KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 12.-13. 2011

6030. IS-viikonvaihde 12.-13. 2011

Jaska12.2.2011 klo 23:40
Pani aika pahan Skyttä tällä kertaa. Etten sanoisi liian pahan, vaikka ajan puolesta ei paiksen puolelle mennytkään. Nimittäin jos olen täyttänut laatijan tarkoittamin sanoin, on laatijalla ratkontaa ratkaisevasti hidastava virhe. Näin väitän kirkkain silmin. En siis ole juovuksissa.

90 prossaa ristikosta täyttyi reilusti keskisajassa, mutta muutamaan vasemmistosanaan homma sitten tyssäsi täysin. Pari tuntia vierähti hakatessa päätä seinään, mutta hyvin kesti, puuta kun on. Turku muuten valittiin puupääkaupungiksi, mutta ihan toisessa merkityksessä. Ei siis siinä toisessa. Nimittäin tämän ristikon vaikein sana saattoi olla helpompi tuon suunnan immeisille. Minulle se lopulta välähti toisen virallisen kautta.

Ni niin, se oli siis vihje, jonka poikkeuksellisesti annoin em. virheen riivaamana. Toreettisena mahdollisuutena on kuitenkin otettava huomioon, että jossain päin jotkut tosiaan käyttävät laatijan muotoa. Siispä en uskalla antaa ristikosta arvosanaa ennen kuin asia aikanaan selvitetään pohjan mustimpia mujuja myöten. Itse olisin laatijan asemassa vaihtanut kirjainta, vaikka yhden tutun knopin olisinkin menettänyt.

Jonkin verran tätä skandaalia pehmentää kulturelli pääkuvaidea. Kunnioitukseni. Minä en jaksanut.
2. Mie12.2.2011 klo 23:46
Mulle taitaa olla liian vaikea... toivottavasti taas pian saadaan Pallosen tai Vuokilan kolme miinus tai kakspuolikas.
3. Jaska12.2.2011 klo 23:49
Kirkkain silmin, mutta ilmeisesti affektin hämärtämin tajunnoin annoin alitse ampuvaa tietoa ratkonta-ajastani. Ei reilusti keskis-, vaan 2½-ajassa täyttyi 90 prossaa ristikosta.
4. Jaska12.2.2011 klo 23:54
Lisäksi paoittlen kirjoitusvirheitäni.
5. Marco Poloinen13.2.2011 klo 00:15
Joopa. Niin oli lystiä kuin ajelu ennenvanhaan (alkuperäisellä) Datsun Bluebirdillä kaljupintamiseliineillä ensilumipolanteella. Laidasta laitaan, hilipati pippaa - kunnes pasahti päin vasemman alanurkan kalliota. Erinäisiä tunteja vaatineen osien keräilyn ja (itsetunnon) korjausoperaation jälkeen nilkutin vaivoin maaliin.

Pahin into haipui lopputaipaleelle, eikä ihan kaikkia sanojakaan jaksa ihastella. Kirjaa en ole yrittänytkään lukea, tiedä sitten olisiko siitä loppujen lopuksi ollut paljonkaan apua. Parin (jäljestäpäin ajatellen) selvän knopin hoksaamisella olisi ajankulu todennäköisesti pysynyt kovisalueella. Nyt meni omasta rajasta reilusti yli, ja vissiin Jaskankin taulukkoarvosta hitusen.

Eipä tuosta monta päivää ole, kun tämmöistä haikailin. Nytpähän sitten sain - siipeenikin. ;-)
6. Viljami13.2.2011 klo 03:56
Vasen laita ja alakulma tökkii pahasti.( Kymmenkunta sanaa uupuu). Muuten ristikko avautui yllättävän nopeasti kolmoseksi.

Nokkelia vihjeitä taas kerran, kuten ILMAN HAPPEA ja "KAUKAINEN SAARENI"
7. 13.2.2011 klo 06:57
Joko PP on kirjoitellut päivän pahat?
Aamun virkku kun on.
8. [PP]13.2.2011 klo 08:56
[Huomenta sullekin! Olipa kiva kuulla, että vieläkin jaksat mua ajatella. Joo, ilmoja on pidellyt täälläkin, pakkasta tänä aamuna -20 astetta. Sama varmaan sinunkin kujallasi, kun ollaan melkein naapureita, varsinkin, jos Lapista päin katsoo. Kuinkas sinä muuten olet voinut? Vieläkö maha vaivaa? Ootko käyny hiihtämässä? Minä en vielä tänä talvena päässyt, mutta toiveissa on. Kävinpä muuten tässä yks kaunis päivä poikani kanssa pihallasi katsomassa, miten sinä elelet. Hän on erikoisen kiinnostunut ystävistäni. Sellainen suojeleva tyyppi. Tutkii aina taustat ja niin pois päin. Ihan mukavan näköistä seutukuntaa ja samanlaista punatiiltä talokin kuin meillä. Voihan paksusti ja elä ihmisiksi! Anteeksi, jos olen joskus sinua loukannut. Unohdetaan ne vanhat erimielisyydet. Hymyillään, kun taas tavataan.:-) Terkkuja Jaskalta.

PP]
9. HM13.2.2011 klo 11:43
Kymmenkunta lupaavaa oivallusta, ja sitten ei niin yhtään mitään! Kolmipalloinen on kolmipalloinen.
10. Juha N13.2.2011 klo 13:19
Lähettäjä: Marco Poloinen 13.2.2011 klo 00.15: "Eipä tuosta monta päivää ole, kun tämmöistä haikailin. Nytpähän sitten sain - siipeenikin. ;-)"

Komppaan Marco Poloista täysillä. Tai en sittenkään aivan. Jättäisin tuon ilkikurisen hymiön pois ja laittaisin sen tilalle tällaisen :´(

Tämä on egokatastrofi. En näet saa vasenta alanurkkaa ratkaistua. Vai pitäisikö ehkä laajentaa ratkaisemattomuus koskemaan koko vasenta laitaa...?

Onhan minulla pääkuvan alapuolinen aukio toki jollain lailla selvitettynä. Mutta viiteen ensimmäiseen sinipohjaiseen ruutuun olen nyt saanut kirjaimet, joista ei lähde muodostumaan mitään järkevää yhdeksänkirjaimista sanaa alemman pääkuvalauseen ensimmäiseksi sanaksi. Eli ratkaisuni on väärin, ellei tuo yhdeksänkirjaiminen ole jokin minulle tuntematon (kielilainapohjainen?) murreilmaisu.

Aiemmatkin kommentoijat ovat maininneet vasemman reunan ja alanurkan vaikeudesta. Yllättävästi tällä ratkonnan kannalta kriittisimmällä alueella ei silti ole avainsanan hakemiseen tarkoitettuja numeroituja ruutuja, lukuunottamatta yhtä pääkuvan alla olevaa, jonka olen mielestni ratkaissut.

Numeroidut ruudut 1-9 siis pystyy ratkaisemaan, vaikka iso lohko ristikkoa jäisi auki, mukaan lukien alemman pääkuvalauseen kaksi ensimmäistä sanaa. Voisin siis osallistua palkinnon arvontaan, vaikka IS-kovisten historiassa en ole vielä koskaan epäonnistunut näin pahasti.

Alemman pääkuvalauseen kahden ensimmäisen sanan lisäksi minulta puuttuu kymmenkunta sanaa. Katsotaanpa lähemmin, mitä olen mielestäni ratkaissut ja mitä en.

Lähestyttäessä vasenta alakulmaa oikealta pidän varmoina seuraavia pystysanoja: EX-KOTKA (muistan hänet sen ajan uutisista), REILIJO (niin hyvä kikkavihje ja sille niin hyvä ratkaisusana, että tämän on pakko olla oikein), PURKIN PÄÄ (hyvä vihje sille sanalle, jonka olen löytänyt, eikä muita vihjettä vastaavia ratkaisusanoja ole). Vaakasanoista aivan varmoja ovat ETUNIMENSÄ JOS 3. E ynnä ILMAN HAPPEA, kuten todennäköisesti myös VUOTEILLEKIN (ilmaisu löytyy Nykäsestä, eikä muita vihjettä vastaavia ratkaisusanoja ole). Sen sijaa hieman epävarmempi olen vihjeen PITKÄKYNTISIÄ suhteen (joskin ratkaisusanalleni löytyy täysin vihjettä vastaava luonnehdinta Wikipedian artikkelista). VILJELTY saa pakon sanelemana tietyn ratkaisusanan (se on hieman keinotekoinen, mutta muuta en keksi). Täten pystyvihje PINTAAN ei voi saada avoimeksi jääneesen sinipohjaiseen ruutuun kuin yhden tietyn kirjaimen, jotta muodostuisi vihjettä joten kuten vastaava nelikirjaiminen sana.

Näin minulla on alemman pääkuvalauseen keskimmäisen sanan kahdeksasta kirjaimesta neljä viimeistä "ratkaistuna". Laitoin tuohon lainausmerkit siksi, ettei kirjanyhdistelmä saa päähäni mitään sanaa, josta tulisi luonteva osa lausetta, kun se yhdistetään tiedossa olevaan kolmanteen sanaan ja kokonaisuutta tarkastellaan pääkuvan antaman informaation valossa. Eli en voi sittenkään pitää tähänastista ratkaisuani varmana.

(jatkuu...)
11. Juha N13.2.2011 klo 13:20
(...jatkoa)

En ole koskaan aiemmin turvautunut ratkonnassa Ristikkorenkiin, mutta nyt jouduin niin tekemään. Syötin siihen edellä mainitun sananlopun - oletetussa seitsenkirjaimisessa perusmuodossaan. Lauseen jatkamiseen liittyvä umpikuja ei silti tälläkään keinolla auennut.

Katsotaan sitten pääkuvan alapuolista aukiota. ONKO SE LAPSILLA? ja SUO ANTILLA ovat pläkkiselviä (molemmat ovat aiemminkin tavattuja knoppeja, vaikka eivät välttämättä identtisin sananvalinnoin). AIKANAAN --T--STA ei ole yhtä varma, mutta johtaa mieleeni järkevän ratkaisun vain tietyillä neljällä kirjaimella (jolloin vihje on saamalleni ratkaisusanalle jopa erinomaisen hyvä, etenkin määreensä AIKANAAN ansiosta). KAUAN SITTEN on näin vaikealla alueella olevaksi vihjeeksi harmittavan väljä, mutta kun risteävät sanat ovat antaneet puolet kirjaimista, ratkaisuksi ei käy kuin yksi sana. Samoin yläreunan sohvalla istuva mies ei voi saada ratkaisukseen kuin yhden sanan, vaikka pelkän vihjekuvan perusteella emme voi tietää sen totuudenmukaisuutta. Jalokivikuvasta lähtevästä viisikirjaimisesta vaakasanasta on nyt tiedossa kaksi loppukirjainta. Vaihtoehdoiksi löydän kaksi sanaa, jotka ovat keskenään kutakuinkin synonyymejä. Jos valitsee toisen, risteäväksi pystysanaksi 5x5=25 tarjoutuu verbi, ja jos valisee toisen, tarjoutuu pystysanaksi pronomini. Kumman valitsen, ratkeaa vihjeiden KUN KUULUU NÄIN, VOI TUNTUA TOSI PAHALTA ynnä TULISEHKONA PINNASSA perusteella. Ensin mainitussa ratkaisun kannalta kriittinen sana on KUULUU. Saan ratkaisuksi sanan, joka kuvaa erinomaisella tavalla sitä, että jotain KUULUU ja samalla VOI TUNTUA TOSI PAHALTA. Tällöin yhdeksänkirjaimisen sanan TULISEHKONA PINNASSA neljäksi ensimmäiseksi kirjaimeksi on saatu yhdistelmä, josta voi helposti jatkaa vihjettä vastaavan ratkaisusanan: joko kolmi- tai nelitavuisen. Vasemman alakulman ratkaisemisen kannalta on ikävää, että vaihtoehtoja on kaksi.

Ongelmana on tässä vaiheessa se, että vaikka alemmasta pääkuvalauseesta on "ratkaistu" seuraavat X:llä merkityt osuudet:
XXXXX---- ----XXXX XXXXXXXXXXXX,
niin mitään järkevää ei synny.

Vasen alakulma puolestaan ei tahdo aueta, vaikka LUPAAVA DIPLOMAATTI houkuttaa kirjoittamaan ratkaisukseen vanhaan knoppiin perustuvan sanan.

Minulla ristikon muun alueen ratkonta sujui normalin täyskolmosen tahtia. Sain sen valmiiksi tunnissa. Loppuosa on sen jälkeen vienyt useita tunteja, aukeamatta.

Pidän tässä vaiheessa uuden mietintätauon. Sain ajatuksen. Kiitos siitä kuuluu Jaskan edellä antamalle vihjeelle.
12. Eki13.2.2011 klo 13:27
Vinkki: kun voit pukea hyvällä omallatunnolla päälle pääkuvan mustavalkoisen jutun, tajuat varmasti alas lähtevän lauseen.
13. Juha N13.2.2011 klo 13:49
No niin. Ratkonta eteni nyt siihen vaiheeseen, että tyhjiä kohtia on enää kaksi: alemman lauseen keskimmäisen sanan kolmas ja neljäs ruutu.

Lauseen ensimmäinen sana on mielestäni taivutettu väärin, ainakin lapsuuteni murreympäristön normeihin nähden. Lisäksi muista kielistä lainattujen sanojen ei muutenkaan kuuluisi taipua siinä muodossa kuin laatija on sanan tähän laittanut. Mutta kyseinen taivutus on Kustavissa päin normi, niin sitten se on. Google löytää yhden linkin tähän sanaan: erään 1800-luvulla valtiopäiväedustajana toimineen ylivieskalaissyntyisen kirjailijan eräässä teoksessa käytetään tätä sanaa tässä taivutusmuodossa yhden (1) kerran...

Lauseen keskimmäisen sanan kolmanteen ruutuun tarjoutuvista vaihtoehtoisista kirjaimista yksi on risteävään pystysanaankin sopivaksi todennäköisin, mutta se ei auta keksimään kyseistä sanaa, joka on mitä ilmeisimmin murteellinen. Neljäs kirjain kun on valitettavasti piilokirjain.

Miettiminen jatkuu.
14. Juha N13.2.2011 klo 13:56
Korjaus: "Mutta jos kyseinen taivutus on Kustavissa päin normi, niin sitten se on. "

Ekin antamaa vihjettä en ollut vielä huomannut. Mietitäänpä sitäkin.
15. +13.2.2011 klo 13:59
Ristikon palautusaika on vielä menossa. Viimeinen palautuspäivä 18.2.
16. Lauri Kultti13.2.2011 klo 14:04
Työviikonloppuna on vain tauot aikaa näihin mielekkäämpiin hommiin. Hauska kuitenkin huomata, että en ole yksin vasemman laidan kanssa. Muuten ristikko ratkesi työnkin lomassa, mutta ehkäpä lasillinen punaviiniä illalla siivittää vasemman laidankin valaistumiseen.
17. Juha N13.2.2011 klo 14:13
+:lle: en mielestäni ole paljastanut sanastosta muuta kuin että alemman lauseen kaksi ensimmäistä sanaa mitä ilmeisimmin ovat murteellisia ja että ensimmäinen sana sisältää diskutaabelin taivututusmuodon.

Siksi toisekseen: näine pohdintoineni en ole ollut edesauttamassa 9-kirjaimisen avainsanan löytymistä.
18. Marco Poloinen13.2.2011 klo 14:38
Tekee mieli siteerata muinoista sotilaslaulua; "... sama kaiku on askelten...". Tai ainakin sinne päin, mulla kyllä jo ko. nurkkaan pääsy vei Juhaan nähden tuplaten aikaa. Tuo muu pohdinta sisältääkin sitten samat (ja vähän päälle), mitä itsekin kävin läpi.

Eiköhän ainakin yksi hankaloittava seikka liene se, että tässä matkan varrella vähän itse kukanenkin on tottunut kurantteihin kirjakieli-ilmaisuihin (jopa koviksissa), ja nyt hieman poikkeavan tilanteen vastaantullessa ei henkilökohtainen tietokone oikein millään suostu asiaa hyväksymään. Ei sittenkään, vaikka pääkuvasta saattaisikin ounastella, että jotain erilaista kenties on tulossa. Tavallaan vähän samasta asiasta on kyse jonkun hieman oudohkon yhdyssanan kohdalla.

Mutu-pohjalta ne alalauseen pari vaihtoehtoista kirjainta itsekin asettelin, joten vissin varma en ole. Kuvittelen kuitenkin, että noin se voisi olla.

Pahimmat itsesyytökset alkavat olla jo takanapäin, mutta aina se jotenkin kieroutuneesti lohduttaa, kun muillakin tökkii... ;-)
19. PP13.2.2011 klo 15:35
Eipä tuohon Juha N:n litaniaan ole paljoa lisättävää. Kaikki sujui luonnikkaasti, kunnes jysähdin siihen vasempaan reunaan ja juuri siihen muidenkin mielestä väärin taivutettuun sanaan. Kielikorvani ei suostu myöntämään, mutta muukin sana siihen on sopimaton. Yhtä kirjainta vaille jäi, kunnes tuo jäppinen muisti jonkin ihme sanan toisella kotimaisella. Kysyin kuukkelilta suomenkielisessä muodossa. Löytyi. Mnää ko ossaan vaa tätä pohojolaista...

Olihan makeaa mahan täydeltä ja vielä lottovoitto jälkkäriksi! Jaksaapa taas vähän aikaa!
20. PP13.2.2011 klo 15:38
Enkä ilimeiseti sitäkää, ko sanoin kerta pohojolaista, ko piti sannoo pohojalaista.
21. Jaska13.2.2011 klo 15:40
Mitä!? Eki kommentoi ja vihjaa IS-kovista ennen lähetysajan päättymistä. Onko kenties kohtuuttoman vaikea? Tuntuiko pistos omatunnossa?

Nyt joku hilluu, että väärin, omassatunnossapa. Ei kannattaisi moisesta riemastua. Asia tuli kuitenkin ymmärretyksi, vai? Pitää olla suvaitsevainen, ellei toisinajattelijoita, niin ainakin toisinpuhuvia ja jopa kirjoittavia kohtaan.

Olin minäkin eilen illalla valmis tuomitsemaan laatijan ja tarkastusorganisatsuunin vääristä sanoista. Vaikka on siis ilmeistä, että joku niitä on käyttänyt. Jopa ihan nykyaikana. Ainakin Skyttä siis! Funtsittuani asiaa uudelleen Juha N:nkin tuskan parahduksen valossa, olen valmis hyväksymään tapahtuneen pienenä (!?) jekkuna meitä IS-kovisten ystäviä kohtaan.

Kepponen on siis se, että ratkoakseen ristikon tantalosmaisuudetta, pitää olla lukenut Alastalon salissa. Tietty myös muistaa lukemansa. Ja minä kun ajattelin aikoinani heivattuani lukemisen melkein alkuunsa, että eipä siitä ainakaan mitään vahinkoa koskaan koidu. Enpä arvannut, että joskus vuosikymmenten päästä verenpaineeni nousee kahden tunnin ajaksi tässä iässä vaarallisen korkeaksi laiminlyöntini johdosta...

Ne kaksi sanaahan löytyvät kaiken järjen mukaan kirjasta. Siispä te vielä ratkomattomat mars huomenna kirjastoon, jos ei teos omassa hyllyssä Seitsemän veljeksen ja Pohjantähden välissä kunniapaikalla komeile. Sitten vaan vertailemaan, mitkä sanat sopisivat ristikkoon. Älä siis enää huomenna murheisna miesnä tai naisna tuhlaa aikaasi vain aukkoja katsellen!

Mutta jos juuri näitä sanoja ei tästä aatosten valtavasta, majesteettisen rauhallisna soljuvasta kymistä löydykään, niin arvosanaksi nyt alustavasti ehdolla oleva kiitettävä on liitettävä ristikon seuraksi ööma...
22. pirjo13.2.2011 klo 19:09
Tässä taas hännänhuippuna osallistun, vaikka ei ole tasan mitään uutta sanottavaa, jota ei jo olisi tästä koviksesta sanottu. Mutta kuitenkin: onhan tämä komeaa kun saa kamppailla samojen vasemman alakulman muutaman sanan kanssa kuin hallitseva mestari ja muut ristikkohuiput.

Se, että olen aina vähän muita myöhemmin raportoimassa ei SUINKAAN johdu siitä, että olisin niin hidas - viikonloppu menee vaan aina canastanpeluussa (mikä sekin on kivaa), kun kaverit eivät ehdi muulloin.

Yritän varmaan yön yli nukuttuani noita 13 ruutua vielä selvittää. Yksi syy viivytykseen on sekin, että kumi on hukassa...
23. Marco Poloinen13.2.2011 klo 19:25
Tuo kumijuttu on kyllä huomionarvoinen. Enpä muista koska viimeksi olisin tarvinnut kumia noin pienellä alalla noin paljon. Sehän tietysti johtuu äärimmäisestä pakkotilanteesta; mitä hyvänsä vähänkään kelvolliselta näyttävää on kokeiltava...ja samoja vielä eri variaatioina moneen kertaan.
24. pirjo13.2.2011 klo 19:28
Ihan niin - ehkä minunkin kumini kului jo kokonaan, ei ainakaan mistään löydy. :-)
25. Antti Skyttä13.2.2011 klo 21:25
Haluan kommentoida jo tässä vaiheessa, vaikka vastausaika on vielä menossa.

Pidän tuon klassikkokirjan alusta loppuun lukemista yhtenä elämäni saavutuksista. Tuossa ponnistuksessa oli kaverina yksi kollega, joka hankki meille molemmille T-paidat. Vaimoni kuvasi minut tuo paita päällä ja se kuva on ristikon pääkuvana.

Hakemanne sanat löytyvät kirjan ensimmäisen luvun ensimmäiseltä sivulta. Ajattelin, että voin käyttää niitä sellaisenaan. Yritin tehdä risteävät sanat sellaisiksi, että niiden avulla kovistason tehtävässä löytyvät nuo kaksi kirjassa käytettyä sanaa.

Omana havaintonani: "Alastalon salissa" on yksi huikeimpia lukukokemuksia koko elämäni ajalta. Hyvä Volter!
26. Jaska13.2.2011 klo 22:58
Minäkin olen siis nuo sanat lukenut. En kuitenkaan muistanut, vaikka siitä on vain puoli vuosisataa. Se vähän huolestuttaa. Mutta ristikkopa silti täyttyi. Kymppi minulle ja Skytälle. Ei tarvitse lähteä huomenna ponnistelemaan kirjastoon kadun toiselle puolelle lähes sadan metrin päähän.

Noille muille sivestymättömille kielipuolille pakkasenpuremaa bibliofiilistä toivotan huomiseksi. Tosin pääsette liian helpolla, kun ratkaisu paljastuukin heti alkusivulta. Kohtuullista onkin, että lainaatte kirjan ja taistelette sen kunniakkaasti loppuun saakka!
27. Jaska13.2.2011 klo 23:36
P.S. Jäi perumatta eilinen yhden kirjaimen muutosaatos laatijan ominaisuudessa. Sehän se varsinainen virhe olisi ollut!
28. Juha N14.2.2011 klo 00:45
Löytyypää muuten minunkin hyllystäni tuo joskus markka-aikaan hetken mielijohteesta hankittu, tyystin lukematta jäänyt kirja.

Oli hyvä, Antti, että paljastit hakukohteen täsmällisen paikan. Ensimmäisen luvun alkusivu on niinkin pitkällä kuin sivulla 19. Joku kärsimätön olisi ehkä lopettanut lukemisen jo tätä edeltävän prologin aikana, pääsemättäkään ensimmäiseen lukuun asti...
29. Matti14.2.2011 klo 00:52
Luin, taistelin, jotain 50 sivua, ja sitten jäi. Mutta nyt eläkkeellä eikun hyllystä esiin, ja uusiksi.

Jos haluat masentaa ulkomaalaisen suomenopiskelijan, lyö hänelle kouraan Volter. Ja sano, että suomi on juuri tätä.
30. PP14.2.2011 klo 07:58
(Matti sanoo: Jos haluat masentaa ulkomaalaisen suomenopiskelijan, lyö hänelle kouraan Volter ja sano, että suomi on juuri tätä, sanoo Matti. PP lisää: Jos haluat masentaa ulkomaalaista suomenopiskelijaa lisää, ohjaa hänet näille sivuille!

_http://www.ling.helsinki.fi/~fkarlsso/genkau2.htm l)
31. PP14.2.2011 klo 08:03
(No voi hyvää ystävänpäivää, olipa seko sepitys. Ei pitäisi uskoa, että meni kerralla oikein. Pitää myös tsekata, että meni.)
32. Lauri Kultti14.2.2011 klo 08:46
Jaska: "jos ei teos omassa hyllyssä Seitsemän veljeksen ja Pohjantähden välissä kunniapaikalla komeile".

Onkos sinulla kirjat hyllyssä sikin sokin?! Minun hyllyssäni Alastalon salissa ei ole Seitsemän veljeksen ja Pohjantähden välissä, koska Kilpi on ennen Kiveä! :)

Pitäisiköhän painattaa itselle paita, jossa teksti OLEN RATKONUT ANTTI SKYTÄN KOVIKSEN 12.-13.2.2011?

Tämän ristikon ruodinta on sen verran keskittynyt vasempaan laitaan, että kaikki muu meinaa unhoittua (Viljami ja Juha N sentään hieman listasivat maukkaimpia kohtia). Itse tykkäsin logiikasta oikean yläkulman lähellä olevassa vihjeessä, jossa ruudussa -T. Onkohan tätä aikaisemmin ollut?

Vasenta laitaa ratkoessa (pääkuvalauseen ohella) eniten hämäsi ONKO SE LAPSILLA?, johon olin laittanut mustekynällä varmantuntuisen ratkaisun, jonka jouduin kuitenkin suttaamaan toiseen varmantuntuiseen, joka suttaantui kolmanteen ei enää niin varmantuntuiseen. Ja lopulta siihen tulikin jotain ihan muuta.
33. Jaska14.2.2011 klo 18:21
Kävin kuitenkin lukemassa opuksen Paavo Väyrysen metodilla. Muuten ihan jees, mutta "ravittu koira nuolaisee tyytyväisenä turpaansa" pudotti arvosanan laakista välttävään. Koiralla on kuono, lehmällä turpa. Kyllä koirankuonolaisetkin loukkaantuisivat, jos heitä koiranturpalaisiksi ammuttaisiin.
34. Ripe14.2.2011 klo 22:24
Hauskoja vihjeitä ja ratkaisuja paljon. Vasen reuna tyhjänä vieläkin. Täytyy tunnustaa, että Volter Kilpi on jäänyt lukematta, vaikka äikänope olenkin. Nautin enemmän nykykielen VK:sta eli Mikko Rimmisestä, mutta kyllä kai Alastalon saliinkin täytyy joskus uppoutua.

Oikean alanurkan RIE- antoi minulle ratkaisun, jota en ymmärrä. Muut nurkkasanat tuntuisivat olevan oikein...
Samoin sain pääkuvan oikean puolen täytettyä, mutta jotain hämminkiä vielä on, koska OLO:n ratkaisua en ymmärrä.

Onko yhdessä "sinisessä" sanassa välimerkkivirhe vai onko ratkaisusanani väärä?
35. Marco Poloinen15.2.2011 klo 00:09
Ripe,
oikea alanurkkasi on epäilemättä oikein. Vihjeen ja sanan yhteyden ymmärrykseen nähtävästi tarvitset vielä uuden näkökulman. OLO:sta tuleva sana sen sijaan pitäisi olla selvää pässinlihaa, vaikka oppilaaltasi et sitä sellaisenaan nurisematta hyväksyisikään. Ehkä on jotain häikkää ympäristössäkin.

"Sinisen" sanasi on luultavasti ihan oikein, välimerkkejä ei vain yleensä käytetä, ellei sitä tehdä tahallaan hämäyksen tai erikoisuuden vuoksi. Em. syystä ei ole välimerkkivirhettäkään.
36. TAM15.2.2011 klo 12:12
Täyteen sain vasta, kun kävin kirjastossa tsekkaamassa Alastalon salissa Antin antaman vihjeen perusteella. Uppo-outoja sanoja.
37. HM15.2.2011 klo 17:50
Sama juttu kuin TAMilla, mutta sainpa lainakirjat ajoissa kirjastoon. Kyllä nyt laatija saikin tulla vähän selittelemään asiaa, koska eihän normaalijärkinen tuollaisia sanoja olisi ratkaisuun laittanut! Mutta sitkeys kannatti tällä kertaa, mitä en olisi sunnuntaina uskonut!
38. Kaapo Jupina15.2.2011 klo 19:32
Olisikohan se t-paidassa julkistamisen arvoinen tieto, että olen lukenut Alastalon salissa ensimmäisen luvun ensimmäisen sivun?

Sen verran jurppii tuon kohdan vaikeus, että laatija olisi voinut sen ympärille pistää helpompia vihjeitä. Vai oliko kaikille muille esim RO-RO- heti selvä?
39. Marco Poloinen15.2.2011 klo 20:05
Ei ollut heti. Toisaalta, jos koko nurkka olisi ratkennut helpo(mm)illa risteävillä, olisi jutut jääneet vähemmiksi. Ehkä olisi tuumailtu että "olipas vähän alamittainen kolmepalloiseksi" ja "olipas outoja sanoja alaspäin lähtevässä lauseessa, mutta onneksi ratkesivat risteävien avulla melkein itsestään..." jne.

Ei kai se nyt ihan oikeasti tullut kenellekään yllätyksenä, että jotain ko. kirjan kieleen liittyvää on tulossa. Ei mulle ainakaan. Oli vain erikoisempi kuin etukäteen arvasi, ja sitten yksi kuvavihje ja pari knoppia siihen päälle.

Ei jäänyt jurppimaan.
40. m-j k16.2.2011 klo 09:34
Vasen alakulma meinasi selättää, mutta kun ristikon laatija antoi vinkiksi, että kieli on löydettävissä teoksen ekasta kappaleesta, niin johan syttyi lamppu... Kahlasin siis kyseisen teoksen läpi 2009 kesällä. Koska en juurikaan ymmärtänyt raumlaista jaaritust ja vanhaa murrekieltä, tein itselleni sanalistoja käyttäen apuna sekä kuuklea että etymologista sanakirjaa. Kaivoinpa esille vanhan sanalistani ja niin: jo alusta löytyi ratkaisu. Mitä tulee Alastalon saliin, on se luultavasti raskain lukukokemukseni. Vaikkakin on paikkansa ansainnut suomalaisen kirjallisuuden historiassa ollen kielirikas, mielikuvituksellinen ja monitasoinen, tuntui lukeminen välillä sadomasokismilta, kun yli puolen sivun polveilevat mielikuvatekniikkaa hyödyntävät lauseet veivät oman ajatuksen umpikujaan. Päänsärky oli usein läsnä, vaikka on se modernistinen kuha.
41. VeiLeh19.2.2011 klo 15:35
Onko OLO-vihjeen tarkoitus muodostaa yhdyssana vastaussanansa kanssa? Entä haetaanko RO- RO- vihjeellä joulukuussa jaettavia mitaleita?
42. Juha N19.2.2011 klo 15:42
OLO hakee samaa tarkoittavaa asiaa.

RO-
RO-
vihjeen ratkaisuksi muodostuu poikittaisten avulla sana, jonka yhteyttä vihjeeseen joutuu itse kukin etsimään. Itse olen ajatellut, että vihje olisi luettava
(E)RO-
(E)RO-
jolloin E-kirjain deletoidaan sekä vihjeestä että sillä haettavasta sanasta.
43. Tuomas L.19.2.2011 klo 15:58
Juha, tuo ei taida kyllä olla AS:n ajatus, vaan VeiLeh on luullakseni oikeilla jäljillä. Sama kirjain deletoidaan sekä vihjeen että ratkaisusanan ALUSTA. (Sinähän olisit kai poistanut sen jostain muualta ratkaisusanasta?)
44. Seppo19.2.2011 klo 16:04
Minun mielestäni tuo RO- vaatii eteensä konsonantin tullakseen ymmärretyksi tässä yhteydessä.
45. Juha N19.2.2011 klo 16:12
Tuomas, Seppo ja VeiLeh: Olette varmasti oikeassa. Jotenkin rajoituin olemaan näkemättä kahta konsonanttia sanan alussa.

Tuomas: Kyllä, olisin poistanut E:n muualta kuin ratkaisusanan alusta. Kaikkein loogisinta tietysti on, että deletoidaan tietty kirjain samasta kohtaa vihjettä ja ratkaisua, mutta koska muitakin käytäntöjä näkee, niin uskoin saamaani ajatuskulkuun sokeasti.
46. Jaska19.2.2011 klo 20:07
Minä en epäröinyt panna siihen ensimmäisten sanojen joukossa MANIAT. Arvelin, että ALTIS voi olla jokin anagrammijuju.
47. Jokunen20.2.2011 klo 09:12
Jeps, ratkaisuaika on päättynyt. Voisiko tuon pääkuvasta alas lähtevän lauseen kertoa joku?

Hyvä ristikko, pitkästä aikaa kylläkin nyt sitten sellainen, joka ei ratkennut loppuun asti millään. Vasen alakulma ei aukea, yritin ohjeitten perusteella Googletella noita sanoja ja vaikka kyllä löytyy paljonkin infoa tuosta teoksesta, niin ei natsaa. Ei edes saletisti! :)
48. Tuomas L.20.2.2011 klo 12:17
VISSEMPÄÄ FASUUNAA KLASSIKOSTA on se alaspäin lähtevä lause.
49. Marco Poloinen20.2.2011 klo 12:34
No, oli se mullakin vähän sinne päin. Täysin osattomana kirjan lukunautinnosta arvelin, että 'vissempää' edellyttää jatkossa jotain tosiasiallista ja kirjoitin 'faktunaa'. Tuntui ummikkona jotenkin luontevammalta.
50. Juha N20.2.2011 klo 13:54
FASUUNAA-sanan kolmannen kirjaimen kanssa risteävälle sanalle oli vihjeenä PINNASSA, johon saattoi vastata ROSOT tai ROKOT.

ROKKO-sanan määritelmä Nykäsessä: 1. rokkotautien ihoon nostama näppylä, ihorakkula, rakko, rupuli. 2. a. rokkotauti. b. eräistä kasvitaudeista.

ROKKO-sanan määritelmä Pesosessa: virustauteja joihin liittyy eril. tulehdusoireiden ja kuumeen lisäksi ihottumaa; myös tästä ihottumasta ja sen rakkuloista.

Kumpikas vaihtoehto, ROSOT vai ROKOT, on suuremmalla todennäköisyydellä se laatijan tarkoittama ratkaisusana tässä nimenomaisessa tapauksessa?

Kun verrataan Nykäsen ja Pesosen määritelmiä, voidaan havaita, että sana ROKKO on vuosikymmenten kuluessa muuttunut viittaamaan voittopuolisesti rokkotautiin eikä enää niinkään sen aiheuttamiin ihomuutoksiin. Lääkärikielessä puhutaan eniten rakkuloista ja rokahtumista, mikäli ei briljeerata vesikkeleillä tai herpetiformisilla leesioilla.

Kun laatijana on Antti Skyttä, sanoisin, että PINNASSA-vihje viittaa "yleisen ristikonratkontakokemuksen nojalla" vaihtoehtoon ROSOT. Poikkeuksena olisi lähinnä sellainen tilanne, että laatija olisi vaikeutustarkoituksessa halunnut viskellä hiekkaa ratkojan latuun ja siksi valinnut ROKOT-ratkaisusanalle vihjeen PINNASSA. Mutta koska tässä tapauksessa R:n tai S:n kanssa risteäväksi sanaksi on päätynyt ratkojille uppo-outo - vieläpä piilokirjaimellinen - murreilmaisu, laatija tuskin on ollut harhautustuulella.

Apropoo: kun laatijana on Alf Simberg, sanoisin, että PINNASSA-vihje viittaa "yleisen ristikonratkontakokemuksen nojalla" yhtä hyvin, ellei jopa todennäköisemmin, vaihtoehtoon ROKOT :)
51. Juha N20.2.2011 klo 13:58
korjaus:

"--- R:n tai S:n kanssa ---" piti olla "--- K:n tai S:n kanssa ---"
52. iso S20.2.2011 klo 16:55
Merirokot ovat siimajalkaisiin kuuluvia äyriäisiä joita esiintyy laivojen pinnassa. Lieneekö sitten olemassa muitakin eläin-rokkoja kun tuo meri on tarvittu eteen.

Rokot on lentokenttä Indonesiassa. Se sijaitsee ihan maan pinnassa.
53. iso S20.2.2011 klo 17:53
Aukesi vasen reunakin kun sain ne kaksi sanaa joita en viitsinyt lähteä kirjastosta noutamaan. Noin yleisesti ottaen tuollaisten sanojen päästäminen ristikkoon hipoo törkeää, mutta ristikon teemaksi nostettuna kyseessä on tietenkin kunnianosoitus Volter Kilvelle, jonka "tajunnanvirtatekniikkaa soveltavaa romaania pidetään yhtenä suomalaisen kirjallisuuden vaikeimmista mutta myös merkittävimmistä teoksista". Menköön siis kerran elämässä näin, että melkein kaikki joutuvat menemään sinne kirjastoon.

Vasemman laidan vihjeestä "useimmat poikittaisia" (9) ihmettelen, minkälaisia ne harvemmat sitten ovat. Pitkittäisiä? Ilman vertailukohtaa? Vertailun vuoksi esimerkiksi poikittaistie ei välttämättä ole viivasuora eikä suorassa kulmassa niihin teihin joiden välillä se on.
54. Eki20.2.2011 klo 18:14
Tässä keskustelussa muuten mainittiin useampaankin otteeseen lauseiden ratkaisusanoja. Oli kuitenkin parempi antaa niiden olla, koska huomion kiinnittäminen asiaan olisi auttanut enemmän kuin vaikeneminen. Ja kyllähän jokainen huomaa, että kuvassa on t-paita, mutta sitä ei tiedä, tuleeko se ristikkoon ja mihin paikkaan, jos tulee.
55. Jokunen20.2.2011 klo 20:03
Kiitän ja kumarran. Vissempää oli siis oikein ja loppuosa. Siinä ei nyt ollutkaan mitään epäselvyyttä, mutta se toinen sana... se fasuunaa taisi olla parhaimpana yrityksenä mulla FASKUNAA. Siis tuo 3. ja 4. kirjain oli niitä, jotka ei siis millään auenneet.
56. VeiLeh21.2.2011 klo 10:11
Kiitos vastauksista. En vieläkään pääse sinuiksi OLO-vihjeen kanssa. Sain ratkaisuksi "asustus". Ovatko olo ja asustus synonyymejä keskenään? Mielestäni asustus tarkoittaa samaa kuin asu, joten ajattelin, että haettiin oloasu(stust)a?
57. Jaska21.2.2011 klo 11:00
Asustaa: 1. olla, asua. 2. varustaa asulla, vaatettaa. Substantiivilla vastaavat kaksi merkitystä.
58. Kati21.2.2011 klo 11:18
Oikealle ensimmäinen sininen sana, please?
59. Eki21.2.2011 klo 11:20
Kati, synonyymi Volterin ihailijalle.
60. ripop21.2.2011 klo 11:42
Olipa hauska sattuma.Minulla on ollot viikon verran netti käytössäni.Yritin ensimmäistä kertaa käyttää Googlea ristikon ratkonnassa : reilijo oli minulle hebreaa.Siltä avautuikin sivu tähän keskusteluun.Liityn kyllä heti Sanaseppoihin.Pitkään aikaan en ole törmännyt näin kinkkiiseen ristikkoon.Oli lohduttavaa,että jopa Suomen huipuillekin se on tuottanut päänvaivaa.Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille.
61. Eki21.2.2011 klo 11:49
Hauskaa, että tänne eksytään googlaamalla niin usein. Ja mukavaa, jos seura saa uusia innokkaita jäseniä. Jos olet pääkaupunkiseudulta (ja muillekin vinkiksi), tänään kokoontuu paikalliskerho ravintola Omenapuussa klo 17 alkaen. Kaikki ovat tervetulleita!
62. Kati21.2.2011 klo 12:11
Puolet hiuksistani olen jo repinyt irti... ;) Hieman lisävinkkiä, kiitos? Vaikkapa ensimmäinen kirjain?
63. Eki21.2.2011 klo 12:12
K....F...N.
64. Juha N21.2.2011 klo 19:12
Google-haulla VISSEMPÄÄ löytyi vain yksi esimerkki tämän sanan käytöstä: Pietari Päivärinnan kirjoittama 'Tintta Jaakko' vuodelta 1883. Se on vapaasti luettavissa internetissä.

Tässä suora lainaus tuosta teoksesta. Sana VISSEMPÄÄ löytyy ihan lopusta.


Molemmat kutsutut menivät kutsujan kanssa lukittuun kamariin; neljä henkilöä oli nyt siellä: Mauno, Erkki ja sulhasen ja morsiamen kokelaat.
Mari seisahtui ujona ja punastuneena ovipieleen, mutta Matti mennä hyömelsi ja istui saman pöydän päässä olevalle tuolille, jonka toisessa päässä Mauno istui; siinä alkoi hän kaivaa esille hopeaheloitettua merenvaha-piippuansa ja tupakka-kukkaroansa, ja alkoi täyttää piippuansa. Mauno istui äänettömänä, synkän ja päättäväisen näköisenä, otsa vähän rypyssä. Erkki käveli edestakaisin lattialla ja näytti vähän levottomalta, mutta ei hänkään puhunut ensi tuokiossa mitään.
“He, he, he hee! Tuon kauniimpaa paria ei voi koskaan löytyä. Saakeli soikoon, Mari on kaunis morsian, sanon minä, eikä Mattikaan ole kauneutta ja uljuutta vailla", rupesi Erkki hälisemään lyhyen vaitiolemisen perästä.
“Niin, tässä tapahtuu kihlaus, sinun ja Marttalan Matin välillä, joka on sinulle ilmoitettava", sanoi Mauno Marille, oikasten itsensä suorempaan asemaan ja kohottaen kaarevat, mustat ja tuuheat kulmakarvansa.
“Minkäänlaista kihlausta ei tässä voi tulla kysymykseen", sanoi Mari ujosti, ja hänen äänensä värähti.
“Ja minkä vuoksi ei? jos saan luvan kysyä", sanoi Mauno ja oikasi taas itseään vähän suoremmaksi, mutta samassa hän rypisti noita mahtavia kulmakarvojansa.
“Minä olen sydämeni antanut toiselle", sanoi Mari, ja hän alkoi saada takaisin rohkeutensa ja mielenmalttinsa.
“Olet sydämesi antanut toiselle ja kenenkä luvalla?” sanoi Mauno ja kavahti pystöön.
“Älkää vihastuko isä! Minä en voinut toisin tehdä", sanoi Mari.
“Joutavia loruja, mutta kuka on hän, josta niin kuvauksellisesti puhut?” kysyi Mauno tuimasti.
“Minä en ole aikonut koskaan hävetä sydämeni voittaneen nimeä; hän on —Tintta Jaakko", sanoi Mari ja hän seisoi siinä niin uljaan ja viattoman näköisenä, tyyneenä ja malttavana!
Syvä ja pitkällinen äänettömyys seurasi Marin lausetta. Erkki lakkasi kävelemästä ja Matti unhotti vetää savuja piipustansa; se sammui.
“Sinä olet ajattelematon tyttö. —Tintta Jaakolle! —kerjäläiselle, viiripää juopolle, roistolle minä antaisin tyttäreni —ajattele!” puhkesi Mauno viimein sanomaan.
“Minä olen, isä kulta, ajatellut sitä asiaa kenties liiaksikin", sanoi Mari.
“Et saa vastustaa ainoatakaan sanaa. Sinun on paikalla peräyttäminen sanasi ja yhdistyminen Marttalan Matin, tämän kelpo pojan kanssa", sanoi Mauno ja hänen äänensä oikein kähisi harmista ja vihasta.
“Ihmisen kelvollisuutta ei voi, isä kulta, todistaa ennenkuin kunkin kuoleman jälkeen. Kumpaankaan ehdotukseenne, isä, en voi suostua, en toisen hylkäämiseen, enkä toisen kansa yhtymiseen, niin mielelläni kuin sen teidän tähtenne vielä tekisinkin, sillä se olisi tuntoani vastaan. —Tässä minä isä olen, tehkää minun kanssani mitä tahdotte", sanoi Mari lujasti.
Mauno hypähti seisomaan ja meni Erkin eteen ja sanoi: “Teidän täytyy tällä kerralla lähteä, SEN VISSEMPÄÄ SAAMATTA. Te kuulette, että asiat ovat vähän kallellaan; tahdon ne tytön kanssa kahdenkesken oikaista. Heittäkää kihlanne tänne, minä vastaan niistä. Hakekaa puhemiehenne ja menkää; saammehan vasta liiemmin asiasta puhua”.
65. Juha N21.2.2011 klo 19:12
No niin. VISSEMPÄÄ on siis yksikön partitiivi sanasta VISSEMPI, joka puolestaan on adjektiivin VISSI komparatiivimuoto.

Miksi VISSI sitten komparoituu VISSEMPI eikä VISSIMPI? Sehän näyttää lainasanalta, joka pohjana on ruotsin sana VISS.

Kielessämme on kahta lajia kaksitavuisia I-loppuisia nomineja. Vanhempi aines taipuu VUORI - VUOREN, VIINI - VIINEN, mutta myöhemmät lainasanat VUORI - VUORIN, VIINI - VIININ.

Adjektiiveista tuohon vanhemman aineksen kategoriaan kuuluvia kaksitavuisia I-loppuisia sanoja on vain muutama: esim TYYNI - TYYNEN, UUSI - UUDEN, SUURI - SUUREN, NUORI - NUOREN. Nämä komparoituvat E-loppuisen sanavartalonsa mukaisesti TYYNEMPI, UUDEMPI, SUUREMPI, NUOREMPI.

Useimmat muut kaksitavuiset I-päätteiset adjektiivit ovat selvää lainatavaraa, tai sitten muuten niin uutta ainesta, ettei E-päätteistä sanavartaloa voida muodostaa. KILTTI - KILTIN - KILTIMPI, NÄTTI - NÄTIN - NÄTIMPI, REHTI - REHDIN - REHDIMPI, HÖYLI - HÖYLIN - HÖYLIMPI, IISI - IISIN - IISIMPI, KORNI - KORNIN - KORNIMPI, FALSKI - FALSKIN - FALSKIMPI. Ja VISSI - VISSIN - VISSIMPI. Ainakin jos pohjana on ruotsin sana VISS ja merkitys 'varma'. Nykänenkään ei anna muuta taivutusmahdollisuutta.

Onko siis pääteltävä, että VISSI olisi joillakin läntisillä murrealueilla tavattava kotoperäinen vieraasta kielestä lainaamaton sana, jolla onkin jokin muu merkitys kuin 'varma'? Mikä se merkitys sitten on?

Mitä Kilpi tarkoittaa käyttäessään ilmaisua VISSEMPÄÄ FASUUNAA? Ja mitä Pietari Päivärinta kirjoittaessaan SEN VISSEMPÄÄ SAAMATTA?
66. SeppoL23.2.2011 klo 17:34
perh....:=),

kyllä on vaikeutta noviisille liikaa, vaikka kuin pähkäilen, niin täyteen ei tule....
PLEASE, antakaa joku muutama ratkaisusana:
-RO; RO =?
-HOLLOJA =?
-se säteilevä kivenmurikka melkein keskellä=?
-REILIJO=?
-SINÄ MAUSTE=?

kiitos ystävälliset sielut:=))
67. Jaska23.2.2011 klo 18:16
RO- RO- = ATRIAT, P pois vihjeestä ja ratkaisusanasta
HOLLOJA = ANSELM (Anselm Hollo, tunnettu kääntäjä)
säteilevä kivi = KIMALTAA
SINÄ MAUSTE = KUMI (sinä on myös se-pronominin essiivi)
68. Marco Poloinen23.2.2011 klo 18:17
Seppo L. (perh.),
olen vähän sitä mieltä, että jos sanoja puuttuu paljon, voisi olla hyödyllisempää odottaa lehden ratkaisu ja käydä se ajatuksen kanssa läpi. Tässä kuitenkin sanoja: RO- RO- => ATRIAT (puuttuu kaikista P alusta), HOLLOJA => ANSDELM , "se säteilevä kivenmurikka" KIMALTAA , REILIJO => LITANIA (Rei-li-jo -> li-Tania), SINÄ MAUSTE => KUMI (sinä -> kumina).
69. Jaska23.2.2011 klo 18:18
Hups, putosi REILIJO = LITANIA. Reijo on muusikko TANI, siihen tavu LI, jolloin se on osa Tania.
70. Marco Poloinen23.2.2011 klo 18:21
Tulipa tuplaten. Holloja on edelleenkin Jaskan mainitsema Anselm, D on kuudennen sormen tekosia...
71. SeppoL23.2.2011 klo 19:15
Kiitos "partnerit":=)

oli hiukan liian visainen minulle,,

kakspuolonen menee jo mutta kolmepallonen kaipaa apuja!
72. matts23.2.2011 klo 19:36
Arvaan; vissempää saamatta = sen tarkempaa tietoa saamatta
Vissempää fasuunaa= tarkempaa olotilaa tai ulkomuotoa??
73. Eki23.2.2011 klo 19:37
Veikkaan että "tarkempaa tietoa" ja se sopisi myös tuohon Antin lauseeseen!
74. Jaska23.2.2011 klo 19:58
FASON malli, kuosi, tyyli; käytös, tapa.
75. matts23.2.2011 klo 20:02
Fasuuna = ulkomuoto
76. Kati25.2.2011 klo 17:54
Vasemmalla "useimmat poikittaisia" ja lumipyry; paria kirjainta pitäisi vain olla vailla, mutta, mutta, paperi kohta puhki kumituksesta...apuja?
77. Marco Poloinen25.2.2011 klo 18:11
Kati,
USEIMMAT POIKITTAISIA => YLÄKARMIT
"lumipyry" => SÄÄOLO

Näihin Antin koviksien aiheuttamiin puhkikumitusongelmiin kannattaa varautua kopioimalla ristikko heti kättelyssä kestävämmälle paperille. :-)
78. Kati25.2.2011 klo 18:20
Hyvä vinkki tuo kopiointi, on taatusti huomenna tarpeellinen ;) Kyllähän nuo sanat tuolla jo muutamaan kertaan olivatkin, nyt tiedän, mikä oli vialla, kiitti taasen :)
79. Kati25.2.2011 klo 18:23
Kerrotko vielä tuo oikean "lipuukin", siellä kanssa häikkää.
80. Marco Poloinen25.2.2011 klo 18:48
LIPUUKIN => KAAKKURI

Huomisesta ei vielä tiedä...
81. Kati25.2.2011 klo 18:51
Oukkei, taktak :) Niin, huominen voi olla joillekin tuskaa, joillekin ei... ;)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *