KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2628

6038. HS 2628

Owlie18.2.2011 klo 09:20
Tavallista vaativampi ristikko, joka ei auennut ilman ahkeraa netissä
surffailua. Pari erinomaisen huonoa kuvaa.
2. Potter18.2.2011 klo 10:37
Yläharmaa hangersi pahasti, mutta niin se vaan sitten avautui lopulta.
Nuo linnut on meidän pihalta kyllä kovasti vähenneet, mikä lie? Muita lajeja kyllä riittää.
3. O18.2.2011 klo 13:03
Aurinkoista pakkaspäivää!
Erinomaisen mukava aherrettava.
4. poo18.2.2011 klo 13:06
Outo vaakuna vääntyy harmaalle. Muuten valmis.
5. Pähkinänsärkijä18.2.2011 klo 13:34
Laatijan mielestä ratkaisijan yleissivistykseen tulisi kuulua myös ulkomaiden kuntavaakunoiden tuntemus. Eiköhän taas joku nero ilmoita ratkaisseensa tehtävän puolessa tunnissa ilman lähdeteoksia ja verkkoselailuja. Minulta meni Googlenkin kanssa pitkälti toista tuntia.
6. anneli18.2.2011 klo 13:57
Kiitos vaakunavinkistä! On kyllä muutenkin vielä kesken.
7. Masa I18.2.2011 klo 14:52
Morjens !!
Ylin keskusta tuotta taas hankaluuksia ? Vai mitä ?
8. pelaaja18.2.2011 klo 15:03
Aika huikea ristikko, jossa on monta kivaa kohtaa.
Älä pelkää, Pähkinänsärkijä, ainakaan minua. Tässä meni sen verran aikaa, etten taidakaan sanoa totuutta;-)
Siitä ulkomaiden vaakunoitten tuntemuksesta: minä en tunnista kaikkia kotimaisiakaan, ehkä vain pari kolme suoralta kädeltä. Paha se olisi ollut, jos siinä olisi ollut piikokirjain. Tosin vahvistuksen hakeminen oli pikkasen hankalampi.
Pääkuvan viereisen tummapohjaisen kuvan hahmottaminen vei oman aikansa. Vielä ratkaisusanan synnyttyäkin ihmettelin mutta nyt jo näen, että se ei ole tonttu.

Morjens Masa I. Taitaapi todella olla niin, että yläharmaa on vaikein paikka.
9. jammi18.2.2011 klo 15:41
Minusta vasen alakulma on hankalin. Pitäisi tuntea kuvan mieshenkilö, että etenisi...
10. anneli18.2.2011 klo 15:43
Olipa haasteellinen. Aina sama juttu, että kun on pähkäillyt ja lopulta keksinyt, niin ratkaisu onkin yllättävän yksinkertainen ja jopa mukava.
11. Ukuli18.2.2011 klo 15:49
Lintuihmiselle mahtava ristikko. Peräti kolme eri lintulajiakin.
Tosin ehkä kuitenkin helpohko, jos verrataan edelliseen.
12. Pähkinänsärkijä18.2.2011 klo 15:54
"pelaaja", en toki pelkää kanssaratkojieni vauhteja, kukin ratkoo tyylillään - ja ajallaan. Melkein aina on joukossa ollut kävelevä hakuteos, joka ilmoittaa vaatimattomaan tyyliinsä sutaisseensa ratkaisun ilman apuvälineitä tuossa tuokiossa. Semmoiset ilmoitukset vähän huvittavat juuri kirjoittavaa.

Ehkä tämäkään ei ollut "huikea" ristikko, mutta oli toki kohtuullisen monia ns. oivallustehtäviäkin mukana. Noiden iänikuisten vaakunoiden, nimien, harvinaisten sivistyssanojen ja outojen verbien (ks. "SYÖDÄ JA JUODA" sekä "KONSTAILLA" -vihjeet) avulla laatija kuitenkin edelleen fuskaa vaikeusastetta koholle.

Lisäksi näyttää siltä, että aina mukaan tulee suoranaisia virheitä, tällä kertaa vain kuvavihjeissä: en ainakaan tiedä entisen suurvallan lippuaiheina olevia vehkeitä käytetyn taisteluvälineinä, eivätkä keskellä alhaalla olevan tuhruisen kuvan partikkelit näytä tulevan tuulen mukana, vaan putoilevat kovin verkkaisesti ...
13. pelaaja18.2.2011 klo 16:17
Pähkinänsärkijä,
virheet taitavat joskus olla vähän suhteellisia, eivät varsinaisesti suoranaisia. "Taisteluväline" ei ole vain pyssy tai tykki tms. vaan myös työkalu. Kysy vaikka joltakulta nikkaroijalta, jos et hetsillään usko.
KONSTAILLA (7) -vihjeen ratkaisu oli minulle tuntematon. Vanha Nykänen sen sitten tunnisti.
14. otv-a18.2.2011 klo 16:25
täytyy nyt sen verran kehua, että apuväineittä ratkoin digilehdestä ruutupaperille kopsaamani ristikon. meni nääs kone siitä tilttiin, ei antanut google mitään tietoja. aikaa meni intensiiviseen pähkäilyyn tolkuttomasti. yläharmaan yläosa oli minustakin hankalin, samoin ratkaisusta luoteeseen. en vieläkään ymmärrä HUKKA (8, nuoli aahan) loppua. vielä puuttuu piilokirjain keskellä ylhäällä vihjeestä VIRKISTÄVÄ (11). on vamaan muut sanat sekaisin ympäristössä. mutta tykkäsin!
15. otv-a18.2.2011 klo 16:51
miehet meni vaihtoon, jo löytyi piilokirjain. ja aikaa kului yhteen kirjaimeen 15 min.!
16. L-a18.2.2011 klo 17:19
Tervehdys kaikille!
Opinpa VIRKISTÄVÄstä uuden sanan, vaikka ei sillä taida olla minulle käyttöä. Arvelin sen olevan pääkuvan vieressä olevan naisen ammattisanastoa, mutta minun valkotakkiseni onkin toista maata...?
17. Anneli18.2.2011 klo 17:26
Valmistuihan tämäkin ristikko,vaikka yläharmaat teettivät töitä.PUISTA(12) tuli aika erikoinen juttu!Hauskin KALAPISTO(8).Voi taas jatkaa PuPen parissa.
18. Potter18.2.2011 klo 17:27
otv-a:
Kyllä se HUKKA-juttu on ihan tuttu juju sinullekin kun hiukan tarkemmin sitä katsot:)
19. Juho18.2.2011 klo 17:32
otv-a, siitä HUKKA-vihjeestä varmaan on jäänyt yksi lisä-A-kirjain lopusta pois.
Muuten oikeastaan pähkäilemällä pääsin maaliin.
20. työmies18.2.2011 klo 18:02
Samoilla linjoilla.
Yläharmaiden alueeseen meni
yhtä paljon aikaa kuin koko muuhun
ristikkoon.
Kuuma juoma vihjeen yläpuolelle
tulleet ratkaisut saivat hyväksyvän
hymyn.
21. Potter18.2.2011 klo 19:20
Juho:
Kyllä siinä HUKKA-vihjeessä on kaikki tarvittava :)
22. ent. uusi18.2.2011 klo 19:27
Samaa vasemman alakulman mieshenkilöä minä pähkäilen kuin jammikin. Näyttää näyttelijältä ja vissiin onkin, joten ei kai siihen mitään sen kummempaa vihjettä voi antaa...
23. ent. uusi18.2.2011 klo 19:30
Komento takaisin, keksin samalla kun klikkasin edellisen eteenpäin. Ja nyt annan vinkin jammille vaikka joku ärsyyntyisi: haetaan roolia.
24. jammi18.2.2011 klo 19:49
ent.uusi, kiitos! Ehdin jo saada sen ihmettelemäni henkilön nimen selville, kun keksin ensin ympärillä olevat sanat. Ristikko on nyt valmis.
25. Masa I18.2.2011 klo 19:52
Morjens !
kivoja yhdyssanoja taas.
Mulla ei leikkaa tämä 'italia nyt' ja 'pyydys' leikkauskohta ? kai jotain väärin niillä main. muuten valmis.
26. Pähkinänsärkijä18.2.2011 klo 19:57
Pyydän A:npalvojilta etukäteen anteeksi tätäkin jänkkäystäni: jumaloidun laatijan virheeksi tahtoisin oikeakielisyyden advokaattina ilmiantaa myös kuusennäreen kasvupaikkaan liittyvä vihjeen. Ratkaisusana olisi oikeasti osa jotakin vihjeen tarkoittaman asian sijaa, ei sen nimi perusmuodossaan.

Olisi aika vekkulia, jos ns. vaikeiden ristikoiden tekijät joskus kykenisivät noudattamaan kielen perussääntöjä. Taitaa olla liikaa vaadittu ...

On sanottava vielä, että Hesarin "vaikeat" ristikot eivät suinkaan ole huonoimmasta päästä. Kunhan kenkkuilen, näet kun näissä ketjuissa näytään aploodein hyväksyttävän kaikki - silkat virheetkin.
27. ässä18.2.2011 klo 20:13
Eikö nimimerkki pähkinäsärkijän hyllyssä ole "Nykästä"? Kyllä kuusen kasvupaikka sieltä perusmuotoisena löytyy vaikka tunnustettava on, että se on tutumpi toisessa muodossaan, mutta ei se siitä virheellistä tee!
28. 67.18.2.2011 klo 20:24
Tämä oli minulle helpoin ristikko kahteen vuoteen.
Googlata täytyi, mutta helposti tiedot löytyivät.
Kun vielä ITELLAKIN kunnostautui tuomalla lehden laatikkoon jo klo 14.30, niin aikaa jäi Emmerdalellekin suurpujottelusta puhumattakaan.
29. Viljami18.2.2011 klo 20:36
Potter
Ei kyllä sytytä, millä ihmeen konstilla sinä saat tuosta HUKKA-vihjeestä loogisen ottamatta ratkaisusanasta kahta viimeistä kirjainta pois. Minusta siinä on kyllä selvä virhe!
30. otv-a18.2.2011 klo 20:41
HUKKA-sanan loppu on kyllä edelleenkin hukassa, ellei siinä näkymättömästi ole eräs pikkumerkki.
31. pelaaja18.2.2011 klo 20:48
Pähkinänsärkijällä huono päivä tänään? Tartun syöttiin. Useinkin törmää siihen, että jos ratkoja itse ei tunne sanaa niin se on laatijan virhe.
Ps. kysyitkö niistä työkaluista nikkaroijalta tai joltakulta muulta? Jos kysyit, saat aploooodit.

otv-a ja Viljami, niinpä. Minäkin sitä olen silmäillyt mennen tullen. Ainoa keksimäni tähän mennessä on, että MYÖS se a on mennyt hukkaan.
32. Hemuli18.2.2011 klo 20:55
Minä olen miettinyt sen HUKKA-kohdan samalla tavalla kuin pelaaja ja varmaan Potter. Ei se minusta ole mitenkään huonosti vinkattu.

Pähkinänsärkijälle kirjoitin pitkänpuoleisen kenkkuilevan vastauksen, mutta jätin sen sitten jonotuslistalle. Enkä nyt enää viitsi rehvastella, kun pari nätin kipakkaa vastausta on jo lähtenyt.
33. Maria18.2.2011 klo 20:59
Ratkesi lopulta paitsi että "valkea rouva" pääkuvasta vasemmalla kätkee yhden piilokirjaimen ja sitä tässä arvailen.Hukka sanasta päädyin samaan selitykseen kuin pelaaja.
34. iso S18.2.2011 klo 21:05
Hesarin ristikossa on omat hienoutensa ja huonoutensa mutta näreen kasvupaikka (7) ei ole kumpaakaan noista, vaikka Pähkinänsärkijä ei hyväksykään muuta kuin kasvupaikan (6).

Paikoista puheenollen, vähän edellisen alapuolella on Burkina Fason paikkoja (6). Pikemminkin tässä tuntuisi laatija lipsahtaneen väärin muodostettuun vihjeeseen. Voi olla että olen väärässä; se ei kuitenkaan riitä että paikan (5) lähellä on paikka (5) forest. Paikan voi ehkä bongata jostain muualtakin kuin Bongan läheltä?

Samainen kirjoittaja arveli että "eiköhän taas joku nero ilmoita ratkaisseensa tehtävän puolessa tunnissa ilman lähdeteoksia ja verkkoselailuja". Ehkäpä todellakin tarvittaisiin sitä neroutta että pystyisi puristamaan ajasta 5 minuuttia. Minulla meni 35 enkä tarvinnut ratkaisuun pääsemiseen muuta kuin kokemusta.

Alusta asti Aulis-Hesareita ratkoneelle oli sen verran tuttuja elementtejä (esimerkiksi ristikkotyöntäjä Laut) ympäri ristikkoa että poikittaisiin sai hyvin apuja. Yläharmaiden kanssa piti hiukan enemmän painia mutta ei läheskään yhtä paljon kuin joissakin suht tuoreessakin muistissa olevissa ristikoissa, jotka lähestyivät eläinrääkkäystä. Tämä oli vaikeusasteeltaan suhtalaisen kohtalainen ja melkein kaikista kuvistakin sai selvän. Vain Vanhasen alapuolella oleva kuva ratkesi vasta ratkaisusanan syntymisen jälkeen ja oikeassa reunassa Sypistä mieleen -vihjeen vieressä oleva kuva voisi esittää ties mitä, mutta kaipa siinä on sitä minkä ratkaisusanaksi lykkäsin.
35. Potter18.2.2011 klo 21:05
Hemuli:
Me olemme näköjään samoilla linjoilla, eli a myös. Ihan hyvä vihje.
36. Pipsa18.2.2011 klo 21:41
Maria

"Valkea rouva" vihjeenä ja se ratkaisusana, joka saadaan osoittaa laatijan täydellistä tietämättömyyttä perinaisellisessa tekstiilipuolen termiikassa. Vihje on väärä ratkaisusanaan nähden.
37. Viljami18.2.2011 klo 21:43
No niinpä tietysti! Avautuihan se HUKKAjuttu lopulta MYÖS minulle. Hyvä vihje. Kylläpä kesti tajuta.
38. Pähkinänsärkijä18.2.2011 klo 22:43
Jos "Nykäsellä" mahdollisesti tarkoitetaan Nykysuomen sanakirja -opusta, voin tunnustaa ettei minulla ole semmoista hyllyssä. Vain päässä. Eikä minulla ole sen huonompi päivä kuin muulloinkaan, mitä nyt kaikki paikat särkevät, rintaan pistää ja viluttaa. Tunnen tokkiisa monia sanoja, mutta en pidä kaikkia niistä oikeina vihjeisiin nähden. Nimitelläänhän esimerkiksi aterimia leikkisästi taisteluvälineiksi, mutta harvemmin paja- tai peltokaluja.

"Hemulin" kenkkuilut saanen laittaa saatavien puolelle.

Ratkaisijanero "iso P" ehkä voisi hyväksyä mihin tahansa nopeasti aukeavaan ratkaisusanaan johtavan vihjeen, mutta minulla esimerkiksi sanat "ikene" tai "autere" tökkisivät pahoinvointiin asti.

En tahtoisi nyt saada silmilleni nykykielen lähdeteosten - vielä vähemmän kielitoimiston - hengentuotteita, joiden yhtenä tarkoituksena näyttää olevan, ellei äidinkielemme rämettäminen, ainakin sen ilmaisuvoiman heikentäminen.

Että semmoista - en halunnut haastaa riitaa. Nyt toivotan hyvää yötä.
39. Potter19.2.2011 klo 08:20
Eikös sentään ikene ole synonyymi sanalle ien, ja autere sanalle auer. Tuo aseet-sana tietenkin voisi olla lainausmerkeissä, mutta hyvin ymmärrettävä tällaisessa tapauksessa. Rillatakin näyttää olevan oikein.

En minä kyllä tästä(kään) mitää kummempia virheitä löydä. Taitavasti laadittu ristikko, jollaisen tekemisessä ei kai voi tyytyä kaikkein yksinkertaisimpiin sanoihin.
40. pelaaja19.2.2011 klo 09:19
No ei ihan Potterilta kuulosta edellinen viesti?

Mutta tuo viittaus synonyymeihin ja yksinkertaisten sanojen käyttämättömyyteen on ihan jees.
41. Masa I19.2.2011 klo 10:12
Pakkas morjensta !
Outo Ex-valtio (siinä mulla väärin). Smith and West etunimisiähän löytyy vaikka mitä. Siks ihmettelin ITALIA NYT.
Piristävää ulkoilupäivää kaikille !!
42. Hedvig19.2.2011 klo 10:41
Masa, ITALIA NYT viittaa mitä ilman se on nyt. Mitä siellä oli ajat sitten.
43. L-a19.2.2011 klo 11:18
Niin vain kävi, että ratkonnan down shiftausta männä viikolla mainostettuani, tämänviikkoinen hupeni maistellessa. Mutta ensi viikkoon muuta mutustellessa (= sitkeä romaanijärkäle + hyiset ulkopyrähdykset)!
44. -p-19.2.2011 klo 12:08
Kuka on oikeassa yläkulmassa?
45. tuffa Porist19.2.2011 klo 12:18
-p-
Paavohan siinä.
46. Masa I19.2.2011 klo 12:19
-p-
Turkulainen Ex-poliitikko !
47. -p-19.2.2011 klo 12:27
Niinpäs onkin. Kiitosta!
48. -p-19.2.2011 klo 12:52
Paavon kanssa risteävä, ryömivästä vauvasta tuleva sana ihmetyttää. Googlekaan ei tunne sitä sanaa, jonka minä siihen saan. Miten teillä muilla?
49. Aksu19.2.2011 klo 13:05
-p-,

älä murehdi! Nykänen hyväksyy kysymäsi vauvajutun.
50. whp19.2.2011 klo 13:13
Hedvig. Kiitos italiavihjaastä. Valmista tuli.
51. -p-19.2.2011 klo 13:18
Kiitos Aksu, luotan sanaasi.
52. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 13:33
No, koska "Potter"-nimimerkki heittäytyi suorasanaiseksi, niin sanonpa minäkin suoraan, etten leikkaisi viljaa enkä takoisi rautaa, kiveä tai muutakaan asein. Sama virhe on toistunut samalla laatijalla niin useasti, että tässä piirissä siitäkin on tullut totuus.

Kielen logiikan vastaiset sanat, joille "Potter" nokkelasti luetteli ns. synonyymit, ovat edelleen mielestäni ontuvia, vaikka kielitoimiston alati valppaat kielenköyhdyttäjät ovat moiset kauan sitten nöyrästi hyväksyneet. Niitä käyttäen tulisi ien, saivar, petkel jne. taivutella sijoihin. Saivartelenko vai "saivareilenko"? Mielipide on kumminkin minun, ja otan vapauden ilmaista sen. (Älkää lyökö minua päähän millään "Nykäsillä" tai vastaavilla opuksilla - väistän iskut.)

Eri asia on tietenkin eriasteista nokkeluutta vaativa sanojen katkominen, kirjainten, symbolien lisäys tai poisto tai poikkeuksellinen yhdistely, jolloin vihjesanan tai -kuvan merkitys muuttuu. En tietenkään pidä semmoisia virheinä - pikemminkin ryytinä tehtävässä.

En sitä paitsi leimannut "Potterin" paljastamaa ratkaisusanaa "rillata" virheeksi. Onpahan van keinotekoiselta vaikuttava outo verbi, jonka käyttö taitaa rajoittua ristikkoväen pariin. Elleivät kielitoimiston tytöt ja pojat ole sitä vielä hyväksyneet, on sekin vain ajan kysymys ...

Myöntäkää, hyvät ihmiset, ettei Hesarin ristikoista tarvitse virheitä etsimällä etsiä. Esimerkiksi melkein jokaisessa "Tapahtui"-ristikossa on vääriä päivämääriä vihjeinä, kerran löysin jopa laatijan anagrammitehtävästä kirjainvirheen, jota voi jo pitää karkeana. Viime viikon maitohapon suola lienee vielä tuoreessa muistissa.

No, kaikkihan tämä on kuitenkin vain leikkiä, joten yritän rauhoittua pikku hiljaa minäkin.
53. Heppu19.2.2011 klo 13:38
Ensin tuntui niin helpolta, että piti laittaa pois ettei nautinto loppuisi lyhyeen. Virkistävä tuotti tuskaa melkein kuin sikapiikki joillekin, mutta kun sen alueen sain, en saa tolkullista siitä puista, jota Anneli kehui oudoksi. Puhutaanko kasvista saatavasta vai puistamisesta?
54. Leku19.2.2011 klo 13:43
Täyttyihän tämä taas tai ainakin melkein. Outo vaakuna alaharmaan keskellä ja risteävä LIIAN INNOKKAITA töksäytti, mutta olkoon niin. Mitä mieltä muut olette ratkaisun yllä vanhan sinisilmän + seuralainensa vastaussanasta? Miten se liittyy kuvaan? Samoin alavasemmalla oleva ASTIA; onko vastaussana mielestänne oikeasti mikään astia? Saattaahan mulla olla virheitäkin tietysti.... Tässä nyt pari kyssäriä heitän ensin....
55. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 13:44
Lehteile, "Heppu" vanhaa raamatun käännöstä, jossa puhutaan rikasta toisen silmässä, vaikka omassa olisi tuo Puista-vihjeen ratkaisusanan alku.
56. Juho19.2.2011 klo 13:46
Heppu, jos pannaan pinoon tukkeja, rankoja tai ulkuja odottamaan jatkokäsittelyä, päästään puista-vihjeeseen.
57. otv-a19.2.2011 klo 13:48
Leku,
tunnistitko sinisilmän kanssa olevan?
58. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 13:49
"Leku", kun olen sättinyt laatijan hengentuotteita tässäkin vitjassa, täytyy nyt kehaista juuri tätä kohtaa: sinisilmän seura on juuri tuo muinainen kaunotar. Hauskaa, eikö totta? Samoin voita valmistettiin vanhalla menetelmällä juuri viittaamassasi astiassa. Oivallisia vihjeitä!
59. -19.2.2011 klo 13:57
Pähkinänsärkijä
Saivartelematta: Miten väännät ien-sanan eri sijamuotoihin?
60. työmies19.2.2011 klo 14:08
Sirppi löytyy teräASEIDEN luettelosta ja
netistä löytyy historiallisia manuaaleja, joissa
neuvotaan sirpinkäyttöä kaksintaisteluASEENA.
Teksti oli kyl vain latinaksi.
Ja jos en ihan väärin muista, japanilaiset
käytti ainakin jotain sirpinmallia ASEENA
toisessa maailmansodassa.
61. Juha N19.2.2011 klo 14:15
Minunkin mielestäni tämä on viimeviikkoista helpompi. Vasemman kolmanneksen voi miltei läpikirjoittaa: sanasto ja vihjeet ovat Lehdon peruskamaa, ja vain yläreunan TUPLASÄVEL-aukio tuntuu haastavalta. Itselläni se ratkesi koko ristikon viimeisimpänä.

Kun oikeasta puoliskosta saa vähän ajan päästä lisäapuja, alaharmaan selvittää nopeasti. Kolmen alimman vaakasanan kanssa on vaikeinta se, ettei niitä haluaisi uskoa näin iiseiksi. Seeprankuvasta lähtevän pitkään sanaan tietää saaneensa oikean ratkaisun, kun 4 ekaa ja 4 vikaa kirjainta ovat tiedossa. Samalla tavalla TARKALLE selviää vähällä miettimisellä, kun vaihtoehtoisia yhdyssanoja ei ole. RAHA, SUOLILUU ja MALIK-vihjeruudussa oleva kuva ovat tuttua Lehto-kauraa. Näin ollen puuttuvat vaakasanat (vaakunakuvasta lähtevä outo paikkakunta ja OHUT SALPA) selviävät itsestään, kun pystysanat on tässä vaiheessa jo keksinyt. Harvinaisen luonteva aukio!

Ylempi suuraukio (6x9 kirjainta) on hankalampi - itselläni se ratkesi vasta lopussa. Vaakaan tulevia yhdyssanoja ei niin vain suitsait kirjoitetakaan. Erityisesti ISTUIMELLE hahmottuu vaikeasti, kun ei tiedä, miten sitä oikein pitäisi lähestyä. Tämän aukion sanastosta löydän itsekin urputettavaa, mutta kiitän silti laatijaa mukavasta miettimistuokiosta.

Iso S kuulostaa löytäneen timanttisen ratkaisurutiinin. Tietää hyvää SM-koitoksia ajatellen :) Itselläni meni tasan 50 minuuttia.

Kahden piilokirjaimen kohdalla tarvitsin arvauksen (KONSTAILLA, VIRKISTÄVIÄ), mutta kumpikin arvaus oli aika helppo, ja jälkeenpäin hakuteokset (Nykänen, Turtia) paljastivat ne oikeiksi.

Muutama outous ratkesi puhtaasti risteävien sanojen avulla: VULKAANISIA, BURKINA FASON PAIKKOJA, alaharmaan vaakuna, MERKKEINÄ -vihjeen yläpuolinen käsittämättömäksi haalennettu kuva, vanhan ristikon ratkaisusta vasempaan oleva vaikeasti hahmottunut lähinnä panssarivaunun + sen varjon mieleen tuonut kuva, oikean yläkulman mieskuva, SYPISTÄ MIELEEN -vihjeen viereinen kuva, vasemmalla alhaalla mieskuvan alapuolella oleva merkkijono. Näistä 3 ensimmäistä piti tarkistaa hakuteoksista (Turtia, Google, Google).

SYPISTÄ MIELEEN -vihjeen viereisessä kuvassa on mielestäni jotain liikaa: se kaikkein alinna oleva narun tai maankamaran näköinen viiva. Samoin vasemmalla alhaalla olevassa mieskuvan alapuolisessa merkkijonossa on kaksi turhaa merkkiä ( - " ). Ainakaan en keksi niille käyttöä, kun ratkaisusanaa muodostetaan.

Yksittäisistä ratkaisusanoista antoivat parhaan fiiliksen seepraa esittävästä kuvasta lähtevä sana ja musiikin tahdissa liikehtivästä parista (oik. ylh.) lähtevä sana. Vihjeistä taas Kekkos-kuva ja HUKKA nuolineen.

(jatkuu...)
62. Juha N19.2.2011 klo 14:16
(...jatkoa)

Ristikon huonoin detalji on BURKINA FASON PAIKKOJA: sekä ratkaisusanan että sen vihjeen osalta. Kuten Iso S edellä toteaa, Burkina Fasossa näyttää olevan vain yksi puhtaasti tuon niminen paikka. Astetta parempi vihje olisi BURKINA FASON PAIKKA + T, niin typerältä kuin sekin näyttäisi, mutta monikoinnille löytyy kuin löytyykin peruste. KOLUMBIAN KAUPUNKI ESPERANTOKSI JA BURKINA FASON PAIKKA olisi vihjeenä ehkä täsmällisin ja paras, koska se selittää monikoinnin oikeutuksen, mutta tämmöinen hirviö ei tilaan mahdu.

Yläharmaan sisältävä 6x9 ruudun kokoinen jättiaukio on toki hieno, mutta BURKINA FASON PAIKKOJA saa minut toivomaan, että laatija olisi tyytynyt 5x9 -aukioon. ISTUIMELLE olisi jaettu kahdeksi sanaksi (viides kirjain olisi muutettu jälkimmäisen sanan vihjeruuduksi). BURKINA FASON PAIKKOJA -sanan eka kirjain olisi otettu pois ja toka muutettu O:ksi. KAUPPASIVAT-sanan kaksi ekaa kirjainta olisi muutettu LU:ksi. Kuusen kuvasta lähtevän sanan eka kirjain olisi muutettu S:ksi ja vika I:ksi (jälkimmäisen kanssa risteävä NAISNIMIÄ on yhtä hyvä tai huono, oli se sitten alkuperäisessä muodossaan tai I:llisenä). Kahta pystysanaa olisi remontoitu. Valkoasuisesta naisesta lähtevä 14-kirjaiminen sana olisi jaettu kahdeksi sanaksi: kaksi ekaa kirjainta kokonaan pois, sitten VIINIJOKI (5), sitten kaksi peräkkäistä vihjeruutua, ja lopuksi tuon 14-kirjaimisen yhdyssanan 5-kirjaiminen loppusana ilman mitään muutoksia. EIVÄT ETUHANKOJA -sanaa olisi muutettu 5.-7. kirjainten osalta: tilalle olisi tullut S, U ja O. Näin ollen pitkät vaakayhdyssanat SOPIMUKSIA ja ILMAN MYYNTIPAIKKAA olisivat menneet alkujensa osalta uusiksi, ja SISÄÄN TULTAESSA olisi lyhentynyt lopustaan, vaatien sekin uuden laadinnan. ILMAN MYYNTIPAIKKAA -> kuudeksi eka kirjaimeksi esim UNITUO, ja SOPIMUKSIA -> seitsemäksi eka kirjaimeksi SANATES tai mitä tahansa xxxxTES. En kokeillut, mitä näistä syntyisi, mutta luotan Lehtoon: mistäpä hän ei suoriutuisi :)

(jatkuu...)
63. Juha N19.2.2011 klo 14:16
(...jatkoa)

Lopuksi siteeraan Pähkinänsärkijää muutamin osin, ja esitän vastalauseen. "Jumaloidun laatijan virheeksi tahtoisin oikeakielisyyden advokaattina ilmiantaa myös kuusennäreen kasvupaikkaan liittyvä vihjeen." "Olisi aika vekkulia, jos ns. vaikeiden ristikoiden tekijät joskus kykenisivät noudattamaan kielen perussääntöjä." "Jos 'Nykäsellä' mahdollisesti tarkoitetaan Nykysuomen sanakirja -opusta, voin tunnustaa ettei minulla ole semmoista hyllyssä. Vain päässä." "Tunnen tokkiisa monia sanoja, mutta en pidä kaikkia niistä oikeina vihjeisiin nähden. Nimitelläänhän esimerkiksi aterimia leikkisästi taisteluvälineiksi, mutta harvemmin paja- tai peltokaluja." "Ratkaisijanero 'iso P' ehkä voisi hyväksyä mihin tahansa nopeasti aukeavaan ratkaisusanaan johtavan vihjeen, mutta minulla esimerkiksi sanat 'ikene' tai 'autere' tökkisivät pahoinvointiin asti." "En tahtoisi nyt saada silmilleni nykykielen lähdeteosten - vielä vähemmän kielitoimiston - hengentuotteita, joiden yhtenä tarkoituksena näyttää olevan, ellei äidinkielemme rämettäminen, ainakin sen ilmaisuvoiman heikentäminen."

Hyvä Pähkinänsärkijä. Ystävällismielisesti ehdotan, että jos olet huolissasi äidinkielemme ilmaisuvoiman heikentymisestä, hanki itsellesi Nykänen. Jos et satu enää tuntemaan kielemme tuttujen sanojen monia alkuperäisiä merkitysvivahteita, Nykäsestä ne löytää. Kielemme ilmaisuvoiman heikentymistä on mielestäni se, ettei alkuperäisiä merkitysvivahteita enää tunneta. Kun niitä ei itse tunne eikä penseän nykäs-asenteen takia koskaan opi, menee sitten helposti teilaamaan sanojen käytön noissa harvinaisemmissa merkityksissä - ja vieläpä auktoriteetin elkein, isolla rintaäänellä. Ja kuitenkin nuo harvinaisemmatkin merkitykset ovat elävää kieltä esim 1900-luvun kirjallisuudessa. Jos tutustut kansalliskirjailijoiden asemaan nostettujen kynäilijöiden sanankäyttöön, todennäköisesti tapaat taisteluväline-sanan myös työkalumerkityksessä ja löydät maaperää tarkoittavalle sanalle (tai sanoille ien, auer) toisen kirjoitusasun. Rohkenisitko sen jälkeen noita sanoja samalla tavalla kritisoida? Ken lukee enemmän - vaikka sitten Nykästä - tietää paremmin.

Pähkinänsärkijä hyvä: Monelle tuollaiselle ien-tyyppiselle sanalle löytyy kaksi muotoa, joilla on keskenään ihan erilainen taivutus. Vaikkapa KANNEL - KANTELE. Ensin mainittu taipuu KANTELEN, KANNELTA, KANTELESSA ja toinen KANTELEEN, KANTELETTA, KANTELEESSA. Kumpaa vaihtoehtoa käytetään, riippuu sijamuodosta. Esim AUER-AUTERE-parista AUER dominoi ainakin ristikkokäytössä, mutta kumpaapa sinä, Pähkinänsärkijä, käyttäisit genetiivissä? Veikkaan, että valintasi ainakin nopealla miettimisellä kohdistuisi muotoon AUTEREEN - jonka nominatiivimuoto taas EI ole AUER vaan AUTERE!

Valkoasuisesta naisesta lähtevä sana on minustakin vihjeeseensä nähden virheellinen. Lumen tupruamista esittävä kuva sen sijaan ei välttämättä ole ristiriidassa ratkaisusanaansa nähden. Emmehän voi tietää kuvassa näkyvien lumihiutaleiden nopeutta ja suuntaa :) Tärkeintä mielestäni on, että tuosta kuvasta sentään näkee, mitä se esittää! Toisin on monen muun kuvavihjeen laita.
64. Heppu19.2.2011 klo 14:16
Pähkinänsärkijä. Juho: kyllä minulla se raamatullisuus on siinä alussa, mutta miten sitä voisi laittaa tukkipinoon? En tunne tuollaista puukasaa.
65. Virkistävä?19.2.2011 klo 14:36
Kuvittelen, että minulta puuttuu virkistävästä vain yksi kirjain, mutta sitli en saa sitä keksityksi. Oliko se kaikille muille selvä asia?
66. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 14:41
"Heppu", se raamatullisen katsojan silmästä tököttävä esine, johon viittasin, on nykykäännöksessä kai hirsi. Kyllä semmoisia voi ja pitääkin jossakin säilyttää myöhempää käyttöä varten.
67. pelaaja19.2.2011 klo 15:18
Vautsi tuota Juha Ännää. Ja tästä nimenomaisesta kirjoitusasusta voinkin jatkaa, että sen vas. laidan 'turhille' merkeille minä olin löytävinäni käyttöä juuri ääntämyksen takia.
68. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 15:31
Olen tässä nöyränä yrittänyt tavailla nimimerkki "Juha N:n" pitkähköä virallista katsausta viikon ristikkotehtävästä, jonka viimeisessä osassa saan minäkin ansaitsemaani ojennusta.

Puutteellisen kirjoitustaitoni johdosta, on nimimerkki tulkinnut tämänkertaiset ilmavaivani ehdottomiksi vaatimuksiksi kieltää Nykysuomen sanakirja, kielitoimisto ja muut auktoriteetit - ja uskoa vain minun "auktoriteetin elkein, isolla rintaäänellä" esittämiini totuuksiin. Pyydän anteeksi, jos kirjoittamani on saanut tämmöisen merkityksen. Yritin kyllä korostaa, että puhun vain omista mielipiteistäni juuri kohdassa, jossa käsittelin käsitystäni kielen logiikasta.

Pidän siis jääräpäisesti kiinni siitä, että minusta nämä puheena olleet -le, -ne ja -re -päätteiset sanat ovat pökkelömäisiä ja keinotekoisia. Yllynpä jopa päättelemään, että ne ovat itse asiassa tarttuneet arkikieleen aluksi virheinä, joista riittävästi toistettuina on tullut hyväksytty käytäntö. Ihan kuin sana "tarkistus" on vyörymässä sanan "tarkastus" syrjäyttäväksi synonyymiksi lähes kaikkialla, vaikka niiden merkitykset poikkeavat (tai niiden pitäisi poiketa) toisistaan.

Joku täällä pyysi minua taivuttelemaan noita morkkaamiani nimisanoja. Hän voisi tavailla "Juha N:n" ahkeroimia aikaansaannoksia, jotka ovat muodollisesti aivan oikein johdettuja sijoja. Jälkimmäiset vain niitä "pökkelöitä" (minun mielestäni).

Mitä entisen Neuvostoliiton lipun kuva-aiheseen tulee, minusta on virheellistä sillä viitata sotavälineihin. Ko. kalut vaikkapa talonpoikaiskapinallisten kourissa - tai miksei vain sellaisenaan - voisi ymmärtää laatijan tarkoittamalla tavalla. Varmasti on historian saatossa moni päättänyt toisen päivät erilaisia työkaluja käyttämällä, myös sirpein ja vasaroin. Neukkusymbolina merkitys oli aivan toinen.

"Nykäsettäkin" olen toki kohdannut sen vähäisen eri aikakausien kirjallisuuden lehteilyni parissa, josta - mielestäni aivan oikeutetusti - moitit minua (enemmän olisi pitänyt ehtiä lukemaan), monia sanoja, jotka aikanaan ovat edustaneet elävää ja ilmeikästä kieltä, mutta joita enää eivät käytä juuri muut kuin ristikoiden kanssa puuhastelevat piirit.

Kaikesta huolimatta, mukavaa viikonloppua kaikille.
69. anna h19.2.2011 klo 15:39
Vaikeahko oli, ja minulla vielä aukko alemmassa piilokirjaimessa joka tulee pääkuvan vasemmalla puolella olevasta daamista, se pitkä 14-kirjaiminen pystysana. Kaipa se vokaali kuitenkin on. Paljon oli outoja sanoja, joita jouduin tarkistelemaan, kuten syödä ja juoda ja konstailla, samoin sivustysanoja joita en ollut kuullutkaan. Aikaa en ottanut, mutta enpä taida kovin kärjessä olla, jos tässä kisataan
70. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 15:47
"anna h", on se vokaali, ja ihka ensimmäinen sellainen. Mielestäni tässä on apu sallittua ja tarpeen, koska vihje ei vastaa ratkaisusanan loppua. Vain me, jotka emme osaa itse tehdä vaatteita, saatamme päätyä laatijan tarkoittamaan lopputulokseen.
71. putko19.2.2011 klo 15:52
Se omuinen vaale myhkyrä ylemmän pääkuvan oikealla puolella. Kivi, kasvi vai eläinkuntaa. (Siis painoasun takia ei mitään tolkkua, Please ei mitään helppoa vihjettä)

Toinen juttu. (Johtuu edeltävistä keskusteluista. Ainakin yksi sana piip:n paikalle (kirjaimelleen) tekee seuraavast alauseesta täydellisen

Alä piip, että piip meni rikki, vaan piip osat roskiin.
72. anna h19.2.2011 klo 15:55
Eipä siihen oikein muuta vokaalia ajattelisikaan, mutta älä noin suoraan sano, Pähkinänsärkijä
Alaharmaitten keskelle tuleva kunta löytyykin Ruotsista, hain itse sitä Virosta, vinkiksi niille, jotka vielä pähkäilevät.
73. Virkistävä?19.2.2011 klo 15:58
Pähkinänsärkijälle: Ruokailuvälineistäkin käytetään eri puolilla Suomea tuota samaa termiä kuin noista kaluista tässä ratkaisussa. Ei se termi aina sotaan viittaa.
74. Virkistävä?19.2.2011 klo 16:00
Putkolle: Se myhkyrä ei ole myhkyrä, päinvastoin.. Kuuluu eläin- ja kivikuntaan.
75. Virkistävä?19.2.2011 klo 16:01
Jammi: Se on erään mieshenkilön roolihahmo, jota tässä haetaan.
76. ässä19.2.2011 klo 16:09
Nimimerkki putko kaipailee soittopeliä lauseeseensa.
77. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 16:31
"Virkistävä?", itsekin tässä aiemmin (eilen 22.43) tulin maininneeksi aterimien nimittelyn tuolla sanalla. Kuvavihje vain ontuu ratkaisusanaan, kuten totesin virallisen viikkokatsauksen laatijalle, nimimerkki "Juha N:lle" (tänään 15:31).
78. iso S19.2.2011 klo 16:36
Juha N, päivän Iltiksessä Nykänen (Matti, ei se kirja) toteaa olevansa vahva ihminen, moni olisi jo heittänyt rukkaset kaivoon. SM-kisoja ajatellen tuollaiseen ei ole aihetta HS-ristikoiden perusteella, niin erityyppisistä ristikoista on kyse. Toinen vaatii raskaansarjan juoksijaa ja toinen pitkänmatkan painijaa, vanhaa kielikuvasekoilua lainatakseni.

Olen ratkonut HS-ristikoita vuodesta 1974, siis jo ennen Auliksen tuloa laatijaksi. Viimeisten 30 vuoden ajalta ei ole monta ristikkoa mennyt sivu suun. Väkisinkin siinä tulee jonkinlaista harjaantumista, mutta sitä ei valitettavasti voi läheskään täysimääräisesti siirtää Team Katalin -tuotoksiin. Pidä vain sekä mestarin että ennakkosuosikin viitta harteillasi, näillä keleillä on kerrospukeutuminen valttia!

Minä elättelen toivoa välieriin selviytymisestä ja siellä 20:n sakkiin pystymisestä. Toki epäonnistumisia voi sattua kenelle vain. Jos tarpeeksi moni muu kompuroi ja minulle sattuu samanlainen valaistumisen hetki kuin tämän nimenomaisen ristikon kanssa niin kympin kärkeäkin voisi onnenkantamoisella hätyytellä. Näkis vaan ja kuulis kolinan!
79. -19.2.2011 klo 17:24
Pähkinänsärkijä
Eivät nuo autereet sun muut ole mitään kielitoimiston keksintöjä, vaan ikivanhoja vokaalivartaloisia muotoja, joita kukin käyttää (tai ei käytä) oman kielimurteensa mukaisesti. Ja monissa taivutusmuodoissa niitä on suorastaan pakko käyttää.
80. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 17:39
Eivät varmaankaan, "-", enkä niitä semmoisiksi ole täällä väittänytkään (15:31). Päin vastoin, lienevät muokkautuneet puhekieleen tarpeettomina päällekkäismuotoina, josta sitten, kuten niin monissa tapauksissa, riittävästi toistettuina, kirjakieleen. Minusta ne eivät juuri vaikuta minkään erityisen murteen tuotoksilta, tai mistä sen tietäisin?
81. Heppu19.2.2011 klo 17:48
Kiitos Pähkinänärkijä tuosta "puista" vinkkaamisesta. Minä pysyin tässä sivuladulla, koska tulen murrealueelta, missä tuota raamatullista alkuosaa on käytetty tarkoittamaan myös mahlaa. Sitä oli hankala ruveta pinoamaan, vaikka olisihan siitä tuon yleisen kasan saanut. Tämä raamatullisen järeä merkitys oli minulle ihan outo.
82. xyzsetä19.2.2011 klo 17:56
sanokaa nyt yläharmaasta joku sana suoraan eikä kierrellen, minä en koskaan lähetä näitä 20 euron toivossa. Mutta haluan tehdä muutakin kuin tuijotella tota ristikkoa.
83. pelaaja19.2.2011 klo 18:08
xyzsetä,
elä kehtaa. Me täällä olemme poliitikkoja. Emme sano mitään suoraan vaan nimenomaan kierrellen. Niinpä lopputulos sitten on mitä milloinkin.
84. Aksu19.2.2011 klo 18:13
xyzsetä, älä hättäile!
Ristikon voit jättää kolmeksi viikoksi jemmaan ja ihmetellä sen jälkeen ratkaisua.
85. Juha N19.2.2011 klo 18:17
Noista 'ien'/'ikene'- tyyppisistä sanoista nyt vain on kaksi rinnakkaismuotoa. Joissakin sijamuodoissa toinen muoto on kielikorvaan sopivampi, joissakin sijamuodoissa toinen. Eivät ne paitsioon jäävät muodotkaan silti "tarpeettomia" ole.

Pähkinänsärkijä: jos mielestäsi "puheena olleet -le, -ne ja -re -päätteiset sanat ovat pökkelömäisiä ja keinotekoisia", niin kuinkas tämän selität:
- KANTELE vai KANNEL
- PUKINE vai PUIN
- TAMPERE vai TAMMER
- UTARE vai UDAR
Näistä ensin mainitut ovatkin yllättäen se kaikkein tavallisin, puhekieleen pesiytynyt muoto!

Kansallissoittimemme hakusanana sanakirjoissa on 'kantele' - 'kannel' mainitaan vain rinnakkaismuodoksi. 'Pukine' on lähes täysin syrjäyttänyt 'puin'-muodon (eli 'pukimen'), joka tosin, yllätys yllätys, porskuttaa rikasta elämää sanaristikoissa. 'Tammer' on jäänyt elämään vain kosken nimessä, mutta se Pähkinänsärkijää risova pökkelömäinen re-loppuinen muoto on menty ottamaan kaupungin nimeksi. 'Utare'/'udar' toki esiintyy useimmiten monikollisena eli 'utareet'/'utaret', mutta taudinnimessä utaretulehdus on jälleen Pähkinänsärkijän mieliharmiksi re-loppuinen muoto, vaikka kyse on yksikön nominatiivista.

Tuntuu siis olleen hieman mielivaltaista, kumpi muoto on tullut yleisemmäksi, mutta sanoina molemmat ovat olemassa.
86. Juha N19.2.2011 klo 18:19
korjaan:

"puhekieleen pesiytynyt" piti olla "yleiskieleen pesiytynyt"
87. HT19.2.2011 klo 18:26
Ien tunnetaan kirjoitetusta suomesta vuodesta 1616 lähtien, ikene vuodesta 1644, niin että tuskin ainakaan tässä tapauksessa pitempi muoto on"muokkautunut puhekieleen tarpeettomana päällekkäismuotona".
88. Hemuli19.2.2011 klo 18:35
Olin pari viikkoa sitten murrepäivillä. Siellä esiintyi mm. Heli Laaksonen. Hän sanoi, että usein murretapahtumiin putkahtaa jostakin se kaikkitietävä pappa, joka ajattelee omistavansa murteen.

Nimimerkki "Tulipa mieleen"
89. Seitenvitonen19.2.2011 klo 18:38
Pari -kolme vuotta sitten Hesarin ristikoissa esiintyi lehmän tissin kuva, ja ratkaisusanaksi tuli UDAR. Toinen vihje oli HAISEVA, ja ratkaisusana KARJAKKO. Entisenä haisevana tissinkoittajana en hyväksynyt kumpaakaan vihjettä. Jälkimmäisen koin hyvinkin loukkaavana.
90. pelaaja19.2.2011 klo 18:47
Seitenvitonen,
onko se niin loukkaavaa, jos se on totta? Muistan äitini tuskailleen, että vaikka kuinka pesee niin aina vaan haisee navetalle. Ja naapurin rouva kuulemma haisi vielä vahvemmin. Onneksi tantsuloissa kaikki muutkin taisivat haista samalle.
91. pelaaja19.2.2011 klo 19:01
No jaa. Tulin vähän katumapäälle. Äskeisen kommenttini perusteella(kin) kaikkien muitten kommenttieni lisäksi voisi luulla, että puolustan mitä tahansa mitä ko. laatija laittaa vihjeeksi. Ei sentään. Mutta omana loppukaneettinani sanon, että ainakin tämän ristikon tiimoilta syntyi keskustelua eikä pelkkää sanahelinää.
92. iso S19.2.2011 klo 19:32
Karjakon vihjettä voi tarkastella kahdesta näkökulmasta: onko se totta ja onko sitä asiallista tuoda esille jos se on totta.

Vanhanaikaisessa sontaläävässä operoivaan karjakkoon epäilemättä haju tarttui ja sellaisissa oloissa joissa mm. mummoni asui (ei sähköä, ei juoksevaa vettä) siitä ei välttämättä päässyt täysin eroon vaikka illemmalla olisi meno tantsuloihin. Nykyaikaisessa navetassa työskentelevää karjakkoa en ole haistellut, mutta oletan että tuoksu on miedompi ja esimerkiksi viikon etelänlomalla huolellisesti meressä liotettua karjakkoa ei muiden ammattikuntien edustajista nenällä erota. Väite ei siis ole aina tosi.

Silloin kun se on tosi, aromi on hankittu rehellisellä työllä eikä paheksuttavilla elämäntavoilla. Haiseva (8) voisi olla myös PULTSARI. Sellaisellakin saattaa olla päteviä perusteluita jotka joku ymmärtää. Kuitenkin kaikitenkin, minun arvoasteikollani karjakko ja pultsari ovat ihan eri viivalla ja olen samaa mieltä että vihjettä voi pitää loukkaavana.

Yritetään ymmärtää; laatijat tekevät vaikeaa työtään pienellä palkalla, aikarajojen ahdistamana ja puutteellisin välinein. Pieneen ruutuun ei aina mahdu hyvää ja korrektia vihjettä vaikka sellaisen keksisikin.
93. ent uusi19.2.2011 klo 19:41
Minä vain ihmettelen miksi tämä oli minusta helpompi kuin monet edelliset, viimeviikkoinen mukaanlukien. Ja Juha N:n tuumailut olivat kiinnostavaa luettavaa.

Siitä valkotakista pääkuvan vasemmalla puolella: ei se piilokirjain minulla kyllä vokaali ole, eiköhän kuva silloin esittäisi jotain muuta, olisi vaikka viivapiirros. Jos katsotte sitä vaatetta, niin se näyttää aika paksulta.Mies saattaisi kutsua ko. materiaalia vaikka tuolla nimityksella, mikä minulla on siinä. Kyllä se istuu paremmin kuin vokaali. Minä (ja jokainen nainen) kutsun sitä materiaalia sillä vierasperäisellä sanalla mikä suomeen on pesiytynyt.
94. Jondalar19.2.2011 klo 20:22
Pähkinänsärkijä kummasti meuhkaa kielipoliisina ja haukkuu lyttyyn niin ristikoiden laatijan kuin kaikki lähdeteoksetkin. Hän on omasta mielestään itseoikeutettu auktoriteetti hyväksymään käytettävät sanat. Ei se niin voi olla!

Kommunikointi ihmisten kesken on kehittynyt aikojen saatossa, alkaen viittomista, urahteluista, ilmeistä ja eleistä, kehittyen vivahteikkaaksi puhekieleksi. Joku keksii uuden sanan, toiset makustelevat ja parantelevat, niinpä sanat ja sanonnat pesiytyvät kieleen. Kirjailijat ja runoilijat käyttävät kieltä kauniisti tarkalla korvalla. Kielet ja murteet muuttuvat. Sata vuotta sitten käytetty kieli voi tänään kuulostaa hullunkuriselta. Ei ole ollenkaan huono asia ymmärtää kielien ja murteiden kehitystä.

Nykysuomen sanakirjassa on varmasti enemmän tietoa kuin Pähkinänsärkijän päässä. Suuri guru Iso S ja Mestari Juha N ovat koettaneet valistaa, mutta ilmeisesti maaperä ei ole hedelmällinen.
95. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 20:32
"Juha N" ja pari muutakin, luetun ymmärtämiseksi voi kokeilla monenlaisia lukutapoja. Muuan P. Väyrynen kehaisi pian tohtoriksi väiteltyään, että kykenee Dostojevski-tiiliskiven (vai oliko se sittenkään Fedja-vainaa?) selättämiseen muutamasta tunnista päivään (vai oliko se sittenkin jokin muu lyhyt aika?). Eräät kielenmaiskuttelijat taas tahtovat imaista kirjoitetun ilmaisun kaiken sisällön. Näiden välissä olevan skaalan jossakin pisteessä taidamme olla me, tavalliset tavailijat.

En väitä aikaansaaneeni kirjallisia helmiä tämänkään keskustelun tuoksinassa, mutta olisin toki toivonut että yksinkertaiset ilmaisuni olisivat palvelleet sitä tarkoitusta, jonka niille asetin. Toisin näytti käyneen. Nopeiden ratkaisujen konkarit ovat vedelleet nopeat johtopäätökset kirjallisista yritelmistäni.

Erimielisyyttä ei todellakaan siis ole siitä, etteivätkö nuo vierastamani infinitiivit olisi yleiskieleen "hyväksyttyjä" muotoja. Olen itse vain niistä yleisimpiä vastaan - ihan kuin Don Quijote -romaanihenkilöllä oli jotain hampaankolossa tuulimyllyjä vastaan. Olen naiiviuksissani kuvitellut, että minulla olisi oikeus tälläkin foorumilla rähistä niistä, jopa leimata ne - subjektiivisesti, siis omasta mielestäni - virheiksi.

Möykkäni on tietysti terapeuttista, kuten koko ristikoiden ratkontaharrastuskin, ainakin minun kohdallani. Ei kuolemanvakavaa yhden totuuden toistoa.

Missään tapauksessa tarkoitukseni ei ole ollut loukata arvostettuja suuria vanhoja miehiä eikä heidän HS-ristikkokansan parissa nauttimaansa jakamatonta arvostusta. Kun nyt kuitenkin näin näyttää tapahtuneen (reaktioista päätellen etenkin juuri "Juha N:n" kohdalla), pahoittelen tyyliäni.

Rohkenen vielä yltiöpäisesti todeta, että mainitun nimimerkin vyöryttämistä - murskaavan todistusvoimaisista - esimerkeistä itse suosin kielenkäytössäni muotoja KANNEL ja PUIN (taivuttelenkin niitä kuuliaisen oikein), mutta TAMPERE on (mielestäni vain) paikannimi, johon en lähtisi pohjaamaan kieliopillisia muotoargumentteja (emmehän kiistä esimerkiksi Kuhmoisten asukkaiden oikeutta muuttaa joissakin muodoissa kuntansa nimi Kuhmoinen monikoksi, tai Kangasalan väkeä asumasta Kangasalla). UTARE sen sijaan on istahtanut - oikein tai väärin - yleiskieleen niin tukevasti, että en uskalla sitä vastaan lynkkauksen pelossa taistella.

(En jaksa myöskään pidemmälle polemisoida jonkun kulkukauppiaan keksimää sanahirviötä PÖLYNIMURI vastaan, josta sitten on johdettu vielä kaameampi verbihirviö IMUROIDA. Ehkä moisen kömmähdyksen loogisena seurauksena mm. urheilutoimittajat puhuvat jo TUOMAROINNISTA! AVAIMESTA on pullonystäville tullut AVAAJA, kohta kielitoimisto varmaan hyväksyy uuden verbin AVAAJOIDA. Mutta tämä painajainen onkin jo toisen foorumin kiistanaihe ...)
96. työmies19.2.2011 klo 20:44
ent uusi,
sillä vokaalisella sanalla on muitakin
synonyymeja kuin viivapiirros.
97. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 20:50
Anteeksi "Jondalar", en halua pakottaa sinua, enkä ketään muutakaan, vastoin tahtoaan ymmärtämään kirjallisia tapailujani. Enkä missään tapauksessa tahdo järkyttää sinun ja kanssakeskustelijoidesi vallitsevaa auktoriteettiuskoa. Itse en ole tyrkyllä kenenkään auktoriteetiksi. Olen vain olettanut, että tällä palstalla saa kukin siihen halukas esittää mielipiteitään. Älä pahoita mieltäsi.
98. Sitaatit19.2.2011 klo 20:55
"Olisi aika vekkulia, jos ns. vaikeiden ristikoiden tekijät joskus kykenisivät noudattamaan kielen perussääntöjä. Taitaa olla liikaa vaadittu ..."

"Olen naiiviuksissani kuvitellut, että minulla olisi oikeus tälläkin foorumilla rähistä niistä, jopa leimata ne - subjektiivisesti, siis omasta mielestäni - virheiksi. "
99. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 20:59
"ent uusi" ja "työmies", minusta vihje ja ratkaisusana ovat ristiriidasssa kumpaisenkin teistä vaihtoehdoissa: jos kysymys olisi froteesta, olisi tuo sarveisainesana aika kaukaa haettu, kuten myös kotiompelijan tarvitsema juttu - nimenomaan kuvan perusteella, josta ei käy ilmi naista verhoavan vaatteen materiaali eikä leikkaus. Jos aiotte tehtävän lähettää, voisitte vaatia molempien vaihtoehtojen hyväksymistä. Tsemppiä!
100. työmies19.2.2011 klo 21:08
Päänsärkijä,
sarveisaineista en tiedä mitään.
Nykänen antaa mun vastaussanalle
synonyymin hahmo.
101. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 21:17
Nokkelaa, "Sitaatit", peruutan nöyrästi tuon perussääntöjä-kohdan. En keskustelun tuossa tuoksinassa edes muistanut, että säännöt todellakin ovat höltyneet ja höltyvät pelin edetessä. Alistun siis auktoriteettiemme lehteilemien vallitsevien sääntöjen edessä, ja pyydän tältä osin tekijöiltäkin anteeksi. Toisesta lainauksestasi sen sijaan pidän hampaat irvessä kiinni.
102. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 21:23
Duunari-hyvä, siinä tapauksessa päätäni todella särkee, koska en mitenkään saisi tuota hahmoasi missään muodossa 14-kirjaimisen ratkaisusanan loppuun. Näyttääkö kaikki muu siihen 5-kirjaimiseen loppuosaan risteävä tolkulliselta?
103. työmies19.2.2011 klo 21:26
Ihan selvää suomea ovat kaikki vastaussanani.
104. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 21:36
"työmies", minulla tuo viisi loppukirjainta muodostavat sanan, joka kuvaa piirrosta tai mallia vaatekappaleeseen tarvittavista kangaspaloista. Samaa kieltä kuin sinulla ovat kaikki tuohon risteävät vaakavastaussanani vihjeisiin: fogeli, ILMAN AJAN LEIMAA, OHUT SALPA ja Malikin yllä oleva kuva. Mitään hahmoa en osaa niistä hahmottaa. Jompi kumpi meistä lienee tehnyt virheen. Ehkä saamme lisää mielipiteitä muilta.
105. työmies19.2.2011 klo 21:44
Pähkinänsärkijä,
sama sana meillä on.
Silläkin on niin monta synonyymia:
kuvio, hahmo, piirros, tottumus,malli jne...
106. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 21:53
Hienoa, "työmies", voi minua sikaa! Eihän minulla olekaan "Nykästä", joka siis mukaasi sulkee tuon yhteisen ratkaisusanamme avaraan syliinsä HAHMO-sanan synonyyminä. No kaikki käy, miksikäs ei?
107. HT19.2.2011 klo 22:12
Pähkinänsärkijä 19.2.2011 klo 20:32: "Muuan P. Väyrynen kehaisi pian tohtoriksi väiteltyään, että kykenee Dostojevski-tiiliskiven (vai oliko se sittenkään Fedja-vainaa?) selättämiseen muutamasta tunnista päivään (vai oliko se sittenkin jokin muu lyhyt aika?)."

Tulkoon mainituksi eksaktia tietoa mahdollisesti haluaville, että Väyrynen väitteli tohtoriksi 7.10.1988. Kepun puoluekokousristeilyllä 20.6.1993 hän kertoi olevansa koleerikko myös lukemisessa ja vakuutti lukeneensa Dostojevskin koko tuotannon kolmessa päivässä. Myöhemmin hän kyllä myönsi epäileväisille, ettei ollut syventynyt tekstiin kovin perusteellisesti.
108. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 22:37
Hyvää täsmätietoa päiväyksineen päivineen, "HT". Olisiko vielä tietoa kellonajoista?

Vetäisin tuon esimerkin hätäpäissäni päästäni, ilman lähdeteoksia. Tulkinnanvaraista on, onko vajaa viisi vuotta pian tai kauan, uskon kumminkin että Väyryseen viittaminen kuvasi tuota yhtä "luetunymmärtäjien" ääripäätä tarkoittamallani tavalla.
109. Hessu Ho(o)po19.2.2011 klo 22:43
"Myöhemmin hän kyllä myönsi epäileväisille, ettei ollut syventynyt tekstiin kovin perusteellisesti."

Ei varmaankaan, koska sanoi eräässä tv-ohjelmassa, että oli käynyt kirjat läpi jättäen kohtia väliin. Ei kovin syvällinen tekniikka.
110. L-a19.2.2011 klo 22:56
Käydäänpä täällä kuumana! Piti ottaa taukoa Dostojevskista ja kurkistella keskustelua, mutta se mokoma riivaaja luuraa täälläkin.
Huovisen Sepellä ja Valtterilla oli aika hyvää analyysiä suomen kielestä ja sen käyttömukavuudesta. Hyvää yötä!
111. Hemppa19.2.2011 klo 22:56
Niille, jotka ihmettelevät BURKINA FASON PAIKKOJA-vihjeen monikkomuotoa sanottakoon, että kyllä Google maps löytää sellaiset paikat maan pohjois- ja keskiosasta. Siis kahdesta eri paikasta.
112. O19.2.2011 klo 22:59
HT on henkilö, jolta löytyy aina tarvittaessa faktaa.
113. iso S19.2.2011 klo 23:16
Hemppa, hyvä että viitsit etsiä ja saatiin selvyys epäilyksenalaiseen asiaan. Laatijalle synninpäästö niiltä osin että vihjeessä ei ollut virhettä. Moisen ratkaisusanan käyttö sen sijaan ei ole paras mahdollinen tapa saada kunnian kukko laulutuulelle.
114. aawee19.2.2011 klo 23:17
Vasemmalla "tuplasävelen" lähellä pieni osa ristikosta enää täyttämättä eikä millään tunnu löytyvän oikeita sanoja. Onko Kuisma miltä alalta, urheilustako?

Tuntui ensin, että helpohko ristikko, mutta tuo pieni kohta takkuaa pahasti.
115. aawee19.2.2011 klo 23:19
anteeksi, piti kysyä Taipaleesta,,,,,anteeksi....
116. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 23:24
Onpa Dostojevski pop! Minäkin luin juuri äskettäin Rikos ja rangaistus -romaanin vanhana (Konkan) suomennoksena uudelleen pitkästä, pitkästä aikaa (viimeksi koululaisena ja tuolloin vastahakoisesti). Nyt kokemus oli riemastuttava vähän vanhahtavasta ja - anteeksi nyt taas - paikoin virheellisestä suomesta huolimatta. Sitten Pelurien kimppuun, ja nyt on menossa saman kirjailijan novellikokoelma (saman suomentajan jäljiltä). Empaattista ymmärrystä venäläisen sielun sokkeloihin. Suosittelen. (Kohta kahlaan uudemmat suomennokset toivottavasti yhtä innokkaasti.)
117. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 23:28
"aawee", etsi ratkaisua Taipaleeseen Utrion kautta ...
118. aawee19.2.2011 klo 23:32
pähkinänsärkijä,
kiitos, nyt sain oikean nimen:) Muutama kirjain enää puuttuu:)
119. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 23:43
"Hemppa" ja "iso S", minusta vihje oli kekseliäs ja korrekti, koska haettu sana esiintyy ko. maan keskiosassakin (pohjoisesta en tiennytkään) kaksi kertaa, joista toinen on metsän ja toinen sen reuna-alueella olevan paikan nimi.
120. [L-a19.2.2011 klo 23:44
Pähkinänsärkijä,
Suosittelen lämpimästi Olli Kuukasjärven tuoretta Idiootin suomennosta.]
121. aawee19.2.2011 klo 23:50
kysyn vielä "ilman myyntipaikkaa"-vihjeestä. Sen ratkaisusanan piilokirjain on ainoa kirjain, joka ristikosta puuttuu. En saa siihen mitään järkeenkäypää sanaa....Voipi olla, että siinä on minulla jotain väärin ja mietin aamulla uudelleen.
122. Pähkinänsärkijä19.2.2011 klo 23:52
"[L-a", joo ja muutkin Dostojevskin pääteokset ovat Kuukasjärven käsissä uudistuneet ja parantuneet kuulemma tavattomasti. Peluri odottaa jo kirja-alesta hankittuna vuoroaan vertailtavaksi Konkan suomeen, ja Idiootin lisäksi haluan lukea noiden kaikkien muidenkin teosten uudet suomennokset.
123. Pähkinänsärkijä20.2.2011 klo 00:01
"aawee", tuo pähkäilemäsi vihje johtaakin mielestäni vähän kökköön ratkaisuyhdyssanaan, jossa on oikeastaan 'tårta på torta', joista leivonnaisista jälkimmäinen on jopa vähän harhaanjohtava, koska se oikeasti viittaisi maastonmuotoon, taajaman kauppapaikan muotoa kuvaavassa sanassa olisi kaksi kirjainta toisin. Oliko tarpeeksi harhaanjohtava vinkki?
124. Pähkinänsärkijä20.2.2011 klo 00:03
Että pitikin briljeerata toisella kotimaisella: p.o. 'tårta på tårta' ...
125. aawee20.2.2011 klo 00:08
pähkinänsärkijä,
voi jukra, nyt aivot on ihan solmussa. Sanani alkaa kauppapaikalla ja loppuu poikien monikkoon, mie mietin aamulla uudelleen...Kiitos sinulle, josko pää toimisi yön aikana:)
Hyvää yötä kaikille!!
126. aawee20.2.2011 klo 00:17
No, keksinhän mie sen sittenkin!! Olin kirjoittanut naisnimiin miehennimet, sain sen tehtyä!!!!
127. ent. uusi20.2.2011 klo 01:44
>>>"ent uusi" ja "työmies", minusta vihje ja ratkaisusana ovat ristiriidasssa kumpaisenkin teistä vaihtoehdoissa: jos kysymys olisi froteesta, olisi tuo sarveisainesana aika kaukaa haettu

Noin ompelevana ja paperinpalasia kankaalle sijoittelevana ihmisenä saanen ilmoittaa, jotta froteen jälkeen on kyllä kangasvalikoima laajentunut huomattavasti.
128. iso S20.2.2011 klo 09:25
Suvaitsemme olla eri mieltä, Pähkinänsärkijä ja minä. Eikä siinä mitään kun kysymys on mielipiteistä eikä faktoista. Ehkä tässäkin on kysymys luetun väärinymmärtämisestä, mutta saan sen käsityksen että "Burkina Fason paikkoja" -kohta ristikossa on moitteeton, koska vihje on kekseliäs ja korrekti. Kieltä köyhdyttävä ikene ei ole hyväksyttävä, mutta eräät Burkina Fason karttaa rikastava tupla on.

Minusta vihjeessä ei ole mitään erityisen kekseliästä jos kahdesta tai useammasta vihjataan monikkomuodossa. Korrektia se tietysti on, siis vihjeenä, mutta tuollaisen ratkaisusanan käyttäminen ei ole erityisen korrektia. Paikka tai paikat eivät ole millään tavalla erityisen merkittäviä eikä niiden voi olettaa kuuluvan edes kovissanojen hyväksyttävyyden kriteerinä käytettyyn kuvitteelliseen laajennettuun yleissivistykseen.

Kaksi samannimistä paikkaa oikeuttaa käyttämään monikkoa mutta metsä ei, jos metsän nimenä ei käytetä pelkkää paikannimeä vaan siinä on aina mukana metsä. Siis paikka xxxxx ja xxxxx forest Google map -kielellä. Jos niillä tienoilla sanotaan "mene xxxxx:ään", oletettavasti tarkoitetaan ja ymmärretään tarkoitettavan kylää. Muuten sanottaisiin "mene xxxxx metsään" tai "mene metsään". Muusta ei ole esitetty näyttöä.

Hämäysmielessä on mahdollista käyttää monikollista vihjettä yksikkömuotoisesta ratkaisusanasta. Esimerkiksi Jussi on niitä Linnan kuvaamia Koskeloita. Voi siis vihjata Koskeloita => Jussi.

Kätkövihjeen "koulutien paikkoja" ratkaisuna voi olla sekä Oulu että Oulut. Tässä ei ole täyttä varmuutta, onko kätkö monikkomuotoinen (ja jos on, tarkoitetaanko sillä kuitenkin viekkaasti yhtä paikkaa) vai onko t kätköön kuulumaton. Kaikki maantieteen erikoisasiantuntijat varmaan tietävät että Wisconsinissa on noin 540 asukkaan kylä jonka nimi on Oulu. Ratkaisusanan pituus tietysti paljastaa, onko kyseessä yksi vai kaksi Oulua.

Saivarrellen voisi todeta, että yhtä Oulua tarkoitettaessa edellinen esimerkki ei ole korrekti, koska siitä ei selvä kumpaa Oulua tarkoitetaan. Oulujen tasa-arvo kunniaan!

Oululaiset tietänevät, voiko niillä tienoilla käskeä hyppäämään Ouluun. Jos, niin tapahtumapaikan perusteella voi arvata, tarkoitetaanko jokea vai järveä. Oulujoen ja Oulujärven olemassaololla en kuitenkaan perustelisi ratkaisusanaa Oulut ristikossa joka leviää muidenkin kuin tuon keskisuomalaisen kaupungin asukkaiden käsiin.
129. Jondalar20.2.2011 klo 11:27
Pähkinänsärkijä, anteeksipyyntö hyväksytty.

Mielestäni pahankurinen kiukuttelu on paitsi ärsyttävää myös turhanpäiväistä huitomista ilmaan.

HT, Iso S ja Juha N liikkuvat aivan toisissa fääreissä kuin me tavalliset tallaajat tieteellisen tarkoissa kiihkottomissa analyyseissään ketään loukkaamatta. Toki mekin kovasti keskittymällä voidaan saada aikaan hyvältä vaikuttava kirjallinen tuotos, mutta mestareilla kaikki tulee selkäytimestä. Ja eihän kommenttien tarvitse suinkaan olla viimeisen päälle viimeisteltyjä.
130. Pähkinänsärkijä20.2.2011 klo 12:16
Aivan paikallaan olla eri mieltä kanssani, "iso S". En pane pahakseni, se vain virkistää aurinkoisen pakkasaamun jo herkistämää mieltä.

En yrityksistäni huolimatta saanut yhteyttä kehenkään tuon skutsin liepeillä asustavaan burkinafasolaiseen tiedustellakseni, missä muodossa kehottavat toisiaan painumaan hiivattiin, "mene xxxxx:ään" vai "mene xxxxx metsään". No, oli muoto mikä hyvänsä, sikäläinenkin kielitoimisto varmaan hyväksyy kaikki vaihtoehdot.

Ristikothan ovat itse asiassa saivartelijain ajanvietettä, joten hyväksyisin jopa tuon esittämäsi Oulu-iloittelun karvoineen päivineen ratkojan riemuksi. Ainakin, jos tuon tapaiset vihjeet voisivat viedä tilaa niiltä iänikuisilta harvinaisilta sukunimiltä, joiden avulla laatija on helpotellut omaa duuniaan, ja keplotellut tehtävään vaikeutta.

Mitä taas vihjeiden korrektiuteen tulee, minä ainakin olen lakannut potkimasta tutkainta vastaan sen puolesta, että Hesarin ristikot tulisi voida selvittää ilman verkkoselaimia ja lähdeteoksia, ratkaisijan yleistiedon ja hoksotinten avulla. Tässä kohdassa keskeytän ja kumarran syvään niille muutamalle superratkojalle, jotka pyyhkäisevät nämä tehtävät valmiiksi ilman apuvälineitä ennen töihin menoa perjantain aamukahvinsa aikana.

(Sitä tässäkin vitjassa usein esiin tuotua Nykästä nämä lehteilevätkin kai muuten vain kehittävänä iltalukemisenaan, eivät HS-ristikoita ratkoessaan.)

Minä joudun joka viikko turvautumaan Internetin apuun, ja olen siihen tyytynytkin siinä määrin, että tohdin kehua hyttysenpaskan kokoisen paikkakunnan nimen löytämistä kahdesti jostakin periferiasta urotyöksi, josta saan olla kiitollinen Googlen-käyttötaidolleni.

Vedän toki auliisti takaisin kehuni laatija-Auliin nokkeluudesta käsillä olevassa tapauksessa (vaikka pidänkin vihjettä edelleen oikeana), ettei kenellekään tulisi paha mieli.
131. O20.2.2011 klo 13:51

En usko, että kenellekään tulee paha mieli.

Kiitos kaikille keskustelijoille, sillä tämä oli harvinaista herkkua! :)
132. aloittelijatar20.2.2011 klo 13:57
Minun pitäisi aloittaa hiihtoloma ja mennä pienelle matkalle, mutten ole saanut ristikkoa valmiiksi. Vain yksi sana puuttuu ja se on tuo keskellä ylhäällä oleva VIRKISTÄVÄ (11). Kaikki risteävät sanat ovat olevinaan oikein, mutten saa sanasta mitään tolkkua. Onko se joku harvinainen sana vai onko minulla kuitenkin pahasti pielessä?
133. tuffa Porist20.2.2011 klo 14:02
aloittelijatar
katso sivistyssanakirjasta!
134. aloittelijatar20.2.2011 klo 14:04
tuffa,
olen katsonut, mutten löydä, ehkäpä sanani alkaa väärin tms.
135. tuffa Porist20.2.2011 klo 14:06
aloittelijatar
alku sama kuin Leppäsen vaimolla.
136. aloittelijatar20.2.2011 klo 14:12
tuffa,
Ok, minulla oli tuo lapin kylä väärin. Kiitos!
137. aawee20.2.2011 klo 14:13
aloittelijatar,
löytyy se sana netistäkin.
138. pietu20.2.2011 klo 14:20
Heippa kaikille sanailijoille! Puuttuu enää kaksi kirjainta (kiitos Teidän), piilo lahkosta ja tuo ruotsalaisen vaakunan eka kirjain. Löytyisikö valaistusta?
139. pietu20.2.2011 klo 14:23
Lahko löytyi, enää yli- innokas hakusessa.
140. [O]20.2.2011 klo 14:26
[aloittelijatar.
Mukavaa hiihtolomaa. :-)]
141. otv-a20.2.2011 klo 14:34
pietu,
löysin kysymyksesi ansiosta hienon sivuston: synonyymit.fi.
142. [aloittelijatar]20.2.2011 klo 14:36
[O,
Kiitos samoin!]
143. otv-a20.2.2011 klo 14:40
[synonyymit.fi-sivulla on hauskanoloinen sanapeli]
144. POH20.2.2011 klo 16:32
Paljon omaannapaan keskittyvää keskustelua ilman [ ] merkintöjä.
"Vanhoja osaajia" asialla, hillitkää itseänne.
145. [pelaaja]20.2.2011 klo 17:34
[O, (13:51) pahoittipa sittenkin joku jostain syystä mielensä]
146. työmies20.2.2011 klo 17:47
[pelaaja]
[on vain inhimillistä, että näin
pitkässä pakkasjaksossa joillain
pipo alkaa kiristää]
147. pelaaja20.2.2011 klo 17:49
työmies
;-) juttiin niin
148. [O]20.2.2011 klo 19:59
[pelaaja.
Onneksi sanoin, että en usko ... :)]
149. Hedvig21.2.2011 klo 08:39
Mitä esittää oikean laidan kuva SYPISTÄ MIELEEN samassa ruudussa.En saa siitä mi¨tään käsitystä. Piilokirjain puuttuu eikä se sano minulle mirtään. Auttaisiko joku vihjaamalla jollain tavalla. Toinen joka takkuaa on ISTUIMELLE, koska en löydä kahta yläharmaan pystyä
150. tuffa Porist21.2.2011 klo 09:31
Hedvig
Ovat eräänlaisia kangassuikaleita. Ensin tulee istuin ja sitten toimenpide.
151. JP21.2.2011 klo 10:11
Hei,

Aattakee! En keksi millään pitkää sanaa alaharmaan keskellä pitkittäin: "Tarkalle". Samoin virtsaava infantiili oikeassa ylänurkassa on hieman mystinen, kun en tunne nurkassa jurottavaa ukkoa.

Yst. terv. JP
152. tuffa Porist21.2.2011 klo 10:47
JP
Tarkkuus liittyy ammuntaan. Mieheen olen vastannut jo 19.2. klo 12:18!
153. Hedvig21.2.2011 klo 11:15
Kiitos tuffa Porist. Nyt on ristikko täynnä.
154. Pupni21.2.2011 klo 15:06
Pääkuvan oikealla puolella on VIRKISTÄVÄ (11). Vain piilokirjain puuttuu, eikä sana kuitenkaan hahmotu - ei sitten millään. Oletan siis, että ne muut kirjaimeni ovat kunnossa. Olen lukenut aiemmat vihjeet ko. kohdasta ja hakenut netistä erinäisiltä sivustoilta jelppiä, mutta tuloksetta.

Miten tuota nyt oikein voisi vihjaista..? Apu otetaan vastaan.
155. Aksu21.2.2011 klo 15:33
Pupni,
huomaat varmaan, että MIESKAIMOJA (5) voi olla myös toisennimisiä.
156. Pupni21.2.2011 klo 16:44
Aksu,

enpä ollut huomannut, joten kiitän hyvästä huomiostasi! Asia selvä.
157. JP21.2.2011 klo 19:16
Arvoisa Tuffa Porista,

Kiitän lämpimästi! Olin toiveikkaasti jatkanut KOR:a tietenkin naisen vaatteella ja sitten tuo ampumisvihje laukaisi koko suman. Paavohan se siellä tuijottelee, aivan kunniapaikalta.

Yst. terv. JP
158. Tsiisus!22.2.2011 klo 16:25
Mikähän pistää kirjoittajan - tällä kertaa - Pähkijänsärkijän munaamaan itsensä täydellisesti tässä säikeessä?
Inttää ja inttää. Hesarin ristikko on yhden ihmisen aikaansaannos ja näin on hyvä.
Onkos nyt hyvä olo Pähkinänsärkijällä?
159. Ripe22.2.2011 klo 19:50
Ihmettelen samaa kuin Tsiisus! Voi tietysti tse ruveta kokeilemaan, miten sutjakasti laadinta onnistuu. Lisäksi P:n ns. "kielitieteelliset" mielipiteet suomen kielen sanastosta ja taivutusmuodoista ovat surkuhupaisaa luettavaa. Suomen sanaston erilaiset muotovariantit ovat kehittyneet satojen, jopa tuhansien vuosien saatossa ja siksi meillä on esim. muodot "tanner" ja tantere". Ei näistä kumpikaan ole juuri ainoita oikeita tai mitenkään turhia. Pitäisikö edesmenneen Eeki Mantereen sukunimi muuttaa muotoon Manner? Onhan meillä esim. monikon genetiivejäkin hyvin monenlaisia ja eri yhteyksissä niillä on oma käyttötapansa (mansikoiden/mansikoitten/mansikkain/mansikkojen). Kielitoimistoa jos tästä rupeaa parjaamaan, räksyttää kyllä täysin väärää puuta. Sillä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Ristikko oli tyypillinen HS-ristikko, jossa oli paljon hyvää ja toisaalta vakiomäärä "aulismeja", joihin on jo totuttu.
160. O22.2.2011 klo 22:48
Tsiisus!
Kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä. :)
161. sirtermar22.2.2011 klo 22:58
..mä pääsin voittajaksi... En olisi uskonut, kun parin edellisen kohdalla luovutin maalisuoralla. Yksi piilokirjain silti vielä hukassa, mutta alitajunta on työtään edelleen.
162. sirtermar23.2.2011 klo 09:57
..mutta alitajunta tekee työtään.. Vihjeet tällä palstalla auttoivat jonkin verran eteenpäin, mutta koko keskustelu sotki enemmän kuin edisti.
163. O23.2.2011 klo 18:58
sirtermar.
Oletko jo saanut sen yhden piilon?
164. sirtermar24.2.2011 klo 09:51
En ole nyt ajatellut sitä piiloa, mutta virkistävää olisi löytää se!
165. Elakelainen24.2.2011 klo 17:23
Vasen alakulma auki. Antakaa vinkkeja.
Minulla ei hesarin ristikko koskaan valmistu alle tunnin. Useimmiten joudun jatkamaan useana paivana, jolloin kokonaisajaksi tullee useampi tunti. Se ei minua haittaa silla tamahan on nimenomaan hyvaa viihdetta ja ajankulua.

K U K K A A K K U A R A K O A A M U S A D E H A R A T
I A T U L O A U L A T A A N A L M A I N E N S A I R A S A
P E R K O A S A S M A L K A V A R A S T O U R K K I J A T U R E E S I
A L A I N T O R I A U K I O T O N T A S A R O K A T A R A T A S T O T
T _ H T I K U V I O T A N T E R E T R A S S I T R I L L A T A T I L I
A I K K A K O N T R A H T I R A T K A I S U T A I K A D E L E E T I O
N A A T T I E K A U P I T M T A R A L K I T E M
K T O V E K A L I O T P A N U R A J A K I V E T O M P P U
H U O V A T T A M M I R A H I A L E A S U T T A J A A L A N I T A N
A N T A A H O L A K A J A V A U R O S I T A A L I T O N S I P U L I
A T T A T A S O P A T I N A T O N S E K T I A D A M S K I I L A T
H A I T A R I A A D A V E A A K N E S E U R A A V A
K M E T A L L I L E V Y T E L K I I R A N S A M A I T A T T I S
A S E E T E E T U A L A L A A T T A U N E K S I A
A T T I O K E J I L I U M T O R U O A H U
L K A N N U A K I N D A R N I S K U R I T
S I T K A S I S K E E T P A L K I N T O L
U D I N O R I A L E E T L A U J O T
N E _ S A V A N N I L U O N T O S K A A L A
A T L M S A T K A T A T U T A U L A T
R T L I K A T K A T U I S K U T T A V A
I _ T _ T O T I A N N O S A I O N I T

a
166. Juho24.2.2011 klo 18:56
Kyllä tuolla vas alakulmassa on vähän oikeaakin, mutta jotakin kummattavaakin. Kuntavaakunassakin haisee jokin. Uunon roolihahmoa en
tuosta runosta löytänyt. Tsemiä!
167. O24.2.2011 klo 19:07
Voisiko Ylläpito poistaa tuon paljastuksen, joka onneksi ei
ollut kokonaan oikein.
168. Eki24.2.2011 klo 19:12
Ei ole tällä hetkellä pikatyökalua siihen. Eikös tuo ole aika harmiton ja hankalalukuinen?
169. O24.2.2011 klo 19:19
Harmiton? Ei ristikon paljastus ole harmiton!
170. Eki24.2.2011 klo 19:28
No hoidetaan kun pystytään.
171. L-a24.2.2011 klo 19:41
Menikin jo niin mukavasti vähän aikaa. Jos pulassa olijan on vaikea antaa periksi, niin voisiko pelin henkeä taas palauttaa vastauksia säännöstelemällä ja viksaamalla?
172. Eki24.2.2011 klo 20:26
Ei onnistu toistaiseksi. Tämä iloiseksi tiedoksi kaikille häiriköille.
173. 25.2.2011 klo 00:14
kutsuko?
174. Elakelainen26.2.2011 klo 17:37
Pahoittelen ristikon paljastusta. Tahaton moka. Teen naita ulkomailla excel-taulukkoon digi-lehdesta. Oli jaanyt copy paalle ja vahingossa kopiotui mukaan viestiin. Anteeksi viela kerran.
175. pekka26.2.2011 klo 22:50
antaa tulla lisää, tälläistä tarvitaan enämpi.
176. Doris27.2.2011 klo 09:33
Pääsin taas nyt vasta ratkomaan. Onpas saitilla nyt pätemisentarpeessa kiehuvia ratkojia! On paradoksaalista ratkoa puolessa tunnissa ja kirjoitella tänne tuntitolkulla..............!

Mulle jäi homma tohon EX-VALTIOON. ITALIA NYT ratkaisun 2. viimeinen kirjain ei stemmaa EX-VALTION kanssa. Siis se vokaali.
177. tuffa Porist27.2.2011 klo 09:46
Doris
Jos sulla on ympyriäinen vokaali, ni pitäis sopia!
178. apua27.2.2011 klo 09:58
Doris,

ongelmasi selviää viimeistään, kun katsot pitkää viestiä edeltä /"elakelainen" 24.2. klo 17:23 - vaikka tuo vaikealukuinen onkin.
179. Doris27.2.2011 klo 12:05
"tuffa Porist",
kiitos,
joo, on ympyrä, mutta kun en muista sellasta EX-VALTIOTA.
Kolmikulmaisella vokaalilla tulis se EX-KAUPUNKI, joka on useasti ollut ristikoissa. Täytyy vielä Googlata, jos löytyis.

"apua",
Elakelainen näyttää paljastaneen rimpsun ratkaisusanoja.
180. O27.2.2011 klo 12:24
Sitä kohtaa ei tosiaankaan osannut edes paljastaja.
Onneksi on muuallakin virheitä.
181. lopettelijatar1.3.2011 klo 14:05
Pitkästä aikaa ensimmäinen Aulis, joka tuli täyteen ilman Kuukkelia. Toki jälkikäteen tarkistin pari kohtaa, mm. BURKINA FASON PAIKKOJA, TAIPALEen ja juustomaisen EX-VALTION. LAUT kuulosti tutulta, mutta vasta Kuukkeli varmisti, että olin sen aiemminkin kuullut. Tämä oli ihan kiva ristikko--tykkään näistä, missä on kumia kuluttavia kinkkisiä harmaita alueita.
182. Pähkinänsärkijä2.3.2011 klo 15:22
"Tsiisus" ja "Ripe", löysin sattumalta huolenilmaisunne siitä, olenko munannut itseni tai kirjoitellut surkuhupaisia. En oikein osaa päättää, kumpi on itsensä täydellistä munaamista tai surkuhupaisaa luettavaa, leikkimielinen tuulettelu ja väittely vai puutteidensa paljastaminen sisälukutaidossa ja luetun ymmärtämisessä.

Kielitiede ei ole minun erikoisalaani, enkä sellaista lie väittänytkään. Ambitioihini ei myöskään kuulu ristikoiden laadinta - kuten ei esimerkiksi elokuva-arvostelijoiden takoituksena ole ohjata leffoja. Olen esittänyt vain tarkoituksella kärjekkäitä käsityksiä kielemme sisäisen logiikan kohtelusta sekä ristikkomme laatijan tämän tästä toistuvista kiistämättömistä virheista (ketään en halua vaatiakaan olemaan täydellinen) keskustelupuheenvuoroina.

Jos "Ripen" mielestä sanaMUOTOMME olvat kehittyneet 'jopa vuosituhansien' aikana, saanen lyödä polviini naurultani. Suomen etuna - juuri johdonmukaisuuden kannalta - on, että sen kielioppi on varsin nuori, ja sen sanamuodot, taivutukset, ilmaisut jne. on voitu sopia ja muokata tavalla, joka tekee kielestä täsmällisen ja ilmaisuvoimaisen. Sitähän suomi edelleen on.

Kieli kehitty - sen tuleekin kehittyä - yhteiskunnan myötä. Meidän pitäisi vain kantaa huolta siitä, että kehitys ei vähennä juuri tuota täsmällisyyttä, ilmaisuvoimaa eikä ilmeikkyyttä.

Aikaisemminkin tässä vitjassa käsillä olleessa asiassa on perusteetta vedelty erisnimiä todistajanaitioon. Annetaan Eeki-vainaan levätä rauhassa ja Tampereen pitää nimensä. Nimet, joilla alunperin on ollut jokin konkreettinen aihe, saattavatkin joskus olla todella vanhoja, eikä niitä useasti edes yritetä taivutella vastaavien yleisnimien tavoin.

"Pähkinänsärkijällä" on hyvä olo, "Tsiisus!": väittely virkistää ja kehittää, kunhan se ei mene henkilökohtaisuuksiin tai käsirysyksi.
183. Joutsenlampi4.3.2011 klo 16:52
Johan on valutusta balettimestarilta. Ovatko tossusi vaaleanpunaiset? Ovatko trikoosi tiukat?
Näkyy jatkavan samaa linjaa enenevässä numerossa.
184. sama4.3.2011 klo 17:06
Lähettäjä: O 24.2.2011 klo 19:07

"Voisiko Ylläpito poistaa tuon paljastuksen, joka onneksi ei
ollut kokonaan oikein"

Olen täällä ruudun toisella puolella paljastanut itseäni jo tunnin, eikä turvonnut oo ole maininnut vieläkään mitään.
Onkohan se pervo?
185. Pähkinänsärkijä4.3.2011 klo 20:12
"Joutsenlampi" ja muut ojat ja allikot, antaudun purevan ivanne ja vastaansanomattomien asia-argumenttienne kukistamana. Sulkeudun epäsuosioonne tossuitta ja trikoitta.
186. Ei Osui5.3.2011 klo 01:48
Osui ja upposi.
187. Ei Osui5.3.2011 klo 01:57
Aikaa kun on kulunut näinkin kauan, niin kysyn: mikä takapakki, eli kuolema pisti sinut vaihtamaan nikkisi?
188. iso S5.3.2011 klo 10:55
Syy on henkilökohtainen enkä halua sitä kaivella. Kaikki ne tietävät kenen on tarpeen tietää. Jos joku haluaa tyydyttää uteliaisuuttaan niin asia on riittävällä tarkkuudella selvitetty tällä sivustolla. Suosittelen säikeiden 1-1000 lukemista; en niinkään tämän asian vuoksi vaan siksi että huomaisi että kaikkea ruutia ei ole keksitty tänä vuonna.
189. pelaaja12.3.2011 klo 19:58
Se yläkerran naiskuvavihje on siis virallisesti aamutakkikarva. Täällä oli silloin kovasti esillä myös aamutakkikaava. Jaa-a. Tavallaan molemmat ovat oikein koska aamutakki on usein pörröinen ja kaava taas ei tarkoita vain kaavaa. Erikoinen ratkaisun/arvaamisenpaikka kumminkin.
190. Aksu12.3.2011 klo 20:56
Totta tosiaan, pelaaja!
En olisi uskonut, että aamutakki olikin valkoista kaninkarvaa!
Itse ajattelin vihjeen niin, että kuva esittää kaavan "kansikuvaa", miltä aamutakki näyttää sitten valmiina.
191. Keno12.3.2011 klo 21:23
Aamutakkikaava on kyllä hyväksytty vaikka sitä ratkaisuvaiheessa tulikin ihmeteltyä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *