KESKUSTELUT > RISTIKOT > MAINOSTEKSTI JA KIELIOPPI

5975. Mainosteksti ja kielioppi

Marko17.1.2011 klo 20:38
Tässä kysymys kaikille tätä sivustoa lukeville kielipoliiseille ym. pedanteille ihmisille ;-)

Jos kirjoitan asuntoa esittelevää tekstiä, tuleeko minun kirjoittaa kaapistot ON valkoiset vai kaapistot ON valkoiset? Tässä tapauksessa puhutaan keittiöstä.

Puhuttaessa tontista: rajat ON merkitty vai rajat OVAT merkityt?
2. kielipoliisin vaimo17.1.2011 klo 20:45
Onko noissa jotain eroa;)
Eikös keittiön kaikki kaapit muodosta yhden kaapiston. "keittiön kaapisto on..." "Keittiön kaapit ovat..."
"Rajat" molemmat käy mutta laittaisin 1. Version.
3. Matti17.1.2011 klo 22:27
Rajat on merkitty tarkoittaa, että joku on merkinnyt rajat. Rajat ovat merkityt tarkoittaa, että merkityt rajat ovat olemasssa?? (Ei sen puoleen, mun kielikorva kasvaa naavaa.)
4. Jaska17.1.2011 klo 22:39
Ristikot on ratkottu = joku on ratkonut ristikot.
Ristikot ovat ratkotut = ratkotut ristikot ovat olemassa.

Jälkimmäinen Matin teesi on tosin vain osatotuus, koska esim. kaikkia minun ratkomiani ristikkoja ei ole enää olemassa. Ne on kierrätetty metamorfoosin kautta uusiokäyttöön. Saariselällä muutama ratkomani on joutunut takkapuiden sytykkeeksi.
5. jenisei19.1.2011 klo 15:01
Yksi kaapisto on monta kaappia eli jos vain yhtä kämppää kaupittelet paras versio on "Keittiön kaapisto on valkoinen". Jos huoneistossa on muissakin huoneissa useita kaappeja eli joka huoneessa oma kaapisto niin sitten "Kaapistot ovat valkoiset"!
6. pilkku21.1.2011 klo 08:36
"kaapistot ON valkoiset vai kaapistot ON valkoiset?"

Eipä tässä kirjakielellä muuta vaihtoehtoa ole kuin ´kaapistot ovat valkoiset´. Subjekti on monikossa, niin predikaattikin pitää laittaa monikkoon.
7. ??21.1.2011 klo 09:16
"...tuleeko minun kirjoittaa kaapistot ON valkoiset vai kaapistot ON valkoiset?"

Miksi tämmöstä kysytään? Eihän noissa ole mitään eroa.
8. -21.1.2011 klo 09:59
?? ja pilkku, huomionne huomioitiin heti 1. kommentin alussa, mutta kysyjä ei ole tainnut käydä täällä kysymyksensä jälkeen?
9. Marko21.1.2011 klo 18:09
Tuossa sattui pieni moka olin kirjoittavinani ON vai OVAT?
Kaapistot ON valkoiset tai kaapistot OVAT valkoiset
10. Voi hyvä Sylvi!21.1.2011 klo 18:14
Marko
Sana" kaapistot" ymmärretään aina monikossa, eli KAAPISTOT OVAT VALKOISET. Sinun sitävastoin pitäisi saada lisää HARMAITA aivosoluja, että oppisit äidinkielen alkeet.

Tämä siitä seuraa, kun äidinkielen tunteja vähennettiin ja vähennetään edelleen peruskoulussa. Näitä Markon kaltaisia on tulevaisuudessa Suomi täynnä.
11. kielipoliisi21.1.2011 klo 20:23
Nimimerkki "Voi hyvä Sylvi!",olet luultavasti itse kielen ja kaikkien muidenkin alojen asiantuntija, koska pystyt tuomitsemaan kirjoittajan kielitaidon parin lauseen perusteella. Olisit voinut kylläkin käyttää samaa nimimerkkiä kuin yleensäkin, sehän on tuttu meille kaikille jo ennestään ja perjantaipullokin on jo näemmä korkattu.
12. pillupoliisi22.1.2011 klo 16:07
Ja juotukin.
13. Marko26.1.2011 klo 21:29
Kysyin tätä koska meillä oli asiasta puhetta työmaalla, itse käyttäisin tuota OVAT muotoa ja hyvä sylvi voi tulla kokeilemaan miten suomen kieli meikäläisellä taipuu ;-)
14. 26.1.2011 klo 23:16
Voi hyvä Sylvi!
Ellen pahasti erehdy nimerkki on erään PP:n alias.
15. Marco Poloinen26.1.2011 klo 23:22
No et "erehtynyt". Valehtelit tietoisesti.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *