ilmeisesti jotain solmussa kun ei oikein hahmotu.
54. Mary9.4.2011 klo 21:15
kas:
Juurikin niin, työssäkäyvänä itsekin ehdin näitä ratkomaan vain iltaisin ja viikonloppuisin, kun muilta hommilta kerkiän. Pyörivä oli muistaakseni yhdyssana, jonka loppuosa oli aika ilmeinen. Ristikko on jo paperinkeräyksessä :)
55. Sebedeus9.4.2011 klo 21:37
Jo vuosia, vuosia näitä Hesarin ristikkkoja pohtineena voin todeta, että olipahan pitkästä aikaa tehtävä, jossa ei ollut juurikaan muuta apua kuin omat aivoitukset, ts. apuvälineille ei ollut käyttöä. Niinpä oli sitäkin nautinnollisempaa kun pääsi loppuun "todellisen
uurastuksen" jälkeen.

Haluan vielä todeta tuohon varhaiseen kommentointiin, että sallikaa nyt meidän joidenkin eläkeläisten osallistua sosiaalliseen kanssakäymiseen edes tällä muotoa- vaikka jo varhain. Emme me
sillä halua todistella mitään.
56. Mary9.4.2011 klo 21:46
Sebedeus: kommentti oli ymmärtääkseni tarkoitettu ystävällisessä hengessä ketjun aloittajalle, joka totesi ratkojien ilmeisesti olevan ulkoilemassa...
57. ent. uusi9.4.2011 klo 21:52
Keskiosassa koloja sekä ylhäällä että alhaalla. Nyt täytyy vissiin yrittää eliminoida tehtyjä virheitä, koska muuten olen täysin jumissa.

Onko LISÄVAATE ratkaisussa keskellä ammattinimike?

Onko PUHELIMIA se kaikkein ilmeisin?
58. ent. uusi9.4.2011 klo 22:05
Kas alaosa asettuikin paikoilleen kuin vahingossa. Eli yläosaan kaipaisin sitä LISÄVAATE vinkkiä.
59. Mary9.4.2011 klo 22:22
ent. uusi:
ON ammattinimike!
60. ent. uusi9.4.2011 klo 22:35
Kiitos. No pahus, se siis ei ole väärin. Mikä ihme siinä sitten oikein mättää... Täytyy olla tuo KYNÄNIMI, sen eka kirjain. Mutta kun siitä ei voi oikein kysyäkään. Kysytään sitten vaikka tuosta PAATTIREKLAAMIA: kyseessä ei taida olla meidän vanha soutuvene – materiaalista huolimatta?
61. Mary9.4.2011 klo 22:55
ent.uusi: paattia määritetään sen mukaan, mitä sillä tehdään, eli voisi kait olla soutuvenekin :)
62. ent. uusi9.4.2011 klo 23:14
No juu, olenhan minä joskus Sulkavalla soutanut... Eli sekään ei siis ole väärin. No, jäljelle jää KYNÄNIMI ja se sen eka. Niin kauan kun se on väärin ei tule KOVISTA kalua... Saapi olla, onhan tuo tarpeeksi valmis ja harrasta painia riitti tarpeeksi pitkään.
63. apua10.4.2011 klo 10:58
Täältä olen usein joutunut etsimään apuja, sillä melkein aina on "vähän" puuttunut. Mutta tämän 2635:n kanssa tilanne on erilainen: Vasemmalla on täyttä, oikealla on täyttä, mutta keskellä - pirskales - on tosi paljon täyttä TYHJÄÄ.

K:lla alkavan karttapisteen, Kuopiosta itään, päättelin Juha N:än vihjeestä, mutta siihen taas tyssäsi. -> Toivottomalta tuntuu.

Kysynpä kuitenkin aluksi, jospa joku hyväntahtoisesti vastaisi: Onko vihjeen PYÖRIVÄ päällä kuvassa piristäviä purkkatyynyjä?
64. kjk10.4.2011 klo 11:05
apua:

Juu!
65. bkp10.4.2011 klo 11:11
apua:
itse en pitkää aikaan ole näitä kaupassa nähnyt, mutta kyllähän pureskeltu tätäkin merkkiä joskus on. Maku oli muistini mukaan aika ärtsy.
Minulla on ihan kadoksissa tuo keskiylhäällä oleva etunimi ja kynämerkki...Koviakaan ei aukea, siis apuja tarvitaan täälläkin!
66. kjk10.4.2011 klo 11:14
KYNÄNIMI saattaa löytyä mallitytön käsilaukusta...
67. vee10.4.2011 klo 11:25
bkp: Juha N antanut hyvän englanninkielisen vinkin KOVIA vihjeeseen, melkeimpä suora vastaus..

Itse en keksi KUUMIA, SAKSALAISNIMI ja TUTKIMUSLAITOS.
jokunen tunti on menny miettiessä.
68. vee10.4.2011 klo 11:27
saa siis vihjasta..
69. apua10.4.2011 klo 11:33
kjk 11:05, tattis vaivannäöstäsi, tulipahan tähän siis yksi "varma" - niin luulen.

Mutta koska tämä ei vielä riitä eteenpäin, jatkan utelemista, niin noloa kuin tämä nyt onkin: Onko "esinepakka"-vihjeessä takana (a) elokuvaustavarat vai (b) pyöräilytavarat?
70. bkp10.4.2011 klo 11:33
kiitos kjk ja vee:

löysin yhden ..oikeastaan ainoan.. vihjeeseen sopivan mallimaailman käyttämän merkkinimen, eipä olisi tullut mieleenikään ajatella vihjettä tuolta kantilta!
Pitääpä lukaista vielä tuo JuhaN:n vinkki, josko nyt alkaisi valkenemaan!
Kovin synnyttämistä taas tämä ristikko...saksalaisnimikin ihan hakuammuntaa googlettaa...odotan että se ja tutkimuslaitos aukeaa kun pystyävät kuvasta lähtevät sanat ratkeavat!
71. vee10.4.2011 klo 11:35
ei kumpikaan
72. Mary10.4.2011 klo 11:39
Itselläni viimeiseksi ratkaistuksi sanaksi jäi KUUMIA, koska minulle vaikeimpia ovat aina ei-täysin-suomenkieliset sanat...
73. kjk10.4.2011 klo 11:42
apua:
a) Ei, b) Ei
74. vee10.4.2011 klo 11:47
Kiitos Mary..tuli ristikko täyteen!
75. apua10.4.2011 klo 11:50
kiitokset vee 11:35, kjk 11:42;

mutta entistä toivottomammalta tuntuu!
76. bkp10.4.2011 klo 11:51
vee,kjk:
Aarghh...nyt meni siis hermot...olin sitten tuon esinepaikankin täyttänyt väärin..ihme jos ei mitään synny!

ollaanko kenties tupakka, tai tiivistetarvikkeiden kanssa tekemisissä? Tässä alkaa jo usko mennä itseensä ja paperi on kohta puhki kumitettu!
77. vee10.4.2011 klo 11:55
bkp: Ei
78. bkp10.4.2011 klo 12:04
vee:

No voihan venäjä...ehkäpä käyn välillä ulkoilemassa ja tuulettamassa päätä....sitä kun liikaa jahkailee väärissä ratkaisuissa, niin ei millään saa ajatuksiaan enää oikaistua..
pirun Aulis....koira ei tänään anna sympatia pisteitä..ulkoiluttajan kaikki kiinnostus ristikossa!
79. Juho10.4.2011 klo 13:25
Keskusta takkuaa aina vaan, eikä varmasti johdu vaalinalustunnelmasta,vaan
siitä pitkästä mainossanasta, lisävaatteesta eikä esinepakkakaan rupea
keskiosaltaan valkenemaan. Ei ainakaan neljään vuoteen ole sattunut
tällaista ristikkoa, johon olisi näin monta tyhjää ruutua tullut, paitsi ne,
joissa oli ne tyhjät neliöt taannoin. Antakaa nyt yksinkertaiselle jokin pienikin
apu, aikaisemmat olen kyllä tavannut tarkkaankin, mutta ei vaan natsaa.
80. aloittelijatar10.4.2011 klo 13:30
Juho,
-lisävaatteessa on ammattisana keskellä ja vaate on muodoton.
-esinepakan kanssa ei kannata mennä merta edemmeksi kalaan, terävä vihje ;)
81. kjk10.4.2011 klo 13:55
Juho & bkp:

Jos teillä on Friberg oikein, niin ei suomenkielessä montaa esinesanaa ole, jotka sillä Fribergin pystykirjaimella alkaisivat. Ja kun tuohon liittää aloittelijattaren hyvän vinkin, niin kyllä se siitä!
82. Juho10.4.2011 klo 14:20
aloittelijatar ja kjk, kiitos , lihan ja kalan käsittely on aivan ok, selkäpuolet herkkua, löytyipä se temppeliherran viittakin lopulta.
83. Heppu10.4.2011 klo 15:59
Voi kauhea mikä keskiosa. En olisi viitsinyt yrittääkään ellen olisi tullut katsomaan hienovaraisia vihjeitä. Juha N erityistunnustus sopivan hämärästi opastelevasta kommentoinnista. Minulle ei kiitos näin vaikeita, mutta kai Auliksen pitää joskus herkutella tavallisten tallaajien kiusaksi. Tämä taisi olla ammattilaisratkojille tarkoitettu. Vielä epätoivoisille vihjaan vain, että se rea lippis on se ilmeisin mikä olla voi. Itse kummailin sitäkin moneen kertaan, kun ei millään meinannut osua sanat kohdilleen. Minäkään en ole tyytyväinen paattireklaamin loppuun. Kai siihen vaakaan kuitenkin oppilaitosalkuista tulee? Muut jättipitkät olivat kyllä selvää suomea, mutta ensimmäinen ei kerro siitä mitä kuvassa tapahtuu.

Minulle jäi epäselväksi mikä esine on huivipäisen naisen vasemmalla puolella. Muutoinkin eniten ärsyttää näissä ristikoissa epäselvät kuvat. Suurennuslasistakaan en ole apua löytänyt. Jos on sumea, sumenee vaan suurennettaessa.
84. Juho10.4.2011 klo 16:12
Heppu, siinä näkyy muovinen minispottilamppu, sellainen pyykkipoikakiinnitteinen.
85. kjk10.4.2011 klo 16:19
Heppu:

Ööh... Ihan yleisen mielenkiinnon vuoksi: Missä tuo huivipäinen nainen on? Minä kun en sellaista ainakaan enää löydä.
86. O10.4.2011 klo 16:20
Heppu.
Oppilaitosalkuinen tulee.
Esimmäinen kertoo kyllä mitä on tapahtunut. Auton oikean
(kuvassa vasen) lampun kohta on rutussa.
Silittämällä siistiksi! :-)
87. O10.4.2011 klo 16:23
kjk.
Elokuvassa ja näyttelee kirjailijan äitä.
88. kjk10.4.2011 klo 16:31
O:
Aha, _se_ nainen. Kyllä minä tuon ratkaisun tiesin, mutta kuvan tulkitsin vallan toisin: Minusta tätillä on vain wanhan hyvän ajan vesikampaus laineineen, ilman mitään huivia. Siksi sitä huivipäisyyttä ihmettelin ja tarkoitus oli vain kysyä, mistä päin ristikkoa se kuva löytyy. Taas hyvä esimerkki siitä, miten eri tavalla me maailmaa tulkitsemme. Ja siitä, mikä on HeSan kuvien taso.
89. L-a10.4.2011 klo 16:32
"Muut jättipitkät olivat kyllä selvää suomea", kirjoitti Heppu. Siis myös viimeisen pääkuvapystyn (4+6+3+6?)? Minun Nykäsestä ei löydy saamaani tekelettä ;-)!
90. L-a10.4.2011 klo 16:36
Anteeksi hosuiluni: huomasin heti kynämerkissäni kirjainvirheen. Tämä sanahan on ajankohtainen taas huomenna!
91. [O]10.4.2011 klo 16:50
[L-a.
En kadehdi sinua. Minä en pidä siitä mommasta lainkaan.]
92. O10.4.2011 klo 16:51
po hommasta.
93. Heppu10.4.2011 klo 17:03
Kiitokset monille kommenteista. Tosiaan onhan se auto kolaroinut! Minä ajattelin, että siinä on vaan jotain vanhan jenkkiauton laineita.
94. Juha N10.4.2011 klo 17:33
Heppu:

Paattireklaamin loppu on OK, ainakin jos vihje olisi muodossa PAATTIREKLAAMI.

Tämä yhdyssana on mielestäni parhaimmistoa kaltaistensa väkipakolla koottujen sanamammuttien joukossa näissä Auliksen ristikoissa. Ottaen huomioon, että se on viidestä osasta rakennettu, niin sille voi kuitenkin hyvin kuvitella ihkaoikean arkielämän vastineen.

Esimerkki: Firma rupeaa valmistamaan ja markkinoimaan Lusifeerus-merkkisiä minivesiskoottereita, ja jakaa sitten messuilla reklaamikyniä, joissa lukee 'Lusifeerus'. Kynät ovat siten minivesiskootterireklaamikyniä. Kas tässä viisiosainen yhdyssana, joka on ihan järkevä.

Auliksen vihje kuuluu kuitenkin PAATTIREKLAAMIA. Se saa ajattelemaan esim lehdessä olevaa vesiskootterireklaamikuvaa, jossa sattuu olemaan kynä Lusifeerus-skoottereita kehuvan henkilön kädessä. Tuo kynä, minivesiskootterireklaamikynä, on siis (OSA) PAATTIREKLAAMIA. Tällöin sanaluomus 'minivesiskootterireklaamikynä' antaa kyllä hyvin esanssisen ellei peräti tympeän bukeen.
95. [L-a10.4.2011 klo 17:38
O,
Kommenttisi saa minut epävarmaksi... Mutta nyt levätköön ristikko rauhassa.]
96. [O10.4.2011 klo 17:44
L-a.
Oletin sinun tarkoittaneen silittämistä. Sorry. :-)]
97. Pipsa10.4.2011 klo 17:48
0

Voisitko vähän vinkata siihen paattireklaamiin, sinä kun ensimmäiseksi sait sanat kohdalleen tässä ristikossa.
98. O10.4.2011 klo 17:58
Pipsa.
Taatusti en ollut ensimmäinen, joka tämän täytti.
Aikaa kului runsaasti. Noin klo 7 aloitin. Kymmenisen tuntia
siinä tuhraantui.
Minusta tätä kohtaa on kommentoitu jo niin paljon, etten
lähde hyviä vinkkejä sotkemaan.
99. pelaaja10.4.2011 klo 18:02
Juha N,
emmä tiedä. Olen sen paattireklaamin kanssa onnellisessa asemassa, koska hyväksyn sen sellaisenaankin. Kirjoitit perjantaina "voisin kuvitella näkeväni sellaisen paattimessuilla, ständinsä muun reklaamikrääsän seassa." Niin juuri, silloinhan se on reklaamia. Vähän kuin jos laittaisin itsestäni reklaamia, että 'tämä on minun alaani'. Ei siis minun alani. No sitä voi tietysti tulkita monin tavoin ja loppujen lopuksi olisin itsekin mieluusti jättänyt sen a:n vihjeestä pois.

Heh, täälläpä onkin nyt hauskoja vinkkipyyntöjä. Pipsa haluaa vinkin siltä, joka hänen näkemyksensä mukaan ekana ratkoi ristikon ja Masa I haluaa vinkkejä maanantaina, koska silloin on vinkinantopäivä..
100. Viljami10.4.2011 klo 18:20
Huikea on totta tosiaan tuo ristikon keskiaukeama. En muista moiseen ennen törmänneeni. Hyvä, ettei torikammo iskenyt! Muutenkin riiviömäisin ristikko pitkään aikaan.

Tuo PAATTIREKLAAMIA vihjeen ratkaisusana vetää huvittavuudessaan jo niin överiksi, että epäilen laatijallakin olleen pokassa pitelemistä, kun hän on sitä siihen sovitellut.
101. Juha N10.4.2011 klo 18:21
pelaaja:

Juu, varmaan saivartelin turhaan tuon reklaamivihjeen muodosta.

Itse ratkaisusana vain oli niin hyvä, reklaamikrääsäksi ajateltuna, että harmittelin, kun laatija näytti tarkoittavan sillä jotain hölmöä reklaamikuvassa näkyvää esinettä.
102. anu urtis10.4.2011 klo 18:22
väkisin väännetyistä yhdyssanoista mieleen on jäänyt n.4 v. sitten vihje- viljasta.vastaukseksi tuli täysjyväleipäsuikalekasa.nyt enemmän riipii ulkolaiset nimet ja paikat.vaan ennen kun joku hermostuu niin totean et tää on ittelleni vapaaehtosta puuhastelua.
103. Heppu10.4.2011 klo 18:22
Paattireklaamin loppuun on tutkimuslaitoksia varmaan millä hyvänsä alkuvokaalilla. Se hämäsi minua. Aina kun kuuklasi tarkistuksen, löytyi joku instituutti. Mutta kyllä se nyt on varmaan tullut loppuunkalutuksi vihjeenä ja ratkaisuna. Mutta kuten Juha N:n vertailu antaa ymmärtää, ratkaisu (viides sana) on jokin arkinen käyttöesine.
104. Tuomas10.4.2011 klo 18:36
Nähtiinpä tämäkin päivä, O ei anna vihjettä pyytämälläkään. Mistähän tämäkin johtuu???
105. työmies10.4.2011 klo 18:47
Naisia vastaus kiinnosti sen verran,
että etsiä piti.
Löysin 1915 naista, joilla kutsumanimenä
535:llä.
Ennenkin olen maininnut, että
pidän todella paljon näistä Auliksen
"pitkistä". Sunnuntai iltäpäivä
vierähti taas ettei huomannutkaan.
106. O10.4.2011 klo 18:50
Tuomas.
Yksinkertaisesti siitä, että täällä on kaikki vihjeenantajat paljon
parempia. Näistä pitkistä sanoista on mielestäni erittäin vaikea
antaa vihjeitä. :)
107. kjk10.4.2011 klo 18:56
työmies:
Mistäs noita nimitilastoja vielä löytää? Muistan juuri hiljakkoin lehdestä lukeneeni, että joku tilastokeskus joutui ne netistä poistamaan, kun joku herkkä***** kuvitteli yksityisyytensä niistä kärsivän.
108. Pipsa10.4.2011 klo 19:18
Anu urtis

Napsautit naulan kantaan. Poisoppimisestahan tässä kai kysymys, ei mistään kuka- ensiksi- ehtii- kilvasta. Mistä könkäiset saksalaissukunimen tai portugalilaiset. Kohtuutonta edes olettaa, että ......
109. työmies10.4.2011 klo 19:20
kjk,
Kyllä mun tietääkseni väestörekisteri-
keskuksen nimipalvelu edelleen toimii.
Tuota nimeä sieltä ei kyllä löydy, mut
muutkin maat pitää yllä väestörekistereitään. ;)
110. Hmm10.4.2011 klo 19:20
Tuo KUUMIA tuntuu kummalliselta varsinkin jos puhelimia on se tavallinen. Antaisiko joku tuohon vihjettä. Se ehkä ratkaisisi keskimmäisen pystysanan loppuosan.
111. Masa I10.4.2011 klo 19:23
Morjens ! Täälläpä taas kuitenkin.
Pääkuvan alla olevat ETUNIMI ja KYNÄNIMI tosi outoja, löytyy ne googlesta kun sanat valmiina.

pelaaja : Älä tykkää kyttyrää ! Olit ensimmäinen nimimerkki monta monta vuotta sitten kun autoit minua tällä palstalla. Olen siitä edelleen kiitollinen.
MUSTIA ei ollutkaan uusikuut, siinäpä takkusin pitkään.
112. kjk10.4.2011 klo 19:24
Hmm:
Lue koko tämä ketju tarkasti! Siellä on jo parikin oikein hyvää kuumuusvinkkiä.
113. O10.4.2011 klo 19:26
Hmm.
Minulle tuli siihen englantia suomalaisella monikolla.
114. Hmm10.4.2011 klo 19:30

O, englannilla se minullakin alkaa, mutta kun se päättyy "verkkoon"?
115. työmies10.4.2011 klo 19:36
Hmm,
aika lähellä olet jo ratkaisua.
116. Hmm10.4.2011 klo 19:43
työmies, mutta en vaan hoksaa sitä pääkuvan keskimmäisen pystysanan loppuosaa (8 kirjainta).
117. kjk10.4.2011 klo 19:46
Hmm:
Kyllä minulla siinä kirjaimia on paljon enemmän. Tiedä sitten, oikein vai väärin.
118. työmies10.4.2011 klo 19:49
Hmm,
on se pitempi kuin 8.
119. Hmm10.4.2011 klo 19:52
kjk, minulla siinä on alussa 11-kirjaiminen sana (mielestäni oikein), ja sitten jää vielä 8 kirjainta, joista en oikein kunnon sanaa tunnu saavan aikaan. Se loppuosa siis alkaa saksalaisnimen kolmannesta, jota en myös keksi.
Olen kai tomppeli ;)
120. kjk10.4.2011 klo 19:57
Hmm:
Minä en saa alkuun kuin 7. Ja jos olet tomppeli, niin tervetuloa kerhoon! ;-)

ps. Se loppusana on näitä laatijan maneereja, vähän niinkuin isähai.
121. tuse10.4.2011 klo 19:59
Hmm

Samassa jamassa ollaan.
122. pelaaja10.4.2011 klo 20:02
Hmm,
täälläkin (ja tämähän on kans tavallaan kuuma paikka) on mukana vähän sitä pystysanan loppuosaa muistuttava nimimerkki, pitempi tosin. Aiheeseen nähden sana on hyvin konkreettinen.

[Masa I, enhän minä nyt kyttyrää tykkääkään. Kunhan mainitsin hauskaksi vinkinpyyntötavaksi (kuten Pipsankin tavan, mutta hän ei sitä kommentoinut) - ja onpas mukavaa, että muistat minut(kin), etkä edes niin pahasta asiasta. Paitsi että ei siitä voi olla monta monta vuotta. Korkeintaan runsaat 3 vuotta vai miten sen nyt laskee, koska aloitin nämä rähinöinnit tammikuussa 2008.]
123. Hmm10.4.2011 klo 20:04
kjk, mitenkähän minä kuitenkin saan 11-kirjaimisen YHDYSSANAN alkuosaksi.
Saksalaisnimeen olen kokeillut sitä kolmatta kirjainta vähän joka tavalla.
124. kjk10.4.2011 klo 20:04
Hmm & tuse:
Teillä on vissiin kummallakin ne 11 kirjainta oikein, mutta jaatte sanan väärältä kohdalta. Pankaa jakoviiva 7:nnen jälkeen ja miettikää loppu uusiksi!
125. Juho10.4.2011 klo 20:12
Tai kysykää vaikka nimimerkiltä: aloittelijatar
126. Hmm10.4.2011 klo 20:12
kjk. KIITOS !
Kyllä tuo tomppeli pitää näköjään paikkansa minun kohdallani, koska ratkaisu on kovin selvä nyt kun sen näen edessäni. Olin vaan niin kovin varma tuosta 11-kirjaimisestani ;)
127. tuse10.4.2011 klo 20:37
Hmm, kjk
Kiitos, mutta vieläkään en kässää loppua.
128. kjk10.4.2011 klo 20:40
tuse:
Luepa Juhon vinkki hitaasti ja ajatuksella! :-)
129. apua10.4.2011 klo 20:48
Kuten moni täällä on todennut, vaikka kaikkiin rutuihin olen nyt saanut kirjaimen ja vaikka pitkissäkin sanoissa on jotain tolkkua, ne ovat silti osaksi hiukan hölmöjä. Eli, jokin ei nyt vain taida olla 100% oikein. Joka tapauksessa, esitän omasta puolestani kiitokset kaikista tähänastisista kommenteista, joihin olen saanut tutustua.

Onpahan kiperää!
130. aawee10.4.2011 klo 20:49
Olipa vaikea, mutta mukava!! En olisi saanut ratkottua ilman teidän apuanne. Viimeisenä pitkänä sanana mietin sitä, mitä Hmm ja tuse ovat pähkäilleet, jaotin sanan samalla tavalla väärin. Ihan vimeiseksi itselleni jäi pieni alue alavasemmalla. Kuvan henkilöä en tuntenut, poliittisia mietin pitkään, eläimiksi arvelin toisia nisäkkäitä, Niklasta en tuntenut. Ainoa, mikä vielä mietityttää, on NIKLAKSEN allaoleva töhry, mitä se esittää ja miksi ratkaisuksi tulee se mikä tulee.
Mukava olo kyllä, kun sain ristikon ratkotuksi, koko ajan se tuossa vaivasi:)
131. kjk10.4.2011 klo 20:55
aawee:
Kyllä se töhry ja ratkaisu kuuluvat tiiviisti yhteen, kunhan osaat katsoa töhryä oikealla silmällä. Pyyhi vaikka Niklas pois ruudusta, niin helpottaa!
132. aawee10.4.2011 klo 21:04
kjk,
niin se varmaan on, koko ajan olen sitä ihmetellyt, että onko muste minun painoksessani levinnyt :)
133. O10.4.2011 klo 21:07
Hmm.
Minulla on keskimmäisessä 7+12.
134. Hemppa10.4.2011 klo 21:08
Lähellä oikeaa yläkulmaa on luultavasti Lipton pakkauksia, mutta piilokirjain puuttuu, koska siihen en löydä sopivaa kirjainta. Voiko kyseisistä pakkauksista käyttää pelikorttinipuista käytettävää sanaa.
135. Juho10.4.2011 klo 21:10
Hemppa, voi voi.
136. Hmm10.4.2011 klo 21:16
O, Niin onkin, olin laskenut vaan väärin.
Tuon jälkeen kaikki onkin valmista. Apuja tosiaan tarvitsin, kun olin jäänyt jumiin tuohon väärään sanajakoon.
137. O10.4.2011 klo 21:31
Hemppa.
Voi.
138. Hemppa10.4.2011 klo 21:43
Kiitos varmistuksista Juho ja O. Nyt tuli täyteen, mutta melkoista mielikuvitusta vaatii PAATTIREKLAAMIA-vihjeen ratkaisusanan loppu. Jos se nyt sitten on oikeinkaan.
139. O10.4.2011 klo 22:47
Hemppa.
Esine se on, kuten mainitsit aiemmin.
140. Hessu Ho(o)po11.4.2011 klo 02:18
Eipä olisi tullut tehdyksi, jolleivät keskustelun vihjeet olisi työntäneet johonkin suuntaan tai jostakin suunnasta pois. Keskimmäiset kolme pystyriviä lähtivät ratkeamaan niinkin ihmeellisestä syystä kuin muuttamalla purkkatyynyt yksikköön. Sanan viimeisestä kirjaimesta loksahti jostain muistojen yöstä sitten se oikea sana.

Nyt kova pää pehmoiselle tyynylle ja aamulla kokkia käskyttämään.
141. huhhuh11.4.2011 klo 07:25
Eilen illalla valmistui. Keskiosan ratkaisusanat olivat aivan järkeviä, kunhan jostakin pääsi alkuun. Ehkä laitaosien helppous aiheutti vääriä odotusasetelmia.
142. Masa I11.4.2011 klo 10:49
Huomenta päivää !
Maanatai on ja ristikko täynnä, joten en tällä kertaa tarvi vihjeitä.
Mutta olisi hauska tietää mitä nämä merkinnät tarkoittaa:
: I
: -)
Onko nämä nyt ns. hymiöitä ? Mitä nuo tarkoittaa ?? Kiitos Sinulle joka jaksat vastata ! Terv. Masa
143. pjl11.4.2011 klo 11:21
Mitä ihmettä?Kaikki ö ja ä kirjaimet näkyvät täällä mustina vinoneliöinä joissa on keskellä kysymysmerkki.Ei ole aiemmin ollut tällaista ja nytkin tosiaan vain nämä ristikkosaitit poislukien etusivu joka normaali.
144. Potter11.4.2011 klo 11:32
Masa I:
Kirjoitapa googleen sana hymiöt, niin sieltä löytyy selitykset :)
145. kjk11.4.2011 klo 11:46
pjl:
Joku on vaihtanut koneesi ja/tai selaimesi ns. merkistökoodausta, tai sitten olet koodeiltaan erilaisella koneella. Omakin tekstisi näyttää täällä sangen oudolta. Korjausohjeiden antaminen edellyttäisi tietoa koneesi käyttöjärjestelmästä ja selaimesta
146. [L-a11.4.2011 klo 13:14
Masa I,
Tukiopetusta, ole hyvä:

: I vaikenen kuin muuri (muikenen kuin vaari)
: -) hymy (makuuasennosta suupielet ylöspäin)
:-o h-moilanen äimän käkenä
;-) "silmillänsä kun vilkutti..."

Savolaisilla on sitten leveämpi nenä: ;=) ]
147. [L-a11.4.2011 klo 13:25
Potterille vähän nolostellen Kiitos!
Yritin päteä asiassa, josta huomaan "lähes en mitäkän" tietäväni, eli näin käy kun sokea rupeaa -- taluttelemaan.
Aionpa opiskella ja lyödä hepnaadilla nuoret viestinvaihtokaverini.]
148. sirtermar11.4.2011 klo 17:41
Enpä olisi uskonut, että pääsen kunnialla maaliin ristikon kanssa, mutta eilen illalla tartuin asiaan uusin silmin, ja valmistuihan se! Täältä palstalta en juuri apuja osannut löytää - ehkä kuitenkin uudenlaisia lähestymistapoja. Kaikkia vaakasanoja en olisi keskelle keksinyt, mutta kun löysin järkevät pystysanat, uskon, että kaikki on o.k.
149. tuffa Porist11.4.2011 klo 18:06
Eniten sain apua Juha N:ltä ja Hessun purkkavihjeestä 11.04. 02:18, takkar o pokkar!
150. IH11.4.2011 klo 18:20
Sain pyöriväksi sanan, jonka alkuosaa en tunne (eikä myöskään Google)?!? Paitsi lappilainen huvittuneisuuden ilmaus.
151. Hessu Ho(o)po11.4.2011 klo 20:56
tuffa:
Kerran näinkin päin :))
152. scorpio12.4.2011 klo 17:29
hello folks! nyt kun, kaikki muut, ovat varmaan jo ratkoneet, niin kertoisiko joku mikä on se, aivan oudolta tuntuva etunimi ja, kynämerkki. niin, ja se pyörivä. thanks.
153. kjk12.4.2011 klo 18:05
IH & scorpio:
Se pyörivän sana on koottu 2 osasta, joiden hyvällä tahdolla voi kuvitella kuuluvan yhteen. Sekä alku- että loppuosa ovat sinällään päteviä ja tuttuja sanoja, ja loppuosa jopa pyöriikin.

Etunimi on outo etunimi. Minusta tälle laatijalle kelpaa sekä etu- että sukunimeksi suunnilleen mikä kirjainyhdistelmä tahansa. Googlestahan aina ainakin yksi löytyy.

Kynämerkistä on jo senverran vihjailtu, että noilla se pitäisi löytyä. Lisätään nyt vielä, että se mallityttö saattaa asua Pariisissa.
154. vee12.4.2011 klo 18:29
Täällä yks haluais tietää mikä se NYKÄNEN on, kun siitä monet puhuu et sieltä löytyy se ja se vastaus. NYKÄNEN???
155. +12.4.2011 klo 18:31
Nykysuomen sanakirja.
156. vee12.4.2011 klo 18:33
Kiitos, öhöm..olinpas mä vähän..pitäiskö kattoo Nykäsestä mikä mä olin. Kiitos.
157. Hemuli12.4.2011 klo 20:09
vee,
et ollut mikään, et yhtään nolompi kuin vaikka moni meistä muista, jotka ovat jahkaantuneet säikeelle ja pyöritelleet ihmeissään päätään. Nykänen esiintyy täällä tuhkatiheään kai siksi, että kyseinen opus on niin monilla hyllyissään. Pesonen on uudempi, Suomen kielen perussanakirja ja Kielonen puolestaan Kielitoimiston sanakirja. Ettäs tiedät, kun joku neuvoo katsomaan niistä.
158. scorpio12.4.2011 klo 20:12
yes,yes. selvis ne kaks ekaa. kiitos. viittaako pyörivän eka osa lontoossa olevaan. ja viel olis se saksalainen sukunimi, sit olis täytetty. (kyl on vittumainen ristikko, tekstasi äitini 80-v. :))
159. kjk12.4.2011 klo 20:28
scorpio:
Älä noista pikkuvaakasanoista välitä, pistä ne ylhäältä autokuvasta tulevat pitkät kuntoon! Ne ovat tällä kertaa ihan järkeenkäypiä ja päteviä sanoja; pikkusanoista tulee sitten mitä tulee.
160. scorpio12.4.2011 klo 21:20
sorry, menipä vaikeeks. haluaisin vain tietää; saksalainen sukunimi ja se pyörivä kela. mikä ihme into enää on pantata tietoa, joka jo on varmaan suurimman osan tiedossa. johtuuko tää jotenkin vaaleista. terveisin. S
161. Aksu12.4.2011 klo 21:40
Pantataan, pantataan!
Vastausaikaa vielä 29. huhtikuuta asti.
162. ?12.4.2011 klo 21:43
Onko Hesarissa pidennetty palautusaika 3 viikoksi?
163. Aksu12.4.2011 klo 21:46
- tai sitten se on painovirhe!
164. O12.4.2011 klo 22:30
scorpio.
PYÖRIVÄ on 4+4. KOKEILE sitä.
165. scorpio12.4.2011 klo 22:45
parahin O. onks se joku -kela, vai tai mitä. ja se saksalainen sukunimi. mä olen luullu et näit tehdään vaan omaks iloks, älyn virkistykseks, mielen terveydeks. uusi asia mulle, et joku tekee näitä myös työkseen, ansaitsekseen 20€, eikä sen vuoksi voi antaa jotain vihjettä/vastausta. kyl se raha sielt tulee, jos tulee. tavallisesti olen ratkonut kahdessa päivässä, enkä ole koskaan lähettänyt. mut nyt, ehkä oli raskas viikonloppu takana. suokaa anteeksi. olen ihminen, vain ihminen. sokeiden valtakunnassa yksisilmäinenkin on kuningas. muistaka äänestää. S
166. vee12.4.2011 klo 22:59
scorpio: Kun kelaat riittävästi ni sust tulee näissä ristikoissa ihan kone.
167. scorpio12.4.2011 klo 23:32
I know, mut en tiedä onks se sitä mitä haluan. :). pitäkää huoli! S
168. jälkijunassa13.4.2011 klo 09:23
scorpio: Saksalainen sukunimi on tunnetun ankan nimen palindromi.
Pyörivän alku on laitteen synonyymi.
169. kjk13.4.2011 klo 09:25
scorpio:
Jokaisella saitilla on oma etikettinsä, ja vaikka olen täällä uusi, niin minusta se täällä näyttää olevan hyvä. Niinpä en lähtisi kritisoimaan sitä, ettei ratkaisuja anneta ennenaikojaan; tuskin syy tuo mainitsemasi ansaitsemistarkoitus on! Ja muutenkin: kannattaisi ehkä huomata, että näppäimistöllä saa aikaan myös isoja alkukirjaimia. Eikä englannin kirjoittaminen suomalaisilla sanoilla välttämättä paranna tekstin laatua. Sopii ehkä jonnekin muualle, muttei (minusta) tänne.
170. ep13.4.2011 klo 12:07
Auttakaa vihjaamalla keskioikealla "rusetin" yläpuolella on jotain harmaata ja käyrää vaaleaa ja siitä oikealle A ja ehkä I
171. kjk13.4.2011 klo 12:09
ep:
TV-ohjelma
172. Sab13.4.2011 klo 12:55

Onko piinalliset KOVIA ?
173. Juho13.4.2011 klo 13:03
Sab, voi olla, mutta tähän ristikkoon se sana ei sovi paitsi kolmen ekan
kirjaimen osalta.
174. Sab13.4.2011 klo 13:06
..Oiskohan loppu kenties "soiva"?
175. Juho13.4.2011 klo 13:11
Sub, Kyllä vaan gramofoonissa.
176. Sab13.4.2011 klo 13:12
Juho,
siis alku luontaistuotekaupan pölyävää ja loppu "soivat" ?
..minä höh..
177. Sab13.4.2011 klo 13:15
..Hienoa, sainhan valmiiksi.. tosiaan helpot sanat, kun vaan tyhjensi päänsä ja piti muutaman päivän tauon. Kiitos..
178. scorpio13.4.2011 klo 15:22
Valmista tuli. thanks. vointeja ensi perjantaihin. S
179. annaliisa13.4.2011 klo 17:44
loppu hyvin kaikki hyvin, niinkuin sadussa. Välillä tuntui, että aika moni oli jo melkein unohtanut, että tämä isojen ihmisten leikkiä - siis ta-va-taan taas ensi perjantaina, jolloin on taas uudet leikit.
180. kjk13.4.2011 klo 18:05
annaliisa:
Minut kun siirrettiin kansakoulussa toivottomana tapauksena ensimmäiseltä luokalta pois (toiselle luokalle) kahden viikon opiskelun jälkeen, niin en koskaan oppinut ta-vaa-maan. Mitäs minä sitten teen ensi pe? ;-)
181. ep14.4.2011 klo 15:31
Toivotonta minulle vihjaisisko joku "mustia" ja en saa "lihaa"
vihjeeseenkään loppuosaa???
182. kjk14.4.2011 klo 16:10
ep:
Mustiin joutuu tutustumaan jokainen vanhassa talossa puita polttanut. Ja liha kuuluu monella hernesoppaan. Berlusconi tosin oli sitä mieltä, etteivät suomalaiset siitä mitään ymmärrä :-)
183. ep14.4.2011 klo 16:35
Kiitän kjk olen kyllä savutuvan lapsia.
184. ep15.4.2011 klo 11:15
Nään ihan ylhäällä 1000:n yläpuolella härvellystä ja se peräti kaksi kertaa,mutta kun se yksikään ei hahmotu?
185. toinen taata15.4.2011 klo 13:28
ep

Hakuun "snuggles", selaamalla löytyy.
186. ep16.4.2011 klo 10:43
Kiitän -toinen taata. Kysyisin mitä on -sisäisiä kauheuksia,-
paitsi se etten saa tätä ristikkoa (oikea alanurkka) ratkottua.
Siellä alhaalla on myös ihme nuoli,jonka merkitys hebreaa
auttakaa!!!!
187. tuffa Porist16.4.2011 klo 10:48
ep
1) menee itse aiheutettujen vaivojen puolelle
2) aivan sama, mihin päin se nuoli näyttää
188. ep16.4.2011 klo 12:18
tuffa Porist -tulit apuun. On noloa kysellä noita lyhyitä sanoja
kun ylipitkiäkin on riittämiin. Keskioikealla on iso rusetti .Ei pitäs normaalille ihmiselle olla vaikeaa, mutta minulle on.
189. tuffa Porist16.4.2011 klo 13:59
ep
Asuste se on lyhempänä muotona.
190. kmk16.4.2011 klo 14:03
Kiitän myös tuffaa Porist. Mutta edelleen ammottaa tyhjyttään keskiosan kuvasta tulevat pitkät sanat. Yritetty dopingia suklaan, kahvin ja nukkumisen muodossa kuukkelista puhumattakaan, mutta tuloksetta. Ko. saittikin luettu läpi, mutta ei aukene. Ei tään nyt niin vaikeeta pitäny olla, kun Pitkälänki 3-tähtisen Sk:sta onnistunu ratkaseen. Onko mitään mahkuja saada lisävalotusta vaikka lisävaatteeseen, palkinnotta ja kuumia -vihjesiin vaiks ?
191. miisu16.4.2011 klo 14:51
Minkä alan mies on" rusetin" luona oleva -Sean-???
Ihan ylhäällä on kaksi "mustaa" ihmistä rinnakkain???
192. tuffa Porist16.4.2011 klo 15:23
kmk
Lisävaate 4+5+5, palkinnotta löytyy Jukolasta, kuumia 3+5
miisu
-60 syntynyt näyttelijä-ohjaaja
193. miisu16.4.2011 klo 16:20
Kiitti- tuffa Porist -varmaan olet jo uudenkin ratkonut,mutta auta tuohon -poliittisia-kun se ei ole mulle päivänpolttavaa.
Vielä nuo alhaalla olavat ilmeisesti ötököitä -on tosi huono
kuva.Mulla on kyseltävä vähän joka riviltä???
194. tuffa Porist16.4.2011 klo 16:31
miisu
tuffa yrittää auttaa:
Poliittisia 7+7 ja menee vasemmalle puolelle. Ötököiden lopputulos on punaisten lyhtyjen alueella liikkuva nainen.
195. miisu16.4.2011 klo 17:00
Olet aarre -tuffa Porist melkein koko päivän pohdin, mutta ei
olisi ilman apuasi tullut mitään.
196. ep16.4.2011 klo 17:52
Vihon viimeiset pulmat käsillä: oikealla "ukot" istuu keinussa
mutta mikä kasa on siitä oikealle
197. Seitenvitonen16.4.2011 klo 18:08
ep, 17.52,

Olisikohan kasa Kalle Tappisen omaisuutta.
198. ep16.4.2011 klo 18:57
Hyvä !!Seitenvitonen -niin se nyt näyttääkin, vaikken oikein mitään siinä näekkään
199. ep16.4.2011 klo 19:47
Tämän jälkeen en enää kysele neuvoja. Minä en saa saksalais-sukunimeä aikasiksi, vaikka kääntelen kaikki "ankat" nurin ja taas kerran nurin????
200. tuffa Porist17.4.2011 klo 09:11
ep
Kääntele Akun tyttöystävää ilman päätä!
201. saila17.4.2011 klo 09:59
voisko joku antaa vinkin kuvaan käsky kokille alapuolella? sain siihen paljon vokaaleja, ei mitään järkevää.... jos vielä tuohon niklaks ja vanhan naisen kuvaan saisi vihjeet niin tämähän alkaisi olla valmis. kiitos jo etukäteen sille joka auttaa.
202. tuffa Porist17.4.2011 klo 10:10
saila
1) tulee 4 vokaalia
2) Niklas (Nicklas) on jääkiekkoilija
3) kuningatar
203. tuffa Porist17.4.2011 klo 10:11
korj. edell. po 3 vokaalia
204. saila17.4.2011 klo 10:32
kiitos tuffa nopeasta vastauksesta. 2 ja 3 selvisi heti. tuota lintua en kyllä tajua. onko se huiska siinä vasemmalla palanen mäntyä vai kehoa? tuleeks siitä linnusta verbi vai laji?
205. tuffa Porist17.4.2011 klo 11:12
saila
Kuvan linnun harvemmin käytetty nimi. Mahdatko "huiskalla" tarkoittaa lamppua?
206. saila17.4.2011 klo 11:19
tarkotan sitä piirrettyä kuvaa. lamppuhan oli aika selvä.
207. tuffa Porist17.4.2011 klo 11:34
saila
Mitä meinaat "huiskalla", selit ny viäl paremmi!
208. saila17.4.2011 klo 11:42
mustia vihjeen alempi rivi. kepin päässä on valkoinen möhkäle. oletan että on jonkun osa
209. tuffa Porist17.4.2011 klo 11:48
saila
Hoksattu! On alkukantainen metsästysväline.
210. saila17.4.2011 klo 13:07
kiitos avusta. vika kirjain oli väärin enkä hoksannu ajatella sitä toisin. nyt on valmis ja varmasti oikein!
211. EJlo17.4.2011 klo 21:46
Osaisiko joku varmistaa tuon "oltava perillä viimeistään 29. huhtikuuta". Tämä seuraavakin pitäisi olla perillä 30. 4.
Siis, onko kyseessä painovirhe, vai voiko tosiaan vielä 2635 ristikon lähettää. Sehän ehtisi vielä hyvinkin ratkaisuaikaiseksi ja osallistuisi arvontaan.
212. Ananias18.4.2011 klo 22:58
Terve EJlo ja kumppanit!
Uskon pääkonttuurissa tehdyn taas virheen palautuspäivämäärää merkattaessa. Uskon tarkoitetun lauantaita, 23. päivää.
En yleensä harjoita viisastelua, mutta palautuspäivämäärän oikein merkitsemisen luulisi latojalta aina onnistuvan, jos asiaan vain maltettaisi keskittyä.
Voisikohan vaikka "ylläpito" kertoa, mikä se tämän ristikon oikea palautuspäivä todella on?
Toisekseen olen miettinyt myös sitä, tuleeko ristikon olla todella perillä vaikkapa lauantaina 30.4. vai riittääkö, että kirjeessä on sen päivän leima?
Tämä taas johtaa seuraaviin kysymyksiin: Onko HS:n konttuuri sitten lauantaisinkin auki niin, että Postin miehet teille postia tuovat? Ja mikä järki on toisaalta kuvitella vaikka lauantaina 30.4. kirjeen laatikkoon jättävän saavan siihen saman päivän leiman, koska moni laatikkohan tullaan tyhjentämään vasta maanantaina 2.5.?
Onko tätä "mieletöntä", lauantaille osuvaa palautuspäivää koskaan tarkemmin tällä palstalla analysoitu?
213. Ananias19.4.2011 klo 08:56
Laitan tämän viestini ihan vaan sen takia, että jostakin kumman syystä eilen klo 23.00 kommentoituani ristikoiden palautuspäivän älyttömyyttä jokin taho on muutamassa tunnissa kommentoinut vajaat 90 kertaa muita asioita kuin tätä esittämääni.
Vaikka en ole vielä saanut paranoiadiagnoosia niin kyllä tähän täytyy mielestäni jonkin pirun nyt taakse kätkeytyä!
214. Ananias19.4.2011 klo 14:38
Huomaatteko, että joku mielisairas on alkanut sabotoimaan tätä sivustoa?
215. +19.4.2011 klo 18:21
(siirto)
216. lopettelijatar20.4.2011 klo 11:01
Jos läpyskässä on kerrottu, että se on palautettava 29.4. mennessä, niin sitten se on palautettava 29.4 mennessä. Kyllä painettuun päivämäärään on voitava luottaa. Eihän siinä ole mitään järkeä, että me joka viikko arvuuttelemme, että onkohan se palautuspäivä nyt sitten oikein lehdessä vai ei.

Tämä (pääsiäisen takia?) myöhäinen palautuspäivä sopii ainakin itselleni oikein hyvin, sillä en ole ehtinyt kuin vasta aloitella ratkontaa--eikä tämä vaikealta näyttävä Aulis taida tulla valmiiksi ihan heti, mutta ehkä pääsiäisen aikana.
217. HT20.4.2011 klo 13:44
"Jos läpyskässä on kerrottu, että se on palautettava 29.4. mennessä, niin sitten se on palautettava 29.4 mennessä. Kyllä painettuun päivämäärään on voitava luottaa."

Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Esimerkiksi 1.10.2010 julkaistussa ristikossa annettiin vastausaikaa viikko ja seuraavana päivänä lehdessä oli oikaisu, jossa takarajaksi annettiin 16.10. Selviä kompasteluja on ollut usein ja joskus lehti korjaa päivämäärän, joskus ei. Hupaisin tapaus oli, kun 18.12.2009 julkaistun ristikon vastausajan ilmoitettiin päättyvän 5.12.2009. Niin että siitä vain luottamaan.
218. lopettelijatar20.4.2011 klo 19:31
No, tuolla palautuspäivämäärällä ei enää itselleni ole merkitystä, koska jos se olisi pitänyt lähettää täksi lauantaiksi perille, on nyt jo myöhäistä. Eli pitänee lopettaa haaveilu 20 euron voitosta ja ratkoa se vain "naatinnon" vuoksi.
219. lopettelijatar21.4.2011 klo 23:17
Vielä olisi keskellä muutamia kymmeniä tyhjiä ruutuja, mutta eiköhän tämä hitaasti puskemalla täyty. Lähetän sen sitten ihan periaatteen vuoksi vaikka myöhässä, koska vastausaikaa luvattiin 29. huhtikuuta asti. Tämä on kyllä siitä hyvä ristikko, ettei Kuukkelista ole ollut juuri apua. Koin kuitenkin olleeni pakotettu sen avulla muistelemaan purukumimerkkejä, ja kas, kuvakuukkelistahan nuo purkkatyynytkin sitten löytyivät. Aulis taitaa käyttää kuvakuukkelia itsekin aika paljon ristikoita laatiessaan? Hillityt aplodit kuitenkin Aulikselle varsin onnistuneesta laadintatyöstä numero 2635, tap tap!
220. otv-a24.4.2011 klo 21:48
parasta ennen-päiväys (on kai väärä?) vielä voimassa, tyhjiä ruutuja kymmenittäin keskiosassa odottamassa kirjaimiaan. täytyy nöyrtyä jättämään tämä väliinjäänyt pitkäsanainen kesken, jos ei tehokkaita apuja löydy ryhtyessäni nyt säiettä tavaamaan.
221. otv-a24.4.2011 klo 23:38
säie piti lukea melkein loppuun saakka, hitaasti täyttyivät ruudut hyvistä vihjeistä huolimatta. lopullinen pelastus oli tuffan 16.4. 15:23 "palkinnotta". käsky kokille oli minulle jokapäiväisyydessään
hykerryttävän hankala.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *