KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2630

6063. HS 2630

Sebedeus4.3.2011 klo 09:00
Hyvää maaliskuista perjantaita!

Jonkin verran "koiramainen" juttu tämänviikkoinen tapaus mutta ei mikään paha.
Tavallista enemmän nimiä ja henkilökuvia, mutta kyllähän nuo ratkaisut löytyivät. Ihan mukava täytettävä.
2. Tupu4.3.2011 klo 09:52
Joo, ei ihan kauhean paha. Mulle vaan taas kerran sattui niin vaalea painos, ettei kaikista kuvista saa kunnolla selvää.
Mutta tästä eteenpäin.
3. Jylhähalinen4.3.2011 klo 11:30
Kyllä ei ollut paha.

Hauska oli vihje AAA. Joitakin kömpelyyksiä löytyi.

Aivan alimmalle riville syntyi lähes itsestään viisi sanaa. Kolmannen ja neljännen kysymyksen ja vastauksen yhteyden vielä kun hoksaisi.

HS 2627 ratkaisuun AL oli keksinyt uudissanan LAKTAANITON. Siitä onnittelemme häntä vaan emme halaa?

Jylhähalinen
4. PP4.3.2011 klo 13:05
Jylhähalinen, se neljäs sana on todella hieno oivallus Lehdolta. Kunhan keksit, uskon sinunkin sanovan samoin.
5. Anneli4.3.2011 klo 13:15
Hienoja oivalluksia tosiaan ja tajusin ne,mutta hieman niiden yläpuolella VALMIT(5) ja siihen saamani sanan yhteys ei sytytä.Koiranomistajalle hauska ristikko.
6. anneli4.3.2011 klo 13:24
Mullekin sattui aika haaleakuvainen painos, mutta pikku hiljaa selkisi. Paitsi, alhaalla keskellä osittainen kasvokuva, eikä sitten Juhakaan ole vielä sytyttänyt.
7. Masa I4.3.2011 klo 13:46
MORJENS !
PP, hieno oivallus tosiaan.
8. O4.3.2011 klo 13:51
Mukavaa perjantaita.

Kiva täytettävä, mutta minulla on vasen puoli aivan liian
vaalea.
Tuli silti täytettyä.
Hieno juttu tuo tölkki alareunassa.
9. anneli4.3.2011 klo 14:04
Samoin, tuo tölkki oli mukava. Siitäpä sitten oma ristikkoni täyttyi.
10. Pähkinänsärkijä4.3.2011 klo 14:59
"Anneli", minulla tytytti.
11. Pähkinänsärkijä4.3.2011 klo 15:09
Viikon helpohkon tehtävän pakollinen virhe näyttäisi olevan vasemmassa yläkulmassa vihjeenä olevan lintuperheen ratkaisusanan viimeistä edellinen kirjain (ellei kielitoimisto ole kiirehtinyt tuotakin muotoa hyväksymään ...).
12. Pähkinänsärkijä4.3.2011 klo 15:23
Vielä "Anneli", ellei ristikkosi täytyttyäkään viimeksi ihmettelemäsi kohdat ole sytyttäneet, Juhan ammatti on komeljanttari ja osittaisen kasvokuvan haltijan ammattia taas kysytään. Jos näin vastasin kysymykseen, joka ei enää ole ajankohtainen, pyydän anteeksi.
13. tuffa Porist4.3.2011 klo 15:36
Maalissa ollaan. Musta lintuperheessä ei feiliä.
14. Masa I4.3.2011 klo 15:54
Morjens !
Kiva että pääsi näinkin helpolla. Kuka ihmeen Sinervo ?? jäi oudoksi, valmis kumminkin.
[Nyt voi pakata rauhassa, yöllä kentälle ja sit Puerto Ricoon.
L-a : lähdetkö seuraamaan taas jälkiäni ? Phuketista löysit ? ]
Heippa !!
15. Jylhähalinen4.3.2011 klo 16:06
PP klo 13.05.

Sanon samoin, hieno ja vaikea oivallus. Tuskinpa tulisi mieleen ilman apukirjaimia!

Sen vasemmalla puolella oleva kuva ei aukea, kun Oslon viestinhiihto on vienyt ajatukseni pois ristikosta.

Myös kuudes rivi alhaalta VAL-MIT vaakasuoraan tyydyttää, mutta sen 1. vokaali ei ole mielestäni sopusoinnussa pystystä tulevan harmaan viimeisen kirjaimen kera.

JH
16. Maria4.3.2011 klo 16:33
Samaa mieltä kuin kaikki muutkin alarivin kehujat!Vasemmalla keskellä KETJUPOLTTAJALLE ei nyt sytytä ja samalla jumittui siihen risteävät muutkin sanat.Mietintään!
17. aawee4.3.2011 klo 16:41
Pähkinänsärkijä,
vasemman yläkulman lintuperheeseen sain ihan tavallisen sanan?
18. O4.3.2011 klo 16:50
Pähkinänsärkijä.
Lintuperheessä (5) ei mielestäni ole mitään vikaa.
19. Pähkinänsärkijä4.3.2011 klo 16:51
"tuffa Porist", fundeeraa nyt: muodostetaanko sana ko. joukon puhdistautumistavan vai asumuksen perusteella. Minusta vain asumuspohjainen sana villieläinperheelle on oikea.

"Masa I", me kaikki varmasti ihemettelemme, että noissa nimivihjeissä voi ratkaisusana todellakin edustaa henkilöä, jonka 'julkisuus' rajoittuu esimerkiksi jossakin sosiaalisessa mediaryhmässä rekisteröitymiseen. Yleistietoon ei tuommoinen kuulu.
20. anneli4.3.2011 klo 16:51
"Jylhähalisen" kanssa ihmettelen myös tuota pystystä tulevan harmaan vika kirjainta. Oisko joku murre...
21. anneli4.3.2011 klo 16:55
Ai niin, ja tulin varmaankin mukaan "Annelin" jälkeen, joten lyhennän nyt jatkossa nimeni "anneksi". Sorry Anneli, jos on tullut sekaannuksia.
22. Pähkinänsärkijä4.3.2011 klo 17:22
"Jylhähalinen" ja "anneli", vaihtakaa se kirjain - hammasta purren - toiseksi, niin VAL-MIT -ratkaisu saa arvoisensa merkityksen. Se pystysana on tietysti taas vähän hassu.

"Maria", ketjupolttaja saa - ja ansaitsee - ekstra-annoksen tarkoitettua kamaa.
23. Pähkinänsärkijä4.3.2011 klo 17:34
No, en nyt aio ruveta inttämään pitempään tuosta lintuperhettä kuvaavasta sanasta. Mielestäni se tulee ratkaisuun väärässä muodossa. Muoto on kyllä hyvin yleisesti käytetty, mutta minun mielestäni se ei tee virheestä oikeata. Kannattaa usein miettiä, miten ja mistä sana on johdettu, mitä sillä siis oikestaan tarkoitetaan.
24. Jylhähalinen4.3.2011 klo 17:45
Pähkinänsärkijä klo17:22.

Hammasta on purtu ja VAL-MIT on yritetty ymmärtää. Mutta sen ensimmäinen vokaali raavituttaa ohimoa. Koiran omistajana paheksun pystyyn tulevaa sanaa, joka murteessani on TUNNOTON.

Alarivin olen klaarannut!

JH
25. Wexi4.3.2011 klo 17:48
Älä siis intä.

Pahnanpohjimmainen, viimeinen, oudoksutti. Mutta tuskinpa ratkaisuun on muutakaan tietä?
26. Aimo4.3.2011 klo 18:00
Onko kenelläkään antaa vihjettä yläosan herroista lakoontua-vihjeen vieressä?
27. Jylhähalinen4.3.2011 klo 18:06
Wexi?

En ymmärrä inttämistä? Kaho "oikeata" ratkaisua Hs 2627. Se on kirjaimesta kiinni. Ollanko sitä Irwinille sukua?

JH
28. Omia4.3.2011 klo 18:12
Sellainen vihje niihin yläosan herroihin, että ne herrojen kuvat on niitä vihjeitä.
29. Aimo4.3.2011 klo 18:14
Kiitos Omia! Ristikko täyttyi viimeistä sanaa myöden.
30. Wexi4.3.2011 klo 18:17
[Jylhähalinen, viittaukseni oli edelliseen (klo 17:34).

Ol(e)nko Irwinille sukua? En ole.
Auliksissa muutaman viikon tauko, joten en kehtaa kahoa Hs 2627:n ratkaisua, en oikeata, en väärää.]
31. Wexi4.3.2011 klo 18:27
Ps. Jylhähalinen, samaa mieltä kanssasi piskittelystä, vaikka en koiraa omistakaan. Kiitti vihjeestä, se auttoi tuohon kohtaan.]
32. Maria4.3.2011 klo 18:28
Pähkinänsärkijä antoi erinomaisen vinkin ja kaikki puuttuvat sanat ratkesivat.ISO KIITOS!
33. Jaska4.3.2011 klo 19:02
Tyypillistä Lehtoa. Mehän emme tiedä, onko hänen koiransa tunnoton. Tiedämme vain, että laatija ei ole tunnollinen, jos on jättänyt risteävään sanaan väärän vihjeen.
34. pelaaja4.3.2011 klo 19:54
No juu. Kiva juttu mutta tuo jo keskusteltu jossain murteessa näköjään tunnoton koira on kyllä käsittämätön. Emme kai me kaikki ole voineet ratkoa sitä kohtaa väärin, minä ainakaan..No, osa näyttää senkin koiran tuntevan, koska ei sitä ihmettele. Tai sitten heillä on siihen oikea ratkaisu, jota muut eivät ole keksineet.
Ja vastapainoksi taas joku väittää vääräksi täysin oikeaa sanaa (ne linnut). Aika samassa muodostelmassa ne kulkevat kadulla eivätkä silloinkaan ole peseytymässä eivätkä asumassa siellä. Mutta ei siitä ole tässä haittavaikutuksia sivullisille.
35. Pähkinänsärkijä4.3.2011 klo 19:56
["Jylhähalinen, "Wexin" kivahdus oli osoitettu minulle, ei sinulle, ilmoitettuani käyttäväni viimeisen puheenvuoroni aiheesta lintuperhe. Olen näämmä loukannut nytkin tuon sanan säilän mestarin tunteita ...]
36. jose4.3.2011 klo 20:34
[Jään odottamaan, milloin painosta tulee ulos uunituore pähkinänsärkijän sanakirja, sen jälkeen poltan nuotiolla Nykäset, Pesoset ynnä muut turhat kirjat ja alan elää uuden kieligurumme mukaan ja pyytelen anteeksi, että olen tähän asti ymmärtämättömyydessäni erehtynyt käyttämään harhatietoa jakavia hakuteoksia!]
37. Aksu4.3.2011 klo 20:41
[Pähkinänsärkijä,
ei millään pahalla, mutta omia sanojasi lainaten "et aio ruveta inttämään pitempään", - kunhan vain aina saat sanoa sen viimeisen sanan!]
38. pelaaja4.3.2011 klo 20:48
[Aksu ja jose ja minä,
ei hätiä, Pähkinänsärkijähän jo myönsikin klo 17:34, että se ei ole oikea virhe]
39. Hessu Ho(o)po4.3.2011 klo 20:59
Vaikeusaste oli sopiva, kuvat useinkin epäselviä.

Viimeisiksi jäivät ylhäällä ne kaksi lähekkäin olevaa miestä, joista toisesta olin ihan varma, että hän on kuuluisa laulaja. Jääräpäänä piti arvoituksen ratkettuakin vielä tarkistaa Googlella.

"muodostetaanko sana ko. joukon puhdistautumistavan vai asumuksen perusteella. Minusta vain asumuspohjainen sana villieläinperheelle on oikea."
En kyllä ymmärrä, miten tästä mitään asumuspohjaista, jo olemassa olevaa sanaa lintuperheelle voisi saada.
40. Hemuli4.3.2011 klo 21:05
Wexi,
miksi se sinua ihmetytti? Mitä kirjoitit toiseen vesieläinkuvaan, aika keskellä ristikkoa?

Hessu Ho(o)po, onhan semmoinen asumusperäinenkin olemassa, kunhan rauhassa mietit, mutta maailmahan on täynnä sanoja. Ja suomi. Täällä on väitetty "äidinkielemme ilmaisuvoiman heikkenevän", jos hyväksytään rinnakkaismuotoja. Siitä voi olla toistakin mieltä.
41. Wexi4.3.2011 klo 21:09
[Pähkinänsärkijä,
et loukannut millään muotoa.
Itselläni enter-sormi turhankin liipasinherkkä. Sammakoita lipsuu, kuten olen aiemminkin maininnut.
Tarkoituksella en ole pahansuopa, sori jos olen antanut sen kuvan.]
42. Hessu Ho(o)po4.3.2011 klo 21:19
Hemuli: Et vissiin tarkoita verbiä (koska eihän se tähän kävisi millään)? Nimim. Vähän hoopona
43. Hemuli4.3.2011 klo 21:26
En niin.
44. hepuli4.3.2011 klo 21:44
toinen herroista on jyrki ja toisella on hammassärky
45. hepuli4.3.2011 klo 21:51
sanokaa mitä sanotte, mutta VALMIT on iltit, se tuli itsestään
46. Wexi4.3.2011 klo 22:09
hepuli, kopsataan nyt toikin, kun valmiiksi tarjoilet. Kaikki ei kyllä tykkää siitä (vasta ensimmäinen ehtoo), en oikein minäkään.
47. Juho4.3.2011 klo 22:27
Jospa joku voisi vielä neuvoa miten sitä kaljatölkkiä pitäisi tässä yhteydessä
lähestyä, kun en ymmärrä muuta kuin sen perinteisen sihahtavan tavan, enkä
sillä neuvolla vieläkään ymmärrä.
48. hepuli4.3.2011 klo 22:32
se tulee itsestään kun laittaa pystyrivit... sinervo ei sit ole elvi..
liittyy vuodentuloon...
49. Aksu4.3.2011 klo 22:34
Juho,
tölkissä lukee KOFF, mutta siinä voisi lukea myös esim. OLVI.
50. Juho4.3.2011 klo 22:42
hepuli ja Aksu, sehän siihen tulee, mutta mistä se tulee?
51. O4.3.2011 klo 22:51
hepuli.
Miten mielestäsi VALMIT liittyy siihen itsestään tulevaan sanaan?
52. Jaska4.3.2011 klo 22:57
Auliksen päästähän se. Kekseliäs kompa!
53. O4.3.2011 klo 23:03
Jaska.
Minulle vastaus on ollut selvä alusta saakka. Halusin vain tälle
uudelle "paljastajalle" mahdollisuuden kertoa, että miten hänen
mielestään se vastaus liittyy kysymykseen.
54. hepuli4.3.2011 klo 23:04
en kyllä keksi miten valmit ja iltit liittyvät.. valista Jaska kasvosi meidän tyhmien puoleen.
55. Jaska4.3.2011 klo 23:09
En voi valistaa, koska ette ole tyhmiä. Vastasin puujalkavitsilläni Juhon kysymykseen. Mielestäni ratkaisusanojen johtumista vihjeestä ei saa selittää kesken lähetysajan, ja sen Juhokin ymmärtänee.
56. aawee4.3.2011 klo 23:09
O,
en minäkään ymmärrä VALMIT-sanaa, minulla siitä tulevan vaakasanan eka kirjain vielä tyhjä, kun en mitenkään ymmärrä, mitä siihen pitäisi laittaa. Olen yrittänyt Nykäsestäkin tavata sanojen merkityksiä..Ja sitten puuttuu ristikostani vielä toinen kirjain, ylhäällä miesvalokuvan vieressä oikealla puolella henkilö, joka kantaa jotain X 2. Siitä tulevan pystysanan (8) 6. kirjain puuttuu, voiko siinä olla kolme mahdollisuutta??
Muuten ristikko valmis.
57. O4.3.2011 klo 23:14
hepuli.
Eikä myöskään ratkaisusanoja! (edes oletettuja sellaisia)
58. Wexi4.3.2011 klo 23:14
Voiko ILTIS olla VALMIS. Jaska tuon varmaankin kykenee perustelemaan, kun on jo paljastunut ko. sana.
59. aawee4.3.2011 klo 23:19
katsoin kuvaa uudelleen, mistä puhun 23.09, eiköhän vastaussana ole selvä...
60. aawee4.3.2011 klo 23:29
no niin, nyt ristikko täytetty. Hainpas taas vastauksia vaikeamman kautta.....ymmärsin vasta nyt Pähkinänsärkijän vihjeen 14.59.
61. Jaska4.3.2011 klo 23:33
Aikoinaan Auliksella oli vihjeenä ELI ja sen ratkaisusanana ALIPS. Tehkää siitä päätelmiä. Ei tästä tämän enempää minun osaltani.
62. O4.3.2011 klo 23:36
Wexi.
Jaska ei paljastanut ko sanaa.
Eikä ns. muiden paljastukset ole oikein. :)
63. O4.3.2011 klo 23:38
piti olla.
muiden paljastukset ole välttämättä oikein.
64. Wexi4.3.2011 klo 23:40
En sanonut Jaskan paljastaneen. Katsopa sanamuotoa tarkemmin. Jaskan vaan oletan olevan yksi parhaimmista näissä kinkkisimmissä.
65. aawee4.3.2011 klo 23:41
O,
voi jukra, kummasin kirjaimeni pois ja mietin uudelleen huomenna..Öitä:)
66. O4.3.2011 klo 23:51
Wexi.
"Jaska tuon varmaankin kykenee perustelemaan, kun on jo
paljastanut ko. sana"
Tässä lainaus. Nähtävästi olen ymmärtänyt väärin? :)
67. Wexi4.3.2011 klo 23:57
O
"Paljastanut" on "paljastunut. Tavaa vielä yhesti.
68. O5.3.2011 klo 00:03
Wexi.
Anteeksi!
"Nähtävästi olen ymmärtänyt väärin?"
Tietenkin pitäisi olla lukenut väärin. Pitänee hankkia lasit.
Olen todella pahoillani.
69. Wexi5.3.2011 klo 00:11
[Ei mitään, O. Itsekin taas turhan innokas. Puhe(kirjoitus)ripulia ajoittain.
70. [O)5.3.2011 klo 00:16
[Wexi.
Hyvä, että olet innokas. On mukava lukea kommenttejasi.
Jatka samaan malliin. Öitä :) ]
71. Pipsa5.3.2011 klo 02:01
Onpa käypäinen ristikko, ihan käypäinen.

Kiirehdin kommentoimaan, kun taas alkaa, näemmä kaikensorttinen mieltäoleminen. Hyvä ristikko kaikkinensa.
72. Wexi5.3.2011 klo 02:54
[Jylhähaliselle.

Voi persetti. Taisin munata kun myötäelin sinun huolestumista koiran nimeämiseen. Käytin synonyymia, ja nyt näyttää siltä, että sekin tulee rietas yhdeksi ratkaisuksi. Tahaton moka, ja ehkä paljastus, en ole vielä varma.]
73. hepuli5.3.2011 klo 06:13
Jaskalle, minusta ei ole synti paljastaa kavereille sanoja "ennen aikojaan". Pitäisikö myös google kieltää ym apukeinona. Tuo 20 euron palkinto ei ole saanut minua lähettämään vastausta, vaikka jokus olen onnistunut ratkaisemaan ristikon. Terveiset laatijalle. 2627 ristikossa olleet harmaat alueet ja tyhjät ruudut ovat liian vaikeita. Vaikka en ole tyhmemmästä päästä. Kuitenkin, aivojamme säästä.
74. Wexi5.3.2011 klo 08:40
[hepuli, säikeellä on kirjoittamattomat sääntönsä, joita ei ole hyvä rikkoa. Minä en niitä kaikkia tunne, mutta tiedän että niitä sensitiivisesti valvotaan.

Kyllä siellä on ruotosia nurkkia, eikä se aina ole fiksuudesta kiinni. 10-20 Auliksen rutiini auttaa, mutta auttamatta sitä on vielä noviisi. Vuosikausia ratkoneet tietysti ovat mukavoituneet, osaahan se apinakin matkia.

Avunpyyntösi kohde on sieltä rutinoidummasta päästä, eikä niin häijy lainkaan, mitä antaa välillä ymmärtää.]
75. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 11:53
Laitoin mielestäni jopa liian selvät vihjaisut tuon 'VAL-MIT' -vihjeen ratkaisua kohti jo 4.3.2011 14:59 ja vielä selvemmät samana iltapäivänä 17:22. Tuo jonkun 'paljastama' 'ILTIT' ei siis ole oikea, vaan risteävän pystysanan viimeinen ja käsillä olevan ensimmäinen kannattaa tarkistaa.
76. Juha N5.3.2011 klo 11:56
Lähettäjä: Pähkinänsärkijä 4.3.2011 klo 15:09

"Viikon helpohkon tehtävän pakollinen virhe näyttäisi olevan vasemmassa yläkulmassa vihjeenä olevan lintuperheen ratkaisusanan viimeistä edellinen kirjain (ellei kielitoimisto ole kiirehtinyt tuotakin muotoa hyväksymään ...)."

Ystävä hyvä. Oletan ratkonnan tuovan sinullekin hupia, ja siksi ihmettelen, miksi asenteesi on aina näin negatiivinen.

Tässä riensit heti panettelemaan laatijaa - ja samalla pääsit taas kerran tölväisemään kielitoimistoa.

No, Kielitoimistosta saa tietysti jokainen olla mitä mieltä haluaa, mutta tuskin sinne on olemattomilla pätevyyksillä kukaan päässyt päsmäröimään. Väitän, että Kielitoimistolla on suomen kielen historia ja nykyisyys niinsanotusti hanskassa, ja sen nojalla tulevaisuudestakin jonkinlainen vainu.

Jätin eilisen lehden jo junamatkalla paperinkeräykseen enkä ole tätä ristikkoa ratkonut, mutta arvaan, mistä lintuperheasiassa on kyse.

Halusit heti kättelyssä pointteerata, että taas oli laatija onneton tehnyt virheen. Myöhemmin myönsit olleesi väärässä. Samalla kuitenkin nostit itsesi kielenhuollon ylituomariksi ja väitit tähän sanaan liittyvän kielenkäytön virheelliseksi.

Sinut pelastaisi monelta pulmalta, jos alentuisit hankkimaan edes jonkin noista kielemme sanojen ja sananmuodostuksen perusteoksista.

Suomen kielessä on lukuisia esimerkkejä siitä, että vaikka jokin sanajohdosten kantasana sisältäisi kirjaimia y, ä tai ö, niin kantasanasta muodostettavat johdokset sisältävätkin kirjaimia u, a ja o.

PERÄ -> PERUUTUS (ei PERYYTYS)
VETÄÄ -> VETO (ei VETÖ)
PITÄÄ -> PITO (ei PITÖ)
KERÄTÄ -> KERUU (ei KERYY)

Molemmat mahdollisuudet ovat taas mahdollisia seuraavassa tapauksessa:
SELKÄ -> SELUSTA ja SELYS

En ole varma sanojen KESAKKO ja KESANTO kantasanoista, mutta KESAKON kantasana on ehkä KESI (josta on johdettu ääkkösellinen verbi KESIÄ mutta siis myös ehkä aakkosellinen substantiivi KESAKKO), ja KESANNON kantasana ehkä KESÄ.

Auliksen tässä ristikossa käyttämä muoto lintuperheestä on ainakin itselleni Peräpohjolan/Lapin kielialueelta tulevana tutumpi nimenomaan tässä muodossa kuin siinä toisessa.

Huomaa myös, että ristikkoon tulevankin muodon kantasana on lintujen kotia markkeeraava sana eikä suinkaan puhdistautumiseen liittyvä sana, vaikka siltä näyttäisi.

Pähkinänsärkijä: alussa tölväiset rumasti. Kun saat kritiikkiä, lopuksi väität harrastaneesi huumoripohjaista provosointia ja syytät muiden sisälukutaitoa. Kas, sinut onkin ymmärretty ihan väärin, vaikka tarkoitusperäsi olikin ystävällinen!
77. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 12:11
["Hemuli", jos piikkisi jostakusta, joka täällä ei tahtoisi hyväksyä rinnakkaissanoja kieltä köyhdyttämään, oli minuun suunnattu, se ei osunut.

Kielen kirjo on minunkin mielestäni myönteinen ja sitä rikastuttava asia, kunhan sanat johdetaan kielen logiikan mukaisella tavalla.

Pahoittelen huonoa ilmaisukykyäni, jonka johdosta täällä jotkin kommenttini luetaan takoittamastani poikkeavalla tavalla.]
78. HT5.3.2011 klo 12:12
"En ole varma sanojen KESAKKO ja KESANTO kantasanoista, mutta KESAKON kantasana on ehkä KESI (josta on johdettu ääkkösellinen verbi KESIÄ mutta siis myös ehkä aakkosellinen substantiivi KESAKKO), ja KESANNON kantasana ehkä KESÄ."

Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja, kesakko: "... kesakko on mitä ilmeisimmin johdos sanasta kesä."

Sama teos, kesanto: "Sana on johdos vanhasta vuodenajan nimityksestä kesä."
79. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 12:31
"Juha N", olenpa taas tehnyt tyhmästi, kun olet joutunut vaivautumaan ohjaamaan minua oikealle tielle.

En tölväissyt ketään, ilmoitin vain tuon laatijan tarkoittaman sanan olevan loogisesti väärin johdettu. Asenteeni ei myöskään ollut negatiivinen

Enkä tässäkään 'perääntynyt', vaan nostin käteni pystyyn, en olisi halunnut jatkaa inttämistä, koska olin jo perustellut mielipiteeni asiasta.

Loppukaneettisi osoittaa joko suurta huumorintajua - tai sen täydellistä puuttumista. Jumalauta, näillä lakeuksilla ei pilkata Nykästä eikä Googlea!
80. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 12:34
Hyvä "HT", ja jokin usean kesän muodostama joukko olisi kai sitten KESUE, eikö niin? Tämä on vitsi-vitsi ...
81. HT5.3.2011 klo 13:14
Muistuu mieleen radion Kielikello-ohjelma jostain 90-luvulta, jossa kuuntelijoiden kysymyksiin vastasivat sillä kertaa professori Tuomo Tuomi ja pari muuta kieliasiantuntijaa, joiden nimiä en nyt muista. Äänestä päätellen melko ikääntynyt miekkonen soitti ja paheksui sitä, että oli tavannut siili-sanasta partitiivimuotoa 'siiliä'. Soittaja mielestä kyseessä on ilmiselvä virhe, koskapa kerran taivutetaan tiili - tiiltä ja 'tiiliä' on monikko.

Vastaajat koettivat selittää, ettei kielenkäyttö ihan noin yksiviivaista ole, yhden sanan taivutus ei välttämättä sellaisenaan kelpaa malliksi toiselle, samankaltaiselle. Ei mennyt viesti perille, soittaja pysyi kannassaan. Kuuntelin ja ajattelin, että kysykääs siltä papalta, ostaako hän kaupasta viiliä vai viiltä.
82. HT5.3.2011 klo 13:15
Sekoilin: Kielikello on lehti, radio-ohjelma oli Kielikorva.
83. -5.3.2011 klo 13:19
Pähkinänsärkijä:

"kunhan sanat johdetaan kielen logiikan mukaisella tavalla." Kielellä on varmaankin oma logiikkansa, ihan ymmärrettävyyden vuoksi. Se logiikka tai "lainalaisuus " vain saattaa kulkea eri polkuja maan eri osissa. Kielitoimistonkin "suositukset" pohjaavat kielitieteeseen, mikä siis on oma TIETEENalansa. Suomessa olemme kaukana Ranskan Akatemian jyräyksistä, mikä siellä ei tavallisen kansan keskuudessa ota tulta, ja hyvä niin. Sanaristikkojen keskustelupalstalleko perustamme Ranskan Akatemian sivukonttorin, jota johtaa se, joka huutaa kovimmin?

"En tölväissyt ketään, ilmoitin vain tuon laatijan tarkoittaman sanan olevan loogisesti väärin johdettu. Asenteeni ei myöskään ollut negatiivinen"

Jos sana on käypää suomea, miten sinä voit väittää sanan olevan väärin johdettu, varsinkin, kun se toinen vaihtoehto ei ole ainakaan yleiskielessä käytetty? Jos joku täällä tölväisee niin kirjoittajia kuin Kielitoimistoa, niin sehän näytät olevan sinä. Tietenkin sillä varauksella, että ymmärrän käyttämäsi ´tölväistä´verbin väärin tai siis että se sinun henk.koht. sanakirjassasi tarkoittaakin jotain muuta.

Asenteesi nimenomaan ON negatiivinen. Ei tähän mitään tekstin syväanalyysejä tarvita.
84. -5.3.2011 klo 14:06
Pähkinänsärkijä:

"Loppukaneettisi osoittaa joko suurta huumorintajua - tai sen täydellistä puuttumista. Jumalauta, näillä lakeuksilla ei pilkata Nykästä eikä Googlea!On kyllä hirveätä olla näin huumorintajuton, mutta

"jokin usean kesän muodostama joukko olisi kai sitten KESUE, eikö niin? Tämä on vitsi-vitsi ..."

mutta edellä esittämiesi faktojen perusteella senhän pitäisi olla ´kesye´.

Mitenkäs täällä nyt voitaisiin Nykästä pilkata? Sehän on kielitieteilijöiden käsittelemä kokoelma, jonka tekstiotokset päättyvät vuoteen 1950. Sen jälkeen on vettä virrannut Vantaassa 60 vuotta, joten kaikenlaista kielellistä virtausta on ehtinyt tapahtua Pähkinänsärkijänkin verbaalisessa ympäristössä. Nykänen pitäisi polttaa kirjaroviolla? Kansanrunousarkiston höpötiedoista voisi päästä yhdellä tulitikulla? Niin paljon siellä on aineistoa, joka sotii Pähkinänsärkijän kielikorvaa ja ennen kaikkea hänen suomen kielen tuntemustaan vastaan.

Googlesta ei voi puhua edes samassa lauseessa.
85. ent. uusi5.3.2011 klo 16:01
pähkinänsärkijä: "En tölväissyt ketään, ilmoitin vain tuon laatijan tarkoittaman sanan olevan loogisesti väärin johdettu"

Minä logiikasta mitään tiedä, mutta se sana nyt kun on viimeiset kuusikymmentä vuotta tuossa muodossa kuulunut minun sanavarastooni ihan tavallisena sanana... Ei ole tulut edes mieleen, että siinä olisi jotan kummallista. Sen verran olen seurannut suomen opetusta ulkomaalaisille, että olen huomannut noiden vokaalivaihteluiden – vai mikä niitten nimitys nyt onkin – tuottavan aikamoisia vaikeuksia useimmille. Se kait on yksi niistä suomen hankaluuksista.

Ristikko on valmis, mutta tulin katsomaan, olisiko selitystä juuri tuolle VAL-MIT -jutulle, ja sitten sille alarivin korvapuolelle soltulle. Vaan ei ole, joten odottelen pari viikkoa ja kysyn sitten jotta MIKSI.
86. POH5.3.2011 klo 16:30
ent. uusi
Korvapuoli soturi lienee Suomi Filmin Entinen näyttelijä vailla kuvan ilmaisemaa osaansa.
VAL-MIT on minullakin mietintämyssyssä.
87. tuffa Porist5.3.2011 klo 16:31
ent.uusi
sotamiehen alusta puuttuu vähän...
88. Anneli5.3.2011 klo 16:42
[anneli,vasta ehdin koneelle ja luin sun kirjoitukses (4.3 klo16.55).Varmaan ihan hyvä juttu vaihtaa nimimerkki.Sekaannuksia on välillä tullut.Siis tervetuloa anne!]
89. AH5.3.2011 klo 16:52
Muuten selvä, mutta tuo VAL-MIT ihmetyttää - koirasta en ole kuullut käytettävän nimitystä, joka ensinnä mieleen tulee. Olen myös hiukan jumissa vasemman reunan kanssa - onko auto lempi- vai haukkumanimi? Entä LOVE-STORYn alkuosa??
90. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 17:05
Kylläpä kuhisee kuin kusiaispesässä.

En ole tahtonut tölviä kanssakirjoittajiani, kielitoimistoa kyllä, koska se mielestäni toimii vain kumileimasimena kaaosta kohti johtavalle kehitykselle. Antakaa kiltit ihmiset minun olla valitsemaani mieltä. Jos ja kun olette eri mieltä, eikö riitä että serrotte vain sen - minua tölvimättä?

En myöskään ole virittelemässä kirjarovioita. On olemassa kaikenlaisia kirjoja, hyviä, huonoja ja kaikkea siltä väliltä. Jokaisella on jokin merkitys ja oikeus tulla julkaistuksi, ei poltetuksi.

Murteitakaan en vastusta, päin vastoin. Monet vanhat murreilmaisut ovatkin muodostuneet tuon - anteeksi tämä melkein kirosana - kielen sisäisen logiikan mukaisella tavalla. Sen sijaan ei ole oikein esimerkiksi legitimoida jotakin virheellistä ilmaisua väittämällä sitä murteeksi. Rämettyy se murtaenkin käytetty kieli ellei sitä vaali.

Nimimerkki "-" osoitti 14:06 oivalla tavalla sen, että huumoriakin voi lähestyä - ja ymmärtää - monin tavoin. Ei siitäkään sen enempää. Ei tölvitä.
91. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 17:12
"ent. uusi", "POH" ja "AH" ym., olen eilisestä lähtien yrittänyt enemmän tai vähemmän hienovaraisesti vinkata lähestymistapaa tuohon VALMIT-vihjeeseen. Kovettakaa aluksi mielenne, ja hyväksykää pystysuoran harmaan viimeiseksi kirjain, joka tekee tosin siitä oudohkon (olisiko paljon puhuttu 'murreilmaisu'?). Ja titten ten jälkeen vaakaan tulee hautka ratkaitu.
92. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 17:14
"AH", auto saa lempinimen ja LOVE STORY päättyy usein (vihki)pallin päälle.
93. pelaaja5.3.2011 klo 17:34
Ei kai tuohon VALMITtiin nyt enempää energiaa enää kannata tuhlata. Jaska on sanonut jo 2 kertaa (eilen 19:02 ja 23:33), mitä siinä on tapahtunut. Ja sitä paitsi se iltit toisi siihen saman sanan toistamiseen, siis koirista. Lyös euron vetoa, että vaihtoehdot ovat oikein/väärin molemmat/kaikki.
94. AH5.3.2011 klo 18:02
Pähkinänsärkijä, kiitos! Virheeni oli luulla elukkaa guanakon sukulaiseksi, mutta läheisempihän se oli. Koirannimeä en kyllä vieläkään oikein hyväksy, mutta kai se on mikä on.
95. sulo5.3.2011 klo 18:10
Ajattelin laittaa naapurinkoiran nimen, sopii mun ristikkooni. Ainakin tuntuu tutulta.
96. anna h5.3.2011 klo 18:24
Minä olen jumiutunut lovestoryyn ja ketjupolttajalle-kohtaan. Pystyyn tuleva eläin (5 kirjainta) ei taida olla koira, vaikka koiria paljon onkin tässä ristikossa. aika huonoja kuvia minullakin.
97. anna h5.3.2011 klo 18:27
ja kaikki selvisi taas heti kun kumitin ekat yritykset pois, ja uusia sanoja tilalle.
98. Potter5.3.2011 klo 18:56
Tervehdys Inglesistä!
Hesari taas saatu ja muun toimen ohessa ristikkokin täyttyi. Olihan siinä muuutamia hauskoja paikkoja, tuo kaljapönttö lyhykäisyydessään ovela.
99. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 19:04
"pelaaja", ja muuan toinen (eilen 14:59 ja 17:22).
100. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 19:09
Sitä paitsi "pelaaja" saattaa hävitä euron panoksensa, sillä tuo 'ILTIT' ei mitenkään synny vihjeestä 'VALMIT', eivätkä kai molemmat risteävät ratkaisusanat voi olla pötyä, pystypöty riittänee.
101. pelaaja5.3.2011 klo 19:17
Pähkinänsärkijä,
joo joo. Kyllä juju on ollut tiedossa koko ajan. Mutta kuten jo kirjoitin: ei enää enempää energiaa tähän tuhlattavaksi.
Ja joo, pystypöty riittääkin, minulle. Mutta voi se olla vaakapötykin siinä julkaistavassa versiossa. En siis millään voi hävitä vetoani.
102. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 19:18
Ihmettelen, miksi olen huomannut vasta yhden kirjoittajan ihmetelleen ylhäällä keskioikealla kulkevan jonkin kantajan kuvan x2 alle tulevan ratkaisusanan (8) ainoan piilokirjaimen kohtaloa. Minusta tuohon kohtaan voisi hyväksyä ainakin pari (yhtä huonoa) vaihtoehtoa.
103. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 19:25
Aivan oikein "pelaaja", näytti kumminkin vielä riittävän tämänkin sanan tiimoilta monilla pähkäiltävää; toivotan sinulle siis vain pelionnea. Laittaisinko minäkin muutaman sentin vetoa äsken viittaamani 8-kirjaimisen sanan vaihtoehtojen hyväksymisen puolesta ...?
104. pelaaja5.3.2011 klo 19:37
Pähkinänsärkijä,
laita 0,9 euroa. Monehko vakkari ei täällä yleensä kyseenalaista piilokirjaimia tms. koska monehko 'tietää' heti oman ratkaisunsa olevan ns. oikein. Jälkikäteen tai jo ennenkin monehko ihmettelee, että miksi tuostakin sanasta nyt nousi kohu.
105. ent.uusi5.3.2011 klo 19:42
"ent. uusi
Korvapuoli soturi lienee Suomi Filmin Entinen näyttelijä vailla kuvan ilmaisemaa osaansa."

Juu, kyllä minä sen arvasin, ja onhan minulla siinä sana. Etunimeksi on kait vain yksi vaihtoehto, en vain muista ko. tyypin koko nimeä. Sitä minä vaan. Enkä jaksa seilata sotilafarsseja läpi.
106. aawee5.3.2011 klo 20:07
Minä puhuin eilen siitä ylhäällä olevasta kantajasta X2 (8). Mielessäni oli kolme vaihtoehtoa heti, yksinpuhelussani eilen päädyin yhteen, jonka ajatteliin olevan ainoan oikean. Nyt kun Pähkinänsärkijä otti asian puheeksi, niin olisi mukava kuulla, että onko kenenekään "vakkarin", jo paljon Hesarin ristikkoja tehneen mieleen tullut enempää kuin vain se yksi "oikea" vastaus?
107. Pähkinänsärkijä5.3.2011 klo 20:08
"pelaaja", otan vaarin neuvostasi ja ryhdyn peluriksi.

Olematta 'vakkari' koin minäkin jonkinlaisen valaistuksen siitä, mitä tuollakin vihjeellä haetaan, enkä epäröinyt. Aikani kun näitä tehtäviä jaksan ratkoa, saavutan ehkä saman rauhan.

Nyt saan rauhan vastaremontoidun saunamme ensilöylyistä, minkä jälkeen vilkaisen mitä HS-kuukausiliitteen ristikko antaa illan ratoksi. Mukavaa illanjatkoa sinulle ja muillekin.
108. apua5.3.2011 klo 20:18
Keskustelijoille suoria kysymyksiä:

Onko kukaan pystynyt varmistamaan, mikä konsonantti (piilokirjain) tulee Pablo Picasson kuvan alapuolelle?

Onko vihjekuvassa (a) suikkapäinen soturi vai (b) kaivosmies otsalamppuineen?

Miten saman kuvan löytäisin internetistä, mistä laatijakin lienee sen napannut?
109. toinen taata5.3.2011 klo 20:35
apua
Sotilas löytyy googlesta haulla Otto Frestadius
110. Wexi5.3.2011 klo 20:41
Niin se on poijjaat. Vaikeeta on.
111. apua5.3.2011 klo 21:20
toinen taata 20:41, Wexi 20:41;

kiitokset tiedoista, oli tosiaan vaikeeta. Näin taas "fuskaamalla" ja E. Ketolan avulla viimoinenkin kirjain tuli paikalleen. Toki saman olin arvannutkin, mutta näinhän se varmistui. Olettepa tosi tietäväisiä!
112. O5.3.2011 klo 23:37
Yllättävää, että tästä ristikosta tuli noin paljon luettavaa!
Tulin kotiin noin puoli tuntia sitten ja piti käydä katsomassa.
Luettu on. Mukavaa, että täältä löytyy mielenkiintoisia keskusteluja.
113. aawee5.3.2011 klo 23:42
O,
sano sinä, että tuliko sinulle siihen kantajaan x 2 (8) heti vain yksi vaihtoehto. Minulla ei vaan ilmeisesti heti leikkaa se "oikea" vaihtoehto (ainoastaan), vaan tulee muitakin mieleen...niin kuin se orvakas silloin joskus...
114. O5.3.2011 klo 23:53
Hei aawee.
Minulle tuli heti se sana. Huomasin, että olisi toinenkin
vaihtoehto, mutta naisella on se intuitio ja siksi en alkanut sitä
miettimään.
Orvakas ei tullut kertaakaan minulle vaihtoehdoksi.
115. aawee6.3.2011 klo 00:00
niin arvasinkin, te olette ratkoneet näitä pitkään ja osaatte heti keksiä oikeat jutut.....
116. O6.3.2011 klo 00:04
aawee.
Mielestäni ei pitäisi lähteä tähän vaihtoehtojen kautta.
Niitä mielikuvituksessa kyllä löytyy. :)
117. aawee6.3.2011 klo 00:07
O,
olen ihan samaa mieltä, mutta kun ne sanat tulevat samaan aikaan päähän ja sitten pitää valita:) Ei tietysti aina, mutta jossain tapauksissa...
118. O6.3.2011 klo 00:13
aawee.
Ymmärrän. Ristikoissa se onkin se, joka viehättää!
119. Wexi6.3.2011 klo 00:29
Numeropalvelun verran kannanottoja sapattiin mennessä. Kiitettävää aktiviteettia.
120. Tuohipää6.3.2011 klo 10:37
En ole huomannut kenenkään kommentoivan "muru huumetta". Alku minulla on, mutta loppuosa mietityttää. Muuten on valmis.
121. Pähkinänsärkijä6.3.2011 klo 10:47
"Tuohipää", venytä vähän kielikorvaasi, tai sulje se hetkeksi. Sitten suurenna murusen partikkelikokoa. 'Aulismi'?
122. nykkis6.3.2011 klo 11:12
Kommenttina vielä VAL-MIT ratkaisusanaan.
Iltit tuo kaksi järkevää sanaa, muut alkuvokaalit antavat ylhäältä tulevalle koiralle tai muuttavat iltit tuntemattomiksi sanoiksi (jolleivat ole jotain ihmemurretta).
Pitäytyisin kuitenkin iltissä, vaikka ymmärrän, että vaihtamalla vihjeen t:n s:ksi, voi saada sille jonkinlaisen selityksen.
Ovela on VAL-MIT (VALMIT) vihje, jos joku muu selitys on olemassa.
123. nykänen6.3.2011 klo 11:18
altis: 1. halukas, valmis, aulis, taipuvainen
124. mamma6.3.2011 klo 12:39
Hyvää sunnuntaita kaikille!
Piti tulla kyselemään koska kuvat ovat haalean harmaita. Mitähän Astioita vihjeen kanssa samassa ruudussa oleva kuva esittää? Olen kyllä arvannut siihen sanan, mutta onkohan oikein. Toinen mahdoton kuva on siitä 1 ruutu oikealle, siihenkiin olen arvannut sanan. Muutoin oli helpohko ja ollut valmiina postitettavaksi.
125. Pähkinänsärkijä6.3.2011 klo 12:48
"mamma", vähän vaikea vinkata, ettei tule paljastaneeksi liikaa tässä vaiheessa. Noita astioita on täytetty (ainakin ennen) makuutiloissa öisin. Alla kuvattua esiintyy puhdasilmaisissa havumetsissä. Oikealla olevan esineen päästä uupuu jokin.
126. mamma6.3.2011 klo 13:17
Kiitos Pähkinänsärkijä! Oikein olin kuvan arvannut.
127. Rapu6.3.2011 klo 14:15
Muuten olis valmis, mutta yläreunan kenkäpuhelinmiehen viereisestä kassinkantajasta (8 pystyyn) puuttuu se piilokirjain. Ei synny mitään ymmärrettävää.=( - Onkohan joku vaakasanoistani väärin? LISÄPAATTI tai koirasta vaakaan tuleva.

VALMIT vihjeestä on ollut paljon keskustelua. Mielestäni se ei ole ässävikaisen suusta.
128. Vaari6.3.2011 klo 15:17
No niin: valmis on altis ja t on vitsi vitsi aulis. Koirakin voi olla nimeltään Turra (narttu?!). Loppu hyvin kaikki hyvin!
129. Pietu6.3.2011 klo 15:35
Moi!
Mullakin yhtä sanaa vaille valmis. Yläoikealla Malin ja Alakosken välissä oleva "risuaita" ei ota auetakseen. Mikä ihme se on?
130. Pietu6.3.2011 klo 15:37
Heti kun painoin enteriä, niin välähti. Eli "se on täytetty".
131. Kiusattu6.3.2011 klo 15:52
Kiitokset Aulikselle kiusaamisesta.
132. ep6.3.2011 klo 17:48
Ihmettelyni ei kuulu tähän ristikkoon, mutta kun en tiedä mistä kysyn. Minua askarruttaa 2627 ristikon ylä-oikealla
kävelevästä V:stä tullut ratkaisu "edes" sen piti jopa naurattaa, kun en ymmärrä niin ei se kyllä nauratakkaan. En tajua kun se vihje oli miinus V
133. Aksu6.3.2011 klo 17:56
ep,
auttaako yhtään: EDES V ASTUU?
134. ep6.3.2011 klo 17:58
Kiitos Aksu kyllä auttoi -ei lanttu leikannut ilman apuasi kyllä nyt helpotti.
135. Aksu6.3.2011 klo 18:10
Miulla on pieni ongelma keskikohdasta hieman vasemmalle. Vihjekuvassa on käsi ja painonappi (5). Luulin ratkaisseeni jo PITÄÄ MELUA (6) sekä viereisen kuvan kaksi poikkiviivaa (4), mutta käsikuvasta saamaani sanaan en ole ihan tyytyväinen.
Tässä olen ihan solmussa, missä olen mahtanut mennä metsään?
136. pelaaja6.3.2011 klo 18:21
Aksu,
mitähän mahdoit tehdä sillä painonapilla? Et kai sammuttanut valoja tai varashälytintä tms.
137. Aksu6.3.2011 klo 18:35
Kiitos, pelaaja!
Sytyttää meinasin painonapilla, mutta mutta . .
Ei hätää, täytynee funtsia vielä tätä tienoota.
138. pelaaja6.3.2011 klo 19:12
Aksu,
on ihan oikein, jos olet mennyt metsään..siis melusta päätellen

Ravulle en minä ainakaan osaa vastata yhtikäs mitään muuta kuin että kerro sitten parin viikon päästä, miksei sinulla ole ässävikaista.
139. Aksu6.3.2011 klo 19:34
Kiitos myötätunnosta, pelaaja!
Käsi/painike -kuvasta saamani sana kelpaisi miulle hyvin, mutta esim. Nykäsen mukaan sanani tarkoittaa ihan muuta.
Mietitään, mietitään . . .
140. Rapu6.3.2011 klo 19:49
pelaaja, klo 19:12
Kerron jo nyt, että minusta vihje on monikko ja laitoin vastaukseksi sen synonyymin. Ehkä liian kaukaa haettua, mutta saa olla. Eikä muuten olis eka kerta kun meikä menee metsään. =)

Ei kellään olis antaa pikku apua siihen kassinkantajaan, 8-kirjaiminen ihan yläreunassa. Vihjekuvasta puuttuu osa, pitäiskö se noteerata?
141. pelaaja6.3.2011 klo 20:04
Aksu,
pidin sanaa niin itsestäänselvänä että nyt ihmettelen itsekin miksi se on Nykäsessä vain 'eräiden solmintojen nimitys' ja sitä solmintoa sieltä en löytänyt kuitenkaan. Ristikkorenkikin antaa vain sen sanan mutta ei sen merkitystä. Muualle en viitsi mennä tutkimaan.
(Mutta nyt teen Owliet ja sanon, että kiintiöni taisi ylittyä: 7 kommenttia, joista 1-7 turhaa, ehe)
142. Seitenvitonen6.3.2011 klo 20:05
Aksu,
Haluatko ostaa vokaalin? Saat kaksi samaan hintaan. Vai pidätkö entiset?
143. Aksu6.3.2011 klo 20:15
Seitenvitonen,
pidän vielä kiinni tästä entisestä vokaalista, minkä kelpuutan jopa kahteen kohtaan.
144. Aksu6.3.2011 klo 20:23
pelaaja, nyt vasta huomasin viimeisen kommenttisi.
Sanonpa, että samassa veneessä ollaan!
145. Seitenvitonen6.3.2011 klo 20:32
Aksu,
Tiesinhän mie, että ratkaisusanasi on oikein. Ennen kesäaikaan lehmien kanssa pelatessa tuli välillä sanaa käytettyä juuri tuossa muodossa.
146. Pähkinänsärkijä6.3.2011 klo 21:00
"Aksu", esimerkiksi 'käskeä'-verbiä näin maiskutellessa tulee ensimmäisena substantiivina mieleen juuri 'käsky',' käskentä' kuulostaa vain vähän yleistävämmältä, joten mielestäni tuo Nykäsenne voisi tällä kertaa antaa periksi ja hyväksyä vihjesanasta lyhyempänäkin tulevan ratkaisun.
147. Aksu6.3.2011 klo 21:11
Ei pohdinta vielä tähän loppunut!
Vihjeeseen PITÄÄ MELUA (6) saan ihan kelpo sanan, lienee partiolaisille tuttu, mutta siihenkään en ole löytänyt vahvistusta eli mustaa valkoisella.
148. Pähkinänsärkijä6.3.2011 klo 21:23
"Aksu", käyp katteeks kun saat vielä pohtia. Melun pitäminen voisi partiolaisten möykän sijasta olla vaikka hirven tai karhun metsässä aikaansaamaa kokonaisvaltaisempaa ääntä. Tuolloin sen sanan toinen kirjain sopisi ehkä paremmin käsivihjeen ratkaisutoimintoon. Olinko riittävän epäselvä?
149. EJlo6.3.2011 klo 21:53
Kyllä siitä kassia kantavasta hepusta voisi ajatella feminiinistä muotoakin ja tällätä piilokirjaimeksi siihen sopivan ääntiön. Kuitenkin itse olen funtsinut että kassi on ollut jo perjantaista asti kantajan käsissä eli siis aika pitkään ja valitsin siihen sopivan muodon.
Kolmas mahdollisuus olisi jotenkin ontuva jos se olisi esim viittaus siihen pintaan, jolla kassia kanniskeleva kävelee.
150. O6.3.2011 klo 22:03
EJlo.
Minäkin valitsin sen keskimmäisen.
151. Heppu6.3.2011 klo 22:45
Vaikeinta tässä oli se, että oli niin huono painos, ettei kuvista saa selvää ratkaisun jälkeenkään. Luulenpa, että Sinervo vihjeen ratkaisu on "väärä". Vai onko tuollaista yleisesti Facebookin ulkopuolella tunnettua Sinervoa olemassa? Virheen lähteeksi epäilen netin ristikkosanastoissa olevaa virhettä, joissa ex-kiekonheittäjä Timo Sinervo on saanut tuon väärän etunimen.
152. O6.3.2011 klo 23:01
Heppu
Wirenin kirjassa on. Urheilija.
153. [L-a6.3.2011 klo 23:05
Masa I,
Hauskoja päiviä sinne jonnekin! Jäljet eivät pelota, mutta nyt kuuntelen korpeimme kuiskintaa ja odotan jylhien järvien loiskintaa.
Ristikko on hattuhyllyllä otollista aikaa odottamassa.]
154. O6.3.2011 klo 23:07
Heppu.
En oikein saanut tekstistäsi selvää, mutta on nimenomaan
kiekonheittäjäksi mainittu.
155. aawee6.3.2011 klo 23:13
Vuokilan ristisanakirja kertoo myös kiekonheittäjäksi toisen Sinervoista, jota käsittääkseni ristikon laatija tarkoittaa? Mutta kun googlaa, niin netti tuntee kiekonheittäjänä tuon Hepun mainitseman.
156. O6.3.2011 klo 23:18
aawee.
Kävin itsekin katsomassa. En löytänyt.
Omituista, että Wirenin ja Vuokilan kirjoissa on se jota
laatijakin hakee tähän.
157. aawee6.3.2011 klo 23:28
O, Heppu,
en olisi osannut miettiä, että sanastokirjoissa nimi olisi "väärä"?
158. TTH7.3.2011 klo 00:44
Myöhäistä yötä tai varhaista aamua vaan tupaan. Vaihteeksi näissäkin kuvioissa piuhat taas kytkettynä. Kyllä se käsikuvan tuotos sopii metsurille ja partiolaiselle, tai kelle vaan meistä, ollaan sitä todennäköisesti jossain muodossa jokainen tehty. minä ainakin nyt, kun on nämä jutut läpi tavattu. Kone ja valot pois ja gu'nat bara!
159. Heppu7.3.2011 klo 09:30
Sinervo: jos tarkoitetaan entistä kiekonheiton Suomen mestaria, niin etunimi pitää olla Timo. Netissä näkyy käytössä oleva tuo ristikkoon tullut ja silti viitataan "ammatiksi" kiekonheittäjä. Mutta varmaa joku T..O löytyy.
160. O7.3.2011 klo 11:03
Heppu.
Niin se täytyy olla. Timon veli esim. on harrastanut kyseistä
lajia, mutta ei ollut Suomen mestari! :)
161. Rapu7.3.2011 klo 19:33
EJlo, kiitos kun selvitit sitä kassinkantajaa. Ja vielä niin monin vaihtoehdoin =)
Olen vain niin pönttö, etten saa siitä syntymään mitään kunnollista. Vaakojakaan en osaa muuksi muuttaa. ARGH.
Se risteävä, koirasta tuleva kylläkin kummastuttaa. Tulee ihan mesikämmen mieleen.
Tuleeko siitä 8-kirjaimisesta kuitenkin ihan suomea oleva sana, eikä mitään tarvi lisätä tai ottaa pois?

Lupaan, etten enää kysy tästä kassi -aiheesta. Anteeksi pyytää jo hän. nam.
162. Aksu7.3.2011 klo 19:59
Rapu,
lienet kuitenkin vakoojaan valinnut sen paremmin istuvan vaihtoehdon?
163. Rapu7.3.2011 klo 20:25
Aksu,
Joo. Ei roolinimeä, vaikka sen siihen ekaksi rustasin.
164. Vierailija8.3.2011 klo 10:15
Rapu:
kassi on ollut henkilön hallussa jonkin tovin (x 2).
165. outi8.3.2011 klo 13:10
Liki talteen länteen. ei käsitä
166. Aksu8.3.2011 klo 13:35
outi,
ei vaikea, suunta ja kirjaimet on tiedossa!
167. pelaaja8.3.2011 klo 18:13
Siitä kassinkantajasta vielä yksi kommentti vaikka täällä ei halutakaan enää nykyisin käsittääkseni pohtia vaihtoehtoja. On tietysti selvää, että kassi on ollut "jo perjantaista lähtien" kantajansa kädessä ja se ratkaisu varmaankin näkyy sitten julkaistavassa versiossa. Mutta selvää on myös, että kantajamiehestä on osa leikattu pois. Sen takia ajattelen, että ihan yhtä oikea vastaus on se, joka liittyy siihen mitä kantajasta tai kantajan paikasta näkyy.
168. Karik8.3.2011 klo 19:00
Tämä on tietysti väärä paikka kysyä mutta miten tehdään uusi aihe?

Yritin "ALOITA KESKUSTELU UUDESTA AIHEESTA" -nappia ja täytin kentät. Sitten "LÄHETÄ" ja tulee tyhjä näyttö eikä tapahdu mitään.
169. Rapu8.3.2011 klo 19:28
Kiitos kaikille! En millään voinut antaa periksi, kun jaksoitte antaa apua siihen kassinkantajaan. =)
Solmu aiheutui siitä agentin vasemmalla puolella olevasta pikkurillistä. Sen vastaussanan 4. olin laittanut t-kirjaimen. Siitä sitten syntyi vähän niin kuin "reunimmainen" . Ihan omin takeinen superlatiivi! Josta taas seurasi, että koirasta tuli mitä tuli...
Näinhän se menee. Aina yhtä Ärsyttävää, kun ei hoksaa ja toisaalta ah niin mukavaa, kun on lopultakin selättänyt ongelmakohdan.
170. Eki8.3.2011 klo 19:57
Karik, älä pane mukaan nettiosoitetta sellaisenaan, se estää viestin. Pane osoite vaikka sulkuihin.
171. Jartsa8.3.2011 klo 20:03
Voisiko joku vinkata liittyen HS 2629:ään, mikä on vasemmassa alakulmassa olevan ruudun kaksi iestä alla oleva vehje? Harmaan kirjain on varmasti oikea mutta sitä muuttamalla saisin ainoan järkevän vakuutuksessa käytettävää tavaran termiä tarkoittavan sanan? Siis se piilokirjain kakeltaa...
172. EJlo8.3.2011 klo 20:45
Jartsa, vilkaisehan 2629 säiettä !
173. putko10.3.2011 klo 05:26
Aluksi luulin vaikeaksi, mutta aika auttoi. Jumittaa se aasiaankin lähellä oleva alue. Onko aasiaankin 3+6. ja pååttyykö se 3 ä-kirjaimeen.
174. Pähkinänsärkijä10.3.2011 klo 08:24
"putko", on se 3+6, ja 3. on juuri tarkoittamasi.
175. jeppe10.3.2011 klo 13:35
saisko apuja?
1. muruhuumeen loppuosa 4 kirjainta?
2.ed. alla naiskaimat, suomalaiset nimet??
3. ihan keskellä kuva, ovatko suklaapatukoita?
4.onko sven keskellä facebook heppu?
5. alakulma, mitä juustosta tulee?
6.alarivi, kulkeeko auto hitaasti?
176. jeppe10.3.2011 klo 14:41
heti kun olin pyytänyt apua, selvitin itse ristikon! ei kun postiin...
177. Marco Poloinen12.3.2011 klo 12:34

Lähettäjä: Merilee 12.3.2011 klo 12:01

HS/suurristikko 2630 askarruttaa, kun alhaalla sotilaan naamakuva ei aukea. Pystyyn tullee hauveli, stalin, lisa mutta vaakaan ei sitten sovi intti/inssi???? Vihjatkaa, olenko aivan metsässä. Muuten ristikko sujui helposti.
178. O12.3.2011 klo 12:54
Merilee.
Tässä ristikossa on ratkaisuaikaa jäljellä.
Ei ole sopivaa, että paljastat suoraan sanoja!
179. EJlo12.3.2011 klo 17:18
Merilee
Sotilaan naamakuvalle on annettu hienoja ja paljon puhuvia vinkkejä tuolla vähän ylempänä. Esim 5.3. klo 20.35 oli tosi varma ja ainakin meikäläiselle ihan uusi löytö ehdotus Googlesta katsottavaksi. Tunnen kyllä kyseisen herran, mutta se on ollutkin hänen taiteilija nimensä filmeissä. Oli hienoa saada miehen oikea, alkuperäinen, nimi tietoonsa
180. O12.3.2011 klo 18:19
EJlo.
Uskoisin, että "Merilee" halusi ainoastaan paljastaa suoraan
nuo kolme sanaa.
181. EJlo12.3.2011 klo 18:23
O ; Siihen kyllä viittaa mm tuo LISA, sillä eihän sillä mitään inssi/inttiä rakenneta.
Oliko sinulle tuttu tuo Frestadius-nimi. Roolinimeen Möttönen siinä on kuin yön-päivän ero
182. O12.3.2011 klo 18:55
EJlo.
Kävin katsomassa sillä K-alkuisella ja siinä oli tuo ent.
En olisi muuten tiennyt.
183. lopettelijatar14.3.2011 klo 12:49
VALMIT-kohta jäi askarruttamaan, mutta jääköön. Luin tätä ketjua puoleen väliin, enkä jaksanut enempää, joten jos loppupäässä joku kertoi asian oikean tulkinnan, se jäi minulta väliin. Päädyin siihen, että VALMIT-vihjeeseen tulee se järkevämpi ratkaisu ja harmaasen pystysanaan se oudompi. Luultavasti se outo nimitys koiralle on jotain Hyrsylänmutkan murretta, jota osaa puhua vain Aulis. On kyllä olemassa valmikatto eli aumakatto, mutta eipä sekään tieto minua auttanut toiseen ratkaisuun.
184. Ananias14.3.2011 klo 14:27
Mikäs tämän alarivin kaljapurkin vitsi lieneekään, jotta ratkaisusanaksi voi hyväksyä sen, joka siihen pakostakin näyttää tulevan?
Mr Sinervo ei ainakaan minun katsannossani ole ristikkotason julkkis, mutta kait sen niminen sälli voi olla olemassakin?
185. Viljami14.3.2011 klo 14:51
Ananias
Taitaa viitata entisen poliitikon etunimeen.
186. ässä14.3.2011 klo 14:52
Muistaakseni sen tölkin kyljessä luki Koff, eli se EI siis ollut etelänaapurin tunnettuja panimotuotteita!
187. Elmari14.3.2011 klo 17:34
Minua ihmetyttää tuo HUKSI, vai onko se MUKSI ! En ymmärrä, enkä saa sopimaan siihen piiloon mitään kirjainta !
Voisko joku antaa pientä vinkkiä propleemaani ?
188. tuffa Porist14.3.2011 klo 17:43
Elmari
Se on HUKSI. "Aulismi", ajattele 1+3!
189. pelaaja14.3.2011 klo 18:28
Tuosta tuffan Porist "Aulismista" tuli mieleen kysymys. Mahtaisiko joltakulta löytyä faktaa tai siis jotain yleistä tai edes pientä selitystä että mitä se "Aulismi" oikein on? Joskus saa sen käsityksen, että kaikki sananvääntelyt tai pitkät erikoiset yhdyssanat olisivat sitä mutta ei kai se niin ole? Minullahan on suht suppea ratkontamaailma mutta vääntelyitä olen silti onnistunut bongaamaan missä milloinkin. Muistan täällä jossain joskus nähneeni tästä asiasta joitain kommentteja mutta mutta.(Sinänsä tietysti häpeällistä että pitkään aulista ratkoneena ei sitä tiedä eikä ainakaan osaa toisille selittää.)
190. HT14.3.2011 klo 19:10
Joillekin riittää aulismiksi sellainen jekku tms., jota tapaa usein Lehdon ristikoissa, eikä termin käyttäjä välttämättä edes tiedä muiden laatijoiden tavoista. Toiset taas lähtevät siitä, että jos jekkua tapaa toisiltakin, sitä ei voi nimittää aulismiksi (vrt. skytismi). Jälkimmäinen on tietysti järkeenkäypä suhtautumistapa mutta samalla vaativa, koska se edellyttää alan laajaa tuntemusta. Minulla ei sellaista ole ja jos vielä aulismista puhun, taidan rajoittaa sen koskemaan tapauksia, joissa on kyseessä ns. Bolivian peräkylä, ainoastaan Facebookista löytyvä henkilön nimi tai joko vahingossa tai laatijan epätoivon merkkinä syntynyt sanahirviö (imaaami kolmella a:lla, lekata-verbi).

Mutta nimitelköön jokainen minun puolestani miten haluaa.
191. Elmari14.3.2011 klo 19:42
Kiitos tuffa Porist ! Olen pikkuhiljaa oppinut tunnistamaan näitä " Aulismeja", mutta aina vaan kompastuu mokomiin hukseihin. Sinänsä mielenkiintoisia oivallettavia !
192. pelaaja15.3.2011 klo 17:31
HT,
no juu. Kommenttisi 6½ riviä vahvistavat käsitystäni osittain, kits. En vaan edelleenkään tiedä että onko esim. tuo yllämainittu "huksi" aulismia vai ei.
Se mieleenpainunut 'lekata' on vähän harmillinen. Se kun on niin tavallinen ja asiaa oikein kuvaava verbi kuin vain olla voi mutta silti se ei ole olemassakaan. Pitäisi muistaa kysyä joltakulta lekaa käyttäneeltä että onko hän koskaan lekannut.
Harmi itselleni, ettei kukaan 'työkseen' Lehdon ristikoita ratkova halunnut sanoa aulismista mitään.
193. Marco Poloinen15.3.2011 klo 19:38
[Ihan kysymättä voin kertoa käyttäneeni lekaa (ja pajavasaraa), mutten ole tiennyt "lekaavani", tai kuullut koskaan käytettävän 'lekata'-sanaa. Ihan yhtä looginenhan se olisi kuin 'porata', 'viilata' tai 'höylätä', joissa tekemistä osoittava pääte on liitetty kalun perusmuotoon. Olisko tuo k jotenkin olennainen, koska Nykänenkään ei näytä tuntevan astevaihteluttomia kata-päätteisiä "kaluverbejä" kuin 'piiskata' ja 'hanskata'.

Saattaahan se olla osittain tuuristakin kiinni, mikä muoto on yleistynyt ja jäänyt elämään.]
194. otv-a15.3.2011 klo 19:45
[olen tainnut saada lekasta kunnolla päähäni, en nyt millään keksi sitä oikeampaa sanaa. lekoa? lekoida? lekattaa?]
195. Juho15.3.2011 klo 19:55
otv-a, kuinkahan se leka menisi, jos vertaisi vaikka lika - liata sanapariin,
kävisiköhän leata?
196. Marco Poloinen15.3.2011 klo 20:02
[Ei sitä taida yksinkertaisesti yleiskielessä olla. Leka esiintyy vain yleisen verbin määreenä. - Vasarasta muuten esiintyy 'vasaroida'-verbin rinnakkaismuotona harvinaisehko 'vasartaa' (joka taas ei liity tähän mitenkään, tuli vain mieleen :-)]
197. pelaaja15.3.2011 klo 20:17
[Ehei leattamiselle. Silloin aikoinaan oli vihjeenä kuva lekasta. Olikohan se tekemässä jotain, en muista sitä. Ja "oikea" ratkaisu oli lekata. Siitä ei siis ihan tykätty. Tosin se on vähän samantapainen kuin "tietä" eli tietää. Siitäkin oli kovat taistot. Se on näkynyt ristikoissa useahkosti mutta siitä ei ole enää kinasteltu. Aulismiako vihdoinkin? Mutta hyvä, Marco Poloinen, en sitten mene sen enempää häiritsemään lekamiehiä.]
198. Marco Poloinen15.3.2011 klo 20:18
[Todennäköisesti tuo 'leata' on oikeaoppisimmin muodostettu, mutta ei vain liene käytössä. 'Lieata' ja 'seata' ovat ainoat Nykäsen tuntemat "ea-verbit"]
199. Ananias17.3.2011 klo 15:10
Äidin kielen opettajani, joka oli viisas nainen ja voi olla vieläkin, väitti aikanaan kiven kovaan, että kieliopillisesti on oikein sanoa, että miestä lyötiin lealla päähän.
200. L-a17.3.2011 klo 15:32
Jos viisaana naisena pitämäsi opettaja opetti kirjoittamaan ammattinimikkeensä noin, niin eipä kannata paljon hänen muihinkaan oppeihinsa perustaa.
201. Onanias Runkman17.3.2011 klo 18:12
Ananias. Onka sinulla korvainplantti?
202. HT17.3.2011 klo 19:50
Tuossa on se LEKATA, ristikko 2470, julkaistu 8.2.2008:


-http://tinyurl.com/6h9vg8l
203. Jaska17.3.2011 klo 20:57
Hellitetäänpä vaihteeksi siitä viilasta, ja annetaan Aulikselle hyvin ansaittu tunnustus luovasta mielikuvituksesta. Ties vaikka LEKATA löytyisi Auliksen ansiosta tuhannen vuoden kuluttua Muinaissuomen sanakirjasta.

Toki hieman kummastuttaa, miksi Aulis hylkäsi hänelle jo kauan sitten läheiseksi (300 km) tulleen mustien maanosan. Sieltähän olisi löytynyt pilvin pimein laillisiakin Lekatoja, jotka olisivat jättäneet viilaajat tyystin aseettomiksi, esimerkiksi MPHO, MOLEBOHENG ja DIMPHOWA.
204. 17.3.2011 klo 23:28
ehkä haluat lekata aulista tai auliksen.
205. Puolivilla18.3.2011 klo 05:16
Jaska. Ketä käy kioskilla joka päivä ostamassa iltiksen?
Nyt onkin PP:n heräämisaika. Mee Jaska nukkuun. Tää ainakin.
206. Ananias18.3.2011 klo 14:17
Onaniaalle tiedoksi: Ei vielä ole ja sitä paitsi istute kirjoitetaan "implantti" eikä "inplantti", runkkari hyvä.
207. Onanias Runkman18.3.2011 klo 18:51
Niinhän se oli. Ananias: Nikiin keksiminen on vaikeaa. Ja tahattoman vaikeaa. Heh.
208. O25.3.2011 klo 12:33
Nyt ratkesi se TURRA/TURRI.
Oikea vastaus on siis TURRA.
VALMIT on ALTIT.
209. aawee25.3.2011 klo 19:27
Minä en TURRASTA ole aiemmin kuullut, mutta ratkoin sen kyllä niin. Siellä ylhäällä sen laukun kanssa kulkevaa mietin silloin aikoinaan, ensimmäisenä tuli mieleeni PITOAJA, mutta mietin myös vaihtoehtoja PITOAVA ja PITOALA...
210. O25.3.2011 klo 19:35
aawee.
Just. siihen tuli PITOAJAT
211. aawee25.3.2011 klo 19:39
joo, niin tuli. Hyväksytäänköhän muita vaihtoehtoja?
212. aawee25.3.2011 klo 19:42
niin tosiaan, siis monikkoa tarkoitin...
213. mv (ihan uusi)26.3.2011 klo 19:12
Ja mikähän on selitys VALMIT=ALTIT ??? Ei aukee!
214. +26.3.2011 klo 19:22
Valmis = altis. Ei hyvä.
215. mv (ihan uusi)26.3.2011 klo 19:29
kiitos!
216. Hemuli17.7.2011 klo 17:49
Miten tulikin tämä säie mieleen, kun luin tänäisestä Hesarista sivulta A 2 kiinnostavan artikkelin: Meissä jokaisessa asuu kielipoliisi. Lukekaa tekin, jos teillä on joutoaikaa.
Nimimerkki Poliisin vikaa joskus minussakin
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *