KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2627

6023. HS 2627

Sebedeus11.2.2011 klo 08:01
Hyvää huomenta! Nytpä onkin varsin vaativa tapaus. Koko vasemanpuoleinen yläreuna ja keskusta avoimena. Mukavia vihjeitaä/ratkaisusanoja, mutta kyllä laatijalla on myös ollut ongelmia tietyissä kohdin oikealla puolella. Siten on jouduttu tekemään erikoisratkaisuja (?) Siis visainen purtava ainakin minulle.
2. O11.2.2011 klo 10:09
Sebedeus.
Huomenia!
Kyllä niitä on ollut ennenkin vihjeinä. :)
3. Potter11.2.2011 klo 10:21
Samaa mieltä Sebedeuksen kanssa tuosta vaativuudesta. Minulla auki keski-yläharmaa. Vähän ällikällä, että mistähän pääsisi sen verran alkuun noissa vaakasanoissa, että lähtisi luistamaan. Tuo maitohappojuttu kyllä on selvillä.

Pakko pitää kuntoilutauko.
4. Viljami11.2.2011 klo 11:57
Sebedeus
Minusta nämä oikean puolen "erikoisratkaisut" (mikäli nyt puhumme samasta asiasta) eivät välttämättä kerro laatijan ongelmista vaan ovat ihan tietoinen valinta. Näihin jippoihin törmää aina silloin tällöin.
5. Jylhähalinen11.2.2011 klo 12:09
Mukavasti purtavaa ja joitakin hienoja oivalluksia.

YKSI VIRHE LÖYTYY. SARJAKUVA IISAKKI 4., sen yläpuolella on vastaus vihjeeseen Ilman maitohapon suolaa. 2-hydroksipropaanihapon suola on yksiselitteinen ja ainoa laatuaan. Sen 7. kirjain risteää ylhäällä olevan vihjeen Jäätynyt vesi alempana ja vastauksen 7. kirjain on ristiriidassa eli se ei soi. Q.E.D.

Onko joku ratkoja kanssani samaa mieltä?

Jylhähalinen
6. Sebedeus11.2.2011 klo 12:10
Viljami. Näin se varmaan on, jolloin laatija osoittaakin erityistä nokkeluutta tavallaan kesken kaiken.
7. O11.2.2011 klo 12:40
Sebedeus.
Samaa tarkoitin (klo 10.09) kun Viljami.
8. Potter11.2.2011 klo 12:41
Jylhähalinen:
Samaa mieltä tuosta jäätyneen veden ja maitohappoasian risteyksestä.
9. Jylhähalinen11.2.2011 klo 12:57
Potter: kiva kuulla mielipiteesi.

Puhtaaksikirjoitusvaiheessani jäin äimistelemään vasemmalla keskellä vihjeiden Esitys ja Entinen välissä olvaa harmaata?

Jylhähalinen
10. Tupu11.2.2011 klo 13:36
Jylhähalinen, sitä minäkin kummastelin, kun tuli oikea sana, vaan siitä pläntistä en sitä olisi saanut. Ja tuo maitohapon suolan ja jäätyneen risteyskohtaan on kirjoitettava kait jompikumpi. Toinen konsonantti on oikein toiseen ja toinen toiseen suuntaan. Samaa kirjainta en siihen saa millään.
11. Potter11.2.2011 klo 14:17
Jylhähalinen ja Tupu:
Niinpä, siinä esityksen ja entisen välissä olevaa en minäkään tajua, mutta vain yksi kirjain sopisi piiloon.
12. Hessu Ho(o)po11.2.2011 klo 14:45
Eikös se ole lippu?
13. Potter11.2.2011 klo 14:52
Hessu Ho(o)po:
No joo, tosi hyvällä mielikuvituksella kyllä jotakin näkyy.
14. O11.2.2011 klo 15:07
Ai niin se paras PILVILINNOISSA? :)
15. Tupu11.2.2011 klo 15:13
Hessu Ho(o)po, voisi ollakin lippu. Mitään kuviota ei mun painoksessani lehteä kylläkään näy. Kattotiileksikin sitä luulin.
Sittenhän se sana sopiikin siihen.
16. Hessu Ho(o)po11.2.2011 klo 15:36
Äärettömän epäselvä kuvio on olevinaan lipun vas. ylälaidassa.
17. Masa I11.2.2011 klo 15:54
Morjens !
Kiva ristikko.
Sitä saa mitä tilaa !
18. Potter11.2.2011 klo 16:37
Ristikko oli tosiaankin hyvä, vaikka tuo yksi kuva olikin melko haalea. Vaikeutta tällä kertaa ihan riittävästi, enempi olisikin minulle jo liikaa.
Uimahalli- ja pilvilinnajututkin pituudestaan huolimatta järkeenkäyviä.
19. Jaska11.2.2011 klo 17:02
Arvaan, että moni ratkoja menee maitohapoille ennen ristikon täyttymistä. Eikä vähiten Jylhähalisen mainitseman tieteelle tähän saakka tuntemattoman suolan ansiosta:)
20. Anneli11.2.2011 klo 17:42
Maitohapoille en onneksi joutunut,vaikka keskiyläharmaat vaativat pikkasen eri sanojen testailuja!Pahin oli toi UIMAHALLILLAKIN(19)!
21. Masa I11.2.2011 klo 18:50
Morjens 0 !!
Täynnä on.
Ai niin se paras PILVILINNOISSA !! Olen samaa mieltä.
22. anneli11.2.2011 klo 20:09
Hoh hoijaa. Pitipä pähkäillä. Oikea yläkulma oli itselleni hankalin tajuta. Ja samoin pilvilinnoissa oli mukava, ja uimahallillakin oli sanoisinko "mielenkiintoinen".
23. otv-a11.2.2011 klo 20:34
kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun tuollainen tieteellinen virhe oli ristikkoon pujahtanut. aiheutti runsaasti ylimääräistä vaivaa tässä muuten mukavassa päänvaivassa, jossa viljeltiin reilusti kivoja kirjaimia ja annettin kiltisti vihje ilman, että tiedonantajaamme täytyi turvautua..
24. pekka11.2.2011 klo 23:00
onko tämä apukoululaisen ristikko jotenkin hyvä?
tällisiä tehtiin partiossa -60 luvulla jokapoika kerhoissa aina kun isosilta vältyttiin
25. O11.2.2011 klo 23:04
Moi pekka!
Ihan mukava pikästä aikaa.
Välillä tämmöisiä helpompia. ;)
26. Viljami12.2.2011 klo 04:04
Saan keskelle, Roopen oikealla puolella olevaan KOP-vihjeeseen vähän oudon kirjainyhdistelmän. Lieneekö kyse jostain lyhenteestä?
27. nykkis12.2.2011 klo 09:21
Alaharmaiden vasemmapuoleisen kolmanneksi kirjaimeksi on kaksi vaihtoehtoa??
28. O12.2.2011 klo 10:52
Viljami.
Avaa ovesi!

nykkis.
tarkoitatko SUKUNIMIÄ kohtaa?
29. Viljami12.2.2011 klo 11:46
O
Niin minäkin sen mielsin,alkoi vaan epäillyttään. Kiitos.
30. O12.2.2011 klo 12:09
nykkis.
Vai ROGERS + T?
31. Aksu12.2.2011 klo 12:19
Hei vain!
Miten selvisitte vasemmasta alakulmasta? En saa millään kolmea viimeistä vaakariviä sointumaan 3. kuvan kanssa. Ja tietysti edeltävistä neljästä vaakarivistä en raaski luopua!

SATELLIITTIPERHE (5) löytynee, kun kaikki muut selviää,
ILTAISIN (6) luulisin ihan helpoksi muuntaa ja
VESIELÄIMIÄ (5) lienee syötäviä evällisiä herkkuja.
32. O12.2.2011 klo 12:25
Aksu.
ILTAISIN (6) lainasana ruotsisita
VESIELÄIMIÄ (5) ne tutut evälliset
33. O12.2.2011 klo 12:26
(korj. ruotsista)
34. otv-a12.2.2011 klo 12:27
Aksu,
kahdella viimeisellä rivillä olet hakoteilla, unohda ainakin evät.
35. Aksu12.2.2011 klo 12:27
Oi kiitos, O!
Illassani on siis jotakin vikaa.
36. Aksu12.2.2011 klo 12:32
Hei, otv-a!
Tämäpä mielenkiintoista! Mietintämyssy vain päähän...
37. otv-a12.2.2011 klo 12:59
Aksu,
unohda evien unohtaminen! uimalakki päästä pois. sorry.
38. otv-a12.2.2011 klo 13:07
Aksu,
herkulliset eväät vääntyivät eviksi muka niin nokkelissa ajatuksissani.
39. Juha N12.2.2011 klo 14:04
Parasta Lehtoa! Tykkään näistä "hirmuharmaa" -spesiaaleista, joissa ratkaisulauseet tai ratkaisulauseryhmät on ängetty suuriksi aukioiksi. Haastetta sekä laatijalle että ratkojalle. Muut perjantai-HS-ristikot jätän väliin.

Tämäkertaisista rasterikentistä ei löytynyt pahoja keinotekoisuuksia. No, toki nyt jokunen googlattava hätäsana (ensimmäisessä hirmuharmaassa RISTEILYALALLA ja SUKUNIMI, kolmannessa SATELLIITTIPERHE, neljännessä SUKUNIMI ja sinänsä arvattava HIIHTOSUUNNISTUS), mutta sen sijaan ei ontuvia yhdyssanoja. UIMAHALLILLAKIN oli mukava pähkinä, PUNNUS vihjeensä ansiosta mainio, ja PILVILINNOISSA? -tapauksen osalta on vaikea päättää, kiittelisikö enemmän vihjettä vai ratkaisusanaa, kun ne olivat hienoja yllätyksiä molemmat.

ILMAN MAITOHAPON SUOLAA ei ole virhe ainakaan opukseni Sivistyssanat (Kaarina Turtia, Otava 2001) mukaan. Ratkaisusanaan sisältyvä yhdiste on määritelty "maitohapon suola tai esteri". Se oikeammalta kuulostava kaksoiskonsonantin sisältävä yhdiste taas "maitohapon anioni, suola tai esteri". Jos ensin mainittu ei kemiallisesti ottaen pidä paikkaansa, virhe ei ole Lehdon vaan Turtian. Ihmettelen, mistä Turtia on tuollaisen hakusanan kirjaansa löytänyt, kun ainakaan Google ei tunne sen suomen-, ruotsin-, englannin-, espanjan- eikä italiankielisiä muotoja.

Muualla ristikossa herättävät huomiota 3x4 ruudun kokoinen alue, jonka 10 kirjaimesta 40% on tiettyä vieraahkoa kirjainta, ja paradoksaalisen kuuloinen NAURAA ENSIKSI?, joka tietyllä logiikalla kuitenkin pitää paikkansa. LÄHTIVÄT KÄVELEMÄÄN ja yläreunan kävelevä V-kirjain ovat hauskoja. Oikeassa alakulmassa vanhan ristikon ratkaisun yläpuolella kaksi 8-kirjaimista sanaa (JACOB ja lentokenttäkuvasta alas lähtevä) risteävät kauniisti.

LEVIÄ TIETOKONEISSA lienee yhtä kirjainta vajaa? Toisen hirmuharmaan alimman vaakasanan kuvavihjeeksi on jostain syystä valittu nälkäisen miehen riisipuuroannos eikä lautasellista lihapyörykän näköisiä juttuja, kuten olisi pitänyt?

RALLISIVUSTO erehdytti kirjoittamaan ratkaisuksi ensin PIPLIA. Onhan siellä niitä ralleja, hmm, mitä ne nyt ovat, niin, psalmeja :)
40. Kati12.2.2011 klo 14:36
Tuo kävelevä V on varmaan hauska, mutta en tajua. Miten sitä voisi lähestyä?. Seurauksena ylänurkassa sanoja kesken tai väärin jotain.
41. Kati12.2.2011 klo 14:40
Kannatti kirjoittaa, tajusinkin heti koko nurkan. :)
42. O12.2.2011 klo 16:38
Juha N.
Kiitos todella mielenkiintoisesta analyysistäsi.
Oli nautinto lukea perehtymisestäsi tähän HS-ristikkoon!
43. anna h12.2.2011 klo 17:01
Nyt saa nauttia varmaan koko lauantain, tulleeko valmiiksi lainkaan. Minulla tökkii 2. kuvan harmaat, kaikki ne vaakaan tulevat pitkät sanat, ja vähän muutakin. Mutta en kysy apuja, ainakaan vielä. Silmäilen josko täällä kuitenkin jotain vinkkejä mihin tarttua. Aika monta sanaa googletin jo
44. Juha N12.2.2011 klo 18:04
O, kiitos kauniista sanoista.

Ihan hyvin olisit voinut tölväistä minua rehentelystä, kun kirjoitin: "Haastetta sekä laatijalle että ratkojalle. Muut perjantai-HS-ristikot jätän väliin."

Tuossa on kaksi asiaa ruman näköisesti peräkkäin.

Toki muissakin HS-ristikoissa haastetta olisi, mutta mielestäni en saa niissä tarpeeksi vastinetta sille, että hyväksyn fakkisanojen ja googlattavien outouksien käytön. Sen sijaan nämä hirmuharmaa-spesiaalit ovat kyllä jotain ainutlaatuista. Mapitan ne samalla tavalla kuin aiemmat 80-luvun helmet. On upeaa olla todistamassa tätäkin vaihetta Lehdon tuotannossa.

Lähinnä kai (toivottavasti) halusin vain selittää, miksi kommentoin Lehdon perjantairistikoista vain joitakin harvoja: niitä muita en yleensä ratko.
45. Heppu12.2.2011 klo 19:09
Valmista on. Vaikea oli tuo toisen harmaan alue. Isoksi osaksi tuon todetun virheen vuoksi kun sitä jäätä olisin siihen heti sovitellut, mutta kun ei käynyt yksiin maitohapon suolan kanssa. Muiden kehumaa pilvilinnoissa en osaa isommin kehua. Sen yläpuolella oleva punnus on minusta aikamoinen helmi.
Vaikeitahan nämä harmaat erämaat ovat, mutta itse en näistä tykkää, koska harmaisiin tulevat ratkaisut ovat kovin heikosti kuviin sidoksissa. Ilman vaakasanoja niitä on useimmiten mahdotonta johdatella. Se lienee toki tarkoituskin.
Epäselvät kuvat niin värillisen astian alla kuin satelliittiperheen yläpuolella tuottivat jälleen harmia. "Lähtivät kävelemään"..hmm, ei taida olla Auliskaan tämän puutteen vuoksi joutunut kävelemään? Minä en ainakaan.
46. ent.uusi12.2.2011 klo 19:28
>>>"Lähtivät kävelemään"..hmm, ei taida olla Auliskaan tämän puutteen vuoksi joutunut kävelemään? Minä en ainakaan.

No siksi kai siinä onkin imperfekti.
47. anna h12.2.2011 klo 19:44
Kyllä kesti, yläharmaat ratkesi vihdoin. Minulla oli unikoista väärin, keksin siihen toisen ratkaisusanan ja jäätyneestä vedestä käyty keskustelu risteävän maitohapon suolan kanssa johti oikeille jäljille. siis niin, että maitohapon suolassa on nyt sellainen sana jota en löydä mistään. Juha N:n mainitsemaa kirjaa minulla ei ole. Auki on silti vielä keskellä ylhäällä olevasta kuvasta tuleva eka kirjain, kompastuksen alla. Luulin ensin että siinä mies kelluu meressä, mutta nyt en ymmärrä mitä siinä on. Samoin 4. harmaan kuvan eka sana puuttuu. sukunimeä en löydä, lapin tunturi myös epävarma.
48. Seitenvitonen12.2.2011 klo 20:04
anna h,

Unikoista lähtevä sana selvisi minullekin pitkän pohdinnan jälkeen, ja sen myötä yläkerta meni uusiksi. "Kelluvasta" miehestä lähtevä yhdyssana ei ole ristikon onnistuneimpia.
Muuten olen Juha N:n kanssa samaa mieltä. Yksi parhaista.
49. anna h12.2.2011 klo 20:09
No onkohan se mies elävä vai kuollut siinä?
Haastava tämä ristikko oli, on, sillä tosiaan pari kohtaa vielä puuttuu. Ei taida kannattaa näillä eväillä osallistua ristikon SM-kisaan. Juha N hakkaa kuitenkin ; ) vaikka eihän sinne tietysti voittamaan tarvi mennäkään, muutenkin vain, jos läpäisisi alkukisat.
Mutta 4. harmaan ruudun eka sana, onko adjektiivi?
50. Heppu12.2.2011 klo 20:18
anna h: minulla mis on kuollut. Jos tarkoitat sen kissanpolskaosan ekaa, ei adjektiivi.
51. Heppu12.2.2011 klo 20:22
Onpa sittenkin adjektiivi.
52. anna h12.2.2011 klo 20:22
Kiitos Heppu
pitää miettiä nyt ne alaharmaat uusiksi. Ylin sana tulee linnuista, niillä jotain yhteistä. hiihtosuunnistus on minusta kilpailu, sukunimeä en siis ole löytänyt. alhaalla lienee kreikkalainen laulaja, olenkohan oikeassa
53. pelaaja12.2.2011 klo 20:54
Tätä tilannetta olen joskus kauhulla ajatellut: en saa ratkotuksi! No ei nyt ihan niinkään, vain tuo 2."hirmuharmaa"
näyttää jäävän minulla auki. Uskon vihdoin esim. että unikoista ei vissiin tule sitä mitä ensiksi luulisi. Sen myötä puuttuu liian paljon. Olen löytänyt voittajani. Minut on lyöty.
Jaskan eiliset maitohapot taisivat osua henk.koht. tänne kauas.
Yritän kestää tämän kuin mies, siis aika huonosti ;-)
54. Jondalar12.2.2011 klo 21:15
Riittävän vaikea ristikko oli tällä kertaa. Välillä meinasi epätoivo saadan vallan, mutta vähän kerrallaan, pikku hiljaa valmista tuli. Pelaaja, älä luovuta! Unikonsiemenestä saadaan hyödyllistäkin tuotetta. Yllättävä apu risteilyalan sanaan toisessa paikassa. Aksun tuskanpaikka minullakin oli viimeinen ratkaistava. Kun ILLOIN tapahtuva kirkastuu, muut sanat istuvat paikalleen. Ratkesiko sinulla, O (iso O), vaivattomasti vai jouduitko ponnistamaan? Mukana tunnelma jää, kun ristikon saa sittenkin täytetyksi.
55. Aksu12.2.2011 klo 21:21
Miullakin taitaa olla ihan vääränlainen mietintämyssy, nyyh.
Mutta pelaaja, onhan meillä vielä aikaa!
56. O12.2.2011 klo 22:01
Hei Jondalar.
Minulla ei ollut alavasemmalla vaikeaa, mutta UNIKOISTA
kirjoitin ensin toisen. Se haittasi vähän aikaa, kunnes huomasin,
että teippaanpa sen pois sotkemasta. Niin sain kaikki kohdalleen.
57. työmies12.2.2011 klo 22:04
Ett mie piän näist Auliksen
pitkist yhdyssanoist.
Kakkos ja nelosharmaan välissä
ei oikein muita ollutkaan kuin
pitkiä vaikeita sanoja.
Vääntöä riitti, mut nyt on olo
onnellinen onnistumisesta.
Maitohapposuolavirhettä en olisi
tajunnut lukematta saittia.
Kemia ei oo vahvoja puolia.

[Euroviisukarsintavoittaja (saa Aulis lainata ;) )
voisi muuttaa nimeään ennen loppukilpailua:
Paradise Oskar From Hell !
Tulisi kaivattua potkua ehkä lisää.
Nynnyä maailman parannus meininkiä
oli taas.]
58. Aksu12.2.2011 klo 22:04
Hei taasen ja kiitos avuista!
Sain vasemman alanurkan selvitettyä. Viimeiset kolme vaakariviä kirjoitin uusiksi.

Tsemppiä, pelaaja!
59. Seitenvitonen12.2.2011 klo 22:11
pelaaja,

Mitäpä jos pohtisit soittajapojan tulevaisuutta.
60. pelaaja12.2.2011 klo 22:54
Aksu, kiitän kovasti tsemppauksesta. Siitä sain jo vahingossa yhden kirjaimenkin..
Ja voi pojat (75, Jondalar) teitä.
Seitenvitonen, pohdinpa hyvinkin ja se on siinä nyt! Kits.
61. O12.2.2011 klo 23:13
Pahinta on ristikkoa täyttäessä, että kirjoittaa ns varman.
Silloin on vaikea muuttaa sitä "varmaa", vaan ajattelee, että
jossain muualla on virhe.
Paljon ristikkoja täyttäneenä olen vihdoin ja viimein oppinut
poistamaan kylmästi alueen, joka ei onnistu.
Virhe onkin siinä varmassa.
62. Maria12.2.2011 klo 23:33
Seitenvitonen kehoitti pohtimaan soittajapojan tulevaisuutta,erinomainen neuvo.Tumma alue 2. selvisi.olen kiitollinen!O on oikeassa niiden varmojen sanojen suhteen,olen oppinut pyyhkimään pois ja aloittamaan "puhtaalta pöydältä"Epävarmoja olivat sittenkin!
63. Tara13.2.2011 klo 08:59
Pelaaja.
Mietipä unikosta saatavaa jalostetumpaa muotoa.
64. Viljami13.2.2011 klo 09:17
Minusta näiden superharmaiden ongelma on se, että laadinta risteävien sanojen suhteen on sen verran vaativaa, että niihin tulee väkisinkin marginaalisia sanoja. Laatijan eduksi on kuitenkin sanottava, että ne yleensä ovat piilokirjaimettomia.
65. pelaaja13.2.2011 klo 10:00
Tara,
kiitos kommentista. Kävi kuitenkin niin, että sain sen alueen valmiiksi jo eilen. Seitenvitonen heitti minut perille niillä tulevaisuudennäkymillään.
Usein on niin, että jonkun hankalalta tuntuneen paikan ratkettua ihmettelee, että miksei tuotakaan heti tajunnut. Tämä nimenomainen harmaa sen sijaan tuntuu näin jälkikäteenkin katsottuna vaikealta, ainakin minulle. En ensin päässyt mistään alkuun. En tuntenut tummaa poikaa. En nähnyt mitä siinä lautasella haarukan vieressä on. En käsittänyt sitä omituista kuvaa kompastuksen alapuolella. Värillinen astiakin tuntui omituiselta. Siitä kyllä soimaan itseäni, etten tuota kivaa PUNNUS-vihjettä hetikohta hoksannut. Jokunen alavaaka syntyi ensin mutta kun harmaan lause ei ihan suoraan liity kuvaan, niin.. Meinasin todellakin luovuttaa ja/tai miettiä uudelleen viikon päästä mutta onneksi sain kannustusta ja potkua. Se riitti herättämään. Kiitos vielä asianosaisille kavereille!
66. Tara13.2.2011 klo 10:46
Samat oli ongelmat minullakin ja monta kertaa pyörittelin oikeitakin ratkaisusanoja, joita välillä aina kumitin uskon puutteessa pois. Nyt kuitenkin kaikki sanat loksahtaneet paikoilleen ja ei kun postiin.
67. Juha N13.2.2011 klo 10:55
KOMPASTUS-vihjeen alapuoliseen omituiselta vaikuttavaan kuvavihjeeseen helpotusta niille, jotka eivät ole tätä aluetta vielä ratkaisseet:

Lehto taisi laadintavaiheessa koplata kuvasta oikealle ja alas lähtevät sanat toisiinsa. Hän valitsi oikealle lähteväksi sanaksi sellaisen, joka on tavallaan alas lähtevän sanan synonyymi, ja ajatteli löytää niille yhteisen vihjeen. Mutta päätyi sitten, jostain systä, laittamaan kumpaisellekin oman vihjeensä.
68. aawee13.2.2011 klo 11:07
hei vaan kaikki,
nyt vasta ehdin miettiä kunnolla uutta ristikkoa, on kyllä paljon hankalia kohtia! Ihan vasemmalla olevan miehen ratkaisusanaksikin minulle tuli ihan jotain muuta merkitsevä sana, luulisin kyllä tuntevani kuvan, mutta.... ei muuta kuin mietintämyssy päähän!!
69. Iikka13.2.2011 klo 11:15
täällä. Huomenta.
Puuttuisi yksi kirjain aivan oikeasta yläkulmasta
LUONNONVOIMAA-vihjeen alapuolelta pystysanasta, joka risteää
kolmikirjaimisen vaakasanan kanssa toisella rivillä.
Mahtaakohan nyt olla jokin "varma" väärin, kun ei saa pinnistettyä
millään pystyä eikä vaakaa.
Oikea puoli on ollut melko vaivaton muuten, mutta vasen yläpuoli ja keskiosa ovat pähkinnässä nautinnollisesti vielä kiireettä.
70. Iikka13.2.2011 klo 11:16
tarkoittaa siis kolmikirjaimisen sanan toista kirjainta
71. Aksu13.2.2011 klo 11:24
Iikka,
miten mahdoit ratkaista ristikon toisen 3-kirjaimisen sanan...
72. Maria13.2.2011 klo 11:34
Tässä ristikossa oli juju,joka muutamassa kohdassa sekoitti,mutta tulipahan valmiiksi!Sitä jujua on käytetty ennenkin,mutta ei ihan lähiaikoina!
73. Heppu13.2.2011 klo 12:01
Mielenkiintoinen tuo Juha N:n arvelu kompastus/kuva alueen laadintahistoriasta. Vaikuttaa ihan mahdolliselta.
Kun katsoo noita harmaita alueita, niin ykkönen oli helpoin, koska siinä olivat vain risteilyalalla ja sukunimi "mahdottomia" itsenäisesti ratkaistavaksi. Nelonen oli minusta toiseksi helpoin. Siinä tuo harvinainen tunturi oli vaikein vaakaan, mutta vaikeutta tuli siitä että varsinkin viimeinen pystyharmaa sana on ihan mitä tahansa. Kolmonen oli suppeudestaan huolimatta vaikea, koska se vasemmalla oleva kuva on äärimmäisen epäselvä (luulin sitä haarniskaksi). Satelliittiperhe on ollut ennenkin, mutta ei varmaan tule kenellekään heti mieleen (minä yritin ensin Mirit). Vaikein vaaka on kuitenkin illoin, joka on aika kaukaa haettu (Ruotsista tosin vain). Kakkosaluetta täällä onkin analysoitu urakalla. Vaikea tietysti sanapituuksien vuoksi ja virhe vielä pahensi asiaa. Sinänsä vaakasanat eivät ole erityisen kummallisia aulismitta-asteikolla. Pystyharmaat vaikeita koska vain yksi sana (toinen) liittyy yksikäsitteisesti kuvaan. Muut sanat voisivat tulla ties kuinka monesta muusta kuvasta. Ja minä luulin sitä kompastuksen alla olevaa miestä lomalla olevaksi. On paljon syvemmällä.
Jospa näistä ääneenajatteluista olisi jotain apua vielä tuskaileville.
74. aawee13.2.2011 klo 12:16
kyllä on tosiaan tuskallista...
Sitä ylimpänä kompastuksen alla olevaa kuvaa luulin minäkin lomalaiseksi, luulin sen ottavan aurinkoa nurmikolla.....
75. Iikka13.2.2011 klo 12:22
Aksu. Hieman laveasti kirjoitin oikean puolen vaivattomuudesta.
Sen alaosassa juuri kolmekirjaimisen sanan ja tonnivihjeen yhtymäkohta on kyllä myös vielä avoin. Siinä alhaalla risteää myös MITTOJA sen tonnin kanssa. Karttakuva pitäisi olla selvä, mutta siitä saamani sanan kaksi loppukirjainta puuttuu. ei taida olla Iikan sunnuntaipää vielä hereillä ja vasta matkalla ristikossa kohti vasenta puolta.
Nyt alan funtsia vihjettäsi. Kiitos:)
76. O13.2.2011 klo 12:31
aawee.
Samaa luulin minäkin alussa, koska UNIKOISTA olin laittanut
toisin. Tulikin vastaukseksi ihan muuta kuin loma.
77. aawee13.2.2011 klo 12:36
iikka,

karttakuva on selvä, mutta vähän ihmettelen niitä kahta loppukirjainta, jotain sinne päin löysin googlesta, mutta aika kaukaa haettu... siitä tonnista tulevaa sanaa mietin...pää jotenkin ihan tyhjä ja tyhmä, lieneekö kovan pakkasen vaikutusta;)
78. aawee13.2.2011 klo 12:38
O,
kiitos:) , niin nyt olen ymmärtänyt. Varmaan tosi monella ollut unikkotuote ensin väärin;)
79. Maria13.2.2011 klo 12:40
Iikka ja aawee,katsokaapa vihjettäni 11:34!
80. mömmö13.2.2011 klo 12:44
Iikka, luepa vielä Marian kirjoitus!
Itselläni on vielä monta kohtaa auki.
2.kuvan vieressä on mm nenää kaivavasta piirros, liekö joku sarjakuvahenkilö? Ei löytynyt Simpsoneista eikä Karvisesta?
81. Iikka13.2.2011 klo 12:44
aawee. Sama jama siis meillä. Pitäisiköhän tehdä se O:n mainitsema "varman poisto" ja putsata koko alakulma.
Näissä omissa "varmoissa" kun vain on NIIN jumissa :)
Pitänee kipaista siellä pakkasessa, mutta vain pikaisesti, että säikähtäisi hereille.
82. aloittelijatar13.2.2011 klo 12:47
Totta totisesti juju sotki. Sitä ei ole käytetty vuoteen, koska en muista että olisin siihen törmännyt tämän "etsikkovuoteni" aikana.

Vuosi on kulunut nopeasti ja paljon olette minulle opettaneet. Kiitos kaikille, joidenka kärsivällissyys ei loppunut mittavien alkuvaikeuksieni aikana :)
83. Aksu13.2.2011 klo 12:48
mömmö,
piirrospoika kuuluu Simpsoneihin.
84. Iikka13.2.2011 klo 12:50
Kiitos Maria. Kiitos mömmö.
Iikka menee nyt ulos ja palaa sitten hyvin viisaana takaisin, toivottavasti.
85. aawee13.2.2011 klo 12:54
iikka,

joo, kummaan koko kulman, olen vaan ollut niin varma tietyistä sanoista. Mutta tottelen viisaampia:)

Aloittelijattaren tapaan olen kiitollinen kaikille, jotka antavat hyviä vihjeitä, ihan älyttömän mukava ratkoa tällä tavalla kun on välillä ihan jumissa, näkee vain ne omat "varmat". Tosin yleensä auttaa, että tekee välillä jotain muuta, vaikkapa kipaisee siellä pakkasessa :)
86. Iikka13.2.2011 klo 12:55
Vielä ennen kipaisua, kiitos aloittelijatar kannustavasta kirjoituksesta. Iikkakin on aloittanut Hesarin ristikot vasta männäsyksynä.
Kaikki ovat kyllä olleet mukavia täällä. Näin vähän arempikin uskaltautuu mukaan lukemaan vinkejä ja jopa kysäisemään.
Tuo "jujuvinkkikin" oli ihan uusi.
87. Hedvig13.2.2011 klo 13:04
Minulla takkuaa vasemman alakulman harmaat. En saa kaikkia vaakasanoja sopimaan. Rogers ei sano minulle mitään ja satelliittiperhe, iltaisin ja vesieläimet on kateissa´. Niistä on jo keskusteltu, mutta ei auttanut minua. Muuten ratkaistu. Saisiko vielä vihjeitä, kiitos.
88. aloittelijatar13.2.2011 klo 13:07
Hedvig,
Kirjoita Rogers ristikkorenkiin.
89. aloittelijatar13.2.2011 klo 13:20
Hedvig,
VESIELÄIMIÄ (5) löytyy tuosta tämän sivuston ristikkosanalistasta. ILTAISIN (6) saatat sitten keksiä, kun muut ovat kohdallaan. Se on svetisismi ja sana muistuttaa erästä ohutta kiiltävää kangasta.
90. Hemppa13.2.2011 klo 13:27
Muuten on ristikko täynnä, mutta kuvan 4 yläpuolella olevan vaakasanan loppu takkuaa, kun en tiedä risteävän KOP-vihjeen vastaussanan viimeistä kirjainta. Onko rasvasatsista kuvassa vain osa vai peräti keko?
91. aloittelijatar13.2.2011 klo 13:32
Hemppa,
minulle tuli koko rasvakeko.
92. -p-13.2.2011 klo 13:47
aloittelijatar, meillä täytyy olla eri vesieläin, koska minun vesieläintäni ei löydy tämän sivuston listalta. Miten muilla?
93. DeVille13.2.2011 klo 13:56
Mukava ristikko. Sopivan vaikea pitkästä aikaa. Kuvan 2. alaharmaat täyttyivät viimeksi.
94. Hessu Ho(o)po13.2.2011 klo 14:17
Taidan olla ainoa, jolle ei aukene 1. kuva, muuten ristikko tehty. Saisinko luotsausta oikeaan suuntaan:

1) Onko Kron Dast joku pölypussi?
2) Onko museoesine se usein käytetty?
3) Liittyykö ´hallitsi´ neukkuihin?
4) Onko mies kirjailija?

Muutama sana noitten lisäksi on, en tiedä, ovatko oikein. Mitkään eivät nyt vain sovi toisiinsa.
95. aloittelijatar13.2.2011 klo 14:22
Hessu,
1) se on Kron Jäst!
2) on
3) ei
4) ei
96. Hessu Ho(o)po13.2.2011 klo 14:42
Kiitos, aloittelijatar! Yksi sana riitti ja koko kohta ratkesi. Mieskin muuttui heti tuttuakin tutummaksi. Olinpa tosiaan tomutuksen tarpeessa! Aurinkoista pakkaspäivää kaikille!
97. L-a13.2.2011 klo 15:31
Enpä saanut kovasta pinnistyksestä huolimatta reissussa tehdyksi, mutta täältäpä aloittelijattaren tarkka esiluku antoi sopivasti nostetta vasempaan yläkulmaan, kiitos.
Pilvilinnoissa uinailevalle sankarille yritin sinnikkäästi egyptiläistä loppua, jota ei sitten koko hommalle tullut millään. Sitä mahtavammalta tuntui viimeisten ruutujen täyttö!
Hieno ristikko!
98. aawee13.2.2011 klo 15:35
aloittelijatar,
kiitos, minäkin sain nyt vasemman yläkulman tehdyksi:)
Vielä täytyy pähkäillä muita kulmia.
99. mömmö13.2.2011 klo 15:40
Kiitos Aksu, olihan se siellä kuitenkiin. Paljon se ei tosin auttanut 2.harmaata, tulipa pitkien sanojen alkukirjaimet!
Kysynpä Hessun paikkaan
1. Liittykö hallitsija vielä idemmäs
2. puuttuko kasojen miehestä 3 viimeistä.
100. aloittelijatar13.2.2011 klo 15:52
mömmö,
1. kyllä
2. kyllä
101. mömmö13.2.2011 klo 16:13
Kun nuo on oikein, en silti saa viimeisestä pystyharmaasta järkevää ,hohhoh!
Enempää en nyt kysy, vaikka 2. ja 4. harmaa ovat ratkomatta. On tosi vaikeita nuo pitkät sanat!
Mietitään!
102. Hedvig13.2.2011 klo 16:16
Kiitos aloittelijatar avusta, nyt selvisi loputkin. Vaihda nimimerkkiä, et ole enää aloittelijatar. Hienoa kun saa apuja täältä pulmiinsa.
103. L-a13.2.2011 klo 16:52
mömmö,
Samojen kanssa pitkään painittuani yritän avittaa, vaikket kysykään (eli "ettoan").
UIMA-ALTAILLAKIN, vastaava löytyy auton omistajan kalenterista.
HIIHTOSUUNNISTUKSEN keksii ilman alan harrastustakin helposti.
104. mömmö13.2.2011 klo 17:42
L-a
Olet ihana. 2. harmaat ratkesi!

Nyt enää 4. Alan uskoa, että sekin vielä ratkeaa, vaikka olin jo luovuttaa.
105. O13.2.2011 klo 18:01
Hedvig.
Samaa olen ehdottanut aloittelijattarelle jo aiemmin.
Olen samaa mieltä kanssasi! :)
106. aloittelijatar13.2.2011 klo 18:07
O,

Voih, kyllä tässä vielä ollaan melkoisia aloittelijoita verrattuna eräisiin ;)

Katsotko, kun ehdit : -p- 13.2.2011 klo 13:47.
Mitenkäs sinun vesieläimesi?
107. pelaaja13.2.2011 klo 18:18
-p-
Tokihan ne vesieläimet löytyvät Ristikkorengistäkin.

Tätä piti vielä sanomani: väitettiin, että ILTAISIN (6) on aika kaukaa haettu ja svetisismi tms. Ruotsinkielestä se varmaan on alkujaan lähtenytkin mutta kyllä se on mainittu ihan suomalaisena puhekielen sanana nykäsessäkin. Iloiset semmoiset.
108. aawee13.2.2011 klo 18:31
olen varmaan kummannut vasemman alakulman puhki, mielestäni lähes kaikki oikein, mutta en kyllä ymmärrä niitä vesieläimiä...Sitä ILTAISIN-vihjeen ratkaisusanaa käyttävät opiskelijat ihan yleisesti. Satelliittiperheen löysin (mielestäni) ihan hyvin, mutta ei niistä pystyharmaista mitään järkevää synny. Vesieläimiin mietin niitä vähän vieraampia, mutta konsonantti pystysanan lopussa ei kuulats hyvältä.
Mutta mie mietin, taitaa mennä ensi viikon puolelle tämä ristikko.
109. aawee13.2.2011 klo 18:32
piti siis sanoa, että ei kuulosta hyvältä...senat menevät sakaisin jo tässä vaiheessa.
110. O13.2.2011 klo 18:35
aloittelijatar.
Minun vesieläimeni uiskentelee joessa.
111. O13.2.2011 klo 18:38
aawee.
Kyllä käytetään mm. opiskelijaporukoissa ILTAISIN.
112. pelaaja13.2.2011 klo 18:40
aawee,
vieraampia ne vesieläimet ovatkin. Eivät ihan suomalaiseen jokeen mahdu. Konsonantti sopii sikäli, että kuuntelijallahan onkin tuossa nyt tyytyväisempi ilme.
113. Rapu13.2.2011 klo 18:45
Enpä olis vielä eilen uskonut, että saisin kaikki tarvittavat ruudut täyteen. Vaikeaa oli, mutta niin nautinnollista, kun
edistymistä kuitenkin tapahtui.

Oikea yläkulma jäi viimeiseksi. Siellä olikin monta kinkkistä vinkkiä. Ja vieläkään en ole ymmärtänyt siihen jalat alleen ottaneeseen V-kirjaimeen tullutta. Vaakasanat tuntuvat ihan oikeilta... Mitä ihmettä siihen haetaan!?
114. pelaaja13.2.2011 klo 18:51
Rapu,
siinähän on ensin miinus. Ja siinä on V. V tekee jotain, eiks vaan.
115. POH13.2.2011 klo 18:55
Rapu
Mitähän tämän jalat alleen ottaneeseen kävelijän edellä mahtaa olla?

Hyvä ja sopiva ristikko, ehkä vielä lisää samaan suuntaan tasoltaan edellisiin verrattuina.
Kivaa oli punnerettavaa.
116. aawee13.2.2011 klo 18:57
pelaaja, O,

nyt ei vaan sytytä. Se vieraampi vedeneläin on ihan "tuttu", mutta en sitä pystyn vikaa kirjainta ymmärrä mitenkään. Kiitos teille, mie mietin. Tässä ristikossa on minulle paljon haastetta, ihan mukavaa.
117. O13.2.2011 klo 19:22
aawee.
Vasen alanurkka ja harmaat.
VESIELÄIMIÄ eka, kolmas ja neljäs ovat vokaaleja.
118. aawee13.2.2011 klo 19:27
O,
niin kyllä, mutta toka ei ja se on sitten tokan pystysanan vika kirjain. Ja en tajua semmoista suomenkielistä sanaa...ainakaan sillä minun konsonantillani. On kyllä ihan tyhmä olo....
119. O13.2.2011 klo 19:30
aawee.
Onko eka ja kolmas sama?
120. aawee13.2.2011 klo 19:31
ei ole, eli minulla lienee väärä sana..?
121. Hessu Ho(o)po13.2.2011 klo 19:33
aawee:
Tämä siis voi painaa 100 - 150 kg. Se, mikä sulla siinä luultavasti on, korkeintaan 7 kg.
122. O13.2.2011 klo 19:35
aawee.
Niin ajattelinkin. Pitäisi olla.
Ulkomaan isoissa joissa ja iso!
123. Rapu13.2.2011 klo 19:37
Kiitos pelaaja ja POH,
Nyt ei vaan sytytä... ilmeisesti se V poistuu. Ja jos lisään sen V:n ratkaisusanani loppuun, ei synny mitään järkeen käypää.
Niitä vaakoja en edelleenkään haluais vaihtaa, joten pihalla ollaan. Täytyy varmaan jäädä odottamaan ratkaisua.
124. -p-13.2.2011 klo 19:40
Minun vesieläimeni elää akvaariossa. Oikein sievä pieni otus. Eikä sisällä runollisia konsonantteja toisen pystyn lopussa.
125. pelaaja13.2.2011 klo 19:46
Rapu,
no V meinaa ehkä poistua;-) Älä mitään lisäile loppuun, siis ei loppuun, koska sulla on siinä varmaan ihan ok "poistuminen". Miinus on se pointti. Suakin kyllä sitten hymyilyttää kun saat sen ahaan.
126. aawee13.2.2011 klo 20:02
O, pelaaja, Hessu Ho(o)po

Kiitos teille kaikille! Nyt kumitan koko nurkan, teen vähän aikaa jotain muuta ja yritän älykkäämpänä kohta uudelleen:)

Onkohan -p-:llä joku muu eläin???
127. Rapu13.2.2011 klo 20:03
pelaaja, kiitti todella kutkuttavasta vinkistä.=)
Oon nyt vaan niin pölvästi, ettei mene jakeluun.
Jään miettimään huomiseen. Toivottavasti silloin jo hymyilyttää. =)
128. kaplas13.2.2011 klo 20:05
Olisi ihan mukava tietää ihan enempiä intohimoja herättämättä, millaiisa pro-ratkojia ovat ihmiset, joilla on lähes koko työ jo tehty lähes ennen aamukahvia
Itse olen näitä Auliksia ratkonut pitkään ja minulla menee hiukka pitempään (=iltoja )..
:0
En nyt nimistä tietenkään ole kiinnostunut!
129. Edward13.2.2011 klo 21:06
Tällaisia Iisakin vitsikuviin liittyviä ja Auliksen omalla
verbalistiikalla ryyditettyjä luomuksia otan vastaan
hanakasti lisää!
Pitkät vaakasanat lisäsivät homman vaativuutta
kivasti - mutta kohtuullisella tasolla vielä tässä
pysyttiin.
Vanha kiittää!
130. aawee13.2.2011 klo 22:36
O, pelaaja, Hessu,
kiitos kaikille!! Mie löysin kuin löysinkin sen sanan, on minulle kuitenkin vieraampi sana vaikka Vuokilan kirjassakin on. Satelliittiperhe oli väärin, muut sanat oikein. Vielä puuttuu paljon kirjaimia muualta ristikosta, mutta ihan ihana tunne, kun tuo nurkka selvisi!
Öitä kaikille:), vähän aikaa vielä yritän muita tyhjiä ruutuja.
131. O13.2.2011 klo 22:40
Olipa mukavaa, että selvisi!
Öitä. :)
132. Viljami14.2.2011 klo 07:56
Juha N
Olisi kiintoisaa tietää, missä ajassa hallitseva Suomen mestari ratkoi tämänkertaisen ristikon?
133. pelaaja14.2.2011 klo 17:58
Rapu,
josko tänään jo hymyilyttää - täytyy kuitenkin sitä ennen ehtiä kirjoittamaan, että eilinen vinkkini (19:46) oli sittenkin harhaanjohtava. Olin niin konkreettinen tai luin ongelmasi väärin tai sanat olivat väärässä järjestyksessä kun kielsin mitään lisäämästä loppuun. Siis ajatuksissasi tietenkin lisäät sen V:n tekemisineen päivineen ratkaisun loppuun. Kas ettei kukaan huomannut oikaista minua. No nyt olen ripittäytynyt tältä osin.
134. Rapu14.2.2011 klo 18:12
pelaaja,
vielä ei oo aihetta hymyyn. Paremminkin alaspäin taitavat suupielet nykiä.
Kiitos kun oikaisit vihjettäsi. En siitä huolimatta ole vielä ymmärtänyt V-vihjeestä höykäsen pöläystä. Yritän nyt uudella innolla. =)
135. Rapu14.2.2011 klo 18:23
pelaaja, et arvaa miten kävi.
Tajusin heti miten edellisen viestini jälkeen. Yritin ängetä vain yhtä kirjainta siihen loppuun, mutta enemmän tarvittiin. Siis sitä liikettä.
Nyt voi jo hymyilläkin. Kiitos avustasi.=)
136. Juha N14.2.2011 klo 18:51
Viljami: 1h 24min.
137. Viljami14.2.2011 klo 20:01
Kehveli! Nyt olen ylpeä itsestäni! Hävisin mestarille vain runsaat puoli tuntia. Kuitenkin sillä suurella varauksella, että ristikkoni on oikein täytetty.
138. kaplas14.2.2011 klo 21:08
Juha N, Viljami

Mitä apuvälineitä käyttäen?
139. Viljami15.2.2011 klo 06:22
kaplas
Ihme kyllä, tässä ristikossa en joutunut ratkonnan aikana turvautumaan apuvälineisiin. Oudoimmat sanat olivat onneksi piilokirjaimettomia ja avautuiva risteävien sanojen avulla. Toki jälkikäteen varmistin muutaman sanan todenperäisyyden Googlesta.
140. Juha N15.2.2011 klo 11:13
Tämänkertainen ristikko ei vaatinut apuvälineitä muuta kuin tarkistukseen siinä vaiheessa kun kaikki ruudut olivat jo täynnä.

Mainittu sivistyssanakirja: maitohappoasian tsekkaus.

Google: itsestään riveille muodostuneiden outojen erisnimien oikeellisuuden tsekkaus.

Mutta esim Lapin tunturi oli entuudestaan tuttu, kuten se olisi ollut M-alkuisenakin.
141. Juho15.2.2011 klo 11:23
Juha N, seurustelevatko nyt ne risteävät sanat keskenään, siis se maitohapon
suolattomuus ja alempi jäätynyt vesimäärä?
142. Karik15.2.2011 klo 12:44
Vasen yläharmaa on mainittu helpoimmaksi, hävettää tunnustaa että siitä nyt kiikastaa. 8 vaakasanasta luulen tietäväni kolme ylintä ja alimman. Neljänteen arvelen erästä musiikkiin liittyvää sanaa.

Aiemmat vinkit ovat ihan hepreaa:

"2) Onko museoesine se usein käytetty?" Onko tämä jotain sisäpiiritietoutta?

Jos tämä tarkoittaa sitä 8. vaakasanaa niin ok:
"2. puuttuko kasojen miehestä 3 viimeistä."

Tuleeko 100:sta sen lempinimi 2 kirjainta vajaana?
143. L;)a15.2.2011 klo 12:59
Aaltoja vaan näille taitaville ja nopeille!
Minusta on mukavaa, kun ristikkoa riittää koko viikonlopuksi. Muiden askareiden lomassa sen ääreen voi istahdella kuin tupakkatauolle ilimoja ja keuhkojaan pilloomata.
144. Juha N15.2.2011 klo 13:41
Juholle:

Maitohapon suolaa vailla olo ja alempi jäätynyt vesimäärä ovat nyt oikein hyvää pataa keskenään.

[Jos joku olisi jollain (t)aikakoneella päässyt tuon yllä olevan lauseen jo viime viikolla näkemään, niin olisi mahtanut ihmetellä...]
145. Juho15.2.2011 klo 15:00
JuhaN, olisihan tuo nyt pitänyt uskoa jo aiemmasta kirjoittelustakin, mutta
kun nettikään ei sitä teetöntä muotoa tunne. Suurkiitos.
146. kaplas15.2.2011 klo 15:59

Nopeita on mestarit!
Itse kyllä Auliksen saan täyteen, mutta hitaanlaisesti.
Ja aina siellä muutama sana saattaa väärin olla.
Pitäisi viikon tauon jälkeen käydä vielä läpi..
- kaplas
147. POH15.2.2011 klo 17:33
Nopeita ovat mestarit.
He vain kirjoittavat näitä.
Me tavikset naatiskelemme oivalluksistamme pitempään.
Toivottavasti kaikki saavat toivomansa aatosnautinnon.
Pitkää herkullista pähkäilyä kaikille toivoen.
Tämä oli oikeaan suuntaan aiempiin verrattuina.
:), :), iloisisia ilmeitä kaikille.
148. (Eki)15.2.2011 klo 17:42
(Sanaseppojen Kuopion kesätapaamisessa 90-luvulla pidettiin ensimmäiset ja toistaiseksi ainoat naatiskeluratkonnan SM-kisat. Mestariksi leipoutui Tuula Voipio. Hänen papereissaan oli eniten nautiskeluja.)
149. Heppu15.2.2011 klo 20:12
Tuo maitohapon suola jäi ihmetyttämään. Juha N oli löytänyt ännällisen muodon jostain sivistyssanakirjasta. Minun WSOY 2002 Sivistyssanakirja ei ole näin sivistynyt. Vanha hyvä Otava Iso Tietosanakirja ja englanninkielinen kuukkelikin tuntevat vain teetä loppupäässä sisältävän muodon. Ja se tekee virheen jään olomuodon kanssa. Mutta kaipa Aulis on kehitellyt kemiaakin.
150. [O]15.2.2011 klo 21:51
[Eki.
[Mikä niissä naatiskeluratkonnoissa oli erilaista verrattuna
muihin?]
151. (Eki)15.2.2011 klo 22:09
(Merkittiin aina kun saatiin vihjeestä hyvä elämys. Eniten merkintöjä tarkoitti myös voittoa.)
152. hermanni16.2.2011 klo 13:59
Lienen ainoita, joka yhä kipuilen sen selitysaukon kohdalla, jossa ylhäällä on ESITYS ja sen alla se harmaa viuhka. Minäkö tyhmä, en ymmärrä... Lähinnä siitä viuhkasta tuleva sana mietityttää.
153. Aksu16.2.2011 klo 14:08
hermanni,

kyllä "viuhkastasi" on jo käyty mielipiteen vaihtoa. Sitä on luultu jopa kattotiileksi!
154. apua16.2.2011 klo 16:01
hermanni klo 13:59;

kuten Aksu totesi, 11.2. ~klo 13 - 15 tätä "viuhkaa" on pyöritelty. Ehkä aivan selvästi ei ole sanottu, että se harmaa sinun on nähtävä punaisena.
155. Juho16.2.2011 klo 16:26
hermanni, eikä se keltainenkaan väri oikein kunnolla erotu siitä pohjasta.
156. hermanni16.2.2011 klo 16:45
Kiitos, tajusin!
157. Dianthus16.2.2011 klo 17:20
Muutama kirjain vielä kadoksissa, vaikka tässä on pähkäilty jo useampi päivä. Oikea yläkulma 3-kirjaimisen sanan keskimmäinen kirjain ei aukene. Myös ristikon toinen 3-kirjaiminen on hukassa, kuten myös siihen sanaan risteävä 1000. Olisiko antaa vinkkejä?
158. tuffa Porist16.2.2011 klo 17:26
Dianthus
Vastasit jo itse: ovat kadoksissa tai hukassa!
159. Pupni16.2.2011 klo 20:43
Oikea ylänurkka vielä ihmeellisesti tökkii, muu ristikko jo kunnossa. Löytyisikö fiksua vihjettä seuraaviin:

1) PARHAITA (9)
2) LUONNONVOIMAA (8)
3) AJANJAKSO (4)
4) KYTKY (12)

Jospa noiden avulla aukeaisi omin voimin loputkin koilliskulmasta.
160. Keno16.2.2011 klo 21:19
Palstalla on ollut puhetta KOMPASTUS-vihjeen alla olevasta miehen kuvasta. Mun mielestä kuvasta ei voi päätellä miten elinvoimaisessa tilassa mies on. Sen mukaan, miten tilan tulkitsee, tulee ratkaisuksi kaksi eri vaihtoehtoa, jotka kumpikin ovat tilanteeseensa sopivia. Itse asiassa, olkoon mies missä tilassa hyvänsä, niin toinen näistä ratkaisuista sopii aina. Tosin miehen pään ympäristö jää aika paljon mielikuvituksen varaan.
161. Heppu16.2.2011 klo 22:42
Pupni:
1) ekat
2) sää
3) se tavallinen muinainen
4) voi muodostaa jääviyttä
162. aawee17.2.2011 klo 12:29
mitäköhän siinä ILMAN MAITOHAPON SUOLAA-tekstin alla on kuvassa? On semmoinen musta mytty...
163. jeppe17.2.2011 klo 14:29
aawee
suurennuslasilla kun katsoin niin ihan selkeästi piirretty askissa säilytettävä suomalainen ....
164. Karik17.2.2011 klo 15:07
Psst. ei ole kukaan vaivautunut vielä vastaamaan minulle. Pari päivää jo odoteltu.
165. tuffa Porist17.2.2011 klo 15:47
Karik
1) museoesine liittyy viljelyksiin
2) parillisia on arvelemasi
3) hallitsija usein esillä ollut suuren itämaan "päällikkö"
5) siihen tulee verbi
166. Aksu17.2.2011 klo 15:48
Karik, näin kyselit:
"2) Onko museoesine se usein käytetty?" Onko tämä jotain sisäpiiritietoutta?

** Ei ole sisäpiiritietoutta, vaan tämä museoesine on ristikossa usein käytetty.

Jos tämä tarkoittaa sitä 8. vaakasanaa niin ok:
"2. puuttuko kasojen miehestä 3 viimeistä."

** Jos tarkoitat miehen kasvoja (et kasoja), niin miehen nimellä löydät kuukelista hänen kuvansa.
167. aawee17.2.2011 klo 16:04
jeppe,
kiitos, samaan olin päätynyt.

Nyt on kaikki "jujutkin" ymmärretty, pitkät sanat keksitty, joka ilta olen jonkun jutun oivaltanut:)
Neloskuvan harmaan ekasta en ole varma, sen kuvan kaikki sanat sopivat mielestäni huonoiten kuvitukseen, mikäli siis sanani ovat oikein.
168. ep17.2.2011 klo 16:21
Todella vaikeaa -esim vasen alakulma mittoja vihjeen olen
laittanut mutta mitä tulee muuta vaakaan(siis vihjettä) kaipaan apua --sitten siinä tienoilla kolmekirjaiminen sana
ei hajuakaan
169. tuffa Porist17.2.2011 klo 16:58
ep
taitaa olla kysymyksessä oikea alakulma. Ei ole kellään muullakaan hajua 3-kirjaimisesta sanasta!
170. Karik17.2.2011 klo 18:15
Kiitokset Aksulle ja tuffalle. Tuli täyteen.

PS. Porist määki oo, vaik mää tääl viä asunki.
171. -p-17.2.2011 klo 21:17
ep, ne on vihjeruutuja, sekin siinä kysymässäsi kohdassa
172. aawee17.2.2011 klo 22:28
äsken vielä silmäilin ristikkoa ja nyt sain neloskuvankin sanat täsmäämään, "mukisarjoja"-vihjeen ratkaisusana oli väärin. Koko viikon tätä ristikkoa aina iltaisin on "nautiskeltu", mitäköhän huominen lehti tuo mukanaan:)
Öitä kaikille!
173. ep18.2.2011 klo 10:13
Kiitän tuffa Porist ja -p- avusta paljon vielä auki koitan selvitellä itsekseni lisää
174. miisu18.2.2011 klo 15:18
yläkeskellä ---minkä alan nainen on -cecilia-
175. tuffa Porist18.2.2011 klo 15:27
miisu
urheilija
176. ep19.2.2011 klo 10:21
Vasen alakulma kuvan oikealla puolella vihje- MHTAVA- joki luin koko ajan mahtava ja ei löydy , tämä on ilmeisesti Teille muille selvä jippo.Siinä lähellä on myös mies jota en tunne
kolmas kysymys -Sukarnon kanssa -on "skartjohdon "näköinen vehje.Tosi paljon avoimia kohtia.?
177. Juho19.2.2011 klo 10:33
ep, on se vaan mahtavakin se joki, innostanut mm. Smetanaa, lahjomaton oli se tuntematon poliisi, scart-johtosikin on viikon parin sisällä käyttämäsi
vempain, ellet nyt vallan Skypellä soittele.
178. ep19.2.2011 klo 11:32
Juholle kiitos kun olit vielä kuulolla
179. Ananias19.2.2011 klo 11:58
Tulipa valamista, mutta oli vettää maitohapoile tämän sivistyssanan kansa jota ei ole olamasakaan.
Ja sen mie sanon rehelisenä Lapin miehenä että olokaa tarkkana tämän tuntturin kansa.
180. miisu20.2.2011 klo 09:41
Auttakaa tyhmää noissa "mukisarjoissa"onko tosiaan jokin oikea sarja vai ovela jippo? Vielä on hukassa neljännen harmaan vasen puoli --poika "lätsä" päässä ja ilmeisesti lintu taivaalla miten yhdistäisin nämä sanaksi
181. Aksu20.2.2011 klo 09:57
miisu,
"mukisarjoissa" ei ole mitään jippoa, vastineet vain mukeille ja sarjoille.
182. miisu20.2.2011 klo 10:17
Aksulle kiitokset
183. ep20.2.2011 klo 10:36
Keskioikealla vihje esp.viranomainen mistä voisin löytää
mokoman??
184. tuffa Porist20.2.2011 klo 11:09
ep
On maailman suurin lentoasemaoperaattori. Sen nimestä lyhennys.
185. Juha N20.2.2011 klo 15:27
Usutan tämän nimenomaisen HS 2627 -ristikon ratkaisseita käymään seuraavan pähkinäni kimppuun. Teillä on parhaat edellytykset keksiä, mistä on kysymys. Pähkinä on jo ollut joitakin tunteja esillä muualla, omassa säikeessään, mutta se ei ole kenellekään vielä auennut.



Tehtävä nille, joilla on selvänäkökykyä - oli se sitten paranormaalia tai ei.

Minulla on mielessäni 7 konsonanttia, tarkkaan määrätyssä järjestyksessä. Luettele ne.

Palkinto ensimmäisenä oikein vastanneelle:

Lupaan puoltaa häntä noita Akmeelin shamaaniperintöseuran kunniajäseneksi, Pyhä-Nattasen seidan äärellä, jos sellainen seura joskus perustetaan.

Vihjeeksi 5 tippaa Lapin-hulluutta:

* sukunimiin pesiytynyt rinne
* aikuistuvalle poikalapselle sopiva tunturi
* aikuistuvalle tyttölapselle sopiva tunturi
* lähde
* hurmostila

Lisävihjeeksi 2 tippaa kylmää järkeä:

* kantakappale esim siitä dokumentista, joka kertoo, kuka kyseisen maa-alueen omistaa
* suurmaanomistaja

Haetaan seitsemää eri konsonanttia, kun on seitsemän vihjettäkin. Vihjeiden viittaamat sanat liittyvät jollain logiikalla toisiinsa. Kyseisiin sanoihin on laatijashamaani Aulis Lehto - vaikka onkin kotoisin lannan rajan eteläpuolelta, Peräpohjolan maakunnasta, Rovaniemeltä - perehtynyt erinomaisella hartaudella :)

Ratkaisun voi käydä esittämässä tuolla: sanaristikot.fi/keskustelut/index.php?ryhma=0&p1=v ast.php&p2=info_3.php&id=6043&t=k1
186. POH20.2.2011 klo 16:17
Kaiiki kunnioitus Sinulle Juha N, mutta mitä tämä vuodatuksesi tällä saitilla tekee?
187. Juha N20.2.2011 klo 16:30
No, onhan tämä pähkinä off-topic, olen pahoillani siitä. Mutta eräältä osin tehtävän juju liittyy puheena olevaan ristikkoon.
188. pelaaja20.2.2011 klo 16:30
POH, tsot tsot. Juha N kyllä juttunsa alussa selvästi kertoo, mitä tämä pähkinä tällä nimenomaisella säikeellä tekee. Koeta vaan aivojumpata sinäkin.
189. POH20.2.2011 klo 17:38
Parapähkinä omalla saitillaan säie 6043 on hyvä, mutta uusi tehtävä täällä ei,
Voisi säikeellä 6043 ilmaista yhteyden tähän säikeeseen. mikäli haluaisi helpottaa ongelman ratkaisua.
190. ep20.2.2011 klo 20:22
Pianonsoittajan vasemmalla puolella on lautanen jossa on jotain ja haarukka vieressä onko syötävää ja mikä astia
on värillinen (tässä tapauksessa) hermot menee ja päätä särkee???
191. otv-a20.2.2011 klo 20:38
ep,
lautasella on jotain, millä saa vähän syötävää.
192. lopettelijatar21.2.2011 klo 00:53
Ihan mukava oli tämä 2627. Ei tarvinnut kymmeniä kohtia googlata, vaan ratkonta oli enemmänkin perinteistä kokeilua ja kumitusta. RISTEILYALALLA ja VALKEAKOSKEA piti lopuksi tarkistaa netistä, samoin klo 9 kohdalta se puolikas mies.

Jos tajusin vihjeen NAURAA ENSIKSI, niin sehän oli ihan hauska. Ymmärsin, että siinä vihjattiin juomapuoleen.
193. ep21.2.2011 klo 09:22
Kiitän otv-a. Kysyisin vielä apuja oikealla ylhäällä rakennelman nousuun, jipon luulen tajuavani mutta en löydä rakennelmaa.
194. tuffa Porist21.2.2011 klo 09:28
ep
Lue alhaalta ylös. Ratkaisusana näin luettuna on eräänlainen este.
195. ep21.2.2011 klo 18:12
Kiitos tuffa Porist meni jakeluun. Pyydän vielä apuja ylhäällä keskellä -tuleeko "kuolleen näköisestä "miehestä
vierasperäinen sana alas???
196. Pupni21.2.2011 klo 18:57
ep,

ei tule vierasperäistä. Henki on kaikonnut taistelun jäljiltä.
197. pelaaja21.2.2011 klo 19:19
No on tämäkin. Kiitos vaan lopettelijattarelle. Juha N oli kyllä aiemmin sanonut että sen ensiksi nauravan voi tajuta tietyllä logiikalla. Minä vaan en sitä logiikkaa tavoittanut..jätin itselleni kysymysmerkin ratkaisun kohdalle ja jäin ihmettelemään. Nyt ihmettelen vain itseäni senkin vuoksi, että ratkaisun alkuhan on yksi laatijan lempisanoista. Tieteen hämärään jää, olisinko sen eräänä päivänä hoksannut.
198. hokki22.2.2011 klo 08:40
Muuten selvää, mutta oikeaa alakulmaa en saa kasaan. Italian kaupunki, mittoja ja 1000 eivät soviminulla yhteen. Myös se kolmekirjaiminen ihmetyttää.
199. piste22.2.2011 klo 08:48
Tässä ristikossa ei ollut kolmikirjaimisia sanoja, yritäpä, hokki, edetä tämän tiedon avulla.
200. -22.2.2011 klo 10:59
Oikeaoppisessa ristikossa ei saa olla kolmikirjaimisia sanoja! Heti olisi kellojen kilistävä.
201. miisu22.2.2011 klo 15:42
Kaikki vinkit luettu etu -ja takaperin ,vaikka Lapin tuntureita on tosi paljon eivät vaan passaa tähän!!!!
202. toinen taata22.2.2011 klo 15:59
miisu
koeta n-alkuista.
203. miisu22.2.2011 klo 16:03
Toinen taata- en olisi epätoivoissani enää saavani apua näin hyvin.
204. ep22.2.2011 klo 16:23
Olen kysellyt oikeastaan liian paljon,mutta apujakin on aina tullut. Kertokaa miten saan risteilyalan päästä kiinni??
205. Juho22.2.2011 klo 16:33
ep, katso mitä tulee 4. kuvasta vaakaan oikealle.
206. ep22.2.2011 klo 16:55
Juholle kiitokset
207. hokki23.2.2011 klo 08:15
[- En tiedä millainen on "oikeaoppinen ristikko", minä vaan ratkon näitä. Ilmeisesti oikeinkin, kun "postimerkkirahaa" on tullut ihan mukavasti...]
Kiitos vinkeistä - ja piste.
208. ep23.2.2011 klo 09:57
Pikkuhiljaa etenee--mitä maata hallitsi vasemmalla oleva
hallitsija kun ei kerran ole venäjältä ja samassa minkä alan mies kuvassa joka on niin himmeä kuva etten tiedä onko edes mies, kun ei näy koko naama.
209. Juho23.2.2011 klo 10:06
ep, puolipäinen rahamies on viime vuosituhannen kreikkalaisia, se hallitsija taas
sijoittuu vanhaan Intiaan.
210. ep23.2.2011 klo 10:33
Juho olet aarre
211. miisu24.2.2011 klo 10:12
Vasen alakulma on puhki .Sateliittiperheeseen on tullut jo
vihje -ohut kiiltävä kangas-,mutta sateliittiperhe yskii onko
kyse maksullisista kanavista.Olen hermoraunio ja teillä jo
postissa.
212. otv-a24.2.2011 klo 10:20
miisu,
kääntele sitä (voi olla paksuakin) kiiltävää kangasta.
213. Juho24.2.2011 klo 10:27
miisu, tuossa eilen näihin aikoihin viittasin antiikin Intiaan,
tuo satelliittiperheen kehittely taas löytyy modernista Intiasta
214. tuffa Porist24.2.2011 klo 10:40
miisu
vähän avoimempi vihje: käännä englanniksi "Intian Kansainvälinen Satelliittijärjestelmä", sen alkukirjaimista saat
kyseisen perheen!
215. miisu24.2.2011 klo 10:40
Niin sekaisin olin jo,että rivitkin meni sekaisin --iltaisin vihjeeseen oli se kangasjuttu täällä aiemmin.Silti Juholle ja otv-a:lle avuista kiitos.nimimerkiltä "sekopää"
216. otv-a24.2.2011 klo 10:43
miisu,
nyt on sinulla sitten juhlakankaita useampaa sorttia.
217. tuffa Porist24.2.2011 klo 11:00
miisu
pieni korjaus: kansainvälinen po kansallinen!
218. Myös hyvin talutettu24.2.2011 klo 12:46
[Epäasiallinen ja ehkä -ystävällinenkin] kysymys:
Mistä onnistumisen ilo kumpuaa, jos ratkaisu on tullut kirjaimen tarkkuudella ystävällisiltä avittajilta? Anteeksi tilapäinen nimimerkin käyttö.]
219. ep25.2.2011 klo 15:32
Siitäkin huolimatta, että olen niitä liikaa autettuja -uskallan
vielä palata vasenpaan alakulmaan -kaikki on pielessä. En saa vihjeeseen astioista mitään kun en selätä noita
afrikkalaisiakaan- unijuomatkin hukan teillä.
Muuten näyttää "täydeltä"
220. tuffa Porist25.2.2011 klo 15:41
ep
muunnettuna
1)tassikeko
2)pissat - 1 kirjain
3)ehtoogrogit
221. ep25.2.2011 klo 16:51
Voi että olit avuksi tuffa Porist
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *