KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 26.-27.02. 2011

6052. IS-viikonvaihde 26.-27.02. 2011

Juha N26.2.2011 klo 10:00
Sopiva pallotus ja sopiva vaikeus: kovis ratkesi täyskolmosten normiajassa. Ja täyskolmosen arvoiset ratkaisulauseet, jotka eivät olleet kovin helposti arvattavia.

Ylemmästä lauseesta puuttui lopussa vain ensimmäinen sana + toisen sanan kolmas kirjain, ja sittenkin kesti kauan oivaltaa, mistä on kyse. Alempi taas oli ikään kuin jo tiedossa, mutta ensimmäisen sanan viittä ensimmäistä kirjainta ei uskaltanut kirjoittaa, kun risteäviksi sanoiksi ei tahtonut löytyä mitään järkevää. Pääkuvaa reunustava aukio oli siten koko ristikon kinkkisin paikka.

Muutaman vihjeen logiikkaa en vieläkään ymmärrä, vaikka luulen ratkoneeni oikein:
- PÄÄLLÄÄN PÄÄHÄNSÄ JOTAKIN
- ULLA U!
- ~ AUTIO
- puhekuplassa ÄLKÄÄ! LIIKAA!

Tonin arvoitustyyppisiä vihjeitä pähkäilee aina mielikseen: esim PESEYTYESSÄÄN IHAILTU, VEDON AIKANA ILMAVAMPIA, LEMMENYÖN SOTKUJA.
2. Lauri Kultti26.2.2011 klo 18:36
Eipä voi kuin yhtyä Juha N:n aatoksiin. Pääkuvan vierusta tosin ratkesi ihan alussa, mutta se pääkuvan alinen aukko ihmetytti niin pitkään, että aloin jo epäillä varmantuntuista pystysanaa SALARAKKAIDEN LUOKSE EI MENNÄ NÄITÄ!. Lopulta pääkuvan alinen aukio ratkesikin itse pääkuvalauseen ensimmäisen sanan keksimisellä.

Juha N hakee muutaman vihjeen logiikkaa. Minä myös. Muihin mainittuihin luulen oivaltaneeni idean, mutta PÄÄLLÄÄN PÄÄHÄNSÄ JOTAKIN VIELÄ oudoksuttaa. (Oudoksuttaa nuo muutkin Juha N:n mainitsemat, koska mitään ahaa-elämystä ei ole tullut!)
3. ripop26.2.2011 klo 18:58
Taitaa mestari nyt pahasti psyykata tulevia haastajiaan.Puoli päivää pähkäilty.Puolet ratkottu.Alaosa selvä,mutta ylhäällä avartaa.Toni on mielestäni ihan ykköslaatija.Täytynee nukkua yön yli ja nähdä murkkuaikaisia unia!
4. lp26.2.2011 klo 20:20
En ole vielä aloittanut kyseistä "ässää". Katsoessani kisoja tein samalla iltiksen pieniä tehtäviä. Vanhat höyryristikot ovat ihan mukavia, usein laatija saa sinne jotain ekstraa. niin tänäänkin, Ekille kiitoz!
5. matts26.2.2011 klo 20:52
Eikös tuo ~ autio nyt ole kuitenkin ihan helppo yhdistää vastaukseen.
6. matts26.2.2011 klo 21:56
Oli hyvää harjoitusta 2. alkuerää varten. Mukavaa oli että sekä äitini ja tyttäreni pääsivät ristikkoon! Kiitos siitä Tonille.
7. Marco Poloinen26.2.2011 klo 23:03
Myöhään selvisin aloittamaan ja lopettamisesta ei meinannut tulla tolkkua ollenkaan. Pääkuvan ympärykset selvittelin muiden ohella ihan kohtuullisesti, mutta yläpuoli keskeltä oikealle jumitti kaauuan.

Jokseenkin samat ihmettelyn- ja ihastelunaiheet on kuin aiemmillakin kommentaattoreilla. ÄLKÄÄ! LIIKAA! -vihjeestä saamaani sanaa pidin koko ristikon varmimpana, enkä raatsinut luopua ennenkuin katsoin ihmettelykommentit täältä (omassani ei ollut oudoksumista!) Toinen julmettu kanto kaskessa oli puhekuplan TÄNNE MINÄ SITTEN TULIN. Niin olin sen(kin) jujusta varma, että hain ratkaisua vikasuunnasta tosi pitkään. Siihen kun lisätään alultaan allikossa seissyt LADOIN ja muutama muu, niin eipä tartte ihmetellä...

Sen verran on silmät ja päälaki hellänä, että yhden (toivottavasti pitävän) päätöksen tein: Tämä oli viimeinen täyskolmonen, jonka ratkoin nettilehden haaleasta ja arvaamalla pantavasta kopiosta! Mulla kun ei vihjeet kertakatsomalla tartu päähän, niin jatkuva tihraaminen sotkee keskittymistä ja assosioimista tosi paljon. (Musteetkin oli vähänä, mutta silti).

Omassa suorituksessani ei ollut hurraamista, mutta silti lopussa kiitos seisoo: Kiitos Toni hyvästä ristikosta!
8. Jaska26.2.2011 klo 23:12
Loistavaa, Pitkälä. Tarkoittaa, että älylliset knopit, jotka viimeksi loistivat poissaolollaan, tekivät rytinällä come backin. Herkkua on siinä monenlaista! Ja kaikki olivat suht. helposti sulavia yhtä lukuunottamatta. Muuten se tilde AUTIO oli minulle ihan sattumalta parin sekunnin juttu, niin kuin varmasti olisi ollut Ekillekin!

Itse asiassa se yksi sulamaton ei mielestäni ollut älyllinen knoppi, tai no, sanotaan että oli vähä-älyinen. Se oli ainoa, josta piti kysyä selitystä PP:ltä, mutta hänellä olikin eri sana! Vasta kun risteävääni ei löytynyt Nykäsestä, oli valmis myöntämään virheeni. Sanasta tuli paljon älykkäämpi... Mutta on siellä yksi kiistaton onneksi numeroimaton piiloduaalikin. PP:llä on siinä todennäköisesti sama vaihtoehto kuin laatijalla.

Harmillisesti aika venyi reippaasti täyskolmosen puolelle, kun lopuksi jumiuduin puoleksi tunniksi pääkuvan alaiseen pikkuaukioon. PP vielä lisäsi tuskaa väittämällä, että hänellä ratkesi ensin koko vasen laita! No minä ainakin voitin sitten kaakoislohkon ylivoimaisesti. Alku sujui aika tavanomaiseti pitkälti keskivauhtia, mutta tasaantui pikku hiljaa kolme-miikaksi. Silläkin olisin siis jälleen kukistanut Juha N:n, nyt joutui tyytymään tasuriin:(
9. Lauri Kultti27.2.2011 klo 08:26
Mainitsenpa vielä yhden huvittavan pikkuseikan. Minä pösilö aloin ratkoa mustekynällä, koska sellainen sattui käden ulottuvilla olemaan. Melkein puoleen väliin jatkoin, ennen kuin järjen ääni nöyristi noutamaan lyijykynän. (Niitäkin käsittääkseni on, jotka aina ratkovat musteversiolla. Tuleekohan heillä paljon sotattuja kohtia??)
10. Juha N27.2.2011 klo 10:23
Mustekynä ei ole ongelma, jos kirjoittaa vain "varmoja" sanoja, eli risteävät sanat ovat miettimisellä jo selvinneet.

Tässä ristikossa ne risteävät sanat muutamin kohdin vain kieltäytyivät ratkeamasta. Syntyi niin sanottu tenkkapoo. Jotta ratkonta olisi edistynyt, menin sitten kärsimättömyyttäni kirjoittamaan muutaman puolivarman sanan. Virheitähän siitä seurasi, ynnä kyseisten alueiden entistä pahempi takkuaminen.

Korjattavaa tuli yhteensä kahdeksaan ruutuun: KIERTÄVIÄ-sanan kahteen ekaan, ORAVILLE?-sanan kolmeen siellä täällä olevaan ruutuun ja yläkentän lekottelukuvavihjeestä lähtevän sanan kolmeen siellä täällä olevaan ruutuun. Useimmat virheet piti korjata ylilihavalla kirjaimella, mutta yhden osalta selvisi helpolla muutoksella.
11. Juha N27.2.2011 klo 10:31
Äsh, luulin että puhuttiin SK 08 -ristikosta.

Tämä Tonin S-ristikko ratkesi kyllä mustekynällä ilman virhekirjaimia. Esim alemman pääkuvalauseen ensimmäisen sanan viittä ensimmäistä kirjainta kieltäydyin kirjoittamasta ruutuihinsa ennen kuin koko aukio oli miettimällä ratkennut: enhän voinut olla sanan oikeellisuudesta vielä sataprosenttisen varma.
12. Marco Poloinen27.2.2011 klo 10:38
[Siinäpä se temppu seisoo, että muistaa mustekynän kanssa muuttaa taktiikkaa ja nöyrentää asennetta. Jos lähtee "takki auki" niin sottaa on tiedossa, eikä haamukirjaimet takuulla helpota jatkossa. Toisaalta varsinkin huonolaatuiselle paperille saa mustekynällä vaivattomammin hyvin näkyviä kirjaimia, mikä avittaa (helpommissa) vauhdinpidossa.]
13. RA27.2.2011 klo 11:24
[Muutama mestari, mm. Rosenbergin Seppo, on kertonut, että kovikset ratkotaan lyijykynän ja kumin kanssa. Taktiikkana on laittaa mahdollinen vastaussana ja (pitäen visusti mielessä, että se on vain yksi mahdollisuus) katsoa, lähteekö syntymään mitään ideaa poikittaisiin.

Tästä on se hyöty, että jos mitään risteävää ei ala suht pian löytyä, sana on melko varmasti väärä => kumitus. Tästä on myös se hyöty, että joskus tarjotun sanan joku kirjain on oikein => siitä pääsee eteenpäin => kumitetaan loput.

Periaatteessahan tämä prosessi on sama kuin Juha N:llä. Juha 'vain' pystyy tekemään tämän kaiken päässään ja muistillaan. Sakoittamatta kaavailemiaan senoja esim. johonkin toiseen lähes samanaikaisesti mielessä käyneeseen vaihtoehtoon.

Itse en ilman lyijykynää ja kumia ratkoisi varmaankaan yhtäkään kovista valmiiksi asti. Olennaista on muistaa, että huolettomasti heitetyt sanat ovat VAIN mahdollisuuksia. Niistä on oltava koko ajan valmis luopumaan. Ja kokeilemaan jotain muuta.]
14. Marco Poloinen27.2.2011 klo 12:41
[Eipä olisi tullut valmista mustekynällä tästä ristikosta. Tai teoriassa ehkä, mutta aikaa olisi mennyt (olisi nytkin menossa!) rutosti enemmän.

Meikäläisen(kin) päänupissa on (monivalintakokeilla todistettua) tiedontynkää aika monelta alalta, mutta ei puhettakaan että - yleensä - kykenisin ulostamaan sen silloin kun itse haluan. Saati sitten ratkomaan ristikon "ilmaan".

Tiedän myös, että minulla on pitkä tie kuljettavana (tuskin ikä riittää) oppiakseni olemaan kiintymättä aina joihinkin muka varmoihin "täydellisiin" sanoihin. Aika usein ne vastaisivat vihjeeseen paremmin kuin laatijan tarkoittamat, mutta laatijahan se on, joka tässä tanssissa kokonaiskoreografioineen "vie". Yhdestä ainoasta sanasta onnistuu joskus rakentamaan sellaisen tuulimyllyn, että sitä vastaan taistellessa hupenee paitsi aika, myös luottamus itseensä ja älyämiseensä.

Noine (ja muine outoine) ominaisuuksineni mulla pitäisi olla ainakin koviksien ratkomiseen teoriassa yhtä vähän mahiksia kuin mehiläisellä lentämiseen, mutta täällä sitä vain (enimmän aikaa iloisena) pöristellään! :-) ]
15. Eki27.2.2011 klo 13:10
[Sehän on usein ihan tahallinen harhaute, että ratkoja löytää ensin omasta mielestään just sen oikean loogisen vastauksen. Laatija on tällöin onnistunut siinä kohdassa.]
16. Marco Poloinen27.2.2011 klo 14:30
[Onhan se tiedossa, mutta kun sitä höynähtää - perusteettomasti - kuvittelemaan olevansa yhtä kiero...]
17. Eki27.2.2011 klo 14:33
[Eikä sitä korskaan tiedä, onko se harhaute, harhautteen harhaute, harhautteen harhautteen harhaute vai mikä.]
18. Korskas ratsukas27.2.2011 klo 15:00
Hei laukkaa ratsu reima, reima. ratsu reima, reima
ratsu reima, reima. ratsu reima, reima. Lapinlahden sairaalakin on lopetettu aikoja sitten. Minnehän HUS kuskaa nykyisiin potilaansa
Touivottaa samassa kinkerikunnassa oleva.
Kirjoitus on osoitettu edelliselle
19. Tuomas L.27.2.2011 klo 15:05
Paha tehtävä oli; sain tunnissa kymmenkunta varmaa sanaa, muu ei tuntunut aukeavan millään. Kuten aika usein nimenomaan Tonin ristikoissa on käynyt, yhden kohdan selviäminen avasi sitten kuitenkin kohtalaisen nopeasti loputkin ristikosta. Helppoja vihjeitä oli mielestäni kaksi: TAUSTANAURUN NAURATTAJA (joka voi muuten viitata kahteenkin naurattajaan, en tiedä kumpaa Toni on ajatellut) ja TASANGON POIKA.

Täynnä ristikko ei tosin ole, PÄÄLLÄÄN PÄÄHÄNSÄ JOTAKIN -sanan piilokirjain puuttuu, enkä ole myöskään varma vaakaan lähtevän pääkuvalauseen toisen sanan piilokirjaimesta, kun lauseen idea ei ole vielä täysin hahmottunut.

ULLA U -vihjettä ei ollut ihan helppo oivaltaa. Sen verran voisi ehkä vihjata, että kirjaimia pitää tässä ajatella aika visuaaliselta kannalta...
20. ripop27.2.2011 klo 15:35
Olipa hauska ristikko.Joki vaan ei millään meinannut aueta,koska olin löytänyt pesäni väärästä paikasta ja vanha suola olisi kyllä pitänyt tajuta .Onhan se minullekin niin tuttua.Oikea alakulma oli helpoin.Houkuttelevaankin oli monta varmaa houkutusta.Suurkiitokset Tonille.
21. pirjo27.2.2011 klo 22:42
Alapuoli on vasta tehtynä, pari tuntia sitä väkersin. Sitten tuli stoppi. Jatkanen vasta huomisen karsintaristikon jälkeen (ihan siitä riippumatta, vaikka en jatkossa olisikaan). Ihan mielenkiinnosta käväisen täällä lukemassa toisten kommentteja..

Kovasti komppaan Marco Poloisen tämänpäiväisiä analyysejä ratkomisen vaikeuksista. Enpähän olisi osannut itse noin hyvin selittää näitä koreografioita!
22. Viljami28.2.2011 klo 07:06
Juha N
Ratkonta-aika?
23. pirjo28.2.2011 klo 12:14
Pakkohan se oli yöllä jatkaa, kun ei uni tullut. Kannatti! Oli taas taattua Tonia... piruetteja suuntaan jos toiseenkin. Useinmiten pitkän pähkäilyn jälkeen selvisi yhteys ratkaisusanan ja vihjeen välilläkin ;-) Vain ÄLKÄÄ! LIIKAA! vielä askarruttaa, ihan hieno sana tuli siihenkin risteävistä, mutta oivallus jäi vajaaksi.

Tämän jälkeen tehty SM-osa olikin sitten lasten leikkiä! (Tahattomia virheitä toki saattoi siihenkin tulla)
24. Juha N28.2.2011 klo 18:33
Viljami: 1h 14min, mistä pääkuvaa reunustava aukio vei lopussa peräti vartin.
25. Viljami1.3.2011 klo 13:53
Juha N
1h 14min!!! Tämä viimeistään todistaa, että et ole tältä planeetalta!
26. Pekka Ristikkomaani1.3.2011 klo 16:55
Samaisen ristikon ratkaisin viidessäkymmenessä minuutissa.
27. Jaska1.3.2011 klo 20:31
Alienit saavat siis osallistua.
28. iso S1.3.2011 klo 20:38
Valitettavasti, kun ei ole ollut pätevää inhimillisyystestiä. Suostun verrokiksi: kaikki minua nopeammat julistetaan humanoideiksi ja hylätään!
29. Pena2.3.2011 klo 20:49
Hohhoiii! Onpas uuvuttavan kutkuttavan unettava! Tämä taitaa ennätystä liipata, ei vieläkään auennut.
30. PS2.3.2011 klo 21:29
Jos nämä Tonin kirjain-ristikot tätä menoa vaikeutuvat, voin jättää jossain V:n kohdalla suosiolla väliin. Aikaisemmat on kovalla työllä ja aikaa käyttäen avautuneet mutta tähän ei ole vielä tullut kuin jokunen epävarma arvaus sinne tänne.
31. Kati4.3.2011 klo 09:54
Joku ystävällinen sielu varmaan tänään kertonee oikealle lähtevän päälauseen neljännen sanan?
32. Jaska4.3.2011 klo 10:22
Huomenna, tänään lähetysaika vielä meneillään.
33. Marco Poloinen4.3.2011 klo 10:25
Hyvä Jaska kun muistutit, täytyypä lähettää...
34. Eki4.3.2011 klo 10:29
Eikö Marcolle ole soitettu Iltiksestä?
35. Kati4.3.2011 klo 10:33
Ai niin, anteeksi! Eli huomiseen :)
36. TAM4.3.2011 klo 10:42
Perjantaille meni, mutta ei auta. PÄÄLLÄÄN PÄÄHÄNSÄ JOTAKIN ei ole vielä auennut, mutta laitoin randomilla yhden kirjaimen, joka sanana on OK, vaikken sen oikeellisuudesta osaa sanoa.
37. Marco Poloinen4.3.2011 klo 10:50
Eki,
ilmeisesti Iltiksessä on tapahtunut jokin käsittämätön kömmähdys: Eivät ole huomanneet etten ole vielä tekstitellyt kirjaimiani. Yleensä puolen viikon maissa soittelevat jos ei ala kuulua... ;-)
38. Kati5.3.2011 klo 14:03
Se oikealle lähtevän päälauseen neljäs sana...?
39. Marco Poloinen5.3.2011 klo 14:42
Mulla siinä lukee PITEMMÄN. Voi olla muitakin tarjouksia...
40. Jaska5.3.2011 klo 15:16
Ei ole muita oikeita tarjouksia.

Äsken vasta tajusin Ekin eilisen kysymyksen. Sisäpiiritietoa. Rattis!
41. Jaska5.3.2011 klo 15:19
Korjaan: on yksi muu oikea tarjous.
42. Marco Poloinen5.3.2011 klo 15:28
[Ack! - Jotain epäilin, mutten ollut varma...]
43. Kati5.3.2011 klo 15:35
Jaska: ?
44. Joey L5.3.2011 klo 16:28
Minä olen monia muita pidempi, mutta tämän ristikon kohdalla myös monia muita hitaampi. Yläkeskusta ja oikea ylämummo ovat enimmäkseen tyhjänä. Ei tässä oo kyllä aikaakaan paljoa mennyt, lehti löytyi vasta eilen.
45. Tuomas L.6.3.2011 klo 14:56
Niin, mitä te olette panneet kohtaan PÄÄLLÄÄN PÄÄHÄNSÄ JOTAKIN ja miten tulkitsitte vihjeen? Olettaen, että KIELTOJA on EINO (voi ehkä olla jotain muutakin), mahdollisia ratkaisusanoja ovat ainakin OPIT, ORIT ja OTIT. En löydä näistä muuta yhteyttä vihjeeseen, kuin että OPIT voivat mennä päähän.

Toinen pääkuvalause oli TUSKIN TÄMÄ / TÄTÄ PASSAA PIDEMMÄN (/ PITEMMÄN) PÄÄLLE. En ihan hahmota, mihin viitattiin. S on tietysti yhdeltä merkitykseltään 'rikki', ja jos jokin on rikki, se ei pidemmän päälle passaa, mutta tuo ei tunnu oikein hyvältä yhteydeltä.

Ja oliko tuossa ÄLKÄÄ! LIIKAA! -vihjeessä jokin muu pointti, kuin että sanat ääntyvät tietyllä tavalla? Kai mistä tahansa puhekuplavihjeestä voi tulla ÄÄNTYÄ.

ULLA U pitää siis lukea ULLA KAARI; vastaussana TRIO on U:lla täydennettynä UTRIO.

~AUTIO -vihjeen aaltoviiva esittää karetta, Nina Autio oli missikilpailija ja malli 90-luvulla, eli tästä KARENINA.
46. 6.3.2011 klo 15:15
Säikeen avaaja taitaa olla nyt ylikunnossa. Menis päivystään oikeesti.
47. Marco Poloinen6.3.2011 klo 18:00
Tuomas,
jotakuinkin noin minäkin ensin (ja pitkään) tahikoin tuota PÄÄLLÄÄN PÄÄHÄNSÄ JOTAKIN-vihjettä, mutta sitten pasahti päähän se 'muu' vaihtoehto: Olettaen, että KIELTOJA => EIJA saadaan alariville ABIT, jotka tunnetusti päällään ratkaisevat, saavatko päähänsä jotakin...

Lopuista aatokseni ovat yhteneväiset kanssasi, paitsi että ~AUTIOn aaltoviivaa en edes nähnyt heikosta kopiostani. En kuitenkaan jäänyt sanaani miettimään sen enempää.
48. tonimikael6.3.2011 klo 18:39
Juu noin. KieltoJA on EiJA. JA ABIT se toinen. Vähän harmi, että tuo "kieltoja" voi saada myös loogisen ratkaisun EINO, kun ei kuitenkaan ollut minun tarkoitukseni noin harhautella. Sorry. Varsinkin, kun molemmissa noissa sanoissa yksi piilokirjain. Tekevälle sattuu..

Mutta, jospa nyt joku muu hokaisi ton ratkaisulauseen ymmärrettävämmin.. Ja sen ÄLKÄÄ, LIIKAA -jutun.
49. tonimikael6.3.2011 klo 18:40
Vaikka jälkikäteen en aivan 100% tyytyväinen ole siihen älkääliikaaseen. Mutta looginen se on. Vähän pöhkö kuitenkin. Laatijakin.
50. sanoittaja6.3.2011 klo 18:46
Jos näkee (n)älkää liikaa, niin voi (n)ääntyä. Näin minä asian näin.
51. Marco Poloinen6.3.2011 klo 19:48
Ihminen - niin, koviksen ratkojakin puutteistaan huolimatta on sellainen - tajuaa joskus vähän heikosti asoita. Siis: S => TUSKIN TÄMÄ PASSAA PITEMMÄN PÄÄLLE tarkoittaa tietysti S-kokoista (vaatetta), eikö niin?
52. Marco Poloinen6.3.2011 klo 19:54
Tuolla aiemmassa ratkontakehityskertomuksessani kerroin pitäneeni sitkeästi ÄLKÄÄ! LIIKAA! -vihjeestä saamaani (väärää) sanaa tukkona etenemiselle. Se sanahan oli tietysti 'riitti', minkä moni varmaan arvasikin.
53. tonimikael6.3.2011 klo 22:37
Nälästä ja S-koostahan oli kysymys. Onneksi te ootte niin ymmärtäväisiä. :)
54. Marco Poloinen6.3.2011 klo 23:11
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan...
55. Jaska6.3.2011 klo 23:56
Ei me kaikki olla, tonimikael. Todistus: ÄÄNTYÄ oli minulla ensin SYNTYÄ ja pystyristeävänä TYKYT. Tulkitsin vihjeen näin: tonimikael saa puhelun terveyskeskuksesta. Lääkäri ilmoittaa: teille on tulossa kaksoset, onneksi olkoon.

Vasta kun PP vakuutti ja Nykänen vahvisti, että substantiivi ETSIYTYS on epäsana, luovuin pettyneenä nerokkaasta ratkaisustani.

Niin kuin kerroin, KARENINA aukeni minulle hetkessä. Miten se oli mahdollista? No siten, että pari päivää aikaisemmin käytiin ravisivustolla(!!) keskustelua kaikkien aikojen suomalaismissistä. Erään petsarin mielestä upein on ehdottomasti Nina Autio. Todisteena oli linkki, jonka onneksi avasin. Sem kautta kajahti Klamydian ylistyslaulu ko. kaunottaresta!

Oli tietenkin upouusi tieto minulle. Heti tuli mieleen, että varmasti tuokin on Ekille ja muille sivustomme suomipop&rokin eksperteille tuttu styki. Klamydia & Nina aiheutti toisenkin assosiaation, mutta en kehtaa kertoa millaisen...
56. Kati7.3.2011 klo 14:49
Pääkuvasta alas viisi ensimmäistä kirjainta, please?
57. Jaska7.3.2011 klo 15:55
SUHIS
58. Kati7.3.2011 klo 17:25
Vasen ylänurkka se vaan ahistaa vieläkin... :(
Saisinkos vielä: "roikka" ja "salarakkaiden luokse ei mennä näitä?" Tai "usein Ikean pussissa"?
59. Jaska7.3.2011 klo 17:45
Roikka = myös esine, jolla Katin isä toivottavasti ei vedellyt Katia persuksille, kun Kati oli lapsena tuhma.

Salarakkaiden luokse voidaan hipsiä pitkin väylää, joka johtaa takaovelle.

Ikean koottavia huonekaluja varten tarvitaan ruuveja ym. nippeleitä ja nappeleita, jotka ovat omassa pussissaan tai tässä tapauksessa laatikossaan.
60. Marco Poloinen8.3.2011 klo 11:18
[Mitä eri merkityksiä lie tuolla 'roikka'-sanalla eri puolilla Suomea? Savossa ei ole tullut vastaani Tonin tarkoittamaa 'remmi'-yhteyttä. Täällä roikka on ollut sähköjohto ainakin sähkön tulosta asti. Siis irrallinen kumikaapeli - useimmiten jatkoroikka - mutta myös yhdistelmänä, esim. roikkalammpu (=työvalaisin).

Remmillähän on tarkoitettu hihnaa, joko voimansiirrossa käytettyä (laatta)vetohihnaa, tai sitten useimmiten kinnitykseen tms. käytettyä (nahka)suikaletta. Persuksillevetelykäytössä lienee yleisin ollut vyö, jota kyllä "Koivuniemen herran" vaihtoehtona on Savossakin "remmin antamisen" nimellä käytetty...]
61. tonimikael8.3.2011 klo 12:39
Sekä REMMI että ROIKKA ovat Kielosen ja Pitkälän mielestä JOUKKOA eli PORUKKAA tarkoittavia sanoja.

Anteeksi, jos ajoin teitä väärille urille vihjeilläni. :P
62. PP8.3.2011 klo 12:49
Murrenaapureita ollaan Marco Poloisen kanssa, mutta silti remmi oli ihan ensimmäisiä sanoja, jotka ristikkoon pistin. Lähinnä kai roikka/remmi = porukka. Remmi (porukka) oli taas vauhdissa, kun koko roikka (porukka) lähti lavatansseihin. Konkkaroikka (jossakin myös konkkaronkka) lienee tuttu Marcollekin. Olihan meille tuttuja nuo muutkin remmit ja roikat. Remmiä saatiin kakarana, vaikkei siihen aina remeliä tarvittu, risu riitti. Roikka oli hyvin tarpeellinen paikoissa, joihin piti saada sähköä kauempaa esim. liiterissä tai rakennustyömaalla.
63. Jaska8.3.2011 klo 12:52
Kyllä munkin mielestä (entä nunnan?). Mutta sietääkin pyytää anteeksi, jos olet syyllinen lumen kellertävyyteen kukan alla. Minä päättelin ensin, että se on hiekkaa. Siitä seurasi vaikeita probleemoita. Uskoin silloin painotekniseen virheeseen.

Tieokilpailukysymys. Millä koirarodulla on ainoana nimikkotalutin?
64. Marco Poloinen8.3.2011 klo 14:04
Vähän yksisilmäinen oli tuo remmikommenttini. Onhan nuo porukkahommat mullekin tietysti ihan tuttuja.
65. Marco Poloinen8.3.2011 klo 14:09
Niin... eikähän se ratkonnan kannalta mullekaan ollut vaikea paikka, että en minä sillä... :-)
66. iso S8.3.2011 klo 16:09
Yläpuolikas olisi jäänyt ratkomatta ilman täältä saatuja vihjeitä. Siitä katkeroituneena muutama kommentti.

Yläreunan torventoitottajan lisävihje (5. Y:näkin) vain harhautti, kun Y oli aivan V:n näköinen. Sanan ratkettua tutkin suurennuslasilla ja myönnän, että kirjaimen voi tulkita Y:ksi).

Monet vihjeet olivat niin ympäripyöreitä että oikein mistään ei saanut otetta. Erityisenä kauneusvirheenä vasemman reunan kinoksessa jököttävä kukka, josta tuli kaksi sanaa. Tämä olisi ollut parempi, jos sanat olisivat olleet eri järjestyksessä. Silloin ne olisivat liittyneet kuvaan oikeassa järjestyksessä. Kukassa ei näytä olevan yhtään lehteä. Ilmeisesti joku on vain tökännyt leikkokukan hankeen. Onko se mikään xxxx?

Vasemmassa alakulmassa "ainoa nelikielinen" (5). Omassa erityislajissaan kyllä, mutta muuten ei; esimerkiksi viulu ja Sveitsi ovat nelikielisiä.

Melko keskellä "ktan" (8). Lienee tietämättömyyttäni, mutta en keksi mitään yhteyttä. Samoin siitä vasemmalle "köyhänä arvokas" (4). Ei mitään hajua.

Ktanin kanssa poikittain "märkiin hiuksiin". Voisi olla tarkoitettu hiusten kurissapitämiseen, mutta silloin se laitettaisiin etukäteen, kuiviin hiuksiin. Voi myös olla peruskoululaisten taitomerkki, mutta silloin se annettaneen jälkikäteen, jolloin hiukset ovat ehtineet kuivua.

"moni kiven sisässä" lienee nykyisen kielenhuollon seurauksena lyhentynyt kaksoisvokaalittomaksi.

Laadinta oli ok ja vihjeet taidokkaita, varmaan sopivat kuin nyrkki silmään sille pienelle äänekkäälle vähemmistölle jolle mikään ei ole kyllin haastavaa. Olkoot onnellisia tästä, olkaamme me muut onnellisia siitä että löytyy myös kohtuullisempaa tarjontaa!
67. Jaska8.3.2011 klo 16:54
ktan lyötätti minullakin tyhjää, kunnes älysin tarttua luuppiin. Köyhänä arvokkaaksi muistin erään suurmiehemme. Ei se sentään ihan kahlaajassa ollut!
68. Tuomas L.8.3.2011 klo 19:02
Siltä varalta, että iso S kaipaa ihan selväkielisiä selityksiä:

KÖYHÄNÄ ARVOKAS = RONI: PA-RONIlla on arvo.

Ristikossahan ei oikeastaan ole vihjettä KTAN, vaan se T-kirjaimelta näyttävä on ristin kuva.
69. iso S8.3.2011 klo 22:11
Kaipasinpa hyvinkin, silläkin uhalla että tuntisin itseni tyhmäksi.

Ristin kuva saisi näyttää hieman selvemmin ristiltä ettei tarvitsisi turvautua luuppiratkontaan kuten sanonko ma missä lehdessä.

On arvo, on arvokas, mutta vänkään toisesta päästä: köyhä on sellainen jolla on vähän, pa on sellainen jolla ei ole mitään!

Olkoon kuitenkin menneeksi kaikki, ottaen huomioon sen pelivaran minkä laatija voi itselleen kolmen pallon valtuuttamana suoda. Vastuu siirtyy ratkojalle.
70. Marco Poloinen8.3.2011 klo 23:29
[Vähän syyllinen olo on, ja kalikan kuva otsikossa (ei silmäkulmassa) panee älähtämään. Myönnän, että Suomen parista miljoonasta ratkojasta kuulun varmaan siihen äänekkääseen vähemmistöön. Sen sijaan en myönnä, että kuuluisin porukkaan, jolle mikään ei ole kyllin haastavaa. Tässä, ja muissakin IS-kolmitähtisissä, on ollut minulle useimmiten haastetta ihan riittävästi. Enempää en ole vailla, mutta en myöskään pane pahakseni.

Se, että ristikoiden kommentointi on jäänyt enimmäkseen (koviksista tykkäävän) äänekkään vähemmistön hommaksi, on valitettavaa. En tiedä tulisiko sijaan uusi "vähemmistö" tai kenties enemmistö, jos tämä vähemmistö vaikenisi. Ainakaan en ole huomannut kenenkään "kohtuullisemmasta tarjonnasta" pitävän tuloa estellyn, ja ristikkokommentointia koskeva vinoilukin on mielestäni pysynyt ihan normaalin kaverillisena.

Jostain syystä helpommista ristikoista tykkäävät eivät näytä olevan kovin innokkaita ratkontatuntemuksiaan esittelemään, vaikka ko. ristikoiden laatijat (samat tai eri kuin kovisten) varmaan mielellään ottaisivat niistä(kin) palautetta vastaan. Onhan hyvä helppo ristikko laatijalle käsittääkseni uurastuksena ihan koviksen veroinen. Useamman kerran olen PuPen ristikoita kommentoidessani koettanut houkutella loppupään liiasta vaikeudesta valittavia kertomaan kokemuksiaan niistä tykkäämistään alkupään ristikoista, mutta heikolla menestyksellä.

Tällä sivustolla on Jaska mielestäni pitänyt ihan kunnioitettavasti ääntä myös helpommista ristikoista, eikä minuakaan niiden ratkominen ja niistä kertominen ei hävetä pätkääkään, mutta painopiste nyt vain yksinkertaisesti on vaikeammissa, eikä kaikkeen into riitä.

Niin että minun puolestani kaikki kukat vain kukkimaan!]
71. Ripe10.3.2011 klo 16:44
Auttakaa paikalleen jämähtänyttä! Vaikka TÄNNE MINÄ SITTEN TULIN. ja PALJASTAVA ja YDIN. Jos sitten onnistuisi...
72. Jaska10.3.2011 klo 17:04
1. HAE TEHOA! (4+4)
2. VIE SE PÄÄ
3. JOULUTORTUSSA
73. Marco Poloinen10.3.2011 klo 17:17
Jaskan äärimmilleen helpotettujen vihjeiden lisäksi kerron, että ensimmäisessä (Tonin vihjeessä) on tarkkaanottaen hieman harhauttava aikamuoto.
74. Ripe10.3.2011 klo 19:30
Kiitokset vinkeistä! Olipa melkoisia "vääntöjä", mahtavia ahaa-elämyksiä, mutta pelkästään omin voimin reikiä kyllä olisi jäänyt.
75. Ahti19.3.2011 klo 14:48
Kommentoinpa minäkin ensimmäistä kertaa tällä foorumilla. Mielestäni alarivin "usein eläimellisiä" vihjeeseen voisi hyväksyä duaalin "inat" myös ratkaisuksi, joka itselläni oli ainoa ero tänään julkaistuun ratkaisuun. Toki tämä edellyttää parempaa kalaonnea, mutta ainakin oma etunimeni pitäisi se taata. Löytyykö tukea ajatukselleni? Olihan tuossa pääkuvan ratkaisulauseessakin duaali piilokirjain kuten nimestänikin käytetään. Ahdin tai Ahtin.
76. Jaska19.3.2011 klo 21:23
INAT on selvä tapaus, kalathan ovat eläimiä. Hyväksyisin myös IPAT, koska Ipa on ainakin kissan, koiran ja Ilveksen nimi. Pakko kelpuuttaa myös IDAT. Onhan aivan varmaa, että moni Ida omistaa lemmikkieläimen, tai hänellä on täitä ta jotain.
77. matts20.3.2011 klo 07:16
... ja jotkin Idat voivat olla tosi brutaaleja sen lisäksi, että ihminenkin on tietysti eläin.
78. Ahti20.3.2011 klo 12:02
Jaska ja Mats, Kiitokset palautteesta. Taas oppi uutta. Ipa oli uusi tuttavuus itselleni enkä tosiaan ajatellut erisnimiä ollenkaan eli sillä logiikalla ainakin Ira tulee heti lisäksi mieleen.
79. opettelija22.3.2011 klo 10:34
entäpä tämä vastaussana Niila ja vihje. ?
80. Marco Poloinen22.3.2011 klo 11:08
Ihan ensiksi toivomus "opettelijalle" - ja perehtyneemmillekin: tieto vihjeen/sanan likimääräisestä paikasta helpottaisi huomattavasti vastaamista. Myös vihjeen/ratkaisusanan kirjoittaminen SUURAAKKOSILLA palvelee samaa tarkoitusta.

NEEROG-POIKA => NIILA muodostuu siten, että 'neerog' luetaan takaapäin eli GOREEN = ALIIN
81. Jaska22.3.2011 klo 11:11
Hae tuntumaa George W. Bushin vastaehdokkaaseen takaapäin.
82. Ahti22.3.2011 klo 11:36
Marco Poloinen. Päättelin tuon NEEROG vihjeen juuri samalla logiikalla.
83. opettelija22.3.2011 klo 11:47
Ok, sori, Marco Poloinen. Kun on pyöritellyt ristikon vihjeitä ja ratkaisusanoja kolme viikkoa niin osaa ristikon itse jo LÄHES ULKOA! Ja kiitos selityksestä, onhan siinä ihan järkeenkäypä yhteys.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *