KESKUSTELUT > RISTIKOT > MAANANTAIKESKIS 24.1

6004. Maanantaikeskis 24.1

jykke1.2.2011 klo 09:03
Aivan kurja ja ratkaisuksi tuli vihoNviimeinen. En ole moista ilmaisua kuullut.

Sanaristikot ovat mielestäni parhaita ja jopa ainoita suomen kielen huoltajia, siksi oikeakielisyys ratkaisuissa on huipputärkeää.
2. -1.2.2011 klo 09:10
Kielitoimiston sanakirjassa vihonviimeinen ja vihoviimeinen esitetään samanarvoisina.
3. Eki1.2.2011 klo 09:59
Ymmärsinkö oikein, että tehtävä oli muutenkin kurja vai tekikö tämä väärinymmärrys siitä ilman omaa syytään kurjan?

Eri ihmisten olen kuullut käyttävän ännällistä ja ännätöntä muotoa.
4. Lars1.2.2011 klo 11:36
Vasen reuna vähän tökki mutta kun totesin että Miat olikin Piat niin sitten ratkes......toivottavasti ensi viikon kisaristikko on taas sopivan helppo niinkuin viimeksikin että mielenkiinto säilyy.....
5. tonimikael1.2.2011 klo 15:57
Eikun VIHONVIIMEINEN -sanalle on vihjeenä AIVAN KURJA.
6. Eki1.2.2011 klo 15:59
No niinpä tietysti...

Ehkä loppukevennyksenä voisi sanoa, että meillä päämajassa nousee aina kaikilla karvat pystyyn, kun päivämäärän kuukauden perässä ei ole pistettä.
7. Marco Poloinen1.2.2011 klo 16:46
Mutu:lla olen aina pitänyt oikeampana muotona 'vihoNviimeistä' ja arvellut ännätöntä versiota vain savolaisten käyttämäksi. Lausuttuna se kuulostaa täällä(kin) vihovViimeseltä!
8. Matti14.3.2011 klo 23:59
Maanantaikeskis 14.3. Heli Kärkkäinen oli piirtänyt taidokkaan kuvan viulistista. Vaan hupsis, roka oli vasemmassa kädessä, ja oikean käden sormet olivat otelaudalla.

Näin se ei mene. Oli soittaja sitten vasuri tai oikeakätinen, roka on aina oikeassa kädessä. Itse asiassa jousen käytön joutuu aloittamaan aivan alusta - mitään valmiuksia ei siihen ennestään ole - joten on aivan sama, opetteleeko sen paremmalla vai huonommalla kädellä. (Jotkut viulupedagogit tosin väittävät, että jousikäden tehtävät ovat vaativammat kuin otelaudalla sormia juoksuttavan käden, ja siksi on luonnollista, että jousi "istutetaan" parempaaan käteen.)

Tietysti voitaisiin vaihtaa viulun kielien järjestys päinvastaiseksi, ja kääntää tallaa 180 astetta pystyakselin ympäri, mutta sekään ei riittäisi. Kaikukoppa ei ole symmetrinen. Korkeat äänet resonoivat paremmin viulun oikealla puolella ja matalat vasemmalla.

Kyllähän tietysti viulunrakentaja voisi tehdä "vasuriviulun", ei siinä mitään. Mutta soittaja joutuisi rajoittumaan soolouraan. Orkesterissa hän hosuisi ja tökkisi muut soittajat hermoraunion partaalle.

(Voihan olla, että tietokone on kääntänyt Helin piirroksen peilikuvaksi.)
9. Eki15.3.2011 klo 00:04
Jos kuva on kääntynyt, sen on kääntänyt Heli itse.

Kiitos Matille mielenkiintoisesta vuodatuksesta!
10. Jaska15.3.2011 klo 11:17
Ratkaisusana kattaa käsittääkseni myös nurinkuriset otteet. Milläs Matti todistat, ettei joku pysty soittamaan noin? Ei tarvitse edes olla kurittu. Helpompaa tuo on kuin Mozartin selällään maaten soitto vasemman ja oikean käden roolit vaihtaen.

Kuritusta (lempeää) Heli kyllä ansaitsee oikean reunarivin piirroksestaan. Se muistuttaa lähinnä opossumia. Ratkaisueläin on aivan liian lihava. Liikemiehetkin pakenisivat siltä helposti.
11. heli15.3.2011 klo 15:20
Viulistin käänsin, eipä ollut minulla Matin tietoja kätisyyksistä. No nyt on, kiitos.

Jaskalle vastaan, että tuo elukka on koko kuvassaan kovasti hoikemman näköinen kuin tuossa "otoksessa". Se vaan köyristää selkäänsä, siitä kai se silmiisi osunut pulleus johtuu. Kovasti eri näköinen kuin kuvavarastoni opossumi. En vain voinut laittaa eläintä kuvaan kokonaisena, kun olisi mennyt aivan käsittämättömän pieneksi.
12. Jaska15.3.2011 klo 16:51
Eipä sitten auta kuin perua aiheeton tuomioni. Vaihdan sen koskevaksi kaikkia, jotka erehtyivät luulemaan eläintä opossumiksi.

Toistan vielä, että se kätisyyskuva ei todellakaan ole virhe. Luulenpa, että jokainen viulisti on joskus tarkkaillut soittoasentoaan peilistä. Heli on siis kuvannut tällaisen tapauksen eiliseen keskikseen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *