KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > PANEELI VAIKO PANELI?

6125. paneeli vaiko paneli?

jpq4.4.2011 klo 23:47
paneeli vaiko paneli? Google ei anna yksiselitteistä vastausta.
2. jpq4.4.2011 klo 23:58
Päätinpä katsoa nykysuomen oikein kirjoitussanakirjasta kun muistinkin että sellainen on tuossa "kirjahyllyssä" mitä se sanoo kaikki aihetta liipaavat sanat oli paneeli sitä ja paneeli tätä. kuten kyllä korvakin sanoi. Mutta komentteja saatte tokikin jättää.
3. jpq4.4.2011 klo 23:58
Siis jos olette eri "mieltä" kuin tuo kirja.
4. Eki5.4.2011 klo 00:33
Kielonen ei edes mainitse panelia, vain paneelin.
5. Hakro5.4.2011 klo 00:34
Olen ehdottomasti eri mieltä Kielitoimiston kanssa.

"Paneeli" on oikeastaan svetisismi, sillä (tietääkseni) kaikissa muissa eurooppalaisissa kielissä paitsi ruotsissa tässä sanassa e on lyhyt. Ruotsissa se on venynyt pitkäksi, koska ranskasta lainattuna siinä on korko jälkimmäisellä tavulla (ranskassa kuitenkin korollinen e on lyhyt).

Vastaavia svetisismejä Kielitoimisto suosittelee muitakin. Mielestäni pahin näistä on oman harrastusalani termi "spinaakkeri". Kantasana on tietääkseni englanninkielinen termi "spinnaker", jossa korko on ensimmäisellä tavulla, a on lyhyt eikä k ole missään tapauksessa kahdennettu. Ruotsalaiset kuitenkin halusivat lainata sanan ranskasta (spinacre), jolloin korollinen a venyi pitkäksi ja sen jälkeinen k-äänne kahdentui. Ja ruotsalainen ääntämys omaksuttiin mukisematta suomeenkin, kun iso osa purjehtijoista on ruotsinkielisiä.

Suomenkielinen termi "pallopurje" ei ole kelvannut alan harrastajille. Onneksi purjehdusslangissa käytetty "spinnu" on lähempänä alkuperäistä englantilaista kuin ruotsalaista ääntämystä.
6. matts5.4.2011 klo 07:48
Nuorena minulle opetettiin, että paneli on (yleensä pontattu) verhouslauta tai levy ja paneeli keskustelutilaisuus. Nykyisin paneeli tarkoittaa molempia eikä panelia kaiketi kannateta kielenhuoltajien piirissä (mutta paneeleilla päällystäminen; paneloida tai sitten paneelata).
7. Matti5.4.2011 klo 08:28
Panelia on kylä Euran kunnassa.
8. Porin Matti6.4.2011 klo 01:14
Porin torilla kuultua.
Muija sanoo toiselle.
Mun äijä on taas Panelias.
Toinen siihen: Mun mies on vaan unelias.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *