KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 2/2011

6033. Punainen Pelikaani 2/2011

paivi15.2.2011 klo 11:38
Sivulla 20 piilosanaruudukot lie väärinpäin, mutta avainsanaruudukot oikeinpäin?
2. Eki15.2.2011 klo 12:00
Näin on päässyt käymään. Tehtävät voi siis mainiosti ratkoa, kun huomaa tämän.
3. Thea15.2.2011 klo 12:29
Hyvä tietää ennenkuin rupeaa ihmettelemään näitä, lehti kun eilen tuli en ole vielä näin pitkälle ehtinyt. Mutta nyt on ihan pakko ihmetellä yhtä asiaa. PuPe on ihan minun lempiristikko enkä pidä itseäni ihan tyhmänä tai aloittelijana, mutta, mutta Arto Hakosen ristikot ei koskaan aukea minulle, en saa sanan sanaa niihin. Ihan kun vierasta kieltä katsoisin. Onko näissä joku ihme sisäpiirin jekku mitä en tajua. Missä mättää ?
4. Eki15.2.2011 klo 12:33
Tällaisessa tapauksessa kannattaa ottaa (jos mahdollista) numero 6/2010 ja katsoa tästä lehdestä ratkaisu siihen ja vertailla vihjeitä ja vastauksia. Tällöin "Arton" tyyli saattaa aueta. Ei siinä mitään ihmeellistä ole, persoonallista kyllä.
5. Thea15.2.2011 klo 12:53
Hyvä idea kai, mutta eihän sitä vanhaa lehteä ole, sehän on palautettu. Täytyy vaan vielä yrittää tutkia, jospa säteilisi.
6. Marco Poloinen15.2.2011 klo 13:00
Nyt on Thealle - ja monelle muullekin - hyvä tilaisuus perehtyä Harto Hakosen "tyyliin", ilman että turhautuu heti kättelyssä epämääräisiin ja asiaan liittymättömiin kuv(avihjeis)iin. Pikaisen silmäyksen perusteella erittäin selkeän ja tasapainoisen näköinen ristikko!
7. Lauri Kultti15.2.2011 klo 16:51
Thea, muistan, kun Toni Pitkälän ristikoita alkoi ensi kertaa tulla eteeni. Tuntui ehkä samalta kuin sinusta nyt Harton ristikoiden kohdalla. Mutta niin vain niihinkin olen sisälle päässyt. Harto on aika uusi tuttavuus. Ottanee aikansa päästä hänen päähänsä. Itse olen kai jo hieman päässytkin. Ja sitten toivottavasti tulee taas joku uusi laatija, jonka ristikoita täytyy aikansa ihmetellä ennen kuin kolahtaa.
8. Eki15.2.2011 klo 16:56
Juu, tällaisia laatijoita on esim. Lauri Kultti, joka vuosikokouksen jatkoilla pani taas pari pulmaansa eteeni. Toinen ratkesi paikan päällä, toinen ei ole täynnä vieläkään. Laurilla on edellytyksiä huippulaatuisten kovisten tekijäksi, mutta ärsyttää vielä minuakin juuri tuo juttu, että ihan ei pääse sisälle tyyliin ja mukana on usein joku juju, joka sitä vielä hidastaa. Mutta Laurihan tekee näitä ainakin toistaiseksi huvikseen ja muita kiduttaakseen? "Oli niin tylsä kokous, että kyhäsin sen aikana tuommoisen..."
9. RA16.2.2011 klo 08:47
Pihlajamäen Mirjan molemmissa ristikoissa on virhe:

- s. 24: Eräästä oikeahkolla olevasta pystysanasta puuttuu vihje tai ehkäpä siitä puuttuukin väritys. Jompikumpi.

- s. 27: Vasemmahkolla, alhaahkolla on väritettynä väärä, viereinen sana.
10. EJlo16.2.2011 klo 11:27
Ensimmäinen lähettäjä paivi epäilee sivun 20 piilosanojen olevan väärinpäin vihjeineen ja niin ne ovatkin. Myös avainsanaruudut ovat vaihtuneet. Sen varmisti että piilosana A:ssa ei ole ruutua numerolle 23.
11. Marco Poloinen16.2.2011 klo 17:08
Ettei menisi pelkäksi virheiden luetteluksi avaan keskustelun s. 28 Tapion ja Riitan tavuristikosta. Ihan vain teoksen laatijoita ja muita ratkojia "lämmittääkseni" totean, että vaikka taaskaan ei oikein mikään ollut sitä miltä ensin näytti, niin joka ruudussa on tavu - häh häh hää!

Tällä kertaa ei ollut edellisen kaltaisia "kuvankäsittelyongelmia", vaikka teemallinen(?) väritys hieman jossain kohdassa hämäsikin. Ensi vilkaisun jälkeen ehdin jo mielessäni hieman sadatella, että "ei s..peri, joko pitää tässäkin ruveta värkkäämään noiden inhoamieni "tämä on tuo ja tuo on tämä" -vihjeiden kanssa!" No, ei nekään tarkemmin katsottuna olleet ihan sitä, miltä hätäisesti vilkaistuna näyttivät.

Hyviä vihje-sanayhdistelmiä en ihan oikeasti voi erikseen luetella, koska samanveroisia on niin paljon. Kyssäri/huutomerkkipuolelle (suluissa) jäi oikean alanurkan = "KIELI", jossa - jos olen oikein tajunnut - on kyllä lainausmerkit kerrankin(!) kohdallaan... ;-)

Laitanpahan vielä pohja-aikanoteerauksenkin; kahdessa sessiossa yhteensä rapiat kolme tuntia. Itse olen siihen ihan tyytyväinen, mutta jos Juha N. ilmoittaa värkänneensä ristikon puoleen tuntiin, niin sitten potkin kaikki hiekkalinnat ja -kakut tuusan nuuskaksi ja menen nurkkaan mököttämään.
12. RA16.2.2011 klo 18:09
Tavuristikosta s. 28:

Oikean alanurkan vihje on
= "KIELI!"

Minusta SEKÄ sitaatit ETTÄ huutomerkki olivat nimenomaan tässä vihjeessä paikallaan, jotta vihje toimisi tarkoitetusti. Täysin harkiten ja huolella ne molemmat laitoin. Toki joku Jaska (nimi muutettu) voi olla sitä mieltä, että ihan turhaa helpotusta...

Ja jotta ei menisi pelkäksi kehuskeluksi:
- laatijanimi on Tapio Lähteenmäki (ei Lahteenmäki)
- vasemman reunan sydämenmuotoisessa piirroksessa on jotakin vihreän kukerrusta, joka varmaankin harhauttaa ihan kamalasti - ei ole minun kynästäni - pitäisi olla kellertävä ja hieman sieltä täältä rusehtava
13. Marco Poloinen16.2.2011 klo 18:26
Sori, olin huolimaton unohtaessani tuon huutomerkin. Kyllähän se "vihreän kukerrus" vie vähän harhapoluille (ja arveluttaa vielä googlesta tarkistellessakin), mutta tässähän sitä tuli helpotettua. Voi tosin olla, että väri harhauttaa eniten juuri niitä, jotka oikeasti tietävät asiasta jotain (minä en tiennyt!).
14. RA16.2.2011 klo 18:41
Aamulla tylysti vain ilmoitin Pihlajamäen Mirjan ristikoista löytämäni virheet (jotka eivät ehkä edes ole Mirjan virheitä, jos sillä nyt merkitystä, kenen).

Jotta ratkontakokemuskin tulisi esille: Olen aina vain enemmän alkanut tykätä Mirjan ristikoista. Alkuunsa ähkin, että "onpa niin yleistä, että en kyllä viitsi alkaa arpomaan". Ja melkein ähkin vieläkin, mutta nyt jo tiedän, että kannattaa alkaa. 'Arpominen' muuttuu ratkonnan jossakin vaiheessa mielekkääksi mahdollisten sanojen hauksi. Todella mukavia ratkottavia. Ensimmäisten joukossa ne aina PuPesta ahmin.
- - -
Thealle kannustusta! Tuon Harto Hakosen kanssa on minulle käymässä samoin kuin Mirjan ristikoille. Iso osa on jäänyt ratkomatta tuskastumisen ja täysin pihalla olon -tunteen siivittämänä. Muutamia olen jo onnistunut omin avuin ratkomaan. Nyt ei tulisi mieleenkään enää luovuttaa.
15. Viljami17.2.2011 klo 11:14
Olipa nautittavaa puurtamista taas kerran tuon viimeisen aukeaman kanssa. Monta mainiota ahaa-elämyksen tuottavaa vihjettä. Helmenä keskellä oleva T-kirjain.
16. mor17.2.2011 klo 11:15
Onkohan Kämäräisen s.6 ristikon alaosassa "tittelivirhe"? Tietysti tuon vihjeenä olevan "tittelin" voi ymmärtää monella tavalla, mutta silti se on minusta vähän hämäävä. Seuraavaksi joku sanoo tietysti, että hämääviä vihjeiden tuleekin olla...
17. Marco Poloinen17.2.2011 klo 11:30
Samaa mietin minäkin, ja tulin siihen tulokseen että on. Mutta haetannoonko tuo mittää... Kokonaisuutena ristikko on "normaalia" Karin laatukamaa.
18. Jaska17.2.2011 klo 12:01
RA:n harjoittama sydämetön pilkkaaminen voi johtaa pahimmillaan siihen, etten enää kajoa koko ristikkoon. Eilen kajosin - puolessa tunnissa kolme epävarmaa sanaa.
19. Pesonen / RA17.2.2011 klo 12:36
S.6 Kämäräisen OPPIARVO-vihje (7):

(7) = 7sen korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö; myös 7an tutkijasta tai opiskelijasta
20. mor17.2.2011 klo 12:48
En tiedä oliko RA:n 12.36 vastaus aiempaan ihmettelyyni. Oli miten oli, niin OPPIARVO-vihjettä en itse tarkoittanut vaan erästä toista alakerran "titteliä".
21. RA17.2.2011 klo 13:08
(Oli tarkoitus olla vastaus, mutta - siis - väärään asiaan)

Tuosta tarkoittamastasi alakerran "tittelistä" olen samaa mieltä kanssasi. Eihän sitä yleensä noin ilmaista, vaikka toisaalta ja tietyllä tavalla totta onkin.
22. Marco Poloinen17.2.2011 klo 13:51
Ei ihan putkeen mennyt meikäläisenkään (11.30) kommentti; olin menossa jo sivulla 10!

Sivulta 6 en löytänyt ihmeemmin muuta polemisoitavaa kuin EI USKO -vihjeen. Jos ratkaisusana asetetaan alkuperäiseen viitekehykseen, niin omasta mielestään hänhän se vasta uskookin. Toisten (yhtä) pöljien mielestä vain väärin.
23. mor17.2.2011 klo 14:02
Ehkä olen samanlainen kuin se, jonka alta tarkoittamani vihje löytyy, mutta mielestäni tuon vihjeen ensimmäinen kirjain pitäisi olla joku muu, kuin mitä se nyt on. Mutta kuten sanottu, asian voi ymmärtää monella tavalla.
24. Marco Poloinen17.2.2011 klo 14:31
Olet muuten oikeassa. Tarkka "kakara"! Enpä hoksannut ajatella koko asetelmaa.
25. Viljami17.2.2011 klo 17:31
RA mainitsikin jo tuossa aiemmin parista virheestä Pihlajamäen ristikoissa. Vielä jäi kuitenkin askarruttamaan eräs asia koskien hänen s. 27 ristikkoaan. Vasemmassa reunassa, aivan laidasta lähtevä väritetty ratkaisusana. En saa siitä minkäänlaista mielleyhtymää pääkuvaan. Sen sijaan ilman väritystä saan siihen kelpo sanan koskien laitaa.
26. Emppu17.2.2011 klo 21:41
Kauhistuksen kanahäkki mitä kokopäiväratkojia täällä vilisee: miä olen vielä 1/2011 PP:n kimpussa, kylläkin viimeinen (Mirjan!) sivu nyt jo työn alla, ja aikaa eräpäivään on vieläkin viikko (kiitos 2 viikon joululoman). PP 2/2011 on tullut ja samettipussissa säilössä. Älkää hyvän tähen vaan tihentäkö PP:n ilmestymistä, tehkää vaikka VäliPP niille, joilla ei muuta tekemistä ole, kuin ratkoa ristikoita, tai joille se todellakin on NIIN helppo pakkaus. PP on best myös meille jotka tarvitsevat sen 2 kk työn, muiden harrastusten ja velvollisuuksien, sekä myöskin ihanan pitkitetyn nautinnon vuoksi! On mukavaa, että PP:ssa on eri luonteisia laatijoita, se rikastuttaa mahtavasti kokoelmaa. Kaikki hallitsevat myös omalla tavallaan nokkeluuden ylistyksen, kirjaviisaudella ei tee juuri mitään, tiedon puolelta normaali nykyihmisen yleissivistys riittää. Mahtavaa. Terveisiä ja pitkää ikää PP:lle ja meille kaikille!
27. Kata18.2.2011 klo 08:11
Emppu,älä herpaannu, meitä on moneen lähtöön ja erilaisissa elämäntilanteissa. On virkistävää lukea kommentteja ja ajatuksia, jotka usein natsaavat yks`yhteen omien kanssa. Joskus on aikaa istua pitkään lehden kanssa heti sen tultua, joskus on arvotettava asioita toisin.
28. Viljami18.2.2011 klo 11:40
On se niin väärin, että sinut on huomioitu viimeisen aukeaman ristikossa, mutta minua ei! Minä sentään velvollisuuden tuntoisena kunnon kansalaisena pähkäilen vuorokaudet ympäri näiden viheliäisten ristikoiden kanssa työllistäen siten satoja laatijoita.
29. Kaarina18.2.2011 klo 11:46
Eki!

Miten hyvässä tallessa teillä pysyvät nuo pankkitilinumerot?
Joka tuutissa varoitetaan antamasta tilinumeroa MIHINKÄÄN.
30. Viljami18.2.2011 klo 11:48
Oli Empulle tarkoitettu viesti.
31. Eki18.2.2011 klo 11:50
Omasta puolestani voin sanoa, että kuoremme menevät luotettavalle postimerkkikerholle, joka on luvannut polttaa jäännökset. Pelikaani-vastaukset käsitellään kuitenkin Oulussa. Useimmissa paikoissa kaikki hävitetään huolellisesti.
32. Jaska18.2.2011 klo 13:40
Ei se tavuristikko loppujen lopuksi ollut lähelläkään pahista, respiittiä jäi puolisen tuntia. Pienoisen pettymyksen RA:n tämänkertainen hempeily kieltämättä aiheutti. Esim. = "KIELI!" on vanha vitsi, jota RA = -merkillä yritti turhaan vaikeuttaa.

Hyvä knoppihan se toki on, niin kuin lähes kaikki muutkin sen sortin vihjeet. Paras harhautus TÄMÄ EI TÄMÄ nuolineen. Vain 1 ½ jää välttävään kategoriaan. Pääkuvalausekin ihmetyttänee monia. Minusta se on kuitenkin ihan täysipäinen, ymmärtääkseni ymmärrän sen täysin.

Torjuen jyrkästi mahdolliset epäilyt, että minun ja RA:n lämpimät suhteet vaikuttaisivat asiaan, myönnän tälle eräälle sellaiselle urakastaan kiitettävän arvosanan.
33. Jaska18.2.2011 klo 18:28
Taitaa Lähteenmäki-Asikainen viedä nimiinsä ylivoimaisesti tämän numeron vaikeuskilvan. Pieksi Pitkälän kevyesti tunnilla tämän pitkähköä pureksintaa vaatineista uutuuskierouksista huolimatta. Loppuaukeman aika pitää tietysti jakaa kahdella, tuskin pärjää TL/RA:lle, ja Hakosen mahd. ongelmat eivät ainakaan ole tällä kertaa ulkoasusta kiinni.

Onnittelut voittajavaleikukaksikolle jo etukäteen!
34. RA18.2.2011 klo 20:26
[Mitä tarkoittaa "valeiku"?]
35. iso S18.2.2011 klo 20:34
[Teeskentelee olevansa iku mutta ei ole?
Käymään vaan tänne tullaan eikä iku ollenkaan...]
36. Pena18.2.2011 klo 21:00
Arto Akonen laatinna emmetin yvän ristikon! Nyt on selkeyttä ja suunta oikea! d=)
37. Jaska18.2.2011 klo 21:28
[Olin jatkamassa liian valaisevasti papukaijalle, joten piti korjata lennossa.]
38. Marco Poloinen18.2.2011 klo 22:24
Ensisilmäysarvioni Harton ristikosta piti kutinsa ratkoessakin, joten voin mielihyvin yhtyä Penan lausuntoon. Nyt sai keskittyä olennaiseen, eikä energia mennyt ristiriitaisten ajatusten eliminoimiseen. Entinen "tatsi" on silti läsnä, joten halukkaiden "sisäänpääsemistä" haikailevien kannattaa ottaa onkeensa.

Pätkääkään väheksymättä tai siirtämättä jo vakiintunutta tykkäämistäni lehden muiden tekijöiden ristikoista, tuon julki kerta kerralta lisääntyvän auvoni Hannu Salokankaan teoksista. Niiden vihjeytyksissä on useimmiten jotain, joka natsaa meikäläisen reseptoreihin. En ensinkään vastusta monipuolista (asiassa pysyvää) kuvamaailmaa tai muuten koreata ulkokuorta, mutta silloin kun karunoloisen ristikon sisukset on sopivat, kuvat syntyvät mielessä itsestään. - Ehkäpä täyskolmosenakin joskus...

Erikseen hieman ihmettelen s. 25 ristikossa yhtä ratkaisusanamonikkoa. Ajatuskehitelmässäni sen täytynee viitata edelläoleviin, mutta en ole varma. Niin, ja yksi käytännön toivomus minulla (tämänkin ristikon pohjalta) laatijalle olisi; jos noita M- ja H-kirjaimia olisi mahdollista modifioida hieman selvemmin toisistaan eroavaksi! Paikka paikoin "katotuttaa kahesti".

Muiden laatijoiden/ristikoiden osalta jatkuu, kunhan ratkoja välillä huilailee...
39. Jaska18.2.2011 klo 23:56
Marco Poloinen jätti mainitsematta hakiksen väärän rankkauksen. Näinhän täytyy hänenkin mielestään olla, koska oman IS-asteikkoni viisari ylitti vain vartilla keskisrajan. Muutenhan tämä on HH:n paras ristikko tähän saakka meidän vanhoillisten jäärien mittapuulla.

TL/RA jää siis vaille vastusta, ellei Vuokila jostain käsitettävästä syystä onnistu oikosuluttamaan (su). IS-kovis huomenna etusijalla.
40. Marco Poloinen19.2.2011 klo 00:24
Valitettavasti sekosin HH:n ristikon ajankulussa kaikenlaisten keskeytysten ja hyppäämisten takia, mutta huomattavasti "kolmostavista" vähemmän joka tapauksessa meni aikaa. Laatulausunnossa komppaan Jaskaa.

Nämä rankkausten kutinsapitämisethän on moneen kertaan ja monella kommentilla todettu monista asioista riippuvaisiksi. Jos näistä tähänastisista (loppuaukeamatta) kolmosista jonkun arvioisin olevan reilusti alakanttiin, niin mulla se olisi s. 27 Mirja Pihlajamäen ristikko. Aikaa meni ihan rauhallisella tahdilla normaalin kaksitähtisen verran. Joko tähtiä on yksi liikaa tai sitten olen alkanut (vihdoin) päästä sinuiksi...
41. Jaska20.2.2011 klo 18:37
Vuokilan aukeama ratkesi sitten yhdessä istunnossa. Tosin välillä oli seisoskelua, järjen ja jaloilla. Tietopuolisehko, vaati vähän googlaamistakin. Aktiivimuisti pätkii aina vaan pahemmin, löytyivät ko. persoonat sentään kaikki passiivista.

Ratkonta-aika googlailuineen vajaat neljä tuntia, joka kahdella jaettuna vastaa IS-kovisasteikon 2½-tasoa. Tämän numeron täyskolmosiksi merkittyjen (ilman MP:tä) kunniataulukko on siten:

1. TL/RA 4½ tuntia, murskaavaa ylivoimaa
2. TP 3½ tuntia, hyvä haastaja ei voinut mitään paremmalleen
3. EV 4- tuntia, päästelee puolikaasulla kuten IS-koviksissakin
4. HH 1+ tuntia, eksynyt väärään sarjaan

Vertaile omiisi ja kauhistu/ylpisty.
42. Viljami22.2.2011 klo 06:55
Yleensä nämä koviksetkin lopulta taittuvat, kun jaksaa tarpeeksi kauan pähkäillä. Ainoa poikkeus on tämä ikuisessa uhmaiässä oleva parivaljakko Lähteenmäki-Asikainen, jonka pitää aina kiukutella niin kauan vastaan, että saa minusta lopulta työvoiton. Nytkin näyttää pahasti siltä, että jää kesken. Sinänsä harmin paikka, koska se on mielestäni yleensä aina eniten oivallusta vaativa ristikko ja niistä erityisesti pidän.
43. Mummeli23.2.2011 klo 09:23
Minua jäi harmittamaan,kun en saanut valmiiksi edellistä lehteä kokonaan.TL/RA jäi paria sanaa vajaaksi.Nyt päätinkin aloittaa heti ensimmäiseksi heidän tavuristikosta,jotta jäisi aikaa saada valmiiksi.Hakosen ristikoihin olen jo päässyt sisälle ,olen siitä ylpeä.Olen Empun kanssa samaa mieltä ,älkää missään tapauksessa lyhentäkö ratkomisaikaa. Tämä on hyvä näin.PP kaikenkaikkiaan hyvä lehti.Kiitos laatijoille.
44. Kata23.2.2011 klo 10:49
Joo,ylivoimaisesti paras lehti, vaikka muutaman sanan puuttuminen ottaa aivoon.
45. Pena24.2.2011 klo 18:24
Taas oli Toni laatinut (s.29) mainion, hou- ja koukuttavan ristikon! Muutama sana illalla "ohimennen" muiden puuhien ohessa. Sitten se rupesikin (ki)innostamaan eikä uni tullut ennenkuin ristikko tuli täyteen. Yökahteen siinä meni, mutta onneksi oli vapaata. Ristikkoelämän suolaa! d=)
46. anni27.2.2011 klo 15:06
Ostin tänään elämäni ensimmäisen Punaisen Pelikaanin eli 2/2011, koska tykkään piilosanoista ja kaupassa selatessani näin tässä niitä monta. Ihmettelin kovasti sivun 20 Piilosanaruudukoita, että mikähän tässä on juju, mutta onneksi on tämä Sanaristikot.fi, josta löysin selityksen. Eipä näin uutena tullut mieleenkään, että näillä taitavilla laatijoilla olisi sattunut "vahinko".
47. Tuomas L.27.2.2011 klo 15:49
Seppo I. Lahden sivun 13 tavuristikossa pääkuvasta alaspäin lähtevän lauseen ensimmäisen sanan piilotavuksi lienee kaksi hyväksyttävää vaihtoehtoa.
48. Eki27.2.2011 klo 16:02
Kyllä.
49. el3.3.2011 klo 12:54
Yksi asia ärsyttää joskus ristikoissa:
Ratkaisusana löytyy vihjesanan sisältä, mutta niillä ei ole mitään loogista yhteyttä keskenään, esim s 26 Hakosella:
Vihje: VAALIASETELMAA ja ratkaisu ALIAS.
50. Marco Poloinen3.3.2011 klo 13:22
Näkökulmajuttu. ALIAS on varmaan epämääräisesti muotoiltavissa osaksi VAALIASETELMAA, mutta se on sen sijaan erittäin selvästi havaittavissa oleva osa VAALIASETELMAA-sanaa.
51. ,-viilari3.3.2011 klo 13:28
Edellisen viestittäjän kuvaama vihjetyyppi ei minua äsytä, logiikka on ihan jees. Ratkaisusana on todella osa vihjettä, niinkuin luvataankin.
Sensijaan minua ottavat päähän sananpätkimiset, joissa ei ole kytköstä ratkaisusanan ja vihjeen välillä, esim N....N .

Vihje, jossa ratkaisusanan kirjaimet muodostavat loogisen yhteyden ovat piristäviä, esin Tonin ...T..NIALAINEN -BRIAN
Tämän vihjetyypin taitureita ovat esim Pitkälä ja Viitamäki, kertaakaan ei ole tökännyt!
52. Matti3.3.2011 klo 13:54
Tässä yhteyderrssä on taas pakko tuoda esiin Pallosen
PE..... > STASI
53. ,-viilari3.3.2011 klo 20:33
Päätösaukeama täynnä. Oikeinko? En takaa mitään.
En oikein ymmärtänyt vihjettä ÄSSÄVIKAISELLE PÄÄHINE .
Minun logiikkani mukaan se menisi näin:
ÄRRÄVIKAISEN LEMMIKKI - LOTTA
Puhevikahan haittaa joidenkin äänteiden lausumista, mutta ei niiden ymmärtämistä !
Lienenkö pihalla?
54. Jukkis3.3.2011 klo 21:16
Pitää vaan aivojen toiminta naksauttaa oikeaan asentoon, niin oivaltaa, että ei tuossa mitään vikaa ole.
55. Marco Poloinen3.3.2011 klo 23:58
Tuli näemmä taas vaihteeksi harrastettua ylilyömistä tuossa aiemmin. Olin olevinani edellisen PuPen säikeellä ja vastailin spontaanisti selväkieliseen viestiin samalla mitalla. Sorinaa...
56. O4.3.2011 klo 00:03
,-viilari.
Mitähä siellä ässän päällä voisi olla.!
57. ,-viilari4.3.2011 klo 08:52
Aivoni eivät kytkeydy vieläkään oikein !
ÄSSÄVIKAISELLE.. joku siis lausuu jotain tai luovuttaa jne
puhevikaiselle jotain. Tahi jokin on jotakin tämän mielestä. Mutta puhehäiriöisten kuullunymmärtämisessähän ei ole mitään vikaa.
Ärrävikainen tajuaa hyvin ROTAN ja LOTAN eron, vaikka lausuukin ne ehkä samalla tavalla.
Kenties hahmotan asian laatijan tavoin jonakin päivänä.
Ihmisen aivojen toiminta on mielenkiintoista!
58. pirjo4.3.2011 klo 09:34
Viimeistä sivua vaille "valmis", enkä tiedä teenkö käärmettä ja sokkokryptoa ollenkaan - eivät kuulu suosikkeihini. Mutta ehkä joskus, kun ei muuta ole saatavilla.

Suosikkeihini kuului sen sijaan tuo "kuutamoristikko". Siinä onkin yksi epävarmaksi jäänyt sanahirviö alimpana oikealla. Keskiosa ristikosta selvisi sana päivässä -tahtia, ja jokainen oivallus pelasti koko päivän!

Monta muutakin hyvää oli Pelikaanissa tälläkin kertaa. Makuasioitahan nämä ristikkotykkäämiset ovat, eikä huonona pitämäni välttämättä ole huono vaan toinen on heikompi toista, niinhän se menee? ;-)
59. Kata4.3.2011 klo 09:55
Olipa paljon plussaa tässä Pupessa, yksi suurimmista selkeä Hakonen,KIITOS!- Kryptokin aukesi--vähän ennen kuin lehti kului puhki!
60. mor4.3.2011 klo 10:44
Nyt täytyy kompata Kataa tuossa hakosasiassa. Olen jossain toisessa säikeessä moittinut Hakosen ristikoita epäselvyydestä, mutta tämänkertainen oli kertakaikkisen selkeä. Kiitos siitä!
61. Jaska4.3.2011 klo 10:53
En ihmettele ,-viilarin ihmettelyä. Genetiivi, essiivi ja adessiivi olisivat helpommin hahmotettavia kuin allatiivi. Toisaalta tämä on kovis, jossa enemmän tai vähemmän sumeat vihjeet ovat hyväksyttäviä. Varsinaiset virheet asia erikseen.
62. Marco Poloinen4.3.2011 klo 13:05
Aika usein logiikka hieman sumenee siinä vaiheessa kun paikallissijoja käytetään osana ihmisten asennoitumis- ja tekemisilmauksia (yms.). Jos jokin on jotain jonkun mielestä, se on elatiivi, mutta kun se sama asia merkitsee jotain jollekulle se on adessiivi. Tässä tapauksessa eivät ole yhteneväiset, mutta usein ovat.

Tätä ÄSSÄVIKAISELLE PÄÄHINE -vihjettä on jo ronkittu sen verran, että se on käsittääkseni menettänyt neitseellisyytensä. Sen vuoksi ei tapahtune suurta lisävahinkoa jos kerron, että itse selvittelin sumeutta rustaamalla yhtälön, jossa nykyvihje = subjekti genetiivissä + (lisä)verbi 3. infinitiivin essiivissä + objekti. Ristikkotarkkuudella vastaavuus on mulle riittävä, oikeasti kieltä osaavat saavat tahtoessaan olla eri mieltä.
63. mummeli6.3.2011 klo 17:48
Huh huh Marcon sepustusta ,minä en ymmärtänyt yhtikäs mitään. Palaan vielä pupe 1/2011 TL/RA TAVURISTIKKOON,voiko joku jo kertoa mitä se kummallinen pitsin näköinen kuva tarkoitti sekä pallo viiva pallo pallo pallo. Kertokaa minulle.
Tämä uusi TL/RA TAVURISTIKKO tuntuu yhtä hankalalta,mutta onneksi on vielä paljon aika.
64. Tuomas L.6.3.2011 klo 19:37
(Keskustelu edellisestä numerosta siirretty oikeaan ketjuun)
65. Marco Poloinen6.3.2011 klo 20:03
Tuosta mummelin kommentista totean, etten sitä "sepustusta" tässä vaiheessa täysin selväkieliseksi tarkoittanutkaan. Palataan palautusajan jälkeen asiaan...
66. Viljami8.3.2011 klo 06:40
Ihmetyttää tuo Pitkälän ristikossa sivulla 12 oleva vihje "KIELTO"(alaoikealla). Saan siihen monikon imperatiivin ilman homonyymia. Mahtaako olla hyvän laadintaperiaatteen mukaista? Ainakaan minä en muista törmänneeni aikaisemmin vastaavaan verbimuotoon ristikoissa.
67. Viljami8.3.2011 klo 10:07
No voihan sukka! Olisi pitänyt kuuklata ensin ja vasta sitten ihmetellä. Löytyihän sille homonyymi.
68. mummeli9.3.2011 klo 15:36
Kiitos Tuomas L .En kyllä millään ymmärrä ,että kuva esittää tupakkaa.Täytynee yrittää sisäistää. On tuo Toni Pitkäläkin saanut taas aika hankalan ristikon aikaiseksi tässä uudessa Pupessa. Hierotaan aivonystyröitä.
69. M-A17.3.2011 klo 09:26
PuPen nrossa 2/2011 on ratkaisut nroon 6/2010. Sen mukaan Pitkälän aukeamassa s.31 oikeassa yläkulmassa pystysuoraan vastaus on YKTIT. Vihjeenä oli VOI(TEE)SSA ja itse laitoin siihen YRTIT. Voisiko joku kertoa, mikä tuo YKTI on?
70. Eki17.3.2011 klo 09:28
Lyöntivikhe.
71. vaari18.3.2011 klo 09:23
onko vuokilan ristikossa sivulla 23 virhe? -voide ??
72. Tuomas L.18.3.2011 klo 11:14
Ei ainakaan tuossa vihjeessä ja ratkaisusanassa ole mitään virhettä.
73. vaari18.3.2011 klo 20:16
Kyllä ymmärrän vihjeen ja ratkaisusanan,mutta sopiiko ratkaisusan toinen kirjain sanaan,jonka vihjeenä on linnut?
74. Marco Poloinen18.3.2011 klo 20:45
vaari,
alku- ja loppukirjaimet näkyvät vähän heikosti rastien alta. Vihje ei ole "linnut".
75. vaari19.3.2011 klo 08:21
Tolkuttomasti kiitoksia Marcolle! Vaarin silmät haristaa ja vaari on tyhmä! Ajattelin näin: linnut lentää -- lentää - (l + t) = enää ! ! !
76. Kasperi29.3.2011 klo 15:00
Salokankaan (s.25) ristikossa ei liene mitään omituista alhaalla keskellä, kun ei täällä ole kukaan ihmetellyt?
Jos laitan todennäköisimmän vaihtoehdon "Bushin hallituksessa" kohdalle, niin sijamuoto ei enää pidä paikkaansa...
77. Marco Poloinen29.3.2011 klo 15:31
Kasperi,
en tiedä miten olet tuohon johtopäätökseen tullut, mutta ei ko. kohdassa kyllä ole mitään virhettä. Olisko lähisanoissa jotain pielessä.
78. Mummeli20.4.2011 klo 08:18
Numerossa 1/2011 sivulla 31 ,vihje "sutin sisällä kuritus".Vastaukseksi on tullut atik ??? Mummeli ei ymmärrä.Voisitteko selittää.?
79. RA20.4.2011 klo 08:40
Kuritus ~ satikuti:
SatikUTI
sATIKuti
80. Mummeli20.4.2011 klo 08:58
Kiitos.Enpätullut ajateelleeksi noin.
81. Jukkis1.5.2011 klo 09:59
Epäselväksi jäänyttä.

S. 25 (Salokangas) on vasemmalla alhaalla tyhjä vihjeruutu.Minä sain siitä AINOAT. Mikähän logiikka tuossa lienee takana?

S 28 (Lähteenmäki/Asikainen) on alhaalla keskellä vihje
1 1/2
josta tuli kai TAHO. Kui?

S. 30 (Vuokila/Manninen) vasemmassa reunassa keskellä vihje
INGRID MARIELLA
josta tuli kai KOTA. Kui?
82. Ahti1.5.2011 klo 10:31
Jukkis. Ostin kyseisen lehden lomalle ja en ole vielä kaikkea ratkonut, mutta Ingrid Marie on omenalajike, joten ratkaisu käynee järkeen.
83. Tuomas L.1.5.2011 klo 11:09
Taho ja puoli voidaan kai ajatella synonyymeiksi, eli taho on yksi puoli?
84. RA1.5.2011 klo 13:47
S. 25 (Salokangas): tyhjä ruutu => AINOAT siinä minullakin on. En ole keksinyt muuta selitystä kuin että siitä puuttuu vihje.

Eihän siihen oikein muu piilokirjainkaan istu enkä osannut risteäviä sanoja muiksi muuttaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *