KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > KEVYTANAGRAMMEJA TODELLISISTA HENKILÖISTÄ

5936. Kevytanagrammeja todellisista henkilöistä

Matias-Myyrä30.12.2010 klo 13:29
Minulla on tapana väännellä mielessäni ihmisten nimiä eri tavoin.
Kutsun tässä kevytanagrammiksi sellaista anagrammia, jossa nimeä on muutettu vain vähän.

Laitan tähän esimerkiksi kolme henkilöä, joista yhden olen muistaakseni tavannut vain kerran.
Kaksi muuta ovat entisiä työtovereitani ja yhtiökumppaneitani.

Ensimmäinen tavu heitetään nimen loppuun:
Tarja Lohioja -> jalo hiojatar
Sukunimen keskimmäinen tavu etunimen keskelle:
Manninen, Pekka -> Mannen penikka
Suku- ja etunimien alkuosat vaihdetaan keskenään:
Esa Hietikko -> hietaesikko

Keksikää muutkin samantapaisia.
Henkilöiden pitää olla todellisia eläviä tai joskus eläneitä ihmisiä.
2. turutar30.12.2010 klo 20:03
Väännöksiä työkavereiden nimistä:
Alakahri > Kalahari
Porekari > Pärekori (ei aivan puhdas anagrammi)
3. iso S30.12.2010 klo 20:12
Näissä ei välttämättä pysytä sietämättömän keveyden sallimissa rajoissa:

Erkki Vuokila -> Rikke Kuovila -> Kirke, luo kiva

Janne Ahonen -> Anne, johan en!

Matti Hautamäki -> kamu, mitä tahtia!
4. 30.12.2010 klo 22:30
Töissäni on eräs Mikko Lammi. Arvata saa miksi häntä kutsutaan
5. iso S30.12.2010 klo 22:51
Entisessä työpaikassani oli Timo Hokkanen. Oltiin sen verran fiksuja että häntä kutsuttiin Timo Hokkaseksi.

Kaukaisessa nuoruudessani minulla oli vettä polvessa. Erittäin yrmeältä näyttäneen lääkärin nimi oli Risto Koskinen. Mieleen tuli väistämättä kosto riskinen ja pelkäsin että hoitona on amputaatio puremalla. Onneksi minut siirrettiin toiselle lääkärille (nais- ja nice) ja selvisin nesteen poistamisella.
6. PP31.12.2010 klo 08:29
Tulipa tuosta iso S:n jutusta minunkin mieleeni eräs 50-luvun Timo.

Sukulaissedälläni Ransulla oli pirssi, mutta hän joutui yllättäen umpisuolileikkaukseen, terve jäärä. Koska taksinajo oli isoperheisen miehen ainoa tulolähde, hän joutui ottamaan repsikan. Repsikan nimi oli Timo Heini. Komea kuin mikä ja vielä ulkopaikkakuntalainen. Tämä jäppinen sai likat lääpälleen. Kyytiin pyrkijöitä riiitti, kun huhu kulki hänen antavan kyytiä melkein ilmaiseksi. Luontoiseduista hän kuitenkin piti kiinni. Parikin neitoa pamahti paksuksi kahden viikon aikana. Timo Heini sai potkut ja uuden nimen HT.
7. Eki31.12.2010 klo 18:14
Muinaisessa anagrammikirjassa oli sekä hyvä että näitä kevytanagrammeja. Yksi kevyt on jäänyt erityisesti mieleen: KANSANI TAPA > TAPANI KANSA.
8. PP31.12.2010 klo 18:39
Olipa kerran opintieni alussa maantiedon maikka, jonka nimi oli PAAVO AUTERE, eläkeikää lähestyvä ärtyisä ukkeli. Annoimme hänelle lempinimen Onni. Hän kummasteli, mistä se Onni putkahti, kun hän on koko ikänsä ollut Leija. Mepä muoltoilimme nimen uudeksi ja niin Paavo Autereesta tuli AUVO PAATERE. Onni-nimisenä Leijan kärtsy olemus muuttui liki siedettävän auvoiseksi narrattuamme, että nimi Onni annettiin hänelle, koska meillä oli onni saada olla hänen opetettavanaan.
9. Matti1.1.2011 klo 00:57
Meillä oli assistenttina Jukka Vaurio (nimi lievästi muutettu). Hän ei nauttinut varsinaisesti suosiota opiskelijoiden keskuudessa, ja hän saikin heti kohta lempinimen Aivo.

Niin, ja Reijo Tunkkaria tietenkin kutsuimme Teijoksi. "Hei, onks Teijoo näkynyt?"
10. Matti1.1.2011 klo 00:59
Vielä: Ylen toimittajan nimi Amppu Vartola muuttui mielessäni heti muotoon Omppu Vartalo.
11. 1.1.2011 klo 01:12
Hieman vieraaksi on jäänyt minulle eräs ristikkopiireistä tuttu henkilö, eli rouva kikkeli@com
Siis pitäisi anagrammeja vääntää? Mikko Lammi on vielä töissa. Lammikkona hänet paremmin tunnetaan.
12. PP1.1.2011 klo 12:39
(Tämä rouva kikkeli(@com) taitaa olla virkakuikelo nimeltään Elviira Kukko. Ehkä nimettömäksi heittäytyvä herra Muukka tietää paremmin, vaikka väittääkin ko. rouvan hieman jääneen hänelle vieraaksi.)

Mutta asiaan. Eräällä Teneriffan matkalla oli ryhmässämme hiukan omia teitään tallustava mies nimeltään Petteri Tervo. Kun miestä ei taaskaan näkynyt retkelle lähtijöiden joukossa, oppaalta lipsahti: "Missä pirussa se Pervo Tötterö taas viipyy?" Luulen, että ko. törpöstä keskusteltiin oppaiden keskuudessa juuri tuolla nimellä, niin paljon häslinkiä ja lisähommia hän onnistui aiheuttamaan ja aina selvin päin!
13. Tuomas L.1.1.2011 klo 17:51
Tunsin joskus Katja Einola -nimisen henkilön; melko vaivattomasti tuosta saadaan laulaja Eija Kantola.
14. PP5.1.2011 klo 09:31
Lapsuuden naapurissani asui erikoinen herra. Hänellä oli aina valkoiset damaskit, keppi ja hattu. Se oli talvella musta erikoisleveälierinen ja kesällä olkihattu. Outo lintu silloisessa kirkonkyläpahaisessa. Huhuja hänestä oli aina ilmassa. Hän oli muka suojeluskuntatalon tuhopolttaja, maanpetturi ja salahomo. Hänen kolme lastaan olivat hyviä leikkikavereitani ja heidän kotinsa oli kaunis, pienen mökin tytölle kuin kuninkaanlnna. Hän oli Nestori Kananen. Nimi vääntyi kansan suussa homohuhujen ym. meriittien ansiosta muotoon sankarineitonen. Oli niin helppo juoruilla, kun ei puhunut oikealla nimellä, hän kun oli kuitenkin isompi herra, ihan asianajaja.
15. PP5.1.2011 klo 10:00
(Ihmeellinen on netti. Ihan uteliaisuuttani pistin hakuun Nestori Kanasen ja löysin yllättävän lisäpiirteen tuosta herrasta. Hän oli ollut myös Rauhanyhdistyksessä sananjulistajana ja kierrellyt ympäri maakuntaa. Myös kuva tuosta lapsen kuninkaanlinnasta löytyi. Juuri sellainen, millaisena sen muistan. Suurempi yllätys oli, että talossa oli ollut myös Jalkaväen Koulutuskeskus 13:n päällikön toimisto. Se selittää sen, että portilla seisoi usein sotilas. Senkin olin autuaasti unohtanut!)
16. matts5.1.2011 klo 10:03
Onk Pasi Kuikkaa näkyny, olis tarve löytää!
17. Matias-Myyrä5.1.2011 klo 11:44
Pasi Kuikka on Anu Saukon naapurissa!
18. Jalo Hiojatar25.1.2011 klo 13:08
Hei, Matias-Myyrä.
Taidokas anagrammi. Kukakohan olet? Olemmeko tavanneet kerran vai olemmeko olleet samassa työpaikassa? Olisitko ystävällinen ja antaisit vinkin.
19. Matias-Myyrä25.1.2011 klo 13:22
Hei Tarja! Me olemme tavanneet kerran ja olemme nytkin molemmat eräällä sähköpostilistalla, joka on viime aikoina ollut melko hiljainen.
Viimeisin postaus marraskuussa. ;-)
20. [Matias-Myyrä]25.1.2011 klo 13:39
[Numeronetistä löytyi kaksi Tarja Lohiojaa. Toinen Hollolasta ja toinen Kuopiosta. Kuopiolaisen olen siis tavannut.]
21. Jalo Hiojatar25.1.2011 klo 15:12
Matias-Myyrälle. Olen se kuopiolainen. Tiesin minulla olevan kokonimikaiman. En kyllä tässä yhteydessä ajatellut ollenkaan, että tarkoitettaisiin häntä. Nuo toiset nimet saattoivat antaa vinkkiä,millä alalla liikutaan. Tuo s-postilista?? KYS/neu/meetingohjelman jakelulista? Ei Matias-Myyrä taida sitten anagrammi olla...
22. Matias-Myyrä25.1.2011 klo 15:18
Ei liity tuo postituslista työasioihin. Enemmän harrastuspuolelle. Eikä ole anagrammi tuo nimimerkkini. Se on varastettu Saku Sammakko -laulusta.
23. Matias-Myyrä25.1.2011 klo 15:28
Tarja, tapasimme keskiviikkona 26.11.2003 klo 18 Savoniassa Kuopiossa. Tapaamiseemme liittyi jotenkin ADHD. ;-D
24. Jalo Hiojatar25.1.2011 klo 15:35
M-M. Jo valkenee. Muistan tilaisuuden useista syistä. Oletko AP? Jos et, joku muu sieltä, mutta kuka...
25. Matias-Myyrä25.1.2011 klo 15:37
En ole AP, mutta olen AP:n serkku MP.
26. Jalo Hiojatar25.1.2011 klo 18:43
Matias-M.: AP:n olenkin tavannut useammin kuin kerran. Sukunimi sama kuin A:lla (?). Valitettavasti en muista sinua. Tapasin kaikki ihmiset silloin eka kertaa.
27. Matias-Myyrä25.1.2011 klo 19:02
Ei ole sama sukunimi kuin AP:llä. Hänellähän on mieheltään saatu nimi.
En minäkään ehkä muistaisi sinua, ellen olisi keksinyt tuota "Jalo Hiojatar" -sanaleikkiä melkein heti sen tapaamisemme jälkeen. Se on tullut aina mieleen, kun olen huomannut nimesi postituslistalla.
28. Jalo Hiojatar25.1.2011 klo 19:07
Millä hemmetin postituslistalla? Ollaankos me ollenkaan kollegoja? AP:n kanssa olen.
29. Matias-Myyrä25.1.2011 klo 19:10
Johan minä klo 15:18 sanoin, ettei postituslista liity työasioihin.
Ei olla kollegoita.
30. PP26.1.2011 klo 08:14
Hei, täältä puuttuu Kilju Kimmonen!
31. Matias-Myyrä2.2.2011 klo 15:22
Törmäsin just äsken Naamatussa tämmöiseen henkilöön.
Hennika Pakka -> Henni Kapakka
32. Eki2.2.2011 klo 15:50
Hesarissa oli juttu Mari Hatakka -nimisestä naisesta. Vieressä oli sivujuttu, jossa oli otsikkona vahingossa Mari Hata. Minä luin sen ensin Mata Hariksi, ja kevytanagrammi vakoojattaresta olikin kyseessä.

Samainen Mari oli Arto Nybergissä pyhänä.
33. Matias-Myyrä16.3.2011 klo 21:41
Linnan tähdet -ohjelman lopputeksteistä sattui silmään nimi, jossa ei tarvitse edes vaihtaa kirjainjärjestystä. Vaihdetaan vain välilyönnit sopivaan paikkaan.

Teemu Liakka -> Tee muli akka
34. Hakro16.3.2011 klo 23:30
>> Hennika Pakka -> Henni Kapakka <<

Kyllä vanhempien pitäisi vähän miettiä lapsille annettavia nimiä. Joskus 60-luvulla tutustuin silloin 5-vuotiaaseen kaveriin, jonka nimi oli Pekka Kaasinen. Mitenkähän poika pärjäsi koulussa, tuliko kiusatuksi? En tiedä.
35. Matias-Myyrä19.3.2011 klo 11:57
Tuli mieleeni, että onkohan kirjailija Lassi Nummi saanut nimensä vanhempien tarkan harkinnan jälkeen. Wikipedia kuitenkin kertoi, että hänen oikea nimensä on Lauri Juhani Yrjönpoika Nummi.
36. Herra Pakka27.3.2011 klo 16:37
"Lähettäjä: Hakro 16.3.2011 klo 23:30
>> Hennika Pakka -> Henni Kapakka <<
Kyllä vanhempien pitäisi vähän miettiä lapsille annettavia nimiä."

Kieltämättä vaimoltani muutaman kerran ennen naimisiin menoa kysyin, että oletko nyt aivan varma tuosta sukunimen vaihtamisesta.
37. Eki11.4.2011 klo 12:53
Bill Gates tunnetaan. Viikonloppuna uutisissa kommentoi jotakin asiaa Bates Gill.
38. Matias-Myyrä8.8.2011 klo 11:00
Kalevan kisoissa 10.000 metrillä Lotta Suikki pakoon sutta loikki?
39. arrakki13.8.2011 klo 15:31
Tässä avustajamme anagrammi, mikä ei pidä alkuunkaan paikkaansa.

kossu sikisi
40. Matias-Myyrä14.8.2011 klo 17:27
Eikö tuossa edellisessä ole yksi s-kirjain liikaa?
41. iso S14.8.2011 klo 18:54
Voip olla, tuosta en tunnista ketään arrakin avustajaa, arrakista puhumattakaan. Syynä voi olla sekin että mennään otsikon vierestä, ei taida olla ihan kevyt anagrammi.

Alkuperäiseen ajatukseen verrattuna saattaisi mennä liian muunnelluksi sekin, jos sanoisin että Altto Kuiski olisi menestynyt paremmin seuraamalla jänistä (ainakin kuvaannollisesti eli jos olisi pysynyt kärjen kannassa) kuin sutta pakenemalla. Itse olin lomamatkalla enkä osaa sanoa oliko radalla kumpaakaan elukkaa.
42. Matias-Myyrä26.2.2012 klo 20:38
Äsken päättyneen Idols-lähetyksen viimeisenä jatkoon pääsi Tiina Puska. Oli varmaan piina & tuska odotella siinä lavalla tuomarien päätöstä.
43. Matias-Myyrä12.6.2012 klo 12:47
Miss Suomi finalisti Taru Sokka ei liene sotarukka.
44. Matias-Myyrä31.12.2012 klo 10:10
Timo Harakka eli himotarakka täyttää tänään 50 vuotta!
45. arvid31.12.2012 klo 13:22
Tunnen henkilön nimeltä Tarja Sokka, mutta en tiedä onko hänellä kotona sorja takka.
46. Matias-Myyrä16.2.2013 klo 14:16
Yksi Savon Sanomien toimittaja on Matti Tuovinen.
Liekö hänellä muovinen tatti?
47. Matias-Myyrä7.8.2013 klo 17:42
Tässä ei ole kyse henkilön nimestä, vaan Kuopiossa olevan kadun nimestä.
Mustinlammenkadusta tulee ST ja MM paikkoja vaihtamalla Mumminlastenkatu.
48. Matias-Myyrä15.1.2014 klo 20:54
Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja muuttuu etukirjainten vaihdolla ja välilyönnillä pussikaljamieheksi. Pussi ja juoja.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *