KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VUODENVAIHDE (31.12.10 - 02.01.11)

5941. IS vuodenvaihde (31.12.10 - 02.01.11)

Juha N31.12.2010 klo 13:33
Kiitos, pidin. Kolmemiikaksi merkitty, mutta omalla skaalallani täyskolmonen: ratkonta-aika 1h 34min, jota tosin junayöstä jäänyt vireysvaje ehkä vähän pidensi.

Tonille tiedoksi, ettei miinuksen arvoista helpotusta saada aikaan sillä, että mukana on yksi TEA :) Mutta hyvä näin. Vaikka reunat vielä selvisivätkin kohtalaisella vaivannäöllä, niin keskusta takkusi KAUAN.

Hassua, miten tuo keskialueen sininen kuvavihje onkin niin vaikea tajuta oikein. Maisema on pläkkiselvä, kun siitä pääsee ratkaisusanojen johdattamana perille, mutta ensin kuvassa luulee näkevänsä jotain ihan muuta.

Ratkontaa häiritsi myös akuutti lukihärö. Eipä kumma, jos VALUUTTAA ja PUKILLE KUOPIOSSA tuntuvat ylivoimaisilta, ellei niitä lue oikein: VALUTTAA ja PUKILLE KOPIOSSA.

Tällaisista umpikierouksista tykkään: JOSKUS KUIN HIHA!, HARHATEILLÄ? ja ENGLANNIN KUUSI?!? Näissä ratkaisusanan ja vihjeen välistä yhteyttä joutuu miettimään vielä senkin jälkeen, kun ratkaisusana on jo paikallaan.

Muista vihjeistä makoisimmat olivat UUROS (SYÖ) ja KOUKKUJA. Sen sijaan plääh-luokkaan meni -SEEN, mutta vaikeatapa olisi tämänkertaiseen vihjetilaan ollut parempaakaan mahduttaa. KELLON VIERESSÄ ei ole minulle vieläkään auennut, ellei tarkoiteta erästä uniikkia visiteerauskohdetta.

Ratkaisulauseet ovat ainutlaatuisia: sanojen keskipituus 16.5 kirjainta!
2. Juha N31.12.2010 klo 13:37
Mukavien umpikierouksien listasta (JOSKUS KUIN HIHA!, HARHATEILLÄ? ja ENGLANNIN KUUSI?!?) unohtui RAITTIITA?!
3. kari kämäräinen31.12.2010 klo 15:58
Vaikee on miinuksesta huolimatta. Mullakin tuo TEA ehkä(?) lähes ainoa oikea tällä hetkellä.
4. PS31.12.2010 klo 17:15
Vaikealta näyttää ja tuntuu, pari tuntia katsellut ja pari pientä aluetta ehkä oikein, muualla jokunen arvaus.
5. Marco Poloinen1.1.2011 klo 00:50
Täytynee ilmoittautua ennenkuin näkymättömyys alkaa herättää taas enemmälti huvitusta.

Täyskolmoseksi arvioisin minäkin tämän kuuserenaadin. Minuutintarkkaa toimintaa meillä Juhan kanssa; ajankuluni oli täsmälleen Juhan vastaava kerrottuna kahdella. Erilaisetpa nuo on (omat) rankingitkin.

Aika avar(tav)a on tuo Juhan kommentti, eipä siihen paljon ole lisättävää. VARASKOPLAN EDUSTAJAna pidin liian kauan sitä toista ja JOSKUS KUIN HIHA ei sytyttänyt ollenkaan. Eikä sytytä vieläkään, vaikka ratkaisusana on väkisellä oikein. NAPEILLA-vihjeestä tulevaa sanaa hämmästelen myös hienoisesti, mahtaneeko juontaa juurensa jonnekin muualle kuin miltä suoraan näyttää...

"Normaalia KovisTonia", (TEAa lukuunottamatta) jokseenkin joka sana nyhtämällä nyhdettävä. Kun on sopivasti masokistin taipumuksia, niin mukavaahan se!
6. Jaska1.1.2011 klo 01:04
Kukistin Juha N:n selvällä marginaalilla! Minulla täyttyi näet melkein vartin marginaalilla omassa 3miikka-ajassa. Saavutus on sitäkin merkittävämpi, kun Paula Koivuniemi häiritsi pitkään kähinällään. Ei ollut Loirikaan hyvä valinta. Kyllä uudenvuodenjuhlissa tulee olla nuoret nousevat artistit symboloimassa uutta ja parempaa - toiveissa ainakin.

Tuota tuota. Tiukimmin tulkiten ristikko ei ole vielä ratkennut. Englanni kuusi ei suvainnut vielä avata salojaan. Aikaa olisi huomenna vajaa vartti, joten täyskolmosen vaara on ilmeinen. Täytyy toivoa, että alitajunta työskentelee uinuessa, sitähän ei lasketa ratkonta-aikaan.

Hyvää uutta vuotta teille, jotka olette samaa mieltä.
7. 1.1.2011 klo 01:29
Sisäpiiriä, niin sisäpiiriä
8. Marco Poloinen1.1.2011 klo 01:43
Niinpähän vain sait tasaveroisena mielipiteesi julki, vaikkei ollut edes nimmaria esittää. Ristikkokommenteista puhumattakaan.
9. O1.1.2011 klo 02:05
Kaikille Hyvää Vuotta 2011!
10. Jaska1.1.2011 klo 08:10
Tultiin vierailevan staran Yeron kanssa juuri aamupissakäveleskelyltä. Ongelma ratkesi hyvässä hapessa, mutta vasta lenkin loppuvaiheessa. Taisi se kovisraja niukin naukin ylittyä:(

Kiva knoppi, mutta ei se sentään tuplakyssärihuutaria ansainnut. En nyt siitä silti kehtaa miinustaa. Kalavitsin uusintaversio on kanssa vähän niin ja näin. Minä tosikkona olisin vihjanut AJIA.

Ei ihan O-ristikon huippuhuippuluokkaa, mutta onhan Pitkälällä vielä toista kymmentä sen ylitysmahdollisuuttakin.
11. PP1.1.2011 klo 14:37
Ennen vuoden vaihtumista tein noin vähän vaille kolmisen varttia ja tänä aamuna noin pikkuisen alle puolisen tuntia. Pystylauseen alkupuolen arvasin, kun siinä oli vain neljä kirjainta (1., 3., 6. ja viimeinen). Ja sen oivaltamisen jälkeen hahmottelin kevyesti toisen mielestäni loogiselta jatkolta tuntuvan sanan, joka sijamuotoa lukuunottamatta sattuikin olemaan oikea.

Vaakaan lähtevän lauseen alku ei meinannut mennä kaaliin. Viimeisenä kiikasti seipään taivuttaja, kunnes Jaska vihjaisi, että se voi olla mitä tahansa. Sen jälkeen no problem!

LEVITE (9) oli minulla ensin vähän haisevampi, NAPEILLA (5)luulin olevan jokin peli enkä ymmärtänyt ratkaisun jälkeenkään. Taas tarvittiin Jaskaa ja ihan niinhän se tietysti on. Ei vaan aina tule ajatelleeksi siltä kantilta asiaa. Juha N:n lukihärö iski minuunkin. HIILIVETY olikin HIIHDETTY, RENKAIDEN VAIHTO LAPSILLE jäi ilman ehtoa.

Kivoja vihjeitä riitti taas: RAITTIITA? (6), KYMMENENSIÄ (5), JOSKUS KUIN HIHA! (4), OSALTANSA JOSKUS RIKKI (10), KESÄPELI (11) joitakin mainitakseni. ENGLANNIN KUUSI?!? oli kauan ymmärrystä vailla, mutta tulihan se sieltä, kun oikein ähki. Seuraava onkin sitten kioskiristikko.
12. Marco Poloinen1.1.2011 klo 16:20
Osasinpa minäkin viimein tuota PP:n kertomusta lukiessani katsoa NAPEILLA-ongelmaa "siltä kantilta". Selvähän tämä.

Vaakaan lähtevän lauseen eka sana jumitti hamaan siihen asti, kunnes sain päästettyä irti kuvakirjaimen ja erään tietyn urheiluvälineen välisestä assosiaatiosta. Hämäsi varsinkin siksi, että tosi pitkälle meneviä yhtäläisyyksiä oli havaittavissa. Tosin osa alunperin ajattelemastani kuviosta kuuluneekin vain ko. toimintaa seuraavien tietoisuuteen.

JOSKUS KUIN HIHA! -yhteydeksi on mielessä parikin vaihtoehtoa, mutta ne eivät kyllä oikeuta esille tulleen kaltaiseen suitsutukseen. Joten oikea on varmaan joku meikäläisen hilseen ylittävä kolmannen asteen yhteys...
13. Juha N1.1.2011 klo 16:44
Jaska: Mitä vihjettä tarkoitat kalavitsin uusintaversiolla? En keksi.
14. Jaska1.1.2011 klo 17:01
Pelkäsin, että paljastin jo liikaa, mutta enpä sitten tainnutkaan. Pitkälällä oli siis viitisen vuotta sitten koviksessaan vihjeenä triviaali kalan kuva, josta ratkaisusanaksi tuli kala. Vitsi oli siis pehmismäinen selviö koviksessa. Joku sitä silloin kiitteli ovelaksi harhautukseksi, en muista kuka.
15. karie1.1.2011 klo 17:43
Kylla kolme- on ihan ok kun vertaa Antin 18.12 ristikkoon.En kylla tajua mita Juha ihmetteleeKELLON VIERESSA.
16. Mie1.1.2011 klo 20:39
Miksi, oi MIKSI, ei ole koskaan tarjolla kolme miinus -ristikkoa, laatijana Vuokila tai Pallonen, ulkoasu Lavonius tai Kärkkäinen

Ei pahalla laatijaa kohtaan, mutta kun en pidä Pitkälän ristikoista, enkä ulkoasusta.

Tuntuu että joka toinen viikko on hänen ristikkonsa ja joka toinen viikko jonkun muun kakspuolikas.

Kaksipuolikas on mulle sopivin, mutta kaipaisin kovasti siis myös Vuokilalta ja Palloselta kolme miinusta kehiin.
17. HM2.1.2011 klo 10:17
Kyllä on aika aution näköistä Koviksen ratkaisupuolella... Onneksi meille hitaammin tavoitteiden suuntaan eteneville eli tyhmille on tonnin ristikko, jossa U on takuuvarmasti uraani. Sen ristikon laatija ei kai ole halunnut nimeään julkisuuteen, en ainakaan löytänyt.
18. Eki2.1.2011 klo 10:32
Laatijahan sitä nimeä ei ole sinne tuppaamassa tai sieltä poistamassa. Tuskinpa Teemu Pallonen tuota laadintaansa häpeäisi, ammattimiehen työtä ja kansaan menevää sorttia. Piirtäjä on P. A. Manninen.
19. Tuomas L.2.1.2011 klo 11:41
Onpa jännää, miten eri tavalla ratkojien ajatus voi juosta; minulle tuo JOSKUS KUIN HIHA! oli ihan selvä tapaus. Yksi ensimmäisiä ratkaisusanoja, mitä ristikkoon kirjoitin. (Vihje: miettikää monikossa.) Sen sijaan HARHATEILLÄ oli minullekin tosi vaikea hoksattava.

KELLON VIERESSÄ ei välttämättä pidä aina ihan kirjaimellisesti paikkaansa; minulla kello on siinä eikä sen vieressä.
20. Jaska2.1.2011 klo 11:49
Sordiinoa, jos sopii.
21. Juha N2.1.2011 klo 12:15
karie: Tämä Q-ristikko on toki helpompi kuin kaksi viimeisintä täyskolmosta (Tonin 04.12. ja Antin 18.12.), joten miinuksen laitto pallojen perään voi tuntua perustellulta. Itse kuitenkin pidän vertailukohtana täyskolmosten ja kolmemiinusten aiempaa vaikeustasoa. Yleensä täyskolmoset ovat vaatineet minulta äherrystä vain sen verran kuin tämä kolmemiinuksinen, johon verrattuna aiemmat kolmemiinukset taas ovat ratkenneet puolta nopeammin. Joulukuussa (P-ristikko, Antti, Q-ristikko) on vaikeusasteikkoa selvästi kiristetty. Itse en pidä tätä pahana, mutta eiköhän paluu entiseen liene luvassa Tapani N. Vainion seuraavan kolmemiinuksisen myötä...

Aukesipa se KELLON VIERESSÄ minullekin viimein. En alun perin ollut keksinyt muuta selitystä kuin että puhe olisi Stockan kellosta.

Mie: Tonin ristikkojen ilmestymistahti ei ole ollut joka 2. vaan joka 4.-6. viikko. Yleensä palaute on näillä palstoilla ollut silkkaa suitsutusta, mikä on omiaan edesauttamaan tahdin tihentämistä. Sitä saadaan mitä tilataan. Itse olen tuolla tilaajapuolella. Ne taas, jotka eivät Tonista tykkää, sanokoon rohkeasti mielipiteensä - eihän palautteen ole syytäkään olla pelkkää hymistelyä. "Kansan ääni" sitten varmaan jollain tavalla otetaan IS-ristikkotoimituksessa huomioon. Mutta siitä ei kyllä mihinkään päästä, että jonkinlaisen ainutkertaisen kulttisarjan nämä Tonin numero- ja kirjain-kovikset ovat muodostaneet.

Marco Poloinen: "Tosin osa alunperin ajattelemastani kuviosta kuuluneekin vain ko. toimintaa seuraavien tietoisuuteen." Voitko antaa lisävihjeen? En tuosta vielä keksinyt.
22. PS2.1.2011 klo 17:51
Ratkesi lopulta nopeammin kuin aluksi luulinkaan.
Englannin kuusi jäi ymmärrystä vaille, ehkä joku selittää vastausajan päätyttyä.
Napeilla vihjeelle kävi kuten Marcolla, PP:n teksti auttoi.
23. Marco Poloinen2.1.2011 klo 17:58
Tuomas L.,
kun eräässä toisessa yhteydessä tulleen herätteen virvoittamana sekunnin puolikkaassa hokasin tuon pärejutun, tajusin myös sen kiikastaneen juuri mainitsemastasi asiasta. Eihän tästä niin kovin kauan ole aikaa, kun RA pohti juuri samaa ilmiötä jonkun koviksen (jota en muista) kohdalla. Ilmeisesti täysin tutut asiat ovat tallentuneet aivoihin juuri tietyn muotoisina, eikä sama asia vähänkin toisin muotoiltuna heti sytytä. Sehän on osa tätä iloa!

Juha N.,
en (enää) kovin aktiivisesti seuraa miehekästä jääurheilua, mutta ainakin ennen välinepuolelta löytyi tuotemerkki, joka hyvinkin oli yhdistettävissä kuuteemaan. Ja kun itse homma oli kansanomaisesti aika pitkälle yhdistettävissä sordiinonalaiseen toimintaan, niin satuinpa pitkäksi kotvaseksi siihen uskomaan.
24. mitä järkee2.1.2011 klo 18:25
Miksi toiset viisaana itseään pitävät kehuskelevat ratkaisuajoillaan tyyliin : vaikea oli meni peräti tunti 36 min ?
Voin kertoa,että ristikon saa kyllä täyteen a-kirjaimia noin 5 minuutissa,se on kuitenkin eri asia ovatko ne kaikki oikein.
Osa kuitenkin on,koska a on yleisin ristikkokirjain ja t ilmeisesti toiseksi.
Eli ei sillä ajalla ole mitään merkitystä,ellei kyseessä ole nopeuskilpailu.Pääasia on se,että ristikko on oikein täytetty vai olenko väärässä?
25. mitä järkee2.1.2011 klo 18:28
...ellei tarkoituksena sitten ole masentaa ns. 'huonompia ratkaisijoita'-
26. Marco Poloinen2.1.2011 klo 19:14
mitä järkee,
sorruitpa mielestäni vanhanaikaiseen; "toiset viisaana itseään pitävät" on puhtaasti sinun mielipiteesi, asian oikea laita tuskin on tiedossasi. Vai onko esittää lista ilmoittautuneista? Jos ei, syytät osittain toisia omista mielipiteistäsi.

Se, että esim. itselläni menee tuplaten aikaa Juha N:n vastaavaan verrattuna ei masenna minua pätkääkään. Se on realiteetti ja sellaisen hyväksymiseen kannustan sinuakin. "Arvaa oma tilasi, anna arvo toisillekin".

Useimpien näitä koviksia kommentoivien lähtökohta on uuden ristikon suhteuttaminen itse kunkin o m i i n, entisiin kokemuksiin ja tuntemuksiin. Siinä mielessä kerrotut ratkaisuajat auttavat pitemmällä tähtäimellä myös toisia arvioimaan omaa näppituntumaansa kyseisen ristikon vaikeudesta tai helppoudesta.

Itse en ole huomannut (esim.) yhdenkään ratkonta-aikojaan ilmoittaneen suhtautuneen hitaampiin ylemmyydentuntoisesti tai ivallisesti. Kaikki asiallisesti kirjoittaneet ovat saaneet tasavertaista palautetta ja vihjeitäkin yhdessä sovittujen sääntöjen puitteissa.

Pääasia minustakin on, että ristikko on oikein "täytetty" (par. ratkottu), mutta ei aika-asiastakaan kannata mitään mörköä kehitellä.
27. pirjo2.1.2011 klo 20:49
ENGLANNIN KUUSI - siis aioin juuri kirjoittaa, että se on ainoa, jota en tajunnut, kun se yhtäkkiä tässä avautuikin! Ei paha!

-TÄSTÄ? on ihan hyvä vihje, mutta ratkaisusanaa vähän vierastan, onko se täysin muotovalio ristikkosanaksi? Kauppalehden saunanlämmitysristikoiden ihailijana en kuitenkaan kovin vahvaa protestia aio esittää...

"Kyllä minä niin mieleni pahoitan", kun nämä aakkoset joskus loppuvat - -
28. Marco Poloinen2.1.2011 klo 21:39
Tiedä häntä, onko -TÄSTÄ-vihjeen ratkaisusana "valio", mutta "muoto"nsa puolesta se ymmärtääkseni on kuranttia tavaraa. Päättömänähän se löytyy "kirjoistakin", eikä pää sitä asiallisesti ottaen muuta miksikään.
29. Jaska2.1.2011 klo 22:05
Ehdotin jo kerran sordiinoa eli vähän varovaisempaa keskustelua tästäkin koviksesta. Tiukkuutta epäsuoraankin vihjaamiseen, ja oman tekstin läpilukemista aatoksella.
30. Marco Poloinen2.1.2011 klo 22:15
OK, koetellaan palailla ruotuun... eli vielä "vähän varovaisempaan" keskusteluun.
31. pirjo2.1.2011 klo 22:37
MP.
onhan se kyllä just noin.

Jaska,
missähän kohtaa tässä on menty rajan yli? Vaikka eihän siitäkään tietysti voi keskustella, ettei " paljasta" liikaa.
Kai se on sitten vaan paras puhua ratkaisuajoista ja pallojen oikeellisuudesta!
32. Ruben Simanainen2.1.2011 klo 23:10
On vasta vasen laita täynnä, en kuitenkaan ole saanut tämän säikeen keskustelista yhtään apua täyttämiseen, joten totean ettei rajaa ole ylitetty.
33. Jaska2.1.2011 klo 23:40
Rajan yli on lipsahdettu tässä, joo. Jääköön kertomatta missä ja kuka, ja älkööt sitä muutkaan tehkö ennen ratkaisun lähetysajan päättymistä.
34. HM3.1.2011 klo 10:14
Lienenkö syypää ratkonta-aikojen ilmoittamiseen, kun ensimmäistä kertaa kirjoittaessani niitä kyselin. Minä en ainakaan mieltäni pahoita, jos joku saa ratkottua nopeasti, hatunnoston arvoinen asia!

Siihen en ole saanut vastausta, että kuinka monta ratkaisua esim näihin kolmepalloisiin lähetetään. Kiinnostaa edelleenkin...

Mielestäni täällä on pysytty aivan hyvin rajojen sisällä. Käykääpä huviksenne Kirppuristikoiden vieraskirjaa tutkailemassa!

Tällä kertaa on nostettava kädet pystyyn, mutta ei se aika silti hukkaan ole mennyt.
35. Marco Poloinen3.1.2011 klo 10:34
Näkyypä tosiaan sellainen ilmiö olevan havaittavissa. Ja paikallisesti havaittavissa saattaapi jossain päin olla jokunen manauskin ilmiön johdosta. Mutta analyysi on ilman muuta parasta jättää myöhemmäksi.
36. Marco Poloinen3.1.2011 klo 10:37
Jaskan viimeisintä lausuntoa tarkoitin kommentoida tuolla edellisellä...
37. pölhö-kustaa3.1.2011 klo 11:18
En pidä itseäni viisaana kuten pitäisi,sillä aikaa meni kaksi vuorokautta rikottua postilaatikkoa harmitellessa.
Se on kyllä hienoa,että joillakin on aikaa istua tiiviisti kaksikin tuntia keskittyen vain yhteen ristikkoon.Meikäläinen työssä käyvä kahden pikkulapsen isä ehtii parhaimillaan istua viisi minuuttia paikollaan ja sitten loppuillasta kun olisi omaa aikaa,on jo niin väsynyt ettei järki luista.Mutta onneksi on annettu viikko aikaa.
Te nopeat olette varmaan niitä SM-kisakävijöitä,onnea!
38. Lauri Kultti3.1.2011 klo 13:58
Taas kävi näin! Ajattelin valitella Koviksesta kohtia, jotka eivät ole auenneet. Ristikkoa katsellessa totesin, ettei siinä enää olekaan kuin yksi kohta, joka vielä ihmetyttää - tuo ENGLANNIN KUUSI?!?. Ja kas kummaa samalla senkin vihjeen logiikka ratkaisusanaan aukesi kuin itsestään. Näinhän kävi näköjään Pirjollekin (2.1. 20:49). Hauskaa!
39. matts3.1.2011 klo 22:08
Ihan samoin kävi minulle! Olin juuri siitä kirjoittamassa kun piti perääntyä välituksesta! Tuota Teaa mietin pitkään mutta se mikä siihen sitten tuli vastaa mielestäni hyvin vihjeeseen!
40. matts3.1.2011 klo 22:10
(...valituksesta...). Renkaiden vaihtoehto oli tosi hyvä vihje, kännyn 2:sta vastaussana ei nyt niin kovin hyvä.
41. Ripe4.1.2011 klo 00:17
Kyllä täyttyy hitaaa...sti taas, mutta täyttyy kumminkin. Minun on turha puhua tunnin/kahden ratkonta-ajasta. Minulla menee päiviä tämän kanssa! Olen vuorotteluvapaalla ja aikaa on normaalia enemmän, ja kun sisu ei tahdo antaa periksi, niin vähän väliä jo hylätyn koviksen löytää taas käsistään. Tänä iltana oli hyvä rupeama, joten nyt reilu puolet on valmista.

En ole kateellinen pikaratkojille. Monilla on varmaan usean vuoden kokemus näistä koviksista (en tiedä, kuinka kauan niitä on julkaistu), ja se helpottanee. Itse olen tarttunut koviksiin vajaan vuoden verran ja taito on pikkuhiljaa karttunut. Kyllästyin hesarin googletusristikoihin, joissa laatijan ambitio saada mahdollisimman pitkiä sanoja rinnakkain tuottaa omituisia vihjeitä tyyliin "Erään Taka-Intian pikkukylän lähellä oleva puro". Kovikset ovat ristikoiden aatelia, koska niitä voi täyttää ilman nettiä - päättelykyky ja mielikuvitus riittävät!
42. lp4.1.2011 klo 12:11
Edellinen Toni samoin kuin Skyttä jäivät pahasti auki. Nyt on hyvä mieli, kun tämä on aivan täysi. Edellä on jo mainittu moneen kertaan parhaat herkkupalat, joten en toista niitä.
Oli kokonaisuudessaan haastava, kiitti Tonille.
43. Ripe4.1.2011 klo 15:58
Kaakkoiskulma auki, muuten täynnä. Hmm...jos vielä kerran vilkaisisi. :)
44. Ruben4.1.2011 klo 16:26
Älä jätä rästiin hyvää ristikkoa. Avaa vaikka hedelmäinen pilttipurkki, siitä saa voimaa ja oma kaunis ilmeesikin komistuu. Scroogen talon takana voi vaania muuten rikkityperä entinen ministeri!
45. PS4.1.2011 klo 17:49
Luule tajunneeni lopulta tuon "englannin kuusi" vihjeen.
Aika paha, keksikö joku vastaussanan ilman apukirjaimia tai esim yhdellä avulla?
46. Marco Poloinen4.1.2011 klo 18:06
Epäilen vahvasti, että "täysin avuttomia" keksijöitä ei ole jonoksi asti. Omaan ristikkooni sana muodostui täysin vaakasanojen avulla ja kotvan kestänyt tajuamisprosessi alkoi vasta sitten.
47. matts4.1.2011 klo 19:22
Samma här, eikä se logiikka vieläkään ole ihan selvä, on kai vaan
uskottava ?! -merkkeihin.
48. Ripe4.1.2011 klo 20:09
Kyllä siihen ihan looginen selitys on.
49. mitä järkee4.1.2011 klo 20:22
Minulle lähetetyn viestin laatijasta tulisi myös hyvä ristikon laatija,sillä osa 'vihjelauseista' ei ole valjennut vieläkään.
Selkein oli sitaattilause,johon voisi vastata toisella sananlaskulla:'Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa'-(hymiö)-

Muuten,ristikko on täynnä ja englannin kuusikin tajuttu.
Kuitenkin ristikon ratkonta on sen verran hauskaa,että en ymmärrä,miksi sitä pitää tehdä kelloa vilkuillen.Yleensä ikävät asiat hoidetaan pois mahdollisimman nopeasti.Ja kuten tuolla edellä on todettu,harvalla meistä on edes aikaa istua kaksi tuntia paikoillaan,johan siinä ahterikin puutuu.
50. Jaska4.1.2011 klo 20:42
Kaksi tuntia, höh, lasten leikkiä. Minulle on neljän tunnin kovisistunto arkipäivää (usein myös pyhä-). Toki vaihdan siinä ajassa viisi kertaa painoa vasemmalta kankulta oikealle ja neljä kertaa päinvastoin. Kelloa ei ole muuten tarvis vilkuilla istunnon kestäessä. Riittää aloitus- ja lopetusajan katsominen, loppu on sitten matematiikkaa.
51. Marco Poloinen4.1.2011 klo 21:37
Mikäli "mitä järkee" -lle "lähetetty viesti" tarkoittaa persoonani taholta tullutta kommenttia (2.1. klo 19.14), niin minä puolestani "ymmärrän" oikein hyvin, ettei sinulle valkene tai ettet ymmärrä. Sehän on ihan normaalia. En vain edelleenkään pidä korrektina sitä, että esität omassa päässäsi syntyneet ajatusrakennelmat tai siellä olevat vajeet jotenkin toisten vikoina.
52. heh heh5.1.2011 klo 08:38
Eihän se mikään vika ole,jos ratkaisee nopeasti,pikemminkin hyve.
Eikä tämä touhu ole mitään vakavaa kilpailua paremmuudesta vaan hauskaa puuhastelua.
Jokainen ilmoittakoon minkä ratkaisuajan hyvänsä,eihän sitä kuitenkaan kukaan pysty tarkastamaan,koska ratkaisusanoja ei saa paljastaa ennen määräaikaa.
53. RA5.1.2011 klo 09:14
[Totta. Hauskaa puuhastelua ja fiksu, mukava harrastus. Uskoisinkin, että vain liian vakavasti ottavat tulevat tänne valehtelemaan ratkaisuaikansa - tai epäilevät alituiseen muiden valehtelevan ratkaisuaikansa.

Monet etenkin näistä IS Kovis -kirjoittajista ovat sillä lailla tunnettuja/tunnistettuja, että heidän aikaisemmat SM-kisamenestyksensä ovat tiedossa. Mikään ei viittaa systemaattiseen valehteluun tai aikojen vääristelyyn.]
54. Seppo L5.1.2011 klo 10:07
kertokaapa tietävät, mistä löytyy IS-ristikoiden arkisto, josta voisi tulostaa kiinnostavan paperiversioksi??,
55. Marco Poloinen5.1.2011 klo 18:15
En ole tietävä, mutta vahvasti arvelen, että paperilehtien ristikoita ei semmoisenaan ole tulostettavissa missään. Lehti on ostettava luettavaksi ja ristikko tulostettava siitä. Linux/Firefox-kombinaatiolla ei sekään onnistu kikkailematta.
56. Ripe6.1.2011 klo 12:35
Huh! Loppiaisen aamupäivän ylläri itselle: täyteen tuli sittenkin! Yksi nelikirjaiminen sana (perustukseton) paljasti virheen "varaskoplan" ratkaisussa, ja näin kaakkoiskulma alkoi täyttyä. Hauskoja vihjeitä ristikko täynnä!
57. mitä järkee6.1.2011 klo 17:29
Olen pahoillani jos joku pikaratkaisija on loukkaantunut kommenteistani. 'Vaje päässäni' johtuu vaan puutteellisesta kielitaidostani,eikä kaikki hienot suomenkieliset lauseet aukene aina ilman selitystä ainakaan heti.
Olisi muuten mielenkiintoista tietää moniko ruotsi äidinkielenään on saanut näitä koviksia täyteen oikein.Simbergiltä ainakin onnistuu,siitä olen varma.
Ruotsinkielistä ristikkoaineistoa löytyy Suomen puolelta aika niukasti ja siksi onkin pakko välillä kokeilla näitä suomen kielisiä koviksia ja tietysti pehmiksiäkin.
Mutta tervetuloa yrittämään esim. Allers-lehden ristikkoliitteen kaksisivuisia 'viiden kynän' ristikoita.Niihin kuluneita ratkaisuaikoja en ainakaan minä kehtaa täällä ilmoitella.
58. Marco Poloinen9.1.2011 klo 01:53
[mitä järkee: minäkin olen pahoillani, että ilmaisin asiani hieman kulmikkaasti.

Tekstistäsi ei kyllä millään voisi päätellä, että äidinkielesi on ruotsi. Sen sijaan voi kyllä päätellä, että olet tottunut suomenkielen käyttäjä. Mutta totta varmaan on, että ainakin kovistasolla ristikot sisältävät joka kielialueella niitä omia "hienouksiaan", jotka eivät hevillä kielitaitoisellekaan "toiskieliselle" avaudu.

En tiedä millaisia Hufvudstadsbladetin ristikot ovat vaikeusasteeltaan ruotsinkielisten mielestä, mutta omalla "kansalaisopistoruotsillani" niiden ratkonta ei ainakaan onnistunut. Niiden laadintatapakin on käsittääkseni täysin yhtenevä ruotsalaisten ristikoiden kanssa, kun taas esim. Simberg laatii ruotsinkielisetkin ristikkonsa suomalaisen (kehittyneemmän!?) systeemin mukaisesti (ainakin ne, jotka olen nähnyt).

Jokin ero lienee myös äidinkielestä juontuvalla ajattelutavalla; Alfin (suomenkielisiin) ristikoihin tuntuman saaminen on mulle ollut siinä määrin työn ja tuskan takana, että Iisakin keskiksetkin ovat usein tuntuneet koviksilta. Enemmän pitäisi treenata.

Siis jotain "herkkää" kielessä on. Siksi kai käännösrunoissakin on usein mahdotonta täysin tavoittaa alkuperäisen ajatuksen kaikkia nyansseja.]
59. Marco Poloinen9.1.2011 klo 02:24
Nyt on sitten aika tunnustautua "rajan yli lipsauttajaksi". Kommentoidessani Tuomas L:lle 2.1. klo 17.58 tulin - minulle aika tavallisesta - oikosulusta johtuen tahattomasti paljastaneeksi ratkaisusanan. Tosin se onneksi taisi puolittain hautautua - minulle myös aika tavallisen - sananpaljouden alle. Pahoittelen kuitenkin!

Ehkäpä nyt on myös sopiva hetki tehdä (toistaiseksi) hieman tilaa virheettömämmille ja vähemmän ryppyotsaisille teksteille.
60. Marco Poloinen9.1.2011 klo 02:31
... virheettömämmemmille... ;-)
61. Jussi10.1.2011 klo 15:43
Nyt jo voinee joku fiksumpi paljastaa mikä ajatus oli vaakaan lähtevän Q-ratkaisulauseen takana? Minulle se ei auennut vaikka lauseen uskoakseni oikeaksi sain ratkottua.
62. RA10.1.2011 klo 15:49
Q => LÄTKINTÄVÄLINEISTÄ KOLMASTOISTAOSA;

Ymmärsin, että viitataan korttipakkaan ja korttipakan yhteen maahan (pata, risti, ruutu tai hertta). Q on kuningatar, akka, yksi kolmestatoista tietyn maan kortista, joita siis lätkitään, kun pelataan korttia.
63. Jukkis10.1.2011 klo 16:42
Saivartelija iskee. Harvemmin pelkästään yhtä maata lätkitään. Pakassa on 52 lätkintävälinettä, niistä 4 on Q:ta, eli kolmastoistaosa.
64. jose10.1.2011 klo 18:03
Itsekseni ihmettelen, missä iässä saivaresta tulee oikea täi! Jos pääkuvassa olisi ollut lätkintävälineistä kolmastoistaosa, eikö siinä pitäisi silloin olla neljä (Q-merkittyä) korttia?
65. Jukkis10.1.2011 klo 18:52
Ehkäpä se Q pitää ymmärtää yleiskäsitteenä, tarkoittaen kuningatarta.
(Tässä nyt tosin puhuu sellainen, joka ei edes ole nähnyt käsiteltävää ristikkoa, saati sitten sen pääkuvaa.)
66. Pena11.1.2011 klo 08:58
"Kirjainperhettä" oli utala kompa. Kaali "usein jäässä" ainakin!
67. Jussi11.1.2011 klo 09:20
No niinpä tietenkin. Tuosta lätkinnästä meikäläisen suoraviivaiseen aivokoppaan jumittui vain itsepäisesti jääkiekko eikä se muita vaihtoehtoja suostunut edes harkitsemaan.
68. VeiLeh11.1.2011 klo 12:39
NAPEILLA-vihje jäi minulle hiukan epäselväksi. Viitataanko "napilla" tässä tärkeään henkilöön tai poliisiin (slangisana) vai onko vihjeessä jokin muu jippo?
69. RA11.1.2011 klo 12:56
Enpä tiedä. Itse ajattelin, että NAPEILLA > KRAKA viittasi vain kravatin paikkaan. Krakahan on paidan nappien päällä ja peittona.
70. Marco Poloinen11.1.2011 klo 13:07
Jussin lailla aivokoppani oli pitkään jumissa jääkiekossa, jossa pelataan (pelattiin ainakin ennen) Titan-merkkisillä mailoilla. Oma koppani sentäs suostui harkitsemaan muitakin vaihtoehtoja.
71. VeiLeh11.1.2011 klo 13:56
Kiitos kommentista. Onhan kravatti tietysti yleensä nappirivin päällä. Pidin aluksi tätä vähän liian "tavanomaisena" selityksenä, mutta ehkä se on oikea.
72. RA11.1.2011 klo 22:16
Otetaanpa vielä auki vihje ENGLANNIN KUUSI?!? > ENIN

Jotenkin hämärästi pähkäilin, että Toni kysyy käännöstä ('käännä kuusi')... siis käännetään... 6=9 eli nine. Mutta kun sen piti olla kuusi eikä ysi, niin käännetään vielä kerran nine=ENIN... ?!?

Miten muut tämän itsellenne selititte? Ja mitäköhän Toni tarkoitit?
73. Eki11.1.2011 klo 22:21
Noin Toni sen mulle selitti, kun en heti tajunnut.
74. tonimikael11.1.2011 klo 22:55
Oisko tämä selitys vähän yksinkertaisempi:

6 = väärinpäin 9
englannin 6 = väärinpäin englannin 9
75. Hasja11.1.2011 klo 23:21
(sama kompa brittiristikossa, jossa kolmikirjaimisetkin sallittu: FINNISH SIX!? = ISY)
76. SeppoL12.1.2011 klo 15:01
auttakaapa aloittelijaa, mikäs on tuo toinen Q:sta lähtevä lausepari??, siis alas ja oikealle suuntaava,,
77. Marco Poloinen12.1.2011 klo 16:21
Se on ENSIMMÄISENÄ KIRJAINNÄPPÄIMISTÖSSÄ .
78. SeppoL13.1.2011 klo 09:03
Kiitos Marco:=))

kyllä oli aloittelijalle vaikeutta "yli hilseen",

täyttymättä vielä keskeltätuon sinisen pläntin ympärystä, annatko siihenkin vähän vinkkiä??
79. Marco Poloinen13.1.2011 klo 14:37
Jos haluat vain "vähän vinkkiä", niin mieti mikä aaltoja aiheuttaa; millaisesta vesitilasta on kyse, kun rantoja ei näy ja millaisesta tilasta voi olla kyse, kun kyse ei ole maatilasta, huonetilasta tai mistään muustakaan metrimitalla mitattavasta. - Jospa se siitä.
80. Kati16.1.2011 klo 16:18
uuros (syö)? Voe mahoton! Joku pikkasen helppiä, please?
81. Marco Poloinen16.1.2011 klo 16:34
Otappa häntä ja poekkase vihje sopivasta kohtoo. Sitten vuan tuploot kääpäsesti mieleesj juohtuvan sanan alakupiän ja kirjuttoo rummaatat viimen loputtii. Sittepä se jo helepottaakii...
82. Kati16.1.2011 klo 17:04
* Hih hih * Minäpä yritän, kunhan ensin yritän suomentaa huikean tekstisi =D
83. Marco Poloinen16.1.2011 klo 17:07
Mitäs yllytit! :-D
84. Kati16.1.2011 klo 17:18
Eipä tule edelleenkään mitään, kuudentoista päivän piinani vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.... Koko ristikosta(kin) puuttuu vielä ainakin kolmasosa. Keksisitkö jotain, hmmmm, kuinka sen sanoisin; hieman vähemmän huikeaa...? ;)
85. toinen taata16.1.2011 klo 17:39
Kati

Tupla-alku vaatekaapissa. (ainakin ennenmuinoin)
86. Marco Poloinen16.1.2011 klo 17:48
Jos vielä niinkin paljon puuttuu, tämä tuskin avittaa loppuun asti. Mutta kun katkaiset UUROS-vihjeen ensimmäisen kirjaimen takaa, saat sanan, jonka synonyymin voit kirjoittaa kuuteen viimeiseen ruutuun ja sen sanan alun (toiseen kertaan) kolmeen vapaaseen ruutuun. Ja katso: olet saanut esiin tietynlaisen ötökän. Huikeaa, vai mitä?
87. Jaska16.1.2011 klo 17:51
Katille varmistusvihje: AAMULLINEN HAUVAS.
88. Kati16.1.2011 klo 18:34
Tak tak, just luin kaksi viimeistä vihjettä, mutta lenkki koirani kanssa teki terää; siellä välähti tuo "tooisen taatan" vihje! Wow, kauniit kiitokset!!
89. Kati16.1.2011 klo 18:36
PS. Olen siis aivan aloittelija; siirryin IS:n vaikeisiin silloin, kun IL:n vaikea ei enää ollut vaikea ;) Ihania olette, kun autatte aloittelijaa :)
90. Kati16.1.2011 klo 18:55
Marco Poloinen: huikealla ja huikealla on eroja =D
91. Kati16.1.2011 klo 18:57
..ja lauantain 8.1. ristikossa on myös puolet viä auki... vasen ylä ja oikea ala.... että haastetta riittää =)
92. Kati...17.1.2011 klo 18:39
...mitä nöyrimmin anoo apuja: "- tästä?", "allergisoiva" ja "levite"...?
93. RA17.1.2011 klo 18:52
- TÄSTÄ? Vihjeessä on kysymys. Täydennä kysymyksen alku, siis viivan paikalle tuleva sana.

ALLERGISOIVA = erään heinän nimi (osin miehenkin nimi)

LEVITE = alkuun hernekasvi ja loppuun levitteen synonyymi
94. RA17.1.2011 klo 18:55
Laitanpa vielä pituudetkin, jos joku ristikoton haluaa miettiä:

- TÄSTÄ? (7)
ALLERGISOIVA (7)
LEVITE (9)
95. Kati17.1.2011 klo 19:05
Ok, tak tak, vain levite viä ihmetyttää; ni -loppuinen levitteen synonyymi, hmmmmm.....?
96. RA17.1.2011 klo 19:11
LEVITE on NA-loppuinen.
97. Kati17.1.2011 klo 19:14
Ahaa, nyt meni mietintään, hahmoni oli siis väärä, hmmmm...
98. Kati17.1.2011 klo 19:19
..oikea hahmo keksitty, siis levitteen synonyymin mietintään... :)
99. toinen taata17.1.2011 klo 19:21
kati

hampaatkin joskus ainakin tarvitsevat na-loppuista levitettä
100. Kati17.1.2011 klo 19:32
No huh, huh, sit meni "saanut alkunsa Tokiossa"kin uusiksi! Kiitos, kiitos, nyt on siis koirulin iltalenkin aika :)
101. Kati17.1.2011 klo 19:54
Tak tak taasen, lenkkeily tekee meille kaikille hyvää, se kasvattaa vaikkapa papua :)
102. Kati18.1.2011 klo 15:00
"kirjainperhettä?" ja "epävarmoja", pliis?
103. Marco Poloinen18.1.2011 klo 15:22
KIRJAINPERHETTÄ-vihjeen voi ottaa ihan "kirjaimellisesti", se vain täytyy jakaa kahtia ja kirjoittaa alkuosa "foneettisesti". EPÄVARMOJA- vihjeellä haetaan abstraktia synonyymiä, ei tekijöitä.

[Vihjeen "koordinaatit" olisi kiva ylläri!]
104. Kati18.1.2011 klo 16:35
Hmmm, "epävarmoja" ei leikkaa, ei...antaisitkos vinkin "kesäpeli"stä?
105. toinen taata18.1.2011 klo 16:44
Kati

Kirjainperheen synonyymi on peijakas, kesäpeliä tarvitaan eräänlaisessa hupiautoilussa. Otaksun, että näistä vinkeistä saattaa olla sinulle apua.
106. toinen taata18.1.2011 klo 20:50
Kati, joko usko loppui?
107. Kati19.1.2011 klo 18:38
Kyllä se aina välillä meinaa loppua =D Mutta ei kun baanalle vaan, kunhan taas kerkeen :)
108. toinen taata19.1.2011 klo 18:49
kati
Ratkaisuhan on julkaistu aikoja sitten, joten ei liene suuri synti antaa kysymiäsi sanoja: Kirjainperhettä=peeveli, epävarmoja= otaksumat, saanut alkunsa Tokiossa=sharp, kesäpeli=rantakirppu.
109. Kati19.1.2011 klo 19:28
Kaunis kiitos :)
110. toinen taata19.1.2011 klo 21:48
Kati
Onko löytynyt lisää sanoja?
111. Kati20.1.2011 klo 10:35
No nyt enää 8.1. ristikon vasemman keskiosan kanssa takkuilen... :)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *