KESKUSTELUT > RISTIKOT > VIHJEIDEN ASTEITTAINEN VAPAUTUMINEN

594. Vihjeiden asteittainen vapautuminen

Eki20.12.2003 klo 11:33
En osaa tarkkaan paikantaa, kuka ja koska teki ensimmäisen sellaisen vihjeen, jossa vastauksen oikea merkitys onkin ihan muuta kuin mistä vihje puhuu. Jossain vaiheessa tyyli on kuitenkin yleistynyt ja myös vapautunut, pääosin visaisissa ristikoissa mutta yhä enemmän myös helpoissa.

Vapautumisella tarkoitan sitä, että aluksi vihjeissä oli yleensä sitaatit viittaamassa, ettei vihjettä tai vastausta ymmärrettäisi väärin. Nyt sitaatit ovat melkein 100%:sesti mennyttä aikaa. Seuraavia esimerkkejä en ole poiminut kenenkään tuotannosta eivätkä ne varmasti ole ainoastaan yhden laatijan käyttämiä tai vain yhden ristikkolehtikustantajan hyväksymiä.

Siis aluksi oli vihje " NAPPASIN" ja vastaus oli OTIN. Nykyisin se on vain NAPPASIN. Vieläpä on menty siihen, että OTIN-sanan vihje voi olla vain VERBI. Otin on verbi siinä missä sen perusmuoto ottaa, mutta kuka panisi OTTAA-sanalle vain vihjeen VERBI. Onko menty liian pitkälle?

Toinen esimerkki. Ensin oli "JUHTAA" ja vastaus AASIA, sitten vain JUHTAA. Nyt voi olla aasi vain osittain näkyvissä, siis näkyy aasia, vastaus AASIA. Vastaus voi kaikissa tapauksissa olla MAANOSA eli silloin mennään vielä astetta etäämmälle.

Itse käytän (kuten varmaan jokainen laatija käyttää) näitä oman kritiikkini ja tyylitajuni mukaisesti, olen pitkälti puolesta, mutta minua kiinnostaa hirveästi TAVALLISEN RATKOJAN mielipide tähän asiaan. Haluaisin sekä innokkaitten että satunnaisten ratkojien mielipiteitä! Miltä tällaiset vihjeet tuntuvat ratkoessa? Onko niitä nykyisin liikaa?

Huolestuttaa on, jos ratkojat, varsinkin uudet harrastajat, luulevat, että ristikoissa saa olla taivutusmuotoja (siis otin on sama kuin poimintaväline, silloin se ei ole vain taivutusmuoto). Tuolle vaaran vaaksalle astuttiin etenkin silloin, kun sitaatit jätettiin pois, tavallaan jo aiemmin eli silloin, kun ensimmäinen tällainen vihje ilmaantui ristikkoon. Varsinkin aluksi saattoi vihje olla JUHTAA TAI ALUE, jolloin vaaraa ei ollut. Tottakai me laatijat halusimme viedä sen extreme-tasolle!
2. AD II20.12.2003 klo 12:49
Tässä yhden ratkojan mielipide.

Vaikeisiin passaa oikein hyvin. Esimerkkinä vaikkapa viimeisen PP:n Luukkala. Ei turhan tiukkapipoista vihjeiden kuin vastaussanojenkaan suhteen.
3. Heppu20.12.2003 klo 13:23
Tässä TAVALLISEN RATKOJAN mielipide: ne vihjeet on ihan kivoi
4. Jouni20.12.2003 klo 13:40
Minustakin ne ovat hyviä vihjeitä.
Kuitenkin sen sitten oivaltaa, että 'otin' on myös substantiivi.
5. J Takala20.12.2003 klo 15:32
Jos OTIN-sanan vihjeenä voi olla "verbi", niin siitä voidaan luontevasti siirtyä siihen, että OTIN-sanan vihjeenä on "sana".

Eli tuota vastustan, mutta nuo muut Ekin esittämät vihjetyypit ovat ihan ok. Ratkojalle pitää antaa mahdollisuus keksiä ratkaisusana ilman kaikkien risteävien sanojen ratkaisemista. Verbi vihjeenä ei sitä mahdollisuutta anna.
6. Jouni20.12.2003 klo 15:43
Joo, mutta ratkaisuvaihtoehtoja rajaa tieto siitä, että vastaussanan pitää olla suomen kielen sana perusmuodossa.


Parempi vihje olisi ehkä 'imperfekti'.
7. tjn20.12.2003 klo 16:39
Vaikka kuinka pureskelen, ei OTIN -sanan vihjeeksi meinaa kelvata pelkkä "verbi". Se mielestäni on kerta kaikkiaan virheellinen asetelma. Jos sellainen kombinaatio muodostuisi ristikossa, olisin tikkuvarma, että jotakin on väärin.
8. Antti Viitamäki20.12.2003 klo 17:10
J Takalalle: kyllä kai vihjeet sentään ovat parhaimmillaan silloin, kun vihjeen IDEA ja TODENNÄKÖINEN RATKAISU on oivallettavissa ilman apua, mutta lopullinen varmuus asiaan saadaan vasta kun risteäviäkin sanoja varmistuu? Minkä takia kyseessä muutoin olisi sanaRISTIKKO? Eikö hyvä vihje ole sellainen, että hyviä vastausvaihtoehtoja on useita - joista oikea vaihtoehto on sitten se nerokkain tai siinä tilanteessa jollakin tapaa odottamattomin?

Itse määrittelin hyvän vihjeen aiemmin lähestulkoon samalla tavalla kuin sinäkin, mutta sitten ryhdyin miettimään, että mihin ihmeeseen me enää sitten TARVITSISIMME sitä, että sanat risteävät keskenään? Silloin tajusin että IDEAALI-ristikossa ei sentään keksitä joka ikistä sanaa ilman muiden sanojen apua - on vain joitakin melko varmoja, joista pääsee liikkeelle, ja sitten niitä joihin hakee hakee hakee hakee hakee vastausta joltain suunnalta, mutta kahden poikittaisen sanan avulla yhtäkkiä tajuaa, että "TIETENKIN! Olin aivan väärillä jäljillä!" Se jos mikä on suuri elämys, minun mielestäni. :-)

Vaikeutumisesta:

Ainoa ongelma (jos se on ongelma) ristikoiden vaikeutumisessa lienee se, että uudella ratkojalla on huipulle koko ajan pitempi matka - toisaalta voisi ajatella, että helpoista liikkeelle lähtiessään ratkoja saattaisi vain kokea edessään olevan taipaleen mielenkiintoisempana ja rikkaampana. Harva tietenkään tarttuu ristikkoon todeten, että "tästä alkaa tieni ratkojien kärkiryhmään", mutta tarkoitankin lähinnä sitä että ristikoiden maailma LAAJENEE. Eli se ei vielä haittaa mitään, että vaikeat vaikeutuu, jos samanaikaisesti keskivaikeiden ja vaikeiden välille syntyy uusia asteita ja "silta huipulle" on olemassa. Sen sijaan, jos huippuvaikeat karkaavat omaan yksinäisyyteensä, uusilla ratkojilla ei ehkä ole sinne enää asiaa - ongelmia syntyy tietenkin myös silloin, jos HELPOT ristikot alkavat hilautua vaikeustasoltaan ylöspäin, eikä kukaan uusi pääse ikinä alkuunkaan. Näin on tuskin sentään vielä tapahtunut, ja fakkisanavastaisuus ja muut toimet ovat tehneet helpot ristikot ehkä jopa entistä helpommin lähestyttäviksi.

Pari vuotta takaperin joku kirjoitti Sanasepossa, että pahimmat ristikot saattavat jo nyt olla liian pahoja, sillä monet ratkovat ristikoita PORUKALLA - samoin kuin laatijatkin ovat alkaneet muodostaa tiimejä saadakseen aikaan mahdollisimman laadukkaita tai kekseliäitä tuotoksia. No, itse näen porukkaratkonnan enemmän sosiaalisena juttuna, mutta jos yksikin hyvissä sielun ja ruumiin voimissa oleva ihminen, joka aiemmin on saanut kaikki ristikot ratkottua, sanoo: "En olisi saanut täyteen yksin", niin voisi ehkä hetkeksi pysähtyä miettimään tilannetta.

Ristikostahan saa äärimmäisen helposti niin vaikean, että kukaan ei saa sitä ratkaistua - vaikka sanasto olisi kuinka hyvää. Sanoille voi lähes poikkeuksetta antaa niin epämääräiset vihjeet, ettei ratkoja voi olla puoliksikaan varma mistään. Hyvin pian huomaamme, ettei kyseessä täsmällisesti ottaen olekaan VAIKEA ristikko, vaan ainoastaan äärimmäisen TYLSÄ. Ei minua henkilökohtaisesti ainakaan kiinnosta ratkoa ristikkoa, jossa on vihjeistöä tyyliin "mies", "nainen", "poliitikko", "saari", "joki"... Toki yksi siellä täällä, varsinkin jos ratkaisusanana on jotain muuta kuin yksi lukemattomista erisnimivaihtoehdoista - mutta olisikin hämmästyttävää sinänsä, että hyvälle ratkaisusanalle olisi laitettu tylsä vihje, jos HYVIÄKIN löytyisi varsin vähällä miettimisellä.

(Jatkuu)
9. Antti Viitamäki20.12.2003 klo 17:10
(Jatkuu)

Omalta kohdaltani voin todeta, että tylsiä vihjeitä syntyy joko kiireessä deadlinen painaessa päälle tai sitten sanaston keskimääräisen tylsyyden myötä syntyneen masennuksen ja mielikuvituksettomuusaallon seurauksena. Ja tiedän todellakin keksineeni eräänkin tylsän vihjeen urani aikana... :-)

OTIN-sanan vihjeenä "verbi" on hauska ja mielenkiintoinen, mutta vain jonkin aikaa. Hauskuus syntyy tietenkin lähinnä siitä, että "verbi" saa kokeneen ratkojan käymään läpi kaikki perusmuotoiset, nelikirjaimiset verbit, joita ei ole kovin paljon - ja laatija TIETÄÄ tämän. Jos vihjeenä olisi "sana", ratkojan tulisi periaatteessa pitää mahdollisena KAIKKIA nelikirjaimisia sanoja, eikä moisessa ole mitään järkeä. Sen takia en jaksa uskoa että J Takalan pelko olisi aiheellinen, eli vihjeestä "verbi" ei voi luontevasti siirtyä vihjeeseen "sana", jos laatija on vähänkään selvillä siitä mitä tekee.

"Sana" voi toki olla hyvä vihje JOISSAKIN tilanteissa - itse olen muistaakseni käyttänyt sitä joskus vihjeenä sanalle RAAMATTU - tällöin "sana" värittyy ihan toisella tavalla, eikä tunnu enää yksiulotteiselta. Eihän tuo vihje mikään neronleimaus ole, ja RAAMATTU-sanalle keksii varmasti helposti muunkinlaisia, parempiakin vihjeitä, mutta silloin kun vihjetilaa on hyvin vähän, moiset vihjeideat tuntuvat suorastaan johdatuksen suomilta pelastuksilta. :-)

Ekin alustukseen:

Tähänhän sitä mennään, kun vaikeisiin erikoistuneista ratkojista tulee koko ajan vaikeampiin erikoistuneita ratkojia! :-) Jos kuulemme jonkun päässeen ratkonnassa liikkeelle siitä vihjeestä, jonka kuvittelimme olevan nerokkaan vaikea ja kekseliäs, me harkitsemme varmasti kahteen kertaan, käytämmekö sitä enää koskaan - mutta tilanne on yleisestikin se, että niitä kaikkein parhaimpia vihjeitä ei vain voi käyttää uudelleen, ainakaan samassa lehdessä. Ja mitä erikoisempiin mennään sitä hurjemmalta tuntuu - "vieläkö ratkojat kuvittelevat minun asuvan samalla planeetalla?"

Itse pohdin jatkuvasti sitä, milloin vihjeestä voi jättää ne lainaus-, kysymys- ja huutomerkit pois. Tavallaan toivoisi, ettei niitä tarvittaisi lainkaan, koska ne tuntuvat useimmiten hirveän anteeksipyytäviltä. Itse olen päätynyt käyttämään niitä vain silloin, kun uskon vihjeen ja ratkaisun välisen yhteyden olevan hiukan epämääräinen, mutta ratkettuaan kuitenkin hymyllä palkitseva. Jos ei usko hymyä saavansa, on ehkä parempi miettiä jotain ihan muuta. Joskus pyydän rajatapauksissa toki neuvoakin.

Kaiken kaikkiaan - kehitys kehittyy. Minusta tuntuu, että tämä uusien vihjeiden/vihjetyyppien kehittelykilpa on alkanut vasta jokunen vuosi sitten ja se kiihtyy ennemmin eksponentiaalisesti kuin lineaarisesti. On mielenkiintoista nähdä, minkälaisia vihjeitä kymmenen/kahdenkymmenen vuoden päästä käytetään - ellei sitten käy niin, että koko homma romahtaa kasaan omaa mahdottomuuttaan.
10. Antti Viitamäki20.12.2003 klo 17:19
Vielä J Takalalle:

Tajusin toisella lukemalla ehkä hieman ylitulkinneeni sinua. Ethän itse asiassa taida väittää, että paras mahdollinen vihje on sellainen että sanan pystyy ratkaisemaan varmasti ilman risteävien sanojen apua - vaan vain että olisi hyvä, että ratkojan on MAHDOLLISTA keksiä sana. Taisin vähän syöttää sanoja suuhusi, pahoittelen - oikaise lisää jos on tarpeen. :-)
11. J Takala20.12.2003 klo 17:40
Antti, sanoit tuossa ensimmäisessä hyvin oleellisen asian: "vihjeen IDEA ja TODENNÄKÖINEN RATKAISU on oivallettavissa ilman apua, mutta lopullinen varmuus asiaan saadaan vasta kun risteäviäkin sanoja varmistuu".

Tätä mieltä minäkin olen. En vain pystynyt sitä ihan noin selvästi sanomaan.
12. Matti20.12.2003 klo 18:18
En oikein pidä vihjeestä verbi. Se on liian yleinen. Siihen käy mikä tahansa nelikirjaiminen infinitiivi. Vasta kun risteävät sanat osoittavat ratkaisun olevan kaksimerkityksisen, joista verbi ei ole infinitiivissä eikä siis kelpaa, vihjeen jekku aukeaa. Olisiko vihje verbikin parempi?

Mikä on toistansa parempi? Nämähän ovat varsin subjektiivisia asioita.
13. Antti Viitamäki20.12.2003 klo 19:19
Toden totta ovat subjektiivisia. :-) Vihje "verbikin" olisi varmasti hyvä vihje, mutta se johdattaa kyllä kokeneen ratkojan jo suoraan miettimään substantiiveja, jotka ovat myös verbimuotoja. Toki silloinkin on vielä vaihtoehtoja jäljellä, mutta saattaa olla että kun idea on jo ratkennut ja alkaa pitkällinen puurtaminen oikeaa sanaa etsiessä, niin idea itsessään laimenee.

Pointtinani se, että todella, todella hyvät vihjeet ovat jotain aivan muuta - ja hyvälläkään laatijalla niitä ei yleensä ole pilvin pimein ristikkoa kohden. Mutta "verbikin" on kelpo vihje, eikä ainakaan erityisesti VÄHENNÄ ratkojan intoa (vaikka idea itsessään olisi päivänselvä) - toisin kuin mielestäni useimmiten tekeevät vihjeet kuten "mies", "nainen" tai "joki".

On tietenkin olemassa monia tapoja tehdä vihjeistä vaikeampia tai mielenkiintoisempia (usein esimerkiksi kaksi- tai kolmisanainen, sinänsä täsmällisemmän oloinen vihje saa ratkojan paljon pahemmin ymmälleen kuin yksisanainen), mutta ainakin minulla tuo kaikki on vihjeitä miettiessäni harvoin kovin loppuun asti tiedostettua - se on ennemminkin yhteen suuntaan taipunut ajattelutapa tai näkemys - ja varmastikin, vaikka ratkojat kuinka lukisivat tällaisia kirjoituksia ja analyyseja, he ratkoisivat edelleen ristikoita samalla tavalla -muistaen ja oppien.

Vähitellen mukaan tulee yleensä ratkominen "laatimalla", eli ratkoja oppii hahmottamaan sanojen ja tavujen rytmin, vokaalisoinnit, monikot, verbi- ym. päätteet ja niin edelleen. Hän saattaa jopa oppia ajattelemaan kuin laatija siinä suhteessa, että miettii "Hmm! Koska tällä sanalla on tällainen vihje, kyseessä voi olla sen ja sen tyyppinen sana - jos sana olisi toisenlainen, vihjeen ei tarvitsisi olla tällainen." Toisin sanoen, on esimerkiksi ehkä mahdollista oppia haistamaan, kun laatijalla on suuri tarve muiluttaa. Se taas voi viitata vaikkapa siihen, että aukio on helppo jos siihen saa jonkin tietyn sanan kohdalleen TAI että sana on jotenkin outo. Tilanteita on monenlaisia, enkä oikeastaan halua LAATIJANA mennä liian pitkälle niiden selvittelyssä - ehkäpä RATKOJAT kertovat meille omista ratkontakuvioistaan? Sitä myötenhän me voimme rakennella teille alati huikeampia pähkinöitä. :-)

Ja ratkojien mielipidettähän tässä säikeessä alunperinkin lähdettiin kyselemään... :-)
14. Vanha ratkoja20.12.2003 klo 19:26
En ehdi lukeman enemmän, kun Viitamäen kommentti on taas lukematta.
Kapakkaan taas lähdössä?, ja entistä vihaismpana palaa.
On entisiä ja uusia.
Olen onnellinen. Vietän tässä entisen tyttöystäväni kanssa lauanailtaa.
15. Eki20.12.2003 klo 19:42
Pyysin tosiaan tavallisten ratkojien mielipiteitä, mutta Antin ajatukset ovat hyvää lisämietittävää ratkojille. Sanoihan Skyttäkin hänestä pakinassaan:

"Antti Viitamäki: Sinä olet vaikeitten herkkupalojen mestari. Kaikkein eniten Sinä pystyt yhteen yksittäiseen tehtävään laittamaan sellaisia oveluuksia, mitä aikaisemmin ei ole kuultu."

Vanha Ratkoja, eihän Antti vihaisena kirjoita. Hän on vain elementissään. Ja uskoo asiaansa. Niin mnäkin, omaani ja hänen.
16. Make20.12.2003 klo 19:57
A, niin se Vanhan ratkojan uudempi nimi löytyy tuolta alempana. Kauniita lauluja tulee kaikista viestimistä,
mutta Jopen kappale min en taho on tähän mennessä paras joululaulu
Hyvä Jope
17. Titta20.12.2003 klo 21:03
Eilen olin kaverilla kylässä, ja Tapsan ja Hiipivän lohikäärmeen välissä täyttelimme ristikoita. Minä Punaista Pelikaania, kaveri ("aloittelija") Mustaa. Vähän väliä kaveri manaili kun ristikot ovat täynnä jotain ihme hatšaturjaneita ja sellaa. Mutta ai sitä riemua, kun kaveri IHAN ITSE keksi mitä tulee vihjeestä Pakistan kipu! :)
18. Jouni20.12.2003 klo 21:08
Maatuska?
Nämä vaatimattomat ilothan meille onnettomille onnen tuovat.
19. Ad II20.12.2003 klo 21:19
Hyväksyn puhekuplan "nappasin".
20. Tapsa21.12.2003 klo 00:22
Olisinkohan minä kelvollinen "tavallinen ratkoja"!tjn:n kanssa
olen pitkälti samaa mieltä tästä "otin"-sanasta. Viitamäen
Antille suuri kiitos uusista vihjeistä "vanhoille" sanoille.
Olen varmaan ennenkin sanonut, että kun töissä tuijotan
Viitamäen ristikkoa yön yli saamatta kuin pari t-kirjainta, joista toinen on todennäköisesti väärin, niin aamulla junassa
se aukeaa kuin muinaiselle ammekylpijälle, ja ristikko on
lähes täynnä kotiin päästessäni. Juju on siinä (saanko kertoa
kerron kuitenkin), että kaikki ratkaisusanat ovat puhtaasti
suomenkielisiä, eikä Antin ristikoissa tarvitse aputeoksia!!!
Näistä verbi-substantiivi-sovelluksista toteaisin, että ne
ovat jo niin vakiintuneet nykyristikoihin, että antaa palaa
vaan! Helpoissa ristikoissa niitä tosin voisi viljellä vähän
varoen, koska satunnaiselle junaratkojalle ne eivät välttä-
mättä aukene, varsinkin, jos mukana on piilokirjain!
21. Vaha ratkoja21.12.2003 klo 00:57
Mistä löytyy Antti Viitamäen ristikoita?
22. Henry Haapalainen21.12.2003 klo 01:06
Tuntuu kuin vihjekeskustelussa olisi palattu ajassa kymmenen vuotta taakse päin. OTIN oli tuossa vihjemuodossa Kirpussa jo ennen 90-luvun puoliväliä. Kun sitä ensimmäisen kerran käytin, vihjeenä oli VORON VERBI. Ja sen perään tulivat muut vastaavat kuten TEIN ja ELIN. Verbien preesens-muodot olivat Kirpussa jo ensimmäisestä numerosta alkaen 90-luvun alussa, sellaiset kuten TEET, ALAN, SUOT, ANNAT, NUOLET, SUONET jne. Kirppu tosin oli silloin vielä nimeltään Ristipisto.
23. Pena21.12.2003 klo 09:36
Vaha ratkojalle: Antti Viitamäen ristikoita löytyy Punaisesta Pelikaanista. (En tiedä onko ihan jokaisessa.) Joskus Ilta-Sanomien Kovis on Viitamäen laatima. (Liian harvoin!) En tiedä onko muuallakin.

d:)
24. Eki21.12.2003 klo 15:59
Toki nuo erikoisvihjeet ovat olleet mukana jo kauan. Osa ristikkolehdistä hyväksyi ne heti mukaan, toiset ovat tulleet jälkijunassa ja lienee edelleen lehtiä, joissa niitä ei ole.

Ristipisto ja Kirput ovat tässäkin suhteessa olleet kehityksen eturintamassa. Koska niissä on tarkkaan seurattu palautetta, on varmaan huomattu, että asiakaspiiri pitää moisista vihjeistä. Tuskin olisi ollut järkevää, että kaikki olisivat lähteneet mukaan samalla volyymilla, sillä onhan erilaisuuskin rikkautta ristikkolehdissä. Ja jos puhutaan täysin luokattomista ristikkolehdistä (nimiä mainitsematta), eivät tällaiset hienoudet niihin edes sovi.

Se, että otin asian nyt puheeksi, johtui siitä, että täällä käy hyvin monenlaisia ratkojia ja olisi erittäin mieluisaa kuulla hiljaisen enemmistön myös poikkipuolisia mielipiteitä. Samoin tämä keskustelu avaa monille tien ymmärtää, mistä tällaisissa vihjeissä on kysymys. Jos Kirpussa tämä keskustelu on käyty, se ei tarkoita, että keskustelu olisi käyty valtakunnallisesti. On toki Kirpun mielipiteenvaihto siitä ollut kattavampi kuin mihin tämä nettikeskustelu voi yltää. Olen silti edelleen sitä mieltä, että tämä alustus kannatti tehdä.

P.S. Koska Kirppujen päätoimittaja itse otti lehtensä puheeksi, uskalsin myös niistä puhua, enkä näin ollen rikkonut hänen toivettaan, että on parempi, mitä vähemmän täällä nuo lehdet mainitaan. Itse toivoisin ja melkeinpä oletan, että tuo mielipide on muuttunut.

P.P.S. Viitamäkeä löytyy käytännössä jokaisesta Paksusta ja Punaisesta Pelikaanista, aika usein myös Mustasta Pelikaanista, mutta tällöin tehtävä on tosi helppo, Antti osaa nekin. Tiistain Vuoden vaikein -ristikko Ilta-Sanomissa on Antin käsialaa, kuten olen täällä ennenkin kertonut.
25. Henry Haapalainen22.12.2003 klo 00:00
Erkille
Olen ratkonut ainakin yhden numeron kaikista Suomessa ilmestyvistä ristikkolehdistä. Se on välttämätöntä siksi, että voin ainakin itse uskoa suhtautuvani tähän työhön ammattilaisen vakavuudella. Iloisin hetki on se kun voin jostain kilpailijasta todeta, että "hei, eihän tämä ole ollenkaan niin huono kuin olin luullut". Iloisten hetkien vastapainoksi tulevat sitten ne masentavat kokemukset, kun jostakin lehdestä ei pysty löytämään juuri mitään myönteistä sanottavaa.
Annetaan siis rehellisesti ja kyräilemättä arvoa niille, jotka sen oikeasti ansaitsevat. Minulla ja monella muulla on syytä ja oikeus olla ylpeä työstään.
Kun tulin tälle alalle 90-luvun alussa, minulla ei ollut aavistustakaan siitä, millaiseen lähes epäinhimilliseen rääkkiin olin itseni laittamassa. Kantapään kautta -koulu opetti nöyryyttä, jos olin erehtynyt muuta kuvittelemaan.
Vaikka rääkki edelleen jatkuu, nyt sentään Kirppujen tekivät saavat työstään palkkaa, mikä perustuu lehtien voitolliseen myyntitulokseen. Tehty työ on kaikkien nähtävillä lehtipisteissä ympäri maan, eikä myyntiin pahemmin voi vaikuttaa se, että joku niistä "selän takana" pahaa puhuu.
Mikä sitten olisi keino, että näilläkin sivustoilla voitaisiin lähestyä parempaa ja rehellisempää keskustelun tasoa. Tuskin se olisi ainakaan soveltumattomien kirjoitusten jatkuva ja toistuva sensurointi. Mutta se voisi johtaa johonkin, jos sinä Eki omalla esimerkilläsi alat rohkaista kirjoittajia siihen. Et ole mielestäni aikaisemmin sellaiseen ainakaan kovin suurella tarmolla pyrkinyt, mutta tuo edellinen kirjoituksesi on lupauksia herättävä. Eihän rehellisyys ole ristiriidassa sen kanssa, että pääpaino keskusteluissa on Sanariksen tuotteilla.
26. Urpo22.12.2003 klo 09:40
Mikä on tavallinen ratkoja?
Luulen, etten itse kuulu niihin, koska ratkon ainoastaan vaikeita ristikoita. Vai tarkoittaako Eki "tavallisella" henkilöä, joka ei laadi ristikoita, vain ratkoo?
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: vihjeet ovat ok. Sitaatit helpottaisivat vihjeitä suotta.
27. iso S22.12.2003 klo 09:57
Epätavallisen ratkojan mielipide: kyllä ja ei. Helpoissa ristikoissa ehdottomasti puhdas ja oikeaoppinen linja, siis esimerkkitapauksessa sitaatit. Vihjeen ja ratkaisusanan välisen yhteyden täytyy olla selkeä ja suoraviivainen, vaikka siinä olisi joku jujukin. Eikä aloittelevalle ratkojalle saa aiheuttaa sellaisia harhakäsityksiä, että taivutismuodot olisivat sallittuja.

Vaikeusasteen kasvaessa sääntöjä voi viekkauden vuoksi rikkoa, mutta se on tehtävä tietoisesti. Säännöt pitää tuntea, että niitä voi rikkoa tyylikkäästi.

Vaikeusasteen ilmoittamisesta kaikki eivät tykkää, mutta minusta se on hyvä asia. Yksi pallukka = reilun pelin ristikko, kolme pallukkaa = toivo parasta & pelkää pahinta!
28. Egon22.12.2003 klo 11:00
Tavallisena ratkojana olen samaa mieltä kuin iso S.
29. jupejus22.12.2003 klo 11:09
Muuten epätavallisena, muta tavallisena ratkojana samaa mieltä pääpiirterittäin kuin iso S ja Egon.
30. Kaitsu22.12.2003 klo 12:00
Olenko mainonnan uhri?

En muista ratkoneeni koskaan "kirppua", mutta kun niistä on niin paljon kirjoiteltu tällä palstalla ajattelin hankkia itselleni joulunpyhiksi sellaisen.

Hyvät joulut kaikille tasapuolisesti
31. iso S22.12.2003 klo 12:14
Kaitsu, sehän ratkeaa (!) joulunpyhinä.

Jos olet tyytymätön hankintaasi, olet mainonnan uhri.

Jos olet tyytyväinen, olet kaupallisen tiedotteen oikeaa kohderyhmää. Toivotan sinulle tätä vaihtoehtoa.

Samalla toivotan itselleni suomillaani valtuuksilla kaikille erinomaisen lahjakasta joulua sekä iloista karkausvuotta ristikoiden takana oleville ja niiden eteen päätyville.
32. Tapsa22.12.2003 klo 23:22
Ostin kerran viitisen vuotta sitten kaverin mainostuksesta
Ristipisto- lehden. Totesin sitä tehtyäni, ettei se ollutkaan niin hyvä kuin luulin. Toivottavasti nykyisen lehden avusta-
jilla on joku työpaikka, silla en usko heidän elävan Kirpun
avustuksella. (anteeksi,:palkalla).
33. QWision22.12.2003 klo 23:37
Mitä sä tapsa oot ottanu
34. Henry Haapalainen23.12.2003 klo 00:56
Ristipisto muuttui kirpuksi noin kahdeksan vuotta sitten. Ristipistoa ei kukaan ole "kaverin mainostuksesta" voinut ostaa, koska se ei ollut lainkaan irtonumeromyynnissä. Nimimerkki kertoo satuja, vain hän itse tietää miksi.
35. iso S23.12.2003 klo 08:11
Taivaass ja maass on paljon mist ei sun järkioppis uneksikaan... Tapsan jutuista en tiedä, mutta heitän yhden teoreettisen mahdollisuuden: kirppiksille näyttää jotakin kautta päätyvän suht runsaasti vanhoja ristikkolehtiä. En tiedä, ovatko myymättä jääneitä irtonumeroita, irtomyyntiin aikanaan päätymättömiä vai jonkun omistuksessa olleita ja jostain syystä ratkomatta jääneitä. Jopa Ristipistollekin voisi käydä näin, vaikkapa kuolinpesän kautta. Kirpunhan voisi suorastaan (aina tuo lintu kummittelee) kuvitella viihtyvän kirpputorilla.

Vanhaa rasisistista sanontaa mukaellen: ketään ei saa nimittää valehtelijaksi ennen kuin hänet on todistettu Tapsaksi?
36. tjn23.12.2003 klo 08:55
Norminvastainen sana: kieliopin tai kielenhuollon ohjeiden ja suositusten vastainen ratkaisusana

löytyy täältä http://www.nic.fi/~sanas/julkaisut/termit.html

Tämä OTIN/"verbi" kuuluu mielestäni tähän kategoriaan.
37. iso S23.12.2003 klo 10:37
tjn, tarkoitatko todella, että OTIN on norminvastainen ratkaisusana, siis sanana sellaisenaan tuomittava vihjeestä riippumatta?

Antamassasi linkissä on tuo siteeraamasi määritelmä ja seuraava selitys: Norminvastaisia sanoja ovat esimerkiksi kirjoitusasultaan vanhentuneet sanat, kuten ARAALIA, EMALJI ja KATAR.

Ottimesta ei puhuta linkin teksteissä mitään. Onko otin kirjoitusasultaan vanhentunut? Jos ei, niin mikä muu siinä sotii kielioppia tai kielenhuollon suosituksia vastaan? Pitääkö minun kantaa vastaanottimeni tikkusien välissä tunkiolle?

Sanasta käytiin keskustelua säikeessä 89 Otin. Siellä ei tuomittu sanaa, vaan kinasteltiin siitä, onko otin 'väline jolla otetaan' vai voiko otin olla kahva tai ripa, josta otetaan kiinni avaamis-, vetämis- tai nostamistarkoituksessa. Tähänkään ei tullut lopullista tuomiota.

Sillä välin toisaalla: otin elää ja voi hyvin ristikoissa.
38. jupejus23.12.2003 klo 10:55
Eiköhän tuo tjn tarkoittanut vain hylättynä "verbi"-vihjettä otin-sanalle - tai mikä tietää - otinhan kummitteli monissa kahvoissa jo aiemminkin.

Kirpuista tulee mieleen sanonta;

Kun kirppu puree sinua,
muista silloin minua.
Jos se puree kovasti,
susta tulee rovasti.

Voihan noita muitakin olla.
39. tjn23.12.2003 klo 11:31
iso S, rauha maassa ja kaikilla hyvä tahto. Termi-linkistä löytyy myös ongelmoinnin kohdalla:

"Vihjeen lisäksi on sanaristikossa joskus myös muita, lisävaikeutuksen keinoin toteutettuja ongelmia, jotka ratkojan on otettava huomioon."

eli ei tarvi kantaa OTINTA hylkykasaan :)

iso S ja Jupejus, enempi ihmettelin ääneen, onko ristikoille miellettävissä normia. OTIN -esimerkki on hyvä siinä mielessä, että eikös siinä kuitenkin luovuta perusmuotovaatimuksesta,mikä on aika iso muutos (vain minun mielestäni). Saahan suomenkielessä taivutella sanoja mielin määrin, joten jostakin muusta "normista" kuin kielenhuollosta tai kieliopsta tulee se vaatimus, että ristikoissa ei kuitenkaan saisi.
40. Timppa23.12.2003 klo 11:46
Tjn:lle> luitko silloin joskus aikaisemmin sanojen taivutusta koskevaa säiettä, se oli jännää luettavaa. Substantiivin sanamuotoja löytyi yli 2000 ja sen takia kai näitä täällä väännetäänkin. En sen kummemmin ota kantaa "otin"-sanaan, mutta minustakin ristikoissa pitää hakea uusia rajoja, varsinkin tämmöisille fakki-idiooteille. Niin, siis tämä tuli mieleeni sanojen taivutuksesta...

Hilpeä/ä/tä joulua kaikille tälläkin foorumilla!
41. tjn23.12.2003 klo 12:06
On mennyt ohi silmieni ja ties mitä muuta.

Vaatisi aikamoista rypistystä pysyä ajan tasalla joka säikeessä :)

Hyvää Joulua
42. iso S23.12.2003 klo 12:27
tjn, rauhapa hyvinkin maassa (ja mieli korkealla) ja tahto mitä parhain.

Anteeksi aatonaaton jankutukseni, mutta minusta tässä uhkaa vieläkin mennä sekaisin puurot ja vellihousut. Ratkaisusanan OTIN käyttäjä ei luovu millään tavalla perusmuodon vaatimuksesta. Leikkimielisen vihjeen tekijä voi (näennäisesti) niin menetellä tekemällä vihjeen, mikä edellyttää verbin imperfektiä. Tämä on kuitenkin vain keino saada vaihtelua ja säätää vaikeusastetta, ja keino on käytettävissä vain, jos tuloksena oleva sana on toisin tulkittuna perusmuotoinen. Ratkaisusanaksi ei siis voi tulla NAPPASIN, ellei sitten käy niin somasti, että julkisuuteen nousee joku Nappasin-niminen henkilö.

Vastaavasti: vihjeenä voi olla 'eteishallinko' ja ratkaisusana AULANKO. Molemmat ovat samassa kysymysmuodossa, mutta ratkaisu on 'laillinen' vain koska Aulanko on sellaisenaan tunnettu paikka. Tämä ei toimi päinvastoin, eli vihjeenä 'aulanko' ja ratkaisusana ETEISHALLINKO.

Vielä yksi esimerkki: laatija tekee ristikkoa kalastusta käsittelevään lehteen ja hakee vihjettä ratkaisusanalle OTIS. Se on etunimi, mutta lehden lukijakunnan enemmistö ei mahdollisesti tunne Otis Reddingiä. Kotimaisen hissifirman kilpailijaakaan ei tee mieli mainostaa. Tahallinen kaksoisvirhe pelastaa: pannaan vihjeeksi 'nappaamises'. Näin vihje liittyy kalastamiseen: kala nappaa syöttiin, tapahtuu 'otti', mikä on sellaisenaan puhekielinen ja paheksuttava sana. Tarkoitus pyhittää keinot, ja näin päästään likaisin menetelmin puhtaaseen tulokseen: laillinen ratkaisusana aiheeseen liittyvällä tavalla johdettuna.

Kaikki eläkööt onnellisena elämänsä loppuun asti.

Sain karvaisiin käsiini Vuoden vaikeimman. Saapas nähdä, tuleeko joulun aikana muuta kuin itku.
43. Timppa23.12.2003 klo 12:28
Se ongelma tässä keskustelupalstassa on, että pari päivää sivussa ollessa tuhraantuu aikaa tolkuttomasti vanhoja juttuja selaillessa. Yritän jossain vaiheessa hakea sen sanamuoto -keskustelun uudelleen esiin...
44. Timppa23.12.2003 klo 12:32
Taitaa olla toivoton urakka sen jutun hakeminen! Kuka muistaisi...?
46. Timppa23.12.2003 klo 13:35
Hienoa työtä ++juh! Toivottavasti tästä tiedosta on ilo myös tjn:lle! Oma muistikapasiteettini kun ei riitä kaikkien keskusteluiden ja aiheiden tallentamiseen...
47. tjn23.12.2003 klo 13:47
iso S, kaikki ok. Voit rauhassa syventyä "vuoden kovimpaan".Tässä matkan varrella olen kypsynyt ja "valmis" myös omalta kohdaltani "hyväksymään" OTIN- sana verbinä siinä missä PAAHDIN -sanankin. Onkos tämä nyt sitä homonymiaa vai löytyykö termeistä mitään tähän lähtöön ?

Timppa ja ++juh. Kiitos linkistä. Joulun ajaksi muutakin sulateltavaa kuin kinkku.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *