KESKUSTELUT > RISTIKOT > LEVYKE EI OLE ROMPPU

6075. Levyke ei ole romppu

Jussi7.3.2011 klo 19:07
Hei Erkki!

Olet universaali hypertaitava ristikoiden laatija. Huumorilla ja ratkaisuilla olen nauranut monet kerrat. Nykyään eläkeläisenä ja entisenä it-ammattilaisena kuitenkin sattui silmään rompun kohtalo. Romput ovat cd-levyjä, diskejä.

Levykkeet ovat 3,5" tai 5" levyjä. Isompaa 8" tuuman levykettä lerpuksi sanottiin, johon pystyi tallentamaan jopa 64000 merkkiä.

Olet kyllä haka näissä ristikoiden laadinnoissa, huumori mukana ja aivotyöskentelyä tarvitaan. Kuitenkin ratkaisu löytyy yleensä "mietintämyssyn avulla".

Kiitos Erkki hyvistä ristikoista.

Jussi
2. Jukkis7.3.2011 klo 19:10
5" levyke on lerppu, 3.5" levyke on korppu. En ole niin vanha, että olisi näkemystä 8" levykkeistä, voi tietysti olla että nekin oli lerppuja.
3. Jussi7.3.2011 klo 19:35
Näin on 3,5" oli korppu.. 3,5" levykkeeseen taisi mahtua, jopa yli megan verran tietoa tuplatiheydellä ja 5,25" levykkeeseen jopa 760 kB. Nämä tuntuvat varsin pieniltä määriltä kun verrataan vaikkapa muistitikkuihin.

Omalla koneellani on 2T varmistettua tietoa, ja ulkoisessa firewaressa on edelleen 2 T varmistusta, eli kyllä aika ja tekniikka on muuttunut valtavasti.
4. Eki7.3.2011 klo 19:56
Kiitos Jussi kommenteista. Ilmeisesti olen jossakin sanonut romppua levykkeeksi. Tämä on yksi niistä vihjeistä, joissa yritän pitää kielen keskellä suuta ja muistaa, miten päin se meni ja kyllähän tämä ihan looginen on. Kumma, jos Liisa ei ole huomauttanut, jos tuo jonnekin on mennyt läpi, hänkin kyllä tietää asian, taisipa joskus läksyttää minua sitä oikein olan takaa.

Vuonna 1989, kun aloimme pitää SK:n kilpakenttää, piti ensimmäistä kertaa toimittaa tekstit levykkeellä, siinä tapauksessa lerpulla. Muualle meni vielä tuolloin paperilla. Aika monen vuoden päästä, kun olimme jo tovin pitäneet lerppuasemaa vain SK:n takia (muille meni korppuja), tuli SK:sta toive: "Olisko mahdollista saada tekstit korpulla, kun meillä on lerppuasema vain yhdellä koneella ja ajattelimme luopua siitä." Ihmiset, kommunikoikaa useammin!
5. HT7.3.2011 klo 19:59
Onhan noita korppuja jäänyt varastoon kymmenittäin, sekä tyhjiä että täysiä. Ensimmäisen korpun ostin vuonna 1987, kapasiteetti oli 360 kiloa ja hintaa 50 mk. Kaksipuolisille mahtui tuplasti asiaa ja viimeiset sellaiset ostin 24.5.1993, 5 kpl 66 mk. HD-korpulle mahtuu 1,4 megaa, tarkasti ottaen 1 457 664 tavua, ja ekat ostin 20.5.1991, 10 kpl 139 mk, viimeiset 16.1.1996, 20 kpl valmiiksi formatoitua 69 mk.

Olihan niitä yli kahdenkin megan korppuja, mutta eivät ne yleistyneet.

HD-lerpun kapasiteetti on 1,2 megaa, viimeiset ostin 28.7.1993, 10 kpl 69,90 mk. Vielä niitä lojuu kaapissa, vaikka viimeinen lerppuasemallinen tietokoneeni siirtyi ajasta ikuisuuteen viime syksynä.
6. Ari7.3.2011 klo 20:33
Ja tuo nimitys ROMPPU tulee sanoista "Read Only Memory" eli ainoastaan luettava muisti. Eli kerran sinne voidaan kirjoittaa mutta sen jälkeen vain lukea (CD-R ja DVD-R / DVD+R).

Tosin nykyään on itselläkin DVD-RAM-asema jossa voidaan kirjoittaa ja lukea yhä uudelleen tietyn tyyppisiltä (RW) levyiltä. Tuo RAM tulee sanoista "Random access memory" johon voidaan kirjoittaa yhä uudelleen ja muokata muistin tietoja.

Siis mielestäni CD-RW ja DVD-RV-levykkeet eivät ole romppuja, vaan tekisi mieleni sanoa että ovat RAMPPUJA, vaikka tässä sitä ensimmäistä kertaa käytänkin...
7. Ari7.3.2011 klo 20:34
Korjaus edelliseen:"...DVD-RW..."
8. Jussi7.3.2011 klo 20:58
Terve Eki!

Tee edelleen hienoja ristikoita. Niissä riittää pään vaivaa eli aivoinfarktia pitempäänkin. Hienoja ovat sinun tekemäsi piilosanat is:n ristikoissa. Monet naurut olen vihjesanojesi johdosta joutunut nauramaan!

Jussi
9. Jussi7.3.2011 klo 21:09
En muista, missä ristikossa oli, mutta kooma oli yliveto, monen muun vihjeen lisäksi.

Olikohan siinä Kaija koo ja MA Numminen avainsanoina, kysymystä en tarkalleen muista, mutta hauska arvoitus oli tosi hauska. Tosi hauska oli myös it-osaaja, joka sekin oli huippuhyvä. Vaikka itse sen ratkaisin.

t Jussi
10. Eki7.3.2011 klo 21:15
Kaijan ja Nummisen duetto vie tiedottomaan tilaan.
11. Jaaha7.3.2011 klo 21:26
Täällä sitä vaan paljastellaan ratkaisusanoja vaikka lähetysaikaa on vielä viikko jäljellä!! Kyllä asialle starttis tehdä jotain.
12. Eki7.3.2011 klo 21:29
Tuo on julkaistu 26.2. että ehe ehe.
13. jussi7.3.2011 klo 21:42
Eihän tässä ole tullut mitään paljastuksia tai pyllistyksiä suuntaan tai toiseen. Pelolla seuraan vaaleja ja paaleja asettelen kun aika siihen riittää. Persut nostavat kannatustaan (potkuista Per/cseen)?. Toivottavasti ei suomen kunnasta tule pääministeriä. Plääh.

Jussi
14. Jaska7.3.2011 klo 22:09
Tarkoitin tietenkin tänäistä uusintaa. Ja paljastaja jussihan tuossa just pyllisteli Soinille. Ei sotketa politiikkaa tähän skandaaliin.
15. Eki7.3.2011 klo 22:12
Ai Jaskako se Jaaha olikin.
16. Eki7.3.2011 klo 22:20
Suomalaisilla piilosanoilla oli muuten 36-vuotispäivä. Ja importoijan haastattelu löytyy artikkeleista vuoden viimeiseltä päivältä 2005.

(http://www.sanaristikot.net/artikkelit/index.php? p1=rp60.php&p2=info.php)
17. Jaska7.3.2011 klo 22:28
Muuta nikkiä käytetään siis kun on asiallista asiaa, vai miten se meni.
18. jpq8.3.2011 klo 09:39
sanontaan se on 5,25" ei 5" lisäksi sitä myös lerpuksi sanotaan. ja kopruksi niitä 3,5" ja 2,5" kokoisia muutama muukin ollut muistelen (hämärä muisti sanoo 2,35") tuo 2,5" oli joku ääntysstudiolaitos yksi ärsyttävimmistä asioista koska kun hajoaa aina ollut varaosa työn ja tuskan takana et myös median saaminen. ja 3,5" tuumaisia ollut myös erikoisia 2,88megaisia. ja koneestahan nämä rajat on kiinni otetaanpa esimerkki 3,5" korppu:
720kiloatavua tai 1,44megatavua MS-DOSissa
720kilotavua ilmeisesti Atarin TOSissa käsittääkseni ms-dosin tiedostojärjestelmä pohjalla laajentaen.
880kilotavua myöhemmin myös 1,76megatavua. AmigaOSissa. tosin tämä luku vakio (=käyttöjärjestelmän mukana tulevilla) tiedostojärjestelmillä. myös PCeen diskettien luku ja kirjoitus onnistuu erikoisraudalla vaikkapa kuten pceelläkin Commodore 64 jne. lisäksi erikoisia osin parempia tiedostojärjestelmiä varsinkin kovalevykäyttöön on tehty.
(parempaa virheen korjausta kait ja pidempiä tiedoston nimiä vaikka kyllä se muistelen 31 on juhlaa ms-dosin antiin nähden ja se että saa skandejakin...)
ps. lisåksi Amigan levykeasema on hitaampi kuin PCeen. ja saa olla nuori ettei 8tuumaisia tiedä en ole koskaan käyttänyt itse mutta minunkin elinaikanankin ollut laitteita niille yleisessä käytössä ja minäkin olen vasta 1978 syntynyt. Noh minä harrastan myös tekniikan varsinkin studio ja tietotekniikan historiaa.
19. jpq8.3.2011 klo 09:59
ja yleistyminen liittynee kun joku sanoi yli 2megan korpuista luotettavuuteen tai siis sen puutteeseen.
20. Jaana9.3.2011 klo 19:35
"Lähettäjä: Eki 7.3.2011 klo 19:56
Kiitos Jussi kommenteista. Ilmeisesti olen jossakin sanonut romppua levykkeeksi. "

Ainakin IS 7.3.2011 ristikkoextran Starttiksessa...
21. Eki9.3.2011 klo 20:27
Siellä se on sitten lipsahtanut.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *