KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 22.-23.1. 2011

5982. IS-viikonvaihde 22.-23.1. 2011

Jaska22.1.2011 klo 17:01
No niin, eipä ollutkaan vielä ärrän aika. Selvitään siis ilman muuta helpommalla Vuokilan 2½:sta. Mutta onhan siinä aika hurja 5x9 aukio, se ensin kokonaan täyteen, siinä sitä haastetta, aprikoin.

Eipä paljon jäänyt puuttumaan onnistumisesta. Pari sanaa piti ensin varmistaa ulkopuolelta. Kun jatkokin sujui yhtä juohevasti, hykertelin pääseväni taas narisemaan väärästä rankkauksesta. 95 prosenttia sanoista täyttyi näet reilusti keskisajassa.

Mutta sitten se tuttu jymähdys taas kerran tapahtui. Totaaliblackout. Puoli tuntia hupeni tämän solmun avaamiseen, kun miekka oli tylsyydessään kelvoton. Googlesta ei näet ollut ko. nurkkaan mitään apua. Lopulta uskoin, että olen tehnyt virheen. Sen korjaamisen jälkeen loksahtivat loput sanat kuin itsestään kohdalleen.

Ajallisesti siis ihan passeli puolikovis, jossa Vuokila on nostanut selvästi knoppifrekvenssiä viime vuoden kakspuolosistaan. Pari, kolme lienee ensipainoksia. Ihanaa, tukirakenteita! on jopa nerokas! Pääkuvalausekin melkein. Kun minäkin olen sataprosenttisesti mukana, hellyn heittämään täydet pojot.
2. Kaapo Jupina22.1.2011 klo 19:03
Ekillä on semmoisia eksakteja vihjeitä, joihin voi keksiä ratkaisun ilman risteäviä sanoja. Diggaan niistä.
3. Tuomas L.22.1.2011 klo 20:01
Jaska, oliko se hankala kohta pääkuvan oikean alanurkan tienoilla? Jos oli, niin et ole ainoa sitä pähkäillyt...
4. Jaska22.1.2011 klo 21:58
Eihän siellä pääkuvan alanurkassa mitään ole? Pääkuvan oikeanpuoleisen aukion kanssa sähläilin, vaikka sininen sana oli jo valmiina. Oikea ratkaisu on kuitenkin niin simppeli, että annan itselleni ratkonnasta vain välttävän arvosanan.
5. Marco Poloinen22.1.2011 klo 22:44
Kylläpäs on Jaska tänään hövelillä päällä, niinkun Kaapo Jupinakin. Onhan siellä vihjeinä oikein mukavaa sanaleikittelyä, mutta kyllä minun arvosteluasteikossani tuommoiset "eksaktit" vihjeet, kuten esim. ISO KIVI ja EIJA JA TYLSÄ tiputtavat arvosanaa vähintään miinus/kpl. Mikään nimifani en ole ennenkään kehunut olevani ja niiden kanssa tuppaa ylipäänsä usein olemaan hankaluuksia. Jokuhan niistä(kin) tykkää, joten koetan kärsiä/pysyä nahoissani.

Vaikeusaste pallojensa mukainen ja toteutus tutun tasokas. Kokonaisarvosana hyvä(+). (Ja joo, on vähän uupelo olo, ehkä siksikään ei oikein jaksa haltioitua ... ;-( ).
6. O22.1.2011 klo 22:53
Onko KOVIS vastausristikon 9 kirjainta oikein?
7. Marco Poloinen22.1.2011 klo 22:59
?
8. O22.1.2011 klo 23:01
Marco Poloinen.
IISIMPAAN?
9. Marco Poloinen22.1.2011 klo 23:08
O, eipä näy olevan. Tarkka tyttö olet!
10. Marco Poloinen22.1.2011 klo 23:10
[Varmaan on toimittajalla skandit olleet pois päältä.]
11. O22.1.2011 klo 23:11
Minulla on ÄÄ. :)
12. Tuomas L.23.1.2011 klo 11:33
Niin no, mulla ei näyttänyt tulevan POLTTOAINEENA-kohtaan mitään järjellistä sanaa, kunnes vihdoin huomasin yksinkertaisen virheen. Ajattelin, että sama hankaluus olisi voinut olla jollakulla muullakin.
13. Jaska23.1.2011 klo 12:52
Joo, mullakin oli sen risteävässä ensin sama virhe kuin sulla, mutta hokasin sen pikaisehkosti.
14. PP23.1.2011 klo 15:49
Olipa vekkuli ristikko. Eilen en kerennyt tekemään ja kun Jaska sai niin nopeasti tehtyä, päätin, että täytän :-) vasta tänään jossain rakosessa. Rako repesi railoksi.

Alusta lähtien hain mutkikkaampia vastauksia, vaikka varsin hyvin tiesin, ettei tämä ole koviskovis. Niinpä eksyin totaalisti harhateille. - Ihan outoja joskuskaikuullut-sanoja olivat sekä BB-voittaja että ALHONA (4). Ne eivät liippase toosatietouttani edes hiuskarvan vertaa!

Vasen yläneljännes oli tuskien taival, mutta per aspera ad astra. Vaikeudet aiheutuivat yhdestä ainoasta väärästä kirjaimesta, joka sai aikaan paljon sähläystä ja kummausta. Jouduin jopa pohtimaan etu- ja takavokaalin sijoittamista sanaan TURMELTUMATON (6). Oikea alanurkka taas takkuili ovelan 'kaksimielisen' sanan vuoksi.

Mielestäni ristikon parasta antia oli PUNAINEN SELKÄ! Hyviä vihjeitä oli monia mm. KEN KEN (5), YKSI LAULUN ARVOISISTA (9), johon kävin läpi koko Vepan repertuaarin, ja tietenkin se tukirakennejutska.

Ristikko oli siis minulle muihin ratkaisusessioihini verrattuna vaikea. Nyt en voi edes sanoa, että mieli oli maassa tai että olin väsynyt ja epävireessä. Päinvastoin. Olin mitä parhaimmassa ratkontakunnossa. En yksinkertaisesti vain osannut. Eihän suksikaan aina luista, vaikka ilma on mitä parhain!
15. Ripe23.1.2011 klo 16:01
Parin tunnin rupeama ja täyteen tuli. Sain alapuoliskon puoleenväliin asti kertaistumalla kirjoiteltua ja sitten tyssäsi. Koko yläosa ammotti tyhjänä. Pidin ruokatauon ja sen jälkeen yläosa täyttyi kuin itsestään. Mielestäni kyllä aika helpon tuntuinen "kakspuoloiseksi". Kuvan ratkaisu oli hauska oivallus!
16. O23.1.2011 klo 16:25
Nautittava ja hauska ristikko.
Ensin täyttyi vasen reuna ja ristikon alapuoli. Viimeiseksi
minulla jäi oikea yläkulma, koska PATSASTELEE LAHDESSA (4) oli
väärin. PP n tavoin tykkäsin hänen jo mainitsemistaan parhaista.
17. O23.1.2011 klo 16:30
Unohdin.
Mielestäni täysi kymppi!
18. HM23.1.2011 klo 16:55
Tällä kertaa ratkonta sujui juohevasti, pari uutta sanaakin taas opin. Hauskat oivallukset on jo täällä mainittukin. Mieluusti tällaisia ratkoo!
19. kieli ruskeana23.1.2011 klo 17:07
Samat nimimerkit kehuvat toisiaan.
20. Mie23.1.2011 klo 19:01
No kehukoon, mitä se keneltäkään on pois.

Mulle tämä on alkuun ollut vaikea, ei ole vielä montaa sanaa. Ekana kekkasin Kiitti, Boldon. Se oli helppo.

Onko kuvassa olevalla naisella (joka muuten on suht näköinen ;)) todellakin tarkoitus olla VIIKSET?! Jos ei niin hyi hyi Manninen, hieman huolellisempaa piirtämistä.

Kaipa tämäkin joskus täyttyy... uskon. Joskus kaksipuolikas lähtee täyttymään ainakin puoliväliin tai ylikin ennen kuin tulee tauko mutta nyt ei meinaa aueta millään, eli mulle vaikea ainakin.
21. matts23.1.2011 klo 19:10
@kieli ruskeana, vaikuttais enemmänkin että kehuvat ristikkoa, eikä toisiaan! Mulla ristikko on vielä kesken.
22. Kati23.1.2011 klo 19:42
...kaipaisi kieroa, julkaisukelpoista vihjettä ruutuun "hanken"?
23. kehumaton23.1.2011 klo 19:43
Parempi kieli ruskeana kuin mieli mustana, jätä lukematta, jos alkaa pistää rintaan! Ristikko oli monille ratkojille sopiva puolikovis kuten Jaska ilmaisi ja edellä nähdyt kommentit vahvistavat tätä mielikuvaa.
24. HM23.1.2011 klo 20:29
Siitä "hankenin" vastauksesta olen laatijan kanssa vähän eri mieltä, ainakin meidän seudulla viittaisi toiseen juttuun. Ei kuitenkaan mitenkään kierosti muotoiltu.
25. Kati23.1.2011 klo 20:32
...kiittää ja kumartaa ja jatkaa mietiskelyä....hmmm...
26. Eki24.1.2011 klo 10:04
Kommenttien ja näkemäni perusteella osuu nyt sellaiseen kakspuoloseen, jota tavoittelen. Kakspuolosen pitäisi olla portti kovisten maailmaan. Siellä saa olla muutama oikeasti helpohko vihje (osa ehkä sittenkin hämäyksiä) ja aika paljonkin kohtuullisin mietiskelyin leikkaavia kivojen ahaa-elämysten paikkoja. Monille ratkojille tämä on kattovaikeus, se on huomattu täällä kirjoituksissa kuin myös Punaisen Pelikaanin asiakkaiden parissa.

Näin myös viikonloppuna, kuinka Joutsi ja Skyttä ratkoivat tämän yhdessä. Kahteen pekkaan nämä "mastermindit" saivat sen aika pian täyteen, mutta mukavia pieniä tyssäyksiäkin tuli. Parilla Pekan urheiluknoppitiedolla päästiin vielä erityisen hyvin pari kohtaa. Lopussa totesivat yksimienisesti: "Tämä oli kakspuolonen!"

Ehkä kaikkein parhaiten huomasin sopivuuden ratkomalla itsekin osaksi mukana. Nimittäin vaikka vihjeiden teosta ei ole kauhean kauan, jouduin jotkut vihjeet itsekin miettimään uusiksi. Esim. "Heikin haalari"-vihjeen idea selvisi minullekin vasta, kun sana muotoutui täysin valmiiksi, sitä ennen ihmettelin, että eikös tuo vihje olekan kovin eksakti. Oli se. Olimme vastikään puhuneet samaisesta Heikistä.

Edellisen kovikseni kanssa oli vielä mukavampi huomio. Siellä oli yksi vihje, jota olin ajatellut turhan helpoksi. Kun silmäilin sitten ristikkoa lehdestä, en meinannut pinnistämälläkään muistaa, mitä siihen kohtaan tuli. Tämä jos mikä on merkki sopivasta pehmokovisvihjeestä. Kunhan siellä on mukana tarpeeksi helpompiakin.

Seuraavan asian olen jossain muodossa melko varmasti kertonut joskus ennenkin mutta tulkoon uusiksi. Kärjistetysti sanoen täydellisessä (pehmo)koviksessa jokaisen yksittäisen vihjeen pitäisi olla sopiva vaikka pehmikseen, siis idea on loppujen lopuksi niin yksinkertainen, että pehmiskansakin sen tajuaa. Koviksessa ne sulautuvat kokonaisuudeksi, joka on kovistasoa.

Mitä enemmän koviskoviskin sisältään vain tällaisia, sen parempi, mutta alkaa mennä jo utopiaksi.
27. Marco Poloinen24.1.2011 klo 11:01
Nyt osui. Ja asiaa muutenkin, ihan viimeistä kappaletta - ja viimeistä riviä - myöten.
28. Jaska24.1.2011 klo 23:41
Piilosanan tiimoilta kysymys Ekille, onko hyväkin Länsi-Vantaan paikallistuntemus?
29. Eki24.1.2011 klo 23:43
Juu ei.
30. Jaska25.1.2011 klo 00:00
Erään ratkaisusanan yhteys naapurilähiööni on siis kaiketi puhdasta sattumaa.
31. Eki25.1.2011 klo 00:11
Juu kai.
32. Mie27.1.2011 klo 00:28
Valmis! :D Jee. Sainpahan punnerrettua. Pitkiä tuijottelemisia ja pähkäilyjä se vei mutta sainpahan ratkaistua.

Just passeli mulle, haastetta mutta ei mahdoton :)

Vuokila on mun lempilaatijani kuten olen ennenkin sanonut.
33. Marco Poloinen27.1.2011 klo 00:59
Sie teit sen; et ollut avuton vaikka olit "avuton". Hienoa!
34. Mie27.1.2011 klo 11:34
Oli kyllä ihan voittajafiilis kun sai valmiiksi :) Hauskoja vihjeitä.

Näitä lisää... perfect!
35. Pena29.1.2011 klo 17:06
Ihan sopivan oivalluttava kovis. Ilta vierähti iloisesti!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *